Kyrill Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart Leuke post en inkijk in de -19, op deze manier. Veel talenten ja, netjes hoor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart Leuke inkijk in zowel het onder 19 als het tweede elftal. Daarin lijkt voldoende toekomstige kwaliteit te zitten, maar ben wel benieuwd of ze ook al mee kunnen in het eerste bij een rebuild. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart Daar zitten wel talenten bij die je goed kan laten ontwikkelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart Daar zitten een paar leuke talenten hoor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Titan Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart In het geval van jouw club heb je hier echt de levensader van de club gepresenteerd. In elke linie loopt minstens één speler rond die veel geld in het laatje kan gaan brengen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElPrincipito Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart Even wat updates gemist en nu meteen wat leesvoer! Heerlijk, zeker na de podcast van laatst geeft dit weer een mooi kijkje in de keuken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Keeza Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Een mooie inkijk en wat mij betreft mag je jezelf een heuse talentenfabriek noemen, vooral als het gaat om de regio Zuid-Amerika. Het is vooral mooi om te zien imo dat het nagenoeg allemaal Ecuadorianen zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 21 maart Auteur Share Geplaatst 21 maart 57. THE REBUILD: EERSTE ELFTAL Als laatste update in deze serie duiken we in het eerste elftal. Met deze reeks hebben jullie, denk ik, een goed beeld kunnen krijgen van hoe we er als club voorstaan wat betreft het spelersmateriaal. Het beste hebben we natuurlijk tot het laatst bewaard. De uitzonderlijke en beste talenten bevinden zich vanzelfsprekend in het eerste elftal. Hier wordt het echte competitieve voetbal gespeeld en krijgen de spelers de meeste weerstand. Over dit elftal heb ik dan ook de meeste controle en kan ik de talenten het beste in de gaten houden. Dit jaar worden sommige talenten al heel vroeg voor de leeuwen gegooid omdat we opnieuw afscheid hebben genomen van enkele sterkhouders. Dat houdt in dat de doorstroom van talenten nu echt op gang begint te komen. De afgelopen seizoenen werden er ook al spelers doorgeschoven naar het eerste, maar dat was een beetje op de reguliere manier. Goed genoeg, was oud genoeg. Vanaf hier zal het een klein beetje anders gaan. Ik zal wat regelmatiger spelers gaan gebruiken die eigenlijk nog niet op het niveau zijn maar om de ontwikkeling een flinke boost te geven zullen de spelers steeds eerder aan bod gaan komen. Inmiddels hebben we ook bijna het punt bereikt waarop we bijna geen ‘elftal vulling’ meer hebben in alle teams. Met name in het eerste elftal zal elke speler zijn rol hebben en zullen we een beroep doen op alle spelers. Voordat we naar de selectie gaan kijken, behandelen we eerst even de vertrekkende spelers. Claudio Echeverri vertrok na een flink aantal biedingen richting Portugal. Dit was met name een strategische keuze vanuit mijn perspectief. Enkele seizoenen geleden betaalden we flink voor de Argentijn en dat bedrag hebben we nu (nog) niet terugverdient. Echeverri vertrekt namelijk voor een bedrag van €7.500.000,- naar Porto. In de deal is opnieuw een doorverkoopclausule opgenomen van 50%. Porto leek me een geschikte club voor hem omdat hij daar meteen een bepalende speler kan zijn en de Portugese clubs veelal goed verkopen wanneer een topclub de hoek om komt kijken. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we in de toekomst nog een mooi bedrag gaan overhouden aan deze speler. Wel verliezen we hiermee één van onze sterkste spelers. Fabio Chiarodia zou dit seizoen uit zijn contract lopen en gaf aan te willen vertrekken. Omdat hij zo ontevreden was, kon ik geen hoog bedrag meer voor hem krijgen. Ik moest op een gegeven moment een bod van Feyenoord accepteren om hem niet gratis de deur uit te laten lopen. De Rotterdammers betalen een bedrag dat kan oplopen tot €2.800.000,- en daarmee verliezen we een ton op zijn aankoopbedrag. Wel krijgen we 20% van de winst die Feyenoord op deze speler maakt, dus het is heel goed mogelijk dat we ook aan deze transfer nog wel wat gaan overhouden, zeker gezien het aankoopbedrag niet hoog ligt voor de Rotterdammers. Verwacht wordt dat hij na een tweetal seizoenen de stap zal kunnen maken naar de Europese (sub)top, die in dat geval zo’n €30M voor hem zal neerleggen. Verder werden er opnieuw enkele spelers verhuurd en werd er een transfer gegund aan overbodige spelers. Ook Leonardo Larrea had nog een financiële injectie kunnen opleveren maar ik besloot hem er nog even bij te houden. Er werd een bedrag van €26,5M afgewezen, die hem naar Real en Atlético Madrid had kunnen brengen. Een mooie waardering voor het werk dat we aan het doen zijn, maar toch verkopen we liever aan de clubs die zich net onder dat niveau bevinden. Zo hebben we namelijk de grootste kans dat de doorverkoopclausules ook daadwerkelijk wat gaan opleveren. Al hoeven we het inmiddels al niet meer voor het geld te doen. Ook werd er een drietal spelers aangetrokken, al dan niet voor het eerste elftal. Zoals eerder besproken is de aankoopstrategie gewijzigd en willen we niet meer al te veel geld neerleggen voor nieuwe spelers. De shortlist is inmiddels redelijk gevuld met jonge spelers die we in de gaten houden. Het is wachten op het juiste moment om toe te slaan. Flavio Alonzo werd al vroeg in zijn carrière gespot in Mexico. Als jeugdspeler stond hij onder contract bij Escuela Chivas. In 2026 wilde hij daar zijn contract niet verlengen dus boden wij hem een contract aan. We hadden enkel het probleem dat hij pas op 18-jarige leeftijd naar Ecuador mocht komen. Het afgelopen jaar speelde hij dan ook al in ons jeugdteam op basis van een proefcontract. Hij heeft dus al een jaar mee kunnen trainen en mocht meespelen in de jeugdcompetitie. Alonzo viel vooral op door zijn snelheid en het gemak waarmee hij beweegt. Verder heeft hij een goede basistechniek maar heeft ook echt nog wel werk te verrichten. Desondanks geloof ik in zijn potentieel en is hij gewoon een potentiële international voor Mexico. Dit jaar wordt hij verhuurd zodat hij zijn eerste competitieve seizoen kan spelen. Zoals ik al zei zaten we wat dunnetjes in de centrale verdedigers. Om die reden werd Sebastián Figueroa opgehaald bij het Chileense Colo-Colo. We maakten €2.400.000,- over om dit 18-jarige talent binnen te hengelen. Deze boomlange verdediger (194cm) is sterk in de lucht, heeft aardig wat kracht en een goede balans. Hij weet zich op deze leeftijd al goed te positioneren en kan qua techniek al aardig verdedigen. Op het mentale vlak moet hij nog stappen zetten maar daar krijgt hij bij ons alle tijd en ruimte voor. Beschikt over de nodige potentie en heeft een goed karakter dus ik denk dat hij kan uitgroeien tot een waardevolle speler. Als laatste haalden we met Roman Belletti opnieuw een talentvolle Argentijn in huis. Hij liep uit zijn contract bij Instituto en was dus gratis op te pikken. Met zijn 18 jaar heeft hij al een redelijk profiel maar opnieuw een speler die nog de nodige werkzaamheden moet verrichten. Zijn balaanname zal beter moeten worden en hij moet leren om zijn hoofd koel te houden voor het doel. Daarnaast kan zijn balans verbeterd worden. Roman heeft echter potentie genoeg om daarin te groeien en zal daar bij ons ook alle tijd en ruimte voor krijgen. Ik denk dat alle drie de aankopen met name gericht zijn op de toekomst en onder mijn leiding betere spelers kunnen worden. Ik ben ook van mening dat ze alle drie restwaarde vertegenwoordigen en voor flinke bedragen verkocht kunnen worden. Profielen Alonzo, Figueroa en Belletti Spoiler Doelmannen We hebben helaas niet heel veel talentvolle keepers bij de club dus wellicht moeten we eens op zoek gaan om via andere wegen aan een goede jonge keeper te komen. Vooralsnog kunnen we het aan met de twee bovenstaande heren. López zal dit jaar weer de eerste keuze zijn maar ook Loor zal zijn minuten gaan maken dit jaar om zijn ontwikkeling een boost te gaan geven. Verdediging We gaan dit seizoen in met een zeer onervaren maar talentvolle defensieve linie. Landázuri en Cortez zullen erbij zijn om de boel in goede banen te leiden. Op rechts is Angulo onze eerste keuze, terwijl Landázuri zijn vervanger zal zijn. Op links krijgt Elkin Ruiz dit jaar de kans, gesteund door de ervaren Gustavo Cortez. Centraal achterin zullen we redelijk wat afwisselen omdat hier echt wat jonkies tussen zitten. Eigenlijk is wat dat betreft ook iedereen nieuw in de selectie. Beltrán en Velasco komen uit de jeugd, waarbij Beltrán al een jaar in de Onder 19 heeft gespeeld. Christian García en Steven Heras zijn doorgeschoven vanuit het tweede elftal. Figueroa is dus aangekocht. Een beetje riskant misschien maar ik geloof gewoon heel erg in de potentie van deze spelers en dus verwacht ik dat ze snel genoeg stappen kunnen zetten dit seizoen. Profielen Beltrán, García, Heras, Velasco, Figueroa, Ruiz en Angulo Spoiler Middenveld Dit is waar onze kracht ligt, als je het mij vraagt. Ik kan dan ook alvast verklappen dat we met twee defensieve en twee aanvallende middenvelders gaan spelen dit jaar. Larrea, Delgado, Alcívar, Ronald en Gutiérrez zijn onze controlerende middenvelders. Arroyo, Mina, Ruiz en José zullen de rollen daarvoor vertolken. Wellicht zitten we hier wat te ruim in ons jasje maar omdat deze spelers best wat werk moeten verzetten, zal er op deze posities ook regelmatig gewisseld worden. Daarnaast komen Arroyo en José ook nog in aanmerking voor de rechtsbuiten positie en kunnen Mina, Ruiz en José ook nog in de spits uit de voeten. Profielen Larrea, Arroyo, Gutiérrez, Mina, Ruiz en José Spoiler Flanken & Aanvallers Het wordt even zoeken welke speler we waar gaan gebruiken want iedereen kan op meerdere posities uit de voeten. Voor de rechtsbuiten positie zijn Arroyo, De Jesús en José opties. Voor de linkerflank kunnen we kiezen uit Arroyo, De Jesús, Sánchez en Vásquez. In de spits kunnen we kiezen uit Arroyo, De Jesús, Vásquez, Ruiz en José. We proberen Emerson Pata nog te verhuren aan een ander team in de competitie. Pérez en Mercado staan niet op het bovenstaande screenshot, die zet ik hieronder ook nog even bij! Profielen De Jesús, S;anchez en Vásquez (De rest staat bij het middenveld) (+Pérez en Mercado) Spoiler Reacties Spoiler Op 18-3-2024 om 09:26 zei Kyrill: Leuke post en inkijk in de -19, op deze manier. Veel talenten ja, netjes hoor. Dank! Op 18-3-2024 om 10:48 zei ElMarcos: Leuke inkijk in zowel het onder 19 als het tweede elftal. Daarin lijkt voldoende toekomstige kwaliteit te zitten, maar ben wel benieuwd of ze ook al mee kunnen in het eerste bij een rebuild. Dank! Sommigen wel, sommigen niet. Ik ga zo toch gewoon voor de leeuwen gooien Op 18-3-2024 om 10:59 zei delichris: Daar zitten wel talenten bij die je goed kan laten ontwikkelen. Zeker! Op 18-3-2024 om 12:14 zei Djurovski: Daar zitten een paar leuke talenten hoor Absoluut! Op 18-3-2024 om 15:04 zei Titan: In het geval van jouw club heb je hier echt de levensader van de club gepresenteerd. In elke linie loopt minstens één speler rond die veel geld in het laatje kan gaan brengen! Klopt inderdaad. En dat was dan nog maar de jeugd, in het eerste loopt ook nog wat rond Op 18-3-2024 om 17:03 zei ElPrincipito: Even wat updates gemist en nu meteen wat leesvoer! Heerlijk, zeker na de podcast van laatst geeft dit weer een mooi kijkje in de keuken. Bedankt! Op 19-3-2024 om 10:08 zei Keeza: Een mooie inkijk en wat mij betreft mag je jezelf een heuse talentenfabriek noemen, vooral als het gaat om de regio Zuid-Amerika. Het is vooral mooi om te zien imo dat het nagenoeg allemaal Ecuadorianen zijn. Bedankt! Ik moet wel veel Ecuadoranen hebben want we mogen maar zes buitenlanders inschrijven Taglijst Spoiler @KayDeManaager @Boyzone @Steels @keano77 @Kyrill @Tim Windt @MNie @Tim' @bas huijsmans @Marius @Keeza @chrisje1993 @DGremlin @19CH98 @Mordurette @Jotew @ElMarcos @Arezo @Willem @Satioz @Djurovski @Urbeto @larrie @Rykjvk1 @MisterX @Titan @Svenpunt @Badmuts @broabander @delichris @Blauwbeer @ElPrincipito @Daz @Makalakalane @JoonsterkeBE @Lenstra @Northis @rich ruzzian @Nom de Guerre @Rrrood @Rob1981 @Jeffers @OlaToivonen @Koenbres Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Aardig wat geld gevangen voor je spelers en ook goed ingekocht. Met al dat talent zit het wel goed bij je. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart We weten ondertussen hoe moeilijk het is om écht mooie transferbedragen te ontvangen met deze club, maar je doet wel doordachte transfers. Zeker die van Echeverri is een mooi staaltje. Voor Larrea had je dan wel een echt mooi bedrag kunnen vangen maar daar heb je wel een prima denkwijze. Qua selectie ziet het er goed uit, enkel qua doelmannen begrijp ik dat je nog hoger mikt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Pfoe dat is een zeer mooie talentvolle selectie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart Mooie transfers gedaan. En wat een prachtige selectie zeg!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart Je nieuwe verkoopstrategie lijkt te winnen en en passant pak je er ook nog een paar mooie en grote talenten bij. Je selectie loopt echt over van de kwaliteit en dat is, denk ik, een goed iets. Eigenlijk is het bijna zonde dat je er slechts elf op mag stellen, want je hebt de kwaliteit om drie à vier volwaardige elftallen op de been te brengen als je het mij vraagt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 25 maart Auteur Share Geplaatst 25 maart 58. TACTIEK BOUWEN VOOR ONTWIKKELING Tot nog toe heb ik bijna ieder seizoen een nieuwe tactiek gemaakt. Dit werd een beetje onderdeel van de savegame om mijzelf uit te dagen. Ik vind het leuk om tactieken te maken en deze vervolgens te analyseren. Ieder seizoen wisselen van strategie weerhoud me er echter van om een tactiek volledig uit te werken. Een ander probleem dat dit oplevert, is dat ik af en toe de ontwikkeling van spelers moet opofferen om tot een nieuwe speelwijze te kunnen komen. Zo had ik initieel het idee om dit seizoen zonder linksbuiten te gaan spelen. Dit terwijl enkele van onze grootste talenten het liefst op die positie staan. Door drukte heb ik de afgelopen weken niet zo heel veel FM gespeeld en is de savegame een beetje ‘on hold’ komen te staan. Ik had sessies van een half uurtje kunnen spelen maar dit zou geen recht doen aan wat ik met dit spel wil. Ik heb meer tijd nodig om te kunnen bepalen welke kant ik op wil gaan, om dingen te analyseren, om tijd te nemen voor de ontwikkeling van spelers en om tot een goede tactiek te komen, waarin onze talenten zich goed kunnen ontwikkelen. Om die reden ga ik afstappen van het idee om ieder seizoen een nieuwe tactiek te maken. Ik wil middels deze update een tactiek gaan maken waarmee ik een aantal seizoenen vooruit kan. Een tactiek die de ontwikkeling van mijn spelers gaat ondersteunen en waar ik voorlopig niet meer van af hoeven te wijken. Een ander voordeel hiervan is dat ik even geen tijd meer hoef te stoppen in het maken van nieuwe tactieken, waardoor ik meer aandacht kan besteden aan die ontwikkeling van de talenten. Om tot een tactiek te komen die goed is voor de ontwikkeling van Independiente del Valle’s talenten, zullen we een aantal stappen moeten doorlopen. We moeten een DNA gaan opstellen, waarmee we willen gaan werken. Als je veelal inzet op de ontwikkeling van spelers in Football Manager, is het altijd verstandig om ‘van onder naar boven’ te werken. Dit houdt in dat ik moet gaan kijken naar welk type spelers we eigenlijk opleiden en ons daaraan aanpassen. Ik wil in de komende updates dan ook als volgt te werk gaan: Analyseren welk type spelers we opleiden en welke speelstijl daarbij past Analyseren op welke posities we spelers opleiden en welke formatie daarbij past Zorgen dat de formatie en speelstijl op elkaar aansluiten en door de gehele club gebruikt kan worden Analyseren welke talenten de toekomst van de club zijn en of deze in die speelstijl/formatie passen De tactiek vervolgens uitwerken om tot successen te kunnen blijven komen TYPE SPELERS Om te bepalen welk type spelers we produceren, bekijken we even een lijst met de grootste talenten bij de club. De 22 grootste talenten op basis van potentieel, door assistent manager De spelers waarbij een clublogo achter de naam staat komen uit de eigen opleiding. Niet op de Ajax manier, deze hebben we echt uit onze eigen intakes gekregen. Sommige van hen zijn echte spelers. Dat van de 22 grootste talenten er 15 uit onze eigen fabriek komen, stelt mij erg tevreden! Laten we dat even voorop stellen. De verdeling van de stijlen is als volgt: Technisch: Zes spelers Fysiek: Drie spelers Leider: Drie spelers Creatief: Twee spelers Qua stijlen is het dus aardig verdeeld en daarmee kunnen we verscheidene kanten op. Wel moeten we in overweging nemen dat het overgrote deel technische spelers zijn. Als ik verder naar beneden scroll en de mindere goden bekijk, kom ik tot dezelfde conclusie. De spelers die we opleiden zijn veelal leiders, technisch of creatief. Wie zich onze Hoofd Jeugdopleidingen kan herinneren, snapt ook waar de verdeling vandaan komt. Hij heeft een generale coachingstijl en bij onze jeugdcoaches zien we veelal hetzelfde. Qua opleiding richten we ons dus niet specifiek op één stijl en dat verklaart waarom we verschillende type spelers doorkrijgen. POSITIES In principe kunnen we hetzelfde screenshot gebruiken, ik wil namelijk vooral naar de toekomst kijken en dat de talenten zich goed kunnen ontwikkelen op hun favoriete posities. Bij de vijftien grootste talenten uit eigen opleiding kunnen we de volgende verdeling zien: Keeper: Eén Speler Rechtsback: Twee Spelers Centrale Verdediger: Eén Speler Rechter Middenvelder: Eén Speler Centrale Middenvelder: Drie Spelers Aanvallende Middenvelder: Eén Speler Rechtsbuiten: Twee Spelers Linksbuiten: Drie Spelers Spits: Eén Speler Opnieuw zien we hier de voorkeuren van onze Hoofd Opleidingen en Jeugdcoaches terug. De meeste van hen hebben namelijk de 4-3-3 of 4-2-3-1 als favoriete formatie. Deze formaties passen ook goed bij de type spelers die we hebben omdat we met veelal technische spelers het spel willen bepalen. De twee genoemde formaties zijn daar uitstekend geschikt voor. Als ik opnieuw verder naar beneden scroll, zie ik hetzelfde beeld. De genoemde posities komen vaker terug. We hebben een flink aantal talentvolle buitenspelers en daar moet ik gretig gebruik van gaan maken! Het zal dan ook zeer vermoedelijk één van de bovengenoemde formaties gaan worden. Een 4-3-3 of een 4-2-3-1 en misschien wel allebei! SPEELSTIJL & FORMATIES De beide formaties lijken natuurlijk heel erg op elkaar. Een 4-2-3-1 is eigenlijk gewoon een 4-3-3 met de punt naar voren. Om al onze spelers kansen te bieden en genoeg speeltijd te gunnen, ga ik drie varianten maken op dezelfde tactiek. Een variant met de punt naar voren (4-2-3-1) en een variant met de punt naar achteren (4-3-3). Als laatste wil ik een variant maken waarbij ik een beetje ‘gek’ kan blijven doen en waarin ik mijn eigen creativiteit kwijt kan. Voordat we naar de rollenverdeling gaan kijken, moet ik eerst bepalen hoe we gaan spelen. De rollen en taken zullen daarin van belang zijn, maar voordat ik weet welke rollen ik wil gaan gebruiken, moet ik een globaal idee hebben van welke strategie we gaan hanteren. Daarbij wil ik rekening houden met welk type spelers we opleiden. Daarnaast houden we rekening met hoe de tegenstanders ons benaderen. Onze spelers zijn overwegend technisch, creatief en fysiek sterk. Dit komt precies overeen met hoe ik in FM wil spelen. In Ecuador zijn we eigenlijk in elke wedstrijd de grote favoriet en worden we terecht gezien als de sterkere partij. In de continentale competities ligt het niveau, met name na de groepsfase, wat dichter bij elkaar, maar ook daar wil ik aanvallend voetbal spelen. Dit brengt me bij de volgende aandachtspunten: Hoge en agressieve pressie We zijn dominant en hebben de fysieke capaciteiten om dit te doen Dribbels We hebben veel technische spelers die goed kunnen dribbelen Low Percentage Passing We hebben veel technische spelers die goed kunnen passen en een verdediging kunnen opensplijten Run Forest, Run! We hebben veel aanvallende spelers die goed zijn zonder bal en middenvelders die de capaciteit hebben om veel te lopen Overrompel de tegenstander We hebben veel aanvallende spelers die goed kunnen anticiperen De bovenstaande ideeën passen goed bij de eerder getoonde formaties en met deze ideeën kan ik bepalen welke instructies ik wil gebruiken. Wanneer ik die heb staan, kan ik gaan kijken welke rollen goed passen in deze stijl. Zoals bovenstaand beschreven wil ik met onze teams hoog en agressief druk zetten. De bovenstaande instructies zijn dan ook de enige logische keuze. Een hoge pressing, met een hogere defensieve lijn om de linies kort op elkaar te houden. We zullen onze tegenstanders dan ook fanatiek opjagen en de keeper dwingen om de bal lang te spelen. Met de ‘Get Stuck In’ instructie zullen de spelers ook agressief de duels ingaan. Dit zal af en toe wat kaarten opleveren maar ik ben van mening dat de voordelen van deze instructie groter zijn. Tijdens de omschakelmomenten kies ik voor bovenstaande instructies. Wanneer we de bal verliezen, willen we die zo snel mogelijk terugwinnen. Als we de bal veroveren willen we onze tegenstanders overrompelen dus als er mogelijkheden liggen, zetten we een counter in. Als de bal bij onze doelman terecht komt, moet hij het spel zo snel mogelijk hervatten om de tegenstander opnieuw aan te vallen, voordat zij terug kunnen trekken naar hun defensieve formatie. Om fouten te voorkomen en de bal te behouden, zal hij de bal kort afgeven aan de centrale verdedigers of onze fullbacks. In balbezit willen we redelijk breed staan om gebruik te kunnen maken van het hele veld en de defensie van de tegenstanders op te rekken. Qua passing willen we zo snel mogelijk naar voren om, opnieuw, onze tegenstanders geen tijd te geven een goede positie te kunnen kiezen. Om die reden willen we de bal in de ruimtes leggen en ligt het tempo heel hoog. De directheid van de passing kan wellicht nog hoger maar het is even zien wat beter werkt. In de laatste fase van het aanvallende spel wil ik lage voorzetten zien. 1. Omdat dit goed werkt in deze engine en 2. omdat we geen lange aanvallers hebben die goed kunnen springen. Ik heb nog geen instructies geselecteerd voor rond de zestien omdat ik eerst wil zien of onze spelers te gehaast te werk zullen gaan of niet. Vanwege de anticipatie van onze spelers kan ik er ook voor kiezen om vroege voorzetten te gaan geven maar ik wil het eerst op deze manier proberen. Dit doen we overigens wel standaard in de formatie met twee spitsen. De spelers zijn vrij om dribbels in te zetten omdat veel van onze spelers dit goed kunnen. Tevens is dit een manier om te voorkomen dat ze van afstand gaan schieten als ze geen pass optie zien. Ook dan zullen ze wellicht een dribbel inzetten om tot een betere schietkans te komen. Dieper op het veld zullen de dribbels onze tegenstanders tot keuzes dwingen die tot meer ruimte kunnen leiden. We hebben daarnaast aardig wat aanvallers met een hoge flair en dus ben ik bereid om die spelers creatieve vrijheid te geven. De instructie ‘Be More Expressive’ zal er eveneens voor zorgen dat onze spelers moeilijkere passes zullen proberen. Onze spelers zijn sterk in de passing en samen met de instructie ‘Pass Into Space’ hoop ik geniale dieptepasses op onze lopers te gaan zien. Wellicht is het iets teveel van het goede maar ik denk dat we dit kunnen. Ruimte voor flexibiliteit Ondanks de relatief vele instructies heb ik ruimte gelaten voor flexibiliteit om ons aan bepaalde situaties aan te passen. Zo kunnen we korter of directer gaan passen door met de directheid te schuiven. We kunnen onze verdedigers en defensieve middenvelders afremmen door ‘Play Out Of Defence’ te selecteren en kunnen zwaktes op flanken uitbuiten door de ‘Focus Play’ te gebruiken. Als onze flankaanvallers zich te vrij voelen, kan ik hun mentaliteit onderuit halen door de ‘Overlap’ instructies te gebruiken. Met de ‘Work Ball Into Box’ en ‘Hit Early Crosses’ kan ik ons aanvalsspel beïnvloeden. Er zijn meerdere wegen naar Rome en in elke wedstrijd zal een ander pad bewandeld moeten worden om tot successen te komen, maar de basis staat! ROLLEN & TAKEN Klik om de afbeelding om te vergroten! Wat betreft de rollen heb ik het heel simpel en degelijk gehouden, al zeg ik het zelf. Geen exotische dingen, al kan dit in de laatste formatie nog weleens gaan veranderen. We gaan met het bovenstaande van start. In de spits spelen we altijd met een Diepe Spits, altijd, ook als het er twee zijn. Op de linkerflank staan een Inverted Wingback en een klassieke Winger. Aan de rechterkant vinden we een Inverted Winger met een aanvallende Fullback erachter. Door de hoge lijn spelen we met een Sweeper Keeper. De centrale defensie zal uit een gewone en een Voetballende Verdediger bestaan. In de 4-3-3 hebben we een klassiek middenveld, bestaande uit een loper, passer en sloper. In de 4-2-3-1 heb ik gekozen voor een triangel met een sloper, loper en loper/passer omdat ik verwacht dat de Inverted Wingback op links ook het spel zou kunnen verdelen. Ik ben van mening dat deze rollen passen bij de speelstijl en ik heb gekozen voor een generieke weg zodat ook elk talent deze rollen zou kunnen vervullen, wanneer ze de kans krijgen. Ik zal met name gebruik maken van de eerste twee formaties omdat die verreweg het gemakkelijkst zijn om spelers in te ontwikkelen. Voorlopig zal ik hier dan ook niet van afwijken en me volledig focussen op de ontwikkeling van de spelers! Reacties Spoiler Op 21-3-2024 om 17:02 zei delichris: Aardig wat geld gevangen voor je spelers en ook goed ingekocht. Met al dat talent zit het wel goed bij je. Bedankt! We hebben een aantal mooie selecties en de toekomst ziet er rooskleurig uit inderdaad. Op 21-3-2024 om 17:21 zei Marius: We weten ondertussen hoe moeilijk het is om écht mooie transferbedragen te ontvangen met deze club, maar je doet wel doordachte transfers. Zeker die van Echeverri is een mooi staaltje. Voor Larrea had je dan wel een echt mooi bedrag kunnen vangen maar daar heb je wel een prima denkwijze. Qua selectie ziet het er goed uit, enkel qua doelmannen begrijp ik dat je nog hoger mikt. Opnieuw lijken we het volledig met elkaar eens te zijn Op 21-3-2024 om 20:01 zei Djurovski: Pfoe dat is een zeer mooie talentvolle selectie Inderdaad, hier kunnen we wel even mee vooruit. Op 22-3-2024 om 10:36 zei Kyrill: Mooie transfers gedaan. En wat een prachtige selectie zeg!! Bedankt! Op 22-3-2024 om 12:01 zei ElMarcos: Je nieuwe verkoopstrategie lijkt te winnen en en passant pak je er ook nog een paar mooie en grote talenten bij. Je selectie loopt echt over van de kwaliteit en dat is, denk ik, een goed iets. Eigenlijk is het bijna zonde dat je er slechts elf op mag stellen, want je hebt de kwaliteit om drie à vier volwaardige elftallen op de been te brengen als je het mij vraagt. Ik heb wel eens moeite om spelers te selecteren en iedereen de nodige speeltijd te geven inderdaad! Hopelijk zal dat op deze manier wat beter gaan. Taglijst Spoiler @KayDeManaager @Boyzone @Steels @keano77 @Kyrill @Tim Windt @MNie @Tim' @bas huijsmans @Marius @Keeza @chrisje1993 @DGremlin @19CH98 @Mordurette @Jotew @ElMarcos @Arezo @Willem @Satioz @Djurovski @Urbeto @larrie @Rykjvk1 @MisterX @Titan @Svenpunt @Badmuts @broabander @delichris @Blauwbeer @ElPrincipito @Daz @Makalakalane @JoonsterkeBE @Lenstra @Northis @rich ruzzian @Nom de Guerre @Rrrood @Rob1981 @Jeffers @OlaToivonen @Koenbres Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 25 maart Share Geplaatst 25 maart Je tijd en energie die je in deze tactiek hebt gestoken is enorm veel geweest. Deze update kan zo weer in het handboek waarin we lezen hoe je een tactiek maakt, maar ook meteen voorbeelden hebben van wat het in de praktijk betekend. Of deze tactiek een succes gaat worden weet ik niet, maar ik vermoed van wel. Nu ga ik eerst deze enorme dosis aan informatie maar even laten indalen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 25 maart Share Geplaatst 25 maart Zeer uitgebreide uitleg van hoe een tactiek te maken. Kost vermoedelijk even een hoop tijd maar gaat zeker uitbetalen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blauwbeer Geplaatst 25 maart Share Geplaatst 25 maart 2 uur geleden zei De Raam: 58. TACTIEK BOUWEN VOOR ONTWIKKELING Tot nog toe heb ik bijna ieder seizoen een nieuwe tactiek gemaakt. Dit werd een beetje onderdeel van de savegame om mijzelf uit te dagen. Ik vind het leuk om tactieken te maken en deze vervolgens te analyseren. Ieder seizoen wisselen van strategie weerhoud me er echter van om een tactiek volledig uit te werken. Een ander probleem dat dit oplevert, is dat ik af en toe de ontwikkeling van spelers moet opofferen om tot een nieuwe speelwijze te kunnen komen. Zo had ik initieel het idee om dit seizoen zonder linksbuiten te gaan spelen. Dit terwijl enkele van onze grootste talenten het liefst op die positie staan. Door drukte heb ik de afgelopen weken niet zo heel veel FM gespeeld en is de savegame een beetje ‘on hold’ komen te staan. Ik had sessies van een half uurtje kunnen spelen maar dit zou geen recht doen aan wat ik met dit spel wil. Ik heb meer tijd nodig om te kunnen bepalen welke kant ik op wil gaan, om dingen te analyseren, om tijd te nemen voor de ontwikkeling van spelers en om tot een goede tactiek te komen, waarin onze talenten zich goed kunnen ontwikkelen. Om die reden ga ik afstappen van het idee om ieder seizoen een nieuwe tactiek te maken. Ik wil middels deze update een tactiek gaan maken waarmee ik een aantal seizoenen vooruit kan. Een tactiek die de ontwikkeling van mijn spelers gaat ondersteunen en waar ik voorlopig niet meer van af hoeven te wijken. Een ander voordeel hiervan is dat ik even geen tijd meer hoef te stoppen in het maken van nieuwe tactieken, waardoor ik meer aandacht kan besteden aan die ontwikkeling van de talenten. Om tot een tactiek te komen die goed is voor de ontwikkeling van Independiente del Valle’s talenten, zullen we een aantal stappen moeten doorlopen. We moeten een DNA gaan opstellen, waarmee we willen gaan werken. Als je veelal inzet op de ontwikkeling van spelers in Football Manager, is het altijd verstandig om ‘van onder naar boven’ te werken. Dit houdt in dat ik moet gaan kijken naar welk type spelers we eigenlijk opleiden en ons daaraan aanpassen. Ik wil in de komende updates dan ook als volgt te werk gaan: Analyseren welk type spelers we opleiden en welke speelstijl daarbij past Analyseren op welke posities we spelers opleiden en welke formatie daarbij past Zorgen dat de formatie en speelstijl op elkaar aansluiten en door de gehele club gebruikt kan worden Analyseren welke talenten de toekomst van de club zijn en of deze in die speelstijl/formatie passen De tactiek vervolgens uitwerken om tot successen te kunnen blijven komen TYPE SPELERS Om te bepalen welk type spelers we produceren, bekijken we even een lijst met de grootste talenten bij de club. De 22 grootste talenten op basis van potentieel, door assistent manager De spelers waarbij een clublogo achter de naam staat komen uit de eigen opleiding. Niet op de Ajax manier, deze hebben we echt uit onze eigen intakes gekregen. Sommige van hen zijn echte spelers. Dat van de 22 grootste talenten er 15 uit onze eigen fabriek komen, stelt mij erg tevreden! Laten we dat even voorop stellen. De verdeling van de stijlen is als volgt: Technisch: Zes spelers Fysiek: Drie spelers Leider: Drie spelers Creatief: Twee spelers Qua stijlen is het dus aardig verdeeld en daarmee kunnen we verscheidene kanten op. Wel moeten we in overweging nemen dat het overgrote deel technische spelers zijn. Als ik verder naar beneden scroll en de mindere goden bekijk, kom ik tot dezelfde conclusie. De spelers die we opleiden zijn veelal leiders, technisch of creatief. Wie zich onze Hoofd Jeugdopleidingen kan herinneren, snapt ook waar de verdeling vandaan komt. Hij heeft een generale coachingstijl en bij onze jeugdcoaches zien we veelal hetzelfde. Qua opleiding richten we ons dus niet specifiek op één stijl en dat verklaart waarom we verschillende type spelers doorkrijgen. POSITIES In principe kunnen we hetzelfde screenshot gebruiken, ik wil namelijk vooral naar de toekomst kijken en dat de talenten zich goed kunnen ontwikkelen op hun favoriete posities. Bij de vijftien grootste talenten uit eigen opleiding kunnen we de volgende verdeling zien: Keeper: Eén Speler Rechtsback: Twee Spelers Centrale Verdediger: Eén Speler Rechter Middenvelder: Eén Speler Centrale Middenvelder: Drie Spelers Aanvallende Middenvelder: Eén Speler Rechtsbuiten: Twee Spelers Linksbuiten: Drie Spelers Spits: Eén Speler Opnieuw zien we hier de voorkeuren van onze Hoofd Opleidingen en Jeugdcoaches terug. De meeste van hen hebben namelijk de 4-3-3 of 4-2-3-1 als favoriete formatie. Deze formaties passen ook goed bij de type spelers die we hebben omdat we met veelal technische spelers het spel willen bepalen. De twee genoemde formaties zijn daar uitstekend geschikt voor. Als ik opnieuw verder naar beneden scroll, zie ik hetzelfde beeld. De genoemde posities komen vaker terug. We hebben een flink aantal talentvolle buitenspelers en daar moet ik gretig gebruik van gaan maken! Het zal dan ook zeer vermoedelijk één van de bovengenoemde formaties gaan worden. Een 4-3-3 of een 4-2-3-1 en misschien wel allebei! SPEELSTIJL & FORMATIES De beide formaties lijken natuurlijk heel erg op elkaar. Een 4-2-3-1 is eigenlijk gewoon een 4-3-3 met de punt naar voren. Om al onze spelers kansen te bieden en genoeg speeltijd te gunnen, ga ik drie varianten maken op dezelfde tactiek. Een variant met de punt naar voren (4-2-3-1) en een variant met de punt naar achteren (4-3-3). Als laatste wil ik een variant maken waarbij ik een beetje ‘gek’ kan blijven doen en waarin ik mijn eigen creativiteit kwijt kan. Voordat we naar de rollenverdeling gaan kijken, moet ik eerst bepalen hoe we gaan spelen. De rollen en taken zullen daarin van belang zijn, maar voordat ik weet welke rollen ik wil gaan gebruiken, moet ik een globaal idee hebben van welke strategie we gaan hanteren. Daarbij wil ik rekening houden met welk type spelers we opleiden. Daarnaast houden we rekening met hoe de tegenstanders ons benaderen. Onze spelers zijn overwegend technisch, creatief en fysiek sterk. Dit komt precies overeen met hoe ik in FM wil spelen. In Ecuador zijn we eigenlijk in elke wedstrijd de grote favoriet en worden we terecht gezien als de sterkere partij. In de continentale competities ligt het niveau, met name na de groepsfase, wat dichter bij elkaar, maar ook daar wil ik aanvallend voetbal spelen. Dit brengt me bij de volgende aandachtspunten: Hoge en agressieve pressie We zijn dominant en hebben de fysieke capaciteiten om dit te doen Dribbels We hebben veel technische spelers die goed kunnen dribbelen Low Percentage Passing We hebben veel technische spelers die goed kunnen passen en een verdediging kunnen opensplijten Run Forest, Run! We hebben veel aanvallende spelers die goed zijn zonder bal en middenvelders die de capaciteit hebben om veel te lopen Overrompel de tegenstander We hebben veel aanvallende spelers die goed kunnen anticiperen De bovenstaande ideeën passen goed bij de eerder getoonde formaties en met deze ideeën kan ik bepalen welke instructies ik wil gebruiken. Wanneer ik die heb staan, kan ik gaan kijken welke rollen goed passen in deze stijl. Zoals bovenstaand beschreven wil ik met onze teams hoog en agressief druk zetten. De bovenstaande instructies zijn dan ook de enige logische keuze. Een hoge pressing, met een hogere defensieve lijn om de linies kort op elkaar te houden. We zullen onze tegenstanders dan ook fanatiek opjagen en de keeper dwingen om de bal lang te spelen. Met de ‘Get Stuck In’ instructie zullen de spelers ook agressief de duels ingaan. Dit zal af en toe wat kaarten opleveren maar ik ben van mening dat de voordelen van deze instructie groter zijn. Tijdens de omschakelmomenten kies ik voor bovenstaande instructies. Wanneer we de bal verliezen, willen we die zo snel mogelijk terugwinnen. Als we de bal veroveren willen we onze tegenstanders overrompelen dus als er mogelijkheden liggen, zetten we een counter in. Als de bal bij onze doelman terecht komt, moet hij het spel zo snel mogelijk hervatten om de tegenstander opnieuw aan te vallen, voordat zij terug kunnen trekken naar hun defensieve formatie. Om fouten te voorkomen en de bal te behouden, zal hij de bal kort afgeven aan de centrale verdedigers of onze fullbacks. In balbezit willen we redelijk breed staan om gebruik te kunnen maken van het hele veld en de defensie van de tegenstanders op te rekken. Qua passing willen we zo snel mogelijk naar voren om, opnieuw, onze tegenstanders geen tijd te geven een goede positie te kunnen kiezen. Om die reden willen we de bal in de ruimtes leggen en ligt het tempo heel hoog. De directheid van de passing kan wellicht nog hoger maar het is even zien wat beter werkt. In de laatste fase van het aanvallende spel wil ik lage voorzetten zien. 1. Omdat dit goed werkt in deze engine en 2. omdat we geen lange aanvallers hebben die goed kunnen springen. Ik heb nog geen instructies geselecteerd voor rond de zestien omdat ik eerst wil zien of onze spelers te gehaast te werk zullen gaan of niet. Vanwege de anticipatie van onze spelers kan ik er ook voor kiezen om vroege voorzetten te gaan geven maar ik wil het eerst op deze manier proberen. Dit doen we overigens wel standaard in de formatie met twee spitsen. De spelers zijn vrij om dribbels in te zetten omdat veel van onze spelers dit goed kunnen. Tevens is dit een manier om te voorkomen dat ze van afstand gaan schieten als ze geen pass optie zien. Ook dan zullen ze wellicht een dribbel inzetten om tot een betere schietkans te komen. Dieper op het veld zullen de dribbels onze tegenstanders tot keuzes dwingen die tot meer ruimte kunnen leiden. We hebben daarnaast aardig wat aanvallers met een hoge flair en dus ben ik bereid om die spelers creatieve vrijheid te geven. De instructie ‘Be More Expressive’ zal er eveneens voor zorgen dat onze spelers moeilijkere passes zullen proberen. Onze spelers zijn sterk in de passing en samen met de instructie ‘Pass Into Space’ hoop ik geniale dieptepasses op onze lopers te gaan zien. Wellicht is het iets teveel van het goede maar ik denk dat we dit kunnen. Ruimte voor flexibiliteit Ondanks de relatief vele instructies heb ik ruimte gelaten voor flexibiliteit om ons aan bepaalde situaties aan te passen. Zo kunnen we korter of directer gaan passen door met de directheid te schuiven. We kunnen onze verdedigers en defensieve middenvelders afremmen door ‘Play Out Of Defence’ te selecteren en kunnen zwaktes op flanken uitbuiten door de ‘Focus Play’ te gebruiken. Als onze flankaanvallers zich te vrij voelen, kan ik hun mentaliteit onderuit halen door de ‘Overlap’ instructies te gebruiken. Met de ‘Work Ball Into Box’ en ‘Hit Early Crosses’ kan ik ons aanvalsspel beïnvloeden. Er zijn meerdere wegen naar Rome en in elke wedstrijd zal een ander pad bewandeld moeten worden om tot successen te komen, maar de basis staat! ROLLEN & TAKEN Klik om de afbeelding om te vergroten! Wat betreft de rollen heb ik het heel simpel en degelijk gehouden, al zeg ik het zelf. Geen exotische dingen, al kan dit in de laatste formatie nog weleens gaan veranderen. We gaan met het bovenstaande van start. In de spits spelen we altijd met een Diepe Spits, altijd, ook als het er twee zijn. Op de linkerflank staan een Inverted Wingback en een klassieke Winger. Aan de rechterkant vinden we een Inverted Winger met een aanvallende Fullback erachter. Door de hoge lijn spelen we met een Sweeper Keeper. De centrale defensie zal uit een gewone en een Voetballende Verdediger bestaan. In de 4-3-3 hebben we een klassiek middenveld, bestaande uit een loper, passer en sloper. In de 4-2-3-1 heb ik gekozen voor een triangel met een sloper, loper en loper/passer omdat ik verwacht dat de Inverted Wingback op links ook het spel zou kunnen verdelen. Ik ben van mening dat deze rollen passen bij de speelstijl en ik heb gekozen voor een generieke weg zodat ook elk talent deze rollen zou kunnen vervullen, wanneer ze de kans krijgen. Ik zal met name gebruik maken van de eerste twee formaties omdat die verreweg het gemakkelijkst zijn om spelers in te ontwikkelen. Voorlopig zal ik hier dan ook niet van afwijken en me volledig focussen op de ontwikkeling van de spelers! Reacties Toon verborgen inhoud Bedankt! We hebben een aantal mooie selecties en de toekomst ziet er rooskleurig uit inderdaad. Opnieuw lijken we het volledig met elkaar eens te zijn Inderdaad, hier kunnen we wel even mee vooruit. Bedankt! Ik heb wel eens moeite om spelers te selecteren en iedereen de nodige speeltijd te geven inderdaad! Hopelijk zal dat op deze manier wat beter gaan. Taglijst Toon verborgen inhoud @KayDeManaager @Boyzone @Steels @keano77 @Kyrill @Tim Windt @MNie @Tim' @bas huijsmans @Marius @Keeza @chrisje1993 @DGremlin @19CH98 @Mordurette @Jotew @ElMarcos @Arezo @Willem @Satioz @Djurovski @Urbeto @larrie @Rykjvk1 @MisterX @Titan @Svenpunt @Badmuts @broabander @delichris @Blauwbeer @ElPrincipito @Daz @Makalakalane @JoonsterkeBE @Lenstra @Northis @rich ruzzian @Nom de Guerre @Rrrood @Rob1981 @Jeffers @OlaToivonen @Koenbres Wat een top update!!! Heerlijk hoe je een inkijk geeft in de samenstelling van je kern en tactiek. Maak je ook gebruik van individuele spelersinstructies? Keep up the good work! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 25 maart Share Geplaatst 25 maart Helder verhaal. Nu al fan van die derde formatie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 26 maart Share Geplaatst 26 maart Tactieken maken vind ik zelf ook erg leuk. Wanneer je aankomt bij een nieuwe club vind ik het niet meer logisch dat je deze afstemt op het aanwezige spelersmateriaal. Maar daarna moet ik eerlijk gezegd bekennen dat ik lui word en jarenlang dezelfde aanhoudt. Ergens logisch ook omdat je dan ook onder andere de inkomende transfers gaaf afstemmen op je speelsysteem, en het intensiever is om het systeem plots helemaal om te gooien. Van de 3 formaties vind ik de laatste de meest interessante. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElPrincipito Geplaatst 26 maart Share Geplaatst 26 maart Gave update! Mooi hoe je weergeeft wat het idee is, niet enkel qua speelstijl maar ook qua managen van de club. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Daz Geplaatst 26 maart Share Geplaatst 26 maart Mooi dat je zo gedetailleerd kunt kijken naar je selectie en daarop meerdere speelstijlen kunt toepassen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 30 maart Auteur Share Geplaatst 30 maart 59. ONTWIKKELING: POTENTIËLE GOUDMIJNEN Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst spelers individueel behandeld heb, dus in deze update wil ik jullie weer eens meenemen langs de ontwikkeling van verschillende spelers. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het afgelopen half jaar (in-game) de focus een klein beetje verloren ben en dat daardoor niet het maximale uit de mogelijke groei gehaald is. Voor mijzelf is deze update dan ook een nieuw nulpunt. Het schrijven van deze post dwingt me om bepaalde zaken weer onder de loep te nemen en motiveert me om de boel weer volledig op te pakken! Op het moment van schrijven heb ik net de eerste fase van het 2028 seizoen afgerond. De screenshots die jullie te zien krijgen zijn dan ook van eind mei 2028. Om het voor jullie volgers allemaal behapbaar te houden, heb ik deze update opgedeeld in verschillende groepen: POTENTIËLE GOUDMIJNEN Spelers uit het eerste elftal die binnenkort een transfer zouden kunnen maken THE NEXT GENERATION Spelers die de bovenstaande groep op korte termijn zouden kunnen vervangen THE BRIGHT FUTURE De jongste gasten met een (mogelijk) mooie toekomst De naam van Gabriel Ruiz is inmiddels een bekende in Sangolqui. De aanvaller kwam in januari 2025 door uit de opleiding van Independiente del Valle en is sindsdien niet meer weg te denken uit het eerste elftal van Tiago Marques de Lima. Gabriel is dan ook het schoolvoorbeeld van wat de huidige manager van de club graag wil doen bij El Negriazul. Over enkele dagen wordt de nog altijd jonge Ecuadoriaan negentien jaar oud maar heeft hij inmiddels de status van topspeler wel verdiend. In zijn eerste jaar als professional speelde hij al 48 wedstrijden, waarin hij goed was voor zeventien doelpunten. Het jaar erop was misschien wel zijn meest succesvolle want hij wist 25 keer het net te vinden en had daar 39 wedstrijden voor nodig. Vorig jaar speelde hij tot de zomer in 24 wedstrijden voor de club en scoorde hij negen keer. Daarna vertrok hij een half jaar naar Frankrijk, om op huurbasis voor Lyon te gaan spelen. In de afgelopen seizoenshelft kwam hij tot veertien doelpunten in 22 wedstrijden. Intussen speelde hij dus 123 wedstrijden onder Tiago Marques de Lima. Daarin liet hij 65 maal het net bollen en bereidde hij ook nog eens 20 doelpunten voor. Daarmee is hij direct betrokken bij 85 doelpunten in 123 wedstrijden voor Independiente del Valle. Een meer dan prima moyenne voor een 18-jarige aanvaller. Inmiddels heeft hij het punt bereikt waarop hij aangeeft toe te zijn aan een stap hogerop. Zijn manager neemt hem dit absoluut niet kwalijk en geeft aan blij te zijn met de tijd die hij Gabriel Ruiz onder zijn hoede heeft gehad. “Gabriel heeft enorme stappen gezet sinds hij vanuit de jeugd is doorgebroken. Zijn enorme potentie deed mij vrezen voor een vroegtijdig vertrek, dus ik vind dat ik absoluut niet mag klagen. Gabriel is altijd loyaal naar ons geweest en heeft al meerdere kansen gehad om richting Europa te vertrekken. Nooit heeft hij geklaagd over geweigerde aanbiedingen. Een op en top professional als je het mij vraagt. We zullen er dan ook alles aan doen om een mooie vervolgstap te realiseren voor Gabriel, zodat hij in Europa de laatste stappen in zijn ontwikkeling kan zetten.” All-time ontwikkeling van Gabriel Ruiz (3,5 seizoenen) Gabriel Ruiz heeft zich over zijn gehele profiel enorm verbeterd in 3,5 seizoenen en zoals gezegd zit er nog meer in het vat. Wel moet daarvoor de weerstand verhoogd worden en zal hij dus moeten vertrekken richting Europa. Zijn uitleenbeurt aan Lyon heeft hem enorm goed gedaan en dat is voor mij het bewijs dat hij toe is aan een nieuwe stap in zijn carrière. Ik ben heel benieuwd waar zijn plafond ligt en hoop hem ooit weer onder mijn hoede te gaan krijgen, als ik de leiding over het nationale elftal weet te krijgen. Qua training heb ik me bij Gabriel vooral op het aanvallende aspect gericht. We zijn begonnen met zijn uithoudingsvermogen en snelheid, waarna de focus richting de passing is gegaan. Als laatste heb ik de focus op zijn mentale eigenschappen gelegd, waardoor hij onder andere heel sterk zonder bal is geworden. Ook hebben de attributen anticiperen en beslissingen extra aandacht gehad omdat ik van slimme spelers houd. In 2022 verliet Geremy de Jesús de opleiding in Sangolqui, maar zijn debuut maakte hij in 2024 onder leiding van Tiago Marques de Lima. Dat jaar was hij nog volwaardig lid van het jeugdteam, maar inmiddels behoort hij tot het favoriete personeel van IDV. Geremy is ook nog altijd maar 21 jaar oud en heeft nog een hele toekomst voor zich. De lange, en slungelig ogende, buitenspeler lijkt echter wel uitgeleerd te zijn in Ecuador en kan uitkijken naar een transfer richting Europa. Tijdens zijn debuutjaar mocht hij slechts zeven keer meespelen in het eerste. Echter liet hij meteen glimpen van zijn potentieel zien door twee keer te scoren en twee assists te geven. In 2025 werd hij dan ook bij het eerste gehaald en kreeg zijn ontwikkeling een enorme boost. Dat jaar speelde hij maar liefst 51 wedstrijden, hoewel het overgrote deel werd begonnen op de bank. Met twaalf doelpunten en elf assists was hij toch wel degelijk van groot belang. Het daaropvolgende jaar is qua prestaties zijn beste geweest. Met zeventien doelpunten en vijftien assists in 38 wedstrijden, is dat zijn meest productieve seizoen geweest. Afgelopen seizoen zat De Jesús in het kenmerkende dipje dat jonge spelers hebben. In 36 wedstrijden vond hij elf keer het net en leverde hij acht assists af. Dit seizoen zou wel eens zijn beste seizoen kunnen worden want na zeventien wedstrijden heeft hij al veertien keer gescoord en bereidde hij twaalf andere doelpunten voor! Hoewel er nog geen concrete interesse is voor deze speler, verwacht de club Geremy de Jesús binnen de kortste keren kwijt te raken. Er lijkt niet veel ruimte meer te zijn om verder te ontwikkelen en dat is het punt waarop El Negriazul haar spelers richting het beloofde land wil brengen. De Portugese of Franse competitie zou een mooie stap kunnen zijn voor deze Ecuadoriaan. All-time ontwikkeling van Geremy de Jesús (4,5 seizoenen) De training van Geremy de Jesús was niet gemakkelijk. Hij liep aanvankelijk vooral op fysiek achter op zijn leeftijdsgenoten. Daar heb ik dan ook veel aandacht aan besteed en dat is terug te zien in de cijfertjes. Met name zijn uithoudingsvermogen is hard gegroeid maar ik vond het voor hem ook belangrijk om balans en beweeglijkheid te trainen. Dit in verband met zijn lengte. De Jesús heeft bij ons vooral op de flanken gespeeld maar zou ook een uitstekende spits kunnen zijn. Zijn lengte (1,94cm) en sprongkracht, in combinatie met zijn snelheid en beweeglijkheid, maken van hem de ultieme spits in deze engine. In januari sloeg Independiente del Valle nog een bod van €26.500.000,- op Leonardo Larrea af en daarmee lijkt de Argentijnse controlerende middenvelder de duurste speler op de Ecuadoraanse velden te zijn. Op 17 juni 2026 zette Leonardo zijn handtekening onder zijn huidige contract en werd hij officieel speler van El Negriazul. Om het Argentijnse Racing Club zo ver te krijgen het toptalent te laten gaan, moest er maar liefst €15.750.000,- overgemaakt worden. Dit gebeurde in een tijd, toen Tiago Marques de Lima nog geloofde dat de transferwaardes in Ecuador zouden gaan groeien. De jonge controleur kwam in zijn eerste half jaar tot zestien wedstrijden, waarin hij meteen wist te overtuigen. Als defensieve middenvelder kwam hij tot vijf doelpunten en twee assists. Afgelopen jaar was hij dan ook niet meer weg te denken uit de basis en speelde hij maar liefst 41 wedstrijden. Acht doelpunten en vijf assists wist hij in het aanvallende spel te leggen maar hij was voornamelijk belangrijk met zijn defensieve acties. In het laatste half jaar staat hij ook alweer op twintig wedstrijden, waarbij vooral in defensief opzicht veel van hem gevraagd wordt. Tot nog toe noteerde hij dan ook slechts één assist. Hoewel hij nog maar twee jaar bij IDV aanwezig is, heeft hij al een flinke groei doorgemaakt. Met name zijn aanvallende spel is enorm verbeterd, waardoor Larrea een allround middenvelder is geworden. Het geloof bestaat dat Leonardo de potentie heeft om nog verder door te groeien en de kenners zijn het erover eens dat deze controleur de wereldtop gaat bestormen. Het is de vraag hoe lang Tiago Marques de Lima de 20-jarige Argentijn in Sangolqui weet te houden. All-time ontwikkeling van Leonardo Larrea (2 jaar) Bij Larrea lag de focus vooral op het aanvallende spel omdat ik van hem een Segundo Volante wilde maken. Opnieuw is dit goed terug te zien in de ontwikkeling. Zijn anticiperen, kalmte, beslissingen en zonder bal zijn aanzienlijk verbeterd. In Ecuador kan hij gemakkelijk de rol van Volante aan maar in de top komt hij nog net iets te kort, denk ik. Om hem meer kansen van slagen te geven, heb ik besloten de training om te gooien naar die van spelmaker voor de defensie met een focus op zijn passing, met name om zijn inzicht te verbeteren. Daar zien we nu al de eerste tekenen van. Op defensief vlak is hij al redelijk sterk. Als hij straks ook nog teammaten één-op-één kan zetten, kan hij een spelmaker van wereldklasse worden. Net als De Jesús komt Keny Arroyo uit de klas van 2022 en maakte hij onder leiding van Tiago Marques de Lima zijn debuut voor Independiente del Valle. De 22-jarige multifunctionele Ecuadoriaan is inmiddels één van de spelers met de meeste wedstrijden voor Independiente del Valle achter zijn naam en is een zeer gewaardeerde kracht in het team van de huidig landskampioen. Volgens de geruchten staat Arroyo in de belangstelling van verscheidene Bundesliga clubs en mag hij zich gaan opmaken voor een transfer. In 2024 maakte Keny zijn debuut voor het eerste elftal, terwijl hij dat seizoen volwaardig lid van het tweede elftal was. In dat jaar maakte hij een enorme indruk door twee keer te scoren én twee assists te geven. Om dat te doen had hij slechts een basisplaats in een bekerwedstrijd en twee invalbeurten in de Copa Libertadores nodig. Het was dan ook niet gek dat Marques de Lima hem het daaropvolgende jaar bij de selectie haalde en hij daar meteen zijn stempel op het elftal wist te drukken. In 2025 kwam Arroyo namelijk tot 52 wedstrijden, scoorde veertien doelpunten en gaf 16 assists. Door de seizoenen heen werd hij op verschillende posities geposteerd maar bleef hij zijn contributie leveren. In 2026 kwam Arroyo tot 37 wedstrijden, scoorde hij tien doelpunten en gaf hij opnieuw zestien assists. Vorig jaar waren er 37 wedstrijden nodig om tot vijf doelpunten en negentien assists te komen. Ook dit jaar is hij alweer vaker dan tien keer rechtstreeks betrokken bij een doelpunt. De teller staat op vier doelpunten en zeven assists na achttien wedstrijden. All-time ontwikkeling van Keny Arroyo (4,5 seizoenen) Keny Arroyo is voor mij het bewijs dat je de attributen enorm kunt oprekken! Ik lees weleens verhalen van mensen dat je attributen maar met vier of vijf punten kunt ontwikkelen. Toch is zijn kalmte met zeven(!) punten gestegen. Dit had hij ook nodig omdat ik hem veelal als aanvallend ingestelde centrale middenvelder gebruikte. Daarnaast heb ik vooral aandacht besteed aan zijn uithoudingsvermogen. Ik vind dat persoonlijk een heel belangrijk attribuut omdat we vrij intensieve tactieken gebruiken. Onze spelers moeten dat wel vol kunnen houden. Reacties Spoiler Op 25-3-2024 om 16:36 zei ElMarcos: Je tijd en energie die je in deze tactiek hebt gestoken is enorm veel geweest. Deze update kan zo weer in het handboek waarin we lezen hoe je een tactiek maakt, maar ook meteen voorbeelden hebben van wat het in de praktijk betekend. Of deze tactiek een succes gaat worden weet ik niet, maar ik vermoed van wel. Nu ga ik eerst deze enorme dosis aan informatie maar even laten indalen. De dingen die ik doe opschrijven kost nog veel meer tijd! Het spul doorlopen in FM valt eigenlijk allemaal wel mee, mits ik het allemaal bijhoudt. De eerste keer dingen instellen kost even wat tijd maar enkele aanpassingen zijn zo gemaakt. Zo'n tactiekje hoeft ook niet heel veel tijd te kosten als je de selectie al goed kent. Dat wat ik heb opgeschreven wist ik natuurlijk allemaal al dus voor mijzelf was het een 1,2,3. Om het goed over te brengen naar jullie, dat kost de meeste moeite. Op 25-3-2024 om 17:41 zei Djurovski: Zeer uitgebreide uitleg van hoe een tactiek te maken. Kost vermoedelijk even een hoop tijd maar gaat zeker uitbetalen Zoals je kunt lezen in de reactie op ElMarcos, valt dat allemaal reuze mee. Om de informatie goed op jullie over te brengen, daar gaat het meeste tijd in zitten Op 25-3-2024 om 18:05 zei Blauwbeer: Wat een top update!!! Heerlijk hoe je een inkijk geeft in de samenstelling van je kern en tactiek. Maak je ook gebruik van individuele spelersinstructies? Keep up the good work! Bedankt man! Ik maak zeker gebruik van individuele instructies maar dit kan nog wel eens veranderen door het type speler dat ik opstel of wat ik nodig heb tegen bepaalde tegenstanders. Op 25-3-2024 om 18:16 zei Nom de Guerre: Helder verhaal. Nu al fan van die derde formatie. Ik ook, al heb ik die tot nog toe het minst gebruikt! Op 26-3-2024 om 09:50 zei Marius: Tactieken maken vind ik zelf ook erg leuk. Wanneer je aankomt bij een nieuwe club vind ik het niet meer logisch dat je deze afstemt op het aanwezige spelersmateriaal. Maar daarna moet ik eerlijk gezegd bekennen dat ik lui word en jarenlang dezelfde aanhoudt. Ergens logisch ook omdat je dan ook onder andere de inkomende transfers gaaf afstemmen op je speelsysteem, en het intensiever is om het systeem plots helemaal om te gooien. Van de 3 formaties vind ik de laatste de meest interessante. Als je veel transfers doet, lijkt me dat ook de juiste strategie. Ik richt me voornamelijk op eigen jeugd en dan wil je die talenten ook daadwerkelijk inpassen. Dan moet je weleens wat veranderen, haha. Op 26-3-2024 om 10:39 zei ElPrincipito: Gave update! Mooi hoe je weergeeft wat het idee is, niet enkel qua speelstijl maar ook qua managen van de club. Bedankt voor de mooie reactie! Op 26-3-2024 om 18:43 zei Daz: Mooi dat je zo gedetailleerd kunt kijken naar je selectie en daarop meerdere speelstijlen kunt toepassen. Ik heb door de seizoenen heen mijn selectie goed leren kennen, dus zo'n analyse is gauw gemaakt. De meeste spelers zitten al vanaf het begin bij de club en anderen heb ik via intakes door zien komen. Wanneer je alle spelers kent, wordt alles gemakkelijker en verloopt het in het spel ook nog wel vlot. Taglijst Spoiler @KayDeManaager @Boyzone @Steels @keano77 @Kyrill @Tim Windt @MNie @Tim' @bas huijsmans @Marius @Keeza @chrisje1993 @DGremlin @19CH98 @Mordurette @Jotew @ElMarcos @Arezo @Willem @Satioz @Djurovski @Urbeto @larrie @Rykjvk1 @MisterX @Titan @Svenpunt @Badmuts @broabander @delichris @Blauwbeer @ElPrincipito @Daz @Makalakalane @JoonsterkeBE @Lenstra @Northis @rich ruzzian @Nom de Guerre @Rrrood @Rob1981 @Jeffers @OlaToivonen @Koenbres Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 30 maart Share Geplaatst 30 maart Gruwelijke update weer zeg. Ben groot fans van de uitgebreide inhoudelijke updates, chapeau! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 30 maart Share Geplaatst 30 maart Grafisch weer ontzettend mooi maar het belangrijkste is dat het inhoudelijk ook echt ergens op slaat. Mooi uiteengezet en ik ben benieuwd of je een echte knaller kan maken op de transfermarkt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 30 maart Share Geplaatst 30 maart Wat een goede spelers, maar vooral je grafische update is gewoon heel erg mooi. Helaas lukt mij dat niet zo mooi te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten