Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2358

• Chiemel

1891

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

Laten we er in ieder geval voor zorgen dat Gaaei weet wanneer hij moet lopen/breed staan, dat oplossen zou al veel schelen. En daar kan je makkelijke afspraken over maken. Sosa diep, Gaaei terug en andersom. En als Tahirovic dan alsnog tegen 2 man komt te staan, dan betekent dat dat je een halve linie verder een mannetje vrij moet hebben staan waar je gebruik van moet maken en/of dat een van de CV's moet doordekken. 3/5-mans-verdediging vind ik ook wel interessant, maar betwijfel of dat wenselijk is voor de lange termijn. 

bewerkt door Chiemel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Kyrill:

Ik heb wedstrijd zelf 90 minuten lang gezien, zoals ik dat ook met PSV en Feyenoord gedaan heb. Middellijn en grote afstand is klinkklare onzin. Was vooral in en om de 16 meter. 

Zoals @timpy00 al aanhaalt, het is een algemeen voorbeeld. Ik geef zelfs letterlijk aan dat het gisteren niet het geval was.

1 uur geleden zei Nom de Guerre:

Mwah... Als de tegenstander 12 keer van grote afstand schiet en jij vijf keer vrij komt in de zestien... Nou was dat niet het geval, maar xG zegt wel degelijk iets over de kwaliteit van de kansen.

Mijn punt is dat de hoeveelheid schoten niet altijd iets zegt over de kwaliteit van die doelpogingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Dansmeister:

Als Beppu zo blijft doen, dan gaan we een hondendrol in wat kranten doen en in de fik steken Kyrill. Bellen we aan en gaan we erom lachen achter een geparkeerde auto.

Dit is plagiaat. 

Ik ga zelf in de krant kakken ipv het door een hond te laten doen. En dan kun je me wel een hond vinden, maar dat gaat niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Beppu:

Kan je nou verdorie ook eens een keer normaal doen? Ik vind echt niet grappig meer, je bent echt een soort acrobaat/hofnar geworden, ik maak gewoon legitieme post ga je nog stom lopen met achterhaalde achterlijke grappen, jezus mina. 

1 uur geleden zei Dansmeister:

Als Beppu zo blijft doen, dan gaan we een hondendrol in wat kranten doen en in de fik steken Kyrill. Bellen we aan en gaan we erom lachen achter een geparkeerde auto.

Haahaha hahahahaha dit is oprecht grappig, made my day 😂😂👏💯

Over Ajax gerelateerd echt zonde Sven gisteravond niet (veilig) in stadion kon zijn en niet aanwezig was. Echt schandalig deze hetze tegen hem. Niet normaal. 

bewerkt door Kyrill
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Lazy:

Hier staat het wel degelijk enorm verkeerd. Berghuis staat fout, die moet veel meer richting de zijde van Forbs, want dit is de zone van Taylor. Diezelfde Taylor staat hier ook niet goed, want a hij staat veel te kort op zowel Bergwijn als Tahirovic, maar hij blokkeert ook een eventuele passinglijn vanuit Tahirovic naar Brobbey.

Tahirovic heeft hier bij het ontvangen weinig keuze qua afspeelmogelijkheden, behalve de bal breed kaatsen op Sosa (wat die trouwens niet eens doet), maar dan sta je dus nog altijd met Sosa. Tahirovc, Bergwijn, Taylor. Berghuis én Brobbey arachter met 6 man in 1 zone. 

Als Berghuis in dit geval achter de inlopende man op Tahirovic staat (zo rond de positie van de scheidsrechter), zal die speler net ff lastiger en minder snel in kunnen stappen op Tahirovic en zal die daardoor meer tijd krijgen om open te draaien en de bal verleggen naar Gaaei, wat eigenlijk voor de snelheid en ruimte het beste zou zijn. OF in staat zijn om een korte kaats op Berghuis te doen, die vervolgens de ruimte zoekt bij Gaaei in een kaats of moment van open draaien.

Maar ook de houding van Brobbey hier is niet goed. Stel Bergwijn legt die bal neer bij Tahirovic en die wil hem in 1x in de hoek leggen voor Brobbey om tegen aan te lopen. Dat gaat niet, want Brobbey staat gesloten met zijn rug naar die ruimte en beweegt terug. Brobbey moet in deze situatie eigenlijk niet vanuit deze positie starten, maar vanuit die andere centrale verdediger. Daardoor kan hij veel gemakkelijker diep gestoken worden.

Kortom, hier is echt bizar veel mis mee en dat is enerzijds tactisch mismanagement van de technische staf, maar ook bij de spelers zelf zit het niet goed. Er gaan echt basisvaardigheden fout.

En het gevolg is dat je opnieuw een situatie creëert waarbij de bezetting slecht is en Marseille zonder weinig ervoor te hoeven doen Ajax in een fout kan dwingen.. Bergwijn loopt hier door, maar zorgt met die loop dat Berghuis én Taylor niet aanspeelbaar zijn, terwijl hij zichzelf ook niet aanspeelbaar meer is, want deze hoek kan Tahirovic nooit de bal meegeven. Eigenlijk zou Bergwijn bij die bal op Tahirovic moeten draaien en de hoek in duiken. Zo kan die gozer die de bal nu onderschept nooit op die positie komen.

Dit is veel te makkelijk gezegd. Als Tahirovic Sosa inspeelt en die steekt meteen langs de lijn Berghuis weg, sta je in overtal in een aanvallende situatie.

Bovendien komt alles voort uit de situatie daarvoor. Berghuis was links uitgekomen, wat verder niet zo vaak gebeurde. Bergwijn (zie foto 1) kwam naar binnen, waar Berghuis ruimte voor hem maakte door naar buiten te lopen. Taylor staat in foto 2 wellicht in de passlijn naar Brobbey, maar biedt zich ook aan. Staat daar gewoon tussen de linies vrij. Opmerkelijk om dat verkeerd gepositioneerd te noemen.
En qua Sosa (dat zei iemand anders), die staat helemaal niet te hoog imo. Die biedt zich in aan de vrije ruimte achter zijn man. Niets mis mee. Ik wil een back die zich daar aan de lijn aanbiedt ipv die veilig achter zijn man blijft. Je moet ook afspeelmogelijkheden hebben, daar is het Ajaxspel op gebaseerd.  Maar doordat die pass verkeerd is (en eigenlijk de verkeerde keuze was), staat zijn man in de omschakeling voor hem.

Als je alles volledig veilig wilt houden, kun je ook aanvallend geen overtal creëren en niemand in de ruimte achter zijn man duiken. En natuurlijk kun je zeggen dat de restverdediging niet goed was. Dat klopt en was vaker zo. Maar die ene still geeft imo een nogal vertekend beeld als je de hele situatie in ogenschouw neemt.

-edit- Ik denk dat de foto's vooral aantonen dat de omschakeling en positionering bij Marseille niet goed is. Berghuis staat in de vrije ruimtes, Taylor staat vrij tussen de linies en Sosa komt vrij langs de lijn, terwijl zijn man op enkele meters achter hem aan komt. Door die mislukte bal van Tahirovic, kan Marseille snel uitbreken en is hun slechte positie ineens een voordeel.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei cimbomcu:

Hoop suggestie en stemmingmakerij, plus dat er zaken niet genoemd worden.

1) Lange contracten zijn tegenwoordig vrij populair, omdat op die manier de impact van transfersommen op de begroting te drukken is. De transfersom wordt namelijk verdeeld over de duur van het contract. Een speler die je voor 20 mln haalt, staat bij een 2-jarig contract voor 10 mln per jaar op de begroting  (excl. salaris), terwijl dat bij een 4-jarig contract voor 5 mln per jaar is. Dan hou je dus simpelweg 5 mln per jaar over om nog te besteden.

2) Er wordt steeds vergeleken met de waarde op transfermarkt. Volgens mij (maar heb het niet onderzocht) is het niet ongebruikelijk dat een hogere transfersom wordt betaald dan de geschatte waarde die daar genoemd wordt. Nu wordt gedaan alsof die waarde vaststaat en alles wat meer betaald wordt, discutabel is.

3) Werkelijk elke link die maar te bedenken is met Lemic wordt opgeschreven. Er staat zelfs "het is niet ondenkbaar dat Ramaj, met Kosovaarse roots, via het netwerk van Lemic is binnengekomen." Allemachtig zeg.

4) Middlesbrough schijnt een bod op Akpom dat hoger ligt dan de hier genoemde bedragen geweigerd te hebben, eerder in de transferperiode.

Wel is er hier en daar natuurlijk een vreemde gang van zaken geweest. Goed dat dat onderzocht wordt en hopelijk brengt dat meer duidelijkheid. Als blijkt dat Mislintat inderdaad andere belangen heeft laten meewegen, moet hij vertrekken. Vooralsnog zie ik weinig concreets dat daarop wijst. het verhaal dat hij rond Sosa zaken deed met een agency dat 3% van de aandelen in zijn bedrijf bezit, vind ik niet heel overtuigend. Als is het wel twijfelachtig dat Sosa vlak voor het afronden van die transfer naar die agency is overgestapt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie ook het bezwaar van lange contracten niet in. Naast de spreiding wat betreft afschrijving, zit je ook niet met het gezeik dat je tussendoor moet gaan verlengen met de speler uit angst dat de betreffende persoon transfervrij vertrekt. Met andere woorden: je ondergraaft dan niet je eigen onderhandelingspositie. Natuurlijk kun je ook pech hebben dat de speler niet presteert, maar dat houd je altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei misterhille:

Morgen mogelijk geen Bergwijn. Wie wordt zijn vervanger?
Denk zelf Berghuis naar rechts, Forbs naar links. 

Denk niet Berghuis rechts. Aangezien hij daar nog steeds niet gespeeld heeft. Zal dan wel Akpom, Mikautadze of Hlynsson op rechts worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei La Pulga:

Ik heb net de opstelling doorgekregen voor morgen.

Gorter

Rensch - Sutalo - Hato - Sosa

Tahirovic

Taylor           Berghuis

Forbs                     Mikau

Brobbert

De correct lay out is verloren gegaan bij het copy-pasten denk ik. Afgaande op de vorige wedstrijden is het meer:

Gorter

Sutalo - Hato

Tahirovic

Rensch Taylor           Berghuis Sosa

Forbs                     Mikau

Brobbert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als Bergwijn niet fit is lijkt dit me de enige logische opstelling (zou niet Sosa onder Forbs laten spelen), maarja:

Gorter/Ramaj

Gaaei - Sutalo - Hato - Avila

Tahirovic - nr. 8

Mikautadze - Berghuis - Forbs

Brobbey/Akpom

Zou dan eigenlijk toch met Taylor spelen op nr. 8 als je Avila opstelt (dan heb je namelijk altijd net een mannetje meer achterin). Moet wel kunnen. 

Maar hij zal wel spelen met in ieder geval Sosa en Vos, en gekke capriolen uithalen om Mikautadze niet op te hoeven stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

Sven Mislintat heeft zich de dag voor de Klassieker tegen Feyenoord de woede van de technische staf en andere medewerkers op De Toekomst op de hals gehaald. De technisch directeur van Ajax, tegen wie een extern onderzoek loopt wegens mogelijke belangenverstrengeling bij transfers, stormde volgens diverse bronnen de trainerskamer van Ajax en andere kantoortjes op het trainingscomplex binnen en voerde de druk op door over ’D-Day’ en het ’mogelijke ontslag van Steijn bij een nederlaag tegen Feyenoord’ te spreken. De trainer zelf was op dat moment niet aanwezig.

Bron: Telegraaf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei Urbeto:

Bron: Telegraaf

De TG begint een ziekelijke obsessie te krijgen richting Mislintat. Vanaf de dag dat hij ze buitenspel heeft gezet en ze ‘boulevard krantje’ noemde zijn ze echt met de week walgelijker bezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites