Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] Centro de Alto Rendimiento

De Raam

Aanbevolen berichten

image.png.bd304c9a97e3d3b4d1140f910ac2412c.png

8. Tiago Marques de Lima

Zo’n acht jaar geleden plantte hij zijn voetzolen voor het eerst in zijn leven op Ecuadoraans grondgebied. Vader Santiago had zijn volwassen zoon gevraagd hem te vergezellen tijdens zijn reis naar ‘huis’. De afgelopen vierentwintig jaar hebben zij, samen met Tiago’s moeder, doorgebracht in Braga. Helaas bleek een groot deel van dat leven een leugen te zijn geweest. Nadat alle geheimen waren komen boven drijven, was de scheiding snel rond. Santiago, afkomstig uit de hoofdstad van Ecuador; Quinto, wilde niets liever dan terugkeren naar zijn geboortestad en het werk als voetbalscout, dat hij jarenlang voor Sporting Braga had gedaan, weer oppakken. Het liefst zou hij dit doen voor El Nacional, dat altijd zijn favoriete club is gebleven. 

Santiago had zijn zoon Tiago gevraagd om met hem mee te gaan en een leven op te bouwen in Quinto. Tiago had lang getwijfeld over het voorstel van zijn vader. Hij woonde immers al vierentwintig jaar in Braga en had daar net een baan gevonden nadat hij was afgestudeerd als data-analist. Het ging tegen zijn principes in om alles maar zo te laten vallen en te vertrekken naar een ander werelddeel. Toen Santiago hem beloofde zijn netwerk in te zetten en ervoor te zorgen dat hij kon deelnemen aan cursussen om professioneel voetbaltrainer te worden, verdwenen al Tiago’s twijfels. De reis naar Ecuador werd op deze manier niet langer als een onzekerheid, maar als een stap dichter naar zijn doel gezien. 

imagedeplane.png.adcfcf5ab462370289a141d14eb668ae.png

De vader van Tiago hield zich aan zijn belofte en steunde zijn zoon waar hij kon in zijn carrièreswitch. Door de jaren heen werd het netwerk van Santiago verscheidene keren aangezwengeld om Tiago van de juiste stageplaatsen te voorzien. Tiago kreeg de kans om bij verschillende clubs in Ecuador een kijkje in de keuken te nemen en nam deze kansen met beide handen aan. Clubs als Emelec, Nacional en Barcelona gaven hem allen de ruimte om te leren en daarmee werd de potentie van de jonge trainer steeds beter zichtbaar. 

Zijn opleiding als data-analist was een welkome achtergrond in de huidige en snel veranderende voetbalwereld, waar sowieso steeds meer naar data gekeken wordt. Bovendien is er bewijs in het Ecuadoraanse voetbal dat er nog altijd exponentiële groei kan plaatsvinden. Tijdens de opleiding bleek dat Tiago ook tactisch begaafd is. Zeker als je zijn afstudeerproject over de Hollandse School 3.0 leest, waarin hij schrijft over zijn visie op het moderne Totaalvoetbal. Tiago slaagde dan ook met vlag en wimpel en kon op zoek naar zijn eerste baan als hoofdcoach van een club op het allerhoogste niveau.

Citaat

Ik wil gaan proberen om alle informatieve updates - zo af en toe - af te wisselen met een verhaallijn. Ik weet niet of ik dit het gehele jaar ga volhouden en deze updates zullen ook absoluut niet de rode draad van dit topic zijn maar ik wil hiermee proberen toch een soort narratief te creëren, bovenop de 'zakelijke' updates die ik schrijf. Laat me vooral weten of jullie hier op zitten te wachten en/of jullie dit een goede aanvulling vinden!!

Reacties

Spoiler
Op 8-11-2023 om 11:27 zei MNie:

Zeer mooie uitgebreide update weer die erg leuk was om te lezen, wederom complimenten!

Bedankt man!

Op 8-11-2023 om 11:58 zei Titan:

Een weldoordacht plan dat zeer ambitieus klinkt! De laatste jaren heeft dit dus al het nodige opgeleverd, met de miljoenenbonus als absolute klapper. Ik kijk er erg naar uit om te zien hoe je dit plan gaat inpassen in je game, met name hoe de jeugdindeling eruit komt te zien.

Alles wat tot nog toe beschreven is zal ik proberen toe te passen in FM (waar mogelijk natuurlijk).

Op 8-11-2023 om 12:19 zei 19CH98:

Een mooi verhaal heb je weten neer te pennen, zeer leuk om te lezen! Dat er naast de voetbalontwikkeling ook veel aandacht wordt besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van de jeugdspelers lijkt mij een zeer goed idee. 

Het enige wat hiervan in FM zit is natuurlijk de persoonlijkheid van spelers, mentoring zal zeker een punt van aandacht worden.

Op 8-11-2023 om 12:19 zei Tim':

Een heel mooi uiteengezet verhaal. Het geeft ook duidelijk een inkijkje in het verschil van de voetbalbeleving tussen Ecuador en Nederland. Bij ons een leuke hobby, daar van levensbelang. En het laat je mooi zien hoe duidelijk en jeugdgericht beleid ervoor zorgt dat je niet alleen een club, maar ook de rest van het land naar grote hoogten stuwt. Ik ben enorm benieuwd wat we de komende WK's van Ecuador gaan zien.

Helemaal mee eens. Ik wil na verloop van tijd ook graag bondscoach worden van Ecuador in deze save, als de kans zich voordoet! 

Op 8-11-2023 om 13:07 zei ElMarcos:

Wat een prachtig geschreven update zeg. Het was even een flink verhaal, maar dan krijg je ook wat. Het plan, de dromen en de ambities van de club zijn prachtig en zeer goed uitgewerkt. dit lijkt een hele mooie basis om mooi en belangrijke successen te gaan boeken. Ik ben heel benieuwd hoe dit in game allemaal gaat werken en vorm gaat krijgen! 

Alles wat ik tot nog toe beschreven heb, probeer ik mee te nemen in mijn save. Zal na verloop van tijd allemaal wel duidelijk worden, denk ik :) 

Op 8-11-2023 om 13:43 zei Tim Windt:

Wederom een schitterend update! Heel benieuwd hoe dit straks in game eruit komt te zien.

Bedankt!

Op 8-11-2023 om 14:21 zei DGremlin:

Knap stukje! Erg mooi uitgewerkt.

Bedankt!

Op 8-11-2023 om 14:35 zei Marius:

Deze update was het waard om in twee, of zelfs drie delen te knippen als je 't mij vraagt. Ik blijf het verrassend vinden hoe dat deze club voor mij onder de radar gebleven is terwijl ze toch al aardig wat mooie prijzen hebben gepakt afgelopen jaren. Het bewijst eigenlijk dat maar een fractie van het nieuws over het Zuid-Amerikaanse voetbal ons bereikt. Benieuwd trouwens of je op dezelfde manier gaat te werk gaan bij transfers en vooral gaat inzetten op clausules om inkomsten te genereren.

We krijgen hier inderdaad maar weinig te zien van het Zuid-Amerikaanse voetbal. Of je moet al echt op zoek gaan. Transfers zoals die van Paez, Endrick en Vitor Roque worden natuurlijk wel uitgelicht maar over de bijzondere projecten op het continent hoor je inderdaad maar weinig. Zeker in het begin zal ik dergelijke constructies moeten gebruiken om de transfersommen op te doen laten lopen.

Op 8-11-2023 om 15:44 zei larrie:

Weer een mooi stukje. Raak wel benieuwd hoe je dit in fm gaat implementeren.

Bedankt, we gaan het zien! :D 

Op 8-11-2023 om 21:47 zei Mordurette:

Ik ben blij dat je het niet in meerdere delen geknipt hebt, ondanks dat het nu een lang stuk tekst geworden is, is het wel fijner om het in één keer te kunnen lezen. Chapeau!

Helemaal mee eens!

11 uur geleden zei Djurovski:

Heerlijke update weer. Ook grafisch erg mooi

Bedankt man!

2 uur geleden zei broabander:

Zeer interessant topic tot nu toe, deze ga ik zeker volgen.

Bedankt, ik neem je mee in de tags!

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een verhaallijn is altijd leuk natuurlijk! Persoonlijk weet ik dat het geen eenvoudige combinatie is om optimaal te combineren met een ander soort updates, vooral om alles evenveel aandacht te kunnen blijven schenken en in balans te houden, maar ik laat me graag meenemen. Deze verhaallijn lijkt in ieder geval een interessante!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.bd304c9a97e3d3b4d1140f910ac2412c.png

9. Independiente del Valle in FM24

Naar mijn idee is met de voorgaande updates een duidelijk beeld ontstaan van de visie en filosofie van Independiente del Valle in de echte wereld. Inmiddels heb ik jullie acht redelijk uitgebreide posts voorgeschoteld en Football Manager is daar niet eens aan te pas gekomen! Dit komt met name door het feit dat ik deze novelle goed voorbereid heb en verwacht had dat ik tot eind november zou moeten wachten op een juiste custom database. Gelukkig heb ik @Badmuts bereid gevonden mij te helpen om Ecuador speelbaar te krijgen. Het is dus hoog tijd dat we het spel er bij gaan pakken en eens gaan bekijken hoe de club er in Football Manager 2024 voor staat. 

Noot: Ik laat de selecties hierbij even achterwege omdat ik daar een separate update aan wil weiden. 

Schermafbeelding2023-11-13100521.thumb.png.5c4238ad62eed57f35ca7b5691bd567f.png

80001277.png.01899fdefe3688115e6c8b287829630d.png- Financiën

De financiële afdeling is normaal gesproken niet de plek waar je begint als je een club gaat bekijken in Football Manager. Echter, ik was zo verbaasd over de financiële staat van de club in FM24, dat ik de update hier wilde aftrappen. In voorgaande updates hebben we het veelal gehad over transfers in de afgelopen jaren en hoe die inkomsten bijdragen aan de filosofie van de club. Op het bovenstaande screenshot hebben we stiekem al kunnen zien dat het bestuur geen transferbudget vrijmaakt en er een kleine €170k per week beschikbaar is voor salarissen. 

Op zich vind ik dat niet zo gek. Independiente is geen koopclub en ondanks haar recente successen wordt ze nog altijd niet als topclub gezien. Waar ik wel over viel was het lage aantal centen op de bankrekening. (Denken we even terug aan het geld van Caicedo?) We vangen deze savegame aan met slechts €3,7M in ons bezit. Laten we er maar vanuit gaan dat die twintig miljoen inderdaad in een apart potje is gestopt… 

Toen ik nog wat verder ging kijken, bleek de club ook nog eens een schuld te hebben. Waarschijnlijk is deze lening aangevraagd voor de bouw van het ‘nieuwe’ stadion, wat in mijn ogen de meest logische verklaring is. Tijdens mijn research ben ik niets tegengekomen dat duidde op een banklening, maar goed. De club is in 2020 begonnen met de bouw en dit komt overeen met de startdatum van de lening. Tot 2039 hebben we een lening van een kleine €15M terug te betalen. 

Schermafbeelding2023-11-13101435.thumb.png.91f9e266940e523d0285197a912b2119.png

80001277.png.01899fdefe3688115e6c8b287829630d.png- Supporters

Michel Deller haalde al eens aan waarom ze Independiente hadden gekozen voor hun project:

Citaat

“Er was één gigantisch voordeel: geen enorme fanbase”, zegt Deller. “Sangolqui ligt ongeveer 45 minuten van Quito, in de vallei, ongeveer 300 meter lager. Quito heeft zes of zeven professionele voetbalteams in een stad met twee miljoen inwoners, dus het concurrentieniveau voor de fans en de verwachtingen daar is erg hoog. We wilden een club waar we rustig ons werk konden doen en konden groeien.”

Dit blijkt ook wel uit het supporters profiel. De club heeft slechts 135 seizoenkaarthouders en mensen die er één willen afnemen hoeven niet op een wachtlijst gezet te worden. Tevens wordt de club op de sociale kanalen door ruim 40k mensen gevolgd. Slechts een kleine schare (7%) wordt tot de hardcore fans gerekend, terwijl een groot deel door families en casual supporters wordt vertegenwoordigd. De supporters hebben een gemiddelde invloed op het bestuur dus ondanks al het bovenstaande moeten we ze tevreden zien te houden. 

Schermafbeelding2023-11-13101558.png.bee344ce43131648647f84d7f8a42626.png

Als we kijken naar de verwachtingen van de fans, zien we dat de verwachtingen inderdaad niet heel groot zijn. Een keiharde vereiste van de aanhangers is dat we spelers opleiden, zoals in de afgelopen jaren gebeurd is. Een andere eis is dat we in het bovenste deel van de competitie eindigen, dat moet toch te doen zijn! Verder wordt verwacht dat we aanvallend voetbal spelen, dat gericht is op het hebben van balbezit. Ja, de fans zijn al gauw tevreden in Sangolqui. 

Schermafbeelding2023-11-13100651.thumb.png.62ae3073e1289864d46fbf4a4757af1d.png

80001277.png.01899fdefe3688115e6c8b287829630d.png- Bestuur

Het bestuur is al even ambitieus als haar fans! Het opleiden van (lokaal) talent is ook bij hen een keiharde vereiste. Daarnaast willen ze dat we de komende jaren het beste jeugdsysteem van het land behouden en ik moet me aan het salarisbudget houden. Oké, geen probleem, dat is namelijk precies wat ik van plan was! Verder kunnen we onze baan behouden als we in de bovenste helft van de competitie eindigen en competitief zijn in de beker en Copa Libertadores, waarbij de laatste het belangrijkst is. Volgens mij zou het bestuur er niet om rouwen als we besluiten de beker maar te laten varen. 

Aan de ene zijde wijst dit op een gebrek aan ambitie, aan de andere kant geeft dit ons de ruimte om inderdaad de focus op talent te kunnen leggen. 

Schermafbeelding2023-11-13100600.thumb.png.3ba668f0c36ae4035488da64eee3d8c3.png

Schermafbeelding2023-11-13100628.thumb.png.9cf57bf3009f14960a38f45f83a2b1c2.png

80001277.png.01899fdefe3688115e6c8b287829630d.png- Samenwerkingen

In een eerdere update haalde ik de samenwerking met ASPIRE uit Qatar al eens aan, deze zit ook in FM24 verwerkt. Daarnaast heeft IDV een samenwerking met de Colombiaanse club van Michel Deller; Atlético Huila. Deller heeft ook aandelen bij het Spaanse Numancia, waardoor ook met hen een samenwerking is ontstaan. 

Alle drie de samenwerkingen zijn voor de lange termijn. Ook wordt bij alle drie de samenwerkingen de scoutingkennis gedeeld. De Colombianen mogen ieder jaar een vriendschappelijke wedstrijd aanvragen maar wij zijn wel in staat om dat te weigeren. 

Al met al hebben we niet zo heel veel aan deze connecties dus ik ga het bestuur onmiddellijk vragen deze samenwerkingen te herzien. Ik wil dat bij in ieder geval ASPIRE en Atlético Huila de optie wordt toegevoegd dat we spelers van hen in onze youth intake kunnen krijgen. Waarom? 

• Ecuador heeft een lage youth rating
    Als we spelers uit Qatar en voornamelijk Colombia kunnen krijgen, hebben we meer kans op betere talenten, natuurlijk willen we dit na verloop van tijd uitbreiden met bijvoorbeeld clubs uit Argentinië en Brazilië
  • We mogen slechts zes buitenlanders in onze selectie hebben
    Elk land buiten Ecuador wordt als buitenlands gezien, spelers die in onze youth intake komen (uit het buitenland) zullen vaak Ecuador als tweede nationaliteit hebben en dus niet als buitenlander gezien worden

Schermafbeelding2023-11-13101642.png.f1a1b4b512dee9adf89618bee44ea3e9.png

Tot zover de club in Football Manager 2024!

De selecties ga ik in een andere update bekijken maar voordat we daar aan toe zijn, gaan we even kijken naar de invloeden op de youth intake en hoe we de kans op het doorkrijgen van grote talenten kunnen vergroten. Daarna gaan we de selectie bekijken, waarbij ik beschrijf hoe deze eruit moeten komen te zien om een echte opleidingsclub te zijn in FM!

Reacties

Spoiler
Op 10-11-2023 om 10:33 zei Titan:

Kijk aan, daar is de manager en zijn achtergrond. Mijn complimenten voor hoe je de game opbouwt en aanvangt! Betekent de achtergrond als data-analist dat we regelmatig data voorbij gaan zien komen?

Tiago gaat inderdaad het personage zijn waarmee ik ga spelen. Data gaat wel een rol spelen, absoluut! Zoals aangegeven in mijn eerste update, gaat deze novelle voornamelijk om het opleiden van talent en de tactiek aanpassen aan het aanwezige materiaal. Om die twee zaken te kunnen beoordelen zullen we inderdaad ook naar data moeten gaan kijken!

Op 10-11-2023 om 10:42 zei Marius:

Een verhaallijn is altijd leuk natuurlijk! Persoonlijk weet ik dat het geen eenvoudige combinatie is om optimaal te combineren met een ander soort updates, vooral om alles evenveel aandacht te kunnen blijven schenken en in balans te houden, maar ik laat me graag meenemen. Deze verhaallijn lijkt in ieder geval een interessante!

Die updates zullen slechts sporadisch voorkomen. Ik gooi die eigenlijk in de mix om voor mezelf flexibiliteit in te bouwen, zodat ik creatieve buien enigszins kan gebruiken in deze novelle. Ik vind het ook wel fijn om al die informatie die ik geef af en toe te breken met iets dat luchtig is ;) 

Op 10-11-2023 om 11:15 zei ElMarcos:

Om op verschillende momenten even een inkijk te krijgen middels een verhaal vind ik persoonlijk wel leuk. Ook al zullen ze niet de rode draad vormen. Het schept toch een band met de man die vermoedelijk de club gaat leiden. 

Mooi dat dit in de smaak valt, ik wist dat het niet voor iedereen zou zijn. Het zal ook slechts sporadisch voorkomen.

Op 10-11-2023 om 12:01 zei DGremlin:

Op zich wel een leuk stukje, maar voor mij hoeft er niet teveel verhaal in te zitten. Maar het is jouw novelle en maar mijn persoonlijke voorkeur ;) kutgw!

Fijn dat je hier eerlijk over bent! Ik wist inderdaad dat het niet voor iedereen is, het zal ook maar een enkele keer gebeuren. Het is voornamelijk voor mijzelf, zo kan ik mijn creatieve buien ook gebruiken in deze novelle. Ik heb namelijk niet altijd zin om informatieve updates te schrijven dus zo laat ik nog wat ruimte voor eens iets anders, hè! 

Op 10-11-2023 om 14:15 zei 19CH98:

Een leuk tussenstukje waardoor we meer informatie krijgen over wie er aan het roer gaat staan. Of je dit vaker wilt doen laat ik volledig aan jou maar het is wel fijn dat we weten wie de baas is.

Nogmaals, fijn dat de meesten het wel kunnen waarderen. 

Op 10-11-2023 om 16:18 zei Djurovski:

Kan het absoluut waarderen. Fijne update weer

Mooi, bedankt!

Op 10-11-2023 om 17:35 zei Mordurette:

Het blijft een genot om jouw updates te lezen! :)

Top, bedankt voor het compliment!

Op 11-11-2023 om 19:46 zei larrie:

Kijk aan, ik neem aan dat dit de manager wordt die independiente gaat leiden. 

Inderdaad!

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De betrokkenheid van FM, daar zat ik toch een beetje op te wachten :) Goed om zien dat heel wat van de visie en de verwachtingen die je hiervoor al had toegelicht, ook gewoon verwerkt zit in de game. Enkel die 135 seizoenskaarthouders zeg ... bij het lezen daarvan zou een mens zich toch een keertje bij het hoofd gaan krabben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

FM is helaas niet helemaal de werkelijkheid zo te zien. Desondanks komen de hoofdlijnen wel overeen en dus moet het mogelijk zijn om veel talent op te gaan leiden. Zeker met een bestuur dat dat van je verwacht denk ik dat er wel eens een hele mooie novelle uit kan gaan rollen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.a2f90de838d7093b6e90dbf3937ad4f4.png

10. Invloeden op de Youth Intake

Op de FM kalender staat er bij mij - en ik denk bij vele anderen - altijd één dag rood omcirkeld. Het moment waar ik ieder seizoen weer naar uitkijk: De Jeugdinstroom! Een tactiek creëren en deze succesvol implementeren, eindelijk die langverwachte Champions League veroveren of een wonderkid scouten in een obscuur land geeft altijd een geweldig gevoel. In mijn ogen kan er echter niets op tegen het gevoel dat je krijgt als een zelf-opgeleide speler de Ballon d’Or weet te winnen. 

Om dat voor elkaar te krijgen, moeten er vaak enkele zaken bij elkaar (kunnen) komen. Je moet in staat zijn om een speler goed te kunnen begeleiden, de speler moet een goed jaar hebben, de club moet presteren op het hoogste niveau maar het begint natuurlijk allemaal met de productie van de betreffende speler. Spelers produceren doen we middels de Youth Intake en rondom dit aspect van het spel bestaan er nog altijd mysteries. Toch kun je de instroom van jeugdspelers proberen te beïnvloeden maar dan moet je wel weten waar je op moet letten. 

Hoewel we de Youth Intake best een beetje kunnen sturen, blijft geluk een hele grote factor. Verwacht dus niet dat je na het toepassen van mijn tips ineens jaar in, jaar uit de grootste wereldsterren gaat produceren. Dit is gewoonweg niet realistisch! Tenzij je zelf allerlei newgens aanmaakt en bij jouw club laat doorkomen, zoals ik in mijn Sign-Up heb gedaan. 

Niet beïnvloedbare invloeden
Laten we beginnen met zaken die een rol spelen bij de kwaliteit van jouw jeugdinstroom maar waaraan je als FM-speler weinig tot niets kunt veranderen. Dit heeft met name te maken met in welk land je actief bent, aangezien deze waarden aan een land hangen in plaats van aan jouw club.

• Youth Rating van het land
    Elk land in Football Manager heeft een zogeheten Youth Rating. Dit is een verborgen waarde die je zou kunnen opzoeken in de Editor van FM. De Youth Rating van het land waarin je actief bent bepaalt het potentiële maximum aan kwaliteit van de Youth Intakes in dat land.
  • Game Importance van het land
    Hoe belangrijk men het voetbal vindt in het betreffende land waarin je actief bent. Samen met de Youth Rating bepaalt dit het potentiële maximum aan kwaliteit van de Youth Intakes in dat land.

De waarden gaan van 0 tot en met 200. Hoe hoger de score is voor het land waarin je actief bent, des te groter de kans op goede newgens. De twee bovenstaande invloeden bepalen eigenlijk hoe goed en groot de poule aan spelers is die door gaan komen en over de clubs verdeeld zullen gaan worden in dat land. 

Faciliteiten van de club
Vanzelfsprekend is de invloed van de infrastructuur waarover de club beschikt, maar welk onderdeel doet nou precies wat? Daarover bestaan vaak nog onduidelijkheden. Vroeger was het namelijk zo dat de Youth Facilities bepaalden hoe snel de CA (Current Ability/Huidig Niveau) van de doorgekomen spelers zou kunnen groeien, de Training Facilities bepaalden hoe snel de CA van eerste elftal spelers zou kunnen groeien, de Junior Coaching bepaalde hoe hoog de CA van doorgekomen spelers bij het doorkomen was en de Youth Recruitment bepaalde de PA (Potential Ability/Potentieel Niveau) van doorgestroomde spelers. 

In afgelopen jaren is het effect van de faciliteiten veranderd en deze zijn nu als volgt:

• Junior Coaching
    Het aantal en de kwaliteit van de jeugdcoaches bij jouw club. Hoe hoger de score, hoe beter jouw coaches in de academie zijn!
  • Youth Recruitment
    De scouting range van jouw academie. Hoe hoger de score, hoe groter de poule van spelers waarin gescout wordt. Is jouw Youth Recruitment laag? Dan scout je alleen lokale jeugdspelers. Is jouw Youth Recruitment hoog? Dan scout je jeugdspelers over de hele wereld!
  • Youth Facilities
    De trainingsfaciliteiten van de spelers in de academie, deze spelers zijn dus nog niet gegenereerd. 
  • Training Facilities
    De trainingsfaciliteiten van de spelers die zichtbaar zijn in het spel. Het gaat hier om alle spelers van jouw club (eerste elftal, reserves en onder 18).

De Training Facilities bepalen hoe snel de CA van jouw spelers kan groeien. Hoe hoger de score is voor deze faciliteiten, hoe sneller jouw (zichtbare) spelers zich zullen ontwikkelen. Afhankelijk van andere factoren die invloed hebben op de ontwikkeling van spelers. 

De Junior Coaching, Youth Recruitment en Youth Facilities hebben een vergelijkbare invloed op zowel de CA en PA van de newgens die doorstromen vanuit de opleiding. 

Technische staf
Welk type spelers je produceert met jouw youth intakes is voor een groot deel afhankelijk van de technische staf bij de club. FM-spelers leggen hier vaak de nadruk op de Hoofd Opleidingen en hoewel hij het meeste invloed uitoefent, is ook de rest van jouw (jeugd) staf erg belangrijk! 

Maar hoe kun je dan de intake (lichtelijk) sturen met het samenstellen van de technische staf? Nou, de Hoofd Opleiding en Jeugdcoaches hebben invloed op welk type spelers er door jouw academie gevormd worden. Met “type speler” doel ik op de volgende aspecten van die speler:

• Positie
    Bepaalt door de voorkeursformatie van jouw HoYD en jeugdcoaches
  • Stijl (Technisch, Leider, Fysiek, etc.)
    Bepaalt door de coachingstijl van jouw HoYD en jeugdcoaches
  • Attribute Template
    In sommige gevallen kan de HoYD (en jeugdcoaches) een effect hebben op de Attribute Template van de spelers. Wanneer dit gebeurd wordt niet echt duidelijk maar het lijkt vooral om de ‘Star’ of ‘Freak’ newgens te gaan. Verder wordt de template voornamelijk bepaald door de nationaliteit van desbetreffende speler. 
  • Karakter/Persoonlijkheid
    De spelers die doorkomen vanuit de opleiding nemen karaktertrekken van de HoYD en jeugdcoaches over. Je wilt dus een HoYD en jeugdcoaches met een positieve persoonlijkheid
  • Potential Ability
    De attributen Working With Youngsters en Judging Player Potential kunnen invloed hebben op de PA van doorgekomen spelers (met name Freak Newgens)

HOYD.png.8be939413e5edf3da5545cf3b605886d.png

staffo19.thumb.png.60a17a90dda6faf852a39aefc2b3203a.png

Bovenstaand zien we mijn HoYD en jeugdcoaching team bij FC Sochaux in FM23. Op basis van bovenstaande kunnen we onze volgende intake redelijk voorspellen. Laten we beginnen bij de HoYD, die heeft de grootste invloed:

• Model Citizen
  • Mental coachingsstijl
  • 5-2-1-2 DM AM / 4-4-2 voorkeursformaties
  • Determination (15), JPA(15), JPP(16) en WWY(20)

Wat zien we dan terug bij de jeugdcoaches?

• Professional en Model Citizen karakters
  • Overwegend aanvallende en technische coachingsstijlen
  • Verschillende voorkeursformaties maar veelal 4-2-3-1, 4-3-3, 4-4-2 of 5-2-1-2
  • Niet de beste attributen

Hiermee kan ik redelijk voorspellen wat voor een intake ik ga krijgen. Ik verwacht een intake met veelal positieve karakters waarbij de meeste aanvallend ingestelde spelers zullen zijn met een technische stijl. Aan de hand van de voorkeursformaties van onze staf, verwacht ik zeker enkele sterke middenvelders, dit kunnen verdedigende, centrale en aanvallende middenvelders zijn. Hier en daar zal er een flankspeler bij zitten maar de meeste spelers zullen zich in de as van het veld bevinden. Dit alles sluit aan bij de speelstijl van het eerste, die voornamelijk op balbezit gebaseerd is. 

Enkele voorbeelden
Met bovenstaande setup krijgen we bijvoorbeeld de volgende spelers door:

Citaat

regulusmental.png.8923d6a62a08e70f80c1926b9f4ce55e.png

bougrasmental.png.950d1054c53b760b16e4f6e0489a13dd.png

We zien hier twee spelers met een positief karakter, met name Bougras. Daarnaast zien we dat ze beide op mentaal gebied al redelijk ver ontwikkeld zijn, zeker voor hun leeftijd. Denken jullie aan de coachingsstijl van onze HoYD? Die is namelijk Mental! 

Als ik vervolgens een Assistent Manager de opdracht geef om de taken van onze HoYD over te nemen, zien deze spelers er heel anders uit. Onze assistent-manager heeft een gebalanceerde persoonlijkheid en een Fitness coachingsstijl.

Citaat

regulusfysiek.png.d6548395183322821cf8aac13e0c31ed.png

bougrasfysiek.png.1dbd60496695dfcb87e195f53899c7fb.png

We zien nu dat beide spelers een gebalanceerd karakter mee hebben gekregen en dat ze mentaal niet zo sterk zijn als de vorige keer. Tevens zien we een verschuiving van de hoogste attributen van het mentale naar het fysieke gedeelte. (Mental en Fitness coachingstijlen). 

Verdeling van newgens
Hoe worden de newgens nou over de clubs verdeeld? De makkelijkste manier om het hier over te hebben is als volgt: 

• Elk land krijgt zijn eigen poule aan spelers en voert daarmee een soort draft uit.
  • De omvang van het talent wordt bepaald door de Youth Rating en Game Importance 
  • De clubs met de beste Youth Recruitment zullen over het algemeen als eerste het beste talent van dat land oppikken. Youth Recruitment bepaalt dus de pikorde.
  • Twee clubs met een identiek Youth Recruitment worden gescheiden op basis van clubreputatie.
  • Youth Facilities en Junior Coaching simuleren en bepalen vervolgens hoe het talent  vordert in het jeugdsysteem van de club totdat een Newgen wordt geproduceerd en in het spel verschijnt. Het is op dit punt dat de huidige vaardigheid (CA) en de potentiële vaardigheid (PA) van de nieuwelingen worden bepaald.

Samenwerkingsverbanden
Er is ook een optie bij de samenwerkingsverbanden met andere clubs om spelers van hen door te krijgen in jouw Youth Intake. Deze spelers zullen de nationaliteit hebben van jouw dochterclub. Het mooie hiervan is, is dat je hoge Youth Ratings kunt uitbuiten. Met name als je zelf in een land zit dat niet zo’n hoge rating heeft. Zo wil ik in deze save graag dochterclubs uit Brazilië en Argentinië omdat die landen een veel hogere rating hebben dan Ecuador, daarmee zouden we de kans op grote talenten dus vergroten.

6028e3a4caf74-sattelietclubs.thumb.png.550c4bddadc19794c9d9f3720daab8eb.png

Reacties

Spoiler
Op 13-11-2023 om 12:57 zei ElMarcos:

Wederom een mooie update. Ideaal gezien zou je willen dat het bestuur toch wat meer ambitie toont, maar zo kun je wel mooie alles opzetten en op gang brengen. Wellicht komt de ambitie dan vanzelf. 

We kunnen inderdaad rustig gaan starten, zonder dat er druk op staat!

Op 13-11-2023 om 13:04 zei Mordurette:

Probeer zelf ook vaak zulke samenwerkingsverbanden te herzien. Hopen dat dit gaat lukken.

Ik heb er alle vertrouwen in ;) 

Op 13-11-2023 om 13:15 zei Marius:

De betrokkenheid van FM, daar zat ik toch een beetje op te wachten  Goed om zien dat heel wat van de visie en de verwachtingen die je hiervoor al had toegelicht, ook gewoon verwerkt zit in de game. Enkel die 135 seizoenskaarthouders zeg ... bij het lezen daarvan zou een mens zich toch een keertje bij het hoofd gaan krabben.

FM komt inderdaad in beeld maar we zijn nog niet echt begonnen natuurlijk. Ik schrok ook van het aantal seizoenkaarthouders maar geeft ons wel de ruimte op verschillende gebieden te groeien. 

Op 13-11-2023 om 13:15 zei DGremlin:

Er lijkt toch wel heel wat werk voor de boeg om de club te laten groeien, zeker qua financiën en supportersopkomst. 

Inderdaad, zoals ik al zei; de club wordt ondanks haar recente successen nog niet echt als topclub gezien en dat zien we hierin terug komen!

Op 13-11-2023 om 13:45 zei Titan:

Dan mag het nu echt los! Grappig wat je vermeldt over de mogelijkheid om gebruik te maken van de YI van dochterclubs; nooit bij stilgestaan om dat eens te proberen.

Ho, ho, rustig aan! Haha, we zijn nog niet los. Bij dezen nog wat meer info over de intakes :) 

Op 13-11-2023 om 14:25 zei 19CH98:

FM is helaas niet helemaal de werkelijkheid zo te zien. Desondanks komen de hoofdlijnen wel overeen en dus moet het mogelijk zijn om veel talent op te gaan leiden. Zeker met een bestuur dat dat van je verwacht denk ik dat er wel eens een hele mooie novelle uit kan gaan rollen!

Het meeste klopt wel en dit geeft ons ruimte om uit te gaan bouwen, ik ben er niet ontevreden over. 

Op 13-11-2023 om 18:21 zei Badmuts:

Nogmaals graag gedaan en zet mij maar op de volglijst! Wil wel eens zien of alles goed werkt

Ik zet je er bij! Heb al wat simulaties gedraaid, alles lijkt goed te gaan :D 

Op 13-11-2023 om 20:41 zei MNie:

Mooie update weer en fijn dat @Badmuts je kon helpen!

Inderdaad heel blij mee!

Op 14-11-2023 om 07:07 zei larrie:

Mooie update weer. 

Bedankt!

Op 14-11-2023 om 07:34 zei Tim':

Leuk om een eerste inkijkje te krijgen in de nieuwe manager. Financieel mogen er nog wel wat stappen gezet worden en het is inderdaad hopen dat de samenwerkingen geïntensiveerd worden.

Daar gaan we voor!

Op 14-11-2023 om 18:18 zei Willem:

Mooi uiteengezet, blijft toch altijd gissen of die financiën overeenkomen met wat ze in het echt hebben gedaan qua transfers.

Inderdaad, vind het niet zo heel erg. Geeft toch weer een extra uitdaging.

Op 14-11-2023 om 21:31 zei Djurovski:

Qua financién zit fm nog wel eens mis. Verder weer een prima informatieve post

Klopt, bedankt!

Taglijst

Eenmalige tag voor @Stefan., die mijn gidsje wel wilde lezen :) 

bewerkt door De Raam
Link naar opmerking
Deel via andere websites