Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] Centro de Alto Rendimiento

De Raam

Aanbevolen berichten

image.png.f25eea522ccfb41283879772585fe684.png

42. EERSTE FASE 2026

eerstefase26.png.9d2af98bde73415be15e28b5afa25532.png

WEDSTRIJDEN LIGAPRO BETCRIS

Spoiler

GAMES.thumb.png.d410454f7a99be7ec2568fccb21e556b.png

Klik op de afbeelding om te vergroten!

EINDSTAND LIGAPRO BETCRIS (EERSTE FASE)

Spoiler

stand.png.42292e49319b61e4ec82e810abbeef18.png

RECOPA SUDAMERICANA

Spoiler

recopa1.thumb.png.8a2a6ec8cfffbf68dd3bea7f0e961d29.png

recopa2.thumb.png.355a7a5817944aeeeddd9992bf876fa9.png

SUPERCOPA DE EQUADOR

Spoiler

supercopa.thumb.png.f5ebf325c67da3371488d0632a13075f.png

COPA LIBERTADORES

Spoiler

libertadoresstand.png.5996c5485759678803794cc9cd850d96.png

libertadoresgames.thumb.png.fff1d4b4e3f177349ab178cde89f6b05.png

SPELERSSTATISTIEKEN

Spoiler

stats.png.cf41d0e3acde9000130ba46cd1b3b77a.png

Volgende update: TRAINING

trainingbanner.png.dc82ff35b8f1ffbeac8fa393334a7ead.png

Reacties

Spoiler
Op 18-2-2024 om 20:05 zei Fantasy:

Tof inkijkje in de tactische overwegingen. Zo'n platte 4-3-3 of een 4-4-2 wil ik ook al jaren uitwerken, maar dat krijg ik zelden echt lekker aan de praat.

Bedankt! Het is inderdaad lastig deze FM, een 4-4-2 lukt nog wel denk ik maar die platte 4-3-3's werken echt niet meer. In FM18 (geloof ik) gingen die echt nog heel lekker. 

Op 18-2-2024 om 20:35 zei Marius:

Drie spitsen zo waar. Het is eens wat anders dan strikerless te spelen :D Leuk om zo meegenomen te worden in je hersenspinsels. Een tactiek tweaken vind ik op zich één van de leukere aspecten van het spel, maar niet iedereen heeft het er het geduld voor natuurlijk. En met spelersmateriaal dat elk (half) seizoen verandert is het eigenlijk nooit een slecht idee om te blijven bijsturen.

Nou ja, het was een poging. Uiteindelijk zijn het er twee geworden, haha! Ik haal het meeste plezier uit tactieken en het ontwikkelen van spelers. We blijven lekker voort knoeien ;) 

Op 18-2-2024 om 21:06 zei Kyrill:

Heerlijke post De Raam Zwart _O_

Je veranderd nog meer van formatie, en taktiek dan ik dat doe;c

Haha, dankje Karel! Dit was niet echt wisselen hoor, eerder de tactiek evolueren totdat ik tevreden was. Denk echter wel dat ik meer uit deze selectie kan halen. In de laatste wedstrijden kun je ook zien dat ik toch even terug geswitcht ben naar de 4-3-3 :D 

Op 18-2-2024 om 21:46 zei JoonsterkeBE:

Lekker man, zo klooien met tactieken is het fijnst dat er is.. als ze na een tijdje gaan werken altans :D Het analyseren van wat er fout loopt en hoe dat op te lossen valt in het FM tactiekboard neemt zeker zijn tijd in beslag. Die gedachtegang op een heldere en 'aangenaam om lezen' manier neerpennen doet dat ook. Dus alle credits voor deze knappe post. (y)

Ben zelf niet iemand die snel met een 2 St-systeem speelt, maar 't is soms roeien met de riemen die je hebt in een kern en moest het eens nodig zijn, ga ik zeker deze tactiek nog eens bekijken en er mijn eigen tweaks aan proberen geven!

Inderdaad, tactieken blijven een mooi onderdeel van het spelletje. Bedankt voor de mooie woorden. Ik speel ook niet vaak op deze manier maar we hebben zoveel overwicht dat je wel eens wat anders kunt proberen. Ik neig wel sterk om terug te schakelen naar de 4-3-3 uit het eerste seizoen, die loopt nog steeds het lekkerst. 

Op 19-2-2024 om 00:54 zei Thomassje123:

3 valse nummer 9's, dat is apart maar in FM weet je het maar nooit. Er wordt in ieder geval goed nagedacht over de speelwijze

Zelf heb ik daar het geduld niet voor, ben eerlijk gezegd meer van de plug & play

Helaas werkte het niet, dit keer. Ik blijf wel gewoon aparte dingen proberen want als het wel lukt geeft dat heel veel voldoening. Tactieken zijn niet voor iedereen weggelegd dus je hoeft je nergens voor te schamen ;)  'Vroeger' downloade ik ze ook gewoon. 

Op 19-2-2024 om 06:50 zei delichris:

Een goede uitleg omtrent je taktiek. 

Bedankt!

Op 19-2-2024 om 10:54 zei DGremlin:

Erg duidelijk gebracht alweer.

Bedankt!

Op 19-2-2024 om 11:10 zei ElMarcos:

Wederom weer een hele mooie inkijk in je tactiek en hoe je die opbouwt. Wederom een genot om te lezen. 

Bedankt :D 

Op 20-2-2024 om 10:42 zei Djurovski:

Weer bijgelezen deze geweldige updates. Benieuwd hoe de nieuwe tactiek gaat uitpakken. 

Vrij goed dus, haha. Ik ben wel geneigd om terug te gaan naar de tactiek uit het eerste jaar! 

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ik maak mijn tactieken wel zelf hoor maar ik ga er niet zo zeer de diepte in. Ik maak een tactiek en gaandeweg probeer ik de mindere dingen er uit te halen. In mijn miljonair novelle zie je dat goed terug daar waar ik echt bezig ben de tegendoelpunten te verminderen. De tactiek die ik bij Folgore gebruik heb ik al jaren en ik weet dat die goed werkt, dus dan is het gewoon plug & play

Je gaat erg sterk, kijk vooral eens naar het doelsaldo ten opzichte van alle andere clubs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschuwing: Lange update!

43. TEAMTRAINING

De ene Football Manager is er dol op, de ander laat het liever over aan zijn assistent. Ik ben normaliter iemand uit de eerste categorie maar ik moet zeggen dat ik tot nog toe vrij lui ben geweest wat betreft de teamtraining. Aan het begin van de save heb ik het extreme trainingsschema van Rashidi (BustTheNet) geïmporteerd en er verder niet meer heel veel naar omgekeken. Tot op heden heeft dit ook gewoon prima gewerkt dus als iemand op zoek is naar een goed werkend en gebalanceerd schema, dan kan ik die zeker aanraden. Vanaf dit punt (juni 2026) wordt het tijd om gebruik te gaan maken van mijn eigen schema’s. 

Voordat we verder gaan wil ik dat jullie in het achterhoofd houden dat ik de training vooral wil gebruiken om de attributen van spelers te laten groeien. Er zijn ook managers die liever werken aan de bekendheid van de tactiek en dus tactische sessies gebruiken. Ik geloof zelf echter dat de bekendheid van de tactiek wel zal groeien door in die tactiek te spelen. Ik gebruik wel degelijk tactische sessies maar doe dit minimaal, tenzij ik een nieuwe tactiek maak. Dan wil ik me daar nog weleens op richten aan het begin van het seizoen. 

Naast het opzetten van een goede teamtraining vind ik het ook weleens lekker om gewoon te roleplayen. Ik blijf het schema van Rashidi ook gewoon gebruiken want de basis is super, maar ga er wel mijn eigen saus overheen gooien. Om te kijken hoe ik het wil gaan aanpakken, analyseren we eerst even het schema van Rashidi. 

rashidischeme.png.5a4776932d3637763bff964d1f8ab483.png

Het trainingsschema van Rashidi (BustTheNet)

Wat als eerste opvalt is dat er amper rust wordt gegeven aan de spelers. Alle mogelijke sessies zijn volgepland met een trainingsoefening. Zelfs een dag na de wedstrijd, waar we normaliter enkel een Recovery sessie zien, is volledig volgepland. Ik deed dit vorig jaar zelf ook al om zo min mogelijk trainingstijd te verliezen. Dit houdt echter wel in dat je de spelers op een andere manier rust moet geven. Ik kom hier later op terug. De dinsdag en woensdag zijn de meest intensieve dagen. Waarna twee dagen voor de wedstrijd wat minder zwaar belast zijn. Op die manier zullen de spelers op volle scherpte zijn voor de wedstrijd. 

INDIVIDUELE ROLLEN TRAININGSSESSIES
De week wordt begonnen met twee algemene sessies. Volgens Max, Evidence Based Football Manager op Youtube, zijn dit twee van de meest effectieve trainingssessies. De extra sessie (Ground Defence) op maandag is ook een heel belangrijke. De verdedigende unit traint namelijk enkele attributen, terwijl de aanvallende unit en keepers zich op hun individuele training richten. Die sessies heb je nodig om überhaupt effect uit de individuele programma’s te halen

grounddefence.png.1e1cd964f94f065acdcaee0f4930510c.png

Als je op zo’n sessie klikt, krijg je een overzicht te zien zoals hierboven. Daarin zie je welke impact zo’n sessie heeft. Bovenstaand zien we de Ground Defence sessie. De primaire focus ligt op de defensieve unit, 60% van de aandacht gaat naar die groep uit. Zij werken aan hun Mandekking, Tackelen, Techniek, Concentratie en Positie Kiezen. Deze sessie zorgt er tevens voor dat hun blijdschap licht wordt verhoogd, evenals het risico op blessures. De conditie van deze groep spelers zal door deze sessie iets achteruitgaan. 

De rood omcirkelde gebieden vind ik echter even veel belangrijker. Je ziet daar namelijk dat deze sessie ervoor zorgt dat 20% van de aandacht uitgaat naar de aanvallende unit en 20% van de aandacht wordt gespendeerd aan de keepers. Bij Attributes zie je vervolgens Individual Roles staan. De sessies waarin dit voorkomt zijn de enige sessies waarbij de individuele rollen training wordt gedaan. Dit wordt nog weleens vergeten door Football Managers die enkel de individuele training op zich nemen. 

Deze sessies moeten dus in de teamtraining ingepland worden omdat er anders helemaal geen individuele training plaatsvindt. De volgende sessies triggeren de individuele rollen training:

• Keepers (20%)
    • Attacking Overlap, Defending from the Front, Transition Press, Transition Restrict, Ball Retention
  • Keepers & Verdedigers (20%)
    • Chance Conversion, Chance Creation
  • Keepers & Aanvallers (20%)
    • Ground Defence, Aerial Defence
  • Verdedigers & Aanvallers (20%)
    • Shot Stopping, Handling, One-On-Ones, Distribution
  • Keepers, Verdedigers & Aanvallers (100%)
    • Match Practice

We zullen dus een balans moeten vinden tussen de bovenstaande individuele sessies en de teamsessies. Ik heb geprobeerd een schema werkend te krijgen waarbij enkel aan de individuele training gewerkt wordt, maar dit schijnt niet mogelijk te zijn. Of de spelers worden te zwaar belast of enkele attributen die niet getraind worden gaan hard achteruit. We zullen dus af en toe attributen moeten trainen om deze enkel te onderhouden. Daarom is het belangrijk om een gebalanceerd schema samen te stellen!

PRO TIP

Voordat we beginnen met het opzetten van het schema, is het belangrijk om te weten op welke dagen en hoeveel wedstrijden je ongeveer speelt. Een week zonder wedstrijd ziet er natuurlijk totaal anders uit dan een week waarin je twee wedstrijden speelt, door bijvoorbeeld een continentaal toernooi. Mijn tip is in dit geval om alle wedstrijden vast te zetten op woensdag en zaterdag. Hierdoor zul je enkel op die dagen spelen en hoef je nooit te schuiven met je sessies, dit neemt echt enorm veel werk uit handen. 

Het is belangrijk dat je dit instelt voordat het nieuwe wedstrijdschema ingeladen wordt. Mocht je midden in een seizoen zitten en dit aanpassen, dan wordt dit pas van kracht in het eerstvolgende seizoen. 

Ga hiervoor naar instellingen, klik op “Advanced” en ga rechtsboven vervolgens in het dropdown menu naar "Match". Scroll naar beneden tot je het kopje “Processing” tegenkomt en selecteer vervolgens “Use Saturday and Wednsesday matchdays” in het dropdown menu dat achter “When viewing matches from the Start Screen” staat. 

protip.png.aa3b53f6be67834e28372287d618cdfd.png

Door dit te selecteren weet je 100% zeker dat je alle competitiewedstrijden op een zaterdag speelt en alle beker- en continentale wedstrijden op woensdag plaatsvinden, tenzij er in die week geen wedstrijd op zaterdag gepland staat. Hierdoor kunnen we schema’s maken voor een week zonder wedstrijden, een week met één wedstrijd en een schema voor een week met twee wedstrijden omdat je weet dat ze enkel op de woensdag en/of zaterdag plaatsvinden. 

TRAININGSSCHEMA OPBOUWEN
In sommige landen krijg je af en toe te maken met weken waarin geen wedstrijden gespeeld worden. Tevens is dit het geval in de lagere elftallen van je club. Vaak beginnen de reserve- en jeugd competities veel later dan de competitie van jouw eerste elftal. Ik heb in Ecuador ook te maken met een zomerstop, waardoor er in de maand juni amper gevoetbald wordt, tenzij we meedoen aan het WK voor clubteams. Hetzelfde geldt voor de maand december. In die weken wil ik me volledig richten op de groei van attributen. 

Schema ‘Week zonder wedstrijd’
Hier komt ook een beetje het roleplayen terug want in dit geval vind ik het leuk om te bedenken hoe ik het ‘in het echie’ zou aanpakken. Het is aannemelijk dat je net uit een week komt waar nog wel een wedstrijd gespeeld werd en dus is misschien nog niet iedereen terug op volle kracht. Om die reden wil ik de week rustig opbouwen, in het midden de zwaarste dagen hebben, om vervolgens weer licht af te bouwen. 

Tijdens deze weken maak ik me niet te druk om de tactische bekendheid, zolang die maar behouden wordt. Het wedstrijdritme moet ook onderhouden worden of mag minimaal achteruitgaan. Over de conditie en het risico op blessures maak ik me ook niet al te druk, aangezien elk schema hier last van zal hebben. We willen ons vooral richten op het verbeteren van attributen en de andere zaken slechts onderhouden. 

NOGAMES.png.fb8d8bf7c224aabe97fa123b43cec8be.png

We beginnen de week met een Overall sessie. Zo hebben we na het weekend alle spelers samen op het veld en wordt er licht getraind op alle attributen. Op maandagmiddag krijgen de spelers vrij om nog even bij te kunnen komen van het drukke weekend. De dag wordt afgesloten met een Ground Defence sessie, waarbij keepers en spelers in de aanvallende unit dus individuele training uitvoeren. 

Op dinsdag triggert de Aerial Defence sessie weer de individuele training voor keepers en aanvallers, waarna er twee algemene sessies volgen die werken aan aanvallende en verdedigende attributen. Op deze manier bouwen we de eerste twee dagen van de week rustig op naar een zwaarder programma. 

Op woensdag beginnen we met een Fysiek programma. Daarna volgen er twee sessies die de keepers en verdedigers aan hun individuele programma zetten, terwijl de aanvallers werken aan attributen die helpen bij het creëren en afmaken van kansen. Op donderdag en vrijdag volgen de twee zwaarste dagen van de week. Beide dagen beginnen met een sessie die voor mij vooral gericht zijn op mentale attributen. Op donderdag zijn Anticiperen, Agressie, Beslissingen, Teamwork en Work Rate de focus. Vrijdags zijn dit vooral Anticiperen, Concentratie, Positie Kiezen en Teamwork

Op beide dagen wordt ‘s middags een Match Practice sessie gedaan, waarbij in mijn beleving een elf tegen elf wordt gedaan. Alle spelers focussen zich tijdens deze sessies op hun individuele rollen training. Na deze sessies krijgen de spelers de kans om te herstellen

Op zaterdag bouwen we de intensiteit af met eerst twee sessies die zich vooral op de aanvallende unit richten, de dag wordt afgesloten met een sessie die voornamelijk effect heeft op de verdedigende unit. Zondag beginnen we met een sessie die zich richt op de aanval, waarbij verdedigende attributen getraind worden. Een beetje het tegenovergestelde van de Play from the Back sessie. De week wordt afgesloten met twee tactische sessies waarbij de ene keer de focus op de aanval en de andere keer op de verdediging ligt. Tevens wordt hiermee de tactische bekendheid onderhouden

effectnogames.png.cca6af595e6e0608d871f920ea877d28.png

Het effect is precies zoals ik wilde hebben. Weinig vermoeidheid, een klein verlies in scherpte, tactische bekendheid wordt onderhouden en de spelers worden hier blij van!

Schema ‘Wedstrijd op zaterdag’
Volgens mij heb ik genoeg verteld over de sessies en begrijpen jullie het principe wel, ik ga dan ook niet elk schema volledig ontleden. Voor de weken waarin we alleen op zaterdag spelen, gebruik ik het schema van Rashidi en wissel ik die af met mijn eigen. Ze lijken veel op elkaar en eigenlijk worden in elk schema ongeveer dezelfde sessies gebruikt omdat ze gewoon de meest effectieve zijn. 

SATURDAY.png.a419cfb7442cd5f9c4ba01948e747d2a.png

Mijn eigen schema voor een wedstrijd op zaterdag

rashidischeme.png.dd00f474681b8632d9f46c7171e67415.png

Rashidi’s schema voor een wedstrijd op zaterdag

Ten opzichte van het schema van Rashidi gebruik ik een andere fysieke sessie op dinsdag om wat variatie te krijgen. Verder gebruik ik twee extra algemene sessies (Attacking en Defending op donderdag) in plaats van de meer tactische sessies, om ons meer op de attributen te richten. 

De effecten van beide schema’s zijn dan ook bijna gelijk. Ik weet niet of je het heel goed kunt zien hieronder, maar bij mijn eigen schema is het risico op blessures wat groter, terwijl bij het schema van Rashidi de vermoeidheid wat harder toeslaat. Qua positieve effecten zullen de spelers wat blijer zijn met mijn schema en wordt de tactische bekendheid beter behouden. 

effectsaturday.png.5629969417bc8760956b219a93f3c27d.png

Het effect van mijn eigen schema

effectrashidi.png.eca75189fa2dee67afe4455327e0f965.png

Het effect van het schema van Rashidi

Schema ‘Twee wedstrijden’
Wanneer er twee wedstrijden in een week worden gespeeld, gaan we een beetje een andere richting op. In deze weken wordt er vooral rekening gehouden met rust. Logisch ook wel, omdat we onze spelers niet willen overbelasten. Opnieuw valt op dat er geen vrijaf wordt gegeven na de wedstrijden maar daar kom ik zo dadelijk op. In deze weken wordt er vooral ingezet op algemene sessies en de gebruikelijke Match Practices om individuele training in te passen. Deze sessies staan overigens niet voor niets gepland na de wedstrijddagen

2GAMES.png.71796789db354a39f5d6d1e819de07f1.png

Rust

Zoals ik al een aantal keren heb aangegeven is er weinig ruimte voor rust in mijn schema’s. Ik wil namelijk zoveel mogelijk tijd spenderen aan het trainen van attributen. Wanneer je ruimte laat voor Rust of Recovery sessies wordt er gewoonweg niet getraind. Ik wil gewoon zoveel mogelijk progressie zien en geef de spelers die rust nodig hebben, hun tijd op een andere manier. 

Ik hoor jullie namelijk vragen; heb je op deze manier geen vermoeide of vaak geblesseerde spelers? Nee, want daar is een oplossing voor! Eigenlijk zijn er twee. Je kunt na de wedstrijden de vermoeide spelers selecteren en hen vrijaf geven van de training. Ik vind het alleen niet prettig om dit elke keer na een wedstrijd te moeten doen en soms vergeet ik het ook gewoon, waardoor er alsnog problemen ontstaan.

handmatig.png.172d4efe68e1cda11142340aa1998dfb.png

Spelers handmatig rust geven kost tijd en wordt soms vergeten

Om die reden heb ik het bovenstaande proces geautomatiseerd. Dit kun je doen door naar 'Training' te gaan en vervolgens het kopje 'Rest' of 'Rust' aan te klikken. Vervolgens kun je in de bovenste balk kiezen bij welke conditieniveaus je rust wil geven, op halve intensiteit, op normale intensiteit of op dubbele intensiteit te trainen. 

rest.png.dc25469293140fad2c60a260228c06d4.png

Op de bovenstaande manier zullen de spelers die een wedstrijd gespeeld hebben, en dus een lagere conditie hebben, geen training uitvoeren. Op deze manier wordt dus het eerdere proces, van handmatig rust geven, geautomatiseerd. Omdat we de dag na de wedstrijd gewoon trainingssessies hebben gepland, zullen de spelers die niet gespeeld hebben gewoon hun training uitvoeren. Hierdoor benutten we extra trainingstijd voor de spelers die minder spelen. 

Waar je wel even op moet letten, is dat de spelers bij de individuele training op 'Automatisch' staan, te zien aan de pijltjes die voor 'Double Intensity' staan:

auto.png.905df0a9bc43a3c0503e7a2698b10ec7.png

Reacties

Spoiler
Op 21-2-2024 om 20:53 zei ElPrincipito:

Nou, dat gaat wel heel goed en makkelijk! Zelfs in de Libertadores ben je nauwelijks meer te stoppen. Grafisch ook weer prachtig, heb al zin in de volgende update! 

Inderdaad, we gaan erg lekker. Wil ook proberen dit seizoen alles in de competitie te winnen, moet mogelijk zijn. Bedankt voor het compliment!

Op 21-2-2024 om 20:58 zei Thomassje123:

Oh ik maak mijn tactieken wel zelf hoor maar ik ga er niet zo zeer de diepte in. Ik maak een tactiek en gaandeweg probeer ik de mindere dingen er uit te halen. In mijn miljonair novelle zie je dat goed terug daar waar ik echt bezig ben de tegendoelpunten te verminderen. De tactiek die ik bij Folgore gebruik heb ik al jaren en ik weet dat die goed werkt, dus dan is het gewoon plug & play

Je gaat erg sterk, kijk vooral eens naar het doelsaldo ten opzichte van alle andere clubs

Ik snap wat je bedoeld. Gelukkig speelt ieder op zijn eigen manier :) Bedankt voor de reactie weer!

Op 22-2-2024 om 06:52 zei delichris:

Goedendag zeg wat een resulaten zet jij neer. Ik zag alleen maar groene bolletjes en ook nog eens twee mooie prijzen gepakt.

Het gaat erg lekker inderdaad!

Op 22-2-2024 om 08:47 zei DGremlin:

Je bent duidelijk oppermachtig in eigen land en zelfs buiten de landsgrenzen lijken ze je nog weinig in de weg te kunnen leggen.

Vanaf seizoen 1 eigenlijk al, he! Gelukkig heb ik andere dingen om me op te concentreren, haha :D 

Op 22-2-2024 om 12:03 zei ElMarcos:

Dit is wederom een prachtig overzicht en toont op alle gebieden je overmacht aan. Nationaal en internationaal. Je verdediging ooit sterk, je scoort makkelijk en in de Recopa had je ook geen enkele moeite met Botafogo. Ongekende klasse.

Bedankt! Het gaat inderdaad steeds gemakkelijker. Ik ga dit seizoen voor 30 overwinningen in de competitie. Verder zien we het wel ;) 

Op 22-2-2024 om 13:00 zei Lensherr:

Grafisch weer een pronkstukje. Super resultaten ook zeker in Zuid-Amerika met overvloed aan wedstrijdjes.

Bedankt!

Op 22-2-2024 om 13:43 zei Daz:

Mooi ontworpen zeg! Je gaat heerlijk.  

Bedankt!

Taglijst

bewerkt door De Raam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is nu eens een onderdeel waarvoor ik het echt niet kan opbrengen aandacht aan te besteden. Ik heb dus ook geen benul in welke mate dat ook effect op de resultaten kan hebben. Ik erger me wel eens aan de vermoeidheid en fitheid van spelers maar wijt dat eerder aan de veel te drukke speelkalender dan de gekozen training. Maar aangezien ik een leek ben op dit vlak kan ik er ook naast zitten natuurlijk 😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd heb ik het niet helemaal aandachtig gelezen maar wel even vlug bekeken

Een aantal jaren geleden heb ik mij hier met FM 22 in verdiept en sindsdien gebruik ik al 3 jaar hetzelfde trainingsschema die naar mijn idee nog steeds prima werkt. 

Neemt niet weg dat bovenstaande erg handig is voor spelers die zich er nog niet in hebben verdiept

PS Deze novelle is erg mooi en daarnaast ook nog eens zeer informatief. Mijn stem voor de IDS deze maand gaat naar jou, die verklap ik alvast

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schitterende update, die mij een hoop tijd gaat besparen! Zo gaf ik iedere speler individueel rust door, wat dus niet nodig is. Net als dat andere schreven, niet ontevreden over de trainingsschema's die ik nu hanteer, maar gezien de groei die sommige spelers bij jou maken ga ik na komend seizoen een ander regime hanteren:D!

Bij het tweede elftal en de jeugd worden exact dezelfde schema's gehanteerd als ik het goed begrijp?

bewerkt door Cervantes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Cervantes:

maar gezien de groei die sommige spelers bij jou maken ga ik na komend seizoen een ander regime hanteren!

De voorgaande seizoenen heb ik enkel het schema van Rashidi gebruikt, houd daar even rekening mee.

Gebruik ze ook voor de jeugd inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44. VOORUITBLIK TRANSFERZOMER 2026 & GROVE FOUT

De zomers zijn elk jaar weer interessant voor ons. Terwijl wij ons midden in het seizoen bevinden, bereiden de Europese clubs zich voor op een nieuwe jaargang. Dit is dan ook het moment dat de Europese clubs aan onze spelers beginnen te trekken waardoor we elke keer halverwege ons seizoen belangrijke spelers dreigen te verliezen. Op 17 juni gaat de Ecuadoraanse markt open, terwijl een korte tijd later de Europese windows worden opengezet. 

Gezien onze goede prestaties, staan er best wel wat spelers in de belangstelling van andere clubs. Pedro Vite heeft in het laatste anderhalf jaar faam gemaakt bij ons en wordt gevolgd door clubs als Lille, Gladbach, Benfica, Werder Bremen en Braga. Lyon werd zelfs al concreet en deed een bod. Voorlopig zie ik het nog niet zitten om hem te laten gaan, tenzij hij zelf aangeeft te willen vertrekken of er een onweerstaanbaar bod binnen komt. 

Voor Jordy Alcívar geldt hetzelfde. Er wordt al een hele tijd aan hem getrokken maar voorheen waren het vooral Braziliaanse en Amerikaanse clubs, waarmee hij nooit tot een overeenstemming kwam. Inmiddels wordt er ook door clubs als Lille, Club Brugge en PSV geïnformeerd naar de diensten van een van onze belangrijkste middenvelders. 

In het tweede seizoen wisten we tot ieders verbazing Claudio Echeverri aan ons te verbinden. We braken ons transferrecord voor de talentvolle Argentijnse aanvallende middenvelder. Inmiddels is hij bij clubs als Manchester City, Arsenal en PSG op de radar verschenen en kunnen we binnenkort misschien wel onze eerste financiële klapper verwachten. Ik ben niet van plan om Echeverri zonder slag of stoot te laten vertrekken, de Europese topclubs zullen dan ook hun portemonnee moeten gaan trekken. 

echeverri.png.a8563495c751e95c0132999afb22ac6c.png

Om enkele transfers voor te zijn, haalden we alvast twee talentvolle Argentijnen binnen. Als eerste werd de transfer van Ramiro Juárez voltooid. Onze scouts vonden hem bij Temperley op het tweede niveau van Argentinië. Hoewel we al enkele rechtsbuitens in onze selectie hebben, konden we op deze positie wel wat extra talent gebruiken. Patrik Mercado zal binnen afzienbare tijd een keer een transfer gaan maken en Geremy de Jesús heb ik liever aan de linkerkant. We trokken eerder al Juan José Pérez aan, maar zijn prestaties en ontwikkeling vallen me tot nog toe een beetje tegen. 

Ramiro Juárez krijgt de tijd om zich aan te passen en zal waarschijnlijk eerst de rest van het seizoen op het tweede niveau gaan spelen. Volgend jaar kan hij dan mee naar de eerste selectie. Ik verwacht dat hij qua potentie beter is dan alles wat we tot nog toe op de rechtsbuiten positie hebben lopen. We betalen dan ook €3,5M aan Temperley. 

juarez.png.86e25b9d0e5d5840778c0870e3d8017a.png

De tweede positie kunnen jullie zelf, denk ik, wel invullen. Ik klaag al een tijdje dat we wat dun zitten op het middenveld en met het mogelijke vertrek van Alcívar wordt dat niet veel beter. We tasten dan ook diep in onze buidel voor Leonardo Larrea want we betalen een bedrag dat kan oplopen tot €15,75M aan Racing Club. Ik verwacht dan ook heel veel van Larrea, die defensief al heel sterk ontwikkeld is. Het leek me tevens een leuke uitdaging om van hem een uitstekende Volante te maken, die ik volgend seizoen wil gaan inpassen. 

We nemen hiermee wel een beetje een risico want het is nog even de vraag of mijn beoordeling wel juist is. Zijn rapport geeft aan dat hij wat inconsistent is en dat hij zich wat lastig kan aanpassen. Mocht het ons niet lukken hem op aanvallend gebied te ontwikkelen, hebben we nog altijd een uitstekende verdedigende middenvelder in handen. Lukt het wel, en zou mijn gevoel over deze speler juist zijn, hebben we te maken met een zeer complete en heel talentvolle middenvelder. Een mooie uitdaging voor mij als trainer! 

larrea.png.8a49ece98e4d4501910315cb4e59d6c8.png

GROVE FOUT
Ik heb in de eerste helft van het seizoen een grove fout gemaakt. Voor het eerste elftal krijg ik elke window netjes een bericht in mijn inbox dat ik spelers moet inschrijven voor de competitie. Voor het tweede elftal krijg ik deze berichten niet. In de eerste twee seizoenen heb ik keurig spelers uit het B-Team ingeschreven voor de competitie, door dit gelijktijdig met het eerste elftal te doen. 

Bij aanvang van dit seizoen ben ik het B-Team vergeten en werd er dus geen enkele speler ingeschreven voor de LigaPro Betcris Serie B. Hierdoor hebben de spelers uit het B-Team een half jaar aan competitief voetbal gemist, waardoor de ontwikkeling van enkele spelers gestopt is. Op zich vind ik dat nog niet zo’n heel groot probleem want in het tweede deel van het seizoen kan ik die spelers nog genoeg speeltijd geven.

Wat ik veel beroerder vind is dat de prestaties van het B-Team dus enorm zijn tegengevallen. In de voorgaande twee jaar werden ze met overmacht kampioen op het tweede niveau, maar nu staan ze stijf onderaan. Een degradatie van dit team zou funest zijn voor de doorstroommogelijkheden van onze jeugdspelers, want we maken intensief gebruik van het tweede elftal. We moeten in het tweede deel van het seizoen dus proberen de achterstand te gaan inhalen. 

Ik zal me dan ook extra gaan bemoeien met de zaken bij het tweede elftal om te redden wat er nog te redden valt. Gezien de voorgaande jaren verwacht ik genoeg punten te kunnen halen om in ieder geval degradatie te kunnen voorkomen. We moeten echter hopen dat enkele andere teams genoeg punten gaan laten liggen. Voor ons zijn er nog maximaal 51 punten te behalen in de resterende zeventien wedstrijden. Het team kan dus op maximaal 54 punten uitkomen, wat in de voorgaande jaren genoeg was om in de top 5 terecht te komen. 

grovefout.png.97adee048dbca961a7bc211907c6d0b1.png

Reacties

Spoiler
22 uur geleden zei delichris:

Wat een heerlijke update omtrent de training. Ik laat het altijd over aan mijn assistent.

Bedankt! Ja, zoals ik zei is de teamtraining niet voor iedereen interessant. 

21 uur geleden zei MisterX:

Ik heb zelf ook een trainingsschema van internet geplukt, maar op basis van alleen de kleuren kan ik al zeggen dat hij totaal anders is. 

Ik zie vaak screens van jouw voorbij komen en het ziet er naar uit dat jouw spelers zich wel goed ontwikkelen, je zal dus wel een goed schema te pakken hebben dan :) 

21 uur geleden zei Kyrill:

Leuke update 

Bedankt!

18 uur geleden zei Marius:

Dit is nu eens een onderdeel waarvoor ik het echt niet kan opbrengen aandacht aan te besteden. Ik heb dus ook geen benul in welke mate dat ook effect op de resultaten kan hebben. Ik erger me wel eens aan de vermoeidheid en fitheid van spelers maar wijt dat eerder aan de veel te drukke speelkalender dan de gekozen training. Maar aangezien ik een leek ben op dit vlak kan ik er ook naast zitten natuurlijk 😁

Misschien toch eens naar kijken dan. Ik heb wel het idee dat je er zelf net wat meer uit kan halen dan wat de assistent doet. Qua vermoeidheid heb je wel gelijk maar als je zwaar traint helpt dat zeker niet mee. Op geschikte tijden rust geven is dan ook zeker geen verkeerd idee. 

18 uur geleden zei Thomassje123:

Eerlijk gezegd heb ik het niet helemaal aandachtig gelezen maar wel even vlug bekeken

Een aantal jaren geleden heb ik mij hier met FM 22 in verdiept en sindsdien gebruik ik al 3 jaar hetzelfde trainingsschema die naar mijn idee nog steeds prima werkt. 

Neemt niet weg dat bovenstaande erg handig is voor spelers die zich er nog niet in hebben verdiept

PS Deze novelle is erg mooi en daarnaast ook nog eens zeer informatief. Mijn stem voor de IDS deze maand gaat naar jou, die verklap ik alvast

Dat hoeft ook niet, ik snap dat dit niet voor iedereen interessant is. En waarom zou je iets veranderen als het voor jouw goed werkt! Lief dat je op mij gaat stemmen, haha. Alvast bedankt daarvoor ;) 

6 uur geleden zei Cervantes:

Schitterende update, die mij een hoop tijd gaat besparen! Zo gaf ik iedere speler individueel rust door, wat dus niet nodig is. Net als dat andere schreven, niet ontevreden over de trainingsschema's die ik nu hanteer, maar gezien de groei die sommige spelers bij jou maken ga ik na komend seizoen een ander regime hanteren!

Bij het tweede elftal en de jeugd worden exact dezelfde schema's gehanteerd als ik het goed begrijp?

Ik had al gereageerd natuurlijk maar alsnog bedankt voor jouw reactie! :D 

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hecht zelf ook belang aan de individuele trainingen. Ik gebruik de schema's van Jonas Morais, die heeft er ook ééntje specifiek voor de jeugdelftallen. :D 

Oef wel een aderlating dat je de inschrijvingsdeadline hebt gemist voor je B-Team, toch maar alles uit de kast proberen te halen om degradatie te voorkomen ja!

Link naar opmerking
Deel via andere websites