Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] Centro de Alto Rendimiento

De Raam

Aanbevolen berichten

image.png.a91d0e0d6214acba2df701dc68547331.png

39. TRANSFERSPECIAL 2026

De transferperiode goed verslaan in een update blijkt nog vrij lastig te zijn. Voornamelijk doordat deze vanaf eind december tot medio maart loopt. Sowieso is het niet gemakkelijk om spelers te slijten aan Europese clubs in deze periode omdat zij zich dan in de wintermercato bevinden. Toch kunnen we, mijn inziens, zeggen dat we een prima window achter de rug hebben. De deadline-day ligt nog enkele weken voor ons, maar vaak moeten de échte verkopen plaatsvinden in januari. Na de 31ste krijgen we vooral te maken met huuraanbiedingen uit eigen land en wil aan het begin van de schrikkelmaand een Braziliaanse club zich ook nog weleens melden. 

De uittocht was dit jaar minder groot omdat we in de voorgaande seizoenen spelers hadden laten gaan die geen toekomst meer hadden bij de club. Langzaam kruipen we richting de situatie waarin we willen zijn. Dat alle spelers bij de club of een toekomst hebben bij ons, of een mooi bedrag kunnen opleveren. Aan de inkomende kant blijft de strategie ongewijzigd. Loeren op buitenkansjes en binnenlands exceptioneel talent. Verder blijven we de selecties van onderaf aanvullen. 

TRANSFERSIN.png.b897186c94542a442bfbee5386fd0148.png

Zo wisten we vorig jaar maart Pedro Vite gratis binnen te halen. Hij is nog altijd maar 23 jaar en komt uit de opleiding van IDV. In 2021 vertrok hij naar Vancouver maar na vier jaar wilde hij zijn contract niet verlengen. Wie ben ik om zo’n speler niet terug naar huis te halen? Afgelopen seizoen kwam hij tot 20 basisplaatsen en 21 invalbeurten. Daarin was hij goed voor negen doelpunten en elf assists. Inmiddels wordt hij als een van de beste spelers gezien en staat hij in de belangstelling van River, Gladbach, Werder Bremen en Stuttgart. 

Spoiler

image.png.a153ece0f1ca6b8076ab97693e4109b1.png

Jhonny Burbano kunnen we dan weer scharen onder de noemer binnenlands exceptioneel talent. De 16-jarige Ecuadoriaanse middenvelder werd halverwege vorig seizoen gespot door onze scouts, waarna we al gauw tot actie overgingen. Nog niet op het niveau dat hij al een rol kan gaan spelen maar ik geloof wel dat hij daar naartoe kan groeien. Een goed profiel voor zijn leeftijd, tweebenig en er zit een goede kop op. Wat wil je nog meer? Daarnaast betaalden we slechts €2.700,- aan Japan Auto, actief op het derde niveau! 

Spoiler

image.png.7d1bc6c85aa6782c8847899e3327e9f9.png

De échte buitenkansjes zijn natuurlijk de transfers zoals die van Claudio Echeverri. Ontevreden spelers die tegen alle verwachtingen in naar Ecuador willen komen. Dit jaar realiseerden we weer zo’n aankoop en deze is misschien nog wel mooier dan die van het Argentijnse wonderkind. 

BIENVENIDOFABIO.png.8a2bc67bb62e9d4a45f99edb7ecb6807.png

Fabio Chiarodia kwam ik in de eerste week van december tegen in onze scoutingsrapporten. Hij was ongelukkig bij Gladbach omdat hij niet voldoende speeltijd had gekregen en wilde daarom vertrekken. De Duitsers hadden hem een transfer beloofd, mits er een club zou komen die €2.900.000,- wilde betalen voor de talentvolle verdediger. Met een transferbudget van een kleine 22 miljoen besloot ik een poging te wagen. Tot mijn grote verbazing zag Fabio, die gezien wordt als de volgende Jürgen Kohler, een reis naar Ecuador wel zitten. Om even een vergelijk te maken; in mijn Sporting save betaalde ik €35M voor deze speler. Dit mag met recht een transferstunt genoemd worden! 

Chiarodia trekt wel de salarishuishouding een beetje scheef maar aangezien we voldoende geld hebben liggen en ik verder niet veel investeer, vond ik dat zeker de moeite waard. Daarnaast verwacht ik dat hij binnen enkele seizoenen de stap terug naar Europa zal maken. 

Spoiler

image.png.5bb666853e34e9eb34faed555b57f840.png

De laatste speler die we aantrokken was dan weer een oude bekende. Aan het einde van het eerste seizoen vertrok Bryan García voor een bedrag van €1.400.000,- naar River Plate in Argentinië. Daar werd hij verhuurd aan Olimpo, die waren gepromoveerd naar het tweede niveau in dat land. De centrale middenvelder was niet tevreden met die move, aangezien River beloofd had dat hij regelmatig zou starten voor River. Na één jaar in Argentinië keert García dan ook terug op het oude nest, waardoor we €1.200.000,- moesten overmaken naar de Argentijnen. Ons middenveld was wat uitgedund na het pension van Pellerano en het vertrek van Páez, dus García is een welkome versterking. 

Spoiler

image.png.374acf30f833103210fbb3c0cf3fcb45.png

TRANSFERSUIT.png.cb6dbb938eabf38ca3e1d4006cbebc84.png

Halverwege vorig seizoen werd al bekend dat we onze tweede doelman zouden gaan verliezen, aangezien hij een contract had getekend bij Paderborn. Enkele weken later zette ook Fernando Rodríguez zijn handtekening onder een contract, ditmaal bij U.Católica. Wij trokken hem in 2025 gratis aan vanwege zijn potentieel maar gezien zijn leeftijd (20 jaar) en zijn huidige niveau, geloof ik niet langer dat hij dat potentieel kan bereiken, vandaar dat ik hem heb laten gaan. 

VRIJE.png.3bdfe7d7864e9dffccf11c64ea26833c.png

In een eerdere update had ik al aangegeven dat er enkele spelers waren die hun contract niet wilden verlengen en dat ik ze daarom in deze window moest gaan slijten. Zo vertrok Danny Cabezas voor €60k naar Altos en lieten we Yaimar Medina, toch wel een veelbelovend talent, vertrekken naar Gil Vicente. Medina had een waarde van een miljoen maar ik moest wel het bod van €525k accepteren om er nog iets aan over te houden. Deze transfer geeft tevens ruimte aan andere beloftevolle buitenspelers. Met Ayoví laten we een speler naar een concurrent vertrekken, die bij ons geen toekomst meer had. 

De grootste uitgaande transfer komt natuurlijk op naam van onze doelman Moisés Ramírez. Ik had al een tijdje het idee dat hij aan zijn plafond zat en aangezien we enkele talentvolle keepers in het B-Team hadden, mocht hij zijn transfer naar PSG maken. De eerste transfer naar de Europese top, als we die van Kendry Páez niet meerekenen. De Parijzenaren betalen €4,2M voor de doelman. In Parijs zal hij tijdens de nationale bekerwedstrijden onder de lat staan. 

cashedout.png.0f4db8e4f9c3cb82663ecfdef1fc8f55.png

Naast de permanente werden er al enkele huurdeals op poten gezet. Geen van de onderstaande spelers zijn hele grote talenten, die houd ik liever nog bij de club. Zeker ook omdat we daar de ruimte voor hebben en ze allemaal nog speeltijd kunnen bieden op de gewenste niveaus. García en Pata zijn de voornaamste twee spelers die kans maken om in het eerste elftal terecht te komen, de anderen zijn voornamelijk verhuurd om ruimte te maken voor andere spelers. In de volgende update, waarbij we even door de selecties lopen, zal dat duidelijker worden. 

huurdeals.png.e15465c29550c893fd1f4d41663bb503.png

Richard Schunke, een 34-jarige centrale verdediger, zal in de zomer naar Atl. Tucumán vertrekken. Zij gaan ons €145k betalen. Met de komst van Chiarodia, en alle centrale verdedigers die we vorig jaar al haalden, was er geen ruimte meer voor de veteraan. Voor Beder Caicedo, die zijn contract niet meer wil verlengen, is er nog geen nieuwe club gevonden. Hij zal vermoedelijk aan het einde van dit seizoen uit zijn contract lopen. 

Reacties

Spoiler
Op 13-2-2024 om 15:35 zei Fantasy:

Wat gaaf gedaan met die gif-afbeeldingen. En voor een 15/16-jarige heeft Ruiz ook wel een aardige nektattoo al :D Heerlijk om zo’n ontwikkeling te zien en te realiseren!

Dankje! Haha, ja inderdaad. Die was alvast voor de toekomst, om nou elke keer die koppies te gaan veranderen. Ik geef ze ook alleen een custom face als ze naar het eerste gaan. 

Op 13-2-2024 om 15:44 zei bas huijsmans:

Tof met die Gifjes zo. Zo zie je pas echt goed wat een ontwikkeling die spelers door gemaakt hebben. Ruiz ziet er wel echt sexy uit zeg, qua attributen dan. In een donkersteegje hoef ik hem niet tegen te komen

Ja, inderdaad. Die Gifjes geven een mooi beeld. Ruiz is een heerlijke speler, moet alleen nog wat consistenter worden maar dat mag op deze leeftijd. 

Op 13-2-2024 om 16:00 zei Kyrill:

Mooie talenten en toffe post weer. 

Dank!

Op 13-2-2024 om 17:02 zei delichris:

Wow ik dacht serieus dat ik ze zag vliegen, maar je wisselt ze steeds om. Maar wel hele mooie talenten krijg je.

Neehoor, de plaatjes bewegen inderdaad ;) 

Op 13-2-2024 om 20:42 zei Willem:

Wat een update weer, altijd mooi als een sterke inhoud wordt gekoppeld aan een gelikte presentatie. Ik snap wel dat deze novelle de 10K weergaven heeft bereikt :D

Bedankt voor de mooie woorden :D 

Op 14-2-2024 om 09:42 zei ElMarcos:

Leuk om met behulp van de gifjes de vooruitgang van de spelers te zien. Een aantal jongens lijkt het eerste te halen en Ruiz heeft inderdaad alles in zicht om een topper te worden! 

Ja, geeft toch een wat duidelijker beeld dan alleen maar pijltjes. 

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi hoe je de afgelopen transferperiode beschrijft. De namen an sich zeggen me weinig maar het heeft er toch alle schijn van dat je goede zaken hebt gedaan. Bryan Garcia doet wel een belletje rinkelen denk ik. Volgens mij heb ik hem ook al onder mijn hoede gehad, al kan ik het niet helemaal meer thuis brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40. SELECTIES 2026

Ik had de selecties willen bespreken in de vorige update maar dan zou die post veel te lang geworden zijn. We zitten duidelijk in een overgangsfase waarbij er slechts nog enkele spelers overgebleven zijn die geen toekomst meer hebben bij de club. Langzaamaan worden deze vervangen door de talenten uit de youth intakes. De aantallen die we op dit moment in de selecties zien, zijn dus verre van ideaal. Ik verwacht nog een seizoen of twee nodig te hebben om op de ideale verdeling uit te komen. 

• Eerste elftal
    • 24-26 spelers; op basis van huidig niveau, de beste spelers van de club zitten in dit team
  • B-team
    • 24-26 spelers; te oud voor de jeugd, nog niet goed genoeg voor het eerste
  • Onder 23
    • wordt momenteel gebruikt voor spelers zonder toekomst
  • Onder 19
    • 16-18 spelers; grotendeels 16/17-jarigen die meer belang hebben bij training dan wedstrijden, ontwikkeling boven resultaat

o19.png.c70bee97aaf794658c2b551cf2072f0c.png

Het jeugdteam bestaat momenteel uit achttien spelers, het maximale aantal dat ik in dit team zou willen hebben. Om tot dit aantal te kunnen komen zijn sommige jongens doorgeschoven naar de andere elftallen, voornamelijk het tweede elftal. Een aantal van hen is nog niet helemaal klaar om op het tweede niveau van Ecuador te spelen maar soms wordt je ertoe gedwongen enkele gasten voor de leeuwen te gooien. 

In dit team zien we dan ook niet meer écht grote talenten, die gaan we iets verderop tegenkomen. Enkele jongens hebben zeker de potentie om het eerste te halen, verder zien we aardig wat elftal-vulling. Andrea Molteni, Patricio Minda, Pablo Intriago, Daniel Carrera en Marcelo Sánchez gaan sowieso een rol vervullen in de toekomst. Bij enkele andere spelers is het de vraag of we hun persoonlijkheid kunnen veranderen. 

Qua positieverdeling lijkt het niet helemaal optimaal te zijn maar we moeten hier rekening houden met het feit dat dit voornamelijk spelers uit de laatste intake zijn. De meesten zullen dan ook nieuwe posities aangeleerd worden. 

o19team.png.745b35ac9f1c6b3c01a4beac11c1518b.png

o23.png.12591709f2cbf4c6e203917a29c1aa14.png

Hier zijn we vlot klaar want dit team is dus gevuld met spelers die verhuurd mogen worden of geen toekomst meer hebben. Enige uitzonderingen op die regel zijn Christian Rodríguez en Jhonny Burbano. De eerstgenoemde wacht op een plekje in het B-Team, maar daar zitten al enkele rechtervleugelverdedigers. Ik hoop Burbano een kickstart in zijn ontwikkeling te geven door hem op een iets te hoog niveau te laten spelen. 

Emerson Pata zou een speler kunnen zijn die echt nog toekomst heeft bij de club. Echter zullen we dadelijk zien dat we in het eerste voorlopig over genoeg buitenspelers beschikken.

o23team.png.57f776e2e9c6fbb1ee37b77359e394cd.png

2de.png.cf955d342dacbc6524926cbe5fb6b70e.png

Dan komen we aan bij de belangrijkste twee teams, de spelers die competitief voetbal spelen en waar de ontwikkeling het hardst gaat. In dit team zitten momenteel 22 spelers. We zien hier enkele voormalige eerste elftal spelers terug, aangevuld met jong talent en nog een enkeling die weg mag. 

Richard Schunke is zoals aangegeven al verkocht dus die mocht het eerste elftal verlaten omdat ik daar geen tijd meer in wil stoppen. Tot aan de zomer kan hij het tweede helpen in de competitie en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de jonge gasten. Steven Heras is in principe toe aan het eerste elftal maar ik heb helaas nog geen plek voor hem. Hij mag wel opdraven tijdens de gemakkelijkere wedstrijden in de Copa Libertadores en speelt hij in de nationale beker. 

Iets verderop zien we Ebou Savage, die ik genoemd heb in de update over de spelers uit de youth intakes. Hij zal veelvuldig spelen op het tweede niveau en als hij de ontwikkeling van vorig seizoen kan doorzetten, kan hij wellicht volgend jaar aansluiten bij het eerste of verhuurd worden. Steven Heras wil ik nog niet verhuren omdat zijn determination nog niet hoog genoeg is. Voor Jhon Angulo geldt hetzelfde als Savage, al loopt hij iets achter qua huidig niveau. 

José Hurtado is doorgeschoven vanuit het jeugdteam om zijn ontwikkeling verder op gang te brengen. José Klinger is ook het benoemen waard. Je zou verwachten dat hij op 20-jarige leeftijd naar het eerste zou kunnen maar helaas is hij erg blessuregevoelig en heeft hij al twee langdurige blessures achter de rug. Ik hoop dat hij dit seizoen vrij kan blijven van zware kwetsuren, zodat hij volgend jaar kan doorstromen of verhuurd kan worden. Esteban Vásquez zat dit jaar als grootste talent in de intake en mag dus meteen mee op het tweede niveau van Ecuador. Hij kan het nog net niet aan om in het eerste te spelen, al zal hij af en toe een wedstrijdje krijgen. 

2deteam.png.fbad58be728329701bc8c0bf563cf6ba.png

1ste.png.6475c91960ba61fa4c7607755629fb9f.png

Dan het team waar iedereen in terecht wil komen. We hebben hier momenteel 29 spelers rondlopen, al zullen enkele af en toe bij het B-Team meespelen om ze te helpen en om fit te blijven. We proberen hierbij te zorgen dat er geen talenten in de weg gezeten worden. Het zullen dan ook voornamelijk de jonge spelers zijn die daar af en toe aansluiten. De kandidaten hiervoor zijn: Orlando Herrera, Jalisthon Angulo, Santiago Sánchez, Jairo Reyes en Ronaldo Mina. 

Samen met Elkin Ruiz en Patrickson Delgado zijn dat ook de spelers die doorgeschoven zijn vanuit het tweede elftal. Zij werden afgelopen jaar met overmacht kampioen op het tweede niveau en dus durf ik het aan om hen mee te nemen bij het eerste om hun ontwikkeling aan de gang te houden. Ook zijn beide keepers nieuw in de selectie doordat we onze eerste doelman verkochten aan PSG en onze tweede doelman gratis vertrok naar Paderborn. Beide waren vorig jaar lid van het B-Team.

Juan José Pérez werd vorig jaar al aangetrokken van América (Quito) voor €1.100.000,- maar speelde vorig jaar nog op huurbasis voor die club. Ik denk dat we een mooie mix hebben van ervaren spelers en jong talent waardoor we op alle fronten mee kunnen blijven doen om de prijzen. Liberman Torres vond dat hij te weinig speeltijd kreeg en wilde verhuurd worden, daar heb ik dan ook gehoor aan gegeven. 

1steteam.png.8bc55293b52eb2012c47b42b4cc2723e.png

Dit seizoen kijk ik vooral uit naar de ontwikkeling van Jalisthon Angulo, Elkin Ruiz, Jairo Reyes, Keny Arroyo, Ronaldo Mina, Gabriel Ruiz, Claudio Echeverri, Juan José Pérez en Geremy de Jesús. Met de huidige selectie zouden we dezelfde tactieken als vorig jaar kunnen gebruiken, maar aangezien het tot nog toe allemaal vrij gemakkelijk ging, wil ik mezelf blijven uitdagen en nieuwe tactieken blijven ontwikkelen. Daar kijken we in de volgende update even naar! 

Reacties

Spoiler
Op 15-2-2024 om 12:12 zei Willem:

Mooie transfers, combinatie van oud-spelers, grote talenten uit eigen land en buitenkansjes over de grens. 

Inderdaad, daar wil ik ook wel aan vasthouden! De rest vullen we op met eigen talent. 

Op 15-2-2024 om 12:13 zei Kyrill:

Wat een heerlijke aanwinst die gratis Pedro Vitte!! 

Inderdaad, heerlijke speler!

Op 15-2-2024 om 12:14 zei Lensherr:

Grafisch weer van hoogstaande kwaliteit! Mooie transfers

Dankje!

Op 15-2-2024 om 12:21 zei rich ruzzian:

Koopje zeg, die speler van Gladbach. 

Ja, inderdaad. Die gaat in de toekomst het veelvuldige opleveren.

Op 15-2-2024 om 13:07 zei ElPrincipito:

Wat een novelle, telkens weer watertanden. Zowel qua inhoud als grafisch. 

Bedankt voor de mooie woorden!

Op 15-2-2024 om 14:11 zei delichris:

Wat een heerlijke update en wat een mooie transfers gedaan.

Danku!

Op 15-2-2024 om 16:13 zei ElMarcos:

Je hebt weer een mooie transferperiode achter de rug, maar de echte klappers blijven uit. De versterkingen zijn in ieder geval sterk te noemen.

Voorlopig nog wel maar ik denk dat we met Echeverri en Chiarodia enkele spelers hebben die flinke bedragen kunnen gaan opleveren in de nabije toekomst.

18 uur geleden zei Marius:

Mooi hoe je de afgelopen transferperiode beschrijft. De namen an sich zeggen me weinig maar het heeft er toch alle schijn van dat je goede zaken hebt gedaan. Bryan Garcia doet wel een belletje rinkelen denk ik. Volgens mij heb ik hem ook al onder mijn hoede gehad, al kan ik het niet helemaal meer thuis brengen.

Toch leuk dat de namen niet meteen een belletje doen rinkelen, dat zijn vaak de leukste transfers!

Taglijst

bewerkt door De Raam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei ElPrincipito:

Exact wat ik nodig had om de verdeling tr snappen. Vind het zelf altijd lastig een club te managen met 4 teams. Dit maakt het weer wat logischer. Dank! 

Je gaat ook heel wat hebben aan aflevering 29 van de podcast ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echt wel mooie zaakjes gedaan op de transfermarkt seg! Bij Aalborg zit ik ook met 3 teams en gebruik in enkel het jeugdelftal en de A-kern. Het reserve-elftal gebruik ik voor A-teamspelers matchritme op te doe en overbodige spelers te stallen. Zelf probeer ik ook zo'n 18tal spelers in mijn U19-kern te hebben, maken dat zo goed als alle posities dubbel bezet zijn :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ieder geval genoeg spelers aanwezig op de club. Zeker ook bij de U23, gevuld met alleen maar overbodige spelers, zitten nog genoeg namen. Wat is daar het plan? Wil je dit elftal op een andere manier gaan gebruiken in de toekomst? Of ga je ervan uit altijd overbodige spelers te zullen hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41. TACTISCHE EVOLUTIE

Het heeft even geduurd voordat ik had bepaald hoe we dit seizoen zouden gaan spelen. Qua stijl (teaminstructies) is het elk seizoen wel zo’n beetje hetzelfde. Wat betreft formaties is het toch ieder jaar anders. Dit komt voornamelijk doordat we al best wat wisselingen hebben gehad in de selectie. De update over de statistieken van het vorige jaargang liet zien dat we hadden ingeboet op het gemaakte aantal doelpunten en daarom wilde ik dit jaar weer aanvallender gaan spelen. 

Hoewel we nog steeds over flink wat centrale verdedigers beschikken, ben ik van de drie-mans defensie afgestapt. De voorbereiding hebben we zelfs gespeeld in een platte 4-3-3 en ook de eerste officiële wedstrijd van het seizoen speelden we in die formatie. Hoewel dit best wat doelpunten opleverde en we de eerste wedstrijd in de strijd om de Recopa Sudamericana tegen Botafogo met 4-2 wisten te winnen, zag ik dat het lastig zou worden om een smalle formatie goed aan de gang te krijgen. We werden over de flanken meermaals weg gecounterd en dus begon ik weer met poppetjes te schuiven. 

1stversion.png.c21707254a7bf031b54f31d9b4a658f0.png

Met verschillende spelersinstructies en diverse rollen heb ik geprobeerd om de buitenste twee spitsen als valse buitenspelers te laten fungeren maar dit wilde helaas niet helemaal lukken. Ook de teaminstructies hebben er anders uitgezien, zo heb ik geprobeerd om directer te spelen. Vooral door het idee dat de linies verder uit elkaar zouden staan dan we gewend waren. Ook dit mocht helaas niet baten. Daarnaast willen we voetballen met het idee om veel balbezit te hebben en dat ging op die manier een beetje verloren. 

Het onderstaande screenshot geeft mooi weer wat er mis ging in onze defensieve set-up. De backs van de tegenstander kwamen in zeeën van ruimte te staan, waardoor de tegenstander over de flanken kon opbouwen. Dit gebeurde dan ook negen van de tien keer. Wanneer de backs werden ingespeeld, zouden onze buitenste middenvelders druk gaan zetten op welke back werd ingespeeld. Dit trok onze hele formatie uit elkaar.

Omdat één van de middenvelders uit positie werd getrokken, nam één van de verdedigers zijn taken over. Dit resulteerde dan weer in een open defensieve lijn. Je kunt je wel voorstellen wat er vervolgens zou gebeuren. In dit geval kon Botafogo de bal rustig rond spelen op onze helft en wanneer een verdediger zou uitstappen, kwam er een dieptepass in de vrijgekomen ruimte, levensgevaarlijk.

1stdefensive.png.a0ec77574f0ea279a7e21c3ab76136e4.png

Als iets niet werkt kun je de tactiek naar de prullenmand verplaatsen, of je blijft eraan werken totdat er wél iets bruikbaars uit komt. Sommige Football Managers willen weleens iets totaal anders gaan doen dan ze initieel van plan waren. Omdat we de gehele voorbereiding al gedraaid hadden en het competitieve seizoen eigenlijk al begonnen was, wilde ik het de spelers niet aandoen om het volledig over een andere boeg te gaan gooien. Ik zou liever flexibel zijn binnen de kaders van mijn initiële ideeën. 

tacbanner.png.a96275dbf232f69816d0f01d8dee8490.png

Tiago Marques de LIma is niet tevreden over de nieuwe tactiek en blijft zijn ideeën ontwikkelen

Het idee van drie centrale aanvallers vond ik leuk en ik heb dat in FM18 heel goed werkend gekregen. De Match Engine is natuurlijk diverse malen aangepakt sindsdien maar ik bleef in eerste instantie vasthouden aan het idee. Omdat ik koppig was en de aanvallers wilde laten staan, probeerde ik het eerst door de twee buitenste centrale middenvelders naar buiten te verplaatsen. Eerst als Wide Midflieders met een aanvallende rol, later als Wingers. Omdat zij nu het veld breed zouden gaan houden en we centraal enkele poppetjes verloren hadden, werd de rechtsback een Inverted Wingback. 

2ndgentac.png.44da1dd720791e3ce02df366327a3df9.png

Zo bleef het idee bestaan maar werd de veldverdeling toch iets anders. Hiermee hadden we de flanken beter afgedekt, maar de gekozen oplossing zorgde voor een ander probleem. Nu waren we kwetsbaar door het midden. De DLP (en enigszins de IWB) zorgden niet voor genoeg dekking voor onze defensie. In aanvallend opzicht hadden we nog steeds het probleem dat de linies te ver uit elkaar stonden, waardoor we het spelletje dat we willen spelen niet konden uitvoeren. 

De IWB zorgde dan wel voor de verbinding tussen defensie en middenveld maar de spitsen bleven, ondanks hun uitzakkende rollen, te ver weg. In het onderstaande screenshot komt dat weer mooi naar voren. We hebben daar net de bal teruggewonnen in onze eigen helft. Sowieso zijn de onderlinge afstanden veel te groot en daardoor heeft Chiarodia als enige optie om onze nummer 6 aan te spelen. 

Het gaat hier echter even om de verschillende linies. De groene representeert onze defensieve linie. De blauwe lijnen verbinden onze middenvelders met elkaar, de rode lijn is de verbinding tussen onze aanvallende trio. Doordat onze DLP in dit geval uitzakt, staat hij nog redelijk dicht op de verdediging maar het kwam ook vaak genoeg voor dat hij gewoon tussen de andere twee middenvelders stond. Niemand zou in dat geval aanspeelbaar zijn, waardoor er een lange bal naar voren zou komen en we grote kans hadden om balbezit te verliezen. 

Onze aanvallers, valse nummer 9’s, staan op hun beurt weer veel te ver van ons middenveld. Je kunt best op lange ballen spelen, maar dan moet je wel een middenveld hebben dat aansluit om de tweede bal te winnen. Deze staan veel te ver van de aanvallers af om ondersteuning te kunnen bieden. Ofwel, een grote puinhoop. . 

2ndattack.png.180d1e1c6fa0e27bfe293b63b2351496.png

Dit was wel het moment dat ik sterk begon te twijfelen of we niet compleet overnieuw moesten beginnen. Toch bleef ik geloven in evolutie, in tegenstelling tot de revolutie. Ergens gingen er ook dingen goed en zag ik af en toe best leuke counters en soms goed verzorgd voetbal. 

Ik moest er alleen voor zorgen dat onze spelers dichter op elkaar kwamen te staan en we meer spelers tussen de linies zouden krijgen om deze beter aan elkaar te verbinden. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar volgens mij is het uiteindelijk gelukt. Ondertussen zaten we bijna aan het einde van februari en hadden we ‘gewoon’ onze wedstrijden gewonnen. Om maar even aan te geven dat resultaten soms niets zeggen over de tactiek. We zijn inmiddels zo dominant dat we ondanks de fouten in onze tactieken, gewoon onze wedstrijden bleven winnen. 

terugnaardetekentafel.png.afdf8a2452c37d33aa4dd5e47f59d595.png

Terug naar de tekentafel!

Het idee van de tweede formatie stond me best aan dus daar ben ik op verder gaan borduren. Al snel werd duidelijk dat ik spelers in de DM én CM strata nodig zou hebben om de linies dichter op elkaar te krijgen. Een verdedigende middenvelder, zonder centrale middenvelders voor zich, zal hoger spelen dan een controleur mét centrale middenvelders die voor hem gepositioneerd staan. Hetzelfde geldt voor de centrale middenvelder, die verder zal inzakken als er geen defensieve middenvelder achter hem staat. 

Met dat idee zette ik de spelmaker een linie naar achteren en kwam er een aanvallend ingestelde centrale middenvelder voor hem te staan. Op die manier komen de linies op natuurlijke wijze dichter op elkaar te staan. De middenvelders worden geflankeerd door twee Wingers, die ook aanvallend ingesteld zullen zijn. Hierdoor krijgen ze een vrij hoge individuele mentaliteit. Om belachelijke afstandsschoten te vermijden heb ik ze gevraagd om minder te schieten. Verder heb ik ze gevraagd om naar binnen te dribbelen als ze de bal hebben. Hierdoor krijgen we een iets gevarieerder spel, anders zouden ze alleen maar buitenom gaan. 

Achter hen staan twee Inverted Wingbacks. In balbezit zullen zij naar binnen knijpen en zo ongeveer naast de spelmaker komen te staan. Als we de middellijn over gaan, kunnen ze zelfs ons aanvalsspel ondersteunen. In sommige gevallen trekken ze zelfs door tot de zestien en kunnen ze af en toe een doelpuntje meepikken. Zo kwam onze rechtsback, Landázuri, tot scoren in de 4-1 winst op Emelec. 

goallandazuri.png.7ea3cb0abd8404146a371b5911a8279d.png

Ook de rollen van de spitsen moesten op de schop want de valse nummer 9’s waren gewoonweg te agressief. We hebben nu een combinatie van een Advanced Forward en een Deep Lying Forward op Support. Wellicht de meest standaard combinatie voor een twee-spitsen systeem maar dan weet je ook zeker dat het werkt. Het kan natuurlijk ook maar zo dat we blijven sleutelen aan de formatie. Al met al komen we dus tot het volgende plaatje:

3rdformation.png.ed99cd72bb49d62ced85709a784a32a7.png

De instructies spreken voor mijn gevoel voor zich maar mochten jullie daar vragen over hebben, stel ze gerust! Je kunt ze één voor één bekijken in de onderstaande spoilers. Ik heb vooral geprobeerd niet te veel te selecteren om zo ruimte te laten om aanpassingen te kunnen doen tijdens de wedstrijden, als dat nodig mocht zijn. 

In balbezit

Spoiler

Schermafbeelding2024-02-18185133.png.4cae0344edb5506bc79611368aeab50a.png

Transitie

Spoiler

Schermafbeelding2024-02-18185227.png.272bd726ea152ba4ae027803f65b8065.png

Uit balbezit

Spoiler

Schermafbeelding2024-02-18185248.png.69462b870d90199e2cdf3df1a78833e4.png

De aanvalsformatie komt op deze wijze uit in de populaire 2-3-5 aanvalsvorm. Op het onderstaande screenshot is dit goed terug te zien. Dit zorgt ervoor dat onze tegenstanders voor keuzes komen te staan want zoals je ziet, is er ruimte tussen de back en centrale verdediger om in te dribbelen. De centrale verdediger, of back, moet daardoor uitstappen, waardoor of de Winger, of één van de spitsen vrij komt. Als die vervolgens ingespeeld worden kan er een individuele actie gemaakt worden, of de volgende vrijkomende speler weggestuurd worden. 

235.png.ff7d969d0b286cce791be5175743c1b2.png

In verdedigend opzicht is het ook redelijk stabiel, al nemen we nog wel aardig wat risico's, maar ik denk dat het kan, zeker in de nationale competities. We zien in ieder geval dat de linies een stuk dichter op elkaar staan en er minder ruimtes weggegeven worden. Doordat we iets minder druk zetten, blijven we ook beter in formatie staan en wordt niet onze verdediging totaal uit zijn verband gerukt. 

def.png.d013e2cb6e62b0f6aa73826b3d2f2c77.png

Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn hersenspinsels wat betreft de evolutie van deze tactiek en de keuzes die ik gemaakt heb! Mochten jullie hier vragen over hebben, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag. Ik heb inmiddels twee wedstrijden met de laatste versie van deze tactiek gespeeld en die werden beide met ruime cijfers gewonnen. Ook de beelden stemmen mij positief. We gaan zien of we hier en daar nog wat zaken moeten gaan aanpassen en of we dit tegen de echt grote tegenstanders ook kunnen gebruiken. 

games.png.994210f3e03bec544116c471609f5ece.png

Reacties

Spoiler
Op 16-2-2024 om 17:00 zei Kyrill:

Mooie en toffe post en update

Bedankt Karel!

Op 16-2-2024 om 17:17 zei delichris:

Genoeg spelers om uit te kiezen. Nu benieuwd naar de uitslagen.

Inderdaad!

Op 16-2-2024 om 18:25 zei ElPrincipito:

Exact wat ik nodig had om de verdeling tr snappen. Vind het zelf altijd lastig een club te managen met 4 teams. Dit maakt het weer wat logischer. Dank! 

Nog bedankt voor de reactie!

Op 16-2-2024 om 20:47 zei JoonsterkeBE:

Echt wel mooie zaakjes gedaan op de transfermarkt seg! Bij Aalborg zit ik ook met 3 teams en gebruik in enkel het jeugdelftal en de A-kern. Het reserve-elftal gebruik ik voor A-teamspelers matchritme op te doe en overbodige spelers te stallen. Zelf probeer ik ook zo'n 18tal spelers in mijn U19-kern te hebben, maken dat zo goed als alle posities dubbel bezet zijn  

Dat is toch redelijk vergelijkbaar met wat ik hier probeer te doen, al zal ik dat in de toekomst wel uitbreiden als er meer intakes geweest zijn!

Op 16-2-2024 om 21:05 zei Marius:

In ieder geval genoeg spelers aanwezig op de club. Zeker ook bij de U23, gevuld met alleen maar overbodige spelers, zitten nog genoeg namen. Wat is daar het plan? Wil je dit elftal op een andere manier gaan gebruiken in de toekomst? Of ga je ervan uit altijd overbodige spelers te zullen hebben?

Het plan is om dit team gewoon mee te nemen als ontwikkelingsteam maar dan moeten we wel meer talenten hebben dus wachten we nog enkele intakes af. Je zult altijd met 'overbodige' spelers zitten, of spelers die mogen vertrekken maar het team zal zeker nog in gebruik genomen worden! 

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drie spitsen zo waar. Het is eens wat anders dan strikerless te spelen :D Leuk om zo meegenomen te worden in je hersenspinsels. Een tactiek tweaken vind ik op zich één van de leukere aspecten van het spel, maar niet iedereen heeft het er het geduld voor natuurlijk. En met spelersmateriaal dat elk (half) seizoen verandert is het eigenlijk nooit een slecht idee om te blijven bijsturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker man, zo klooien met tactieken is het fijnst dat er is.. als ze na een tijdje gaan werken altans :D Het analyseren van wat er fout loopt en hoe dat op te lossen valt in het FM tactiekboard neemt zeker zijn tijd in beslag. Die gedachtegang op een heldere en 'aangenaam om lezen' manier neerpennen doet dat ook. Dus alle credits voor deze knappe post. (y)

Ben zelf niet iemand die snel met een 2 St-systeem speelt, maar 't is soms roeien met de riemen die je hebt in een kern en moest het eens nodig zijn, ga ik zeker deze tactiek nog eens bekijken en er mijn eigen tweaks aan proberen geven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites