Tim Windt Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Opnieuw een fantastische post waarin je op een hele mooie manier je selectie en tactiek omschrijft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Mooie uitleg omtrent de taktiek. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DGremlin Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Alweer zeer interessant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rykjvk1 Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Alvast benieuwd naar de verdere uiteenzetting van hoe je de Carrilero getweakt hebt. Mooie post! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Daz Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Interessant en gedetailleerde post! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Bijzondere tactiek. Ik trek persoonlijk zulke tactieken slecht maar als het werkt werkt het natuurlijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Opvallende formatie, vooral omdat die aanvallende middenvelder natuurlijk uit positie lijkt te lopen. Maar met de achterliggende gedachte moet dit wel volledig goed komen: het spel breed houden omdat de linies dicht tegen mekaar aanzitten, en vol op de counterpressing omdat je dan net kan profiteren van die compactheid. I like it! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 17 januari Auteur Share Geplaatst 17 januari 28. B-TEAM, ONDER 23 & ONDER 19 Na een vrij lange tactische update, gooi ik vandaag even een korte update over de jeugdteams in de mix. Sowieso is het goed om even te kijken hoe deze selecties er voor staan maar we blikken ook even terug op vorig seizoen omdat ik vergeten ben de resultaten van deze teams met jullie te delen. Ik zal het bondig houden aangezien er hierna weer een langere update aan zit te komen over de Carrilero. B-TEAM In de ideale situatie bestaat dit team uit zo’n achttien spelers. Omdat dit team actief is op het tweede niveau van Ecuador, mag het ietsje meer zijn. Vorig seizoen was deze selectie veel te groot, waardoor we ook een flink aantal van de spelers zonder toekomst bij de club hebben laten gaan. Door de transfers en verschuivingen bevinden zich er op dit moment 22 spelers in de selectie, ik vind dat een mooi aantal! Mogelijk vertrekken er nog enkele spelers op huurbasis maar ik wil toch minimaal 20 spelers overhouden in deze selectie. Selectie seizoen 2025 - Klik om te vergroten De selectie is lichtelijk uit balans qua posities. Zo zijn er vier rechtsbacks, waarvan er dus een oplossing gezocht moet worden voor twee van hen en hebben we een spits te veel. Het B-Team speelt dit jaar overigens gewoon weer in de 4-3-3 tactiek van afgelopen seizoen omdat dit beter is voor de ontwikkeling van de spelers. Wel is er een mooie mix van jong talent dat ervaring op moet doen en de wat meer ervaren spelers die gewoon op dit niveau thuis horen. Prestaties vorig seizoen Het tweede kende afgelopen seizoen een geweldig jaar! Met overmacht werd het kampioenschap in de wacht gesleept. We haalden bijna het dubbele aantal punten vergeleken met de nummer twee en scoorden dubbel zoveel doelpunten. Tevens kregen we ook een pak minder doelpunten tegen dan de rest. Dit jaar heeft me het inzicht gegeven over het niveau van deze competitie en dat ik jonge talenten eerder in dit team kan laten spelen. Ons B-Team is namelijk dubbel zo sterk als de rest van de competitie. In de beker werd het B-Team in de derde ronde uitgeschakeld door Deportivo Cuenca uit de hoogste divisie. Alle wedstrijden Spoiler ONDER 23 Het jeugdteam bestaat in de ideale wereld uit zo’n zestien tot achttien spelers. Ik heb besloten dit team te gebruiken voor spelers die verhuurd mogen worden. De competitie waarin ze actief zijn is van een dermate slecht niveau, dat de spelers hier amper wat aan hebben. We hebben echter moeite om onze spelers verhuurd te krijgen maar we blijven het gewoon proberen. De selectie bestaat momenteel uit vijftien spelers, waarvan er al twee verhuurd zijn. Over zeven spelers zijn we aan het onderhandelen en nog een aantal staan in de belangstelling van andere clubs. Ik heb goede hoop dat we alle spelers naar andere clubs kunnen sturen. Selectie seizoen 2025 - Klik om te vergroten Prestaties vorig seizoen In de reguliere competitie was de Onder 23 goed voor de overwinning in hun groep. Met tien punten voorsprong op de nummer twee mocht de Onder 23 dan ook deelnemen aan de kampioenspoule van de Campeonato Nacional de Reservas. In die kampioenspoule wist IDV U23 zich tot landskampioen te kronen in hun eigen leeftijdsklasse. Topclub Barcelona was de enige die onze jeugdspelers een beetje konden bijbenen. Alle wedstrijden Spoiler ONDER 19 In het gunstigste geval bestaat deze selectie uit veertien tot zestien spelers zodat alle talenten genoeg wedstrijden kunnen spelen. We zitten dit seizoen dan ook op het ideale aantal van vijftien spelers. De kwaliteit in deze lichting lijkt wat tegen te vallen, al moeten we niet vergeten dat onze eerste selectie een stukje sterker is geworden. Selectie seizoen 2025 - Klik om te vergroten Deze selectie is ook lichtelijk uit balans. Zo is er geen linksback en zijn er vier spelers die het liefst rechtsbuiten spelen. Ik vind het in dit elftal geen probleem omdat ik toch wil dat deze spelers verschillende posities aanleren. Prestaties vorig seizoen Ook de spelers onder 19 jaar hadden een prima seizoen vorig jaar. In hun reguliere competitie werden ze overduidelijk groepswinnaar, waardoor ze zich plaatsten voor de finales. In de halve finale was het jeugdteam van Barcelona echter te sterk. De Onder 19 speelde tevens in de Copa Libertadores voor spelers onder 20 jaar. Ook daarin presteerden de talenten prima en werd uiteindelijk de finale verloren van het Braziliaanse Atlético Mineiro. Alle wedstrijden Spoiler Reacties Spoiler Op 16-1-2024 om 09:10 zei Kyrill: Mooie selectie en taktiek!! Bedankt Karel, alweer! Op 16-1-2024 om 09:19 zei MisterX: Interessante tactiek. Ik gebruik zelf eigenlijk nooit de libero of carrilero. Benieuwd hoe die rollen gaan uitpakken. Ik normaal gesproken ook niet maar maakte deze keer een uitzondering en moet zeggen dat het goed bevalt! Op 16-1-2024 om 09:24 zei Tim Windt: Opnieuw een fantastische post waarin je op een hele mooie manier je selectie en tactiek omschrijft. Bedankt Tim! Op 16-1-2024 om 09:25 zei delichris: Mooie uitleg omtrent de taktiek. Danku! Op 16-1-2024 om 10:23 zei DGremlin: Alweer zeer interessant. Mooi dat de interesse gewekt blijft. 19 uur geleden zei Rykjvk1: Alvast benieuwd naar de verdere uiteenzetting van hoe je de Carrilero getweakt hebt. Mooie post! Die komt eraan! 18 uur geleden zei Daz: Interessant en gedetailleerde post! Thanks! 15 uur geleden zei Djurovski: Bijzondere tactiek. Ik trek persoonlijk zulke tactieken slecht maar als het werkt werkt het natuurlijk Ik wilde ook eigenlijk gewoon formaties gebruiken die de AI ook kan gebruiken, volgend seizoen weer 15 uur geleden zei Marius: Opvallende formatie, vooral omdat die aanvallende middenvelder natuurlijk uit positie lijkt te lopen. Maar met de achterliggende gedachte moet dit wel volledig goed komen: het spel breed houden omdat de linies dicht tegen mekaar aanzitten, en vol op de counterpressing omdat je dan net kan profiteren van die compactheid. I like it! Ik heb het idee dat een shadowstriker veel beter werkt als hij niet precies in het midden staat. Verder past het goed bij de verdere opzet van deze tactiek. Ziet er wat gek uit inderdaad maar het werkt wel. Verder sla je de spijker op zijn kop Taglijst Spoiler @KayDeManaager @Boyzone @Steels @keano77 @Kyrill @Tim Windt @MNie @Tim' @bas huijsmans @Marius @Keeza @chrisje1993 @DGremlin @19CH98 @Mordurette @Jotew @ElMarcos @Arezo @Willem @Satioz @Djurovski @Urbeto @larrie @Rykjvk1 @MisterX @Titan @Svenpunt @Badmuts @broabander @delichris @Blauwbeer @ElPrincipito @Daz @Makalakalane @JoonsterkeBE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Urbeto Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari Je jeugd heeft de toekomst, zo blijkt wel uit deze resultaten. Netjes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElPrincipito Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari De trein dendert door niet alleen bij het eerste team. Mooie update weer! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari Er lopen leuke talenten rond zo te zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari Schitterend om te zien dat jouw jeugdteams het niveau van hun concurrenten ver van ontgroeid zijn, maar het biedt natuurlijk nog geen garanties op de toekomst. Zoals je aangeeft is verhuren dan inderdaad de beste optie om hen zo veel mogelijk speelgelegenheid te geven op een niveau dat past bij hun ontwikkeling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lenstra Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari Even wat terug gelezen, mooi verhaal tot nu toe. Tags zijn welkom. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 17 januari Auteur Share Geplaatst 17 januari 37 minuten geleden zei Lenstra: Even wat terug gelezen, mooi verhaal tot nu toe. Tags zijn welkom. Ik mag hopen dat je niet alles terug gelezen hebt? Dan ben je namelijk wel even bezig geweest Leuk je er bij te hebben! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lenstra Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari Nee, niet alles, waar zie je me voor aan?! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DGremlin Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Je hebt alle selecties vrij mooi op een rijtje en dat resulteert in erg mooie resultaten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Prima resultaten zo in de jeugd, ziet er allemaal strak uit op basis van je strategie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 18 januari Auteur Share Geplaatst 18 januari "De derde update in drie dagen tijd, gaat het wel goed met je, Raampje?" 29. DE PLAYMAKING CARZALA De Carrilero is een beetje een ondergeschoven kindje in FM. Kijk de hele community maar eens rond en tel hoeveel mensen deze rol gebruiken in hun tactieken. Ik kan je beloven dat je er niet veel tegen zult komen. Toch kan deze rol enorm nuttig zijn. De rol van Carrilero is voornamelijk ondersteunend. Het is dan ook niet voor niets dat je in Football Manager bij deze rol enkel een ondersteunende taak kunt selecteren. Normaliter wordt een Carrilero vooral gebruikt in formaties met een ‘open flank’. Hierbij kun je denken aan een 4-4-2 smalle ruit of een smalle 4-3-3 met centrumspitsen. Wanneer jouw team balbezit heeft, zal hij vanuit een centrale positie naar buiten bewegen. Vaak is dit dan omdat er aan die zijde een agressieve back wordt uitgespeeld en de Carrilero de ruimte achter die back moet afschermen. In aanvallend opzicht zal hij voornamelijk een terugspeel optie zijn voor een vastgelopen back of winger. Vanuit de bredere positionering kan hij hun aanvalsspel goed ondersteunen. In de passing is het een soort van doorgeefluik, die beweegt binnen de kaders van het middenveld. In tegenstelling tot een box-to-box middenvelder, zal hij veel minder in de DM en AM linies te vinden zijn. De Carrilero is juist de link-up speler daartussen. De Carrilero is in wezen een schermer, doorgever en ondersteuner, in die volgorde. In Football Manager is de rol echter heel goed tweakbaar. Enkel de opties voor positionele vrijheid en dribbelen zijn niet te gebruiken. Daarnaast is de instructie Stay Wider hard-coded. Er zijn dus best wat opties als je de Carrilero op een iets andere manier wilt uitspelen… De rol van Carrilero is op meerdere manieren te tweaken! Daarmee ben ik momenteel aan het experimenteren en hoewel ik nog maar vier officiële wedstrijden onderweg ben met deze tactiek, zie ik af en toe mooie dingen gebeuren. Dat wat ik wilde zien van de Carrilero komt tot uiting in de match engine. HET IDEE Recent had ik met @Nom de Guerre een korte discussie over lopende spelers en overloads. Even later kwam het kantelen aan bod. Daarbij zou je overloads creëren aan de ene zijde van het veld, om alle ruimte te geven aan lopende spelers aan de andere zijde van het veld. In mijn huidige tactiek hanteer ik een beetje een combinatie van deze spelpatronen. Ik denk dat het grote geheim zit in de combinatie van bovengenoemde spelpatronen en het stopwoordje van de podcast; balans. Ik heb normaal het probleem dat ik te veel ideeën in één tactiek wil stoppen maar volgens mij is het me dit keer aardig gelukt. Het komt regelmatig voor dat ik te ver ga in bepaalde ideeën waardoor ik dan vastloop. In deze savegame probeer ik echter met een ‘voetbal-bril’ te kijken naar alles wat ik doe in plaats van de ‘hoe-versla-ik-het-spel-bril’. Dit bevalt me tot nog toe zeer goed! In de vorige update hebben jullie kunnen lezen wat het algehele idee achter bovenstaande tactiek is. De Carrilero was aan het begin van de voorbereiding nog een Deep-Lying Playmaker maar ik vond al snel dat die rol ons spel te veel vertraagde. De spelmaker eist namelijk heel veel ballen op, terwijl ik in sommige situaties wil dat het middenveld juist overgeslagen wordt. De schaduwspits stond eerst centraal maar ik besloot hem iets naar links te zetten zodat er meer ruimte zou zijn voor de aanvallend ingestelde centrale middenvelder. Op dat moment besefte ik ineens dat ik deze formatie zou kunnen gebruiken om het kantelen toe te passen. Ik had daarvoor alleen wel een passer nodig die aan de linkerzijde van het veld zou kunnen aansluiten om een overload te creëren met de opkomende wingback, de inverted winger en de schaduwspits. Nu denkt iedereen, myself included, aan een Mezzala. Uiteindelijk vond ik dat toch iets te agressief aangezien onze verdedigende linie soms ook gewoon beschermd dient te worden en op weer andere momenten hebben we die verbindings-voetballer nodig die de Carrilero kan zijn. DE PLAYMAKING CARZALA Dat vond ik wel een mooie benaming voor de rol die het uiteindelijk lijkt te gaan worden. De combinatie van spelerinstructies die ik aan de Carrilero heb meegegeven maken van hem iets dat wat weg heeft van een spelverdeler en een mezzala. Daarnaast blijft het in wezen een carrilero, vandaar “Playmaking CarZala”. Take More Risks Met deze instructie zal hij meer risico’s nemen in zijn passing. Dat wil zeggen vaker naar voren willen passen, vaker over langere afstanden passen en vaker een steekball proberen. Run Wide With Ball De Carrilero is normaliter een doorgeefluik. Medespelers een uitweg bieden, de bal aannemen en snel, simpel en kort weer doorspelen. Deze instructie zorgt ervoor dat hij wat vaker een dribbel in zal zetten richting de zijde waar we de overload willen creëren. Get Further Forward De Carrilero beweegt gewoonlijk binnen de kaders van het middenveld. Om de overload goed te laten werken, moet de Carrilero vaker aan de linkerzijde van de AM-linie uitkomen. Shoot Less Often Omdat hij nu vaker in de AM-linie uitkomt, zal hij regelmatiger in positie komen om op doel te schieten. Om hem toch in die passer-rol te dwingen, vraag ik hem om minder te schieten. MATCH ENGINE Tijdens de wedstrijden lijkt het idee goed tot uiting te komen, al zijn we nog maar een paar wedstrijden onderweg in het nieuwe seizoen. We speelden een stevige voorbereiding tegen voornamelijk zwakkere tegenstanders om de spelers aan de nieuwe tactiek te laten wennen en ze wedstrijdfit te krijgen voor het nieuwe seizoen. Daarna volgde de eerste wedstrijd in de strijd om de Recopa Sudamericana tegen het Braziliaanse Goiás. Enkele dagen later namen we het op tegen Guayaquil City in de Supercopa de Ecuador, waarna we de eerste competitiewedstrijd speelden tegen Gualaceo. Vervolgens speelden we de return van de Recopa Sudamericana. In de wedstrijd tegen Guayaquil City zag ik in de 34ste minuut een geweldige pass van de playmaking carzala. Voor die pass was er het moment van de overload en met die De Bruyne-esque pass werd er lichtelijk gekanteld. Een ideaal moment om te laten zien wat ik van de Carrilero wilde. Even voor het moment van hieronder hebben wij een periode van balbezit. De centrale verdedigers spelen de bal rond maar worden rond de middenlijn onder druk gezet. Pellerano, onze Carrilero in deze wedstrijd, biedt een uitweg en geeft een diepe bal op shadowstriker Arroyo. Die wordt onderschept door een van de centrale verdedigers en naar de buitenkant weggewerkt, waar onze inverted winger Medina de bal opvangt. Die speelt opnieuw Arroyo aan, die zich vervolgens vastloopt op de achterlijn in de zestien. Een verdediger verovert de bal en werkt deze weg. Onze linker centrale verdediger heeft die bal zojuist opgevangen. Door de diepe bal en de snelheid van de aanval is de Carrilero (16) centraal gebleven. In het bovenstaande screenshot zien we hem samen met de Libero (19) omcirkeld. De centrale verdediger (23) aan de bal zal hierna de linker wingback (2) inspelen, die de bal terugkaatst naar de verdediger (23). Terwijl dit zich afspeelt, kruipt de Carrilero (16) richting de flank van het veld. De Carrilero sluit aan, aan de linkerkant van het veld. Kijk eens hoeveel spelers zich aan één kant van het veld bevinden! Omdat de bal werd teruggespeeld, maakt de defensieve lijn van Guayaquil een voorwaartse beweging. Onze schaduwspits (25), aanvallend ingestelde centrale middenvelder (35) en rechtsbuiten (38) blijven hun achterste linie onder druk zetten. Pellerano ontvangt de bal van de centrale verdediger en dribbelt richting het centrum om zich te ontdoen van zijn directe belager. Met een geweldige dieptepass zet hij vervolgens onze andere centrale middenvelder (35) één op één met de doelman. Hij houdt zijn hoofd koel en werkt netjes af. Hieronder kun je de gehele aanval nog eens in beweging bekijken. In de wedstrijd tegen Goiás was de Playmaking CarZala al helemaal op dreef. Naast de passing, die ik hierboven uitgebreid beschreven heb, is de Carrilero ook goed voor zijn natuurlijke spel en dat is precies wat ik zocht in deze set-up! We zien hem regelmatig optreden als outlet voor een onder druk staande defensieve linie, waarna hij dan het spel verlegd. Tevens is de Carrilero degene die als scherm voor onze defensie dient en treedt hij af en toe nog steeds op als doorgeefluik! Outlet voor verdediging in transitie en spel verleggen: Defensie schermen: Doorgeefluik: Reacties Spoiler 21 uur geleden zei Urbeto: Je jeugd heeft de toekomst, zo blijkt wel uit deze resultaten. Netjes. Inderdaad, precies zoals de bedoeling was! 21 uur geleden zei ElPrincipito: De trein dendert door niet alleen bij het eerste team. Mooie update weer! We zijn aardig op dreef met z'n allen, bedankt! 20 uur geleden zei delichris: Er lopen leuke talenten rond zo te zien. Mwah, ik had eigenlijk toch iets meer verwacht maar wat nog niet is, kan nog komen 16 uur geleden zei Marius: Schitterend om te zien dat jouw jeugdteams het niveau van hun concurrenten ver van ontgroeid zijn, maar het biedt natuurlijk nog geen garanties op de toekomst. Zoals je aangeeft is verhuren dan inderdaad de beste optie om hen zo veel mogelijk speelgelegenheid te geven op een niveau dat past bij hun ontwikkeling. Dat is de strategie voorlopig, ik kan niet iedereen gelijke kansen bieden omdat ook gewoon de doelstellingen behaald moeten worden, soms moet je dan tijdelijk afscheid nemen van enkele talenten. 14 uur geleden zei Lenstra: Even wat terug gelezen, mooi verhaal tot nu toe. Tags zijn welkom. Fijn je er bij te hebben! Ik neem je mee in de taglijst. 56 minuten geleden zei DGremlin: Je hebt alle selecties vrij mooi op een rijtje en dat resulteert in erg mooie resultaten. Soms werkt het heel goed om van te voren een plan op te stellen en je daar ook aan te houden! 18 minuten geleden zei Tim Windt: Prima resultaten zo in de jeugd, ziet er allemaal strak uit op basis van je strategie. Helemaal mee eens! Taglijst Spoiler @KayDeManaager @Boyzone @Steels @keano77 @Kyrill @Tim Windt @MNie @Tim' @bas huijsmans @Marius @Keeza @chrisje1993 @DGremlin @19CH98 @Mordurette @Jotew @ElMarcos @Arezo @Willem @Satioz @Djurovski @Urbeto @larrie @Rykjvk1 @MisterX @Titan @Svenpunt @Badmuts @broabander @delichris @Blauwbeer @ElPrincipito @Daz @Makalakalane @JoonsterkeBE @Lenstra Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElPrincipito Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Wat een update. Watertanden hoor. Ajax zoekt nog een trainer! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Toffe deep dive in de rol van de carrilero. Speel er in mijn main save nu niet mee. Maar ik heb dit seizoen toch al meermaals de carrilero-rol gebruikt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Prachtige update GEweldig!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Heerlijke update hoor! Zelf nog nooit zo diep in een spelersrol gedoken dus heel interessant om te zien welke keuzes je maakt en waarom ze gemaakt zijn + het bewijs. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Wat een heerlijke update! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Wat een heerlijke update. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rykjvk1 Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Vind Carrilero ook altijd wel een fijne ondersteunende rol om te gebruiken, maar als je er op deze manier naar gaat kijken biedt het veel meer mogelijkheden dan alleen dat. Mooie update hoor, heel interessant om te lezen en sowieso goed dat je er beeldmateriaal bij hebt die de tekst ondersteunt. Ga zo door! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten