Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

[IDS] [FM24] Centro de Alto Rendimiento

De Raam

Aanbevolen berichten

Voor het niveau van je team zijn het allemaal toptalenten. Ik verwacht echter dat jij het niveau van het team zover omhoog gaat krijgen dat lang niet iedereen die 5 sterren waar gaat maken. Ben zeer benieuwd naar hoe je al deze (zeer uitgebreide) plannen in de praktijk gaat verwezenlijken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.c83aadc1f61c1d7d233238e9f65145bb.png

15. DE EERSTE TACTIEK

Laten we het eens over tactieken gaan hebben want dat gaat een ander belangrijk onderdeel van deze novelle zijn. In het verleden ben ik veel met tactiek bezig geweest in Football Manager, totdat in FM16 mijn aandacht verschoof naar het ontwikkelen van spelers. Nog steeds maak ik mijn tactieken altijd zelf maar ik ben wat minder op de details gaan letten. ‘Vroeger’ kon ik uren bezig zijn met het analyseren van wedstrijden en tegenstanders om er vervolgens achter te komen dat ik één of twee instellingen verkeerd had staan. Toentertijd gaf me dat veel voldoening. De laatste jaren heb ik echter vaker op de Instant Result knop gedrukt dan dat ik wedstrijden zelf heb gespeeld. De hoofdoorzaak daarvan is dat ik snel door de seizoenen heen wil om daadwerkelijk ontwikkeling bij de spelers te kunnen zien. In deze savegame wil ik de tactieken echter combineren met de ontwikkeling van spelers. Vandaag gaan we dan ook kijken naar hoe ik mijn tactieken in elkaar steek. 

MEERDERE WEGEN NAAR ROME

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Misschien wel één van mijn favoriete gezegdes, want het is in elke situatie waar. Er is nooit maar een enkele oplossing. Hetzelfde geldt voor het maken van tactieken. Naar mijn idee zijn er drie opties om tot een eerste idee te komen voor een tactiek.

• Het nabootsen van een speelwijze uit de echte wereld
    • Ben je een liefhebber van Klopp, Guardiola of Postecoglou? Misschien kun je hun speelwijze nabootsen?
    • Nederland uit ‘74 of Brazilië uit ‘70? Waarom die speelwijzen niet namaken?
  • Een tactiek maken op basis van het beschikbare spelersmateriaal
    • Maak een analyse op basis van jouw huidige spelersmateriaal en pas jouw tactiek aan op de sterke en zwakke punten in jouw selectie
  • Een tactiek maken op basis van een idee
    • De laatste optie is om een idee te hebben, daar een tactiek van te maken en vervolgens zorgen dat je over de juiste spelers gaat beschikken

Ik ga deze savegame aanvangen met de tweede optie, ook al zit de derde optie in mijn achterhoofd. We willen eindigen met een tactiek die gebaseerd is op balbezit, met een stabiele verdediging en vloeiende aanvallen. Dat is waar we heen willen maar hebben we daar meteen de selectie voor? Waarschijnlijk niet. 

Aangezien er niet veel geld beschikbaar is en de eerste transferperiode sowieso is uitgeschakeld, zijn we in principe overgeleverd aan de tweede optie. Daar beginnen we dus mee en vervolgens gaan we door de seizoenen heen werken aan de derde optie. Vandaag wil ik beschrijven hoe ik mijn zaakjes aanpak als ik een tactiek wil maken op basis van het aanwezige spelersmateriaal. 

BESTUUR & FANS

Mijn zoektocht naar mogelijkheden begint altijd bij de supporters en het bestuur. De clubvisie is van belang als je als manager jouw baan wil behouden. We zullen de fans en het bestuur tevreden moeten houden. Voordat we beginnen moeten we dus weten wat er van ons verwacht wordt door beide partijen. 

Schermafbeelding2023-12-04203733.png.2f955f43324ff56adf8720002c9dbc80.png

Laten we eerst even een oogje werpen op wat de doelstellingen van het bestuur zijn voor het komende seizoen. Het moge duidelijk zijn dat we de ruimte krijgen om te groeien in onze rol. Er is zeker ruimte om fouten te maken en dat vind ik altijd wel prettig. Het bestuur is niets te ambitieus, zullen we maar zeggen. Er wordt van ons verwacht dat we in de bovenste helft van de Serie A eindigen. Een andere vereiste is om onszelf te laten zien in de groepsronde van de Copa Libertadores. Als het even kan, moeten we ook competitief zijn in de beker. 

Schermafbeelding2023-12-04203944.png.46661f02c0a6a721da60a3e187aa0ee1.png

Verder wil het bestuur dat we de jeugdopleiding gaan uitbuiten, iets wat we sowieso al van plan waren. Een andere wens is om ervoor te zorgen dat onze jeugdopleiding de beste van Ecuador blijft. Voorlopig ben ik het daarmee eens maar stiekem heb ik de ambitie om de beste van Zuid-Amerika te worden. De derde eis is eigenlijk bij elke club hetzelfde; blijf binnen het salarisbudget! Het bestuur heeft geen eisen over de manier waarop die doelstellingen behaald moeten worden. 

Schermafbeelding2023-12-04204013.png.f3315ad7049f470f46782ba309ede54f.png

De fans hebben daar iets meer over te vertellen. Net als het bestuur verwachten zij lokaal talent op het veld te zien en daarmee willen zij ook dat we in de bovenste helft van de competitie eindigen. De supporters hebben daarbij de wens dat dit gebeurt met een speelwijze die gebaseerd is op balbezit en aanvallend voetbal. Mwah, dat past wel bij de ideeën die ik uitgesproken heb in eerdere updates. Goed, nu we weten wat er van ons verwacht wordt, kunnen we verder gaan kijken. 

ANALYSE ALGEHELE SELECTIE

Hierbij begin ik altijd met het vergelijken van onze selectie tegenover de rest van de nationale competitie. Voordat ik hier naar kijk, zorg ik eerst dat de selectie netjes op orde is. De spelers uit de jeugd, die ik wil gaan gebruiken, worden overgeheveld naar het Eerste Elftal. De spelers uit het eerste, die geen kans maken op minuten, worden teruggezet naar het B Team. Op deze manier worden er geen spelers meegenomen in de vergelijking, die ik toch niet ga gebruiken en krijgen we een beter beeld van de werkelijke staat van onze selectie. Het eerste ziet er inmiddels dus iets anders uit dan op de screenshots die ik in een eerdere update gedeeld heb. Komen we later op terug. 

Na het op orde maken van de selectie, ga ik naar het volgende scherm:

• Squad planner → Report → Comparison

Hier kunnen we zien hoe verschillende linies in onze selectie zich verhouden tegenover dezelfde linies van tegenstanders in de nationale competitie. Hierbij moeten we even rekening houden met het feit dat we enkele hele jonge spelers in de selectie hebben, die het gemiddelde af en toe wat naar beneden halen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat dit een gemiddeld beeld geeft van de gehele selectie en dus niet alleen jouw sterkste elf. Het gaat er hier even om dat we een idee krijgen van waar onze selectie goed in is en waar we aandacht aan moeten besteden. 

Schermafbeelding2023-12-05102100.png.e96c5e9d0cada2c2c108662a4181a336.png

Bovenstaand zien we een vergelijking van onze verdediging, middenveld en aanval tegenover dezelfde linies van onze tegenstanders in de competitie. Ik vink hierbij de doelmannen altijd uit omdat die de gemiddeldes vaak naar beneden halen en me verder niet zoveel zeggen. Hier zien we meteen al dat onze selectie goed is in het nemen van beslissingen en we de sterkste zijn in balaanname en passing. Verder zien we een bovengemiddelde Work Rate en Teamwork. Dit zegt me dat we inderdaad een tactiek zouden kunnen spelen die gebaseerd is op balbezit en dat we vrij agressief druk kunnen zetten. 

Schermafbeelding2023-12-05103228.png.cb86b0e5e812679d61b413be8b84f0e1.png

In het tabje verdediging zien we dat onze achterste linie zeer waarschijnlijk niet onze sterkste is. Dit baart me wel een beetje zorgen dus we moeten gaan kijken waar dit vandaan komt. Met name koppen, mandekking en positie kiezen zijn zwakke punten. Dit zegt me dat we moeten voorkomen dat tegenstanders ons gaan overladen met voorzetten.

Schermafbeelding2023-12-05103500.png.bc29dfbd1c364bc2d89614322fa8b677.png

Het middenveld stelt me dan weer wat gerust want die is vrij sterk. We scoren hier heel goed op passing, inzicht en teamwork. Het zwakke punt van ons middenveld zijn de afstandsschoten dus die moeten we zien te voorkomen. Verder lijken we alle kanten op te kunnen met deze linie en die zal voor ons dus heel belangrijk zijn. We moeten er dan ook voor zorgen dat we ons middenveld niet overslaan in balbezit want hier lijkt onze voornaamste creativiteit te zitten. Verdedigend zal ons middenveld ook belangrijk zijn. We zullen deze linie moeten gebruiken om onze wat zwakke defensieve linie te beschermen. 

Schermafbeelding2023-12-05103820.png.d2748dfe73eb1a196a754fa8d13c38cb.png

De aanvallende linie geeft wellicht een wat vertekend beeld omdat we niet zo heel veel aanvallers in onze selectie hebben. Eigenlijk hebben we maar één echte spits. Een 36-jarige Boliviaan die eigenlijk niets anders kan dan springen en koppen. Dat zien we dan ook terug in het bovenstaande screenshot. Dit past dan weer totaal niet in het algehele plaatje. Met zo’n Target Forward speel je het liefst direct voetbal over de flanken, iets wat wij eigenlijk niet willen doen. Hier moet dus ook een oplossing voor gezocht worden. Wellicht kunnen we iemand omtrainen of met een uitzakkende spits (die eigenlijk aanvallende middenvelder is) gaan spelen. 

In de laatste drie kopjes (Physical, Mental en Technical) zie ik alleen bevestiging van wat we al gezien hebben. Onze selectie heeft een goed uithoudingsvermogen en hoge natuurlijke fitheid, we zijn zwak wat betreft snelheid. Op mentaal gebied zijn we sterk op concentratie, beslissingen, doorzettingsvermogen, flair, teamwork, work rate en inzicht. Op technisch gebied zijn we vooral sterk in de balaanname, mandekking, passing, penalty’s, tackelen en techniek. Koppen en afstandsschoten zijn een aandachtspunt. 

Hierbij heb ik de volgende punten genoteerd (Rood = aandachtspunt / Groen = uitbuitpunt):

• Verdediging lijkt de zwakste linie
    • We moeten zorgen dat we deze linie beschermen door behulp van het middenveld
  • Luchtduels moeten vermeden worden aangezien we daar niet sterk in zijn
    • We moeten proberen lange ballen van achteruit en voorzetten zien te voorkomen
  • Afstandsschoten dienen vermeden te worden

• We lijken goed te zijn in de passing en balaanname
    • We kunnen dus vertrouwen op balbezit
  • We hebben een hoge score voor Teamwork, Work Rate en Uithoudingsvermogen
    • We kunnen dus hoog en agressief druk zetten
  • Middenveld is flexibel
    • Dat wil zeggen dat zij vrijwel alles zouden moeten kunnen

KEY PLAYERS

Nu we een beeld hebben van wat er verwacht wordt en we weten wat onze sterke en zwakke punten zijn, wordt het tijd om te gaan kijken naar onze beste spelers. Je wil altijd een tactiek om de beste spelers heen bouwen en de kwaliteiten van die spelers uitbuiten. Onze twee beste spelers zijn al wat ouder dus die zullen over enkele seizoenen vervangen worden, toch ga ik wel gebruik maken van deze spelers in de eerste seizoenen. 

Schermafbeelding2023-12-05105913.png.09b83b4c2287e3fb8bcc33d4f307ed13.png

• Sterke centrale verdediger
  • Sterk in de lucht maar wel wat traag
  • Geen voetballende verdediger (Vision)

Schermafbeelding2023-12-05110040.png.662b40c57b26fd284b1e6b3d90808e60.png

• Onvermoeibare middenvelder
  • Verdedigend ingesteld
  • Niet het meest intelligent

Schermafbeelding2023-12-05110242.png.438d45796c677fcbacc744d476d7366a.png

• Rechtsbuiten die als spits kan spelen
  • Mist snelheid en flair voor de flank
  • Harde werken en goed zonder bal
  • Wordt dit onze spits?

Schermafbeelding2023-12-05110418.png.5041e7e62bbaf3b6c11d03cd92b645eb.png

• Spelverdeler pur-sang
  • Wel wat ouder en wordt fysiek minder
  • Intelligente speler maar minder mobiel
  • Goede partner voor Alcívar

Schermafbeelding2023-12-05105653.png.677af3217d7e38f8e642029d6df7c8b3.png

• Fluwelen traptechniek
  • Dribbelaar/Passer
  • AMC/AMR/ST

TACTIEK

In de meeste competitiewedstrijden zullen wij de bovenliggende partij zijn. We zijn immers één van de teams uit de top vier, samen met Barcelona, Liga de Quito en Emelec. Tegen hen zullen we het dan ook wat rustiger aan moeten gaan doen. Dit betekent dat we meerdere tactieken zullen hanteren. In de basis zullen we vooral het volgende gebruiken.

Schermafbeelding2023-12-05112310.png.35beabe5074f7441a6b0ec77157186a4.png

We nemen hiermee aardig wat risico maar ik denk dat we dat kunnen lijden in de competitie. Het idee is om vooral veel de bal te hebben en wedstrijden te controleren met een overbezet middenveld, onze sterkste linie. 

We willen voetballend richting de goal van de tegenstander dus hebben we poppetjes nodig die naar voren schuiven en een spits die wat inzakt. In balbezit zullen de backs plaatsnemen naast de DLP, die het spel verdeelt. De support rol en positieve mentaliteit zullen ervoor zorgen dat hij voornamelijk de weg naar voren zal zoeken maar met de IWB’s aan zijn zijde zal hij altijd de bal kwijt kunnen. De twee buitenste middenvelders zullen loopacties richting het doelgebied van de tegenstander maken, waarbij de spits tussen hen inzakt. Zo gaan we proberen de centrale verdediging van de tegenstander te overbelasten. Aan de buitenkant zien we twee wingers, die het veld zo breed mogelijk maken. 

Verdedigend spelen we een hoge en agressieve pressing en proberen we de tegenstander naar het midden te lokken, aangezien daar onze meeste mannetjes staan. Daarmee proberen we ook voorzetten te voorkomen. In de transitie willen we de bal zo snel mogelijk terugwinnen en counteren waar mogelijk. Mocht dat niet kunnen, willen we van achteruit opbouwen en kiezen we daar voor een 2+3 systeem. De bal zal via de centrale verdedigers naar één van de backs of naar de DLP gaan, die vervolgens de aanval mag starten. 

Ik heb de instructies Focus Play Through The Middle en Underlaps gekozen met een specifieke reden. Dit zorgt er namelijk voor dat onze wingers wat minder agressief zullen zijn, onze backs iets hoger komen te staan en de centrale middenvelders wat assertiever zullen zijn. FPTTM zorgt er namelijk voor dat de individuele mentaliteit van de buitenspelers wat lager wordt en verhoogt de mentaliteit van de centrale middenvelders. Underlaps zorgen er op hun beurt weer voor dat de Wingers nog wat minder agressief worden en de backs juist een hogere mentaliteit krijgen. 

Schermafbeelding2023-12-05114835.png.2ea5522976c1766ae4e79a87d2cd7051.png

Zo ziet dat er dan uit. We hebben een aanvallend ingestelde opstelling op deze manier, waardoor de linies dicht op elkaar zullen spelen. De mentaliteit is eigenlijk een vertaling voor hoeveel risico er genomen mag worden. In verband met onze goede passing op het middenveld, wilde ik daar de hoogste mentaliteiten hebben. Onze backs moeten ook agressief zijn omdat ik wil dat zij in balbezit naast de DLP komen te spelen. De DLP zelf is wat behoudend om de restverdediging te verzorgen. Toch moest zijn mentaliteit minimaal Positive zijn omdat hij anders continu balletjes opzij gaat spelen, terwijl ik juist wil dat hij één van de vijf voorin gaat inspelen. 

Zonder de instructies Focus Play Through The Middle en Underlaps zouden de mentaliteiten er heel anders uitzien.

Schermafbeelding2023-12-05115345.png.cc62462d365a0821d2317dd3d000a5a7.png

Hierdoor zouden de afstanden tussen de spelers te groot worden. De IWB’s zouden passiever zijn en achter de DLP komen te spelen. De Wingers zouden te ver weg zijn van ons middenveld, waardoor spelers geïsoleerd komen te staan dus dat gaan we niet doen! In de aanval zouden we in een 2-3-5 formatie uit moeten komen, dat zou er als volgt uit moeten zien. 

Schermafbeelding2023-12-05120003.png.226a1b7492e62960b4d7d3f5bda9585a.png

Het is dan ook de bedoeling om overal op het veld driehoeken en ruiten te creëren, waardoor iedereen altijd een optie heeft om de bal af te spelen. De DLP is hierbij vanzelfsprekend de belangrijkste spelverdeler. Met de IWB’s, DLP en twee centrale verdedigers lijken we een goede restverdediging te hebben. Met vijf aanvallende spelers, ieder in zijn eigen zone, lijken we moeilijk te verdedigen - zeker tegen viermans-defensies. Op deze manier hoop ik voetbal te kunnen spelen op de helft van de tegenstander. 

Om extra gevaar te stichten en een mate van onvoorspelbaarheid te implementeren, heb ik het volgende gevraagd van de spelers:

• CM - At: Dribble More en Move Into Channels
  • DLP - Su: Close Down Less
  • W - Su: Get Further Forward en Roam From Position
  • DLF - Su: Roam From Position

Nou eens zien wat ons dit gaat brengen in de eerste wedstrijden!

Reacties

Spoiler
Op 1-12-2023 om 16:17 zei Steels:
  1. Speelminuten
    1. Primair voor spelers onder de 18 jaar
  2. Training
    1. Primair voor spelers boven de 18 jaar

Je hebt dit omgewisseld volgens mij..:LO:

Nogmaals dank voor de heads up!

Op 1-12-2023 om 16:19 zei Urbeto:

Leuk dat je eindelijk gaat beginnen. Ben benieuwd hoe het vorm gaat krijgen. Het zal een project van de lange adem worden dunkt me, maar er is wel degelijk enig talent al aanwezig. Die keeper is ook wel een leuke speler. 

Eindelijk, he! Het is de bedoeling dat we hier het hele jaar blijven gaan, ja!

Op 1-12-2023 om 16:33 zei Kyrill:

Schitterende post weer!!

Bedankt!

Op 1-12-2023 om 17:02 zei Tim':

Een mooie samenvatting, zodat je echt van start kunt! Volgens mij is er in elk geval genoeg talent in huis om wel even mee door te kunnen.

We zijn los!

Op 1-12-2023 om 17:25 zei Djurovski:

Keurige samenvatting en en loopt aardig wat talent rond zeg

Inderdaad maar het kan altijd beter! :D 

Op 1-12-2023 om 17:50 zei 19CH98:

Voor het niveau van je team zijn het allemaal toptalenten. Ik verwacht echter dat jij het niveau van het team zover omhoog gaat krijgen dat lang niet iedereen die 5 sterren waar gaat maken. Ben zeer benieuwd naar hoe je al deze (zeer uitgebreide) plannen in de praktijk gaat verwezenlijken. 

Mwah, niet allemaal maar de meeste kunnen basisspeler worden, zeker! Vanaf hier gaan we zien hoe we het gaan invullen in FM!

Op 1-12-2023 om 19:45 zei Marius:

Mooi om zien dat je er eindelijk aan gaat beginnen! Ik kijk al uit naar de eerste resultaten natuurlijk, al zullen die ongetwijfeld meteen verbazen.

Yes, eindelijk aan de gang! :D 

Op 3-12-2023 om 09:32 zei delichris:

Wat een heerlijke updates zijn dit. Nu zien wat je kan doen in FM met de club.

Bedankt Chris! Leuk je erbij te hebben.

Op 3-12-2023 om 20:04 zei DGremlin:

Mooie samenvatting. Fijn dat het FM gedeelte er nu ook bij komt.

Bij deze alvast de uiteenzetting van de tactiek!

Op 4-12-2023 om 09:41 zei ElMarcos:

Zeer mooi hoe je alles nog even een keer op een rijtje zet voor ons en de selecties hebt voorgesteld. Nu kunnen we je echt aan het werk gaan zien, in game! 

Yes, eindelijk aan de bak, bij dezen onze eerste tactiek!

21 uur geleden zei Djordison:

Wat een heerlijke uiteenzetting van jouw save en alle kennis rondom jeugdinstroom en scouting. Leerzame novelle op deze manier en het zorgt weer voor inspiratie. 

Bedankt man! Leuk dat je er wat uit kunt pikken!

Taglijst

bewerkt door De Raam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het haast knap hoeveel je uit de doeken kan doen voordat er ook maar een wedstrijd gespeeld wordt:D Toch snijdt je verhaal weer hout en ben ik benieuwd hoe deze tactiek gaat lopen. Drie cm's vind ik wel een interessante zet, maar je hebt er zo te lezen goed over nagedacht.

Klein puntje: je screen van Sornoza staat op de verkeerde plek t.o.v. de driepuntenomschrijving. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik wel vaker heb gezegd zet je een mooie visie neer. Ben zeer benieuwd naar hoe dit in de praktijk gaat werken. Zou je nog iets kunnen toelichten over de combinatie van inverted wing backs en het voorkomen van voorzetten? Dat komt op mij namelijk redelijk tegenstrijdig over omdat je dan dus het veld smal wilt houden waardoor er ruimte is (voor voorzetten) op de flanken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Val in herhaling maar deze updates blijven een genot om te lezen. Hoeveel aandacht je er aan besteed per onderdeel ongekend. Ik maak meestal een tactiek per idee. En daar dan de spelers voor halen maar uitgaan van de kracht/ beschikbare spelers is zeker niet verkeerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.30991f76a702b894a0e778eb11ec8529.png

16. DE EERSTE WEDSTRIJD

Genoeg met al dat theoretische gelul, tijd voor wat actie in Football Manager. Ik kan eeuwig blijven schrijven over ideeën die ik over FM heb, maar ik denk dat jullie de laatste tijd genoeg hebben gelezen in dit topic. Ik wil jullie niet langer vervelen met gezwets over visies en filosofieën dus we gaan de rest gewoon lekker in de praktijk brengen en gaandeweg zullen de overige zaken dan wel duidelijk worden, hoop ik. 

Er zat toch nog een klein foutje in de custom database waardoor de save begint op 15 januari 2024. Een kleinigheidje dat verder niet storend is maar waarvan ik jullie toch even op de hoogte wilde brengen. In de vorige update heb ik besproken hoe onze eerste tactiek tot stand is gekomen. Vandaag wilde ik kijken hoe dat er dan uitziet in de Match Engine. Doet de tactiek wat we ervan verwachten óf hebben we nog wat te sleutelen aan het begin van het seizoen?

De voorbereiding was best kort doordat we de save aanvangen op 15 januari. Onze eerste officiële wedstrijd staat gepland op 7 februari dus ik moest snel zijn met het opzetten van een oefencampagne. Ik heb gekozen voor de wat makkelijkere tegenstanders zodat we ons alleen bezig hoeven te houden met het inslijpen van de speelwijze en het fit krijgen van de spelers. Daarnaast vind ik het altijd lekker om tegen de mindere goden te spelen zodat ons moraal flink opgekrikt kan worden. De voorbereiding was dan ook vrij succesvol. 

Schermafbeelding2023-12-07101054.png.e70b3fe6470d0ad524ba60deed05428b.png

De maand februari beloofde meteen een pittige te worden dus we moesten ook wel klaar zijn voor de start. Ons competitieve seizoen begint met een wedstrijd tegen het Braziliaanse Flamengo van Tite. Omdat Independiente del Valle in 2022 de Copa Sudamericana heeft gewonnen, mogen we het opnemen tegen de winnaar van de Copa Libertadores in de strijd om de Recopa Sudamericana. Daarna nemen we het in de nationale supercup op tegen de verrassende landskampioen Aucas, waarna we een week later aan de competitie gaan beginnen. Enkele dagen daarna staat de return tegen Flamengo op de planning en spelen we nog twee competitiewedstrijden tegen Libertad en Barcelona. Een uitstekende maand om te kijken of de tactiek doet waarvoor die ontworpen is. 

KORTE ANALYSE FLAMENGO

Ik ga binnenkort nog een uitgebreide update schrijven over hoe ik wedstrijden benader, ik wil het in deze update verder even kort houden. Laten we ons voorbereiden op de wedstrijd tegen Flamengo, een pittige uitdaging voor een team als ons. Flamengo wordt als één van de betere teams uit Brazilië gezien en aangezien die competitie veel hoger aangeschreven staat dan die van Ecuador, is het vanzelfsprekend dat wij de underdog zullen zijn. 

Schermafbeelding2023-12-07101549.png.fb796cf4ced4a181393dd59424be6077.png

Voor de belangrijke wedstrijden kijk ik altijd even naar het profiel van de manager. Daaruit kun je vaak al een heleboel zaken voorspellen. We zien dat Tite het liefst in een 4-2-3-1 formatie speelt maar dat hij kan overschakelen naar een 4-3-3. Kwa stijl kunnen we een team verwachten dat agressief druk zet en direct en aanvallend voetbal speelt. Uit zijn ‘Tendencies’ blijkt dat hij graag gebruikmaakt van voorzetten en mandekking. Tite gebruikt liever geen hoge defensieve lijn. Door de combinatie van een aanvallende mentaliteit, zonder een hoge defensieve lijn, verwacht ik veel ruimte op het middenveld te krijgen. Wellicht kunnen we daar gebruik van maken. 

Wat betreft spelersmateriaal heeft Flamengo een veel hoger niveau dan ons. Spelers als Gabriel Barbosa, Pedro en Gérson zijn natuurlijk niet de minste. Ik wil in deze wedstrijd dan ook wat minder agressief zijn dan eerst de bedoeling was. Voor deze wedstrijd heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd:

• Low crosses toegevoegd
    • Flamengo’s verdediging is sterk in de lucht
  • Wingers naar MR en ML posities
    • Toch iets behoudend spelen en meer loeren op de counter
  • Rol van spits aangepast naar Advanced Forward
    • Aangezien Flamengo met een redelijk diepe defensieve lijn speelt, creëert mogelijk meer ruimte voor ons middenveld

Flamengo.png.22be383d72f198ed8faaa140d9e15a17.png

Flamengo begint de wedstrijd inderdaad in de verwachtte 4-2-3-1 opstelling. Dit geeft mij vertrouwen over de juistheid van mijn analyse voor de wedstrijd. Allan, De Arrascaeta, Bruno Henrique en Gabriel Barbosa zullen hun belangrijkste spelers zijn. 

We beginnen de wedstrijd met een gelukje. Na een overtreding krijgen we een vrije trap op de helft van Flamengo. Sornoza weet de vrijstaande Alcívar te vinden, die op zijn beurt vernietigend uithaalt vanaf een metertje of twintig. 

7aafcd0ff4170ba6a4e11a1b55a7dadc.gif.a3a11037024f7b47e264674becb356d1.gif

Na de goal houden we goed stand tegen een sterk Flamengo dat ons probeert af te jagen. In de 28ste minuut is het echter opnieuw raak. De keeper van Flamengo was wat onrustig en schoot de bal ver uit zijn doel. Onze centrale verdedigers konden deze bal rustig oppikken, waarna er een aanval werd opgezet over rechts. Flamengo hield daar de deur dicht, waardoor de bal uiteindelijk gerecycled werd en terugging naar onze centrale verdedigers. Op dit punt kunnen we trouwens mooi onze aanvallende formatie zien; 2-3-5. 

attformation.thumb.png.be9e5090d3c3930cc323782d2081b297.png

Terug naar het doelpunt. Basso speelt de bal naar de linkerflank en je ziet in het bovenstaande screenshot al de ruimtes ontstaan. Onze spits staat centraal en wordt geflankeerd door de aanvallend ingestelde centrale middenvelders. Flamengo heeft moeite om deze spelers op te vangen omdat onze wing backs naar binnen knijpen en door hun middenveld opgevangen dienen te worden. Onze Wingers houden op hun beurt de vleugelverdedigers van de Brazilianen bezig, waardoor we een overload krijgen in het centrum. 

Basso speelt dus onze linker Winger in, die de bal meteen diep geeft op de lopende centrale middenvelder. Alcívar kan op zijn beurt doorlopen richting het doel en komt vervolgens tot een prima voorzet. Onze andere centrale middenvelder is daarbij meegelopen en heeft de zestien gepenetreerd. Hij wint vervolgens zijn kopduel en zet daarmee de 2-0 op het scorebord!

fa1c1e404a92309985bff85bbe540cc5.gif.dda70be0304838a8160a6c0915374a0f.gif

Luttele minuten later is het opnieuw raak en maken we de wedstrijd zo goed als dood. We schrijven minuut 34 als we opnieuw een aanval opzetten over de rechterflank. Díaz heeft een geweldige rush langs de zijlijn maar kan helaas onze spits niet bereiken. De verdediger van Flamengo werkt vervolgens de bal niet goed weg, waardoor wij weer het balbezit oppikken op een gevaarlijke plek. Onze centrale middenvelder (Faravelli) pikt de bal op en speelt deze door naar onze DLP (Pellerano), die op zijn beurt de vrijstaande linker winger (Cabezas) vindt. Hij werkt vervolgens netjes af.

35fdf667d2e9f6b78465971147994830.gif.1768e43bad8cfeaf405aadfd84bb3e48.gif

Helaas kunnen we niet alle voorzetten stoppen en weet de rechtsback van Flamengo, in de blessuretijd van de eerste helft, De Arrascaeta te vinden. Zonder pardon kan hij de bal aannemen in onze zestien, draaien en vrij inschieten. 3-1. Een persoonlijke defensieve fout

In de tweede helft blijven we ons eigen spel spelen, zeker na de eerste helft had ik vertrouwen in een goede afloop. De jongens stelden niet teleur en wisten de score uit de eerste helft vast te houden, waardoor we onze eerste lastige wedstrijd winnend wisten af te sluiten! 

Het mooie van deze wedstrijd was vooral dat ik enkele jonge gasten kon brengen in de tweede helft. In de 60ste minuut kwamen de 20-jarige Patrik Mercado (Rechtsbuiten), de 23-jarige Bryan García (CM - At) en de 19-jarige Yaimar Medina (Linksbuiten) in het veld! 

Naamloos-1.png.68ca6f5e21fa6e482a9f99aa71bc3dce.png

Reacties

Spoiler
Op 5-12-2023 om 12:39 zei Urbeto:

Ik vind het haast knap hoeveel je uit de doeken kan doen voordat er ook maar een wedstrijd gespeeld wordt Toch snijdt je verhaal weer hout en ben ik benieuwd hoe deze tactiek gaat lopen. Drie cm's vind ik wel een interessante zet, maar je hebt er zo te lezen goed over nagedacht.

Klein puntje: je screen van Sornoza staat op de verkeerde plek t.o.v. de driepuntenomschrijving. 

Bedankt voor het aandachtspuntje. Ik kan nog wel een tijdje doorlullen hoor maar vond het tijd om wat materiaal te gaan laten zien. Eerste wedstrijd is dus gespeeld en we kunnen stellen dat het een succes was! 

Op 5-12-2023 om 12:49 zei Keeza:

Duidelijke visie op je spelersmaterieel en de daarbij horende tactiek, volgens jou. Om het daarna op die manier uiteen te zetten, is niets meer dan lof waardig. Keurig gedaan!

Bedankt man, het heeft ook nog eens goed uitgepakt in deze wedstrijd!

Op 5-12-2023 om 12:56 zei Kyrill:

Echt geniale post , genieten!!!!:cheer:

Ik vind Junior en Lorenzo erg goede spelers, zo op het eerste gezicht!!

Echt likkebaarden, jouw IDS winst gaat er ook zkr nog komen, en snel ook, denk ik.

Bedankt Karel. We gaan zien of we IDS kunnen halen ;) 

Op 5-12-2023 om 13:02 zei Mordurette:

Dit viel me ook al op ja.

Verder weer een leuke update en benieuwd of jouw idee qua tactiek ook uitpakt zoals je hoopt.

Aangepast. In deze wedstrijd dus wel :) 

Op 5-12-2023 om 14:59 zei DGremlin:

Wat een heerlijke post alweer!

Bedankt!

Op 5-12-2023 om 15:26 zei neva:

Deze novelle is een must read voor mensen die willen leren hoe ze hun team moeten opbouwen. Heerlijk dit.

Wow, dat is een groot compliment, bedankt! 

Op 5-12-2023 om 16:21 zei 19CH98:

Zoals ik wel vaker heb gezegd zet je een mooie visie neer. Ben zeer benieuwd naar hoe dit in de praktijk gaat werken. Zou je nog iets kunnen toelichten over de combinatie van inverted wing backs en het voorkomen van voorzetten? Dat komt op mij namelijk redelijk tegenstrijdig over omdat je dan dus het veld smal wilt houden waardoor er ruimte is (voor voorzetten) op de flanken. 

Niets anders dan dat de IWB's in balbezit naar binnen knijpen maar zodra we de bal verliezen acteren ze gewoon als wingbacks en nemen ze hun posities op de flanken in. Alleen bij hele snelle tegenaanvallen kunnen ze weleens te laat zijn maar als dat een probleem wordt, passen we het weer aan. 

Op 5-12-2023 om 16:24 zei ElMarcos:

Ik neem mijn hoed af en maak een hele diepe buiging voor deze analyse van je team en de tactiek die daar uit voort komt zeg. Hier zit heel veel werk en passie in. Echt heel knap gedaan!

Bedankt man, hopelijk smaakt deze ook!

Op 5-12-2023 om 17:29 zei delichris:

Wat een werk steek je er in en je legt het ook nog eens duidelijk uit.

Bedankt!

Op 6-12-2023 om 07:47 zei Tim':

Wat een update weer zeg. Het klinkt allemaal als een heel logisch verhaal, maar nu moet je het natuurlijk nog daadwerkelijk in de praktijk zien te brengen. Hopelijk komt het ook precies zo uit zoals je schetst.

In deze wedstrijd ging het precies zoals ik verwacht had, het is nog maar de eerste dus het is even afwachten of er negatieve patronen ontstaan. 

16 uur geleden zei Djurovski:

Val in herhaling maar deze updates blijven een genot om te lezen. Hoeveel aandacht je er aan besteed per onderdeel ongekend. Ik maak meestal een tactiek per idee. En daar dan de spelers voor halen maar uitgaan van de kracht/ beschikbare spelers is zeker niet verkeerd

Dat is ook een optie inderdaad. Ik wil niet te veel kopen en de transferwindow staat uitgeschakeld dus ik moest wel voor deze optie gaan!

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb herhaaldelijk genoten van je visie-updates, maar dit is waar ik toch het liefst naar kijk; toepassing in het spelletje. Zeer knappe overwinning op Flamengo, chapeau! 

Persoonlijk vind ik deze presentatie van de doelpunten ook erg fraai. Mooie inkijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites