Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Nederlands Elftal

Baddoo

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Vitesse88:

Ach Denzel of Tete, maakt geen reet uit. Frankie moet eens mensen gaat selecteren die het verdienen. Donny had er gewoon bijgezeten als hij geen blessure had. Vind dat best zorgelijk. Stekelenburg kan ik nog wel mee leven. Maar eerder genoemde namen gaat gewoon nergens over. Dit EK gaat 1 groot drama worden en ik voorzie puntverlies in Turkije. Koeman maakte oranje een team waar je weer van ging houden. Waar je naar uitkeek om weer oranje te zien. Frankie trekt de lijn door van de voorgangers van Koeman. Jammerlijk. 

Wilde bijna zeggen dat je je dan eerst moet plaatsen voor het EK, maar daar zijn we al voor geplaatst natuurlijk ;c Verder eens. Zag de selectie van Turkije net, en daar zijn we zeker niet de grote favoriet met Van Dijk en misschien ook Depay afwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je combinatievoetbal wil spelen met een spits die mee kan voetballen, dan is het heel logisch dat je Luuk de Jong selecteert en geen Wout Weghorst.

De vraag is echter: hoe logisch is het dat je met dit materiaal combinatievoetbal wil gaan spelen met een voetballende spits?

Zoals ik al eerder liet zien hier: ik zou dynamisch, progressief voetbal spelen met twee spitsen. Twee spelers met diepte/snelheid in semi-centrale posities. Dan zou ik ook geen Weghorst selecteren (en ook geen Luuk de Jong). 

Dus simpel samengevat: het ligt ook aan wat voor speelstijl je wil hanteren en wat je vraagt van je spits(en). Echter, in het scenario dat De Boer gewoon een ontzettend simpele speelstijl voor ogen heeft - dat kan wel, want het is een waardeloze trainer op tactisch gebied en hij kent maar één spelletje - en hij is op zoek naar een soort stormram.. Dan zou je kunnen zeggen dat Weghorst met zijn energie en doelpuntendrift een betere kandidaat is dan Luuk de Jong. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik doelpunten van Weghorst zie, zijn het bijna nooit goals met het hoofd. Meestal intikkertjes of vanuit dieptepasses. Luuk scoort juist heel vaak met de kop, past daarom beter in het plaatje van een pinchhitter. Tenminste wat ik gezien heb. En denk dat FvB denkt meer daaraan te hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Zeus:

De vraag is echter: hoe logisch is het dat je met dit materiaal combinatievoetbal wil gaan spelen met een voetballende spits?

Cillessen; Dumfries, De Ligt, Blind, Wijndal; Vd Beek, Wijnaldum, De Jong; Berghuis/Stengs, Depay/Malen, Bergwijn/Depay.

Verder opvallend dat hier altijd zo spastisch wordt gedaan over voorselecties en de nummers 18-23 in de selectie. Mensen die het nu vreemd vinden dat St. Juste erbij zit. Ik vind het geen enorm gekke keus. Normaal zit hij er natuurlijk niet bij. Alleen zijn Van Dijk, De Vrij en Aké momenteel niet beschikbaar. Dan kan een speler als St Juste een keer bij de selectie zitten als 4e cv.

Idem rond Weghorst. De Boer selecteert (begrijpelijkerwijs) Depay en Malen, en Luuk de Jong als andere variant spits. Dat laatste kan ook Weghorst zijn. Maar om te stellen dat het onbegrijpelijk is dat De Jong de voorkeur krijgt boven Weghorst snap ik niet helemaal.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Zeus:

Heel onlogisch dus.

Klopt. Totaal geen spelers voor combinatievoetbal. Blind en De Ligt die de opbouw verzorgen, daar moet je toch niet aan denken? De Jong, Vd Beek en Wijnaldum op het middenveld, dat is gewoon ren je rot, nul voetballend vermogen. Depay en Malen gedijen vooral bij lange ballen, die moet je de bal niet in de voeten willen geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je dumpt zonder enige toelichting een opstelling waar je ontzettend veel vraagtekens bij kan zetten. Dan kan je nu wel flauw gaan doen, maar wat verwacht je dan? 

Een bondscoach (en sowieso een coach) moet imo zijn systeem en speelwijze afstellen op zijn materiaal. En dus niet: Frank de Boer kent alleen maar traag combinatievoetbal, dus gaan we dat spelen en moeten de spelers maar inpassen en inschikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Zeus:

Je dumpt zonder enige toelichting een opstelling waar je ontzettend veel vraagtekens bij kan zetten. Dan kan je nu wel flauw gaan doen, maar wat verwacht je dan? 

Een bondscoach (en sowieso een coach) moet imo zijn systeem en speelwijze afstellen op zijn materiaal. En dus niet: Frank de Boer kent alleen maar traag combinatievoetbal, dus gaan we dat spelen en moeten de spelers maar inpassen en inschikken.

Gezien de mate van intelligentie en technische en positionele kwaliteiten, met name in de as, dacht ik dat mijn opstelling wel duidelijk genoeg was. Wat ik verwachtte, waren dus argumenten. Waarom is dit materiaal niet geschikt voor combinatievoetbal met een voetballende spits? Welk materiaal zou in jouw ogen beter geschikt zijn om combinatievoetbal mee te spelen?

Maar gezien je 2e alinea lijkt jouw probleem niet zozeer bij het materiaal of de speelwijze te zitten, maar bij de coach. Zijn uitstekende argumenten voor. Maar doe dan niet of het aan het materiaal ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Hwb:

Gezien de mate van intelligentie en technische en positionele kwaliteiten, met name in de as, dacht ik dat mijn opstelling wel duidelijk genoeg was. Wat ik verwachtte, waren dus argumenten. Waarom is dit materiaal niet geschikt voor combinatievoetbal met een voetballende spits? Welk materiaal zou in jouw ogen beter geschikt zijn om combinatievoetbal mee te spelen?

Maar gezien je 2e alinea lijkt jouw probleem niet zozeer bij het materiaal of de speelwijze te zitten, maar bij de coach. Zijn uitstekende argumenten voor. Maar doe dan niet of het aan het materiaal ligt.

Ik moet mij echt flink inhouden. Want hier gaan we weer. 

https://manutd.nl/forum/search/?&q=wijnaldum&author=Zeus&search_and_or=or&sortby=relevancy

(Mocht de link niet werken, zoek op: Wijnaldum, met als auteur: Zeus.

In dit topic echt een heleboel berichten waar ik uitgebreid inga op waarom een ander systeem dit materiaal beter zou passen (5-3-2/3-4-3 en variaties erop). Sinds Koeman al. Zoek zelf maar eens, want ik ben het een beetje beu om dan weer mijn eigen woorden te moeten herhalen voor de zoveelste keer.

Waarom jouw opstelling en combinatievoetbal daarmee niet erg geschikt is (buiten dat ik dus zeg: er is een speelwijze die nog veel passender is):

- Blind in een tweemanscentrum op de middenlijn (moet toch wel met combinatievoetbal) kan niet meer, zelfs Ten Hag is daar sinds dit seizoen achter in Europa.

- Wijndal is als back defensief (te) kwetsbaar. Dumfries vind ik geen geweldige back voor combinatievoetbal met zijn harde poten.

- Drie middenvelders wiens kwaliteiten allemaal (grotendeels) liggen bij omschakelen, bewegelijkheid en diepte. Met traag combinatievoetbal vraag je ze statischer te spelen (meer op posities blijven) en moet je tevens tenminste één van die drie een defensievere rol aanmeten, wat zonde is. In een systeem met een driemansdefensie en twee backs/wingmids kan je je middenvelders meer vrijheid geven en meer risico om diep te gaan. Je ziet het bijvoorbeeld ook nu bij Koemans Barca, waar De Jong als hij daar staat dat ook goed invult. Daarnaast zijn het alle drie middenvelders die vooral tot uitbloei komen in hoog tempo-voetbal. Zeker Wijnaldum ook.

- Berghuis/Stengs vind ik kwalitatief te min als je graag het EK wil winnen (of dichtbij wil komen) en dus gewoon zonde, je kan iemand erin brengen ipv hen om defensief zekerder te zijn en je beste spelers (je middenvelders) nog meer vrijheid te geven en mogelijkheid tot risico in hun spel leggen. 

- Wat ik dus eerder al zei met spelers als Memphis en Malen: ik denk dat ze gevaarlijker zijn tussen de flanken in, centraal-flank, zoals je kan bereiken wanneer je met twee voorin speelt en een tien erachter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-3-2021 om 09:12 zei Hwb:

Cillessen; Dumfries, De Ligt, Blind, Wijndal; Vd Beek, Wijnaldum, De Jong; Berghuis/Stengs, Depay/Malen, Bergwijn/Depay.

Verder opvallend dat hier altijd zo spastisch wordt gedaan over voorselecties en de nummers 18-23 in de selectie. Mensen die het nu vreemd vinden dat St. Juste erbij zit. Ik vind het geen enorm gekke keus. Normaal zit hij er natuurlijk niet bij. Alleen zijn Van Dijk, De Vrij en Aké momenteel niet beschikbaar. Dan kan een speler als St Juste een keer bij de selectie zitten als 4e cv.

Idem rond Weghorst. De Boer selecteert (begrijpelijkerwijs) Depay en Malen, en Luuk de Jong als andere variant spits. Dat laatste kan ook Weghorst zijn. Maar om te stellen dat het onbegrijpelijk is dat De Jong de voorkeur krijgt boven Weghorst snap ik niet helemaal.

Hoezo snap je dat niet dan? Ik begrijp het wel. Weghorst schiet al 2-3 seizoenen lang met scherp in de Bundesliga, de jong is een wisselspeler in spanje. Dan snap ik best dat het wat gek over komt als je weghorst thuis laat. Niet dat dat dan direct een hele interessante discussie is ofzo. Het is geen keuze die je Europees kampioen maakt oid. Maar dat weghorst eigenlijk constant genegeerd wordt en een de jong er vaak bij zit vind ik wel wat gek. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-3-2021 om 15:42 zei Zeus:

Ik moet mij echt flink inhouden. Want hier gaan we weer. 

https://manutd.nl/forum/search/?&q=wijnaldum&author=Zeus&search_and_or=or&sortby=relevancy

(Mocht de link niet werken, zoek op: Wijnaldum, met als auteur: Zeus.

In dit topic echt een heleboel berichten waar ik uitgebreid inga op waarom een ander systeem dit materiaal beter zou passen (5-3-2/3-4-3 en variaties erop). Sinds Koeman al. Zoek zelf maar eens, want ik ben het een beetje beu om dan weer mijn eigen woorden te moeten herhalen voor de zoveelste keer.

Waarom jouw opstelling en combinatievoetbal daarmee niet erg geschikt is (buiten dat ik dus zeg: er is een speelwijze die nog veel passender is):

- Blind in een tweemanscentrum op de middenlijn (moet toch wel met combinatievoetbal) kan niet meer, zelfs Ten Hag is daar sinds dit seizoen achter in Europa.

- Wijndal is als back defensief (te) kwetsbaar. Dumfries vind ik geen geweldige back voor combinatievoetbal met zijn harde poten.

- Drie middenvelders wiens kwaliteiten allemaal (grotendeels) liggen bij omschakelen, bewegelijkheid en diepte. Met traag combinatievoetbal vraag je ze statischer te spelen (meer op posities blijven) en moet je tevens tenminste één van die drie een defensievere rol aanmeten, wat zonde is. In een systeem met een driemansdefensie en twee backs/wingmids kan je je middenvelders meer vrijheid geven en meer risico om diep te gaan. Je ziet het bijvoorbeeld ook nu bij Koemans Barca, waar De Jong als hij daar staat dat ook goed invult. Daarnaast zijn het alle drie middenvelders die vooral tot uitbloei komen in hoog tempo-voetbal. Zeker Wijnaldum ook.

- Berghuis/Stengs vind ik kwalitatief te min als je graag het EK wil winnen (of dichtbij wil komen) en dus gewoon zonde, je kan iemand erin brengen ipv hen om defensief zekerder te zijn en je beste spelers (je middenvelders) nog meer vrijheid te geven en mogelijkheid tot risico in hun spel leggen. 

- Wat ik dus eerder al zei met spelers als Memphis en Malen: ik denk dat ze gevaarlijker zijn tussen de flanken in, centraal-flank, zoals je kan bereiken wanneer je met twee voorin speelt en een tien erachter.

Goed verhaal. Ik weet dat jij een ander systeem beter vindt passen. Maar daar ging het nu voor mij niet om. Nu ging het erom of je met deze selectie combinatievoetbal kan spelen. Volgens mij kan dat prima. Word je er Europees kampioen mee? Waarschijnlijk niet. Maar daar spelen we nu ook niet voor. We spelen nu voor kwalificatie voor het WK. En dat gaat met de opstelling die ik gaf best lukken.

- Kijkend naar het EK, kun je Blind bijvoorbeeld vervangen door De Vrij en mogelijk Van Dijk of Aké. Blind kan dan eventueel naar de back, ipv Wijndal. Geeft je verschillende mogelijkheden.

- Je hebt het steeds over traag combinatievoetbal, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook een hoger tempo combinatievoetbal met deze selectie spelen. Zou zelfs mijn voorkeur hebben.

- Met bv De Roon heb je nog een meer defensieve middenvelder die je kunt gebruiken, al gaat dat ten koste van je combinatievoetbal. Geeft de andere twee middenvelders wel meer vrijheid.

Verder snap ik de theorie nooit van het versterken van je sterkste linie (verdediging) en het verzwakken van je zwakste linie (aanval). Nu zeg jij dat niet direct, maar een paar jaar geleden hoorde je dat veel. "We hebben goede centrale verdedigers en geen goede aanvallers". Ja, dat lijkt me nou niet echt een reden om minder aanvallers op te stellen. Als je het kwalitatief niet redt, kan het misschien nog kwantitatief. En achterin ben je vaak zo sterk dat je niet per se nog een extra verdediger nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat om de beste spelers in hun kracht laten spelen en de paar kwalitatieve spelers die je voorin hebt zo doeltreffend mogelijk laten spelen. Dan zou ik absoluut ook voor twee voorin opteren. Voetballend vermogen en ook vooral diepte/snelheid. 

19 uur geleden zei Dansmeister:

Frenkie CV naast Liggie. Ryan op de plek van Frenkie. Klaar.

Daar is Frenkie in defensief opzicht toch iets te wankel voor op het hoogste niveau. In een driemansdefensie is het veiliger, al zie je ook dan wel dat hij niet de allerbeste verdediger is (bv. gister met Isak). Daarnaast is het gewoon ontzettend zonde om hem niet op het middenveld te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juve speelt 3-4-1-2 of 4-4-2, Barca 3-4-2-1. In de opbouw bij Juve staan er vaak twee middenvelders aanspeelbaar, bij Barca wisselt het af. Maar daar schuiven de verdedigers ook vaak in.

Als je zowel Blind als De Jong hebt als CV, heb je gewoon niet zo gek veel aan een zes speciaal om de opbouw te verzorgen (en dan zou De Jong of Blind ook nog eens een betere keuze zijn ipv de soms nog onstuimige Gravenberch). Daarnaast werkt het gewoon goed als je drie CV's hebt en twee middenvelders ervoor in de tussenruimtes, daarom spelen Juve (in hun 3-4-1-2) en Barca ook zo. 

Met een tien voeg je ook extra stootkracht toe voorin. Het blijft risicovol om zoveel net-niet verdedigers constant achter te laten om zoveel ruimte te moeten belopen. Een tien kan makkelijker en structureler in de zestien komen. Wijnaldum is het gewend in het NLs elftal, Van de Beek bij Ajax.

Met fitte/normale selectie:

DM: Cillessen

RCV: De Ligt

CV: Van Dijk

LCV: Aké

RM: Hateboer/Karsdorp/Dumfries

RCM: Wijnaldum

LCM: De Jong

LM: Wijndal/Willems/Haps

CAM: Van de Beek

RS: Malen/Boadu/Gakpo/Bergwijn

LS: Memphis

Huidige selectie: 

DM: Cillessen

RCV: Tete/Veltman

CV: De Ligt

LCV: Blind

RM: Dumfries

RCM: Wijnaldum

LCM: De Jong

LM: Wijndal

CAM: Van de Beek

RS: Malen/Bergwijn

LS: Memphis

Al is deze selectie wel heel matig bezet qua CV's en opties op RM/LM. Een 4-2-3-1 is hiermee dan nog logischer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm. Zo goed doet Van Aanholt het momenteel toch niet? Weet in elk geval dat Willems veel indruk wist te maken bij Newcastle. Op LM komt de nadruk natuurlijk nog meer te liggen op je offensieve bijdrage. Dat ligt spelers als Wijndal (technisch) en Willems (technisch, voorzet, zelfs een schot) goed/beter. Haps alleen als hij lange tijd fit en in vorm is. Gaat overigens op voor elke flankspeler, zeker op die positie moet je echt fit en pijnvrij zijn om zo'n flank te bestrijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Zeus:

Hmm. Zo goed doet Van Aanholt het momenteel toch niet? Weet in elk geval dat Willems veel indruk wist te maken bij Newcastle. Op LM komt de nadruk natuurlijk nog meer te liggen op je offensieve bijdrage. Dat ligt spelers als Wijndal (technisch) en Willems (technisch, voorzet, zelfs een schot) goed/beter. Haps alleen als hij lange tijd fit en in vorm is. Gaat overigens op voor elke flankspeler, zeker op die positie moet je echt fit en pijnvrij zijn om zo'n flank te bestrijken.

Doet het niet super volgens mij inderdaad, echter heeft Willems dit seizoen nog geen minuut gespeeld, en is Haps door Malacia uit de basis gespeeld (op LM is Haps ook nog niet echt gelukkig lijkt het). Daarna kom je bij Bakker of Sinkgraven, of in het ergste geval zelfs bij Mitchell Dijks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blind niet opstellen. Die is zo kwetsbaar in de omschakeling, hebben we tegen Bosnië uit (en ook Atalenta uit) wel gezien. Je wilt richting het EK werken. Daar krijg je 3 tegenstanders die vol op de counter gaan tegen oranje. Dan denk ik dat Blind niet geschikt is als cv. 

Overigens kan de Boer nu weinig anders met de blessures en de vrij die corona heeft. Maar ik weet het niet. Het is een prima jongen, altijd netjes maar ik denk dat Oranje voor hem klaar is. Gooi Frenkie maar in de rol zoals bij barca. Dat doet hij naar behoren.

bewerkt door Vitesse88
Link naar opmerking
Deel via andere websites