Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Op zich eens. Ligt ook een beetje wie er in de spits staat bij hun. Dat is waarschijnlijk firmino? Die is niet echt teringsnel toch?

Firmino trekt alleen maar gaten voor Mane en Salah. Die zal sowieso niet snel achter de defensie komen. Die trekt vooral naar de zijkanten of zakt in. Belangrijk is dat je bij de snelle omschakeling van Liverpool de weg naar binnen afsnijdt. Er ligt hierbij vooral een sleutelrol voor de centrale middenvelders. Als die teveel zwerven en teveel ruimte laten voor Mane en Salah om naar binnen trekken hebben zij zeeën van ruimte om hun sterkste spelers te bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

Zei ik eerder ook al ja @Elsjorro1990. Danilo past beter dan Traoré. Technischer, behendiger en sneller. Dat had gewoon andersom gemoeten. Traoré brengt dan wellicht 'iets anders', maar doet dat niet op een erg imponerende manier. Daarnaast heb je sowieso niet zoveel aan een bonkige spits tegen compacte tegenstanders. Dat weet Ten Hag zelf ook wel, anders start je het seizoen ook niet met Labyad als (valse) spits. 

En inderdaad, zoals Lazy al zegt, Firmino is meer een soort valse spits die veel druk zet en ruimte maakt. Juist een tactische verdediger als Blind zou hem tussen de linies enigszins kunnen bespelen, waarbij je centrale verdedigers dan met iets meer snelheid de doorgekomen Mané en Salah op kunnen vangen. In een eerder stadium is het belangrijk dat middenvelders knijpen en de backs ondersteunen en dat de vleugelaanvallers gewoon mee lopen met hun back, zodat daar straks geen of zo min mogelijk keuzes in hoeven te worden gemaakt. 

Maar zo defensief zal Ten Hag niet snel denken, gok ik. Sowieso een beetje taboe bij Ajax natuurlijk. Maar leuk voetballen heeft weinig zin als je in defensief opzicht niet tot nauwelijks aanpast aan deze tegenstander. Dan heb je misschien af en toe de bal en lijkt het voor de naïeve bühne net alsof je dominant bent, terwijl de tegenstander maar aan een paar tegenaanvallen genoeg heeft om je te slachten. Dat is een beetje de ziekte van de Hollandse school. AZ laatst tegen Dinamo Kiev was daar ook weer een perfect voorbeeld van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Rogier.:

Potverdorie het gaat weer beginnen. Ontzettend jammer dat de avondjes Amsterdam er dit seizoen niet in zitten, maar het begint nu toch wel te kriebelen :< 

Briljant filmpje trouwens weer, ongekend.

Dit is echt zo zonde.  Niets lekkerder dan na werk of studie gelijk de stad in te duiken, sfeer te proeven, biertje erbij en ruim op tijd richting de arena te trekken.  Leeft ook wel echt een stuk minder doordat we dat nu moeten missen, helaas.         

Zie moet ik zeggen ook wel een beetje op tegen vanavond... Denk dat het wel eens een behoorlijk pijnlijke afstraffing kan gaan worden.     Wel benieuwd hoe Kudus zich staande gaat houden in zijn eerste echte test.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Behoorlijke beangstigende geruchten over de opstelling doen er ronde zeg.    Lijkt een soort 442 te gaan worden.  Met Gravenberch, Kudus, Klaassen en Blind op het middenveld. :cab:

Nou het is nog waar ook, wat een ellende.

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Regis:

Behoorlijke beangstigende geruchten over de opstelling doen er ronde zeg.    Lijkt een soort 442 te gaan worden.  Met Gravenberch, Kudus, Klaassen en Blind op het middenveld. :cab:

Dit is geen gerucht, dit gaat gebeuren :-D 

Heel benieuwd, ik kan me wel een beetje voorstellen hoe het gaat staan in zowel verdedigend als aanvallend opzicht.  Voetballend zal het nog steeds staan hoe Erik het wil hebben, maar vind het wel verrassend dat Erik het zo durft neer te zetten.

Edit:

Als ik het middenveld van Liverpool zo zie, dan ben ik eigenlijk vrij positief. Zolang Mané en Salah het niet op hun heupen krijgen, maken we zeker een kans.

bewerkt door Rogier.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Martinez naast Schuurs en Blind op het middenveld. Heeft Ten Hag toch nog iets van mijn opstelling overgenomen.

Ik verwacht dan (in balbezit) een ruit met Klaassen of Kudus op tien. Blind als zes. Toch vreemd dat hij dan kiest voor Neres ipv Promes. Vind ik toch logischer als een soort tweede spits, ondanks dat ik individueel Neres de betere speler acht. Zou er iets zijn met Promes? Ergens wel lullig van Ten Hag namelijk. Je zet hem neer als tien (is hij gewoon niet, geen pure tien iig), heeft het moeilijk daar en dan laat je hem nu compleet links liggen. Het is niet zijn fout dat hij niet uitblonk op een positie waar hij niet tot matig rendeert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Zeus:

Toch vreemd dat hij dan kiest voor Neres ipv Promes. Vind ik toch logischer als een soort tweede spits, ondanks dat ik individueel Neres de betere speler acht. 

Ik denk dat die keuze komt doordat je met Promes tactisch wat meer opties hebt naar mate de wedstrijd vordert ten opzichte van Neres. Daarnaast moet je Neres misschien wisselen, dan kun je beter met 'm starten dan hem erin brengen en hem er dan weer uit te moeten halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan mij echt niet voorstellen hoe dit gaat staan hoor.    532, 442 of toch 433 met een Kudus als rechtsbuiten -wat ook weer zo vreemd zal zijn- .       Lijkt echt op een opstelling zoals mijn pa het vroeger deed bij ons in de F en E jeugd.  IK WIL MIDDENVELD oké jij middenveld, ikke spits oké jij spits enz. enz. 

Als ik Ten Hag zo hoor, is het bij balverlies een 532/352 en in balbezit meer een 41212.    Met Blind die terugzakt en inschuift, en Kudus die vooral achter Tadic en Neres moet spelen.

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zullen zien wie gelijk krijgt over Blind op 6 @Zeus. Ik heb daar geen goed gevoel bij, ga vooral letten op de omschakeling en dat een trage 6 misschien wel dodelijker kan zijn dan een trage CV. Dat komt vooral omdat een opkomende middenvelder dan volledig vrij kan komen te staan. 

Gekke opstelling, ben benieuwd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei ElPrincipito:

Het is wel positief dat Ten Hag nu probeert om tactisch in te spelen op het spel van Liverpool en niet blijft vasthouden aan de standaard 4-3-3 met de bekende poppetjes op de posities. 

Er is nu sowieso geen 433 met de bekende poppetjes op de posities, alleen een 433 met der verkeerde poppetjes op de posities ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Regis:

Als ik Ten Hag zo hoor, is het bij balverlies een 532/352 en in balbezit meer een 41212.    Met Blind die terugzakt en inschuift, en Kudus die vooral achter Tadic en Neres moet spelen.

4-1-2-1-2 in balbezit en bij balbezit tegenstander zakt Blind in. 5-3-2 dan dus. 

Ik vind het wel redelijk. Enige twijfels zet ik bij basisplek voor Gravenberch (moet meeverdedigen en in een hoger tempo spelen, soms onder druk) en de keuze voor twee ipv drie aanvallers. Aan de andere kant defensief misschien iets sterker en meer controle over het middenveld van Liverpool. 

@Chiemel Dat gaan we dus niet kunnen zien, want Blind speelt niet vast op LCV. Dan was de schade altijd groter geweest (vleugelspelers meer snelheid en gevaar dan middenvelders), kan niet anders. Zegt ook wel genoeg dat zelfs Ten Hag dat dus ingezien heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat gaat nog wat worden, Mane vs Mazraoui (en Schuurs). Je ziet vrijwel meteen dat Klöpp dat als zwak punt heeft toegewezen. 

@Zeus ik bedoel dat we gaan zien hoe Blind op 6 uitpakt? 

Jezus, geen Kudus en Antony bekijken op het hoogste niveau. 

bewerkt door Chiemel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Chiemel:

Goed om te zien dat Ajax lijkt te groeien in de wedstrijd. Verder slordig van beide kanten. 

Ik heb echt zo het idee dat hoe meer Ajax groeit in de wedstrijd en de overhand krijgt, des te groter de kans is dat ze de deksel op hun neus krijgen... :classic_unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei cimbomcu:

De fans die je hoort zijn een bandje of komt dat van buiten :cab:?

Staan buiten.

Redelijk plan, qua afstemming alles nog lang niet optimaal. Redelijk veel ruimte op het middenveld en restverdediging niet altijd  op orde.    Wel een hele lullige 1-0 achterstand, niet bepaald nodig.

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites