Jump to content

AFC Ajax

Fabian.
 Share

Recommended Posts

3 uur geleden zei cimbomcu:

Ja maar dat opportunistische is altijd leuk om te roepen, omdat je weet dat het nooit zo gaat @Regis Traore heeft het gewoon heel goed gedaan bij Jong, beter dan Brobbey tot dus ver (niet gek want die laatste is ook jonger) en dan krijgt Traore gewoon de kans bij 1.  Dan zal het moeten blijken of die aanhaakt of afhaakt. Maar na 3 mindere potjes is het volkomen onlogisch om gelijk Traore te gaan slachtofferen en hem in de pikorde achter Brobbey te zetten. Zo werkt het niet. 

Traore viel ook op bij Jong vanwege het feit dat hij ook prima kon meevoetballen, dat het op een niveau hoger met veel minder ruimte niet lukt is een feit. Maar zo snel iemand afschrijven is opportuun.

Dat hij het lastiger in de kleine ruimtes heeft, is geen feit maar een mening. Daar kan iemand anders anders over denken.

2 uur geleden zei Elsjorro1990:

Jij kijkt toch dezelfde wedstrijden die wij zien? Ik begin me dat steeds meer af te vragen.

Traore laat toch zien dat hij een aantal fundamentele zaken niet echt beheerst, om het maar netjes te zeggen? Ik zie een wat klungelige spits die echt heeeeeeeeeeeel veel ballen van zijn voet laat springen. Als je dan een soort balvaste spits bent ( want laten we eerlijk zijn, het is geen snelle/wendbare spits) dan is het hebben van een abominabele balbehandeling wel een dingetje. Verder zijn het ook niet 3 potjes, maar waren het er vorig jaar al 9. Dan is het toch niet gek dat je een keer wat probeerd met Brobbey? Er word hier ook niet geroepen dat we Traore met pek en veren de stad uit willen jagen en dat Brobbey dan altijd maar de kans moet krijgen? Er wordt geopperd om het eens een keer met Brobbey te proberen. Wat mijn inziens een prima suggestie is.

Ik vond Traore vorig jaar iig niet zo negatief opvallen zoals nu. Ben het wel mee eens dat we meer van hem mogen eisen hoor. 

De beste spits die Ajax heeft is Huntelaar. Ik zou zeggen, hoge voorzetten vanaf de zijkanten, Tadic links en onze Brazilaanse vriend op rechts die lang geblesseerd is geweest. Als Huntelaar de bal niet krijgt, moet Klaassen achter hem opduiken. Dat Ajax-voetbal is een sprookje waar ze in de hoofdstad alleen maar in geloven.

2 uur geleden zei Pec038:

De beste spits die Ajax heeft is Huntelaar. Ik zou zeggen, hoge voorzetten vanaf de zijkanten, Tadic links en onze Brazilaanse vriend op rechts die lang geblesseerd is geweest. Als Huntelaar de bal niet krijgt, moet Klaassen achter hem opduiken. Dat Ajax-voetbal is een sprookje waar ze in de hoofdstad alleen maar in geloven.

Geen aanvalsopzet is zo inefficiënt als hoge voorzetten, tenzij Luuk de Jong in de spits staat. Om daar je primaire strategie van te maken is een beetje gek.

Op 10-10-2020 om 13:35 zei Regis:

Die Marin verdiende dus gewoon zo'n 1 miljoen bij Ajax :-D   Doe mij die zaakwaarnemer ook maar.   Benieuwd ook wel of wij nu nog steeds een percentage hiervan betalen.    

Ej9QM42XgAADgxg.jpg

Waarom is dat zo vreemd? Een veelbelovende speler uit de Belgische competitie komt naar de grootste club uit Nederland. Waar de goede, bewezen spelers 3,5mjn verdienen. En men er vanuit gaat dat deze jongen daar ook bij gaat horen. 

Dan is 1 mjn toch niet uit de pas? 

Of praat je nu makkelijk achteraf? Dan lust ik er nog wel een paar. 

Ben benieuwd naar de opstelling vandaag, aangezien iedereen die er iets over gezegd heeft zegt dat de opstelling niet klopte. Hij zal wel weer met zo'n domme opstelling komen met Traore in de spits, Antony op de bank, Promes op rechts, Tadic op links, Klaassen op 10 en Alvarez op 6 ofzo. 

Klaassen had het in zijn interview over dat hij bij Bremen ook 6 speelde, prima ipv Alvarez.

Mogelijk dat spelers gespaard worden voor de wedstrijd tegen Liverpool. 

Interessante opstelling. Had zelf Martinez op de plek van Nico verwacht vanwege het drukke schema en dat Nico pas donderdag terugkwam uit Zuid-Amerika. Hopelijk kan Traoré wat doelpuntjes maken, zal zijn zelfvertrouwen goed doen. Middenveld in ieder geval :< In de basis Kudus op 10, Klaassen op 6 lijkt me. Lekker rouleren in ieder geval. 

Wel apart, he. Dat als je een keer met 3 middenvelders speelt, dat je dan ook daadwerkelijk goed voetbal speelt. Wat daarin vooral belangrijk is dat Kudus zich ook aanbiedt in de opbouw, ten opzichte van Promes. En dat Kudus daadwerkelijk ook het spel kan versnellen en verleggen vanaf die positie. Omdat zijn aannames, techniek en passes gewoon heel goed zijn. Promes kan vanaf die positie alleen in de eindfase meedoen met afmaken en diepte zoeken. 

Ook is het nogal een verschil tussen Klaassen en Alvarez. Alvarez heeft werkelijk geen idee waar hij moet lopen of wat hij met een bal moet doen. Verdedigend vind ik hem ook gewoon zwak. Kan niks corrigeren met snelheid of fysiek vanaf die positie. Voegt gewoonweg niks toe aan het spel, behalve extra vertraging. 

Het voordeel is ook dat Gravenberch het voetbal nu niet in zijn eentje hoeft te dragen vanaf het middenveld. Want Alvarez ging vooral tussen de CV's en Promes naast de spits, waardoor je 1 middenveld overhoudt, van de 3. Waarvan er 2 ook geen techniek hebben om in de kleine ruimte ook maar iets te doen. 

Ik was eerst ook wel kritisch op de aankoop Klaassen. Maar indien hij in de juiste, degelijke, dynamische rol kan spelen, met 2 voetballende spelers naast hem, is het wel degelijk een goede versterking.

Het is nu te hopen dat Ten Hag het licht heeft gezien en dat hij Alvarez en Labyad niet meer gaat gebruiken. 

In mijn ogen hoeft Labyad hier geen enkele rol meer te vertolken. In de spits ongeschikt gebleken. Op de flanken heb je Neres, Promes en Antony en Erik ten Hag speelt het liefst ook nog met Tadic op de flanken in de mindere wedstrijden. Op 10 hoeft het van mij niet. Kudus is daar veel beter. Verspilde salarisruimte voor een speler die niet goed genoeg is voor Ajax, en ook niks meer beter zal worden. 

Hetzelfde voor Alvarez: Heeft geen enkele rol meer te vertolken op het middenveld, want zorgt er in zijn 1tje voor dat Ajax niet tot voetballen komt, omdat hij een enorm vertragende factor is. Kaatst iedere bal terug en vind hem verdedigend ook wel kwetsbaar. Kan atletisch iig niks corrigeren en positioneel vind ik hem ook maar matig. Klaassen weet veel natuurlijker waar hij kan lopen. Als CV hoef ik hem ook niet meer te zien. Daar hebben we Schuurs en Timber. Zijn rol is dus volledig uitgespeeld en vertegenwoordigt nog een marktwaarde en waarschijnlijk ook een aardig salaris. Zo snel mogelijk verkopen dus.

Nu moet Ten Hag in de aanval nog het licht gaan zin. Ik zou in principe altijd voortborduren op Tadic in de spits, met Neres/Promes/Antony op de 2 flanken. Zijn argument is dat Tadic het meeste rendement heeft op de linkerflank. En daar heeft hij ook wel gelijk in, dat is statistisch ook zo. Maar wat hij daarin niet meeneemt is dat door Tadic in de spits op te stellen het hele elftal beter en vloeiender gaat lopen, aangezien hij de beste spits is qua balaannames, balvastheid en het doorkaatsen. Tevens zorg je voor meer diepgang op de flanken, doordat juist Tadic daar niet staat, want die heeft te weinig snelheid en/of acties die Antony, Neres en Promes wel hebben. Dus graag dit in de toekomst gaan hanteren. Dan creëer je ook een bepaalde vastigheid en speelwijze in het elfal. Af en toe Traoré kan wel een keertje in de spits kan wel in de mindere wedstrijden. 

Wat Ajax in de winterstop moet doen is het volgende: Je bedankt Alvarez en Labyad in de winterstop voor bewezen diensten in de hoop dat je daar bij elkaar nog een miljoen of 12 bij elkaar voor kunt krijgen. Met dat geld en de vrijgekomen salarisruimte ga je op zoek naar een back-up linksback voor een half jaar die je opstelt in de mindere wedstrijden en die over een half jaar het stokje gaat overnemen van Tagliafico. Daarbij denk ik wel aan een goed segment speler. Een spelers Wijndal. Wijndal neemt de back-up plek van Martinez over, zodat Martinez ook weer een optie wordt op het verdedigende middenveld in bepaalde wedstrijden, en back-up LCV voor Blind wordt. 

Je zegt tegen Martinez, Taylor, Gravenberch, Kudus, Klaassen dat zij je vijf opties zijn op het middenveld. Met dan Gravenberch, Kudus, Klaassen als 'basis'. In de voetballende thuiswedstrijden waar we veruit de overhand hebben kun je af en toe kiezen voor Taylor voor één van deze spelers. In de wat lastigere wedstrijden kun je kiezen voor Martinez. Het voordeel van Klaassen en Kudus dat zij beide op alle posities op het middenveld kunnen. Eventueel heb je Tadic nog achter de hand om sporadisch op 10 te kunnen spelen. Ekkelenkamp verhuur je, want die moet gewoon speeltijd zien te krijgen. 

Je gebruikt Promes enkel nog op de flanken, waar hij thuis hoort. Samen met Neres en Antony heb je dan 3 goede opties voor 2 posities. Tadic gebruik je enkel nog in de spits, en wellicht een enkele wedstrijd op flank.

---(Neres/Promes)--------------(Tadic/Traoré)--------------(Antony/Neres)-----------
-------------------------------------(Kudus/Klaassen)---------------------------------------------
-------------(Gravenberch/Martinez)------(Klaassen/Taylor)-----------------------------
-(Tagliafico/Wijndal)-(Blind/Martinez)-(Schuurs/Timber)-(Mazraoui/Klaiber)-
---------------------------------------(Onana/Scherpen)------------------------------------------

Geen hogere wiskunde lijkt mij... Heb je Huntelaar en Rensch nog achter de hand als 'extra' opties. Ünüvar, Hansen, Brobbey die hebben nog een jaar bij Jong Ajax nodig. 

Vrijwel geheel eens met iemand hier voor de verandering. Al zou ik zelf nog steeds meer gaan voor het idee van een 3-4-3 (zie eerder bericht), maar goed, dat is toch niet realistisch onder deze trainer. 

Enige wat ik iets anders zie is Wijndal. Die vind ik helemaal zo goed niet ogen als ik hem zie spelen. Gevaar is ook dat je (te) veel voor hem moet betalen omdat hij bij AZ speelt. Beter dan niks, absoluut, maar zou liever een iets talentvollere en/of goedkopere optie zien. Daarnaast vind ik nog steeds wel dat je een defensieve middenvelder mag halen. Hoeft niet direct categorie onbetwiste basisspeler te zijn, mag ook een talentje zijn die een half jaartje kan aanpassen.