Jump to content

AFC Ajax

Fabian.
 Share

Recommended Posts

Zie echt niet wat mensen in Kudus als 10 zien.    Als je nu puur naar zijn profiel kijkt  en hoe wij spelen  vind ik hem toch echt het perfect in die controlerende rol passen.  Misschien als je met 1 controleur en dus 2 vooruitgeschoven middenvelder speelt dat hij dan in die '10' rol  goed tot zijn recht zou kunnen komen. 

Kudus-Gravenberch blijf ik zelf wel een heel risicovol en defensief vrij kwetsbaar duo vinden. Al vond ik Gravenberch vandaag trouwens redelijk positief opvallen. 1 van zijn eerste echt goede potten in het eerste.     Duo kan in de eredivisie 7 van de 10 keer wel, want hoe slecht ook blijven de meeste hier toch lekker naïef voetballen.   Maar in de CL en toppers in de ED dan toch inderdaad liever Martinez ipv Gravenberch.

4 minuten geleden zei Zeus:

Vrijwel geheel eens met iemand hier voor de verandering. Al zou ik zelf nog steeds meer gaan voor het idee van een 3-4-3 (zie eerder bericht), maar goed, dat is toch niet realistisch onder deze trainer. 

Enige wat ik iets anders zie is Wijndal. Die vind ik helemaal zo goed niet ogen als ik hem zie spelen. Gevaar is ook dat je (te) veel voor hem moet betalen omdat hij bij AZ speelt. Beter dan niks, absoluut, maar zou liever een iets talentvollere en/of goedkopere optie zien. Daarnaast vind ik nog steeds wel dat je een defensieve middenvelder mag halen. Hoeft niet direct categorie onbetwiste basisspeler te zijn, mag ook een talentje zijn die een half jaartje kan aanpassen. 

Talent zou ik niet halen voor die positie. Die heb je mijn inziens al met Taylor (en dat is een heel groot talent). Dus ik zie niet in waarom dat iets zou toevoegen. Daarnaast zou ik dan af en toe Martinez ook nog wel als optie willen zien verdedigend op het middenveld. In sommige 'grotere' wedstrijden kan dat een goede optie zijn voor extra defensieve balans. 

Qua linksback ben ik het wel met je eens. Niet volledig onder de indruk van Wijndal. Zit ook bij Raiola, dus kans is klein. Maar ik noemde meer de categorie Wijndal als voorbeeld. Dus wel een speler die zich al ergens anders heeft bewezen en moeiteloos kan meekomen, maar ook een speler die nog potentie heeft en die zich nog kan ontwikkelen, maar wel Tagliafico na dit jaar kan opvolgen. 

5 minuten geleden zei Regis:

Zie echt niet wat mensen in Kudus als 10 zien.    Als je nu puur naar zijn profiel kijkt  en hoe wij spelen  vind ik hem toch echt het perfect in die controlerende rol passen.  Misschien als je met 1 controleur en dus 2 vooruitgeschoven middenvelder speelt dat hij dan in die '10' rol  goed tot zijn recht zou kunnen komen. 

Kudus-Gravenberch blijf ik zelf wel een heel risicovol en defensief vrij kwetsbaar duo vinden. Al vond ik Gravenberch vandaag trouwens redelijk positief opvallen. 1 van zijn eerste echt goede potten in het eerste.     Duo kan in de eredivisie 7 van de 10 keer wel, want hoe slecht ook blijven de meeste hier toch lekker naïef voetballen.   Maar in de CL en toppers in de ED dan toch inderdaad liever Martinez ipv Gravenberch.

Daar kan hij ook prima spelen. Maar heb je vanadag wel goed gekeken? Speelde werkelijk waar uitstekend als "10". 

Maar Ajax speelde vandaag, zoals Pieter Zwart ook al eens heeft laten zien met een doordraai middenveld. Af en toe leek het ook meer op de punt naar achteren dan naar voren. 

Kwamen best wel vaak zo: 
---Kudus-----Klaassen----
--------Gravenberch--------

Of ---Kudus------Gravenberch---

-------------Klaassen------------------

Dat werkte werkelijk waar uitstekend vandaag!

Maar Kudus is gewoon zo'n klasbak dat hij op alle posities wel op het middenveld kan spelen. Ik heb hem nog niet kunnen betrappen op een zwakte. Af en toe wel een keer slordig balverlies, maar dat is logisch als je meer risico neemt.

Juist het voordeel van Kudus op "10" vind ik, dat hij zich vanaf die positie juist met de opbouw gaat bemoeien. De laatste jaren heb ik veel te veel gezien dat de '10' bij Ajax maar weg blijft en naast de spits staat en alleen in de eindfase meedoet. Dat waren spelers als Siem de Jong, Klaassen, Van de Beek, Promes toen ze daar speelden. Vandaar dat Kudus voor mij daar nu ook een verademing is. Zo kan het dus ook!

Edited by RogerGarcia

29 minuten geleden zei RogerGarcia:

Daar kan hij ook prima spelen. Maar heb je vanadag wel goed gekeken? Speelde werkelijk waar uitstekend als "10". 

Maar Ajax speelde vandaag, zoals Pieter Zwart ook al eens heeft laten zien met een doordraai middenveld. Af en toe leek het ook meer op de punt naar achteren dan naar voren. 

Kwamen best wel vaak zo: 
---Kudus-----Klaassen----
--------Gravenberch--------

Of ---Kudus------Gravenberch---

-------------Klaassen------------------

Dat werkte werkelijk waar uitstekend vandaag!

Maar Kudus is gewoon zo'n klasbak dat hij op alle posities wel op het middenveld kan spelen. Ik heb hem nog niet kunnen betrappen op een zwakte. Af en toe wel een keer slordig balverlies, maar dat is logisch als je meer risico neemt.

Juist het voordeel van Kudus op "10" vind ik, dat hij zich vanaf die positie juist met de opbouw gaat bemoeien. De laatste jaren heb ik veel te veel gezien dat de '10' bij Ajax maar weg blijft en naast de spits staat en alleen in de eindfase meedoet. Dat waren spelers als Siem de Jong, Klaassen, Van de Beek, Promes toen ze daar speelden. Vandaar dat Kudus voor mij daar nu ook een verademing is. Zo kan het dus ook!

Ja, maar hoe jij het nu uittekent kwamen we uit met 1 controleur. Ik zeg in mijn post ook dat ik hem dan wel in een '10' rol zie functioneren.    Als ik uitga van de 4231 van Ten Hag, zie ik toch echt de 'Frenkie' rol voor hem weggelegd. Juist vanwege zijn  kwaliteiten in de opbouw en de dynamiek in zijn spel.   Als 10 sta je in dat systeem toch wat verder weg van de opbouw fase en bespeel je wat andere zones  itt de 433 met de punt naar achteren.    Helemaal mee eens dat Kudus een absolute klasbak is en een ontzettend veelzijdige speler, maar in Ten Hag zijn manier van voetballen zie ik echt maar 2 plekken voor hem en dat zijn dus die van de controlerende middenvelders.

Ook deels met je eens dat de 10, met name vorig jaar met Donny, zich altijd teveel verstopte en teveel naast de spits ging staan.  En alles is dan ook al snel een verademing.    Denk persoonlijk wel  dat Klaassen dit in de 4231 goed kan invullen. Toch meer een speler die echt  in dienst van het team etc kan spelen.  Of Erik en zijn staff dan vervolgens de juiste opdrachten meegeven is weer een ander verhaal.

14 uur geleden zei Zeus:

Vrijwel geheel eens met iemand hier voor de verandering. Al zou ik zelf nog steeds meer gaan voor het idee van een 3-4-3 (zie eerder bericht), maar goed, dat is toch niet realistisch onder deze trainer. 

Enige wat ik iets anders zie is Wijndal. Die vind ik helemaal zo goed niet ogen als ik hem zie spelen. Gevaar is ook dat je (te) veel voor hem moet betalen omdat hij bij AZ speelt. Beter dan niks, absoluut, maar zou liever een iets talentvollere en/of goedkopere optie zien. Daarnaast vind ik nog steeds wel dat je een defensieve middenvelder mag halen. Hoeft niet direct categorie onbetwiste basisspeler te zijn, mag ook een talentje zijn die een half jaartje kan aanpassen. 

Het is wel echt vreselijk open deuren intrappen wat hij doet hè? Tis ook echt heel makkelijk. Alleen als Ten haggie er niet aan wil, hebben we een probleem. 

Antony er niet bij morgen :(  .   ''Niet fit''  3x raden wat hij heeft...  Kans dat Tadic in de punt staat lijkt mij hierdoor ook kleiner, want onze andere vriend uit Brazilië ook nog niet topfit  en ook haast geen goede backup.

Edited by Regis

6 minuten geleden zei Regis:

Antony er niet bij morgen :(  .   ''Niet fit''  3x raden wat hij heeft...  Kans dat Tadic in de punt staat lijkt mij hierdoor ook kleiner, want onze andere vriend uit Brazilië ook nog niet topfit zijn en ook haast geen goede backup.

Ook geen Timber. Met name zuur dat Neres zondag 80 minuten gespeeld heeft inderdaad, die had met 60 minuten vandaag in ieder geval 3/4e van de wedstrijd kunnen spelen.

7 minuten geleden zei Rogier.:

Ook geen Timber. Met name zuur dat Neres zondag 80 minuten gespeeld heeft inderdaad, die had met 60 minuten vandaag in ieder geval 3/4e van de wedstrijd kunnen spelen.

Klopt ja, wel een stuk minder een aderlating dan Antony.  Wel hopen dat die coronagevallen  verder mee gaan vallen.  Gravenberch en Kudus dit seizoen al.  Schijnt dat het gros het ook al gehad heeft bij ons iig, dat scheelt misschien wat.       

Verder echt totaal niet echt bezig geweest met de pot van morgen, was voorheen toch wel anders.   Heb dat met de competitie ook erg.

Tja, ik weet natuurlijk de exacte conditie van Neres niet, maar ik zou hem toch gewoon maar zolang mogelijk opstellen. Als je al snel kansloos achter staat (kans acht ik wel groot) haal je hem er gewoon maar uit na een uur. Ik zie echt geen alternatief. In het geval dat je nog wel kans zou hebben op een resultaat zou ik dan maar defensief wisselen, mits dat dan enigszins logisch is gezien het spelbeeld. Kudus voorin positioneren en een Ekkelenkamp of Martinez op het middenveld erbij (ik neem aan dat zij niet zullen starten). Of met enkel Promes en Tadic voorin en gewoon een middenvelder erbij, eventueel iemand die één van hun backs opvangt.

Sowieso wel een interessante vraag: hoe zouden jullie spelen tegen Liverpool? En wat denk je dat Ten Hag besluit?

Ik:

Onana; Mazraoui, Schuurs, Martinez, Tagliafico; Blind (6), Klaassen, Kudus; Neres, Tadic, Promes.

Verwachting:

Onana; Mazraoui, Schuurs, Blind, Tagliafico; Alvarez, Kudus; Neres, Klaassen, Promes; Tadic

Martinez op het middenveld lijkt me een slecht idee, want dan heb je wel erg weinig alternatieven achter de hand voor de LB en CB's. Ik verwacht ook de tweede opstelling, maar ik hoop op Gravenberch in plaats van Alvarez (en dan Kudus op 10 etc.). Zodra Alvarez de bal krijgt, ben je die door de gigantische druk van Wijnaldum en Sané of Salah meteen weer kwijt namelijk.

Denk dat ik persoonlijk niet heel veel anders zou doen dan jij.   Zoveel opties heb je imo verder ook niet namelijk.   Tenzij een Taylor tussen nu en morgen 21:00 nog een stormachtige ontwikkeling doormaakt. 

Erik zal verder niks echt aanpassen bij hem is het toch meer poppetje voor poppetje binnen zijn eigen systeempje ipv kijken wat binnen de beschikbare selectie het beste is.  Denk dan ook dat er ten opzichte van afgelopen zondag niet veel veranderd    Als ik zijn reactie bekeek in de persco leek het wel erop dat hij Dusan in de punt ging zetten(hehe eindelijk eens wat verstandigs) , Promes zal dan gewoon op links belanden en met Neres moet je toch risico gaan nemen op rechts.  Puur omdat je gewoon geen echte keus hierin hebt.

Alvarez ipv Gravenberch is de enige andere wissel die ik hem nog echt zie toepassen, ben er ook wel een beetje bang voor eerlijk gezegd.  Zie dan zelf toch liever Gravenberch, ondanks dat hij net als Alvarez ook een hele grote risicofactor is in het tempo wat er is in de CL  en de pressing van Liverpool. Maarja alles beter dan Edson Alvarez.

Edited by Regis

En nóg meer als LCV, of verwacht jij dat Salah als CM gaat spelen? Martinez is een stuk sneller en alerter. Die laatste linie is echt belangrijk om wat snelheid in te hebben, ook zeker dat centrale duo. Blind kan inzakken en tactisch zone verdedigen, het centrale duo krijgt het druk genoeg met de diepte van de vleugels van Liverpool en een zwevende Firmino. Sta je 5-2-3 bij balbezit tegenstander, al zouden Promes en Neres ook gewoon mee moeten met hun back. 5-4-1 dus. 

Met verstandige en balvaardige Blind op zes (en zonder Alvarez en ook zonder Gravenberch) zal je toch ook minder vaak de bal weggeven daar. 

Heel jammer dat Timber en Antony vanavond niet mee kunnen spelen tegen Liverpool.

Timber leek me een goede optie in de verdediging ipv Schuurs, want snelheid lijkt me tegen Liverpool belangrijker dan lengte en kracht. Nu zal het tactisch inzicht en de coaching van Blind heel belangrijk worden. Als Firminho inzakt naar het middenveld moet hij daar overgenomen worden. Blind zou dan in positie moeten blijven om rugdekking te geven op de vleugels of als er middenvelders doorkomen.

Het zal dan ook een interessante test worden voor het middenveld van Ajax. Wat mij betreft starten ze gewoon zoals de vorige wedstrijd (dus Klaassen, Gravenberch en Kudus), dan weten we meteen of dit houdbaar is in alle wedstrijden dit seizoen.

Antony had ik graag eens gezien tegen een goede tegenstander. Bij hem ziet alles er zo makkelijk uit, maar dat geeft me soms het gevoel dat hij het niet gaat kunnen tegen grotere clubs. Als hem dat wel lukt dan staan de topclubs volgende zomer al met 50 miljoen op de stoep bij Overmars.

19 uur geleden zei Zeus:

En nóg meer als LCV, of verwacht jij dat Salah als CM gaat spelen? Martinez is een stuk sneller en alerter. Die laatste linie is echt belangrijk om wat snelheid in te hebben, ook zeker dat centrale duo. Blind kan inzakken en tactisch zone verdedigen, het centrale duo krijgt het druk genoeg met de diepte van de vleugels van Liverpool en een zwevende Firmino. Sta je 5-2-3 bij balbezit tegenstander, al zouden Promes en Neres ook gewoon mee moeten met hun back. 5-4-1 dus. 

Met verstandige en balvaardige Blind op zes (en zonder Alvarez en ook zonder Gravenberch) zal je toch ook minder vaak de bal weggeven daar. 

Op zich eens. Ligt ook een beetje wie er in de spits staat bij hun. Dat is waarschijnlijk firmino? Die is niet echt teringsnel toch?

op een heel andere voet: hoe kijken we naar de prestaties van Danilo bij twente? Ik begin me af te vragen of je niet beter traore dan naar Twente had kunnen sturen ipv Danilo. Niet alleen omdat hij het goed doet natuurlijk, dat is achteraf een beetje makkelijk praten. Maar vooral ook omdat hij iets brengt in de spits positie wat je nu niet tot je beschikking hebt: diepgang en snelheid in de spits. 

10 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Op zich eens. Ligt ook een beetje wie er in de spits staat bij hun. Dat is waarschijnlijk firmino? Die is niet echt teringsnel toch?

Firmino trekt alleen maar gaten voor Mane en Salah. Die zal sowieso niet snel achter de defensie komen. Die trekt vooral naar de zijkanten of zakt in. Belangrijk is dat je bij de snelle omschakeling van Liverpool de weg naar binnen afsnijdt. Er ligt hierbij vooral een sleutelrol voor de centrale middenvelders. Als die teveel zwerven en teveel ruimte laten voor Mane en Salah om naar binnen trekken hebben zij zeeën van ruimte om hun sterkste spelers te bereiken.

Zei ik eerder ook al ja @Elsjorro1990. Danilo past beter dan Traoré. Technischer, behendiger en sneller. Dat had gewoon andersom gemoeten. Traoré brengt dan wellicht 'iets anders', maar doet dat niet op een erg imponerende manier. Daarnaast heb je sowieso niet zoveel aan een bonkige spits tegen compacte tegenstanders. Dat weet Ten Hag zelf ook wel, anders start je het seizoen ook niet met Labyad als (valse) spits. 

En inderdaad, zoals Lazy al zegt, Firmino is meer een soort valse spits die veel druk zet en ruimte maakt. Juist een tactische verdediger als Blind zou hem tussen de linies enigszins kunnen bespelen, waarbij je centrale verdedigers dan met iets meer snelheid de doorgekomen Mané en Salah op kunnen vangen. In een eerder stadium is het belangrijk dat middenvelders knijpen en de backs ondersteunen en dat de vleugelaanvallers gewoon mee lopen met hun back, zodat daar straks geen of zo min mogelijk keuzes in hoeven te worden gemaakt. 

Maar zo defensief zal Ten Hag niet snel denken, gok ik. Sowieso een beetje taboe bij Ajax natuurlijk. Maar leuk voetballen heeft weinig zin als je in defensief opzicht niet tot nauwelijks aanpast aan deze tegenstander. Dan heb je misschien af en toe de bal en lijkt het voor de naïeve bühne net alsof je dominant bent, terwijl de tegenstander maar aan een paar tegenaanvallen genoeg heeft om je te slachten. Dat is een beetje de ziekte van de Hollandse school. AZ laatst tegen Dinamo Kiev was daar ook weer een perfect voorbeeld van.

40 minuten geleden zei Rogier.:

Potverdorie het gaat weer beginnen. Ontzettend jammer dat de avondjes Amsterdam er dit seizoen niet in zitten, maar het begint nu toch wel te kriebelen :< 

Briljant filmpje trouwens weer, ongekend.

Dit is echt zo zonde.  Niets lekkerder dan na werk of studie gelijk de stad in te duiken, sfeer te proeven, biertje erbij en ruim op tijd richting de arena te trekken.  Leeft ook wel echt een stuk minder doordat we dat nu moeten missen, helaas.         

Zie moet ik zeggen ook wel een beetje op tegen vanavond... Denk dat het wel eens een behoorlijk pijnlijke afstraffing kan gaan worden.     Wel benieuwd hoe Kudus zich staande gaat houden in zijn eerste echte test.

Behoorlijke beangstigende geruchten over de opstelling doen er ronde zeg.    Lijkt een soort 442 te gaan worden.  Met Gravenberch, Kudus, Klaassen en Blind op het middenveld. :cab:

Nou het is nog waar ook, wat een ellende.

Edited by Regis

30 minuten geleden zei Regis:

Behoorlijke beangstigende geruchten over de opstelling doen er ronde zeg.    Lijkt een soort 442 te gaan worden.  Met Gravenberch, Kudus, Klaassen en Blind op het middenveld. :cab:

Dit is geen gerucht, dit gaat gebeuren :-D 

Heel benieuwd, ik kan me wel een beetje voorstellen hoe het gaat staan in zowel verdedigend als aanvallend opzicht.  Voetballend zal het nog steeds staan hoe Erik het wil hebben, maar vind het wel verrassend dat Erik het zo durft neer te zetten.

Edit:

Als ik het middenveld van Liverpool zo zie, dan ben ik eigenlijk vrij positief. Zolang Mané en Salah het niet op hun heupen krijgen, maken we zeker een kans.

Edited by Rogier.

Martinez naast Schuurs en Blind op het middenveld. Heeft Ten Hag toch nog iets van mijn opstelling overgenomen.

Ik verwacht dan (in balbezit) een ruit met Klaassen of Kudus op tien. Blind als zes. Toch vreemd dat hij dan kiest voor Neres ipv Promes. Vind ik toch logischer als een soort tweede spits, ondanks dat ik individueel Neres de betere speler acht. Zou er iets zijn met Promes? Ergens wel lullig van Ten Hag namelijk. Je zet hem neer als tien (is hij gewoon niet, geen pure tien iig), heeft het moeilijk daar en dan laat je hem nu compleet links liggen. Het is niet zijn fout dat hij niet uitblonk op een positie waar hij niet tot matig rendeert.