Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Regis:

Bij Ajax doen we nu al een jaar hetzelfde en het gaat keer op keer fout.    Ten Hag zal blijven zitten en vast blijven houden aan zijn rigide spelsysteem.  Ploegen stellen zich gewoon steeds meer op ons in en wij moeten vooral gaan hopen op paar flitsen van Ziyech en Promes want meer zit er echt niet in.

Dit is juist niet wat Ten Hag doet volgens mij, en waar deels het probleem ligt. Vorig jaar was de invulling echt anders dan dit jaar. Dit jaar heeft Ten Hag ook een tijdje moeten zoeken, maar had hij het gevonden. Een controleur (Martinez), een dynamische man (Vd Beek), een creatieveling op 10 (Ziyech) en diepgang en dreiging op de flanken (Promes en Neres). Gedwongen door blessures, de samenstelling van de selectie en om bepaalde redenen die ik niet ken, is hij hiervan afgeweken. Sindsdien is het hommeles. Dat heeft ook te maken met de beperkte beschikbaarheid van sommige typen spelers. Zo heb je met Martinez maar 1 (gemaakte) controleur; Eiting is juist meer een spelverdeler. En voor Ziyech heb je geen alternatief, zeker niet als Tadic daar neerzetten blijkbaar geen optie is. Het treurige is dat je maar 1 creatieve speler in deze selectie hebt. Dat blijkt nu wel heel kwetsbaar. Als je vervolgens krap in je buitenspelers zit, moet je Ziyech ook nog naar de flank halen, waardoor Vd Beek weer doorschuift en je hele personele invulling verandert. Dat kan dit team duidelijk niet aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2359

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

Meh bij TH is het eerder gewoon poppetje voor poppetje. Invulling blijft redelijk hetzelfde, 4231, zelfde patronen. Nooit wordt er echt duidelijk iets gewijzigd.  Zag onderstaand ergens voorbij komen, deze bezetting zie je dus al het hele jaar he. Dat het af en toe goed gaat betekent niet dat dit een goede bezetting is .  Zelfs bij 2de klasse amateurs ziet het er beter uit.   

ESHS2abWoAA-yJY.thumb.jpg.ca5e3872ce63900dfb4cded7f7cd0a83.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Regis:

Meh bij TH is het eerder gewoon poppetje voor poppetje. Invulling blijft redelijk hetzelfde, 4231, zelfde patronen. Nooit wordt er echt duidelijk iets gewijzigd.  Zag onderstaand ergens voorbij komen, deze bezetting zie je dus al het hele jaar he. Dat het af en toe goed gaat betekent niet dat dit een goede bezetting is .  Zelfs bij 2de klasse amateurs ziet het er beter uit.   

ESHS2abWoAA-yJY.thumb.jpg.ca5e3872ce63900dfb4cded7f7cd0a83.jpg

Die afbeelding geeft nou precies het probleem weer. Ajax speelt 6-4 en heeft geen middenveld.

Op deze afbeelding staat er zo veel verkeerd dat je je afvraagt wat die gasten de hele week doen. Ziyech moet daar weg en richting de flank, back moet 20 meter terug, Tadic moet dieper de spits in, vdBeek moet meter of 20 terug op de positie van de scheids.

Degene die nu de bal speelt heeft met deze veldbezetting geen enkele afspeelmogelijkheid die een combinatie en dus ruimte kan creeren en kan eigenlijk alleen een wanhopige kutbal vooruit spelen in de loop van 3 man die alle drie dezelfde looplijn hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei 007mark:

Deze wedstrijd moet je niet onderschatten. Emmen haalt bijna al hun punten in eigen huis. 

En nog belangrijker: mijn zoon mag mee het veld op aan de hand van de spelers.

@denman84 psv en Feyenoord kunnen het wel vergeten ja, maar dat az weer in een vormdipje komt zie ik zo 1,2,3 niet gebeuren. Daar zit Ajax natuurlijk wel in met het programma wat er nog aan komt ben ik er niet gerust op.

vwb volgend seizoen: gelet op wat ze deze zomer voor aanwinsten gehaald hebben ben ik er niet gerust op. Aan de andere kant: als idd Nico, Onana, ziyech, van de beek vertrekken ben je weer 150 mil rijker? Als je dan het nog niet

voor elkaar krijgt daar echt 4 goede versterkingen voor te halen dan kun je wat mij betreft beter stoppen. Als je als Ajax echt het bayern van Nederland wilt worden, zul je nu je in dat financiële momentum zit ( elk jaar 70/80 miljoen winst) keihard moeten investeren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaan nog spannende wedstrijden worden denk ik zo. Ik hoop nu echter wel dat er eens wat gaat veranderen en er spelers op de bank komen die het verdienen. In mijn ogen kun je niet alle aankopen zo makkelijk afdoen als mislukt, geen enkele speler heeft frequent in de basis gestaan. Tuurlijk zal er een leegloop plaatsvinden, fijn misschien ook wel! Cashen en nu eens echt de portemonnee durven te trekken voor bewezen en goede aankopen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei ElPrincipito:

en nu eens echt de portemonnee durven te trekken voor bewezen en goede aankopen. 

Dit zou inderdaad de juiste weg zijn. Probleem blijft echter nog altijd wel dat Ajax nog steeds in de Eredivisie speelt. Nog altijd geen aansprekende competitie en nog altijd met ploegen met kunstgras. Met geld is wat dat betreft niet iedereen te koop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei denman84:

Dit zou inderdaad de juiste weg zijn. Probleem blijft echter nog altijd wel dat Ajax nog steeds in de Eredivisie speelt. Nog altijd geen aansprekende competitie en nog altijd met ploegen met kunstgras. Met geld is wat dat betreft niet iedereen te koop.

Mwoah, ben ik niet helemaal met je eens. Als je ziet dat er met neres en Antony toch 2 grote talenten voor Ajax kiezen. Die jongens kijken echt niet alleen maar naar clubnaam en de competitie waar ze spelen. Als jij als speler een aanbod krijgt van Chelsea en van Ajax ( laten we zeggen als 18/19-jarig talent) en Chelsea bied jou 1,5 mil per seizoen en Ajax bij wijze van 6

ton, dan ga je toch ff wat sneller naar Chelsea, ondanks dat je weet dat je daar waarschijnlijk niet direct veel gaat spelen/verhuurd word.

nu Ajax financieel meer ruimte heeft, kan Ajax ook gewoon tegen een dergelijke speler zeggen: joh ander aanbod 1,5 mil? Hier heb je 1,5 mil per seizoen.

en dan moet een speler ineens een keuze maken tussen spelen elke week of nog ff 2 jaartjes in jong Chelsea spelen ofzo. Dan word die keuze toch iets minder makkelijk dan dat er een miljoen per jaar tussen zit ofzo.

want laten we wel zijn: als wij allemaal die keuze zouden moeten maken en je kan op die leeftijd een 4/5 jarige contract tekenen voor die 1,5 mil per jaar, dat doet toch gewoon 99% van de mensen? Ongeacht wat het voor je carrière betekend? 6,5 mil. Dan ben je dus gewoon financieel onafhankelijk he? Wat er ook gebeurd. Of je nu een been geamputeerd krijgt, of je toch niet zo goed bent. 

toevallig net van de week van die buitink van gelezen. Die kon ook richting Engeland op zijn 16e. Tonnen verdienen. Dat doe je toch gewoon? Je word er toch nooit slechter van lijkt me? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Elsjorro1990:

toevallig net van de week van die buitink van gelezen. Die kon ook richting Engeland op zijn 16e. Tonnen verdienen. Dat doe je toch gewoon? Je word er toch nooit slechter van lijkt me? 

Niet iedereen wordt beter van meer geld.

bewerkt door Buffell
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen zegt het ook al: je kunt talenten kopen. Vergeet dus ook niet dat deze moeten rijpen en ook fouten moeten mogen maken. Echter serveren wij die spelers dan ook direct af. Kijk naar Dest, geweldig talent, geen stabiele factor om een heel seizoen alle topwedstrijden mee te laten spelen. Te flamboyant soms, te makkelijk balverlies, maar we hebben het over een tiener. Als je een opleidingsclub wil zijn of als je de beste talenten van de wereld wil kopen (die dus wel naar Ajax willen) dan horen er ook mindere resultaten bij. Van De Ligt/De Jong werden er in het begin ook stevige opmerkingen gemaakt als zij slecht speelden. Ik zie een Alvarez, Dest, Mazraoui en Schuurs echt nog wel doorgroeien tot waardevolle spelers, misschien niet meteen voor nu maar wel voor de komende seizoenen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Als je ziet dat er met neres en Antony toch 2 grote talenten voor Ajax kiezen.

Met talenten lukt dat inderdaad wel. Maar jij had het over bewezen en goede aankopen. Talenten zijn dat natuurlijk in principe niet. Dat blijft altijd een gok

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei denman84:

Met talenten lukt dat inderdaad wel. Maar jij had het over bewezen en goede aankopen. Talenten zijn dat natuurlijk in principe niet. Dat blijft altijd een gok

Mja, maar dat blijft een wat moeilijk begrip. Wat is een bewezen en goede aankoop? Er zit natuurlijk nog steeds wel een groot verschil tussen het kopen van Tadic of een stapje hoger. Het niveau hoeft ook niet per direct omhoog hè? Dat mag best gefaseerd. Alleen wat je nu ziet is dat je weer een stap terug 

doet dit seizoen omdat bepaalde vertrekkende spelers niet goed zijn opgevangen. 

Maar je zult toch op zoek moeten naar die ideale mix. Een degelijke ervaren basis aangevuld met talent, van buitenaf of uit de jeugd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Regis:

Natuurlijk is het poppetje voor poppetje, maar Vd Beek ipv Ziyech op 10, of Tadic ipv Neres op rechts leidt tot compleet ander voetbal. De samenstelling van de selectie klopt in dat opzicht niet. Er is geen alternatieve creatieve 10, terwijl daar je spel om draait dit seizoen.

3 uur geleden zei ElPrincipito:

Gaan nog spannende wedstrijden worden denk ik zo. Ik hoop nu echter wel dat er eens wat gaat veranderen en er spelers op de bank komen die het verdienen. In mijn ogen kun je niet alle aankopen zo makkelijk afdoen als mislukt, geen enkele speler heeft frequent in de basis gestaan. Tuurlijk zal er een leegloop plaatsvinden, fijn misschien ook wel! Cashen en nu eens echt de portemonnee durven te trekken voor bewezen en goede aankopen.

Ziyech, Promes, Blind, Tadic; "nu eens echt de portemonnee durven trekken voor bewezen en goede aankopen"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Hwb:

Ziyech, Promes, Blind, Tadic; "nu eens echt de portemonnee durven trekken voor bewezen en goede aankopen"

Ja, dat zijn dus ook spelers met inbreng en die het goed doen. Enkel Promes is afgelopen jaar gehaald terwijl de Jong, de Ligt, Schöne en Dolberg vertrokken. Met name het vertrek van de Ligt is dan kwalitatief maar pover ingevuld in mijn ogen. Blind, Ziyech, Promes en Tadic kosten toen gemiddeld allemaal tussen de 10-20 miljoen? Snap dat Ajax geen speler van 40 miljoen wil halen, maar voor het geld van de Jong had je wel een meer ervaren speler kunnen halen dan Marin in mijn ogen, dan had die speler maar 25 of 30 miljoen gekost. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei ElPrincipito:

maar voor het geld van de Jong had je wel een meer ervaren speler kunnen halen dan Marin in mijn ogen, dan had die speler maar 25 of 30 miljoen gekost. 

Ja, maar wie dan... Nogmaals, zulke spelers staan echt niet te springen om naar de Eredivisie te komen. Zeker niet als ze er nog geen band mee hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei denman84:

Ja, maar wie dan... Nogmaals, zulke spelers staan echt niet te springen om naar de Eredivisie te komen. Zeker niet als ze er nog geen band mee hebben

Dat begrijp ik, evengoed weten ze dus wel spelers als Ziyech, Promes en Tadic te halen en te binden. Als je kijkt naar spelers als Palacios, Richarlison en nu ook Renier zijn het doelwitten van Ajax die uiteindelijk 'net' niet gehaald worden. Wellicht dan eens wat meer geld op tafel leggen en gewoon direct zaken doen, evenals Odegaard bijvoorbeeld. Je hebt zoveel geld nog liggen, als je zeker denkt te weten dat iemand een versterking is dan mag je in mijn ogen daar ook serieus voor investeren. 

Spelers in de bloei van hun carrière die al naam hebben gemaakt zullen minder snel kiezen voor de Eredivisie, maar kijk eens naar Porto, Benfica en Sporting. Die hebben op regelmatige basis wereldtalenten evenals zeer sterke spelers, de Portugese competitie is toch niet veel bijzonderder dan die van Nederland? Anders wellicht hopen op de Beneliga.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, koop erbij wat je wil, maar met zulke treurige tactische plannen ga je er ook dan niks van bakken. 

Het leek de afgelopen weken wel alsof mijn oude coach van de A2 van de lokale FC Bal op het Dak de tactische plannen maakte. Dat was namelijk maar één zin; 'jongens, speel je eigen spel!' 

En dát is nu vooral het probleem. Ja, er zitten zwakke plekken in de selectie en ja, versterking kan best welkom zijn, maar je kan absoluut niet aandragen dat de selectie niet goed genoeg zou zijn om kampioen te worden of de beker te winnen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei ElPrincipito:

Dat begrijp ik, evengoed weten ze dus wel spelers als Ziyech, Promes en Tadic te halen en te binden. Als je kijkt naar spelers als Palacios, Richarlison en nu ook Renier zijn het doelwitten van Ajax die uiteindelijk 'net' niet gehaald worden. Wellicht dan eens wat meer geld op tafel leggen en gewoon direct zaken doen, evenals Odegaard bijvoorbeeld. Je hebt zoveel geld nog liggen, als je zeker denkt te weten dat iemand een versterking is dan mag je in mijn ogen daar ook serieus voor investeren. 

Spelers in de bloei van hun carrière die al naam hebben gemaakt zullen minder snel kiezen voor de Eredivisie, maar kijk eens naar Porto, Benfica en Sporting. Die hebben op regelmatige basis wereldtalenten evenals zeer sterke spelers, de Portugese competitie is toch niet veel bijzonderder dan die van Nederland? Anders wellicht hopen op de Beneliga.. 

Dit inderdaad. Nu met Antony heeft Ajax oa zo'n slag geslagen, maar zal vaker moeten gebeuren.  Bruno Guimaraes is afgelopen winter rii Lyon(ook  zo'n club die het ook voor elkaar krijgt) vertrokken. Typische speler die Ajax ook goed had kunnen gebruiken. Benfica en Lyon. wmb echt goede voorbeelden van hoe je een club leidt in financieel en sportief minder aantrekkelijke competities en wel goed mee kan komen in het Europese voetbal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch zijn die competities nog altijd groter en beter dan de Nederlandse competitie en is met name de Portugese competitie aantrekkelijk voor Zuid-Amerikanen (taal, klimaat, cultuur). Ik vind dat Ajax vaker moet doen wat het met jongens als Johnsen, Kühn en Frenkie de Jong heeft gedaan. Zoals de voorbeelden aangeven mislukt het dan soms ook, maar het kan ook gigantisch slagen. Jonge spelers (16-19) net voor hun doorbraak ophalen bij hun clubs. Scouting uiteraard volledig obv het Ajax-profiel (oa techniek, voetbalintelligentie, flair). Zo'n aankoop als Anthony komt naar mijn mening te laat. Die had je een jaar eerder moeten halen voor een lagere prijs. Met het idee dat hij er op zeker volgend seizoen zou moeten staan. Met een Neres ging dat goed, nu met Martinez (gehaald voor de LA/LCV) in principe ook. Al begin ik wel meer mijn twijfels te krijgen over zijn kwaliteiten de laatste weken, maar op zijn minst het uitgangspunt is goed. Met datzelfde uitgangspunt had vorig seizoen ook al een middenvelder gehaald moeten worden die er dan dit seizoen had kunnen staan. Idem dito met een jonge vleugelspeler. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Buffell:

Tja, koop erbij wat je wil, maar met zulke treurige tactische plannen ga je er ook dan niks van bakken. 

Het leek de afgelopen weken wel alsof mijn oude coach van de A2 van de lokale FC Bal op het Dak de tactische plannen maakte. Dat was namelijk maar één zin; 'jongens, speel je eigen spel!'

Van augustus t/m november was het prima, niets mis mee. Denk dat het meer aan de bezetting en uitvoering, dan aan de tactische plannen ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Zeus:

Toch zijn die competities nog altijd groter en beter dan de Nederlandse competitie en is met name de Portugese competitie aantrekkelijk voor Zuid-Amerikanen (taal, klimaat, cultuur). Ik vind dat Ajax vaker moet doen wat het met jongens als Johnsen, Kühn en Frenkie de Jong heeft gedaan. Zoals de voorbeelden aangeven mislukt het dan soms ook, maar het kan ook gigantisch slagen. Jonge spelers (16-19) net voor hun doorbraak ophalen bij hun clubs. Scouting uiteraard volledig obv het Ajax-profiel (oa techniek, voetbalintelligentie, flair). Zo'n aankoop als Anthony komt naar mijn mening te laat. Die had je een jaar eerder moeten halen voor een lagere prijs. Met het idee dat hij er op zeker volgend seizoen zou moeten staan. Met een Neres ging dat goed, nu met Martinez (gehaald voor de LA/LCV) in principe ook. Al begin ik wel meer mijn twijfels te krijgen over zijn kwaliteiten de laatste weken, maar op zijn minst het uitgangspunt is goed. Met datzelfde uitgangspunt had vorig seizoen ook al een middenvelder gehaald moeten worden die er dan dit seizoen had kunnen staan. Idem dito met een jonge vleugelspeler. 

Oh eens dat die competities beter en aantrekkelijker zijn, maar denk dat Ajax de status en het geld heeft om ook zo te presteren als die clubs en ook talenten kan halen zoals die clubs dat doen. Hoeven ook niet per se Brazilianen of Marokkaanse jongens te zijn, maar beleidsmatig gewoon hetzelfde idee.     Ajax haalt al redelijk wat jongens op trouwens in die categorie zoals jij aangeeft.  Hoop dat ze ook eens bij PSG gaan loeren want daar lopen verschrikkelijk veel talentvolle gasten zonder contract...    Dat soort jongens als Antony eerder ophalen blijft wel vrij lastig btw. Dat hebben ze nu bijv. gedaan met Giovani, maar die was clubloos - al betwist Santos dat- .  Maar je begeeft je vaak wel op gladijs met het benaderen van dat soort gasten. Doe het 1 dag te vroeg en je hebt een transferban aan je broek.

Daantje Reiziger _O_  3 pingels stoppen en zelf de winnende binnen schieten. Verder verschrikkelijk slechte pot van de o19.  Wisten totaal niet om te gaan met de 442 van Atletico.     Teleurstellend voor zo'n talentvolle groep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Hwb:

Van augustus t/m november was het prima, niets mis mee. Denk dat het meer aan de bezetting en uitvoering, dan aan de tactische plannen ligt.

Snap dat je dit zegt. Ik denk oprecht dat wanneer er geen enorme topper als Onana in de goal had gestaan dit seizoen, dat je dit niet gezegd had. In de CL waren de uitslagen echt enorm geflatteerd. En meer dan eens was het Onana die ons er doorheen sleepte. In combinatie met een flinke dosis geluk. Maar dat was al vroeg of laat wachten op tegenvallende resultaten. De blessures waren vervolgens de trigger om het hele zooitje echt in elkaar te laten donderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Buffell:

Snap dat je dit zegt. Ik denk oprecht dat wanneer er geen enorme topper als Onana in de goal had gestaan dit seizoen, dat je dit niet gezegd had. In de CL waren de uitslagen echt enorm geflatteerd. En meer dan eens was het Onana die ons er doorheen sleepte. In combinatie met een flinke dosis geluk. Maar dat was al vroeg of laat wachten op tegenvallende resultaten. De blessures waren vervolgens de trigger om het hele zooitje echt in elkaar te laten donderen.

Dit klopt inderdaad wel, maar dat gold in iets mindere mate vorig seizoen ook al. Tegelijk zie je dat je tot december zelf wel gewoon veel creëerde en vaak ook gewoon dominant was. Het spel was bij momenten volgens velen zelfs beter dan vorig seizoen, ik herinner me dat soort teksten in kranten nog wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch hoop ik dat de eredivisie op toekomstig de Beneliga ook die stap kan maken zoals in Portugal, waarom niet? Verbreding van topclubs zou dan aan de orde moeten zijn, uiteindelijk draait het allemaal om geld. Ajax zou dus moeten winkelen bij AZ dat ook weer talenten haalt, als al die clubs dus ook in het buitenland kunnen winkelen en talenten voor de volle prijs kunnen verkopen stijgt het niveau ook en ben je frequent interessant om naar te kijken en om als speler heen te gaan. 

Ik zie zelf steeds minder reden om niet aan de Beneliga deel te nemen als KNVB zijnde, ik zie enkel voordelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites