Jump to content

AFC Ajax

Fabian.
 Share

Recommended Posts

1 minuut geleden zei Chiemel:

Geen Ziyech en geen Nico. 

En een scheidsrechter die houdt van kaarten uitdelen. Of dat nou in het voordeel of nadeel van Ajax weet ik niet. Eerder nadeel denk ik. 

Ligt eraan waarvoor hij kaarten geeft he? Als hij kaarten geeft voor schwalbes, spelbederf en gezeik, is het in het nadeel van Getafe...

Zonder Ziyech gaat het wel een hele lastige klus worden in ieder geval.

Wel ongelofelijk dat hij vorige week 90 minuten heeft gespeeld, maar nu twee wedstrijden op rij niet eens kan invallen. Begin wel steeds meer te twijfelen aan de medische staf van Ajax na de veranderingen afgelopen zomer. Ging vorig jaar goed, nu ineens valt iedereen bij bosjes om, los van dat van veel spelers de herstelperiodes langer duren dan nodig (Neres al, nu Ziyech).

Ben heel benieuwd wat Ten Hag gaat doen met de opstelling. Gezien wie je mist e.d. is het een mooi moment om Tadic op 10 eens uit te proberen lijkt me, zou daar goed moeten kunnen spelen. Hopelijk gaan we dit keer wél voetbal zien op het middenveld.

Laten we wel zijn, ook mét Ziyech was het heel lastig geworden. Ziyech zou namelijk nooit 100% fit zijn en bovendien, Ziyech kan het ook niet in z'n eentje. Die gasten gaan echt geen 2-0 voorsprong weggeven tegen dit Ajax met dit middenveld. Of Ziyech, Nico, Quincy, wie dan ook, meedoen of niet. 

48 minuten geleden zei Rogier.:

Wel ongelofelijk dat hij vorige week 90 minuten heeft gespeeld, maar nu twee wedstrijden op rij niet eens kan invallen. Begin wel steeds meer te twijfelen aan de medische staf van Ajax na de veranderingen afgelopen zomer. Ging vorig jaar goed, nu ineens valt iedereen bij bosjes om, los van dat van veel spelers de herstelperiodes langer duren dan nodig (Neres al, nu Ziyech).

Ben heel benieuwd wat Ten Hag gaat doen met de opstelling. Gezien wie je mist e.d. is het een mooi moment om Tadic op 10 eens uit te proberen lijkt me, zou daar goed moeten kunnen spelen. Hopelijk gaan we dit keer wél voetbal zien op het middenveld.

Niet vergeten dat Ziyech nu al voor het derde seizoen op rij een bizarre hoeveelheid wedstrijden heeft afgewerkt zonder langere periodes van rust. Had in 2018 het WK, 2019 de Afrika Cup in de zomermaanden en keerde deze zomer te snel terug om Ajax te helpen in de voorronde van de CL. Dat breekt je op een moment gewoon op.

Wel idd benieuwd hoe Ten Hag zijn elftal de wedstrijd in gaat sturen morgen. Zonder Ziyech is er vrijwel niemand die kansen kan creëren (zo lijkt het). Tadic op 10 zie ik niet zitten. Dat is een dribbelkont en iemand die de bal dicht bij zich wil houden, niet iemand die het spel van links naar rechts verlegd en een steekpass van 25 meter kan geven. Tadic gewoon in de spits om ballen vast te houden en kort weg te leggen, Donny op 10 de ruimtes in duiken.

Alleen achter Donny is het een ramp. Eiting is van het niveau tikkie breed, weinig durf en te lage handelingssnelheid. Gravenberch is te jong en mag je niets van verwachten en is overduidelijk nog niet klaar voor Ajax 1, Marin is tot dusver niet goed genoeg gebleken en zal ook met weinig vertrouwen spelen, Alvarez is geen middenvelder, Martinez zal of centraal achterin of op linksback staan. Heb het te doen met Ten Hag, want je zit met een enorm kwaliteitsverschil tussen je beoogde basis en je bank.

15 minuten geleden zei Lazy:

Niet vergeten dat Ziyech nu al voor het derde seizoen op rij een bizarre hoeveelheid wedstrijden heeft afgewerkt zonder langere periodes van rust. Had in 2018 het WK, 2019 de Afrika Cup in de zomermaanden en keerde deze zomer te snel terug om Ajax te helpen in de voorronde van de CL. Dat breekt je op een moment gewoon op.

Oh zeker hoor, vind het niet meer dan logisch dat hij eens geblesseerd raakt. Maar bizar dat ze die jongen gewoon 90 minuten laten spelen terwijl hij blijkbaar niet fit was.

Ben het met je eens dat Tadic op 10 niet de beste optie is, maar kijk inderdaad maar naar de andere posities. Blind / Martinez wordt LCV en LV (Mazraoui ook nog steeds geblesseerd). Ben benieuwd in ieder geval wie er voorin neergezet gaan worden. Promes nog geen basis lijkt me, dus dan wordt het of Tadic op de zijkant en Traore spits of een Danilo vanaf de zijkant en Tadic spits. Kun je eventueel nog Traore & Promes inbrengen.

Eiting moet je haast wel neerzetten op het middenveld, is de enige die (ook al heeft hij moeite als hij onder druk gezet wordt) die er tussen kan komen om daarvandaan Blind te ondersteunen en de ruimte te zoeken.  

Ja het wordt een enorme puzzel voor Ten Hag. Blind wil je niet weg hebben uit het centrum lijkt me, dan eerder Martinez op LB. Althans dat zou ik doen. Verwacht echter dat Blind LB gaat spelen en Martinez het centrum vormt met Schuurs. 

Middenveld gaat echt een probleem vormen. Geen van de huidige middenvelders is in staat het spel te leiden of continu open te breken. 

Getafe gaat zich ingraven, Ajax gaat proberen via de grond in een soort trechter er doorheen te combineren en zal zich keer op keer stuk lopen. Je kunt het spelbeeld eigenlijk nu al uittekenen.

Enige dat je kunt hopen is dat er binnen een kwartier een vrije trap, corner of toevallige goal binnenvalt en ze bij Getafe wat onzekerder worden. 

10 uur geleden zei cimbomcu:

Je kan inderdaad zeuren bij Ten Hag over verkeerde keuzes. Zoals tegen Heracles vond ik dat ook. Alleen wanneer stelselmatig zijn prestaties beter zijn dan die verkeerde keuzes die af en toe worden gemaakt dan houd je dat toch niet lang vol. Guardiola maakt ook wel eens verkeerde keuzes, maar is toch een geweldige trainer.

Jij zegt dat alleen Marin voor Schone en De Jong kwam. Als je puur theoretisch bekijkt klopt dat, maar een Martinez die blijkbaar goed op het middenveld functioneert kun je nu toch wel meetellen? Of vind je omdat hij als verdediger is gehaald dat je hem niet mag meetellen?  Daarnaast vergeet je Eiting, waar veel mensen een kans voor wilden en die krijgt hij nu. Ik ben er blij mee. Ik hoef geen aankoop daar. Jij bent echt van de aankopen, ik niet. Jij denkt je haalt een middenvelder voor veel geld, oh die functioneert niet, dan haal je nog een middenvelder voor veel geld. Dat vind ik een beleid die niet bij Ajax past.

Vorig seizoen en nu? Gast, misschien ben jij het vergeten. Maar Ajax haalde deze periode (tot verlies Madrid) helemaal geen hoog niveau. Na de winterstop was het gewoon slecht met de desastreuze 6-2 tegen Feyenoord als gevolg.  En dat doen ze nu ook niet, kijk eens internationaal. Veel clubs hebben na de winterstop moeite om op gang te komen, zeker wanneer er ook nog eens blessures bijkomen.

Maar ik heb al een simpele vraag gesteld, maar niet echt antwoord gehad dus doe het nu effe weer. Denk jij niet dat als je bij Barca Messi, Busquets en Suarez, bij PSG Neymar, Mbappe en Verratti, bij Liverpool Mane, Salah en Van Dijk weghaalt dat je dat niet zal terug zien in het spel en de resultaten?  En bij Ajax waren het er helaas meer dan 3 belangrijke afwezig.

Goed, dit kan een ellenlange discussie worden. Ik respecteer jouw mening, maar zie het toch echt anders. Ik bemerk stelselmatig betwijfelbare keuzes bij Ten Hag enerzijds en tactische stijfheid anderzijds. Ik vind dat geen goede eigenschappen voor een trainer. Guardiola in dezelfde alinea noemen als Ten Hag gaat mij verder nogal ver. Ik zie nauwelijks overeenkomsten. Die zag ik wel enigszins met Bosz, in elk geval qua stijl. 

Ik ben niet 'van de aankopen'; ik ben van een fatsoenlijk elftal dat niet in elkaar stort wanneer je tegen een paar blessures aanloopt, hetgeen nu het geval is. Nogmaals, in de Nederlandse competitie kan dat allicht prima, maar als je een Europese (sub)topper wil zijn is het wel zo leuk dat je nog één aardige vleugelspeler en toch zeker twee aardig voetballende middenvelders op de bank hebt zitten. Nu kwamen we uit bij Noa Lang en Edson Alvarez, de potentiële opvolger van De Ligt. Ik ben overigens totaal geen fan van Eiting; handelingssnelheid van een schildpad. Die gaat het nooit maken in de top. Vind ik ook geen Champions League-speler. 

Resultaten benoemen heeft verder geen zin, daar heb ik het helemaal niet over. In Nederland hoor je altijd kampioen te worden als Ajax zijnde, zeker wanneer zoals gezegd PSV en Feyenoord het niveau van een middenmotor uit de Championship halen. Ajax in eigen huis tegen Valencia echter was mijns inziens een perfect voorbeeld. Waar een club als Valencia nog opties achter de hand heeft - zij miste ook een heleboel spelers, ook meerdere spitsen - moet Ajax bij het uitvallen van Promes direct Noa Lang voor de leeuwen gooien. Een jongen die in de Europa League ook niet op zou vallen en dat in de Nederlandse competitie nu ook niet echt doet. En moest je als het mooie Ajax dat in de traditie van Cruijff zou spelen met twee verpakte latino-slagers op het middenveld spelen. Dat is niet des-Ajax, niet nodig, niet professioneel en sluit niet aan bij die zogenaamde ambitie om aan te sluiten bij de Europe (sub)top. Hoogstens incidenteel, maar niet structureel. Je vraag over blessures bij belangrijkere spelers sluit ook aan op hetgeen ik hier eerder over bijvoorbeeld een Valencia zeg. Natuurlijk ga je er dan wel wat op achteruit qua kwaliteit, maar van Champions League-niveau met totaalvoetbal naar Keuken Kampioen Divisie-niveau met slagerij- en weggeefvoetbal gaat wel heel erg ver.

9 uur geleden zei Hwb:

Een uitspraak als "de scouting mag ook wel eens in de spiegel gaan kijken" moet je imo niet baseren op 1 seizoen. Wat ik van Martinez weet btw is dat hij in Argentinië vooral centraal achterin en op het middenveld speelde. Weet niet zeker of hij inderdaad als back is gehaald. Alvarez inderdaad wel, dat is gewoon een vreemd verhaal. En Marin, dat durf ik niet te zeggen, want ik heb hem voor Ajax nooit echt zien voetballen. Denk nog steeds dat hij als 8 prima zou kunnen voldoen. Maar dan moet wel eerst het elftal beter lopen, pas dan kun je imo beoordelen of hij dat goed in kan vullen.

Je haalt nu twee zaken door elkaar: aankoopbeleid en gewoon het scouten van spelers. Zoals ik al meerdere malen heb gezegd: Marin is geen Ajax-middenvelder, Alvarez komt niet in de buurt van De Ligt, Babel lijkt in speelstijl niks op een Promes, een Magallan is in helemaal niks een Ajax-verdediger, Pierie lijkt in niks op een überhaupt in potentie degelijke verdediger en zo kan je nog wel even doorgaan. Waar het om gaat is dat je spelers aantrekt die bij de Ajax-speelstijl passen. Iets wat een heleboel clubs heel goed en doelgericht doen, neem clubs als Atalanta en Red Bull Salzburg. Dat het dan soms qua niveau eens tegenvalt, dat kan gewoon gebeuren. Ik zou bijvoorbeeld niet erg hard oordelen over een Kühn of Johnsen: ik snap dat je bij hen iets ziet wat bij Ajax past (techniek, creativiteit, een versnelling). Maar soms is het gewoon net-niet en dat kan dan. Maar je zou dan heel simpel kunnen voorkomen dat een Marin, een Magallan, een Pierie of een Alvarez gewoon niet gehaald worden. 

Ook niet zo eens met Marin op 8 zou nog best kunnen. Op 8, als controleur, is balbeheersing, positioneren, inzicht, aanname, passing en handelingssnelheid super belangrijk, zéker in het Ajax-spel. En dat zijn nu net allemaal facetten in zijn spel die al meteen erg tegenvielen. Het enige wat hij lijkt te hebben is wat pit, dynamiek en misschien een aardig schot. Althans, dat laatste las ik dan vooral. Hij zou misschien hoogstens kunnen uitgroeien tot een magere opvolger van Van de Beek en dat zou dan al heel wat zijn. Maar ik zie het niet echt gebeuren.

Over Getafe donderdag: misschien gek, maar het ontbreken van Mazraoui ook nog eens maakt het al helemaal erg lastig ivm opties op de back. Ik zou persoonlijk met drie achterop spelen en twee spitsen. Ongeveer zo:

Onana; Alvarez, Schuurs, Martinez; Dest, Van de Beek, Blind, Ekkelenkamp, Promes; Tadic, Traoré.

Maar ja, zal wel een 4-3-3 met Eiting, Babel en Tadic op de flank worden. En dan is het natuurlijk sowieso al klaar.

Edited by Zeus

14 minuten geleden zei Rogier.:

Die las ik vanmiddag ook ergens. Zeker voor het laatste half uur lijkt me dit een goede opstelling (al zou ik de namen net wat anders neerzetten). Dest rechts, Promes links. Heel aanvallend 3-5-2 spelen.

Ging hier ook uit van Dest op rechts en Promes op links. Blind op middenveld als 6 omdat hij de rust kan bewaren en Martinez al snel meegaat in het spel. Ook minder gevaarlijk op de counter ivm snelheid Martinez. Is overigens niet per sé heel aanvallend, gewoon een andere formatie. Drie achterin houden. In een 4-3-3 komt het daar vaak ook op neer. Probleem is gewoon dat als je deze namen in een 4-3-3 moet gieten je lamlendig voetbal krijgt. Je hebt nauwelijks fatsoenlijke vleugelspelers.

Ik zou wel met Eiting spelen, die heeft nog de kwaliteit dat hij met zijn pass iemand 1:1 met de keeper kan zetten. 

Dit moet je volgens Gudelj doen. Zou kunnen werken inderdaad, maar helaas gaat Ten Hag dit sowieso niet doen:

Ajax-opponent Getafe is te verslaan, weet oude bekende Nemanja Gudelj: de Serviër speelde zondagmiddag negentig minuten mee tijdens Getafe-Sevilla en nam met zijn ploeg een 0-3 overwinning mee uit het Coliseum Alfonso Pérez. Tegenover Ajax Showtime gaat hij hier dieper op in.

Gudelj beaamt dat Getafe een lastig te bespelen team is, dat echter met de eigen wapens bestreden kan worden. "Waar ze moeite mee hebben, en dat is gebleken, is wanneer ze tegenover een team staan dat min of meer dezelfde speelstijl toepast. Dus een team dat speelt met veel strijd, een team dat aandacht besteedt aan de tweede bal en altijd aan de restverdediging denkt", aldus de 25-voudig international van Servië.

De ex-Ajacied – tussen 2015 en 2017 onder contract in Amsterdam – dicht Ajax dan ook een goede kans toe om zijn 2-0 achterstand ongedaan te maken. "Wanneer je zelf compact staat en geen ruimte geeft aan die lopers (die opkomen vanaf het middenveld, red.), heb je zeventig procent van hun aanvallende kwaliteiten weggehaald", denkt Gudelj. "Met de kwaliteiten die Ajax heeft, kunnen ze Getafe veel pijn doen. Voetballend, maar ook zelfs in de counters."

Ajax treedt donderdag om 21.00 uur aan tegen de huidige nummer vijf van Spanje.

Toevallig heb ik die wedstrijd van Sevilla gezien. Gudelj schetst hier wel een goed beeld. Getafe had het die wedstrijd vreselijk moeilijk met het winnen van de 2e en 3e bal, die was  telkens voor Sevilla. Door het druk zetten van Getafe kon vervolgens Sevilla makkelijk de diepte zoeken door middel van Ocampos en Suso. 

Getafe liep vervolgens telkens in die situatie dat zij de bal diep speelde maar de 2e en 3e bal verloren, vervolgens waren zij redelijk leeg gespeeld en vielen er in de 2e helft veel gaten voor Sevilla. 

12 uur geleden zei Zeus:

Ging hier ook uit van Dest op rechts en Promes op links. Blind op middenveld als 6 omdat hij de rust kan bewaren en Martinez al snel meegaat in het spel. Ook minder gevaarlijk op de counter ivm snelheid Martinez. Is overigens niet per sé heel aanvallend, gewoon een andere formatie. Drie achterin houden. In een 4-3-3 komt het daar vaak ook op neer. Probleem is gewoon dat als je deze namen in een 4-3-3 moet gieten je lamlendig voetbal krijgt. Je hebt nauwelijks fatsoenlijke vleugelspelers.

Doelde meer op bijv. Blind of Martinez op CV en/of een Marin voor Ekkelenkamp (schot uit 2e lijn en vrije trappen). Maar denk dat het niet heel veel uitmaakt, die druk naar voren moet behouden worden. Vraag me sowieso af of Getafe nog steeds vol druk gaat zetten voorin of dat ze gewoon met z'n allen achterin gaan blijven hangen. 

Goed. Matchday. We gaan ze slopen.

57 minuten geleden zei Jespresso:

Denk dat het voor vanavond vooral belangrijk is om speler zoveel mogelijk op vertrouwde posities te zetten, zeker gezien de vorm waarin Ajax nu verkeert. Als je veel gaat schuiven, wordt het een chaos denk ik.

Ja ik zou ook zeker niet teveel gaan schuiven. Denk dat deze groep daar ook helemaal niet mee om kan gaan als je nu ineens ook nog eens concessies doet aan de formatie. Ookal zou dat een oplossing op papier zijn. In de bekende speelwijze komen vaak spelers al hun afspraken niet na.

Echt heel moeilijk om een elftal te formeren die het Getafe moeilijk kan gaan maken. Heb er ook geen vertrouwen in. Enige beetje vertrouwen die ik dan nog put is uit het feit dat we in de uitwedstrijd ook nog voldoende momenten kregen waar ruimte lag om wat te doen op de helft van Getafe. Maar we op de laatste 10 minuten na hier helemaal niks mee deden.

Zou iig voor de Tandem Donny-Tadic kiezen om daar vastigheid te hebben. En Blind centraal zetten. Dan kom je op zoiets uit:

Onana

Dest - Schuurs - Blind - Martinez

Alvarez - Eiting

Donny

Babel - Tadic - Promes (al zal die niet starten dus dan maar Danilo of gooi Unavar maar voor de leeuwen).

Ik zie deze opstelling vaak voorbij komen in de media:

Onana; Dest, Schuurs, Martínez, Blind; Gravenberch, Van de Beek, Eiting; Danilo, Tadic, Babel.

Blind dus op links, vasthouden aan het middenveld waar geen combinatiespel in zit en een debutant op rechts. Enkel positief punt: Tadic in de spits zo lijkt et.

31 minuten geleden zei Lazy:

Onana; Dest, Schuurs, Martínez, Blind; Gravenberch, Van de Beek, Eiting; Danilo, Tadic, Babel.

Het AD verwacht dit:

Onana; Dest, Schuurs, Blind, Martínez; Álvarez, Eiting; Babel, Van de Beek, Promes; Tadić.

Weer lekker verschillend dus, dus ik zou het maar even afwachten.