Jump to content

AFC Ajax

Fabian.
 Share

Recommended Posts

De positionering is zo ontzettend zwak, het is echt niet normaal. Nederlaag tegen Heerenveen kunnen we alvast bijschrijven, ik zeg 3-0 door 3 counters. 2x Van Bergen, 1x Ejuke.

Vraag me echt af wat ze aan het doen zijn bij die wedstrijdbesprekingen, want het gebeurt keer op keer opnieuw.

Wat een pannenkoeken. Ziyech per direct banken, die doet werkelijk waar helemaal niks in de omschakeling. Blind kan niet opbouwen vanuit het middenveld, is sowieso geen schim meer van de spelers die hij een tijd geleden was. Tadic in de spits is ook al een tijd niets, dan liever Traore. 

Ontzettend zwakke pot en tactiek van Ten Hag, Geen enkele kans voor Ajax. Moet echt wat gaan gebeuren. 

Enige wat ik niet snap is wat Ten Hag na de wedstrijd zegt. Daar geeft hij aan niet van speelwijze te willen veranderen in deze fase. Wat een keuze is die ik respecteer. Maar om dan gisteren weer je hele as te verschuiven door Martinez - Alvarez achterin te doen en Blind met Donny op het blok naar achter en Ekkelenkamp op 10 ( Ben zelf wel fan vd speler Ekkelenkamp. Weet niet of hij voldoende kwaliteit heeft voor de basis van Ajax 1, maar vind het een interessante speler).

Kunnen denk ik praten wat ze willen intern. Maar winnen is het enige middel om weer wat vertrouwen te krijgen. Denk niet dat we dan uit bij Heerenveen gaan doen. Die net als Utrecht gaan spelen. Snelle aanval in de omschakeling gebruiken (wat ze in Amsterdam ook al deden en soms behoorlijk gevaarlijk). Hoop dat dit seizoen snel voorbij is. En met frisse moed en een dikke zak geld het team bouwen voor volgend seizoen.

Edited by Gert

Waar ik echt schijtziek van wordt is dat continue gebrei rondom de 16 van de tegenstander. Er worden alleen maar ballen breed gelegd en teruggelegd. Schiet een keer op de goal man. Vooral Tadic heeft daar een handje van. Die legt alles breed of in een gat van 2 cm dat er eigenlijk niet is.

Wat ik ook niet snap is dat de buitenspelers (Ziyech / Promes) continu op de zijlijn staan en dat de backs dan naar binnen trekken.. waarom echt.. Enige dat die Dest kan is hard rennen en dan laat je hem een fuik in lopen. De reden dat die jongen als rechtsbuiten niet geslaagd is bij Ajax heeft niet voor niets een reden.

Gister ook weer dat middenveld. Man man wat belabberde positionering. Nu had je naast Donny ook nog eens Ekkelenkamp erbij. Had je twee middenvelders die vooral reagerend spelen. Waar zijn die middenvelders gebleven die de hele wedstrijd de bal willen, nonstop bewegen in de zone om korte combinaties te maken zodat er ruimte ontstaat. Nu is elke bal een pisbal op Blind die vervolgens 20/30 meter moet overbruggen met een pass vooruit. Die pass is vaak onnauwkeurig, gemakkelijk te onderscheppen en nauwelijks door te spelen omdat degene op wie je die bal zou moeten laten vallen (een middenvelder) op dezelfde lijn staat als de aanvaller.

Dat wordt dan getraind door onze meester tactictus die de fijne kneepjes van het vak geleerd zou hebben van Guardiola. ;e

Ik heb gisteren alleen de tweede helft gezien, maar wat @Lazy zegt viel mij ook op. Er leek wel een doodstraf te staan op het schieten op doel. Ellendig lang door combineren. Ik had voor de penalty ook niet het echt gevoel dat de gelijkmaker in de lucht hing. Overigens ging Utrecht over het algemeen vrij beroerd met de counters om, anders was het nog wel eerder beslist.

De dubbele wissel vond ik ook vrij bijzonder. Ik was/ben niet op de hoogte van wat er verder op de bank zat, maar Marin in brengen als je twee keer moet scoren in een kwartier lijkt me nooit de beste beslissing.

Edited by denman84

26 minuten geleden zei Lazy:

Waar ik echt schijtziek van wordt is dat continue gebrei rondom de 16 van de tegenstander. Er worden alleen maar ballen breed gelegd en teruggelegd. Schiet een keer op de goal man. Vooral Tadic heeft daar een handje van. Die legt alles breed of in een gat van 2 cm dat er eigenlijk niet is.

Wat ik ook niet snap is dat de buitenspelers (Ziyech / Promes) continu op de zijlijn staan en dat de backs dan naar binnen trekken.. waarom echt.. Enige dat die Dest kan is hard rennen en dan laat je hem een fuik in lopen. De reden dat die jongen als rechtsbuiten niet geslaagd is bij Ajax heeft niet voor niets een reden.

Gister ook weer dat middenveld. Man man wat belabberde positionering. Nu had je naast Donny ook nog eens Ekkelenkamp erbij. Had je twee middenvelders die vooral reagerend spelen. Waar zijn die middenvelders gebleven die de hele wedstrijd de bal willen, nonstop bewegen in de zone om korte combinaties te maken zodat er ruimte ontstaat. Nu is elke bal een pisbal op Blind die vervolgens 20/30 meter moet overbruggen met een pass vooruit. Die pass is vaak onnauwkeurig, gemakkelijk te onderscheppen en nauwelijks door te spelen omdat degene op wie je die bal zou moeten laten vallen (een middenvelder) op dezelfde lijn staat als de aanvaller.

Dat wordt dan getraind door onze meester tactictus die de fijne kneepjes van het vak geleerd zou hebben van Guardiola. ;e

Meest vervelende is ook nog dat spelers en trainer het niet zien. Die roepen doodleuk na de wedstrijd dat het positiespel prima was, wanneer dan?  TH gaf voor en na de wedstrijd ook gewoon aan dat hij geen concessies ging doen.  Komende weken Heerenveen, Twente, Utrecht en Feyenoord op het programma.... Gaan op deze manier gewoon 0 punten worden.   Word ook helemaal krankjorum van die voorzetten, meest nutteloze middel in het voetbal en wij blijven het proberen met een gemiddelde lengte van 1,34. 

Die Ziyech is het ook compleet naar zn bol gestegen sinds zijn transfer trouwens, Komt al aan begin van de wedstrijd met een chagrijnige kop het veld op en maakt alleen maar misbaren rii medespelers en na de wedstrijd ook nog rii het uitvak.  Blijf dan voortaan lekker thuis hoor.  Als we al geen kritiek mogen hebben op meneertje. 

Edited by Regis

10 minuten geleden zei Regis:

Meest vervelende is ook nog dat spelers en trainer het niet zien. Die roepen doodleuk na de wedstrijd dat het positiespel prima was, wanneer dan?  TH gaf voor en na de wedstrijd ook gewoon aan dat hij geen concessies ging doen.  Komende weken Heerenveen, Twente, Utrecht en Feyenoord op het programma.... Gaan op deze manier gewoon 0 punten worden.   Word ook helemaal krankjorum van die voorzetten, meest nutteloze middel in het voetbal en wij blijven het proberen met een gemiddelde lengte van 1,34. 

Die Ziyech is het ook compleet naar zn bol gestegen sinds zijn transfer trouwens, Komt al aan begin van de wedstrijd met een chagrijnige kop het veld op en maakt alleen maar misbaren rii medespelers en na de wedstrijd ook nog rii het uitvak.  Blijf dan voortaan lekker thuis hoor.  Als we al geen kritiek mogen hebben op meneertje. 

Zeer oneensch met je. Voorzetten zijn een prima middel, gaat erom vanuit welke positie ze gegeven worden. Voorzetten van naast de 16 zijn inderdaad nutteloos, iedereen staat dan gepositioneerd om een bal weg te werken. Moeten veel meer in de half-spaces komen, zoals Ziyech een wedstrijd of 3 achter elkaar dezelfde assist gaf op Promes. Verdedigers moeten dan ook nog rekening houden met een steekpass en andere lopende mensen. Nu wordt er een handbal aanval opgezet van links naar rechts, Dest smijt een bal voor vanuit een kansloze positie, bal weggewerkt, gevaarlijk. Kansloos, echt.

Heb geen interviews gezien, maar als Ten Hag zegt dat het positiespel goed was, is hij helemaal gestoord. In de eerste 10 minuten leed Ajax, volgens mij, al 4 keer balverlies op eigen helft.

Edited by Jespresso

24 minuten geleden zei denman84:

De dubbele wissel vond ik ook vrij bijzonder. Ik was/ben niet op de hoogte van wat er verder op de bank zat, maar Marin in brengen als je twee keer moet scoren in een kwartier lijkt me nooit de beste beslissing.

Marin werd ingebracht vanwege zijn vrije trap en zijn schot uit de tweede lijn. Helaas kwam hij geen enkele keer in de positie om uberhaupt te schieten omdat die alleen maar naar voor en achteren moest rennen... 

20 minuten geleden zei Regis:

Meest vervelende is ook nog dat spelers en trainer het niet zien. Die roepen doodleuk na de wedstrijd dat het positiespel prima was, wanneer dan?  TH gaf voor en na de wedstrijd ook gewoon aan dat hij geen concessies ging doen.  

Ja ik vind dat altijd zo bijzonder. Is dat dan om zogenaamd je eigen spelers niet af te branden en de 'motivatie hoog te houden' of begrijp je het gewoon echt niet... 

21 minuten geleden zei Jespresso:

Zeer oneensch met je. Voorzetten zijn een prima middel, gaat erom vanuit welke positie ze gegeven worden. Voorzetten van naast de 16 zijn inderdaad nutteloos, iedereen staat dan gepositioneerd om een bal weg te werken. Moeten veel meer in de half-spaces komen, zoals Ziyech een wedstrijd of 3 achter elkaar dezelfde assist gaf op Promes. Verdedigers moeten dan ook nog rekening houden met een steekpass en andere lopende mensen. Nu wordt er een handbal aanval opgezet van links naar rechts, Dest smijt een bal voor vanuit een kansloze positie, bal weggewerkt, gevaarlijk. Kansloos, echt.

Heb geen interviews gezien, maar als Ten Hag zegt dat het positiespel goed was, is hij helemaal gestoord. In de eerste 10 minuten leed Ajax, volgens mij, al 4 keer balverlies op eigen helft.

Doelde ook met name op die ballen van Dest en Tagliafico. Die balletjes die Ziyech ooit gegeven heeft mogen blijven komen als hij er nog zin in heeft iig, want heb daar sterk mijn twijfels bij.   Word langzaam aan weer hetzelfde verhaal als eerste half jaar van TH. 

9 minuten geleden zei Lazy:

Marin werd ingebracht vanwege zijn vrije trap en zijn schot uit de tweede lijn. Helaas kwam hij geen enkele keer in de positie om uberhaupt te schieten omdat die alleen maar naar voor en achteren moest rennen... 

Ja ik vind dat altijd zo bijzonder. Is dat dan om zogenaamd je eigen spelers niet af te branden en de 'motivatie hoog te houden' of begrijp je het gewoon echt niet... 

Beide denk. Spelers beetje hand boven het hoofd houden, maar het is ook duidelijk dat hij het niet zien want anders zet je het de volgende pot wel dingen om, dat gebeurt gewoon niet.

Het probleem is gewoon dat we het hele seizoen al 3-1-6 spelen. Bij balverlies ligt het hele veld open. De 10 staat naast de spits, evenals de buitenspelers die dan in totaal op een kluitje van 15 meter bij elkaar staan. De 2 backs staan dan als buitenspelers opgesteld, de linker CVM staat altijd naast de centrale verdedigers. 

En dan is er voor de overige middenvelder nog ruimte om in het enorme gat op het middenveld te duiken. Meestal is dit dan de rechter CVM (meestal VD Beek), die dus ook bijna altijd 'weg' is.

ESSr8q5XUAU_dZV?format=jpg&name=large

Waanzin... En duidelijke tactische instructie. Een incapabele tactische coach is het. We hebben vorig jaar de halve finale CL gehaald ondanks Ten Hag. 100%. En dat had de finale moeten zijn als hij toen al niet van die rare fratsen had gehad. (Magallan in de laatste minuut erin brengen in Spurs thuis).

Citaat

“Ik denk dat de term ‘restverdediging’ een beetje een populair begrip is,” reageert Ten Hag als Ajax Life vraagt waarom iedere lange bal zo gevaarlijk is. “Ik denk niet dat dit het punt is. We waren in het verleden vaster aan de bal. Die lange ballen zie ik niet zo. Ja, tegen AZ. Bij een moment van druk zetten.”

Maar ook uit bij Heracles Almelo (1-0) ging het fout na een pass over vele meters. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Hoe vaak hebben we tegen Utrecht een verdediger in de achtervolging zien gaan? We hebben het niet geturfd, maar het zou toch echt fijn zijn als de organisatie bij balverlies wat beter in elkaar steekt. Het is hoognodig bovendien.

Ten Hag is vooralsnog niet van plan om veel te veranderen. “Het doen van aanpassingen zit niet zozeer in mijn hoofd. Het is niet zo dat je in deze fase van het seizoen ineens totaal anders kunt gaan spelen, bijvoorbeeld door in te zakken. Al leidt ons huidige spel ook niet tot veel, dat klopt.”

Het gebrek aan creativiteit voorin wordt door de trainer als grootste pijnpunt gezien. “We moeten aan automatismen en vastigheden werken, waardoor de vorm terugkomt en je acties en combinaties kunt maken. Het wordt de aanvallers niet gemakkelijk gemaakt omdat de rest van de ploeg ook niet die vorm heeft. We vinden nu net niet dat ene metertje ruimte.

Wat een dwaas.    Lekker morgen tegen Ejuke, Van Bergen en Veerman ;e

Mocht de verdediging bij balverlies de komende 3 wedstrijden nog steeds zo dramatisch zijn (evenals de positionering voorin - 6 man op dezelfde lijn als de verdediging van de tegenstander) zou het me eerlijk gezegd niet verbazen als Ten Hag ontslagen wordt, want dan verlies je nogmaals 3 wedstrijden en lijkt hij gewoon te koppig om het te proberen op te lossen. Iedereen ziet het, en het is nu tijd om actie te ondernemen. Zeker tegen Heerenveen wordt je anders gewoon weggecountert inderdaad, Ejuke en Van Bergen zijn gewoon 3x zo snel als Blind.

31 minuten geleden zei Zeus:

Die Alvarez kan trouwens ook niks he. Dat het geen middenvelder is hebben we al een aantal keer gezien, maar een verdediger is het dus ook niet. Hij is vooral een tribuneklant.

Naast die sliding (waarvan ik deels de intentie begreep, denk ook niet dat hij hem raakte overigens) vond ik hem gisteren met vlagen dus wel goede dingen laten zien. Hij wisselt alleen slechte en goede momenten te veel af met elkaar en is nog niet constant. Met name een gebrek aan vertrouwen, ik zag echter in de voorafgaande wedstrijden soms wel wat goede dingen. 

Die jongen kan echt wel wat en dat komt ook wel goed. Is onzeker en mist vertrouwen en ik kan me dat allemaal goed voorstellen in zijn situatie. Nu mooi dat zijn vrouw en pasgeboren kind eindelijk na 9 maanden Nederland in mogen. Dat zal een hoop rust in zijn hoofd opleveren, hoop ik.

Ik zie het ook nog niet zitten in Alvarez. Zie ik Schuurs betere dingen doen. Alvarez heeft geen snelheid, aan de bal ook niet goed, wint weinig kopduel, maakt onnodige slidings. 

Stelling van de dag:

Wanneer moet ten Hag ontslagen worden:

A) Als niet wordt gewonnen van Heerenveen

B) Als ze aan het eind van het seizoen geen kampioen worden

C) Sowieso behouden 

Als hij vast blijft houden aan de speelwijze waardoor je een blok van 4 en 6 krijgt en je blijft verliezen de komende wedstrijden. In principe heeft het een half jaar gewerkt natuurlijk. Ten Hag eruit gooien werkt natuurlijk niet zomaar. Als hij zelf het probeert op te lossen is dat altijd beter dan iemand anders aanstellen.