Spring naar bijdragen

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei cimbomcu:

Nou ja, als er mensen serieus denken dat je de wedstrijd tegen Feyenoord speelt, de klassieker, terwijl je voor een kampioenschap strijdt, nadat je gisteren door een volle bak supporters bent uitgezwaaid op de training zonder inzet en passie. Dat snap ik niet zo. Denk je dat die spelers vandaag geen zin hadden?

Het gaat er niet om dat ze er geen zin in zouden hebben, het gaat erom dat ze het niet uit zichzelf kunnen trekken. Net dat stapje meer zetten als je ziet dat je afgetroefd wordt, net iets meer gefocust zijn. Dat zijn kwaliteiten. Als jij Schone keer op keer een corner ziet nemen en de bal komt niet hoger dan een halve meter ga jij ook vragen stellen.

Overigens ben ik meer van slag door de opbouw van die rare zin van je dan van de 6-2. Snap niet zo goed wat je wil zeggen dus ik kon alleen op de laatste zin reageren

bewerkt door Magikarp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2379

• Chiemel

1905

• cimbomcu

1571

• Rogier.

1530

Je kan wel geagiteerd zijn door die tamzakken in dat wit-rood-witte shirt maar dat hoef je niet hier af te reageren vriendelijke vriend.

Je vervalt weer in oude patronen. Iemand reageert inhoudelijk op de nonsens die je post en omdat je het er niet mee eens bent ga je weer raar lopen doen. En dan een Dusan Tadicje doen als er wat van gezegd wordt op een manier die je niet bevalt zeker? Ga eens ff heeeeeel gauw zitten jij

bewerkt door Magikarp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan er niet in geloven, maar je ziet het zelf gebeuren toch? Ze zijn gewoon niet gefocust en als je steeds ziet dat je tegenstander feller de duels in gaat zul je toch een tandje bij moeten zetten. Dat mag je ze best aanrekenen, omdat dat ook gewoon kwaliteiten zijn. Evenals dat het een kwaliteit is om die momenten en problemen te herkennen en daar, als staf én spelersgroep, op een gepaste manier op te reageren. Voetbal is meer dan een balletje leuk aannemen en goed raken bij het wegtrappen.

bewerkt door Magikarp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei cimbomcu:

Nou ja, als er mensen serieus denken dat je de wedstrijd tegen Feyenoord speelt, de klassieker, terwijl je voor een kampioenschap strijdt, nadat je gisteren door een volle bak supporters bent uitgezwaaid op de training zonder inzet en passie. Dat snap ik niet zo. Denk je dat die spelers vandaag geen zin hadden?

Tuurlijk hadden ze wel zin, maar ze waren veel te laconiek. 'Dit varkentje wassen we wel even' dat spatte er gewoon vanaf. Dan is het nog steeds een gebrek aan inzet en passie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Magikarp:

Je kan er niet in geloven, maar je ziet het zelf gebeuren toch? Ze zijn gewoon niet gefocust en als je steeds ziet dat je tegenstander feller de duels in gaat zul je toch een tandje bij moeten zetten. Dat mag je ze best aanrekenen, omdat dat ook gewoon kwaliteiten zijn. Evenals dat het een kwaliteit is om die momenten en problemen te herkennen en daar, als staf én spelersgroep, op een gepaste manier op te reageren. Voetbal is meer dan een balletje leuk aannemen en goed raken bij het wegtrappen.

Middenveld De Jong - Schone - Vd Beek verliest het altijd op duelkracht en felheid van een middenveld Clasie - Vilhena - Toornstra. Dus om dat te omzeilen moet je goed kunnen voetballen en daar zo onderuit komen. Nou dat gebeurde vandaag bijvoorbeeld niet, niet dat het perse daar aan lag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei MetalMichael:

Frenkie past wel goed bij Barcelona.

Ondergewaardeerde post dit. Mijn hem wat een pleurisventje was dat vandaag. Constant vragen om kaarten etc. Echt een wonder dat hij hem zelf niet kreeg. Ook kansloze schwalbe in de 1e helft trouwens van Ziyech, bah.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei 007mark:

Ondergewaardeerde post dit. Mijn hem wat een pleurisventje was dat vandaag. Constant vragen om kaarten etc. Echt een wonder dat hij hem zelf niet kreeg. Ook kansloze schwalbe in de 1e helft trouwens van Ziyech, bah.

Vind je? Ging volledig terecht uit zijn plaat na de zoveelste overtreding. Doet het dan juist heel netjes door in het interview, waar de verslaggever hem een lekkere uitspraak probeerd te ontfutselen, 6x aan te geven dat het absoluut niet aannde scheidsrechter lag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Argentijnse centrumverdediger was drama vandaag. Nu kan je zeggen dat niemand echt zijn niveau haalde, maar hij viel wel zwaar door de mand. De slechtste man van het veld was overigens nog wel Mazraoui. Ik weet niet wat die voor de wedstrijd genomen had, maar cafeïne zat er in elk geval niet in. Die liep nog half te slapen. Als de wedstrijd van vandaag een doorsnee aflevering van Wie is de Mol? was geweest, was het nu wel duidelijk dat Mazraoui de rol van saboteur vervulde. 

Op het middenveld waren Schöne en De Jong ook weer kwetsbaar bij balbezit tegenstander en zeker in de omschakeling. Het systeem met een '10' is leuk en aardig, maar als je kijkt naar de manier waarop Ajax de laatste paar wedstrijden voor de dag komt kan je beter overschakelen naar een systeem met een '6'. Een Van de Beek bijvoorbeeld kan je beter meer in een schakelende rol hebben, want die kan dat wél, ook eventueel terug naar achteren. Verder heb je dan sowieso je spelers wat centraler en vooral compacter opgesteld, want de ruimtes waren nu echt flink te groot. Voorts vind ik in sommige wedstrijden, waaronder vandaag, Tadic op linksbuiten een jammerlijke keuze. Naar mijn idee is hij centraler op het veld (of desnoods vanaf rechts) veel waardevoller omdat hij dan met zijn linkerbeen nog alle kanten op kan. Nu staat hij min of meer vastgenageld aan de linkerkant. En heel veel snelheid heeft hij verder niet, dus diepte brengt hij daar ook niet. Ziyech doet het al heel lang uitstekend op rechtsbuiten, maar toch blijf ik ook hem liever wat centraler op het veld zien. Vanaf rechts moet je hem er meer bij betrekken en dwing je hem meer tot rushes, terwijl die naar mijn idee niet tot zijn grootste kwaliteiten behoren. Tot slot is het ook jammer dat Dolberg nog altijd niet in vorm is, al vond ik hem vandaag niet de slechtste man van het veld.

Dit zou naar mijn idee de meest gewenste opstelling zijn, welke ook voor het meeste balans zorgt. Balans, compactheid en de kwalitatief hoogstaande spelers op posities waar ze óf belangrijker kunnen zijn óf gewoon beter uit de verf kunnen komen is in mijn ogen erg belangrijk momenteel.

DM: Onana
RA: Mazraoui
RCV: De Ligt
LCV: Blind
LA: Tagliafico
CVM: De Jong
RCM: Van de Beek
LCM: Ziyech
RB: Tadic
SP: Dolberg
LB: Neres

Als Tagliafico geblesseerd is (zoals nu) heb je natuurlijk gewoon een probleem. Het is dan Magallan of Sinkgraven, ik zou dan toch nog de voorkeur geven aan Magallan en Blind op links voorlopig. Verder zou ik een voorhoede Ziyech - Tadic - Neres ook wel interessant vinden, maar dan kom je op het middenveld een man te kort. Daarnaast is één van de twee (Ziyech & Tadic) op het middenveld ook wel fijn omdat je dan niet enkel aan de vleugels of voorin creativiteit en balcontrole hebt. De optie om De Jong iets verder op het middenveld op te schuiven vind ik ook interessant, maar er is gewoon geen geschikte CVM, dus dat is dan geen optie voor mij. Je zou heel misschien eens een Sinkgraven in die rol kunnen posteren. Neres vind ik overigens met zijn snelheid, diepte en onvoorspelbare dribbel een toevoeging aan dit soms wat voorspelbare Ajax waar alles op louter techniek gaat. Ik zou hem dan ook vaker willen zien spelen, maar wel gewoon op de vleugel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei cimbomcu:

Ja idd. Even de domkoppen negeren die gaan roepen over overbetaald, inzet en passie. 

Sure kid. Was weer een off-day zeker? Goh. Word je de afgelopen jaren gewoon geen kampioen omdat je meer off-days hebt dan PSV en Feyenoord. Nee Cim, zo werkt het niet. Het is gewoon een gebrek aan kwaliteit. Voetballend gezien heb je de beste selectie van Nederland, maar mentaal gezien niet. Het hoeven geen werkpaarden te worden, maar luxepaarden ook zeker niet. Tel daarbij op dat ze opeens vergeten zijn hoe de tactiek werkt, et voila.

Dat overbetaalde is vrij simpel inderdaad, maar dan nog. Het is ergens wel zo. PSV speelt niet goed, maar trekt wel potten over de streep. Feyenoord heeft dat ook vaak (gehad); voetballend verre van goed, maar toch wonnen ze de pot doordat ze mentaal zo sterk waren/zijn. Daar verdienen ze minder dan bij Ajax hoor (en zijn ze minder waard), terwijl ze bij Ajax denken dat ze er al zijn en sommige potten maar gewoon op 80-90% gaan staan te spelen. Kan je voetballend nog zoveel beter zijn, het levert vooralsnog erg weinig op. Niet alleen dit jaar, maar voorgaande jaren ook.

Ga ik jou even een vragen stellen: hoe kan het dat Ajax de laatste jaren geen prijzen pakt, terwijl ze wel ieder jaar de 'beste' selectie hebben? Mijn antwoord: een gebrek aan kwaliteit. Mentaal gezien dan, niet voetballend. 

5 uur geleden zei cimbomcu:

Het is toch van de zotte als je erover nadenkt. Je speelt een wedstrijd tegen Feyenoord, De Klassieker, je strijdt voor een kampioenschap, je bent gisteren door een grote groep supporters aangemoedigd tijdens de laatste training en je beschouwt jezelf als beste team van Nederland. Je roept dat de sfeer in De Kuip je niks doet en dat je niks liever doet dan daar met drie punten vertrekken. Uitslag? Feyenoord 6-2 Ajax. Zeg het maar Cim. Waar ligt het aan? 

Verder eens met @Magikarp.

1 uur geleden zei Zeus:

Vrijwel volledig eens, heb die opstelling hier al eens eerder gepost als ik het me goed kan herinneren. Alleen mis je Schöne wel als hij niet speelt. Ik heb ook regelmatig geopperd om hem eruit te halen, maar dat werkte niet altijd even goed. Misschien een kwestie van gewenning, maar ik denk vooral dat hij toch erg belangrijk is voor dit team. Daarnaast weet ik het nog steeds niet met Dolberg. Mist misschien iemand als Traoré/Neres naast hem, maar ik vraag me af waarom hij voetballend zoveel minder geworden is. Dat zou je nog kunnen proberen, en anders Tadic in de spits. Is ook niet ideaal, maar voetballend een stuk beter dan Dolberg en Huntelaar.

Tadic op links is namelijk ook niet ideaal inderdaad. Hoog rendement, maar voetballend gezien zou het beter zijn als hij centraal of op rechts staat. Neres kan echter ook het best uit de voeten op rechts, net als Ziyech als je ervoor kiest om die in de aanval te posteren. Zijn samen met De Jong wel je beste voetballers, dus die moet je zo optimaal mogelijk gebruiken. Puzzelstukje voor Ten Hag.

Oh, en verder wel deels eens met de mensen die nu zeggen 'maar voor de winterstop was iedereen nog zo positief'. Dat klopt, en het slaat eigenlijk nergens op om te roepen dat ze er nu niks meer van kunnen. Doe ik ook niet, zeg alleen dat ze vandaag onnodig afgetroefd zijn en dat ze op sommige vlakken nog (veel) werk aan de winkel hebben. Echter ben je natuurlijk wel gefrustreerd en is elke misstap (vooral dit seizoen) er een te veel. Tien goals tegen in twee potten, terwijl je er voor de winterstop maar acht tegen kreeg. Vijf verliespunten na de winterstop, net zoveel als in de zeventien wedstrijden voor de winterstop. Dan is er natuurlijk wel reden tot klagen. Defensief blok is één grote puinhoop en een pot als vandaag mag natuurlijk nooit gebeuren.

Edit: Zie nu de interviews van De Ligt en Van de Beek, die zeggen het ook al. Gemakzuchtig, niet bereid om alles te doen voor de overwinning, niet fel genoeg. Kunnen we dat wel afdoen als dooddoeners, maar het is natuurlijk wel zo. Dat Toornstra, Vilhena en Clasie beter zijn in de duels kan best, maar je hoeft je niet zo makkelijk af te laten troeven. Dat gebeurde bijvoorbeeld in de CL ook niet, maar vandaag wel. Dan wordt het een erg lastige middag.

bewerkt door JanVertonghen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerste goal:

Spoiler

85b3846db92e2675a607a15bef201083.png

Heeft weinig uitleg nodig. Drie man (en Blind maar die is niet meer relevant omdat hij al te laat was omdat hij dacht dat hij rustig terug kon sjokken) kijken enkel naar de bal en ondertussen staat Schöne tegen drie Feyenoorders (Mazraoui ging namelijk niet met Vilhena mee). Dit is echt heel amateuristisch.

Tweede goal:

Spoiler

291c9f236980dbde4002103f26a770ca.jpg

Links in uw beeld ziet u Mazraoui en Van de Beek. Mazraoui werd op de middenlijn uitgespeeld en besloot op zijn gemakje terug te lopen, maar dat had niet eens veel uitgemaakt als Van de Beek opgelet had en Berghuis opgepakt had. Verder gaat het daarvoor ook al niet goed, want Van Persie en Larsson konden wel heel makkelijk combineren tussen drie man.

Derde goal vind ik een beetje ongelukkig. Dolberg verliest het duel voorin, Toornstra wipt hem goed over De Ligt heen (die achteraf gezien niet voor die bal had moeten gaan) en Magallan had er misschien iets meer aan kunnen doen. Was echter een goede actie en assist van Toornstra, waarna Van Persie 'geluk' heeft dat hij buitenspel stond en dus een voorsprong had op de rest. 

Vierde goal is natuurlijk wel gewoon een fout van Magallan. Bal van Berghuis is natuurlijk wel perfect, maar Van Persie loopt zo uit zijn rug weg. Blijft ook erg apart dat je iemand met de traptechniek van Berghuis de ruimte geeft om de bal voor te knallen, zeker als je er met zijn tweeën voor staat.

Spoiler

1f978e3a5639eefc3ce802979b3d67a7.png

Vijfde goal is weer heel erg slecht verdedigd. Allereerst gaat Tadic als een wijf dat duel met Haps in. Leuk als je die bal daar meekrijgt, maar ik ben er voorstander van om gewoon vol dat duel in te klappen, zodat je zeker weet dat die bal weg is. De Jong doet daarna exact hetzelfde, waardoor je opnieuw het duel verliest. Daarna klopt de hele bezetting niet meer, heeft niemand (behalve De Ligt) er meer zin in en doen ze maar wat. Op het gemakje teruglopen, lekker man. Al denk dat Blind wel sprintte, maar dat verschil zie je bijna niet.

En de zesde goal, tja. Sinkgraven die heel dom balverlies lijdt, waarna het eigenlijk nog niet eens zo heel verkeerd staat. Jörgensen heeft dan geluk dat die bal opnieuw in zijn voeten belandt, Blind stapt in, Jörgensen legt breed en een droge schuiver van Ayoub maakt er 6-2 van. Twee pluspuntjes: De Ligt kleunt er nog steeds met zijn hele hebben en houden in, terwijl Mazraoui eindelijk eens op tijd terug is.

Conclusie: gebrek aan concentratie en inzet/felheid doen je de das om, anders had je zeker vijf goals weten te voorkomen. Ik kan het nog steeds niet begrijpen hoor. Heel de eerste seizoenshelft is er niks aan de hand, om vervolgens na de winterstop 4-4 te spelen tegen Heerenveen en 6-2 te verliezen van Feyenoord. En wat het nog erger maakt: het was volkomen verdiend. Dat is het sowieso al als je in het belangrijkste onderdeel van het spelletje beter bent dan de andere partij, maar ook gewoon gezien het spelbeeld. De tegengoals ook joh. Je kan best een keer een foutje maken, maar het was een opeenstapeling van fouten en je gaf goals weg alsof je een of ander veredeld amateurteam was. Sta je dan, in één van de belangrijkste potten van het jaar, kei- en keihard voor lul.

Nog steeds triggered ja. Waarom ik dat nog word van dat kutvoetbal weet ik eigenlijk ook niet. Je zou er als Ajax-supporter inmiddels wel gewend aan moeten raken.

Analyse werd overigens mede mogelijk gemaakt door JV Zwart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Dysproz:

Hij zei ook dat de scheids geen geel gaf waardoor de spelers van Feyenoord zulke overtredingen konden blijven maken. Was een beetje een tegenstrijdig interview.

Er werd hem gevraagd waarom

hij zo geïrriteerd oogde, daar geeft hij antwoord op met de kanttekening dat het verlies totaal niet aan de scheidsrechter lag. 

Geen schopwedstrijd nee, wel constant dat soort tikjes uitdelen ja. Dan mag

de jong vinden dat de scheids daar een keer wat aan mag doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap vooral het hysterische gedrag van een groepje supporters en de media niet zo ( hallo Valentijn). Tuurlijk, 6-2 verliezen van Feyenoord ( en geheel terecht ook) is verschrikkelijk kloten.

Maar dan lees ik gelijk weer berichten: “ ten hag onder druk, “ er gaan koppen rollen als er geen kampioenschap word gepakt”. Wat een hysterisch gedoe zeg.

ik heb even geen tijd om het aan statistieken te staven, maar volgens mij had je van de afgelopen 15 jaar 11/12 keer bovenaan gestaan na 19 wedstrijden met 47 punten. Dat PSV het dan nog beter is, dat maakt dan de prestatie van Ajax niet slecht toch? Het maakt de prestatie van PSV ongelooflijk. En dan roept iedereen maar weer wat. Ja, emotie is natuurlijk ook wel een dingetje, maar laten we alsjeblieft we rationeel blijven.

het is mid januari, je zit nog in de beker, je zit nog in de champions leaugue en je hebt een achterstand van 5 punten met nog 15 wedstrijden te gaan. Volgens mij is dat het beste uitgangspunt in jaren. Dus aub uit met die Driessen en consorten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei JanVertonghen:

Ik vind overigens wel dat de scheids eens wat aan Tadic zijn gejank mag doen. Zelfs als Ajacied word je soms gigantisch moe van die vent. Ga gewoon voetballen man.

Ja heel erg irritant. Je denkt elke keer dat die man zijn enkelbanden heetf gescheurd oid. Maar huppelt dan een minuut weer als een jong hertje voort.

Helemaal eens met de woorden van de Ligt. Leek wel een zesde klasse team die tot 4u in de kroeg had gezeten. Schakel om. En als je een verdedigende taak bij balverlies hebt al helemaal. Niet om aan te gluren. Helaas dit wel 90 minuten gedaan. Doodziek van deze lammetakke instelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei JanVertonghen:

In twee potten meer goals tegen dan in de gehele eerste seizoenshelft, ook al net zoveel punten verloren. Verklaring zijn ze zeker wel verschuldigd ja. Wat is er in hemelsnaam gebeurd in de winterstop?

Het stomme is dat als Tadic gewoon 4-1 maakt tegen Heerenveen, er niks aan de hand is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Kavinos:

Als... Als Bryan Smeets niet de 1-1 had gemaakt, was Ajax dat jaar kampioen geweest :cab: 

Dat is wat anders.

Er was een week geleden niks aan de hand bij Ajax, en 135 minuten voetbal later is het ineens 'totale paniek' bij wijze van. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites