Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Eurovisie Songfestival [2024]

Acquafresca

Aanbevolen berichten

22 minuten geleden zei Grote Ree:

Weet je wat ik nou niet correct vind? Dat iemand even voor mij denkt te bepalen hoe ik in dit hartverscheurende conflict sta op basis van een paar posts, waarvan de laatste overduidelijk gericht is richting de artiesten, niet richring het conflict. En dat diegene dan tot de conclusie komt dat ik de medemenselijkheid mis om mee te leven met de mensen in Gaza. Ik vind dat onbestaanbaar. Jij weet totaal maar dan ook totaal niet wat mijn denkwijze is rondom de geopolitieke verhoudingen in die regio. Je verwijt mij te oordelen op basis van onvolledige informatie en komt dan met zo'n uitspraak tegen mij op basis van, jawel, onvolledige informatie. Ik vind dat tamelijk ironisch maar bovenal walgelijk en beneden alle peil.

oh kut, dit mag helemaal niet wat ik nu net typte. 

Wat was het een feestje hè gisteravond?

bewerkt door Arezo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Mordurette:

Heeft Joost nou al eens een reactie gegeven of niet?

Nee, schijnt wel naar de afterparty geweest te zijn. 

Benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik ben wel teleurgesteld in de overige deelnemers, niet echt landen die zich achteraf solidair hebben verklaard met Joost. Het enige gelul dat je leest en hoort is; ‘vrede en gelijkheid voor iedereen’. Ja leuk, het enige dat ze belangrijk vinden is om zieltjes te winnen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Grote Ree

Mij gaat het om dit 

Citaat

"Wat ik zie zijn artiesten die stuk voor stuk drama queens zijn of spelen. Met hun 'traumatic experience' en 'hard and horrible'.

Jij maakt mensen uit voor drama queens en gaat even zeggen dat hun traumatic experience en "hard and horrible" nergens op slaat.

Dat is bij mij in het verkeerde keelgat geschoten

Misschien is de post anders overgekomen dan je in gedachten had, maar ik kan echt absoluut goed geloven dat het effectief extreem zwaar was. En dat er weinig mensen daar nog met plezier hebben opgetreden. Meerdere artiesten zoals Klein, de Litouwer, die van Ierland geven dat aan. 

Dat het in Gaza allemaal nog veel erger, ga ik niet tegen spreken maar in vergelijking met de gemiddelde inwoner uit de derde wereld heb ik een luxeleventje. Betekent dat dan dat ik nooit eens depressief mag voelen, of nooit eens ergens kwaad op mag zijn. Betekent dat dan als ik mentale problemen zou hebben dat die niet gerechtvaardigd zouden zijn omdat iemand het altijd (en inderdaad) veel slechter heeft dan mij?

Ik vind het appels met peren vergelijken. Het is sowieso niet goed om lijden te gaan vergelijken. Als iemand lijdt, lijdt het. Punt.

Dat ik Gaza erin betrokken had is niet correct, en daarvoor verontschuldig ik mij, maar ik hoop dat je begrijpt waar mijn reactie vandaan komt, gezien dat je denk ik niet begrijpt waar het vandaan komt of waar het op gedoeld is.

Verder fijne dag en geniet nog van je avond. No hard feelings whatsoever, maar het is dat ik wou duidelijk maken.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Laki:

@Grote Ree

Mij gaat het om dit 

Jij maakt mensen uit voor drama queens en gaat even zeggen dat hun traumatic experience en "hard and horrible" nergens op slaat.

Dat is bij mij in het verkeerde keelgat geslaan.

Misschien is de post anders overgekomen dan je in gedachten had, maar ik kan echt absoluut goed geloven dat het effectief extreem zwaar was. En dat er weinig mensen daar nog met plezier hebben opgetreden. Meerdere artiesten zoals Klein, de Litouwer, die van Ierland geven dat aan. 

Dat het in Gaza allemaal nog veel erger, ga ik niet tegen spreken maar in vergelijking met de gemiddelde inwoner uit de derde wereld heb ik een luxeleventje. Betekent dat dan dat ik nooit eens depressief mag voelen, of nooit eens ergens kwaad op mag zijn. Betekent dat dan als ik mentale problemen zou hebben dat die niet gerechtvaardigd zouden zijn omdat iemand het altijd (en inderdaad) veel slechter heeft dan mij?

Ik vind het appels met peren vergelijken. Het is sowieso niet goed om lijden te gaan vergelijken. Als iemand lijdt, lijdt het. Punt.

Verder fijne dag en geniet nog van je avond. No hard feelings whatsoever, maar het is dat ik wou duidelijk maken.

Misschien is het beter om het te laten om in deze discussie te blijven hangen. Want je spreekt jezelf regelmatig tegen, naar wat voor jou uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei timpy00:

Misschien is het beter om het te laten om in deze discussie te blijven hangen. Want je spreekt jezelf regelmatig tegen, naar wat voor jou uitkomt.

Ik denk dat die post ook wel duidelijk is. Als men het nu nog niet begrijpt, is het omdat men de moeite niet neemt om begrijpend te lezen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Laki:

Mij gaat het om dit 

Citaat

"Wat ik zie zijn artiesten die stuk voor stuk drama queens zijn of spelen. Met hun 'traumatic experience' en 'hard and horrible'.

Dat is nogal wat anders dan:

4 uur geleden zei Laki:

En ik stoor me gewoon aan het zionisme en het ontkennen van de genocide door meerdere forumgebruikers. En ik heb het recht om dat ook duidelijk uit te spreken. Sterker nog, dat is mijn plicht en dat zal ik ook doen.

Dat is geen verkeerd keelgat, da's gewoon een hersenkronkel waar je akelig van wordt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei neva:

Dat is nogal wat anders dan:

Dat is geen verkeerd keelgat, da's gewoon een hersenkronkel waar je akelig van wordt. 

Ja maar het eerste is op Grote Ree gedoeld

Het tweede klopt ook, maar dat heeft niets met Grote Ree te maken, maar ik kan effectief minstens 2 gebruikers noemen die dit doen ja. Ook in dit topic.

Als jij dat niet ziet, dan is dat ook maar zo. Ieder zijn mening.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is wel een grote laffe hypocriete bende hè. Lijkt met het jaar ook erger te worden. 

Voor het festival piept er vanuit deelnemende entourages geen muis. Nu het festival voorbij zijn ze ineens vocaal. 

Die blauwe vogel ook met zijn filmpje. Nu deelname Israël er bij halen, maar voor ze überhaupt onderweg naar Zweden waren was het “we gaan voor muziek, niet politiek”. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik reageer even per alinea, dat lijkt me handiger.

2 uur geleden zei Laki:

@Grote Ree

Mij gaat het om dit 

Dat mag en dat mag je ook best aangeven. Maar dan vind ik het vrij overtrokken om mij direct te betichten van een gebrek aan empathisch vermogen.

2 uur geleden zei Laki:

Weet je wat het is (wellicht heb ik dat niet goed genoeg duidelijk gemaakt); het komt op mij over een als een grote 'how can I make this about me'-show die ik meerdere artiesten in hun communicatie zie opvoeren. Het gaat in mijn beleving te vaak over hoe zwaar zíj het hebben, terwijl de bottom line in de boodschap eigenlijk zou moeten zijn - tenminste, als je de beweegredenen achter het protest tegen de deelname van Israël volgt - dat ze meeleven met wat er in Gaza gebeurt en het niet eens zijn met de gang van zaken. Nu weet ik ook wel dat de EBU streng is (geweest) op politieke uitingen gedurende het festival, maar je geeft, door je in de communicatie voornamelijk op jezelf en de Israëlische delegatie te focussen, wat mij betreft echt een verkeerd signaal af door je te focussen op je eigen leed. Daarmee doe je, wat mij betreft, afbreuk aan je eigen overtuigingen die je als artiest al dan niet hebt. 

Jij geeft aan het absoluut te geloven dat het effectief extreem zwaar was. Ik vraag me dan af: wat was er dan zo extreem zwaar? Was het:

- de druk die performen voor een miljardenpubliek met zich meebrengt?

- de bomvolle agenda die je als artiest in zo'n week hebt?

- de wijze waarop publiek en media op je reageert?

- het feit dat je het op moet nemen tegen een collega-artiest uit een land wiens daden je sterk afkeurt?

- de netelige sfeer die er heerste rondom het festival (denk aan de stortvloed aan beveiligingsmaatregelen, gespannen relaties met collega-artiesten en/of de pers)?

- of was het een combinatie van bovenstaande factoren?

- of toch iets anders?

Zeker voor wat betreft de eerste vier mogelijkheden zou je je als artiest toch gedeeltelijk moeten kunnen voorbereiden. Tegenwoordig gaat er met elke artiest een lading aan professionals en coaches mee naar Eurovision, ik mag toch hopen dat daar ook psychische bijstand door verleend kan worden. Je weet waar je als artiest aan begint door naar Eurovision te gaan: de hele wereld kijkt naar je en de druk om te presteren zal ongetwijfeld immens zijn. Maar dan denk ik ook: 'If you can't stand the heat, get out of the kitchen'. 

2 uur geleden zei Laki:

Dit ben ik met je eens. Ik vind alleen de woordkeuze die sommige artiesten gebruiken niet gepast, gegeven het feit dat het lijden van mensen in Gaza eigenlijk lijdend voorwerp is in deze context. Dat maakt de gebezigde woordkeuze wrang in mijn ogen. 

2 uur geleden zei Laki:

Dat ik Gaza erin betrokken had is niet correct, en daarvoor verontschuldig ik mij, maar ik hoop dat je begrijpt waar mijn reactie vandaan komt, gezien dat je denk ik niet begrijpt waar het vandaan komt of waar het op gedoeld is.

Excuses aanvaard. Hopelijk kun je me helpen met mijn bovenstaande vraag. Ik denk namelijk dat ik het echt niet begrijp. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Laki:

O

Azerbeidzjan moet ook uitgesloten worden, ja - wat mij betreft. Maar het menselijk leed daar is wel minder dan in de Gaza.

UnC1Jtg.png?ex=6641eebf&is=66409d3f&hm=c

QtQ2Iwm.png

Iets wat de extreemrechtse mensen die massaal op israël stemden zoals Djurovski eventjes over het hoofd verloren waren neem ik aan...

Oh ik ben extreem rechts Ach ja je bent niet de eerste die dat zegt maar klopt totaal niet. Ben wel rechts maar niet extreem. Overigens snap ik niet wat je nu probeert te zeggen dat zij op de Krim heeft gezongen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Grote Ree:

Ik reageer even per alinea, dat lijkt me handiger.

Dat mag en dat mag je ook best aangeven. Maar dan vind ik het vrij overtrokken om mij direct te betichten van een gebrek aan empathisch vermogen.

Weet je wat het is (wellicht heb ik dat niet goed genoeg duidelijk gemaakt); het komt op mij over een als een grote 'how can I make this about me'-show die ik meerdere artiesten in hun communicatie zie opvoeren. Het gaat in mijn beleving te vaak over hoe zwaar zíj het hebben, terwijl de bottom line in de boodschap eigenlijk zou moeten zijn - tenminste, als je de beweegredenen achter het protest tegen de deelname van Israël volgt - dat ze meeleven met wat er in Gaza gebeurt en het niet eens zijn met de gang van zaken. Nu weet ik ook wel dat de EBU streng is (geweest) op politieke uitingen gedurende het festival, maar je geeft, door je in de communicatie voornamelijk op jezelf en de Israëlische delegatie te focussen, wat mij betreft echt een verkeerd signaal af door je te focussen op je eigen leed. Daarmee doe je, wat mij betreft, afbreuk aan je eigen overtuigingen die je als artiest al dan niet hebt. 

Jij geeft aan het absoluut te geloven dat het effectief extreem zwaar was. Ik vraag me dan af: wat was er dan zo extreem zwaar? Was het:

- het feit dat je het op moet nemen tegen een collega-artiest uit een land wiens daden je sterk afkeurt?

- de netelige sfeer die er heerste rondom het festival (denk aan de stortvloed aan beveiligingsmaatregelen, gespannen relaties met collega-artiesten en/of de pers)?

- of toch iets anders?

Zeker voor wat betreft de eerste vier mogelijkheden zou je je als artiest toch gedeeltelijk moeten kunnen voorbereiden. Tegenwoordig gaat er met elke artiest een lading aan professionals en coaches mee naar Eurovision, ik mag toch hopen dat daar ook psychische bijstand door verleend kan worden. Je weet waar je als artiest aan begint door naar Eurovision te gaan: de hele wereld kijkt naar je en de druk om te presteren zal ongetwijfeld immens zijn. Maar dan denk ik ook: 'If you can't stand the heat, get out of the kitchen'. 

Dit ben ik met je eens. Ik vind alleen de woordkeuze die sommige artiesten gebruiken niet gepast, gegeven het feit dat het lijden van mensen in Gaza eigenlijk lijdend voorwerp is in deze context. Dat maakt de gebezigde woordkeuze wrang in mijn ogen. 

Excuses aanvaard. Hopelijk kun je me helpen met mijn bovenstaande vraag. Ik denk namelijk dat ik het echt niet begrijp. 

Ik beschuldig je niet aan een gebrek aan empathie. Als dat zo lijkt, dan is dat verkeerd overgenomen, maar wel denk ik dat je de situatie waarin de artiesten zich in bevonden de afgelopen week onderschat.

Ik kan enorm goed die reacties van de artiesten begrijpen en ik denk dat het voor velen ook gewoon niet leuk is. Verder doen ze hun wel job en doen ze gewoon hun act nog en voldoen ze aan alle contractuele verplichtingen. Ik vermoed dat dat ook de aanleiding is geweest tot het 'veelbesproken incident', dat dan meer dan waarschijnlijk fors is uitvergroot en gesanctioneerd is met een buitenproportionele maatregel zoals AVROTOS ook zegt.

Ik heb absoluut begrip voor die situatie, en ik denk dat bij meerdere (zeker Ierland bijvoorbeeld!) het meeleven met Gaza wel degelijk oprecht is. Maar de toxiciteit dat rond dat conflict en het hele gebeuren gepaard gaat, inclusief het continu gevolgd worden en bejaagd worden door de Israëlische delegatie (wat gewoon gebeurd is), het zwartmaken van elkaar door verschillende omroepen (effectief ook gebeurd), en het gevoel dat het hele festival op het randje van implosie stond echt wel zijn tol eist. Ik zou ook zo reageren en compleet op zijn op elk vlak. Maar ik ben dan ook geen artiest die voor miljoenen kijkers optreedt natuurlijk.

Citaat

- of toch iets anders?

Je geeft eigenlijk al 5 redenen, en het zal wel degelijk een combinatie van die factoren. 1 en 2 komt altijd voor, daar konden ze zich aan verwachten. 3 is ook niet uniek, maar de intensiteit lijkt mij wel heftiger dan anders. Als de Israëlische media bagger over je schrijft, dan denk ik dat dat wel een impact heeft. 4 is vrij uniek, maar niet de hoofdreden, want als dat de reden dan treed je gewoon niet op. Maar het probleem was wel dat bepaalden uit de delegatie wel de andere kandidaten opzoeken, uitdagen en actief belagen. Dat is wel gebeurd. Maar dat valt misschien onder 5: de netelige sfeer

En de netelige sfeer was wel uniek. Meestal is het een feest, dit was er absoluut geen. Het gedoe errond (de negativiteit), toxische relaties met buitenlandse pers en bepaalde medekandidaten, dat zal allemaal hun tol geëist hebben, dus een combinatie van maar vooral de netelige sfeer is mijn antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei timpy00:

@Urbeto

Is dit een serieuze krant uit Zweden of soort Telegraaf?

Ja en ja. Ik lees redelijk vaak Aftonbladet omdat hun verslaggeving over Zweedse aangelegenheden prima is voor zover ik dat kan inschatten. Maar aan de andere kant schijnt het ook wel een beetje een sensatiekrant te zijn. Je kunt er je nieuws vandaan halen, maar ik zou me er niet blind op staren. Net als bij het lezen van de Telegraaf dus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei timpy00:

@Urbeto

Is dit een serieuze krant uit Zweden of soort Telegraaf?

Telegraaf

Het waren zij die eerder ook al het gerucht lanceerden dat er fysieke agressie was.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stop alsjeblieft man het begint een beetje cringe te worden. We kennen je mening.

Als je toch letterlijk iedere overtreding wilt benoemen pak ze dan van alle landen. België, Servië zijn de makkelijkste om te beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites