Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

MU Worldvisionsongfestival #50

Grote Ree

Aanbevolen berichten

image.jpeg.a275d8fd88fc973339f3a8d570d084bb.jpeg

Terugblik eerste helft

We zitten precies halverwege de competitie en gaan dus de rust in. Een mooi moment om eens even terug te blikken op het verloop van deze editie tot nu toe. Wat uiteraard opvalt is de waanzinnige suprematie van Australië, maar er zijn natuurlijk nog meer dingen gebeurd die misschien niet direct in het oog springen, maar zeker het vermelden waard zijn. Hoog tijd om dus eens wat statistieken* op een rijtje te zetten:

* Mocht je nog niet helemaal bij zijn met de vorige updates, werk deze dan eerst even bij om spoilerteleurstellingen te voorkomen.

• Ere wie ere toekomt uiteraard, we kunnen niet anders dan te beginnen met het uiteenzetten van de historische prestatie in wording van Australië. Niet alleen hebben de Australiërs al een voorsprong van 38 (!) punten op runner-up Mexico, ook liggen zij op koers om een recordaantal punten in de wacht te slepen. Wanneer Erwin en zijn Australië in dit tempo door blijven gaan, zullen zij eindigen op een historisch hoog aantal van 202 punten. Ter vergelijking: het huidige puntenrecord staat op 154 en komt op naam van het IJsland van woutertwente in editie 13.
  • Over woutertwente en IJsland gesproken: er is nóg een record wat zij kwijt kunnen gaan raken. Australië heeft namelijk al vier twaalfpunters te pakken en het te verbreken record staat op zeven. Ook dat lijkt een haalbare kaart, zo op het eerste gezicht. 
  • Een kleine teleurstelling van Erwin en de zijnen wellicht zal het feit zijn dat zij zich niet meer in een illuster rijtje kunnen nestelen. Lang leek Australië van ieder ander land punten te gaan pakken, maar helaas gooiden Satyr's vermaledijde Hongaren roet in het eten. De twee enige winnaars die tot nu toe punten van elke andere scout wisten binnen te hengelen zijn Chiemel in editie 16 en ondergetekende in editie 31. 
  • Als we eens verder de tussenstand in de huidige editie erbij pakken, dan valt vooral de opmars van 007mark's Mexico op. In het tweede kwart van deze competitie pakte hij maar liefst 4,6 keer zoveel punten als in het eerste kwart. 
  • Bij Djurovski en Bosnië-Herzegovina zien we juist een neerwaartse spiraal. Hij begon furieus met drie achtpunters in de eerste vijf stemrondes, maar pakte in het gehele tweede kwart nog maar vier punten in totaal. 
  • Satyr (Hongarije), Rykjvk1 (Eritrea) en Laki (Servië) pakten in de eerste stemronde meer punten dan in alle dertien daaropvolgende stemrondes bij elkaar. 
  • Sowieso moet het voor Laki een teleurstellende editie zijn, want hij is op dit moment de scout die al het langst (dertien stemronden) van punten verstoten blijft. 
  • chrisje1993 en Noorwegen zitten ook niet ver van een dubieus record af. Tot nu toe hebben de Noren slechts twee punten gepakt. Daar moeten minimaal nog twee punten bij komen in de tweede helft van deze editie, anders gaat chrisje1993 de geschiedenisboeken in door de slechtst scorende inzending allertijden te hebben ingezonden. Op dit moment staat dat record op de naam van himan, die in editie 19 een schamele drie punten verzamelde met zijn Saint Lucia. 

De rustpauze is natuurlijk ook een goed moment om even uit te zoomen en uit te wijden over aanverwante zaken. Hoewel, om ivago nou een zaak te noemen, da's misschien ook weer onbeleefd. Deze meneer is dermate loyaal en toegewijd aan dit spelletje, dat hij zijn plekje in de spotlight in deze half-time break van de Worldvisionbowl dubbel en dwars verdient.  

image.thumb.png.06fa8c322b963d1697116deef215f521.png

Wie ivago zegt, zegt shoegaze. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dat genre dominant is in zijn inzendingen bij MU Worldvision. Maar het mooie aan ivago is dat, ondanks het feit dat shoegaze na al die jaren nog steeds niet echt ingebed lijkt te zijn in de smaakpapillen van muziekminnend MU, hij onverstoorbaar door blijft gaan met het inzenden van het genre waar hij zijn hart aan heeft verpand. Dat inzenden doet hij met doorgaans verschillende landen, al is het aantal landen waarmee hij dubbel heeft deelgenomen niet meer op één en zelfs niet op twee handen te tellen. Telt u even mee: Denemarken, Estland, Filipijnen, Ierland, Indonesië, Maleisië, Pakistan, Servië, Tsjechië, Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zweden. Kunnen we dan spreken van géén favoriete landen of juist heel veel favoriete landen? Tja, zegt u het maar. Wat in ieder geval voor mij als een paal boven water staat, is dat dit spelletje niet hetzelfde zou zijn geweest zonder de immer authentieke inbreng van onze lieftallige Zuiderbuur. 

Wat doorgaans ook boven de songfestivalmarkt hangt is de onderlinge liefde tussen ivago en Laki en de aan elkaar toebedeelde stortvloed aan punten die hieruit voortvloeit. Maar is hier nou eigenlijk wel sprake van of wordt dit door niet nader te noemen figuren opgeblazen? Statistieken liegen niet en dus ben ik er maar eens even ingedoken. En dan blijkt dat de onderlinge waardering er zeker is, maar misschien minder dan je op voorhand zou verwachten. Oordeel zelf, zou ik zeggen: in 25% van alle edities waarin hij deelnam gaf ivago de volle mep aan Laki. Omgekeerd was dat 29%. Merk hierbij op dat het aantal tien- en achtpunters in deze statistiek achterwege is gelaten. Uit de Excel-database in zijn huidige vorm is dat niet op te maken. Ik laat aan beide heren dus maar zelf over om deze analyse van een eigen interpretatie te voorzien.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, leuk om te lezen dat ik een record te pakken heb door in editie 16 van alle deelnemers punten gekregen te hebben. Vermoed, zonder te checken, dat dit met weinig deelnemers is geweest (en dat Duitse nummer dienik zelf niet eens zo geweldig vond?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Chiemel:

Ah, leuk om te lezen dat ik een record te pakken heb door in editie 16 van alle deelnemers punten gekregen te hebben. Vermoed, zonder te checken, dat dit met weinig deelnemers is geweest (en dat Duitse nummer dienik zelf niet eens zo geweldig vond?)

Dat was inderdaad een editie met weinig deelnemers (ik meen 16?). Was met Nicht Nichts, vond dat wel een toffe song eigenlijk. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zullen niet altijd twaalfpunters geweest zijn, maar ik vermoed wel dat op 1-2 keer na ik altijd punten heb gegeven aan ivago. Geen idee aan wie ik allemaal twaalf punten heb gegeven, maar soms is er wel eens competitie van iemand anders zoals bijvoorbeeld Chiemel. Denk dat het percentage 8+ punten aan ivago van mijn kant echt wel belachelijk hoog ligt. Maar goed ja, erg verwonderlijk is dat niet gezien shoegaze (één van) mijn favoriete genre(s) is en ivago het quasi altijd wel daar gaat gaan zoeken of ergens in die vibes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Platina32:

@Grote Ree Er staat in je graphic dat ivago alle top-10 posities buiten de top 3 heeft gehad, maar hij is toch nooit achtste geworden?

Beetje muggenzifterij van mij, ik weet het, maar je bent zo van de data (ik vind het ook interessant, trouwens, dus props), dat ik het maar even vermeld.

Scherp van je. Wellicht verkeerd gekeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg bedankt @Grote Ree ik heb met plezier zitten lezen. Erg fijn om te zien dat mijn (eigenzinnige) inbreng zo door je wordt gewaardeerd! 

Zeker is dat ik er van hou om veel variatie in mijn landenkeuze te steken, en als het even kan liefst een land dat niet te voor de hand liggend is.

Wat @Laki zegt klopt ook, op een paar keer na altijd punten van gekregen en aan gegeven. Niet steeds de 12, maar over het algemeen sowieso top 3.

Enough about me, on with the show!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.jpeg.a275d8fd88fc973339f3a8d570d084bb.jpeg

Stemronde 15/28: Italië

We trappen het gaspedaal voorzichtig weer in op ons songfestivalcircuit, wetende dat een aantal onder ons op recordjacht zijn. Merk hierbij wel op dat er deze week door uw organisator een paar pitstops gemaakt gaan worden, dus plankgas zal het niet worden. We touren op onze Vespa naar Italië, waar Whitewolf345 zo dadelijk de Italiaanse stemmen bekend zal maken. Daarmee presenteert zich de tweede debutant van deze editie. Overigens doet hij ook mee met een zeker ander harig spel en daarmee matcht zijn username uitermate goed, of toch juist niet? We dwalen af, geen speculaties hier over de bevolkingssamenstelling van Wakkerdam, dat laten we aan het café over. 

De Italianen hebben al 27 keer eerder meegedaan aan MU Worldvision. Dat is aanzienlijk minder dan buurland Frankrijk (40), maar tegelijkertijd beduidend meer dan andere Zuid-Europese landen als Spanje (11) en Portugal (5). Absoluut hoogtepunt voor de Italianen was de victorie in editie 7, toen de band Mighty Oaks meedeed met het nummer Brother. Verantwoordelijke scout voor die inzending was Lars990, een scout die al tijden in geen velden of wegen meer te bekennen is. Succes was er ook voor bas2204, die in editie 13 - ja, dat was inderdaad die keer dat IJsland zo bizar veel punten pakte - het zilver pakte met de Italianen en mij liet kennismaken met de naam Jack Savoretti. Weliswaar eindigde Italië op een afstand van 50 punten van de winnaar, maar zilver is zilver! Voor een podium in deze editie moet er nog veel water door de Tiber stromen, maar dromen mag altijd!

De stemmen van Italië 

Spoiler

image.thumb.png.2cce942147e20b7a3fac0edcfa1a0659.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites