Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] Centro de Alto Rendimiento

De Raam

Aanbevolen berichten

Ik vermoed dat het uiteindelijk allemaal wel zal meevallen. Voor het eerste elftal kan je desnoods ook nog altijd gaan ‘shoppen’ bij je b-elftal of de onder 23 om wat gaatjes op te vullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.feae1faf257e79cdfbf235e8f147c818.png

25. TRANSFERS UIT 2025

Schijnbaar hebben jullie vertrouwen in mij als manager. Dat is toch fijn om te lezen. Ach ja, als schrijver moet je zaken soms wat dramatiseren. Helaas trappen jullie er niet in. Feit blijft wel dat er een hele hoop spelers vertrokken en de deadline staat pas op 16 maart. Op dat moment zouden we al zes competitiewedstrijden achter de rug hebben. Hoewel we nog maar op 19 februari zijn aanbeland, verwacht ik weinig verdere verschuivingen in deze window. De reden van het hoge aantal vertrekkende spelers is simpel; ik wil zo snel mogelijk naar mijn initiële selectieverdeling of daar in ieder geval zo dicht mogelijk in de buurt blijven.

Om jullie geheugens een beetje op te frissen, dit is wat ik graag zou zien:

• Eerste elftal
    • 24-26 spelers; op basis van huidig niveau, de beste spelers van de club zitten in dit team
  • B-team
    • 16-18 spelers; te oud voor de jeugd, nog niet goed genoeg voor het eerste (als B-team niet op tweede niveau speelt wordt dit het ‘verhuur team’)
  • Onder 23
    • 16-18 spelers; te oud voor de Onder 19, nog niet goed genoeg voor het eerste, nog niet klaar voor B Team
  • Onder 19
    • 14-16 spelers; grotendeels 16/17-jarigen die meer belang hebben bij training dan wedstrijden, ontwikkeling boven resultaat

We hadden in het eerste seizoen ongeveer twintig spelers te veel volgens het ideale plaatje. Ondanks het aantal transfers ben ik blij dat een aantal spelers, waarvan ik dacht dat ze een transfer gingen maken, toch gebleven zijn. Het grote gros vertrok dan ook middels een contractbeëindiging. 

vrijetransfers.png.f79bd6b1a560671d3250991c20e14ab7.png

De meest opvallende naam zal degene zijn die bovenaan dit lijstje prijkt: Nicolás Previtali. Ik heb meerdere malen geprobeerd om zijn vertrek te voorkomen maar hij was boos over een gebrek aan speeltijd. Hoewel hij werd gezien als basiskracht, kwam hij slechts tot zeven starts. Hij mocht vijftien keer vanaf de bank zijn intrede maken. Blijkbaar niet genoeg voor Nicolás.

Citaat

previtali.png.43b233d550eb4de23fa64643a58ccb6a.png

Twee andere spelers tekenden over het lopende seizoen een contract bij andere clubs. Nicolás Rojas vertrekt op deze manier gratis naar Búhos ULVR en Steven Cortez tekende een contract bij Cuniburo. Beide spelers kwamen afgelopen seizoen bij ons niet aan de bak. 

vrijetransfersclubs.png.81a5b8155ee0f2d9b27f7b91c5c08253.png

In februari werden er nog eens zeven spelers de deur gewezen. Al deze spelers stonden op de transferlijst maar wisten geen interesse van andere clubs te wekken, waarna ik besloten heb hun contracten op te zeggen. Al deze spelers zaten in het B-Team en hadden geen zicht op speeltijd komend seizoen. 

freetransferlate.png.7c00f1cea0e5beafbab1235046331010.png

Dat waren toch al 26 spelers die de deur achter zich dicht trokken in Sangolqui en vervolgens andere oorden gingen opzoeken. Daar bleef het overigens niet bij want we hadden te maken met meer ontevreden spelers, die graag elders hun krabbel wilden zetten. Daarnaast was er interesse in enkele sterkhouders uit het debuutjaar. We gaan kijken naar voor welke spelers er betaald werd. 

transfersuitgeld.png.a71f1f74d06c34b7b899eb4281a5360e.png

De eerste die een echte transfer maakte was Bryan García. Deze 24-jarige middenvelder speelde aardig wat wedstrijden voor ons maar het bleek al gauw dat hij zijn potentie bijna bereikt had en hij meer uitdaging nodig had om zich verder te kunnen ontwikkelen. River gaat uiteindelijk €1.500.000,- betalen voor zijn diensten en heeft hem meteen verhuurd aan Olimpo. 

Estalin Segura en Josué Palacios waren beide jeugdspelers die geen zicht hadden op aansluiting bij het eerste elftal. Om die reden mochten ze bij een redelijk bod vertrekken. De biedingen van América en Macará werden zonder te onderhandelen geaccepteerd. Spelers die we niet nodig hebben, gaan we niet onnodig vasthouden. 

Enkele dagen later vertrok Joao Ortiz naar Nashville voor een bedrag van €1.500.000,-. Daarmee verliezen we opnieuw een centrale middenvelder. Ortiz had aangegeven zijn in 2025 aflopende contract niet te gaan verlengen dus we moesten hem wel nu verkopen om nog aan hem te verdienen. Ortiz was met 37 basisplaatsen een belangrijke speler in het afgelopen seizoen.

Citaat

Schermafbeelding2024-01-10081651.thumb.png.506c6d6c73c78d44823a6335004822d4.png

Schermafbeelding2024-01-10082230.thumb.png.c875425c6e2fe98f50a1ea57a3d62ef4.png

transfersuitgeld2.png.58acf1d82964d42a1cebbed2185194af.png

Niet lang daarna vertrok onze absolute sterspeler van afgelopen seizoen richting Brazilië. Fluminense betaald €7.500.000,- voor de diensten van Junior Sornoza. Enkele clubs uit de MLS waren bereid meer geld voor hem op tafel te leggen maar daar had Sornoza geen trek in. Ik besloot akkoord te gaan met de transfer omdat ik geen spelers tegen hun zin bij de club wil houden. Junior, bedankt voor de bewezen diensten!

Maeolo Renería vertrok naar concurrent Emelec voor een bedrag van €225.000,-. Rentería mocht vertrekken wegens een gebrek aan speeltijd en het uitblijven van zicht op meer van dat. Andy Velasco was die andere speler die aangegeven had dat hij zijn in 2025 aflopende contract niet zou gaan verlengen. 

Zo werd er tot nog toe een bedrag van ruim €11.000.000,- opgehaald, iets minder dan de geschatte €15.000.000,-. Dit komt door het feit dat ik nog enkele transfers verwacht had maar het lijkt erop dat er voorlopig niemand meer gaat vertrekken. Ik ben enkel nog bezig om sommige talenten te verhuren.

Citaat

Schermafbeelding2024-01-10083208.thumb.png.9512597876311db458a470b496d45c38.png

Schermafbeelding2024-01-10083228.thumb.png.339d3b15eb2e3667506a471952de8a14.png

Schermafbeelding2024-01-10083247.thumb.png.c789156aa82584fae902f8f06f5dc530.png

We zijn lang aan het onderhandelen geweest over centrale middenvelder Jordy Alcívar en accepteerden uiteindelijk een bod van €7.500.000,- van Cincinnati maar Jordy bleef dan toch liever bij Independiente voetballen. Ook centrale verdediger Richard Schunke stond lang in concrete belangstelling van grotere clubs maar dat ebde langzaam weer weg en dus blijft ook hij bij Independiente

Reacties

Spoiler
Op 8-1-2024 om 21:31 zei MisterX:

Dit gaat je vast wel lukken. Je weet vast wat leuke goedkope talenten ergens vandaan te plukken die je verder kunt vormen ;)

Wat een vertrouwen! We gaan in de volgende update zien wat ik erbij gehaald heb ;) 

Op 9-1-2024 om 06:56 zei delichris:

Hopelijk gaat het lukken om al die spelers te verkopen. En je houdt ook nog eens geld over aan salaris.

Niet allemaal dus maar we hebben een leuk zakcentje binnen gekregen zo!

23 uur geleden zei Willem:

Ik ben benieuwd naar welke spelers je gaat kijken, er zal vast een interessante gedachte achter zitten qua leeftijdsopbouw, karakter en andere punten waar ik me nooit echt in verdiep (schept even flinke verwachtingen).

Dat zien we in de volgende update, vandaag eerst de vertrekkers!

18 uur geleden zei Marius:

Ik vermoed dat het uiteindelijk allemaal wel zal meevallen. Voor het eerste elftal kan je desnoods ook nog altijd gaan ‘shoppen’ bij je b-elftal of de onder 23 om wat gaatjes op te vullen.

Ik ben wel de transfermarkt opgegaan en heb inderdaad enkele gasten gepromoveerd, gaan we in de volgende update zien!

16 uur geleden zei Tim Windt:

Ideaal is het niet maar ik voorzie geen grote problemen. 

Veel vertrouwen, haha!

16 uur geleden zei Daz:

Mooi stuk. Ik ben benieuwd!

Vandaag de vertrekkers, wie er gaan komen blijft dus nog even spannend!

12 uur geleden zei Djurovski:

Nog geen jeugdintake is wel raar maar voor de rest vind je denk ik wel een goede oplossing

Ik kan alvast verklappen dat de jeugdintake heeft plaatsgevonden in januari, zien we in de volgende update! ;) 

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je komt aardig in de buurt van de geschatte inkomsten, en de enkele spelers die wel gewoon gebleven zijn ga je waarschijnlijk nog goed kunnen gebruiken en plezier aan beleven. Vooral benieuwd naar de nieuwkomers natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.18fc493c77b78a852dea5f05f3bb7f19.png

26. TRANSFERS IN 2025

Hoewel ik eigenlijk niet wilde, hebben we de portefeuille moeten trekken in deze transferperiode om de selectie aan te vullen. Buiten het aantrekken van externe spelers hebben drie jeugdspelers de stap naar het Eerste Elftal kunnen zetten. Ik moet zeggen dat dat mij verheugd. Momenteel wordt er enkel nog gewerkt aan een aantal huurdeals en daarom verwacht ik weinig verdere mutaties bij het eerste. Naast al het transfergeweld werd ik op 16 januari ineens verblijd met een heuse Youth Intake! En niet zomaar een dus laten we daar beginnen. 

Ik ben nooit zo’n fan van het volgende overzicht maar Football Manager geeft ons weinig andere opties om een intake te bekijken. De sterren die je in dit overzicht te zien krijgt, zeggen uiteindelijk niet zo heel veel en kunnen na een aantal maanden zomaar gewijzigd zijn. Desondanks ga ik hem jullie toch tonen en bekijken we daarna de spelers even individueel. 

intake.png.8fffd3c7b42b07dd4cf7f0335820e1f7.png

Al met al mogen we denk ik niet klagen over deze intake. Volgens onze Hoofd Opleidingen hebben we te maken met een ‘Gouden Generatie’ waarbij Gabriel Ruiz de ruwe diamant zou zijn. Zelf ben ik van mening dat we qua potentieel niveau met Gabriel een nieuwe Kendry Paez in ons midden hebben. Al blijft het natuurlijk afwachten of hij zich ook goed kan ontwikkelen. Gabriel heeft meteen de stap naar het eerste gemaakt en gaat in het komende seizoen genoeg kansen krijgen om een kickstart te maken aan zijn ontwikkeling. 

Citaat

RUIZPROFIEL.png.435d29a3bfa0a8e008243e6869b15e10.png

Na Moisés Caicedo, Piero Hincapié en Kendry Paez het nieuwe grote talent van Independiente del Valle? 

Ruiz kwam door als echte spits maar na enkele wedstrijden op de AMC positie heeft hij ook die al onder de knie. Het mooie aan de in Píntag geboren aanvaller is natuurlijk zijn potentieel, maar hij heeft ook de juiste persoonlijkheid om dat potentieel te gaan benutten. Gabriel heeft al erg goede attributen voor Finishing, Technique, Determination, Flair, Off The Ball, Teamwork, Work Rate, Acceleration, Balance en Natural Fitness. Komend seizoen mag hij minuten maken als Shadowstriker in onze nieuwe tactiek. 

In het citaat hieronder kunnen jullie de rest van de spelers uit de Youth Intake bekijken:

Citaat

Schermafbeelding2024-01-11121105.png.3433ba9ca5e07c05988eb9cd28c51948.png

Schermafbeelding2024-01-11121115.png.9bce38ab9b3a20fbbccbc6f9826b3f33.png

Schermafbeelding2024-01-11121126.png.d7353e04f921cfd62ec7c8897cfda392.png

Schermafbeelding2024-01-11121136.png.568e390ef802c86d5721d692a1433ade.png

Schermafbeelding2024-01-11121144.png.00e3f7f2c7c2d66a78bca1a36cb97374.png

Schermafbeelding2024-01-11121155.png.89d072ea379b6f065bf736faf7288638.png

Schermafbeelding2024-01-11121204.png.9b050264e56fc382e94be7c8ccec7b44.png

Slechts één speler met een gebalanceerde mentaliteit, dat stemt mij uiterst tevreden! 

Goed, transfers dan! Ik trok voornamelijk centrale verdedigers aan omdat het er naar uitzag dat we met twee centrale verdedigers zouden blijven zitten. Uiteindelijk bleven de transfers van Richard Schunke en Esnáider Cabezas uit, waardoor we er nu eigenlijk te veel hebben. (Jair Collahuazo, Kevin Lomónaco, Libermann Torres en Leonardo Realpe) Gelukkig had ik besloten om met drie centrale verdedigers te gaan spelen in het nieuwe seizoen. Verder werd er een talentvolle Ecuadoraanse rechtsbuiten (Juan José Pérez) aangetrokken, al blijft die komend seizoen op huurbasis voor zijn oude club spelen. Het lijkt er op dat onze rechtsbuiten, Patrik Mercado, na nog een goed seizoen een transfer richting het beloofde land kan gaan maken. Met deze transfer hebben we vast voorgesorteerd op zijn vertrek. 

transfers1.png.9a2dea5697cc9b4c72177c7b53714ec2.png

Met Libermann Torres en Leonardo Realpe haalden we onbedoeld twee voormalig jeugdspelers terug naar Sangolquí. Beide spelers doorliepen de jeugdopleiding van de club om vervolgens naar Villareal en RB Bragantino te vertrekken. Na enkele seizoenen zijn ze beiden terug bij de club waar het voor hen allemaal begon. 

Profielen van Jair Collahuazo, Kevin Lomónaco, Libermann Torres, Leonardo Realpe en Juan José Pérez

Citaat

Schermafbeelding2024-01-11120933.png.eb4a05ab74df094dce09b62fff89a534.png

Schermafbeelding2024-01-11120945.png.3d8c9e41fe29bf4f82811287106b9f9c.png

Schermafbeelding2024-01-11120956.png.c6aebe990146335493f18b3672d9f91a.png

Schermafbeelding2024-01-11121007.png.81d85d4cc584ea264d6d44cf576cbfdd.png

Schermafbeelding2024-01-11121019.png.49d0fecad05d35d3575b173348bce2d3.png

We sloten onze inkomende transfers af met twee buitenkansjes, die wij als Independiente niet konden laten schieten. Want zeg nou eerlijk, wie had verwacht dat wij een talent als Claudio Echeverri naar Ecuador zouden kunnen halen? Ik heb lang getwijfeld over deze transfer, gezien het hoge bedrag. Echter geloof ik dat Echeverri ons in de toekomst een hele zak met geld kan opleveren. Daarnaast staat Kendry Paez natuurlijk voor een vertrek (komende zomer) naar Engeland en kan de Argentijn op termijn zijn plekje overnemen. 

transfers2.png.bd5f9b3d5b6cd93c3f9911dbe7dea1d7.png

Voor centraal op het middenveld werd Ronald bij Grêmio weggelokt. Opnieuw een transfer waarvan ik niet had verwacht dat de speler in kwestie naar Ecuador zou willen komen. Grêmio is toch geen kleine club in Brazilië en die competitie staat veel hoger aangeschreven dan de onze. Vorig seizoen werden ze ook gewoon nog netjes derde. Wel moest Ronald het doen met slechts vier invalbeurten, wellicht heeft dat hem overtuigd zijn heil elders te gaan zoeken. De 22-jarige Braziliaanse middenvelder werd eigenlijk gehaald als vervanger van Jordy Alcívar, wiens transfer naar Cincinnati op het laatste moment werd gecanceld. 

Profielen van Claudio Echeverri en Ronald

Citaat

Schermafbeelding2024-01-11121032.png.9a64519447d4e356f45b2d98811a7ec0.png

Schermafbeelding2024-01-11121041.png.07e4c78550dbade6fb4cc10c4acec9b0.png

Zo staat er een mooie uitgebalanceerde selectie van 25 man. Zeker gezien de nieuwe speelwijze maar daar kom ik op terug in een latere update. Ook de overige selecties zal ik dan even snel met jullie doornemen. Ik verwacht met deze selectie ‘gewoon’ weer landskampioen van Ecuador te kunnen worden en dit jaar is het doel om de groepsfase van de Copa Libertadores te overleven. Vooralsnog zijn we ingedeeld bij het Argentijnse Huracán en het Braziliaanse São Paulo. Millonarios FC uit Colombia of Palestino uit Chili maken in een rechtstreekse ontmoeting uit wie de vierde club in onze groep gaat worden. 

SELECTIE.thumb.png.14b04e1f6dcb3a705744b40b071baee8.png

Reacties

Spoiler
Op 10-1-2024 om 08:50 zei delichris:

Aardig wat spelers geloosd.

Inderdaad, maar gelukkig staat er gewoon een voltallige selectie op de benen!

Op 10-1-2024 om 09:03 zei ElPrincipito:

Aardig wat geld voor de Ecuadorianen! Lekker. 

Heel veel geld voor Ecuadoraanse begrippen, zeker ook wat we uitgegeven hebben! Was eigenlijk niet het oorspronkelijke plan maar goed.

Op 10-1-2024 om 09:25 zei Tim Windt:

Heel wat spelers die vertrekken, aangezien je dit voor ogen had alleen maar goed.

Nouja, niet allemaal natuurlijk maar soms moet je concessies doen!

Op 10-1-2024 om 09:49 zei Rykjvk1:

Met je sterkhouder nu vertrokken, ik hoop dat je komend seizoen een waardig vervanger op kunt stellen! 

Goed dat Alcivar nog een (half?) jaartje blijft. :) 

Voorlopig blijft Alcívar nog even hangen, denk wel dat hij de eerstvolgende is die vertrekt, buiten Paez om natuurlijk.

Op 10-1-2024 om 10:15 zei Kyrill:

Mooie transfers gedaan hoor!!! 

Bedankt!

Op 10-1-2024 om 10:27 zei Marius:

Je komt aardig in de buurt van de geschatte inkomsten, en de enkele spelers die wel gewoon gebleven zijn ga je waarschijnlijk nog goed kunnen gebruiken en plezier aan beleven. Vooral benieuwd naar de nieuwkomers natuurlijk.

Die gaan we zeker nog nodig hebben dit seizoen! Bij deze de nieuwe gezichten..

20 uur geleden zei DGremlin:

Met zoveel personeelswissels lijkt me dat de team cohesion wel een deukje zal gekregen hebben?

Ja, inderdaad! Gelukkig hebben we een lange voorbereiding om daar wat aan te doen ;) 

2 uur geleden zei Daz:

Echt veel spelers die vertrekken maar 11 miljoen uiteindelijk lijkt me meer dan prima, toch?

11 miljoen is heel veel geld voor Ecuadoraanse begrippen maar bijna alles is in nieuwe spelers geïnvesteerd! Hopelijk gaat dat in de toekomst nog hogere bedragen opleveren. 

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echeverri had ik niet meteen verwacht, zeker ook niet gezien de kostprijs, maar met het samenstellen van een gebalanceerde kern lijk je in ieder geval wel goed uit de mercato gekomen te zijn. Het blijft toch vaak puzzelen om daarin te slagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het eerste oog een goede jeugdintake waar Gabriel Ruiz er echt uitspringt. Verder heb je je goed weten te verbeteren door je inkopen die je ook nog eens perfect onderbouwd. Kan daarom alleen maar stellen dat je er na deze periode nog beter voor staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei De Raam:

Voorlopig blijft Alcívar nog even hangen, denk wel dat hij de eerstvolgende is die vertrekt, buiten Paez om natuurlijk.

Zeker als ie op de transferlijst staat als Surplus to Requirements! :D 

Mooie jeugdlichting en goede aankopen. Echeverri nu al veruit de duurste speler in je team. 

Mooi principe ook dat je weet dat je eigenlijk opleidt voor andere teams, maar daar geen enkele moeite mee hebt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.5b1acbb5660c1b5ce736653ae91ef958.png

27. SELECTIE 2025 & TACTIEK

Met al het voorgaande transfer geweld - en de eerste youth intake - zijn de selecties er iets anders uit komen te zien. In deze update lopen we dan ook even vluchtig door de selecties heen en kijken we hoe ik hierop de speelwijze heb aangepast en wat dat ons in de voorbereiding gebracht heeft. Sowieso wil ik dit seizoen wat meer van eigen kracht uitgaan in plaats van ons elke keer aan te passen aan de tegenstander. 

Daar ligt met name de uitdaging dit seizoen. Uitgaan van eigen kracht en niet proberen de tactieken van onze tegenstanders te counteren. Met een beetje geluk hebben we op die manier wat meer tegenstand. FM wordt vrij gemakkelijk wanneer je in de gaten krijgt hoe je bepaalde formaties goed kunt counteren. Al blijven de resultaten in deze savegame van ondergeschikt belang, willen we wel de doelstellingen van het bestuur blijven behalen. 

EERSTE ELFTAL
In het eerste elftal hebben we het liefst tussen de 24 en 26 spelers. Op die manier hebben we alle posities dubbel bezet en kan ik iedereen voldoende speeltijd bieden. Sowieso wil ik dit seizoen wat meer kansen gaan geven aan enkele talenten. Momenteel zitten we aan het maximale aantal van 26 spelers in de selectie. 

Naast de aangekochte krachten hebben enkele jeugdspelers de stap naar het eerste kunnen zetten. Keny Arroyo hebben we in eerdere updates al uitvoerig behandeld. Arroyo had te weinig weerstand in de Onder 19 en werd dus voor het tweede deel van het eerste seizoen naar het B Team gezet, waar hij in vijftien wedstrijden heeft laten zien klaar te zijn voor de volgende stap. 

De tweede jeugdspeler die aan het eerste elftal is toegevoegd is Geremy de Jesús. Geremy is evenals Keny van nature een linksbuiten. Geremy bracht het gehele eerste seizoen door in de Onder 19. In het eerste deel van dat jaar had De Jesús moeite om zich te ontwikkelen, waarschijnlijk omdat Keny voor hem in de pikorde stond. In het tweede deel van het eerste seizoen zat Keny bij het B Team en begon Geremy zich ineens razendsnel te ontwikkelen. 

De Jesús mocht in het eerste seizoen al ruiken aan het echte werk. Hij kreeg namelijk drie basisplaatsen in het eerste én mocht vier keer invallen. In die wedstrijden toonde hij met twee doelpunten en twee assists dat hij gerust mee kan op dit niveau. 

Gabriel Ruiz, voorgesteld in de vorige update, kwam door in onze eerste jeugdinstroom. Het 15-jarige talent werd meteen naar het eerste elftal gestuurd. Momenteel zit hij nog op het niveau van de LigaPro Betcris Serie B maar ik verwacht dat het niet lang gaat duren voordat hij gezien wordt als een speler die moet spelen op het hoogste niveau. 

Zo hebben we met alle wisselingen nu 26 spelers in de selectie, wat een beetje aan de hoge kant is. Echter gaan we in de zomer, in Ecuador is dat halverwege het seizoen, afscheid nemen van Kendry Paez, die dan naar Chelsea vertrekt. Verder zien we aan het eind van het seizoen de inmiddels 43-jarige Cristian Pellerano met pensioen gaan. Verder staat nog altijd Jordy Alcívar in de belangstelling van enkele andere clubs uit de MLS en Braziliaanse Serie A. 

SELECTIE1IDV.thumb.png.ab7bc98aad19ff7a37eedc0f204cdadd.png

De voltallige eerste selectie van IDV in 2025

TACTISCHE PLAATJE

Met het vertrek van Lautaro Díaz halverwege het vorige seizoen en Junior Sornoza in de vorige window, hebben we geen spitsen meer. Ja, er zijn enkele aanvallende middenvelders die die positie zouden kunnen invullen maar ik heb de voorkeur voor meer kracht in de punt van de aanval. Gabriel Ruiz is van nature een spits maar ook hij heeft nog niet genoeg kracht om het de centrale verdedigers écht moeilijk te maken en zou er voor hem geen geschikte backup zijn. Om die reden spelen we dit seizoen dan ook Strikerless

Nu we in de transferperiode aardig wat centrale verdedigers aan de selectie hebben toegevoegd, worden we ‘gedwongen’ om met drie centrale verdedigers te spelen. We willen toch graag iedereen tevreden houden. 

FORMATIEIDV343RD.png.e514004dfecaa7621d50eab8c2085965.png

Ik noem dit zelf een 3-4-3 maar het kan evengoed een 5-2-3 genoemd kunnen worden. Het idee achter de formatie is eigenlijk vrij simpel, zoals in mijn beleving wel vaker het geval is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor lezers ook geldt dus ik zal het ‘kort’ even uitleggen. 

De keeper mag ver van zijn lijn komen om steek- of lange ballen op te vangen die niet door onze hoge verdedigende linie onderschept kunnen worden. De buitenste centrale verdedigers zijn voetballende verdedigers. Hun eerste taak is natuurlijk om de aanvallers van tegenstanders uit te schakelen maar zijn ook in de opbouw heel belangrijk. De BPD’s zullen regelmatig de DM strata in dribbelen om een overtal op het middenveld te krijgen of om hoge presses te ontwijken. 

De Libero zal standaard opschuiven naar het leeggelaten defensieve middenveld en zal proberen aan te sluiten bij de Carrilero om samen met hem het middenveld te bespelen. 

De Wingbacks hebben als taak om in balbezit mee naar voren te gaan en het veld breed te houden. Daarnaast mogen zij, wanneer daar de ruimte voor is, de voorzetten richting onze aanvallers verzorgen. 

Op het centrale middenveld zien we een zwaar gemodificeerde Carrilero, die erg belangrijk is in deze tactiek. Deze rol staat van nature wat wijder dus hij zal veelal de linkerkant op trekken. Sowieso is de Carrilero vooral een ondersteunende rol, die in tegenstelling tot de dynamische middenvelder, vooral de verschillende middenveld strata’s met elkaar verbindt. Hij is dus de sleutel tussen onze Libero en de aanvallende middenvelders. Omdat de Carrilero vaak in zeeën van ruimte uitkomt, heb ik besloten van hem een soort spelverdeler te maken. In een volgende update ga ik hier uitgebreid op terugkomen. 

Naast het manusje-van-alles staat een loper in de rol van Aanvallende Centrale Middenvelder. Ik denk dat jullie inmiddels in de gaten hebben dat het centrale middenveld de motor is van deze tactiek. De combinatie van de gemodificeerde Carrilero en Centrale Middenvelder met Aanvallende taak geeft mooie dingen weer in de engine. 

Op de flanken gebruiken we twee Inverted Wingers. Het idee is dat zij in eerste instantie het veld breed houden, totdat de backs aansluiting vinden, waarna ze naar binnen mogen komen om het centrum te overladen. Daarnaast is de Inverted Winger een redelijk creatieve rol, zeker op support. Zij mogen dan ook zeker bijdragen aan het creëren van kansen voor onze Shadowstriker en Centrale Middenvelder, die voornamelijk de penetratie moeten verzorgen.  

IN BALBEZIT

In balbezit willen we pro-actief zijn en eigenlijk zo snel mogelijk richting het doel van de tegenstander. Door de positieve mentaliteit staan we in balbezit redelijk breed. Dit geeft ruimte aan onze centrale spelers. Play Out Of Defence is geselecteerd omdat we met drie centrale verdedigers spelen en we een Carrilero hebben die komt helpen bij de opbouw. In onze defensieve derde hebben we dan ook vaak een overtal en kunnen we gemakkelijk onder een hoge pressing uitspelen. 

Onze aanvallen mogen op hogere snelheid worden uitgevoerd en dus staat het tempo iets hoger. Verder willen we chaos veroorzaken door onze spelers meer te laten dribbelen. Een dribbelende speler trekt tegenstanders aan, wat gaten op een andere plek veroorzaakt. Vervolgens hebben we ook Expressiever spelen geselecteerd zodat onze spelers wat meer risico nemen in de passing. In combinatie met Pass Ball Into Space, die overigens niet altijd aanstaat, zien we veel steekballen en intelligente passes in de ruimte. 

Low crosses is geselecteerd omdat we zonder echte spits spelen en ik wil dat de bal over de grond teruggetrokken wordt voor het doel op onze inlopende spelers.

BALBEZIT.png.0226512129d4fbfb9be72052e1840258.png

IN TRANSITIE

Wanneer we de bal verliezen, willen we die zo snel mogelijk en zo hoog mogelijk op het veld terugveroveren. Als dat lukt, willen we opnieuw zo snel mogelijk terug richting het doel van de tegenstander en dus staan Counterpressing en Counter geactiveerd. 

Omdat we van achteruit willen opbouwen, als we daar de bal in bezit hebben, mag de doelman de bal inleveren bij één van de centrale verdedigers. Als hij mogelijkheden ziet om een counter te starten, mag hij het spel snel hervatten. 

TRANSITIEFASE.png.23c7f1b52d371def35760b84954f6bbb.png

ZONDER BAL

Als we de bal niet hebben willen we die zo snel mogelijk terug hebben. We spelen dan ook met een hoge en agressieve pressing. Om de boel een beetje bij elkaar te houden, spelen we ook met een hoge defensieve lijn. Dit zorgt ervoor dat ons team compact blijft staan en we elkaar snel kunnen vinden in de omschakeling. De voorste drie mogen proberen de tegenstander vast te zetten als hun doelman de bal heeft. Zo proberen we een lange bal te forceren die voor onze verdediging gemakkelijk op te vangen is. 

VERDEDIGEN.png.9d6a690e1c28480e379f7b484d240d04.png

Dat is hoe we gaan spelen in 2025 in Ecuador! Mochten jullie vragen hebben over deze tactiek, dan hoor ik dat graag. In de volgende update kijken we even naar het B Team en de Onder 19 en hun prestaties in het voorgaande seizoen. De update daarna zal voornamelijk over de Carrilero gaan, waarna we weer naar het eerste deel van het nieuwe seizoen gaan kijken. 

Reacties

Spoiler
Op 11-1-2024 om 12:34 zei Kyrill:

MOoie jeugdlichting en transfers hoor, netjes

Bedankt Karel!

Op 11-1-2024 om 12:45 zei ElPrincipito:

Echeverri

Ja, inderdaad. Verrassend dat hij überhaupt wilde komen. 

Op 11-1-2024 om 13:54 zei Marius:

Echeverri had ik niet meteen verwacht, zeker ook niet gezien de kostprijs, maar met het samenstellen van een gebalanceerde kern lijk je in ieder geval wel goed uit de mercato gekomen te zijn. Het blijft toch vaak puzzelen om daarin te slagen.

Ik ook niet, was echt een verrassing dat hij wilde komen. We hebben een goede window achter de rug inderdaad.

Op 11-1-2024 om 13:57 zei Tim Windt:

Op het eerste oog een goede jeugdintake waar Gabriel Ruiz er echt uitspringt. Verder heb je je goed weten te verbeteren door je inkopen die je ook nog eens perfect onderbouwd. Kan daarom alleen maar stellen dat je er na deze periode nog beter voor staat.

Ik ben wel fan van Gabriel, ahah! We gaan zien wat we uit hem kunnen halen en waar zijn plafond ligt. We hebben een goede transferperiode gehad, zeker. 

Op 11-1-2024 om 15:04 zei delichris:

Goede inkopen gedaan en die Ruiz ziet er goed uit qua voetbaltalenten.

Helemaal mee eens!

Op 11-1-2024 om 16:03 zei DGremlin:

Een erg mooie kern samengesteld lijkt me.

Lijkt mij ook, selectie lijkt sterker te zijn dan vorig jaar. 

Op 11-1-2024 om 16:37 zei Rykjvk1:

Zeker als ie op de transferlijst staat als Surplus to Requirements!  

Mooie jeugdlichting en goede aankopen. Echeverri nu al veruit de duurste speler in je team. 

Mooi principe ook dat je weet dat je eigenlijk opleidt voor andere teams, maar daar geen enkele moeite mee hebt. 

Scherp, screenshot was eerder genomen dan dat alles weer goed stond ingesteld. Verder ben ik het helemaal met je eens!

Op 12-1-2024 om 20:32 zei Djurovski:

Twee heerlijke updates hoor. Mooie spelers gehaald

Bedankt!

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites