Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

[IDS] [FM24] Centro de Alto Rendimiento

De Raam

Aanbevolen berichten

Mooi inkijk in de werking van de jeugdinstroom!

Een paar bedenkingen van mijn kant ...

Waar ik vooral naar kijk wanneer ik een save start, dien ik rekening te houden met de jeugdwerking (m.a.w. kan ik erop rekenen en kan ik hier nieuwe spelers uit putten) of stelt de jeugdwerking weinig voor? En dat weet je dan al gauw door een beetje naar de faciliteiten van de club te gaan kijken (en eventueel kennis over de traditie van een club, in de mate dat dit dan door FM is overgenomen). 

De jeugdwerking gaan finetunen is immers één ding, maar zelf op punten gaan zetten lijkt me een ander. Stel dat de faciliteiten e.d. nogal pover uitvallen, hoe snel kan je dan opklimmen in de verdeling van de newgens? Als je niet van plan bent een ellenlange save te gaan spelen weet je op voorhand eigenlijk al dat het moeilijk wordt om vruchten te plukken van je investeringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een heel mooie uiteenzetting van alle factoren die invloed hebben op de youth intake, knap werk! Je noemt de youth rating als factor die niet te beïnvloeden valt, maar dat is slechts ten dele waar. Met het groter maken van een club heb je invloed op de competitiereputatie en op langere termijn ook op de reputatie/kwaliteit van het land (noem het FIFA ranking voor het gemak). Uiteindelijk heb je dus een aandeel is de ontwikkeling van de youth rating.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook al is deze informatie ook te vinden op internet, de manier van uitleggen en schrijven maakt het gewoon fijn om te lezen. Ja, de meeste punten kende ik al maar even een reminder over hoe en wat kan nooit kwaad. Voor mensen die niet zo met de jeugdinstroom werken of daar meer over willen weten kan dit een mooi stukje zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.3eddbac242ddb00021202dbc4b835544.png

11. Strategie: Spelers Ontwikkelen (Deel 1)

Na de jaarlijkse jeugdinstroom begint het natuurlijk allemaal pas echt voor die jonge gasten - en ook voor ons als manager. Dit is het punt waarop ik begin met het ontwikkelen van de spelers. Ik zie weleens managers voorbij komen die zich pas druk gaan maken over een talent wanneer die op het randje van het eerste elftal zit. In mijn ogen ben je dan al te laat. De ontwikkeling van een speler moet beginnen op jonge leeftijd en niet pas wanneer ze 18 of 19 zijn! Hoe eerder je de touwtjes in handen neemt, hoe meer controle je hebt over het pad dat de betreffende speler bewandelt. 

Ik kan overigens uren lullen over het ontwikkelen van spelers in Football Manager dus ik moet oppassen dat ik niet weer een hele lange update ga schrijven. Het moge duidelijk zijn dat dit mijn passie is, dat dit is waarvoor ik FM speel. Mocht ik toch te veel te vertellen hebben, knip ik het wel weer in verscheidene delen. Dit is immers waar deze novelle over gaat… 

WAAROM ZELF SPELERS OPLEIDEN?
Het belangrijkste motief om zelf spelers op te leiden zal altijd geld blijven. Laten we Cristiano Ronaldo als voorbeeld gebruiken. CR7 heeft Manchester United heel wat minder geld gekost dan Real Madrid. Zelfs als Ronaldo €10.000.000,- per jaar zou verdienen bij Man Utd, had de club nog steeds winst gemaakt bij zijn verkoop aan Real Madrid. Dit cruciale financiële element zal nooit veranderen en is een van de belangrijkste factoren waarmee rekening gehouden dient te worden bij het starten van het hele ontwikkelingsproces. We ontwikkelen spelers op basis van het idee dat ze op zijn minst voor net zoveel geld verkocht kunnen worden, als wat ze de club gekost hebben tijdens hun verblijf. De zeldzame diamant maakt het gehele proces winstgevend, of hij nu voor veel geld wordt verkocht of van waarde kan zijn voor het eerste elftal. 

Sommige clubs zijn in de positie dat ze dit niet hoeven te doen omdat ze over een geldboompje beschikken, andere clubs bevinden zich in een positie waarin dit alles is wat ze kunnen doen om op een bepaald niveau te kunnen blijven concurreren. Andere clubs hoeven dit niet te doen maar kunnen het zich niet veroorloven de ruwe parels af te staan aan hun rivalen en zich daar te ontwikkelen tot geweldige spelers. 

Spelersontwikkeling kan ook een zeer actief onderdeel zijn van de strijd tussen clubs. Het begint misschien als een financiële kwestie, maar naarmate je meer tijd aan dit deel van het spel besteedt, begint het te groeien en zich te ontwikkelen in termen van belang en functie. De financiële basis voor de ontwikkeling van spelers begint zich te ontwikkelen, in een strijd om wie het volgende juweel kan vinden en wie de concurrentie de toegang tot de toekomstige sterren van het spel kan ontzeggen.

De waarheid is dat de belangrijkste reden waarom je spelers zou moeten ontwikkelen opmerkelijk eenvoudig is. Het verbetert de game enorm als een interactieve ervaring. Zodra je de ontwikkeling van de jeugd en spelers goed laat werken, wordt je club letterlijk een groep spelers die je regelmatig vormt, manipuleert en waarmee je interactie hebt om je club vooruit te helpen. Pas als het grootste deel van jouw tijd in FM wordt besteed aan het vormen en ontwikkelen van zowel je spelers als je team, spreidt FM echt zijn vleugels uit als de beste management simulator die er is. Spelers veranderen van spreadsheets in karakters. Spelers kunnen onder jouw leiding enorm groeien en toch hun eigen individualiteit en unieke gedrag behouden.

moulding.png.ec7e1f5b2a14aed9b309d5ad55deb8f0.png

En zodra je dit niveau in FM bereikt, zie je niet langer stippen of onbetrouwbaar uitziende stokjes in je herhalingen, je ziet mensen, je ziet individuen, je ziet zorgvuldig gebeeldhouwde en briljant gesimuleerde spelers. En dit is het moment waarop FM een uiterst geniaal werk wordt en een computerspel dat voor een voetbalfan zijn gelijke niet kent.

BENODIGDHEDEN

“Fail to prepare, prepare to fail”. Ofwel; voorbereiding is van uitermate belang in FM, zeker als we het over de ontwikkeling van spelers hebben. Wanneer je niet actief bezig bent met de jeugdteams, is de mechaniek een drama. Een stel spelers dat nietszeggende potjes speelt, bij de reserves worden geplaatst wanneer ze te oud zijn en worden vervangen door een stel willekeurig gegenereerde tieners. Dat is het beste jeugdsysteem ter wereld in FM als de manager zich er niet mee bemoeit. 

Sterker nog, de gemiddelde opzet in FM is niet alleen niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van spelers maar remt die zelfs af! Als je bij het overnemen van een club niet meteen een grondige reorganisatie doorvoert maar slechts hier en daar wat dingen aanpast, zal je nooit in staat zijn om talenten goed te ontwikkelen. 

Om alles uit de ontwikkeling van spelers te kunnen halen, moet je van de gehele club een jeugdacademie maken, waarbij het eerste elftal aan de top staat. Dit is de grootste uitdaging wanneer je voor dit type savegame gaat. Als dat te veel moeite lijkt, is dat prima. Deze novelle gaat over het behalen van ultiem succes in een gemarginaliseerd deel van het spel en is misschien meer voor de hardcore FM-er. Je krijgt terug wat je erin stopt, het is jouw eigen keuze. 

Ik heb nu alweer aardig wat neergepend dus ik ga de update hier afbreken. In de volgende kijken we naar de volgende onderdelen, die we op orde moeten maken:

• Scoutingsnetwerk
  • Club samenstelling en selecties
  • Mentoring
  • Satellietclubs
  • Technische staf
  • Training

Reacties

Spoiler
Op 15-11-2023 om 11:57 zei MisterX:

Wat houdt de "'Star’ of ‘Freak’ newgens" in? Ik ben daarmee niet bekend. 

Vaak zijn dit de newgens die meteen in jouw eerste team meekunnen en een hele hoge PA hebben.

Op 15-11-2023 om 12:05 zei Tim':

Wat interessant hoor. Ik hou me normaliter niet zo specifiek bezig met jeugdontwikkeling, dus top om deze nieuwe informatie te lezen!

Fijn dat sommigen hier nog wat uit kunnen halen!

Op 15-11-2023 om 12:12 zei 19CH98:

Opnieuw een mooi verhaal met enkele goede tips voor de wat minder kundige FM spelers zoals mijzelf. 

Mooi dat je er iets mee kunt!

Op 15-11-2023 om 12:13 zei Urbeto:

Veel kennis waar ik al mee bekend was, maar toch altijd verfrissend om het weer eens kort uiteengezet te zien, zeker na mijn veredelde FM-stop vorig jaar. 

Ja, volgens mij is het common knowledge maar ik wil graag de zaken uiteenzetten die ik ga gebruiken in deze savegame.

Op 15-11-2023 om 12:19 zei Marius:

Mooi inkijk in de werking van de jeugdinstroom!

Een paar bedenkingen van mijn kant ...

Waar ik vooral naar kijk wanneer ik een save start, dien ik rekening te houden met de jeugdwerking (m.a.w. kan ik erop rekenen en kan ik hier nieuwe spelers uit putten) of stelt de jeugdwerking weinig voor? En dat weet je dan al gauw door een beetje naar de faciliteiten van de club te gaan kijken (en eventueel kennis over de traditie van een club, in de mate dat dit dan door FM is overgenomen). 

De jeugdwerking gaan finetunen is immers één ding, maar zelf op punten gaan zetten lijkt me een ander. Stel dat de faciliteiten e.d. nogal pover uitvallen, hoe snel kan je dan opklimmen in de verdeling van de newgens? Als je niet van plan bent een ellenlange save te gaan spelen weet je op voorhand eigenlijk al dat het moeilijk wordt om vruchten te plukken van je investeringen.

Helemaal mee eens, en dat zijn ook precies de zaken waar ik naar kijk als ik een club ga kiezen! 

Op 15-11-2023 om 12:34 zei Kyrill:

Wat een prachtig topic dit, nu al

Bedankt Karel!

Op 15-11-2023 om 13:11 zei Tim Windt:

Opnieuw een informatieve update!

Bedankt!

Op 15-11-2023 om 13:31 zei DGremlin:

Zeer interessante post alweer!

Met de meeste zaken was ik al bekend, maar toch weer een paar nieuwe zaken kunnen opsteken.

Mooi dat je er toch wat uit weet te halen!

Op 15-11-2023 om 15:10 zei Titan:

Een heel mooie uiteenzetting van alle factoren die invloed hebben op de youth intake, knap werk! Je noemt de youth rating als factor die niet te beïnvloeden valt, maar dat is slechts ten dele waar. Met het groter maken van een club heb je invloed op de competitiereputatie en op langere termijn ook op de reputatie/kwaliteit van het land (noem het FIFA ranking voor het gemak). Uiteindelijk heb je dus een aandeel is de ontwikkeling van de youth rating.

Bedankt, over de youth rating heb je natuurlijk helemaal gelijk!

Op 15-11-2023 om 19:19 zei Willem:

Interessant om te lezen! Een van de dingen waarvan ik vaak denk: Hier moet ik eens in duiken maar uiteindelijk mezelf niet genoeg tijd geef om het goed aan te pakken. Misschien deze editie dan maar...

Zo heel veel tijd hoeft het niet te kosten. Ja, het levert een hele lap tekst op maar in FM gaat dit allemaal vanzelfsprekend veel sneller. Geldt ook voor de komende updates trouwens!

Op 15-11-2023 om 20:19 zei Djurovski:

Zijn in principe gewoon complete gidsen deze updates

Haha, bedankt man!

Op 15-11-2023 om 21:44 zei Mordurette:

Ook al is deze informatie ook te vinden op internet, de manier van uitleggen en schrijven maakt het gewoon fijn om te lezen. Ja, de meeste punten kende ik al maar even een reminder over hoe en wat kan nooit kwaad. Voor mensen die niet zo met de jeugdinstroom werken of daar meer over willen weten kan dit een mooi stukje zijn.

Klopt, maar de zaken die ik ga gebruiken in deze save wil ik gewoon even allemaal netjes behandelen ;) 

Op 16-11-2023 om 09:46 zei ElMarcos:

Wat een mooie, inhoudelijk diepgaande update zeg! Zeer informatief en leerzaam!

Bedankt! 

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele fijne update weer.

Eén bedenking: geld is de drijfveer om spelers zelf op te leiden. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind het persoonlijk net fijn om een zelf opgeleide speler jarenlang aan de club te kunnen blijven binden en verder te laten groeien. Maar dat bevestig je dan eigenlijk ook weer verderop zelf in je betoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele goede update.

dit is het stuk van het spel waar ik steeds meer in geïnteresseerd ben.

alleen heb ik tot nu toe

me Zelf altijd er net te weinig in verdiept heb.

maar ben nu helemaal geïnteresseerd in jou novelle, zeker om er meer over te lezen en te leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.5ea69e243980b9d37abe77fe241e0fc7.png

12. Strategie: Spelers Ontwikkelen (Deel 2)

In de vorige update heb ik het ‘waarom’ besproken, vandaag wil ik kijken naar wat we nodig hebben om spelers goed op te kunnen leiden. Ik ben hier nu al een paar jaar mee bezig maar deze savegame moet het toppunt worden van mijn research in de laatste jaren. Independiente del Valle moet de ultieme opleidingsclub worden, dat is het doel! Wat hebben we daar nu voor nodig of met andere woorden, wat gaat de strategie precies zijn? 

SCOUTING

Om spelers goed te kunnen ontwikkelen, heb je spelers met potentie nodig. Of je moet ervoor kiezen om écht met alleen spelers uit jouw eigen jeugdinstroom te gaan spelen. Ik geloof echter dat dat voor deze savegame niet genoeg gaat zijn dus we zullen een scoutingsnetwerk op moeten gaan zetten. Deze gaan we echter niet gebruiken om spelers aan te trekken voor het eerste elftal, we gaan de club van onderuit voeden. Hierbij moeten we rekening houden met de regels in Ecuador, zo mogen we maar zes buitenlanders in onze selectie hebben. Onze scouting zal zich dan ook met name richten op de Ecuadoraanse markt. In sommige Europese competities heb je veel meer mogelijkheden wat betreft het aantal buitenlanders dat je mag hebben, hier zou je het netwerk natuurlijk veel verder kunnen uitbouwen. 

Wat we echter gaan doen, is het maximaal aantal buitenlanders dat we mogen hebben proberen op te rekken. Als we gasten op zeer jonge leeftijd naar de club kunnen halen, kunnen zij na drie jaar een Ecuadoraans paspoort aanvragen. Als zij vervolgens tussen hun 18e en 21e levensjaar bij de club geweest zijn, worden ze ook nog eens als Homegrown gezien. Daarnaast proberen we middels satellietclubs ook buitenlanders in onze eigen intakes te krijgen. Hiermee gaan we proberen het potentieel in het jeugdteam te verhogen. Er zal dus van onderuit doorgeselecteerd worden en we zullen niet vrezen om spelers met te weinig potentie te laten afvallen en deze te vervangen met talenten van buitenaf. 

Een scoutingsnetwerk is in feite een 'net' van ogen om snel veel talenten te vinden, ondersteund door enkele vertrouwde scouts die worden uitgezonden om gedetailleerde rapporten terug te geven over hun werkelijke kwaliteiten en potentieel. De sleutel is om talenten zo snel mogelijk en zo vroeg mogelijk te vinden en uit te lichten en te proberen geen gaten in je "dekking" te laten waar ruwe diamanten doorheen kunnen glippen en die tegenstanders als eerste kunnen vinden.

Ik zie vaak managers die scouts sturen naar competities als de Premier League, La Liga of Serie A. Het probleem met zo'n scouting is dat je eigenlijk altijd te laat bent. De echte toppers vinden vanzelf hun weg naar boven en komen uiteindelijk in dergelijke competities terecht. Wij moeten die spelers veel eerder in het proces vinden om gebruik van ze te kunnen maken. Dit betekent dat we vooral gaan scouten in landen als Brazilië, Argentinië, Colombia, Chilli, Uruguay, Peru, Venezuela, Bolivia en natuurlijk Ecuador

Verder willen we zo veel mogelijk jeugdcompetities scouten, in binnen- en buitenland. Het is hier van belang dat we in korte tijd een groot aantal rapporten genereren. De kwaliteit van de rapporten is in deze fase niet eens zo heel belangrijk. Het gaat erom dat we een database creëren waarin we kunnen gaan zoeken en verder scouten wanneer nodig. 

Hoe je je scoutnetwerk ook opzet, scouting is van cruciaal belang. Een club die heel goed is in het ontwikkelen van jongeren, is een club die extreem actief is op de transfermarkt. Je koopt en verkoopt alleen voor je jeugdteam.

scoutingkennis.thumb.png.beff76d768a6df8b9440c6670757e9bf.png

De scoutingskennis in ons focusgebied is prima

scoutingdekking.thumb.png.35602ce1a2d81b50e85a94c1831b053d.png

De dekking van de scouting is met slechts twee scouts niet goed genoeg

CLUB SAMENSTELLING EN SELECTIES
Een voetbalclub bestaat niet uit drie of vier verschillende clubs maar uit verscheidene teams die op verschillende niveaus actief zijn. Er is een hele groep spelers die zichzelf proberen te verbeteren en wedstrijden te winnen. Het belangrijkste als het gaat om ontwikkeling van spelers, is het loslaten van de opvatting dat de club uit een ‘eerste elftal, reserves en jeugdteam’ bestaat. In plaats daarvan hebben we één verenigde club waar elke speler bekend is bij de manager, begrepen door de manager, ontwikkeld door de manager en heeft elke speler een plaats in de algemene hiërarchie van de club. Het grootste fout die je kunt maken is jezelf opzadelen met te veel spelers voor het aantal wedstrijden dat jouw club speelt.

Je kunt heel snel zien of je te veel spelers onder contract hebt staan. Laadt een savegame dat zich op een druk moment binnen het seizoen bevindt, zoals de kerstperiode in de Premier League. Ga naar jouw selectie, klik op filter en laat de spelers uit de andere elftallen zien, verberg vervolgens de spelers die niet beschikbaar zijn. In de volgende gevallen heb je te veel spelers:

1. Als er in de gehele club spelers zijn die geen wedstrijdritme hebben en die niet net terug zijn van een ernstige blessure, dan heb je te veel spelers voor de hoeveelheid voetbal die jouw club speelt.
  2. Als er spelers zijn die je niet meteen herkent en waar je niets vanaf weet, dan heb je te veel spelers in jouw beheer.

nietwillenzien.png.56784136ad881fa4fe94f22f2a76acdf.png

Dit willen we dus niet zien!

En zo simpel is het. De ontwikkeling van spelers hangt volledig af van het hebben van een club grootte en club samenstelling die je kunt beheren. Als één van de twee bovenstaande zaken op jou van toepassing is, moet je sommige contracten onder de loep nemen als je talenten effectief wilt ontwikkelen.

Het volgende dat van belang is, is dat het enige verschil tussen alle verschillende teams bij je club is dat spelers van het eerste team niet worden gekozen voor het jeugdteam en reserves en dat de spelers van het reserveteam niet worden gekozen voor het jeugdteam. Veel spelers in jouw reserve-elftal hebben is nooit een goed idee, tenzij deze op hoog niveau spelen. Spelers uit het jeugdteam kunnen namelijk geselecteerd worden voor de wedstrijden bij de reserves en spelers in jouw eerste team die jij beschikbaar maakt voor de reserves, kunnen die wedstrijden ook spelen. Dit betekent meer voetbal voor deze spelers en voetbal is goed voor de ontwikkeling. 

Je zou jouw spelers dus kunnen opdelen in twee groepen:

1. Spelers die jeugdteam- en reserveteam-voetbal spelen maar onwaarschijnlijk dat ze wedstrijden in het eerste elftal spelen.
  2. Spelers die eerste- en reserveteam-voetbal spelen maar onwaarschijnlijk dat ze wedstrijden in het jeugdteam spelen

Dat zou de verdeling moeten zijn en tussen al die spelers moet je een mooie, evenwichtige, diepe selectie hebben van bijvoorbeeld 4 of 5 spelers per positie, om al het voetbal te spelen waar jouw club bij betrokken is. 

Als voorbeeld nemen we even mijn savegame met Sporting CP, waar ik al wat verder ben. Ik ben pas aan het vierde seizoen begonnen, om precies te zijn. Ondanks het feit dat we nog maar in september zitten en de U23 competitie bijvoorbeeld nog moet beginnen, zijn bijna al mijn spelers wedstrijdfit. 

ONDER 19

Spoiler

U19sportingcp.thumb.png.670a38d3fca2f7d0e1ac689c817831e5.png

ONDER 23

Spoiler

u23sportingcp.thumb.png.65ae4805381b47320ebe429c249ac241.png

EERSTE ELFTAL Spelers met rode stip achter de naam staan op de nominatie om deze window nog te vertrekken

Spoiler

eersteelftalsportingcp.thumb.png.abbd561a69ec1b672f40cb3ec9d93ed7.png

Zoals je op de screenshots kunt zien, zijn bijna alle spelers wedstrijdfit. Er zijn enkele uitzonderingen maar dit komt omdat we nog maar in september zitten, die spelers net terug zijn van een blessure of op de nominatie staan om te vertrekken. Ik heb overigens geen screenshot gemaakt van mijn B-team, aangezien iedereen daar verhuurd is. Ik maak geen gebruik van mijn B-team omdat zij slechts op het derde niveau actief zijn, wat te laag is voor de spelers die in aanmerking komen voor het B-team. In plaats daarvan worden de spelers dus verhuurd aan clubs op het hoogste niveau. 

VERHUURDE SPELERS

Spoiler

verhuurdespelerssportingcp.png.29dbb06d8c8e54d67038f064dd392103.png

Wat we hier zien is dat iedereen aan spelen toekomt op het gewenste niveau. Arvelo, Conceição en Monteiro wachten nog op hun eerste wedstrijd omdat zij pas net bij hun nieuwe clubs aangekomen zijn. 

Al met al heb ik bij Sporting 98 spelers onder contract staan. Als we deze verdelen over onze vier teams, komen we op een gemiddelde van 24,5 spelers per elftal, wat in dit geval redelijk goed te handhaven is. Het ideale plaatje zou er als volgt uit zien:

• Eerste elftal
    24-26 spelers; op basis van huidig niveau, de beste spelers van de club zitten in dit team
  • B-team
    16-18 spelers; te oud voor de jeugd, nog niet goed genoeg voor het eerste (als B-team niet op tweede niveau speelt wordt dit het ‘verhuur team’
  • Onder 23
    16-18 spelers; te oud voor de Onder 19, nog niet goed genoeg voor het eerste, nog niet klaar voor verhuur
  • Onder 19
    14-16 spelers; grotendeels 16/17-jarigen die meer belang hebben bij training dan wedstrijden, ontwikkeling boven resultaat

In mijn geval heb ik dus zo’n twintig spelers te veel in deze savegame. Het gaat echter even om het idee dat je het aantal spelers dat je hebt aankunt en iedereen genoeg kansen kunt geven. Daarnaast moeten we in ons achterhoofd houden dat we leiding geven aan een club en niet alleen het eerste elftal! 

Reacties

Spoiler
Op 17-11-2023 om 11:57 zei Kyrill:

Schitterende en erg goed geschreven post! En je hebt helemaal gelijk!

Bedankt Karel!

Op 17-11-2023 om 12:07 zei Marius:

Hele fijne update weer.

Eén bedenking: geld is de drijfveer om spelers zelf op te leiden. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind het persoonlijk net fijn om een zelf opgeleide speler jarenlang aan de club te kunnen blijven binden en verder te laten groeien. Maar dat bevestig je dan eigenlijk ook weer verderop zelf in je betoog.

Het gaat meer om het idee dat je de kosten terugverdient door de verkoop van spelers die je niet zelf behoudt. Zij bekostigen het opleidingsproces. De zeldzame diamanten probeer je zo lang mogelijk aan jouw club te binden of eventueel voor een mega bedrag te verkopen. Dat maakt de opleiding winstgevend ;) 

Op 17-11-2023 om 12:26 zei 19CH98:

Zoals je waarschijnlijk al doorhebt vind ik het opleiden van jeugd ook een van de leukste dingen die er is. Ik ben er alleen wat minder goed in dan jij dus dit soort updates zijn voor mij een genot om te lezen!

Dat had ik in de gaten, ja! Ik hoop dat je er wat van leren kunt, vragen mag je altijd aan me stellen :) 

Op 17-11-2023 om 13:13 zei DGremlin:

Ik kan niet wachten op het vervolg.

Bij dezen!

Op 17-11-2023 om 13:37 zei ElMarcos:

Mooie en leerzame update. De manier waarop jij bezig bent met het ontwikkelen van jeugdspelers is echt bijzonder leuk om te lezen! Hopelijk gaan we in deze novelle heel wat mooie parels van jouw hand zien komen, terwijl je ons meeneemt door het gehele proces.

Dat hoop ik ook!

Op 17-11-2023 om 17:03 zei Urbeto:

Dit is wel een wake up call voor mij om vanavond de invulling van m'n jeugdopleiding even te herzien 

En, is het gelukt? :D 

Op 18-11-2023 om 00:14 zei Rykjvk1:

Ik lig helaas ver achter, maar wil ereven goed voor gaan zitten want dit lijkt me een enorm leerzaam verhaal...

Nog even geen inhoudelijke reactie van mijn kant dus...  

Scheelt dat ik niet elke dag een update plaats dus neem gerust jouw tijd! 

Op 18-11-2023 om 09:42 zei broabander:

Weer lekkere updates hoor, zeer informatief en leerzaam.

Bedankt!

Op 18-11-2023 om 18:13 zei Djurovski:

Kijk reikhalzend uit naar de volgende delen. Want over het algemeen breekt hier nooit een grote jongen door. Hooguit elftalvulling

Bij dezen! Maar er komt nog meer. 

Op 19-11-2023 om 10:06 zei larrie:

Hele goede update.

dit is het stuk van het spel waar ik steeds meer in geïnteresseerd ben.

alleen heb ik tot nu toe

me Zelf altijd er net te weinig in verdiept heb.

maar ben nu helemaal geïnteresseerd in jou novelle, zeker om er meer over te lezen en te leren.

Dan zou ik zeggen, blijf er bij en probeer mijn tips eens uit ;) 

Taglijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante update dit weer. Ik maak zelf gebruik van per team 2 spelers per positie. Mochten er spelers zijn die niet goed genoeg zijn voor het eerste en bij het tweede te goed zijn dan verhuur ik ze aan clubs op een beter passend niveau. Mijn (jeugd)selecties zijn dus iets breder dan die van jou maar ik denk dat de visie redelijk hetzelfde is. Kan mij dus ook zeker vinden in wat je geschreven hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites