Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Eredivisie Topic

FC-Breda

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Hwb:

Maar is het de beste investering van die miljoenen geweest? Stel dat je daarmee je (jeugd)training een impuls had gegeven, wellicht had je deze wedstrijd, ook met Lamrou, dan gewoon comfortabel gewonnen.

Dat is veel meer mijn punt: de toegevoegde waarde van zo'n ervaren/goede tweede keeper tov een talentvolle jeugdkeeper is imo zo minimaal, dat je dat geld op veel betere manieren uit kunt geven.

Ik zou mijn eerste keeper wel uit willen dagen. Juist je eerste keeper moet scherp blijven en je kunt er wel vanuit gaan dat hij professioneel genoeg is om dat mentaal zelf in te zien, maar dat lijkt me niet de juiste benadering. Voor de zekerheid kun je hem dan beter laten trainen met een goede/ervaren tweede keeper, dan met een jonkie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Advocaat was bij FC Utrecht op zoek naar een nieuwe spits. Cyriel Dessers komt dit seizoen door een zware blessure niet meer in actie, terwijl Nick Venema nog weinig ervaring heeft. Jean-Christophe Bahebeck kampt ook regelmatig met blessures. Advocaat ziet in Gyrano Kerk meer een buitenspeler en is niet overtuigd van Sander van de Streek.'

Heb je nu dus Venema, Bahebeck, Görtler en Kramer voor de spits-positie en Tannane en Kerk voor de flanken. Vind die Görtler een enge vent en, belangrijker nog, een erg matige voetballer. Als je Venema het vertrouwen geeft, zou je aan Baheback, Görtler en eventueel Tannane/Kerk genoeg hebben als back-ups. Had eerder gekeken voor een vleugelspeler, aangezien ze die daar niet in overvloed hebben. Nu haal je een spits die, tenzij ze hem voor de basis gehaald hebben, aangetoond heeft erg ongedisciplineerd te zijn wanneer hij geen vaste basisspeler is. Daarnaast is het een vrij beperkte speler die ook in het veld erg gekke dingen kan doen, zoals zijn rode kaart vorig jaar bij Sparta. Erg rare aankoop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei vinnypassy:

Ik zou mijn eerste keeper wel uit willen dagen. Juist je eerste keeper moet scherp blijven en je kunt er wel vanuit gaan dat hij professioneel genoeg is om dat mentaal zelf in te zien, maar dat lijkt me niet de juiste benadering. Voor de zekerheid kun je hem dan beter laten trainen met een goede/ervaren tweede keeper, dan met een jonkie.

Maar doe je dat met Boer, Lamprou en Gentenaar of met Vermeer, Cillissen en Onana? Imo kun je beter die rol aan een jeugdkeeper geven of, als je die niet hebt, een talentvolle keeper kopen die in principe de opvolger van je huidige keeper wordt, dan dat je geld besteed aan een keeper die puur en alleen stand-in is en in bekerwedstrijden op doel mag.

Als je gaat kijken welke keepers Ajax deze eeuw allemaal heeft gehad:

Boschker

Vonk

Gentenaar

Heijblok

Verhoeven

Graafland

Boer

Lamprou

De tranen springen je dan toch in de ogen als je bedenkt wat die gasten aan salaris en soms transfersom hebben gekost en wat we daarvoor hebben teruggekregen? Zeker als je bedenkt dat sommige van die mannen (Vonk, Heijblok, Verhoeven, Lamprou) in principe gehaald zijn als 3e doelman.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Pino:

Vonk, Gentenaar en Boschker waren toch prima reserve keepers?

Klopt, dat is m'n punt ook niet. Vonk is in '04/'05 zelfs basisspeler geweest. Maar in '08/'09 werd hij ineens teruggehaald. Als je kijkt, dan hebben Vonk (2e periode), Boschker en Gentenaar in 5 seizoenen 7 potjes in de Eredivisie gekeept. Is 7 wedstrijden het waard dat je 5 jaar lang de kosten voor een tweede keeper hebt (en dan hebben we het nu over de beste drie van de keepers die ik noemde)? Ik gok dat je qua kosten op minimaal drie ton per wedstrijd uitkomt. Is dat echt de allerbeste manier geweest om dat geld in te zetten? Had je met andere investeringen niet veel meer profijt van dat geld kunnen hebben? Ik vind dat je daar serieus vragen over mag stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar hun waarde is niet alleen die paar invalbeurtjes geweest. Het ware ervaren keeper, waar jonge keepers als Lobont en Stekelenburg ook vast wat van hebben opgestoken. Bovendien zijn dit ook echt wel keepers die een eerste keeper op scherp houden. Onana kan gewoon gaan flierefluiten, als hij niet ziek of geblesseerd is, staat hij er toch wel in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Pino:

Maar hun waarde is niet alleen die paar invalbeurtjes geweest. Het ware ervaren keeper, waar jonge keepers als Lobont en Stekelenburg ook vast wat van hebben opgestoken. Bovendien zijn dit ook echt wel keepers die een eerste keeper op scherp houden. Onana kan gewoon gaan flierefluiten, als hij niet ziek of geblesseerd is, staat hij er toch wel in.

Dus Heiko Westermann en Sami Kuffour waren waardevolle aanwinsten? Als dit geldige argumenten zijn, moeten we voor volgend seizoen misschien Schaars en Verhaegh vastleggen.

Bij keepers vinden we allemaal dingen doodnormaal die we verder totaal wanbeleid vinden en gebruiken we ineens argumenten die verder nooit opgaan. Ik vind dat altijd zo vreemd.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Hwb:

Dus Heiko Westermann en Sami Kuffour waren waardevolle aanwinsten? Als dit geldige argumenten zijn, moeten we voor volgend seizoen misschien Schaars en Verhaegh vastleggen.

Bij keepers vinden we allemaal dingen doodnormaal die we verder totaal wanbeleid vinden en gebruiken we ineens argumenten die verder nooit opgaan. Ik vind dat altijd zo vreemd.

Dat zijn toch geen vergelijkingen?

Overigens snap ik je punt wel hoor, maar ik denk dat Boschker en Gentenaar bijv ondanks dat ze niet hoger dan Ajax hebben gekeept wel waardevol konden zijn voor de jongere/andere keeper.  En dat is iets wat je bij het aantrekken van ervaren spelers altijd mee moet nemen. Lamprou heeft in dat opzicht helemaal niks in te brengen en bij Van Leer hadden ze waarschijnlijk gehoopt op groei want anders is dat ook niet te verklaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Hwb:

Ik denk niet dat je de posities van doelmannen en veldspelers als reserves helemaal kunt vergelijken. Het zal verder toch niet voor niets zijn dat ook Europese topploegen investeren in ervaren tweede doelmannen, die zich veelal bewezen hebben bij andere clubs, in plaats van een jong, onervaren talent. Ik ben verder helemaal voor outside-the-boxdenken, maar als zo'n beetje elke topploeg het zo aanpakt, dan lijkt het juist vreemd om het anders te doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan je juist ook een voordeel opleveren tov topploegen. Ik heb het idee dat er vooral een angst-gedachte achter zit: "als X geblesseerd raakt, moeten we met een onbewezen speler op doel gaan spelen." Ik denk dat je relatief veel geld investeert op een manier waar je relatief weinig voor terug krijgt. En dat je dat geld, dus, op een andere manier kunt investeren, waarop je er veel meer voor terugkrijgt.

En wat topploegen betreft, die hebben als tweede keuze op het middenveld ook geen onbewezen jeugdspelers, daar kan ik het wel begrijpen. Maar bijvoorbeeld Ajax (en dat geldt voor de hele Eredivisie) claimt jong talent een kans te geven en heeft standaard een en soms twee reservekeepers extern gehaald, die alleen in de beker in actie komen en verder niet spelen. Wat heb je daar aan? Gooi dan Kotarski lekker in de beker, heeft hij voor z'n ontwikkeling misschien ook nog wat aan.

En natuurlijk hoor ik dat vaker, dat je die posities niet helemaal kunt vergelijken, maar ik hoor maar zelden waarom niet. Een reserve-veldspeler maakt in principe veel meer minuten dan een reserve-keeper. Dat lijkt mij alleen maar een sterker argument om daar een 'bewezen' back-up neer te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Hwb:

Ik denk dat die jongens ruim boven de twee ton bruto zitten ja. En met de werkgeverslasten daarbij zal het voor Ajax al snel in de buurt van de half miljoen komen.

Boschker verdiende in zijn tijd een goede 5 ton. Zal wel niet veel veranderd zijn anders gaan ze niet als 2e keeper naar Ajax neem ik aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-1-2019 om 12:50 zei Hwb:

Maar doe je dat met Boer, Lamprou en Gentenaar of met Vermeer, Cillissen en Onana? Imo kun je beter die rol aan een jeugdkeeper geven of, als je die niet hebt, een talentvolle keeper kopen die in principe de opvolger van je huidige keeper wordt, dan dat je geld besteed aan een keeper die puur en alleen stand-in is en in bekerwedstrijden op doel mag.

Als je gaat kijken welke keepers Ajax deze eeuw allemaal heeft gehad:

Boschker

Vonk

Gentenaar

Heijblok

Verhoeven

Graafland

Boer

Lamprou

De tranen springen je dan toch in de ogen als je bedenkt wat die gasten aan salaris en soms transfersom hebben gekost en wat we daarvoor hebben teruggekregen? Zeker als je bedenkt dat sommige van die mannen (Vonk, Heijblok, Verhoeven, Lamprou) in principe gehaald zijn als 3e doelman.

Als deze keepers, ja ook Verhoeven, waren beter dan Lamprou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites