Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Eurovisie Songfestival [2024]

Acquafresca

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei 007mark:

Nederlandse 12 punten van televote naar Israel. Typisch werr. Wat een kutland wonen we ;e

Voor stemmen is simpelweg veel en veel eenvoudiger dan tegen in dit format. Daarnaast is het als het geen Israël was ook gewoon een kanshebber en hadden ze waarschijnlijk meer jury punten gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Djurovski:

Hoezo qua zang het beste nummer. 

Omdat het zeer waarschijnlijk is dat het anti islam volk en rascistische medemensen een polletje hebben gekaapt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel fijn dat een niet-politiek nummer heeft gewonnen tijdens het meest politieke songfestival ooit. Jammer van de publieke punten vanuit Nederland (al konden we deze zien aankomen helaas).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Urbeto:

Joh, als je X moet geloven heeft domrechts massaal op Israël lopen stemmen. Dat is natuurlijk geen toeval. 

Gaan we hier nu ook al (weer) domrechts, deuglinks en weet ik het welke benoemingen en benamingen lezen? Bah, had gehoopt dat dat (terug) op X zou blijven…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Tim':

Nee man, gewoon Joost Klein weer. Garantie op publiekspunten.

Los van dat je het die man ongelofelijk zou gunnen natuurlijk. Verdient een herkansing wat mij betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Djurovski:

Hoezo qua zang het beste nummer. 

Niet mee eens. Als je bedoelt qua melodie, dan geef ik je gelijk. En ze weet er ook echt bezieling in te brengen, dat doet ze ontzettend goed. Maar in het begin was het allemaal wat onzeker en met de uithalen op het eind zat ze er consequent onder. Als je kijkt naar spatzuiverheid, dan kun je alleen Portugal, Zwitserland, Luxemburg en Armenië op het lijstje plaatsen. Italië en Ierland daar iets onder. Israël komt daar niet bij in de buurt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei 007mark:

Omdat het zeer waarschijnlijk is dat het anti islam volk en rascistische medemensen een polletje hebben gekaapt.

Met racistische bedoel je neem ik aan al die mensen die pro hamas zijn ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Djurovski:

Met racistische bedoel je neem ik aan al die mensen die pro hamas zijn ?

We weten je politieke mening over het conflict. Misschien is het tijd om die discussie verder te voeren in dat topic.

Zou je ook sieren dat je dan in elk geval toegeeft waarom je op Israël stemt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Grote Ree:

Niet mee eens. Als je bedoelt qua melodie, dan geef ik je gelijk. En ze weet er ook echt bezieling in te brengen, dat doet ze ontzettend goed. Maar in het begin was het allemaal wat onzeker en met de uithalen op het eind zat ze er consequent onder. Als je kijkt naar spatzuiverheid, dan kun je alleen Portugal, Zwitserland en Armenië op het lijstje plaatsen. Italië en Ierland daar iets onder. Israël komt daar niet bij in de buurt. 

Qua zuiverheid was Portugal en Armenië beter idd. Italië was ook goed. Als ik dan kijk naar het gehele nummer vind ik Israël beter dan de boven genoemde nummers. Ierland was bizar. Niet mijn ding hoewel dit soort muziek mij beter zou moeten liggen maar vond het te overdreven. Had liever Kroatië zien winnen dan Zwitserland maar overall misschien wel de terechte winnaar. Zie geen negatieve punten voor dat nummer 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei timpy00:

We weten je politieke mening over het conflict. Misschien is het tijd om die discussie verder te voeren in dat topic.

Zou je ook sieren dat je dan in elk geval toegeeft waarom je op Israël stemt. 

Omdat ik het overal het beste nummer vond? Kroatië was Rammstein light ja is leuk maar geef mij maar het echte Rammstein. Had ze de overwinning gegunt maar stem er niet op. Net als ik ook niet naar stahlzeit en andere cover bands ga. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joh we weten allemaal dondersgoed waarom Israel zoveel punten heeft gekregen van de televoters (en waarschijnlijk wat te weinig van de jury). Denk dat het nummer ongetwijfeld goed had gescoord onder andere omstandigheden, maar de punten van vanavond hebben niets met muziek te maken. Ben allang blij dat ze niet om deze reden hebben gewonnen (zelfde verhaal overigens voor Oekraïne in 2022). 

Zwitserland wat mij betreft een terechte winnaar, al had ik Kroatië of Frankrijk ook niet gek gevonden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei 007mark:

Dat polletje kapen is toch iets wat jullie uitgevonden hebben in Rotjeknor? :classic_laugh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Tim':

Nee man, gewoon Joost Klein weer. Garantie op publiekspunten.

Dat is wat ik ook al dacht. Nu een goed nummer maken en je weer laten sturen door de AVROTros. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei Thierryvane:

Even een snelle vraag. Misschien heb ik het gemist. Vorig jaar mocht Rusland niet meedoen, right? Waarom Israël dit jaar wel? #FreeJoost

Voor het Songfestival wordt de parallel snel getrokken met de Russische inval in Oekraïne in 2022. Toen werd Rusland uitgesloten van de wedstrijd, Israël nu niet. Want het "Eurovisiesongfestival is een niet-politiek evenement", stelt de EBU. Dat was destijds na de Russische inval in Oekraïne ook de eerste reactie van de EBU. Maar al snel zag de organisatie zich toen toch genoodzaakt om Rusland uit te sluiten, kort daarop werden ook de Russische omroepen zelf uitgesloten.

Het verschil met nu? Toen kwam er snel openlijke druk van verschillende openbare omroepen, de leden van EBU. Er was onder de omroepen een "brede consensus" om Rusland te weren, klinkt het. Die consensus is er wat betreft Israël kennelijk niet, horen we. Met andere woorden: een uitsluiting zou niet gesteund zijn door alle EBU-leden en zou dus een deel van de organisatie (en misschien ook van de sponsors) kunnen bruuskeren.

Met de Russische openbare omroepen waren er daarnaast ook al een tijd problemen rond de naleving van de EBU-regels, wat met de Israëlische openbare omroep tot nader order niet het geval is, klinkt het. Bovendien had je met Rusland en Oekraïne twee Songfestivallanden, die samen op het podium zouden staan. Dat zou het verloop van het Songfestival zelf in het gedrang kunnen brengen.

Conclusie van de EBU: de situatie is niet dezelfde en Israël uitsluiten zou een politieke beslissing zijn, terwijl het Songfestival "niet-politiek" is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites