Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Fitness/Krachttraining

Oldskool

Aanbevolen berichten

Op 16-2-2022 om 16:19 zei Beppu:

Hebben jullie nog tips voor een ''beginneling''? Jaren geleden wel vaker geweest maar daar heb je nu geen reet meer aan natuurlijk. Heb de eerste twee weken een beetje alle grote spiergroepen gedaan in wat langere sessies, en ben deze week begonnen met het verdelen van de spiergroepen over verschillende sessies in de week:

- borst en triceps

- rug en biceps

- schouders, benen en buikspieren

Is dit de meest voorkomende/efficiënte manier van trainen? Ga niet per se drie keer in de week. Mocht ik vier keer gaan dan pak ik gewoon weer de eerste training van de cyclus van drie.

Prima schema, zou schouders misschien bij de eerste doen.

Als je 2/3x gaat is full body workout ook lekker, wellicht zelfs effectiever.

Moet ook weer eens beginnen, maar kan de motivatie van jaren geleden niet meer vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-2-2022 om 22:42 zei Rossi:

Prima schema, zou schouders misschien bij de eerste doen.

Als je 2/3x gaat is full body workout ook lekker, wellicht zelfs effectiever.

Moet ook weer eens beginnen, maar kan de motivatie van jaren geleden niet meer vinden.

Ga nu wel 4-5 keer de afgelopen twee weken, dus die kortere workouts met verschillende spiergroepen bevalt me wel. Het enige waar ik een beetje mee zit is dat ik dus borst en triceps samen doe en rug en biceps. Als ik klaar ben met mijn rug, zit er in de biceps al flink wat pap en wanneer ik mij borst heb gedaan zijn mijn triceps ook al aangetast. Ik probeer dit nog een tijdje vol te houden, misschien wordt het beter. Anders is het misschien een optie om rug en triceps/borst biceps samen te pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat echt heerlijk de laatste tijd. 3-4 keer fitnessen in combinatie met twee keer een ronde van 8-12km hardlopen is echt een gouden combi voor me. Zowel fysiek als mentaal: begin het flink aan mijn lichaam te zien dat ik wat sterker en fitter wordt en hou dit makkelijk vol zo.

Wil over een paar weekjes wanneer de laatste vetjes eraf zijn denk ik beginnen met het creatine supplement. Lees daar hele goede verhalen over. Heb dit ooit wel eens gebruikt, een jaar of 7-8 geleden maar toen sportte ik niet echt serieus en met weinig discipline. Hebben anderen hier ervaringen mee? @Elsjorro1990 of @Mansveld bijvoorbeeld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Beppu:

Gaat echt heerlijk de laatste tijd. 3-4 keer fitnessen in combinatie met twee keer een ronde van 8-12km hardlopen is echt een gouden combi voor me. Zowel fysiek als mentaal: begin het flink aan mijn lichaam te zien dat ik wat sterker en fitter wordt en hou dit makkelijk vol zo.

Wil over een paar weekjes wanneer de laatste vetjes eraf zijn denk ik beginnen met het creatine supplement. Lees daar hele goede verhalen over. Heb dit ooit wel eens gebruikt, een jaar of 7-8 geleden maar toen sportte ik niet echt serieus en met weinig discipline. Hebben anderen hier ervaringen mee? @Elsjorro1990 of @Mansveld bijvoorbeeld?

Ik heb een tijdje 3 keer per week in de sportschool gezeten en op aanraden van een kameraad die nogal breed is idd wat supplementen genomen zoals creatine. Of het zin heeft gehad, geen flauw idee. IK heb geen vergelijkingsmateriaal met een periode sporten zonder dat spul. Maar ik werd er uiteindelijk wel een stuk breder van ja. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels mijn draai in de gym ook weer helemaal gevonden. Nadat ik m'n lichaam twee jaar echt verwaarloosd heb (mede door een blessure en Corona natuurlijk) nu toch alweer een tijdje serieus bezig. Momenteel sta ik ook zes dagen per week in de gym omdat het seizoen opgehouden is. Ook veel op voeding aan het letten en ook wat extra supplementen aan het nemen zoals creatine, magnesium & calcium en vitaminepillen. Lekker aan de pre workout voor mn training en dan 2 uur lang vol gas beuken. Inmiddels ook veel oefeningen uitgespeeld dus binnenkort wat veranderingen aan brengen aan de hoeveelheid sets etc. Merk zelf enorm veel verschil, zowel fysiek als mentaal en krijg ook steeds vaker complimenten van andere mensen dus het gaat de goede kant op. :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei ReneLeBlanc:

Inmiddels mijn draai in de gym ook weer helemaal gevonden. Nadat ik m'n lichaam twee jaar echt verwaarloosd heb (mede door een blessure en Corona natuurlijk) nu toch alweer een tijdje serieus bezig. Momenteel sta ik ook zes dagen per week in de gym omdat het seizoen opgehouden is. Ook veel op voeding aan het letten en ook wat extra supplementen aan het nemen zoals creatine, magnesium & calcium en vitaminepillen. Lekker aan de pre workout voor mn training en dan 2 uur lang vol gas beuken. Inmiddels ook veel oefeningen uitgespeeld dus binnenkort wat veranderingen aan brengen aan de hoeveelheid sets etc. Merk zelf enorm veel verschil, zowel fysiek als mentaal en krijg ook steeds vaker complimenten van andere mensen dus het gaat de goede kant op.  

Wat is uiteindelijk jouw doelstelling? Hopelijk niet hetzelfde fysiek krijgen als de man op jouw foto  :D 

Hier ook nu 3 keer in de week in de sportschool, ben alleen benieuwd hoe sommige mensen dat 2 uur volhouden. Ik heb het na een uurtje wel weer gehad of ik moet zoveel aan mijn telefoon zitten dat daardoor de tijd vliegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei La Pulga:

Wat is uiteindelijk jouw doelstelling? Hopelijk niet hetzelfde fysiek krijgen als de man op jouw foto  :D 

Hier ook nu 3 keer in de week in de sportschool, ben alleen benieuwd hoe sommige mensen dat 2 uur volhouden. Ik heb het na een uurtje wel weer gehad of ik moet zoveel aan mijn telefoon zitten dat daardoor de tijd vliegt.

Een uurtje is ook zat in principe, zeker wanneer je 3x per week gaat, al weet ik niet wat je doel momenteel is. Eet je nog steeds die Danio romige kwark na je training trouwens? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei La Pulga:

Mijn doelstelling was in eerste instantie om gewoon weer in shape te komen, fit worden en voelen omdat ik na de zomer weer aan het seizoen ga beginnen na 2,5 jaar aanwezigheid. Het fysiek van het man op mijn foto was een beetje het fysiek waar ik door die twee jaar niets doen naar toe was gegroeid. Man wat was ik er slecht aan toe zeg. ;c;c;c 

Doelstelling is nu wel echt de beste versie van mezelf ooit worden, en dat klinkt heel zweverig maar ik wil wel echt wat meer afgetraind raken dan ooit tevoren. Heb een paar weken m'n kledingkast ook maar is doorgespit, kleding van 3 jaar geleden paste ik opeens weer behalve mn overhemden. Eerst was mn dikke pens daar de boosdoener maar nu zijn het mijn bovenarmen/bovenlichaam. Had 4/5 weken geleden nog een blouse aan op een date en die zat toen gewoon prima, nu kon ik mijn armen niet eens meer bewegen zo strak dat die daar zat dus er is wel echt een proces gestart haha.

Oh en op dat twee uur volhouden terug te komen, ik sta in totaal ook zo'n 30/40 minuten op de crosstrainer/loopband. Ik vind het heerlijk, ik zit helemaal in m'n eigen wereld met muziek en ben dus ook ruim een uurtje met krachttraining bezig. Bij mij is het gewoon de ultieme afleiding/mindset die van de laatste weken is. Bestel ook echt voor een vermogen aan supplementen en dergelijke. Mensen om mij heen verbazen zich ook omdat ik vrij lui was, maar eens moet die knop om he :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Urbeto:

Een uurtje is ook zat in principe, zeker wanneer je 3x per week gaat, al weet ik niet wat je doel momenteel is. Eet je nog steeds die Danio romige kwark na je training trouwens? 

Nee nu neem ik een koekje en wacht ik netjes tot avondeten. Verder hele dag water en in de avond beloon ik mezelf met een Dr. Pepper en in het weekend  wel wat drankjes. 

@ReneLeBlanc Wel lekker man, goede doelstelling is dat uiteraard. Zolang je jezelf niet meer kan uitdagen dan begint het leven snel saai te worden denk ik. 

Moet mij nog wel verdiepen in die supplementen, wat ik bijvoorbeeld het beste kan nemen voor het trainen en uiteraard wat ik allemaal niet moet nemen na het trainen. 

Mijn doelstelling is uiteindelijk van mijn hernia af te komen en daarna zie ik zelf wel weer wat er van komt. Ik woog ooit 97 kilo en nu zit ik op de 83 dus in dat opzicht gaat het wel prima. Mag van mij wel naar de 80 maar niet als ik dingen daarvoor moet opgeven (drank dus :D

Merk wel dat nu ik wat fitter ben het op werk ook allemaal wat makkelijker gaat. Heb dan ook wel echt een heerlijke fitnesstijd vanaf 12.30 tot 13.30 en daarna kan ik weer door aan het werk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei La Pulga:

Nee nu neem ik een koekje en wacht ik netjes tot avondeten. Verder hele dag water en in de avond beloon ik mezelf met een Dr. Pepper en in het weekend  wel wat drankjes. 

Dat vergt wel enige discipline, zeker wanneer je zo vroeg op de dag al sport als het ware. Voor mij werkt Isey Skyr heel goed na het sporten. Kan wel zo'n hele bak op zonder dat ik echt veel suikers ermee naar binnen werk. Sinds deze week verkoopt de AH ook nog eens een geweldige nieuwe smaak, dus dat kan ik alleen maar aanraden. Lekker voor de eiwitten ook. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Urbeto:

Dat vergt wel enige discipline, zeker wanneer je zo vroeg op de dag al sport als het ware. Voor mij werkt Isey Skyr heel goed na het sporten. Kan wel zo'n hele bak op zonder dat ik echt veel suikers ermee naar binnen werk. Sinds deze week verkoopt de AH ook nog eens een geweldige nieuwe smaak, dus dat kan ik alleen maar aanraden. Lekker voor de eiwitten ook. 

Thanks, ga ik zeker proberen! 

Ik begin ook gelukkig wat later op werk (normaal rond 11:00) en dan neem ik een bakkie koffie met wat melk. Daar kan ik best wel van leven op een dag, vooral als ik de hele dag bezig ben (voornamelijk ook hier om alles vol te spammen) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei La Pulga:

@ReneLeBlanc Wel lekker man, goede doelstelling is dat uiteraard. Zolang je jezelf niet meer kan uitdagen dan begint het leven snel saai te worden denk ik. 

Moet mij nog wel verdiepen in die supplementen, wat ik bijvoorbeeld het beste kan nemen voor het trainen en uiteraard wat ik allemaal niet moet nemen na het trainen. 

Mijn doelstelling is uiteindelijk van mijn hernia af te komen en daarna zie ik zelf wel weer wat er van komt. Ik woog ooit 97 kilo en nu zit ik op de 83 dus in dat opzicht gaat het wel prima. Mag van mij wel naar de 80 maar niet als ik dingen daarvoor moet opgeven (drank dus

Merk wel dat nu ik wat fitter ben het op werk ook allemaal wat makkelijker gaat. Heb dan ook wel echt een heerlijke fitnesstijd vanaf 12.30 tot 13.30 en daarna kan ik weer door aan het werk. 

Ja de afgelopen twee jaar ging ik waar ik nu naar de gym ging achter m'n Playstation zitten. Dan gooide ik al mn vrije tijd daarin en nu ga ik meestal overdag al sporten, en werk daar dan omheen. Of 's ochtends eerder beginnen of 's avonds langer door. Werk voornamelijk vanuit huis dus dat is perfect. Vandaag duurde de training ook weer bijna twee uur en ik vind het echt heerlijk. Ben ook sinds dat ik zes dagen in de week ben gaan trainen alles bij gaan houden, zowel mijn cardio voor en na de training als de gewichten die ik omhoog pleur en de reps etc. Motiveert enorm, je ziet daarin ook dat ik steeds meer oefeningen ben gaan toe gaan voegen haha. Ik heb nog steeds dat ik iedere week eigenlijk wel mijn PR's verbreek dus het gaat ook wel erg lekker.

Als je creatine wilt gebruiken moet je dit gewoon op een vast moment op de dag nemen, ook op niet trainingsdagen. Het duurt ook wel even voordat het echt werkt en zichtbaar wordt (meestal weekje of 2) maar dan ga je wel heel hard groeien haha. Vergis je hier niet in want daarin gaat je gewicht waarschijnlijk terug omhoog. Ik weeg mezelf eigenlijk vrijwel nooit aangezien ik en groot ben en ook vrij breed van mezelf gebouwd ben. Ik weeg dus sowieso 100+ kg en dat boeit me echt vrij weinig. :D Daarnaast geniet ik ook teveel van het leven ernaast, dus het is ook geen realistische gedachte dat ik onder de 100 ga joh. Whey pak ik altijd na m'n training en eet verder ook heel eiwitrijk, dus veel kip, eieren en kwark. Magnesium is perfect om erbij te slikken en ook dit op een vast moment op de dag. Pre workout is heel leip spul en daar moet je echt van houden, ik vind het gigantisch mooi maar ken ook veel mensen die er echt niet van houden haha. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet om het een of ander, maar ik zou eerst een paar maanden serieus gaan trainen en daarna pas naar supplementen kijken. Ik snap de FOMO die je mogelijk krijgt door ze niet te gebruiken, maar je ziet zo vaak dat die supplementen na een maand in de kast blijven staan tot ze over de datum zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-7-2022 om 18:04 zei joostmakaay:

Niet om het een of ander, maar ik zou eerst een paar maanden serieus gaan trainen en daarna pas naar supplementen kijken. Ik snap de FOMO die je mogelijk krijgt door ze niet te gebruiken, maar je ziet zo vaak dat die supplementen na een maand in de kast blijven staan tot ze over de datum zijn.

Was dit als opmerking naar mij? Zou kunnen dat het bij jou zo gaat of bij veel mensen maar bij mij gelukkig niet. :D Heb nu heel juli serieus getraind en de resultaten zijn er ook naar. Vandaag mijn squat PR maar weer is aangescherpt naar 120 kg en we staan ook steeds langer interessant te doen in de gym. Sessie van vandaag duurde weer 2,5 uur kan niet wachten tot ik de 3 uur aantik. ;c;c;c 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is wel een serieuze workout qua tijd, @ReneLeBlanc. Ooit weleens gelezen/gehoord dat je -afhankelijk van je doelen- het echt dient te beperken tot 1,5 uur.  Bijv. 1 uur kracht en dan nog een 0,5 uur cardio na je kracht. Dit i.v.m. verzuring van je spieren en het feit dat je bij alle tijd na een 0,5 uur cardio het opgebouwde spiervermogen van je krachtsessie weer 'afbreuk' doet. Geen idee of dit daadwerkelijk zo is, maar ik nam het destijds wel aan. 

Verder over mijn eigen gym prestaties: Tijdens mijn vrijgezelle leven van jaren geleden was ik 6x per week in de gym te vinden, ook omdat ik er 300m vandaan woonde. Nu max. 4x per week, waarvan 1 sessie in de week vooral de focus op buik/cardio ligt. Zit momenteel in een lekker schema met minder reps maar wel alle reps maximaal. Deze sessies geven een enorm voldaan gevoel, met langzaamaan ook duidelijk zichtbare progressie dus ik ga hier zeker mee verder. Nu nog iets meer focus op vetverbranding middels HIIT circuits en dan ben ik klaar voor de zomer (van 2023 :D).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur, de tering. Ik sta er niet langer dan maximaal anderhalf uur hoor. Meestal heb ik aan een uurtje genoeg.

@Jeffers Wat voor schema volg je? Ik doe eigenlijk bijna alle oefeningen 4 sets met 10-12 repetities. Vind dit prima werken, maar ben ook wel benieuwd hoe mijn lichaam reageert (zowel fysiek als mentaal) reageert op een paar weken trainen met sets met minder reps op hoger gewicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Jeffers:

Dat is wel een serieuze workout qua tijd, @ReneLeBlanc. Ooit weleens gelezen/gehoord dat je -afhankelijk van je doelen- het echt dient te beperken tot 1,5 uur.  Bijv. 1 uur kracht en dan nog een 0,5 uur cardio na je kracht. Dit i.v.m. verzuring van je spieren en het feit dat je bij alle tijd na een 0,5 uur cardio het opgebouwde spiervermogen van je krachtsessie weer 'afbreuk' doet. Geen idee of dit daadwerkelijk zo is, maar ik nam het destijds wel aan. 

Verder over mijn eigen gym prestaties: Tijdens mijn vrijgezelle leven van jaren geleden was ik 6x per week in de gym te vinden, ook omdat ik er 300m vandaan woonde. Nu max. 4x per week, waarvan 1 sessie in de week vooral de focus op buik/cardio ligt. Zit momenteel in een lekker schema met minder reps maar wel alle reps maximaal. Deze sessies geven een enorm voldaan gevoel, met langzaamaan ook duidelijk zichtbare progressie dus ik ga hier zeker mee verder. Nu nog iets meer focus op vetverbranding middels HIIT circuits en dan ben ik klaar voor de zomer (van 2023 :D).

Ja ik kom meestal ook op 1,5 uur uit hoor waarbij het 1 uur krachttraining is. Maar gisteren wat andere dingen erbij gedaan zoals core en aangezien ik daar zo'n hekel aan heb duurt het allemaal zo verschrikkelijk lang. ;c;c;c 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Beppu:

@Jeffers Wat voor schema volg je? Ik doe eigenlijk bijna alle oefeningen 4 sets met 10-12 repetities. Vind dit prima werken, maar ben ook wel benieuwd hoe mijn lichaam reageert (zowel fysiek als mentaal) reageert op een paar weken trainen met sets met minder reps op hoger gewicht.

Push / Pull / Legs schema met 8 - 6 - 4 reps. Bij de eerste oefening per spiergroep even een goede warming-up met veel reps en weinig gewicht.

Mocht je dit gaat doen, laat vooral weten hoe het gaat. Ben benieuwd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand tips voor een beginner qua fitness? Ik wil eerst terug wat gewicht verliezen via stronglifts 5x5, maar zou erna willen overschakelen op meer bespiering in mijn bovenlichaam (rug, borst, buik, armen) en core stability. Hoe lang sport ik best, hoeveel daarvan cardio, etc. Het zou voor 3x/week zijn (naast 5x/week paardrijden).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wordt er nog een beetje gefitnest door de MU'ers?:uhoh:

Ben dus begin van het jaar beginnen in combinatie met hardlopen. Fitness gemiddeld 3 keer in de week en merk dat ik wel wat vooruit ga qua spiermassa. Eet ook een stuk beter nu al gaat er zo nu en dan nog wel eens een milka reepje in of  wordt er nog wel eens een zakje truffelnoten in gegoten. Klein beetje vet zal ik dus altijd wel houden maar dat vind ik niet heel erg, al wil ik mijn buikspieren wel wat meer op de voorgrond hebben en de neukteugeltjes mogen wel verdwijnen;c.

Het trainen lag in oktober wel op een laag pitje door een overlijden in de directe familie, dan merk je toch wel snel dat je wat achteruit gaat. Het oppakken is dan weer gelijk lastig, ook in combinatie met de kou en dat het donker is  's ochtends vroeg (ik train altijd rond 7 uur, voor het werk). Maar nu weer twee weken goed bezig en merk al weer dat het de goede kant op gaat. De regelmaat is er in ieder geval weer, dat is het belangrijkst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe nu enkele weken oefeningen in de hoop een sterkere rug te krijgen en mijn been te versterken. Heb altijd gevoetbald en krijg steeds blessures aan mijn linker been met hardlopen, terwijl ik stijf rechts was. Dus denk dat het aansterken wel verstandig is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg na het trainen van schouders/benen altijd enorme blauwe/paarse plekken op mijn schouder (zie foto). Iemand enig idee waar dit van komt? Ik twijfel of het komt tussen de schouder oefeningen zelf (stretch marks?), of het rusten van de barbell op mijn schouders met het squaten (dus vanwege de druk die erop rust). Moet haast wel het tweede zijn lijkt me. Vind het alleen zo vreemd want ik heb ook nog zo'n kussenrol om die squatstang heen, dus echt veel druk komt er ook weer niet op te staan.

Het is in het echt overigens een stuk erger dan hoe ik het op de foto krijg. Is op beide schouders dus. Heb er verder geen last van dus heel veel maakt het ook niet uit, maar vraag me dus meer af hoe dit komt.

Spoiler

image.jpeg.7856412e7cca710fb6fdd6455e3de92e.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites