Jump to content

Fitness/Krachttraining

Oldskool

Recommended Posts

1 uur geleden zei Beppu:

Ik krijg na het trainen van schouders/benen altijd enorme blauwe/paarse plekken op mijn schouder (zie foto). Iemand enig idee waar dit van komt? Ik twijfel of het komt tussen de schouder oefeningen zelf (stretch marks?), of het rusten van de barbell op mijn schouders met het squaten (dus vanwege de druk die erop rust). Moet haast wel het tweede zijn lijkt me. Vind het alleen zo vreemd want ik heb ook nog zo'n kussenrol om die squatstang heen, dus echt veel druk komt er ook weer niet op te staan.

Het is in het echt overigens een stuk erger dan hoe ik het op de foto krijg. Is op beide schouders dus. Heb er verder geen last van dus heel veel maakt het ook niet uit, maar vraag me dus meer af hoe dit komt.

Inhoud verbergen

image.jpeg.7856412e7cca710fb6fdd6455e3de92e.jpeg

Zal inderdaad van de Barbell op je schouders zijn. Ik heb vaak hetzelfde gehad. Dat is het nadeel van weinig eigen vet-kussen te hebben :D 

• Like 1

1 uur geleden zei Zawisza:

Iemand tips voor ome Zawisza? Nadeel is dat ik een half jaar per jaar in Polen zit dus een sportschoolabonnement is geen doen. 

Vast voedingspatroon, vaste tijden waarop je gaat trainen en een trainingschema zoeken waar je je prettig bij voelt. Dat is wel het fundament wat je moet hebben denk ik. 

Op 2-10-2022 om 18:23 zei RubenS2:

Heeft iemand tips voor een beginner qua fitness? Ik wil eerst terug wat gewicht verliezen via stronglifts 5x5, maar zou erna willen overschakelen op meer bespiering in mijn bovenlichaam (rug, borst, buik, armen) en core stability. Hoe lang sport ik best, hoeveel daarvan cardio, etc. Het zou voor 3x/week zijn (naast 5x/week paardrijden).

Hier even op terugkomend: het gaat best goed en ik vind het leuk om te doen. Ik volg 3x/week mijn schema (stronglifts 5x5) en doe daarnaast nog wat geïsoleerd werk (armen, borst op dagen van benchen, schouders op dagen van overhead press) en soms een extra dag (met enkel geïsoleerd werk, voor spieren die ik anders minder train). Momenteel volgende 'stats' (alles is vertrokken bij 5x5 20kg, behalve deadliften (1x5 40kg) op iets meer dan 2 maanden:

- Squats 5x5 87,5kg

- Overhead press 5x5 35kg

- Bench press 5x5 47,5kg

- Deadlift 1x5 95kg

- Barbell row 5x5 55kg

Ondertussen al wat 'rookie gains' en wat op mijn eiwitinname aan het focussen sinds 2 weken (aanvullen met shakes en proteïnerepen). Het motiveert wel om te blijven gaan. :) 

Ik doe krachttraining nu zo'n 10 jaar. De eerste vier vijf jaar deed ik maar wat. Ik ging zonder enige wetenschap sporten. Alle machines af en ik zat drie uur in de sportschool doorweekt van het zweet. Voeding was vreselijk. Zes sneetjes brood met ham, pindakaas, donuts, zak chips elke dag noem maar op.  Rond 2015 woog ik 115 kilo. enige wat een vooruitgang was dat ik breeder was geworden en meer spermassa had dan drie jaar terug. Maar ik had een lekker dik buikje.  Januari 2016 kwam de omkeer. En anno nu goed afgetrained lichaam 84 kilo en is mijn doel dat behouden de rest van mijn leven. 

Ik wil graag tips,advies geven aan beginners maar ik leer ook graag  nieuwe dingen want ik weet niet alles. 

Zometeen naar Basic-fit borst, tri-ceps trainen. Wat ik heel veel mensen, vooral jongeren fout zie doen is bij bankdrukken  te zwaar gaan. Door teveel gewicht neem je ook je schouders mee. Nergens voor te schamen om met licht gewicht bank te drukken. Tenzij je een powerlifter bent en daarvoor traint. 

Sportze voor degene die vandaag gaan!

Edited by AlexGoon36
  • Like 4

Ik ben net geweest. Rug en biceps. Ben nu een jaar weer bezig icm hardlopen waarvan de laatste 4-5 maanden echt wat serieuzer en wat meer met regelmaat.

Blijf wel een klein beetje vet op de heupjes houden. Tel de calorietjes niet (meer) maar eet vrij goed en constant voor zover ik het kan beoordelen. Kom aan mijn eiwitten etc. Maar toch ga ik 's avonds nog te vaak in de fout door chocolaatjes te pakken enzo. Daar zit hem voor mij de grootste winst in denk ik.

• Like 2

2 uur geleden zei AlexGoon36:

Zometeen naar Basic-fit borst, tri-ceps trainen. Wat ik heel veel mensen, vooral jongeren fout zie doen is bij bankdrukken  te zwaar gaan. Door teveel gewicht neem je ook je schouders mee. Nergens voor te schamen om met licht gewicht bank te drukken. Tenzij je een powerlifter bent en daarvoor traint. 

Sportze voor degene die vandaag gaan!

Snap precies wat je bedoeld. Zit zelf (buiten stang, dus geen idee hoeveel je het noemt) op 10kg aan gewichten erbij. Heb er schijt aan, maar vind het toch altijd een beetje apart voelen.

Is imo niet alleen bij bankdrukken zo, met dumbells ook genoeg oefeningen die ik mensen verkeerd zie doen door te zware gewichten. 

Heb mezelf voorgenomen er wat van te zeggen wanneer ik het zie. Vond het zelf ook fijn toen het bij mij gebeurde. Voor veel jongeren is het ook een beetje angst. 

• Like 1

Op 19-12-2022 om 15:09 zei Orrie:

Snap precies wat je bedoeld. Zit zelf (buiten stang, dus geen idee hoeveel je het noemt) op 10kg aan gewichten erbij. Heb er schijt aan, maar vind het toch altijd een beetje apart voelen.

Is imo niet alleen bij bankdrukken zo, met dumbells ook genoeg oefeningen die ik mensen verkeerd zie doen door te zware gewichten. 

Heb mezelf voorgenomen er wat van te zeggen wanneer ik het zie. Vond het zelf ook fijn toen het bij mij gebeurde. Voor veel jongeren is het ook een beetje angst. 

Ik zou dit niet doen imo, 90% van keren doet diegene er toch niets mee, en lopen genoeg PTs rond in de gym die er betaald voor krijgen om uitleg te geven.

15 minuten geleden zei joostmakaay:

Ik zou dit niet doen imo, 90% van keren doet diegene er toch niets mee, en lopen genoeg PTs rond in de gym die er betaald voor krijgen om uitleg te geven.

Ik vond het zelf wel fijn wanneer dit bij mij gebeurde, vandaar dat ik het ook deed. Woon in een klein dorpje waar de gym ook wat kleiner is en iedereen elkaar ook bijna kent. Superveel personeel loopt er dus ook niet rond en eigenlijk ondersteunt iedereen elkaar. 

• Like 1

Ik heb ook weleens spontaan tips gekregen bij een doen van een bepaalde oefening in de gym en was daar heel blij mee. Dus vind het wel mooi als je dat doet en er tijd voor wil maken. Ook leuk om toch wat mensen te leren kennen in de gym waar sommigen toch de nodige uren doorbrengen.

• Like 3

10 uur geleden zei FlyD:

Ik heb ook weleens spontaan tips gekregen bij een doen van een bepaalde oefening in de gym en was daar heel blij mee. Dus vind het wel mooi als je dat doet en er tijd voor wil maken. Ook leuk om toch wat mensen te leren kennen in de gym waar sommigen toch de nodige uren doorbrengen.

Denk ook dat het wellicht helpt op de manier waarop je het zegt. Daarnaast kan ik 't goed voorstellen dat het in de stad anders is dan in de dorpen. 

Op 20-12-2022 om 22:53 zei FlyD:

Hier sluit ik me bij aan, @Orrie. Ik heb zelf ook al een paar tips gekregen toen ik met anderen meetrainde en ik vind dit erg leerzaam. De manier waarop je het brengt is uiteraard belangrijk.

• Like 1

Wat is een leuk schema om mee te beginnen. Doelen A afvallen , B Conditie opbouwen en gespierd worden Ach dat komt later wel

Inschrijven is 1 er naar toe gaan een tweede maar ipv doelloos. Naar tv kijken en hier wat te posten kan ik ook net zo goed daadwerkelijk naar de sportschool gaan

Edited by Djurovski

21 uur geleden zei Djurovski:

Wat is een leuk schema om mee te beginnen. Doelen A afvallen , B Conditie opbouwen en gespierd worden Ach dat komt later wel

Inschrijven is 1 er naar toe gaan een tweede maar ipv doelloos. Naar tv kijken en hier wat te posten kan ik ook net zo goed daadwerkelijk naar de sportschool gaan

Het begint allemaal bij je voeding. Je kan sporten tot je er bij neervalt maar je zal geen grammetje afvallen als je meer calorieën binnen krijgt dan dat je er verbruikt.

In jouw geval zal ik dus beginnen met je calorieën tellen om jezelf er bewust van te worden hoe ziekelijk veel calorieën er zitten in die troep die ik wel eens voorbij zie komen in het eet topic. Dit is niet lullig bedoelt hoor trouwens, alles valt of staat met je voedingspatroon als je gaat voor afvallen/spiergroei. Het voedingscentrum heeft een goede app: 'mijn eetmeter'.

Wat betreft het sporten zelf kun je er voor kiezen om voor of na je training op een cardioapparaat te springen voor het conditie gedeelte. Ik doe dit zelf niet omdat ik naast het fitnessen veel hardloop. Dat zou ik dus eerder aanraden maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Als je begint zou ik voor een simpel schema gaan: een dag borst/triceps, een dag rug/biceps en een dag schouders/benen. Buikspieren kun je zelf invoegen. Ik doe dat na mijn workout als ik nog puf heb en geen last meer heb van de vorige keer buikspieren. Specifieke oefeningen word me nu even teveel op de telefoon. Kan morgen wel even wat oefeningen per spiergroep voor je onder elkaar zetten waar je makkelijk mee kan beginnen.

Edit: bedenk me net dat een full body routine misschien handiger is als je echt op 0 begint. Misschien kunnen @Orrie, @AlexGoon36 en uiteraard anderen je ook even verder helpen.

Edited by Beppu
  • Like 1

1 uur geleden zei Beppu:

Het begint allemaal bij je voeding. Je kan sporten tot je er bij neervalt maar je zal geen grammetje afvallen als je meer calorieën binnen krijgt dan dat je er verbruikt.

In jouw geval zal ik dus beginnen met je calorieën tellen om jezelf er bewust van te worden hoe ziekelijk veel calorieën er zitten in die troep die ik wel eens voorbij zie komen in het eet topic. Dit is niet lullig bedoelt hoor trouwens, alles valt of staat met je voedingspatroon als je gaat voor afvallen/spiergroei. Het voedingscentrum heeft een goede app: 'mijn eetmeter'.

Wat betreft het sporten zelf kun je er voor kiezen om voor of na je training op een cardioapparaat te springen voor het conditie gedeelte. Ik doe dit zelf niet omdat ik naast het fitnessen veel hardloop. Dat zou ik dus eerder aanraden maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Als je begint zou ik voor een simpel schema gaan: een dag borst/triceps, een dag rug/biceps en een dag schouders/benen. Buikspieren kun je zelf invoegen. Ik doe dat na mijn workout als ik nog puf heb en geen last meer heb van de vorige keer buikspieren. Specifieke oefeningen word me nu even teveel op de telefoon. Kan morgen wel even wat oefeningen per spiergroep voor je onder elkaar zetten waar je makkelijk mee kan beginnen.

Edit: bedenk me net dat een full body routine misschien handiger is als je echt op 0 begint. Misschien kunnen @Orrie, @AlexGoon36 en uiteraard anderen je ook even verder helpen.

Ik heb een app op de telefoon waar je de barcodes kunt scannen voor de calorieën. Heb die ook eens een tijdje gebruikt dus weet inderdaad hoeveel zooi in die producten zit. Heb begin dit jaar ook een tijdje het mediteriaanse dieet gevolgd dus wil dat dan weer oppakken in combi met sporten.

Hardlopen heb ik echt een broertje dood aan. Van jongs af aan al. Doe dan liever fietsen oid. Maar in deze periode is dan cardio wel ideaal. Ah top dan zal al veel helpen gok ik. 

3 minuten geleden zei Djurovski:

Minimaal 3

Voor een solide basisschema voor 3x/week kan ik stronglifts 5x5 aanraden. Dit zijn enkel compound-oefeningen. Hiermee ben ik ook begonnen (en heb het na verloop van tijd wat uitgebreid met isolatie-oefeningen). Het traint je kracht, maar je gaat er ook vet mee verliezen (indien je dieet ok is. You can't outtrain a bad diet).

• Like 1

Wat ik op Beppu wil aanvullen: dat op je voeding letten was voor mij een lifechanger. Hiervoor is MyFitnessPall of Foods ideaal.

Verder zou ik aanraden om langs je sportschool te gaan voor een schema. Die van mij is wat kleiner maar daardoor is er meer persoonlijke begeleiding (zit inbegrepen bij mijn lidmaatschap). Een instructeur maakt een nieuw schema voor je en loopt mee langs alle apparaten. Ik kan iedere 6-8 weken een nieuwe aanvragen. 

Myfitnesspall heb ik idd. Misschien daar de betaalde versie maar van maken.

Qua eten wel ff vraagje. Collega ( 50 + ) zie ik op werk dan droge rijst met broccoli en kip. Maar dan echt zonder iets erop ( sausje , kruiden etc ) ik zie mij dat echt niet wegwerken. Nu snap ik wel dat die sausjes juist de slechte eigenschappen hebben maar een beetje moet wel kunnen toch?

2 uur geleden zei Djurovski:

Qua eten wel ff vraagje. Collega ( 50 + ) zie ik op werk dan droge rijst met broccoli en kip. Maar dan echt zonder iets erop ( sausje , kruiden etc ) ik zie mij dat echt niet wegwerken. Nu snap ik wel dat die sausjes juist de slechte eigenschappen hebben maar een beetje moet wel kunnen toch?

Ik ben zelf geen kookwonder, maar ik heb op instagram al veel reels gezien van erg lekkere gerechten die laag zijn in calorieën en hoog in proteïnen. Vooral op je macro's letten: veel proteïnen, weinig verzadigde vetten.

2 minuten geleden zei RubenS2:

Ik ben zelf geen kookwonder, maar ik heb op instagram al veel reels gezien van erg lekkere gerechten die laag zijn in calorieën en hoog in proteïnen. Vooral op je macro's letten: veel proteïnen, weinig verzadigde vetten.

Eens kijken of dat te rijmen valt met het mediteriaanse dieet

Op 24-12-2022 om 14:30 zei Djurovski:

Ik heb hem ook een maand gehad, en daarna gratis, maar de enige + die mij bij staat is dat je tijdstippen van eten kan invoeren, terwijl je zonder (volgens mij) alleen een tijdsdeel kan aangeven, vond het dat niet waard. 

En sausjes moeten zeker kunnen, mits de dosering juist is. Zit zelf nu op 1600-1900 calorieën te mikken en 100 daarvan is een eetlepel saus.