Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Wielrennen - Algemeen

Moser

Aanbevolen berichten

Hoe ik daarop kom? Doordat Carapaz veel tijd verloor, wegsprong bergop en oa genoeg tijd kon pakken doordat Nibali en Roglic elkaar bleven beloeren en niet voor de ander wensten te werken. Het gaat er niet om dat hij nergens tijd heeft verloren. Het gaat erom dat hij (genoeg) tijd heeft kunnen winnen door die tweestrijd en niet zozeer omdat hij zoveel sterker was dan die twee. Carapaz was de derde hond die er met het bot vandoor ging. Daarmee doe ik niets aan de prestatie van Carapaz af, want die was de dik verdiende winnaar. Maar er moet normaal gesproken 'iets' zijn waardoor hij zulke mannen in een GT kan kloppen. Net als bij Landa. Carapaz heeft dat 'iets' gehad, Landa (nog) niet.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je denkt echt dat zelfs toen Carapaz al ruim aan de leiding stond, Roglic en Nibali puur omwille van tactiek hem niet volgde? Dan ben je toch echt in slaap gevallen die Giro. Roglic verloor in de derde week overigens nog veel meer tijd ook bergop. Die was gewoon niet goed meer. Overigens, in de rest van de top-10 nog Mollema, Landa, MAL, Majka, S. Yates, Sivakov en Zakarin. Er was maar één 'iets' en dat was dat Carapaz heuvelop en bergop simpelweg de beste was. Nibali was niet beter, Roglic al helemaal niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In etappe 14 heeft hij de trui gepakt door een tactisch pokerspel tussen Nibali en Roglic. Nibali was bergop inderdaad niet beter, maar ook niet echt minder dan Carapaz. Hij heeft in de bergritten na de 14e nog 7 seconden verloren op Carapaz. Dat heeft het verschil niet gemaakt voor het klassement. Het verschil is gemaakt in die 14e etappe, waar hij wel degelijk zo veel tijd kon pakken door het tactische spel. Dan kun je zeggen dat ik in slaap ben gevallen, maar je hebt gewoon de feiten niet aan je kant. Het beeld dat je in die laatste post schetst, correspondeert niet met wat er in de koers daadwerkelijk gebeurde.

Roglic viel inderdaad nog weg in de 3e week. Dat klopt. Daar was Carapaz misschien sowieso wel voor geëindigd. Daar waren redenen voor en dat kan gebeuren. Maar dat betekent niet dat de machtsgreep van Carapaz niet mede kon plaatsvinden door het naar elkaar kijken van Nibali en Roglic in week 2.

Overigens, als Landa de zoveel betere klimmer is dan Carapaz, waarom heeft die die Giro niet gewonnen dan? Veel betere klimmer, allebei matige tijdrit. Oh, wacht. Landa kreeg die ruimte van Nibali en Roglic veel minder, omdat die gevaarlijker ingeschat werd dan Carapaz.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk naar de omvang en de kwaliteit van die groep. Als je daar twee minuten verliest op Carapaz is dat niet slechts een beetje naar elkaar kijken. En nogmaals: dat deelnemersveld was gewoon goed en zeker Roglic was bergop gewoon minder uiteindelijk. Je kan zeggen dat Nibali die Giro ook had kunnen winnen - ook mede dankzij alle tijdritkilometers, want bergop was hij nooit veel beter dan de rest - maar dat Carapaz slechts profiteerde van anderen is gewoon kort door de bocht. 

Landa reed overigens voor dezelfde ploeg he. Was zonder de tijdritten op het podium gekomen nog ook. En in de wedstrijd voor die Giro had hij weer wat. Weet niet meer exact wat het was, blessure, ziek of z'n allergie ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van der Poel rijdt wel weer een opmerkelijke koers (NK). Heeft al flink met z'n krachten gesmeten met nog 50 km te gaan. Nu aan kop met een Jumbo-Visma man in zijn wiel.

Edit: nu in zijn eentje vooruit na nog een demarrage bergop. Toch wel een sterk nummer, helemaal als hij wint.

bewerkt door D.J.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei MetalMichael:

Fantastisch parcours natuurlijk. En op het lijf geschreven van Van der Poel, een geasfalteerde veldrit.

Dit ja.

Vind het nog meevallen zelfs, het tijdsverschil met de eerstvolgende renner. Met dit deelnemersveld wint VD Poel dit rondje natuurlijk gewoon 99 van de 100 keer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt dan gaan we voor de eerste keer bergop finishen. Gisteren zaten de zwaardere bergen al eerder in de etappe dus was te verwachten dat er niet veel aangevallen zou worden. 

Dinsdag is de slotklim een redelijk gelijkmatige klim die niet boven de 10% gaat, die zou de Jumbo mannen wel moeten liggen. Al verwacht ik niet echt grote verschillen nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zin in vanmiddag. Gaat toch de eerste keer zijn dat de klassementsrenners hun vorm moeten laten zien. Heb een voorgevoel dat de echte kleppers nog geen aanval voor de ritzege gaan doen, maar klimmers van de 2e lijn mogen we wel verwachten denk ik. Ik tip Warren Barguil voor ritwinst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei 007mark:

Zin in vanmiddag. Gaat toch de eerste keer zijn dat de klassementsrenners hun vorm moeten laten zien. Heb een voorgevoel dat de echte kleppers nog geen aanval voor de ritzege gaan doen, maar klimmers van de 2e lijn mogen we wel verwachten denk ik. Ik tip Warren Barguil voor ritwinst.

Ik weet niet of het al zwaar genoeg is voor Barguil. Ik vind het wel iets voor Schachmann of zelfs Jungels maar die lijkt niet in vorm te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Erwin.:

Ik weet niet of het al zwaar genoeg is voor Barguil. Ik vind het wel iets voor Schachmann of zelfs Jungels maar die lijkt niet in vorm te zijn.

Schachmann is inderdaad toch beter dan verwacht, gezien zijn blessure. Eindigde al een keer kort.

10 minuten geleden zei Zeus:

Bovenstaande inderdaad. Als iemand wat gaat proberen, gok ik op Landa of Pogacar. Verder verwacht ik ook wel iets van Chaves en gaan renners als Higuita, Yates en Mollema hier normaliter ook dicht eindigen.

Mollema zou een optie kunnen zijn, maar laten ze die rijden? Zelfde voor de andere namen die je noemt. Staan allemaal nog in dezelfde tijd als de rest van de klassementsmannen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei FlyD:

Ik verwacht een Sloveense winnaar. Zowel Roglic als Pogacar kunnen goed aankomen, zelfs als de groep nog iets groten zou zijn. Of misschien haalt Alaphillippe het wel?!

Als Alaphilippe had doorgesprint tot op de streep was dit 1,2 en 3 :D Prima etappe voor Jumbo Visma.

bewerkt door FlyD
Link naar opmerking
Deel via andere websites