Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Jouw ideale Eredivisie

MetalMichael

Aanbevolen berichten

Nu we midden in de play-offs zitten voor promotie en degradatie komt vaker de vraag ter sprake: Welke ploeg "hoort" er thuis in de Eredivisie. Een vraag die leuk genoeg is om er een topic aan te wijden. Welke 18 ploegen nemen er deel aan jouw ideale Eredivisie? Een deel zal overlappen, maar na een ploeg of 10/12 zullen we wel verschillen gaan zien denk ik zo. 

Altijd leuk om bepaalde keuzes die je maakt te voorzien van een korte uitleg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk topic wel, direct ook wel lastig om te beperken tot 18 clubs. 

1. Ajax

2. Feyenoord 

3. PSV

Spreekt voor zich gezien de historie.

4. AZ

5. FC Twente 

6. FC Utrecht

Verdienen het op basis van sportieve prestaties en los van dat ook grote clubs. Heb zelf he-le-maal niks met AZ en vind dat eigenlijk een vrij kleurloze club. Alleen kun je ze sportief gezien niet weglaten. Haal het sportieve deel weg en AZ mag een enkeltje KKD krijgen.

7. Vitesse

8. NEC

9. De Graafschap

Gelderse derby hoort in de Eredivisie thuis. De Graafschap vind ik één van de mooiste clubs in de KKD. Support is daar absoluut Eredivisie waardig. Daarnaast het lekkerste broodje bal in Nederland.

10. PEC Zwolle

11. Go Ahead Eagles

Ook de IJsselderby hoort in de Eredivisie. Al gun ik Go Ahead natuurlijk best om de zoveel jaar even een degradatie voor het leedvermaak ;c 

12. SC Heerenveen

13. FC Groningen

14. NAC Breda

15. Willem II

16. Roda JC

Het hoge noorden hoort in de Eredivisie. Daarnaast ook fijne awaydays vanuit Zwols oogpunt, lekker dichtbij. Met de clubs uit het zuiden heb ik doorgaans wat minder. NAC en Willem II vind ik sowieso een fijne derby en daarnaast zijn dit ook gewoon grote clubs die qua achterban en sfeer in de Eredivisie horen. Limburg mag natuurlijk ook niet ontbreken, waarbij Roda nipt de voorkeur krijgt boven Fortuna. Is misschien ook een beetje de gunfactor na de afgelopen jaren. Zou met liefde nog een Limburgse club in de Eredivisie willen zetten, maar zoveel plekken zijn er niet. En los van dat is het ook een klere eind weg. 

17. ADO Den Haag

18. Almere City/FC Emmen (elk jaar afwisselend)

De laatste twee keuzes zijn lastig en wellicht wat bold moves. Ik vind dat een stad als Den Haag gewoon een Eredivisieclub hoort te hebben. Zou het oprecht schitterend vinden als ADO richting het niveau van een Utrecht of NEC zou gaan groeien. Als achttiende club mogen Almere en FC Emmen jaarlijks om de beurt een jaartje in de Eredivisie. Ik vind het mooi dat zij als enige club hun provincie vertegenwoordigen en dat geeft voor mij een extra waarde aan de Eredivisie. Qua support en historie zijn het wellicht niet de mooiste clubs, al hebben zowel Almere en Emmen voor hun omvang nog best een aardige fanatieke aanhang. Als laatste voordeel natuurlijk ook dat het vanuit Zwolle gezien relatief dichtbij is.

Fortuna Sittard, Heracles, Sparta, Cambuur en MVV zijn clubs die ik best in de Eredivisie zou willen zien, maar net buiten de boot vallen. Deze mogen af en toe stuivertje wisselen met Go Ahead Eagles of Roda. En misschien ook wel Heerenveen. Die mogen best een jaartje naar de KKD. 

Volendam, Excelsior, RKC, VVV, Dordrecht, Helmond, FC Eindhoven, Den Bosch, Oss en Telstar mogen wat mij betreft altijd in de KKD blijven. Ik verwacht overigens ook dat veel mensen dit over PEC gaan zeggen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind 18 ploegen persoonlijk wel erg veel voor zo'n klein klote landje.

1 Feyenoord
2 Ajax
3 PSV
4 Heerenveen
5 Groningen
6 Emmen
7 Nec
8 Twente
9 Almere
10 FC Limburg
11 FC Zeeland
12  FC Utrecht

Zoiets? Gewoon van elke provincie 1 club. In de hoop dat die clubs dan met een grotere achterban en lokale sponsoren gezond blijven. En dan een club of 16 in de KKD. Jong Feyenoord, Jong Ajax, Jong PSV, Jong Oranje (ik doe lekker out of the box). Sparta Vitesse AZ voor de historie en dan flikkeren we er nog 5 clubjes bij. De rest opdoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Arezo:

Ik vind 18 ploegen persoonlijk wel erg veel voor zo'n klein klote landje.

1 Feyenoord
2 Ajax
3 PSV
4 Heerenveen
5 Groningen
6 Emmen
7 Nec
8 Twente
9 Almere
10 FC Limburg
11 FC Zeeland
12  FC Utrecht

Zoiets? Gewoon van elke provincie 1 club. In de hoop dat die clubs dan met een grotere achterban en lokale sponsoren gezond blijven. En dan een club of 16 in de KKD. Jong Feyenoord, Jong Ajax, Jong PSV, Jong Oranje (ik doe lekker out of the box). Sparta Vitesse AZ voor de historie en dan flikkeren we er nog 5 clubjes bij. De rest opdoeken.

Het valt me van je tegen dat je Ajax er tussen gezet hebt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Het valt me van je tegen dat je Ajax er tussen gezet hebt. 

Hebben natuurlijk wel een aardige historie, dingen bereikt en een aardige 'achterban' (alleen als het goed gaat).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Arezo:

Hebben natuurlijk wel een aardige historie, dingen bereikt en een aardige 'achterban' (alleen als het goed gaat).

O dacht dat je zou vertellen dat het een clubje is waarvan Feyenoord gegarandeerd 6 punten zal pakken, dit valt me nog wel mee 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei La Pulga:

O dacht dat je zou vertellen dat het een clubje is waarvan Feyenoord gegarandeerd 6 punten zal pakken, dit valt me nog wel mee 

0-10 heeft dit seizoen wel een hele andere betekenis gekregen voor me :-D Wat waren ze slecht zeg. Ik keek Feyenoord Ajax met een vriend die ook voor Feyenoord is. Ik kreeg gewoon van die ongemakkelijkheidsanuskrampen weet je wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me helemaal vinden in het lijstje van @Christian.. Alleen op plekkie 18 mogen Almere en Emmen heel snel weg, en daar mag Sparta of Heracles komen.

Edit: Graafschap over het hoofd gezien. Die heb ik nog liever dan zowel Sparta als Heracles.

bewerkt door Beppu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Ajax

2. Feyenoord

3. PSV

Traditionele top 3. Voor mijn gevoel ook in deze volgorde, ondanks dat PSV meer kampioenschappen heeft dan Feyenoord.

4. AZ 

Heb weinig gevoel bij AZ, maar kun je de laatste jaren niet omheen. Horen eigenlijk sinds Scheringa wel vast in de Eredivisie. Knap hoe ze het hebben weten vast te houden / opnieuw op hebben gebouwd na het DSB debacle.

5. Utrecht

6. ADO

3e en 4e stad van het land, verdienen een goede eredvisieclub. Mooie supportersscharen ook wel. 

7. Twente

8. Heerenveen

9. Groningen

10. NAC

11. Willem II

12. NEC

13. Roda JC

14. Go Ahead Eagles

15. De Graafschap

Grote provincieclubs (zeg ik met alle liefde), hebben ook zeker een plek in mijn eredivisie. 

16. Vitesse

Niet echt een club die ik in het rijtje met bovengenoemde provicieclubs vind passen op zich, maar grote club, groot stadion, en een historie met spelers als Machlas en Makaay. 

17. Sparta

Mooie, oude club. Heeft een lange Eredivisie geschiedenis en een goede opleiding. 

18. MVV

Voor de laatste plek in mijn Eredivisie had ik ook voor Volendam kunnen gaan. Beiden zouden om verschillende redenen een plekje verdienen in mijn lijst. MVV vanwege Maastricht, grote stad, relatief grote club ook wel in mijn beleving. Volendam omdat ze, zeker in het verleden, met veel jongens uit Volendam en dus uit eigen opleiding speelden.

Zelf ook maar even een lijst gemaakt. Had de hypothese dat je wellicht beïnvloed wordt door de ploegen in de eredivisie op het moment dat je echt voetbal ging volgen. Klopt wel voor een groot deel en verklaart ook wel waarom ik niet echt een gevoel bij AZ heb. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk topic. Voor mij heeft het wel veel te maken met hoe je dan zelf zo'n club je hele leven hebt beleefd. Maar ook wel uit wat voor een stad (inclusief welk achterland) we te maken hebben.

Zonder na te denken de gekozen:

Ajax

Feyenoord

Psv

Twente

Az

Vitesse

FC Utrecht

Sparta

Nec

Groningen

Willen II

Heerenveen

Nec

Go Ahead Eagles

Na iets langer overwegen:

Ado

Nac

Roda

Pec

De Graafschap

Fortuna

20 ploegen. En doe er in de KKD dan ook maar 2 bij om dat ook weer op 20 te krijgen. Doe maar Jong Feyenoord en doe maar Veendam,Rbc of Haarlem crowdfunden en weer een profclub van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Ajax
2. PSV
3. Feyenoord
4. FC Twente
5. Sparta
6. FC Utrecht
7. AZ
8. Roda JC
9. NAC Breda
10. ADO Den Haag
11. FC Groningen
12. Vitesse
13. Willem II
14. NEC
15. sc Heerenveen
16. MVV Maastricht
17. Go Ahead Eagles

18. RKC Waalwijk

De clubs met de meeste behaalde punten in de Eredivisie ooit. Dat leek me wel een makkelijke insteek voor dit lijstje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Feyenoord

2. Ajax

3. PSV

Deze clubs spreken voor zich. 

4. FC Twente

5. FC Utrecht

6. AZ Alkmaar

Goede subtoppers met af en toe een uitschieter naar boven. AZ wel een saaie club, maar sportief kunnen we er niet om heen. 

7. FC Groningen

8. SC Heerenveen

9. Sparta Rotterdam 

Mooie clubs met veel geschiedenis. Of het nu het stadion, het shirt of één van de vele geweldige spelers betreft; deze clubs hebben het Nederlandse voetbal veel moois gebracht. 

10. NAC Breda 

11. Vitesse

12. NEC Nijmegen

Mooie clubs met een degelijke tot goede achterban. Vitesse lijkt altijd vrij matig op dat vlak, maar de Gelredome is gewoon te groot voor ze. Tevens komt men bij Vitesse vaak pas opdagen wanneer het slecht gaat. Het is een beetje het tegenovergestelde van Ajax dus. En dat vind ik wel cult. Eredivisieniveau dus. 

13. Roda JC

14. Willem II 

15. Go Ahead Eagles

Dit zijn drie clubs die ik altijd graag in de Eredivisie zie. Mooie tenuetjes en prima stadions. Precies goed. 

16. ADO Den Haag

17. MVV Maastricht

Clubs die niet op basis van beleid, maar wel op basis van historie in de Eredivisie horen. Ik heb daar wel een zwak voor. MVV en ADO zijn hier schoolvoorbeelden van. De Maastrichtenaren heb ik zelf nooit in de Eredivisie actief gezien, maar dat wekt juist nieuwsgierigheid, dus laat ze maar komen! 

18. De Graafschap

Ik vind De Graafschap gewoon in alles een fijne club. Lekker kleinschalig, zéér trouwe support en een prachtige ligging. Misschien is het geen gedoodverfde Eredivisieclub, maar ik zie ze graag. Al is het alleen al om dit stadion idee. Cult. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. ADO

2. Ajax

3. AZ

4. Cambuur

5. Feyenoord

6. Fortuna

7. Groningen

8. Heerenveen 

9. NAC

10. NEC

11. PSV

12. RKC

13. Roda

14. Sparta

15. Twente

16. Utrecht

17. Vitesse

18. Willem II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Absolute top 3 logisch

1. Ajax

2. Feyenoord

3. PSV

Mogen deze clubs van mij het allemaal voor de overige Europese plekken sowieso meevechten:

4. AZ

5. Twente

6. Utrecht

7. Groningen (niet qua status nog, maar fan daarvan)

8. NEC mag ook zeker hier tegenaan schuren

Meer vanuit traditionele waarden:

9. Heerenveen om in ieder geval derby van het Noorden te behouden

10. Sparta vanwege traditionele waarden en het stadion

11. Go Ahead; achterban/stadion

De rest op basis van potentiële grootte en daarmee toevoeging aan Eredivisie dan maar:

12. Vitesse (+ bonus derby net NEC)

13. Roda JC

14. NAC

15. ADO Den Haag (+ ook grote stad)

16. Willem ll

En aanvullen met - zover ik het weet - de clubs en stadions met de meeste sfeer/beste supporters:

17. De Graafschap

18. Cambuur

Betekent dat Heracles, Zwolle, Excelsior en RKC wegvallen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor volgend seizoen?

PSV

Feyenoord

FC Twente

AZ

Ajax

FC Utrecht

Go Ahead

FC Utrecht

Sparta

Fortuna Sittard

Heerenveen

PEC

Almere

Heracles

RKC

FC Groningen

Willem II

Excelsior/NAC

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. PSV

2. Feyenoord

3. Ajax

4. AZ

5. FC Twente

6. Sparta

7. FC Utrecht

8. SC Heerenveen

9. FC Groningen

10. Go Ahead Eagles

11. PEC Zwolle

12. NEC

13. Heracles

14. Roda JC

15. Vitesse

16. Willem II

17. De Graafschap

18. Excelsior / ADO / Fortuna Sittard / NAC / VVV-Venlo / Cambuur / Almere City

De nummer 18’s mogen lekker uitmaken wie er in de KKD of Eredivisie speelt o.b.v. resultaten. Lijstje vooral gebaseerd op logische keuzes (top 3-4), historie (Sparta), derby’s (o.a. Gelderse & IJssel) en clubs waar ik persoonlijk wel affiniteit mee heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 Ajax

2 Psv

3 Feyenoord 

Geen uitleg nodig 

4 AZ

5 Fc Twente

6 Fc Groningen 

Die 2 erboven zijn ons helaas ontgroeid de laatste jaren. Heb er weinig mee maar zijn wel belangrijk voor het Nederlandse voetbal

7 Fc Utrecht 

8 Ado de Haag

9 Fortuna Sittard 

10 Cambuur Leeuwarden 

11 Emmen

Ook de provincies hebben zo een clubjes nodig

12 De Graafschap 

13 Go Ahead 

14 Mvv

15 Sparta

Leuke clubs waar je niet boos op kunt worden

16 Vitesse

17 NAC

18 Almere

Elke provincie hoort vertegenwoordigd te zijn

Op Zeeland na die hebben niks in Nederland te zoeken 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-5-2024 om 12:46 zei Tim':

1. Ajax
2. PSV
3. Feyenoord
4. FC Twente
5. Sparta
6. FC Utrecht
7. AZ
8. Roda JC
9. NAC Breda
10. ADO Den Haag
11. FC Groningen
12. Vitesse
13. Willem II
14. NEC
15. sc Heerenveen
16. MVV Maastricht
17. Go Ahead Eagles

18. RKC Waalwijk

De clubs met de meeste behaalde punten in de Eredivisie ooit. Dat leek me wel een makkelijke insteek voor dit lijstje.

Correctie: een willekeurige club in plaats van ADO en dan klopt het. Desnoods TOP Oss.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Tim':

Correctie: een willekeurige club in plaats van ADO en dan klopt het. Desnoods TOP Oss.

Top, staat genoteerd! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Feyenoord

2. Ajax

3. PSV

4. FC Twente

5. AZ

6. SC Heerenveen

7. FC Groningen

8. FC Utrecht

9. ADO Den Haag

10. Vitesse

11. PEC Zwolle

12. Heracles Almelo

13. NEC

14. Roda JC

15. NAC Breda

16. Willem ll

17. Fortuna Sittard

18. Sparta Rotterdam

Ook een beetje gekeken naar de 18 grootste stadions. Maar Sparta moet er wel in wat mij betreft en gaat dan ten koste van De Graafschap volgens dat criterium. Verder valt Eagles helaas af bij mij, toch ook wel jammer. SC Cambuur zou met hun nieuwe stadion dan ook erin moeten, maar vind dat eigenlijk toch meer een KKD club. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei 007mark:

1. Feyenoord

2. Ajax

3. PSV

4. FC Twente

5. AZ

6. SC Heerenveen

7. FC Groningen

8. FC Utrecht

9. ADO Den Haag

10. Vitesse

11. PEC Zwolle

12. Heracles Almelo

13. NEC

14. Roda JC

15. NAC Breda

16. Willem ll

17. Fortuna Sittard

18. Sparta Rotterdam

Ook een beetje gekeken naar de 18 grootste stadions. Maar Sparta moet er wel in wat mij betreft en gaat dan ten koste van De Graafschap volgens dat criterium. Verder valt Eagles helaas af bij mij, toch ook wel jammer. SC Cambuur zou met hun nieuwe stadion dan ook erin moeten, maar vind dat eigenlijk toch meer een KKD club. 

Go Ahead lijkt met de huidige uitbreidingsplannen wel naar 12.700 plekken toe te gaan groeien in de nabije toekomst. Daarmee zouden ze qua capaciteit nipt over Sparta, Heracles, NEC en De Graafschap heengaan. Het wordt ook echt een mooi stadion mocht dit er doorheen komen bij de gemeenteraad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Urbeto:

Het wordt ook echt een mooi stadion mocht dit er doorheen komen bij de gemeenteraad.

Het probleem zit hem volgens mij nog wel een beetje bij de uitbreiding van de B-Side tribune. Die tribune zit heel dicht op de huizen die er achter staan en als die tribune de lucht in moet, dan is er te weinig ruimte tussen stadion en de huizen of iets in die trant waardoor het nu nog wel wat haken en ogen aan zitten volgens mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei bas huijsmans:

Het probleem zit hem volgens mij nog wel een beetje bij de uitbreiding van de B-Side tribune. Die tribune zit heel dicht op de huizen die er achter staan en als die tribune de lucht in moet, dan is er te weinig ruimte tussen stadion en de huizen of iets in die trant waardoor het nu nog wel wat haken en ogen aan zitten volgens mij

Het probleem zit hem voor zover ik begrepen heb inderdaad bij de grote huizen achter die tribune. Aan de andere kant, de B-Side tribune wordt 2 meter hoger dan hij nu is (van 7 naar 9) én krijgt een gesloten omloop aan de achterkant om de overlast te beperken (zie hieronder). Ik vermoed dat de gemeente dit wel voldoende maatregelen gaat vinden om de omwonenden tegemoet te komen. Van Dop verwachtte nog voor de zomervakantie duidelijkheid las ik. De IJsseltribune wordt overigens 15 meter hoog, net als de reeds verbouwde korte zijde. Wordt een mooi geheel op die manier. 

gTwDpaT.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites