MetalMichael Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei Nu we midden in de play-offs zitten voor promotie en degradatie komt vaker de vraag ter sprake: Welke ploeg "hoort" er thuis in de Eredivisie. Een vraag die leuk genoeg is om er een topic aan te wijden. Welke 18 ploegen nemen er deel aan jouw ideale Eredivisie? Een deel zal overlappen, maar na een ploeg of 10/12 zullen we wel verschillen gaan zien denk ik zo. Altijd leuk om bepaalde keuzes die je maakt te voorzien van een korte uitleg! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Christian. Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei Leuk topic wel, direct ook wel lastig om te beperken tot 18 clubs. 1. Ajax 2. Feyenoord 3. PSV Spreekt voor zich gezien de historie. 4. AZ 5. FC Twente 6. FC Utrecht Verdienen het op basis van sportieve prestaties en los van dat ook grote clubs. Heb zelf he-le-maal niks met AZ en vind dat eigenlijk een vrij kleurloze club. Alleen kun je ze sportief gezien niet weglaten. Haal het sportieve deel weg en AZ mag een enkeltje KKD krijgen. 7. Vitesse 8. NEC 9. De Graafschap Gelderse derby hoort in de Eredivisie thuis. De Graafschap vind ik één van de mooiste clubs in de KKD. Support is daar absoluut Eredivisie waardig. Daarnaast het lekkerste broodje bal in Nederland. 10. PEC Zwolle 11. Go Ahead Eagles Ook de IJsselderby hoort in de Eredivisie. Al gun ik Go Ahead natuurlijk best om de zoveel jaar even een degradatie voor het leedvermaak 12. SC Heerenveen 13. FC Groningen 14. NAC Breda 15. Willem II 16. Roda JC Het hoge noorden hoort in de Eredivisie. Daarnaast ook fijne awaydays vanuit Zwols oogpunt, lekker dichtbij. Met de clubs uit het zuiden heb ik doorgaans wat minder. NAC en Willem II vind ik sowieso een fijne derby en daarnaast zijn dit ook gewoon grote clubs die qua achterban en sfeer in de Eredivisie horen. Limburg mag natuurlijk ook niet ontbreken, waarbij Roda nipt de voorkeur krijgt boven Fortuna. Is misschien ook een beetje de gunfactor na de afgelopen jaren. Zou met liefde nog een Limburgse club in de Eredivisie willen zetten, maar zoveel plekken zijn er niet. En los van dat is het ook een klere eind weg. 17. ADO Den Haag 18. Almere City/FC Emmen (elk jaar afwisselend) De laatste twee keuzes zijn lastig en wellicht wat bold moves. Ik vind dat een stad als Den Haag gewoon een Eredivisieclub hoort te hebben. Zou het oprecht schitterend vinden als ADO richting het niveau van een Utrecht of NEC zou gaan groeien. Als achttiende club mogen Almere en FC Emmen jaarlijks om de beurt een jaartje in de Eredivisie. Ik vind het mooi dat zij als enige club hun provincie vertegenwoordigen en dat geeft voor mij een extra waarde aan de Eredivisie. Qua support en historie zijn het wellicht niet de mooiste clubs, al hebben zowel Almere en Emmen voor hun omvang nog best een aardige fanatieke aanhang. Als laatste voordeel natuurlijk ook dat het vanuit Zwolle gezien relatief dichtbij is. Fortuna Sittard, Heracles, Sparta, Cambuur en MVV zijn clubs die ik best in de Eredivisie zou willen zien, maar net buiten de boot vallen. Deze mogen af en toe stuivertje wisselen met Go Ahead Eagles of Roda. En misschien ook wel Heerenveen. Die mogen best een jaartje naar de KKD. Volendam, Excelsior, RKC, VVV, Dordrecht, Helmond, FC Eindhoven, Den Bosch, Oss en Telstar mogen wat mij betreft altijd in de KKD blijven. Ik verwacht overigens ook dat veel mensen dit over PEC gaan zeggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arezo Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei Ik vind 18 ploegen persoonlijk wel erg veel voor zo'n klein klote landje. 1 Feyenoord 2 Ajax 3 PSV 4 Heerenveen 5 Groningen 6 Emmen 7 Nec 8 Twente 9 Almere 10 FC Limburg 11 FC Zeeland 12 FC Utrecht Zoiets? Gewoon van elke provincie 1 club. In de hoop dat die clubs dan met een grotere achterban en lokale sponsoren gezond blijven. En dan een club of 16 in de KKD. Jong Feyenoord, Jong Ajax, Jong PSV, Jong Oranje (ik doe lekker out of the box). Sparta Vitesse AZ voor de historie en dan flikkeren we er nog 5 clubjes bij. De rest opdoeken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Elsjorro1990 Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei 3 minuten geleden zei Arezo: Ik vind 18 ploegen persoonlijk wel erg veel voor zo'n klein klote landje. 1 Feyenoord 2 Ajax 3 PSV 4 Heerenveen 5 Groningen 6 Emmen 7 Nec 8 Twente 9 Almere 10 FC Limburg 11 FC Zeeland 12 FC Utrecht Zoiets? Gewoon van elke provincie 1 club. In de hoop dat die clubs dan met een grotere achterban en lokale sponsoren gezond blijven. En dan een club of 16 in de KKD. Jong Feyenoord, Jong Ajax, Jong PSV, Jong Oranje (ik doe lekker out of the box). Sparta Vitesse AZ voor de historie en dan flikkeren we er nog 5 clubjes bij. De rest opdoeken. Het valt me van je tegen dat je Ajax er tussen gezet hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arezo Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei 9 minuten geleden zei Elsjorro1990: Het valt me van je tegen dat je Ajax er tussen gezet hebt. Hebben natuurlijk wel een aardige historie, dingen bereikt en een aardige 'achterban' (alleen als het goed gaat). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
La Pulga Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei 5 minuten geleden zei Arezo: Hebben natuurlijk wel een aardige historie, dingen bereikt en een aardige 'achterban' (alleen als het goed gaat). O dacht dat je zou vertellen dat het een clubje is waarvan Feyenoord gegarandeerd 6 punten zal pakken, dit valt me nog wel mee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arezo Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei 15 minuten geleden zei La Pulga: O dacht dat je zou vertellen dat het een clubje is waarvan Feyenoord gegarandeerd 6 punten zal pakken, dit valt me nog wel mee 0-10 heeft dit seizoen wel een hele andere betekenis gekregen voor me Wat waren ze slecht zeg. Ik keek Feyenoord Ajax met een vriend die ook voor Feyenoord is. Ik kreeg gewoon van die ongemakkelijkheidsanuskrampen weet je wel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beppu Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei (bewerkt) Ik kan me helemaal vinden in het lijstje van @Christian.. Alleen op plekkie 18 mogen Almere en Emmen heel snel weg, en daar mag Sparta of Heracles komen. Edit: Graafschap over het hoofd gezien. Die heb ik nog liever dan zowel Sparta als Heracles. 21 mei bewerkt door Beppu Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MetalMichael Geplaatst 21 mei Auteur Share Geplaatst 21 mei 1. Ajax 2. Feyenoord 3. PSV Traditionele top 3. Voor mijn gevoel ook in deze volgorde, ondanks dat PSV meer kampioenschappen heeft dan Feyenoord. 4. AZ Heb weinig gevoel bij AZ, maar kun je de laatste jaren niet omheen. Horen eigenlijk sinds Scheringa wel vast in de Eredivisie. Knap hoe ze het hebben weten vast te houden / opnieuw op hebben gebouwd na het DSB debacle. 5. Utrecht 6. ADO 3e en 4e stad van het land, verdienen een goede eredvisieclub. Mooie supportersscharen ook wel. 7. Twente 8. Heerenveen 9. Groningen 10. NAC 11. Willem II 12. NEC 13. Roda JC 14. Go Ahead Eagles 15. De Graafschap Grote provincieclubs (zeg ik met alle liefde), hebben ook zeker een plek in mijn eredivisie. 16. Vitesse Niet echt een club die ik in het rijtje met bovengenoemde provicieclubs vind passen op zich, maar grote club, groot stadion, en een historie met spelers als Machlas en Makaay. 17. Sparta Mooie, oude club. Heeft een lange Eredivisie geschiedenis en een goede opleiding. 18. MVV Voor de laatste plek in mijn Eredivisie had ik ook voor Volendam kunnen gaan. Beiden zouden om verschillende redenen een plekje verdienen in mijn lijst. MVV vanwege Maastricht, grote stad, relatief grote club ook wel in mijn beleving. Volendam omdat ze, zeker in het verleden, met veel jongens uit Volendam en dus uit eigen opleiding speelden. Zelf ook maar even een lijst gemaakt. Had de hypothese dat je wellicht beïnvloed wordt door de ploegen in de eredivisie op het moment dat je echt voetbal ging volgen. Klopt wel voor een groot deel en verklaart ook wel waarom ik niet echt een gevoel bij AZ heb. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei Leuk topic. Voor mij heeft het wel veel te maken met hoe je dan zelf zo'n club je hele leven hebt beleefd. Maar ook wel uit wat voor een stad (inclusief welk achterland) we te maken hebben. Zonder na te denken de gekozen: Ajax Feyenoord Psv Twente Az Vitesse FC Utrecht Sparta Nec Groningen Willen II Heerenveen Nec Go Ahead Eagles Na iets langer overwegen: Ado Nac Roda Pec De Graafschap Fortuna 20 ploegen. En doe er in de KKD dan ook maar 2 bij om dat ook weer op 20 te krijgen. Doe maar Jong Feyenoord en doe maar Veendam,Rbc of Haarlem crowdfunden en weer een profclub van maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim' Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei 1. Ajax 2. PSV 3. Feyenoord 4. FC Twente 5. Sparta 6. FC Utrecht 7. AZ 8. Roda JC 9. NAC Breda 10. ADO Den Haag 11. FC Groningen 12. Vitesse 13. Willem II 14. NEC 15. sc Heerenveen 16. MVV Maastricht 17. Go Ahead Eagles 18. RKC Waalwijk De clubs met de meeste behaalde punten in de Eredivisie ooit. Dat leek me wel een makkelijke insteek voor dit lijstje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Urbeto Geplaatst 21 mei Share Geplaatst 21 mei 1. Feyenoord 2. Ajax 3. PSV Deze clubs spreken voor zich. 4. FC Twente 5. FC Utrecht 6. AZ Alkmaar Goede subtoppers met af en toe een uitschieter naar boven. AZ wel een saaie club, maar sportief kunnen we er niet om heen. 7. FC Groningen 8. SC Heerenveen 9. Sparta Rotterdam Mooie clubs met veel geschiedenis. Of het nu het stadion, het shirt of één van de vele geweldige spelers betreft; deze clubs hebben het Nederlandse voetbal veel moois gebracht. 10. NAC Breda 11. Vitesse 12. NEC Nijmegen Mooie clubs met een degelijke tot goede achterban. Vitesse lijkt altijd vrij matig op dat vlak, maar de Gelredome is gewoon te groot voor ze. Tevens komt men bij Vitesse vaak pas opdagen wanneer het slecht gaat. Het is een beetje het tegenovergestelde van Ajax dus. En dat vind ik wel cult. Eredivisieniveau dus. 13. Roda JC 14. Willem II 15. Go Ahead Eagles Dit zijn drie clubs die ik altijd graag in de Eredivisie zie. Mooie tenuetjes en prima stadions. Precies goed. 16. ADO Den Haag 17. MVV Maastricht Clubs die niet op basis van beleid, maar wel op basis van historie in de Eredivisie horen. Ik heb daar wel een zwak voor. MVV en ADO zijn hier schoolvoorbeelden van. De Maastrichtenaren heb ik zelf nooit in de Eredivisie actief gezien, maar dat wekt juist nieuwsgierigheid, dus laat ze maar komen! 18. De Graafschap Ik vind De Graafschap gewoon in alles een fijne club. Lekker kleinschalig, zéér trouwe support en een prachtige ligging. Misschien is het geen gedoodverfde Eredivisieclub, maar ik zie ze graag. Al is het alleen al om dit stadion idee. Cult. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mansveld Geplaatst 22 mei Share Geplaatst 22 mei 1. ADO 2. Ajax 3. AZ 4. Cambuur 5. Feyenoord 6. Fortuna 7. Groningen 8. Heerenveen 9. NAC 10. NEC 11. PSV 12. RKC 13. Roda 14. Sparta 15. Twente 16. Utrecht 17. Vitesse 18. Willem II Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 24 mei Share Geplaatst 24 mei Absolute top 3 logisch 1. Ajax 2. Feyenoord 3. PSV Mogen deze clubs van mij het allemaal voor de overige Europese plekken sowieso meevechten: 4. AZ 5. Twente 6. Utrecht 7. Groningen (niet qua status nog, maar fan daarvan) 8. NEC mag ook zeker hier tegenaan schuren Meer vanuit traditionele waarden: 9. Heerenveen om in ieder geval derby van het Noorden te behouden 10. Sparta vanwege traditionele waarden en het stadion 11. Go Ahead; achterban/stadion De rest op basis van potentiële grootte en daarmee toevoeging aan Eredivisie dan maar: 12. Vitesse (+ bonus derby net NEC) 13. Roda JC 14. NAC 15. ADO Den Haag (+ ook grote stad) 16. Willem ll En aanvullen met - zover ik het weet - de clubs en stadions met de meeste sfeer/beste supporters: 17. De Graafschap 18. Cambuur Betekent dat Heracles, Zwolle, Excelsior en RKC wegvallen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
himan Geplaatst 25 mei Share Geplaatst 25 mei Voor volgend seizoen? PSV Feyenoord FC Twente AZ Ajax FC Utrecht Go Ahead FC Utrecht Sparta Fortuna Sittard Heerenveen PEC Almere Heracles RKC FC Groningen Willem II Excelsior/NAC Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Michaelinho* Geplaatst 26 mei Share Geplaatst 26 mei 1. PSV 2. Feyenoord 3. Ajax 4. AZ 5. FC Twente 6. Sparta 7. FC Utrecht 8. SC Heerenveen 9. FC Groningen 10. Go Ahead Eagles 11. PEC Zwolle 12. NEC 13. Heracles 14. Roda JC 15. Vitesse 16. Willem II 17. De Graafschap 18. Excelsior / ADO / Fortuna Sittard / NAC / VVV-Venlo / Cambuur / Almere City De nummer 18’s mogen lekker uitmaken wie er in de KKD of Eredivisie speelt o.b.v. resultaten. Lijstje vooral gebaseerd op logische keuzes (top 3-4), historie (Sparta), derby’s (o.a. Gelderse & IJssel) en clubs waar ik persoonlijk wel affiniteit mee heb. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 27 mei Share Geplaatst 27 mei 1 Ajax 2 Psv 3 Feyenoord Geen uitleg nodig 4 AZ 5 Fc Twente 6 Fc Groningen Die 2 erboven zijn ons helaas ontgroeid de laatste jaren. Heb er weinig mee maar zijn wel belangrijk voor het Nederlandse voetbal 7 Fc Utrecht 8 Ado de Haag 9 Fortuna Sittard 10 Cambuur Leeuwarden 11 Emmen Ook de provincies hebben zo een clubjes nodig 12 De Graafschap 13 Go Ahead 14 Mvv 15 Sparta Leuke clubs waar je niet boos op kunt worden 16 Vitesse 17 NAC 18 Almere Elke provincie hoort vertegenwoordigd te zijn Op Zeeland na die hebben niks in Nederland te zoeken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim' Geplaatst 27 mei Share Geplaatst 27 mei Op 21-5-2024 om 12:46 zei Tim': 1. Ajax 2. PSV 3. Feyenoord 4. FC Twente 5. Sparta 6. FC Utrecht 7. AZ 8. Roda JC 9. NAC Breda 10. ADO Den Haag 11. FC Groningen 12. Vitesse 13. Willem II 14. NEC 15. sc Heerenveen 16. MVV Maastricht 17. Go Ahead Eagles 18. RKC Waalwijk De clubs met de meeste behaalde punten in de Eredivisie ooit. Dat leek me wel een makkelijke insteek voor dit lijstje. Correctie: een willekeurige club in plaats van ADO en dan klopt het. Desnoods TOP Oss. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
himan Geplaatst 27 mei Share Geplaatst 27 mei 10 uur geleden zei Tim': Correctie: een willekeurige club in plaats van ADO en dan klopt het. Desnoods TOP Oss. Top, staat genoteerd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 28 mei Share Geplaatst 28 mei 1. Feyenoord 2. Ajax 3. PSV 4. FC Twente 5. AZ 6. SC Heerenveen 7. FC Groningen 8. FC Utrecht 9. ADO Den Haag 10. Vitesse 11. PEC Zwolle 12. Heracles Almelo 13. NEC 14. Roda JC 15. NAC Breda 16. Willem ll 17. Fortuna Sittard 18. Sparta Rotterdam Ook een beetje gekeken naar de 18 grootste stadions. Maar Sparta moet er wel in wat mij betreft en gaat dan ten koste van De Graafschap volgens dat criterium. Verder valt Eagles helaas af bij mij, toch ook wel jammer. SC Cambuur zou met hun nieuwe stadion dan ook erin moeten, maar vind dat eigenlijk toch meer een KKD club. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Urbeto Geplaatst 28 mei Share Geplaatst 28 mei 4 uur geleden zei 007mark: 1. Feyenoord 2. Ajax 3. PSV 4. FC Twente 5. AZ 6. SC Heerenveen 7. FC Groningen 8. FC Utrecht 9. ADO Den Haag 10. Vitesse 11. PEC Zwolle 12. Heracles Almelo 13. NEC 14. Roda JC 15. NAC Breda 16. Willem ll 17. Fortuna Sittard 18. Sparta Rotterdam Ook een beetje gekeken naar de 18 grootste stadions. Maar Sparta moet er wel in wat mij betreft en gaat dan ten koste van De Graafschap volgens dat criterium. Verder valt Eagles helaas af bij mij, toch ook wel jammer. SC Cambuur zou met hun nieuwe stadion dan ook erin moeten, maar vind dat eigenlijk toch meer een KKD club. Go Ahead lijkt met de huidige uitbreidingsplannen wel naar 12.700 plekken toe te gaan groeien in de nabije toekomst. Daarmee zouden ze qua capaciteit nipt over Sparta, Heracles, NEC en De Graafschap heengaan. Het wordt ook echt een mooi stadion mocht dit er doorheen komen bij de gemeenteraad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 28 mei Share Geplaatst 28 mei 40 minuten geleden zei Urbeto: Het wordt ook echt een mooi stadion mocht dit er doorheen komen bij de gemeenteraad. Het probleem zit hem volgens mij nog wel een beetje bij de uitbreiding van de B-Side tribune. Die tribune zit heel dicht op de huizen die er achter staan en als die tribune de lucht in moet, dan is er te weinig ruimte tussen stadion en de huizen of iets in die trant waardoor het nu nog wel wat haken en ogen aan zitten volgens mij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Urbeto Geplaatst 28 mei Share Geplaatst 28 mei 25 minuten geleden zei bas huijsmans: Het probleem zit hem volgens mij nog wel een beetje bij de uitbreiding van de B-Side tribune. Die tribune zit heel dicht op de huizen die er achter staan en als die tribune de lucht in moet, dan is er te weinig ruimte tussen stadion en de huizen of iets in die trant waardoor het nu nog wel wat haken en ogen aan zitten volgens mij Het probleem zit hem voor zover ik begrepen heb inderdaad bij de grote huizen achter die tribune. Aan de andere kant, de B-Side tribune wordt 2 meter hoger dan hij nu is (van 7 naar 9) én krijgt een gesloten omloop aan de achterkant om de overlast te beperken (zie hieronder). Ik vermoed dat de gemeente dit wel voldoende maatregelen gaat vinden om de omwonenden tegemoet te komen. Van Dop verwachtte nog voor de zomervakantie duidelijkheid las ik. De IJsseltribune wordt overigens 15 meter hoog, net als de reeds verbouwde korte zijde. Wordt een mooi geheel op die manier. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Urbeto Geplaatst 3 juni Share Geplaatst 3 juni Mooi gegeven met het oog op dit topic: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Oerlie Geplaatst 4 juni Share Geplaatst 4 juni 23 uur geleden zei Urbeto: Mooi gegeven met het oog op dit topic: wel jammer dat ze er maar 11 oplijsten en geen 18. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten