Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Soka safi

Fantasy

Aanbevolen berichten

52 minuten geleden zei neva:

Zonde. Note to self: voor een overzees Frans bekeravontuur ergens naar een land waar ze automatisch een Frans paspoort krijgen ;c Reúnion dan, denk ik.

Het gekke was, zelfs Franse spelers werden als buitenlands / non-EU gezien. Anders had ik nog wel tot een redelijke elf kunnen komen als het meezat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Fantasy:

Het gekke was, zelfs Franse spelers werden als buitenlands / non-EU gezien. Anders had ik nog wel tot een redelijke elf kunnen komen als het meezat. 

Oh, dat is echt heel erg zonde. Wel heel goed om te weten. Logisch dat je het elders probeert dan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een logische keuze. Het was mooi dat je het bekeravontuur nog een ronde kon verlengen en er eervol uitging. Opmerkelijk ook dat je thuis mocht aantreden tegen Valenciennes. Ik geloof dat irl de overzeese clubs steeds moeten reizen. Benieuwd waar je terecht komt. Saudi-Arabië zou leuk zijn maar wellicht is je reputatie daarvoor nog te beperkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sokasafiheader.png.2cd010537fe9b541bbe6a49037d83ae2.png.3e5ae23bb9f5f871d8d3eb4b8dd5b12e.png

- een heel groot dankwoord naar @De Raam voor deze banner - 

#12 Eerste kom, eerste bedien

Zo zouden ze dat op zijn Afrikaans zeggen. Persoonlijk had ik geen voorkeur voor de een (Perth Glory) of de ander (AmaZulu), dus toen laatstgenoemde met een contractvoorstel kwam, was de deal snel beklonken. Direct na de uitschakeling in de beker tegen Valenciennes diende ik mijn ontslag in en op 9 februari (iets meer dan een maand na het opstappen bij AS Tefana) ondertekende ik de overeenkomst in Zuid-Afrika. Nadat ik op jonge leeftijd al op Tahiti begon teken ik nu als 32-jarige een contract tot de zomer van 2028 bij AmaZulu in Durban, de geboortestad van o.a. voormalig doelman Bruce Grobbelaar. Leuke feitjes, ook dat kom je hier in dit verhaal tegen :D 

1amazulu.png.3892a425999a19373a5c22a66ea65811.png

Maar goed, AmaZulu dus. AmaZulu Football Club om precies te zijn. Het gaat niet goed in de Premiership, dat moge duidelijk zijn. Voor mij is het dan ook geen verrassing dat Pablo Franco, die al sinds 2023 met de scepter zwaaide bij de club, zijn biezen moest pakken. Ik gun niemand een ontslag, laat dat direct duidelijk zijn. Maar een ploeg die geacht wordt met de beste ploegen mee te kunnen strijden en dan vlak boven de degradatiestreep staat, daar moet iemand de verantwoordelijkheid voor dragen. En dat werd dus de Spaanse oefenmeester. Werk aan de winkel!

2stand.png.d5bc6dada84b75d32cdb35844520caa4.png

Onderstaand de ploeg zoals die aanwezig was toen ik voor het eerst op de club verscheen. Slechts één doelman, een halve selectie die zijn belangen laat behartigen door ene Thulane Cele en een overvloed aan middenvelders en buitenspelers.. Ook hier is duidelijk werk aan de winkel. Heel veel kunnen we er nog niet aan doen, want de transfermarkt is reeds gesloten. Komende zomer hebben we hier dus pas ruimte voor om veranderingen te realiseren. 

3team.thumb.png.5cb600258490b46c7e56209ae3c150e6.png

Eerst maar roeien met de riemen die we hebben dus. En ik ben van het credo 'don't fix it if it ain't broken', dus dezelfde speelwijze en tactiek gaan we hanteren zoals we dat op Tahiti deden. Een tactiek waarvan de basis al in FM23 ligt werkte op Tahiti vrij aardig, dus daar gaan we ook hier mee aan de slag. Zo'n tactisch wonder ben ik ook weer niet dat ik tijdens een wedstrijd allemaal aanpassingen ga lopen doen, dus heel veel anders dan dit zal het niet worden. Tenzij blijkt dat het niet werkt natuurlijk, dan gaan we sleutelen. En tenzij jullie tips, aanbevelingen of opmerkingen hebben, dan kan ik ook best wat gaan sleutelen. Ik ben de beroerdste niet op dat vlak. 

4tactiek.png.89aa6321972068c065686bf0089be7e1.png

Amper een paar dagen nadat ik mijn handtekening zette, mochten we aan de bak in de DStv Premiership tegen Maritzburg United. De tactiek werkte vrij behoorlijk, al zeg ik het zelf. De score reflecteerde dat alleen alles behalve. Want hey, het is en blijft wel FM natuurlijk. De penalty die we kregen en benutten geeft een redelijk vertekend beeld qua xG, maar ook zonder die pingel is aan het aantal schoten, veldbezetting en balbezit meer dan ter herleiden dat we de bovenliggende partij waren. En toch verloren we met 1-2. Ach ja, zulke potjes heb je er ook wel eens tussen. Beetje jammer alleen dat ik die tijdens m'n debuut had voor AmaZulu...

5debuut.png.ea21b1bd1dd864de3268b014b74b8f49.png

Gelukkig ging het daarna in de beker tegen Casric Stars en in de competitie tegen de #3 van de ranglijst op dat moment, FC Stellenbosch, een stuk beter. Wat heet? Tegen de ploeg uit de wijnregio wonnen we met maar liefst 7-3! Daar was geen speld tussen te krijgen, want qua kansen en overwicht leek het behoorlijk op de pot tegen Maritzburg United. Dit keer hadden we het vizier gelukkig wél op scherp staan en schoot o.a. aanvalsleider Victor Letsoalo er drie tegen de touwen. 

6wedstrijden.png.b0d32fe6d28d9c3893298cdaa5e8524a.png

@RFA@Satioz@KayDeManaager@Nom de Guerre@keano77@Jotew@Willem@Glenn08@FlyD@Marius@Tim Windt@bas huijsmans@Lensherr@Arezo@MisterX@De Raam@Djurovski@Cervantes@delichris@MNie@La Pulga@MKLVMOND@neva@JoonsterkeBE@Kyrill@Thomassje123@ElMarcos@Dansmeister

Hatsikidee, Zuid-Afrika it is! Stiekem leek Australië mij ook wel tof, maar ergens had ik ook weer totaal geen voorkeur. Goed verhaal dit, lekker kort. Hoe dan ook; onwijs bedankt voor jullie reacties weer - het wordt erg gewaardeerd. KIU :DW: 

Oh, en @JoonsterkeBE; in Europa gaan we 100% nog wel een keer terecht komen. Dat is uiteindelijk mijn doel, maar ik vond dit (net als Perth overigens) een meer dan realistische vervolgstap :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tussen Zuid-Afrika en Australië zou ik in jouw geval ook weinig voorkeur hebben gehad. Voor het verhaal waren beide geen onlogische vervolgstap. Het debuut werd nog een beetje verpest maar nadien leek je het al snel op de rit te hebben. Op deze manier zal je de ploeg snel naar veilige oorden leiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sokasafiheader.png.2cd010537fe9b541bbe6a49037d83ae2.png.9d9237159e4b9dddcc1e341d8f17377f.png

#13 Alles is goed wat goed eindig

Na ons toch ietwat teleurstellende debuut wisten we de rug te rechten en versloegen we Casric Stars in de beker en Stellenbosch FC in de competitie. Tijd om daar een goed vervolg aan te geven! De eerste competitiewedstrijd van de maand maart was tegen koploper Sundowns. Al sinds 2018 eindigen zij onafgebroken op de bovenste plek van de competitie en de inmiddels 18-voudig kampioen was dan ook de grote favoriet om deze pot te winnen. Dat wisten wij te voorkomen, want meer dan terecht stond er na negentig minuten voetballen een gelijke stand op het scorebord. De overige duels werden redelijk gemakkelijk gewonnen en zo kunnen we gerust stellen dat we onze draai aardig hebben gevonden.

1mrt26.png.bd993d7e03f5f6a8218f8059a9e958d9.png

Ook tegen een andere hoogvlieger wisten we, net als tegen Sundowns, een aardige pot voetbal de mat te leggen. Dit keer was het op bezoek bij Cape Town City, waar Taariq Fielies de matchwinner werd dankzij zijn benutte strafschop. Vervolgens kregen we opnieuw bezoek van Stellenbosch FC, die we de vorige keer in een spectaculaire pot met maar liefst 7-3 wisten te verslaan. Dat wedstrijden tegen hen spektakel en doelpunten opleveren, dat bleek ook dit keer in de kwartfinale van de Nedbank Cup. Ondanks dat we al na anderhalve minuut de voorsprong pakten, kregen we uiteindelijk maar liefst zes (!) tegentreffers om de oren. Ouch. Het was niet onze beste wedstrijd, laten we het daar op houden. Ook tegen Casric Stars, die we tevens eerder in de beker versloegen. Helaas moesten we ook tegen hen het onderspit delven en gingen we met een minimale nederlaag terug huiswaards.

2april26.png.f658a5564428455b9df6cc7377628de3.png

We begonnen zo goed, maar nu moeten we ervoor waken dat de klad er niet in komt aan het eind van het seizoen. Die woorden waren gelukkig niet aan dovemansoren gericht, want de laatste twee duels van de DStv Premiership wisten we te winnen. Zowel Orlando Pirates als Richards Bay werden verslagen, waardoor we toch met een positief gevoel de competitie afsluiten.

3mei26.png.76d61d03027d0011c1375f866b28b823.png

Uiteindelijk heeft onze eindsprint ervoor gezorgd dat we ons geen zorgen hebben hoeven maken over het degradatiespook en zelfs in het linke rijtje zijn geëindigd. Op doelsaldo en op plek 8 weliswaar, maar toch. Dit was exact waarvoor ik naar Zuid-Afrika kwam; de club behoeden van degradatie. Nu kunnen we gaan bouwen aan een nieuwe kern voor het seizoen 2026/2027 om volgend seizoen nóg hogere ogen te gaan gooien. En ondertussen houd ik mijn ogen en oren ook open voor mijn eigen baankansen natuurlijk, maar dat vertel ik niet tegen de voorzitter hier ;) Ik ben alles behalve voornemens om direct al weer te verkassen, maar uiteindelijk hoop ik toch ook wel weer snel in Europa te belanden. Die Hexagon klinkt ineens een stuk minder interessant als je het mij vraagt. Leuk hè, die gedachtegang van een gemiddelde FM'er :DW: 

4eindstand.png.20933fd90154a218752c10bc3fa494eb.png

En dan tot slot voor de liefhebber; statistieken. Daar zal ik volgend seizoen wel wat meer aandacht aan gaan (willen) besteden, daar ik nu vooral diende te roeien met de riemen die ik had. Onze aanvalsleider Letsoalo hoop ik in ieder geval wel te behouden, aangezien dat toch wel een behoorlijk puike spits is voor dit niveau. Niet meer de jongste wel, maar daar kunnen we goed op bouwen wat mij betreft.

5stats.thumb.png.f2adea294a29157c8e0e9f0e3d30eb6c.png

@RFA@Satioz@KayDeManaager@Nom de Guerre@keano77@Jotew@Willem@Glenn08@FlyD@Marius@Tim Windt@bas huijsmans@Lensherr@Arezo@MisterX@De Raam@Djurovski@Cervantes@delichris@MNie@La Pulga@MKLVMOND@neva@JoonsterkeBE@Kyrill@Thomassje123@ElMarcos@Dansmeister

Bedankt allemaal weer voor het lezen, liken en reageren. Eens zien wat we volgend seizoen kunnen bewerkstelligen als ik een volledig voetbalseizoen aan het roer sta hier in Zuid-Afrika!

Link naar opmerking
Deel via andere websites