Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Soka safi

Fantasy

Aanbevolen berichten

Wat een transferzomer. Met al die spelers die je terug naar huis haalt kan het niet anders dan een spetterend slotseizoen worden in Amsterdam. Dat doen ook de eerste resultaten al uitschijnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bjornajax.png.29529919fe4f7fcfc6efc224a87aaf80.png.03a494fc6732c6e2dc5c88d821278a2b.png

#35 Niet janken, voetballen

Het zomaar een songtekst kunnen zijn van een jolige club voetbalsupporters om hun ploeg aan te moedigen of aan te sporen. In dit geval slaat het op spelers die in de pers gaan huilen dat ze weg willen omdat hun droomtransfer door de neus geboord is of dat ze meer aan spelen willen toekomen. Te beginnen met Kenneth Taylor, die al meer dan een jaar ongelukkig in Amsterdam rondloopt omdat ik hem 1) aanbood bij andere ploegen vanwege zijn astronomische salaris, 2) ongelukkig werd omdat er nauwelijks interesse was en 3) niet tevreden was met het feit dat ik hem niet voor 12 miljoen aan West Ham United wilde verkopen. Schandalig natuurlijk. Dus toen er weer een zak met oliedollars uit de zandbak kwam, mocht hij direct vertrekken. Te voet wel te verstaan. 

1taylor.png.79f377a12a1daa0aede65956294b960c.png

Iemand anders die het wat hoog in zijn bolletje kreeg, was Thom Veenbergen. Hij mocht vorig seizoen veelvuldig opdraven en vond het dan ook wel een keer tijd voor een nieuw contract. De eerste keer kon ik het nog uit zijn hoofd praten nadat ik vroeg of 'ie niet gewoon lekker een andere zaakwaarnemer moest gaan zoeken. Helaas was het niet veel daarna opnieuw raak en hij wilde een nieuw contract met 'Sterspeler' als speler status. Nou, dat gaat 'm dus niet worden. En dus mocht ook hij vertrekken. Met telefoon en al vertrekt hij richting Antwerpen. 

2veenbergen.png.0b23029571f3649a6f65db87d3eb33b1.png

Dan over naar het leuke gedeelte van dit verhaal, want voetballen deden we ook nog nadat de laatste transferperikelen achter ons gelaten kunnen worden. In de gehele maanden september en oktober bleven we ongeslagen in eigen land. Enkel op bezoek bij Bayern München moesten we een nederlaag slikken, wat gezien de statuur van die ploeg natuurlijk geen schande is. Des te knapper - al zeg ik het zelf - is de overwinning in eigen huis op Manchester City dan ook. Uit de eerste drie potten voetbal van het miljoenenbal verzamelden we zes punten, want ook tegen Galatasaray wisten we overtuigend te winnen in de eigen Arena. 

3wedstrijden.png.33dceab558275e93a5d1b8369f5fb387.png

Vervolgens gingen we rustig door met ongeslagen blijven in eigen land. Zowel in de competitie als in de beker verloren we geen enkele partij, wat er dus voor zorgt dat we het nieuwe jaar zonder nederlagen in zullen gaan. Wel lieten we zowel tegen FC Utrecht uit als AZ thuis punten liggen, daar beide duels in een 1-1 remise eindigden. Thuis versloegen we in de Champions League Almería met behoorlijk wat overtuiging en ook de Italiaans kampioen Internazionale ging met de staart tussen de benen terug het vliegtuig in. Op bezoek bij Newcastle United wisten we het helaas niet te bolwerken, waardoor het wel lijkt alsof we het uit een stuk lastiger hebben dan thuis op het hoogste voetbalniveau van Europa. Eens zien of we daar een oorzaak voor kunnen vinden of iets aan kunnen doen voor de nog resterende duels.

4wedstrijden.png.a5b4b3f77ad9dee7458aadadfb0942ca.png

Wat direct opvalt als we naar de stand kijken, is de positie van PSV. En dat wij afgetekend aan kop gaan natuurlijk, maar in mijn ogen zijn het vooral de tegenvallende prestaties van de Eindhovenaren die er uit springen. Vorig seizoen konden ze ons het gehele seizoen op de voet volgen, maar nu moeten ze alles op alles zetten om überhaupt Europees voetbal veilig te gaan stellen voor het seizoen 2030/2031. Het doet mij ook goed om te zien dat NEC lekker meedoet. Zij staan zelfs op gelijke hoogte met PSV, wat wel aantoont dat de basis uitstekend staat daar in Nijmegen.

5tussenstand.png.135128f07b2351f9aa0454efda9ac584.png

Doordat we zowel van Bayern München als van Newcastle United verloren in de Champions League moeten we enkele ploegen voor ons dulden in de tussenstand. Liverpool is als enige nog zonder puntverlies en zij gaan dan ook aan kop. Het moet wel heel raar lopen willen zij niet in de top-8 eindigen over twee wedstrijden. Wijzelf zullen nog wat punten moeten sprokkelen in de resterende duels: Villarreal (uit) en FC København (uit). Gelukkig heb ik mijzelf nog geen uit-syndroom aangepraat...

6cl.png.e5f57ec9211c3a8926d6a028fef38208.png

Als we tot slot nog even naar de statistieken kijken, dan zien we dat alle doelmannen al minuten hebben gemaakt doordat hun collega in de basis geblesseerd raakte tijdens een van de gespeelde wedstrijden. En dat we voorin de goals aardig verdelen. We hebben geen topschutter meer zoals Victor Osimhen, die in zijn eentje soms een hele tegenstander aan gort kon schieten. Donyell Malen loopt keurig 1 op 2, terwijl ook Claudio Echeverri het net aardig weet te vinden dit seizoen. Zo komen we er ook wel natuurlijk. Aan het eind van de rit zal het mij ook weinig uitmaken wie er goals maken. Als we maar goals maken :D 

7ploeg.png.668a2236fb203b543ad7945d5dadd6fb.png

Bedankt weer allemaal. Het eerste half jaar is weer voorbij gevlogen (d) Bedankt voor het lezen en liken en voor het achterlaten van jullie enthousiaste reacties. Ik kan niet anders zeggen dat het toch leuk is om te lezen dat jullie het avontuur zo volgen en meeleven. Durft iemand zich al aan een voorspelling te wagen voor wat betreft het avontuur dat na Ajax volgen gaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekkere seizoensontknoping vorig jaar! EL en de Eredivisie binnengehaald, zéér knap! Met de vrije transfers en kansen met spelers op de transferlijst, heb je je team uitgebouwd naar een zeer sterk gebalanceerde kern, getuige ook de resultaten in de competie en de vijfde plek in de UCL, maar wat doet Almeria in hemelsnaam in de UCL?? :classic_tongue:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat je van die twee jongens bent afgeraakt, des te meer omdat ze nog een aardige cent hebben opgebracht. Sportief blijft het geweldig lopen, Europa het meest uitdagend maar ik zie je toch wel in de top 8 blijven. Richting volgend jaar werd het toch Scandinavië? Bij jou denk je dan meteen aan IJsland, als je hen erbij rekent natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bjornajax.png.29529919fe4f7fcfc6efc224a87aaf80.png.7050916c991b98a55cb050b245307f9b.png

#36 Pak schaal

De transfers van Taylor en Veenbergen hadden jullie natuurlijk al meegekregen, maar ook Jaïro Riedewald en Francisco Conceição trokken de deur in Amsterdam achter zich dicht deze winter. De pas afgelopen zomer terug in Amsterdam gekeerde Riedewald wilde toch wel iets meer minuten maken dan hij nu deed en dat gaat hij doen in de zandbak bij Al-Fayha. Daar vind ik wat van, maar dat is weer niet aan mij. Succes daar. Ook Conceição wilde meer aan spelen toekomen, wat hij bij ons te weinig deed en kon vanwege de tactische speelwijze die we hanteren dit seizoen. Ik heb nog overwogen om hem meer op 'tien' te laten spelen, maar daar is de keuze reuze. En dus vertrekt hij voor een schappelijk bedragje naar Engeland, waar Leeds United zijn nieuwe broodheer wordt.

1transfers.png.2f72bd67f1a741d0d67c9869d90738e0.png

Voetballen deden we natuurlijk ook, waar ik met name in de Champions League potten hoopte te breken op bezoek bij Villarreal en FC København. In beide uitduels kwamen we niet verder dan een puntendeling, waardoor we nog altijd wachten op een Europese uitzege dit seizoen. Gelukkig ging het ons in eigen land een stuk beter af, want zowel in de Eredivisie als in de KNVB Beker kenden we weinig moeite met onze opponenten. De score tegen Excelsior doet misschien anders vermoeden, maar laten we het erop houden dat de Rotterdammers bijzonder efficiënt waren in dit duel en wij de zaken achterin misschien best wat scherper voor elkaar hadden mogen hebben.

2wedstrijdenjanuari.png.a3c48d4354aac164bdfa669ea1399a58.png

Door de twee remises zijn we wat plekken gezakt op de ranglijst van de competitiefase in de Champions League en zullen we de tussenronde moeten gaan spelen. Zonde natuurlijk, vooral omdat we zowel tegen Villarreal als tegen FC København de betere partij waren en eigenlijk verdienden te winnen. Maarja, dan moet je wel meer goals maken dan de tegenstander natuurlijk. Aan het eind van de rit sta je waar je verdient te staan en dus is dat in ons geval plek 13. Laten we hopen dat ons dat geen ongeluk gaat brengen in het vervolg van het miljoenenbal.

3standcl.png.279f902bc2b7bfaccc74b78566ebe15d.png

De geruchtenmolen draait inmiddels ook op volle toeren en alle voetbalsites, -podcasts en -programma's reppen erover. Reppen, niet rappen. Wie o wie zal mij gaan opvolgen. Het is inmiddels overal wel doorgedrongen dat mijn contract in Amsterdam eindig is, waar het bestuur nog verwoede pogingen doet om mij voor de club te behouden. 

4aflopendcontract.png.963ccadba1501820959ce978523eaccf.png

In de maand februari wonnen we de eerste drie duels van de maand overtuigend. Zowel Cambuur als Heerenveen kregen met 4-0 klop in de Eredivisie en FC Eindhoven kreeg een behoorlijke pandoering in de kwartfinale van de KNVB Beker. En toen mochten we naar Turijn voor het heenduel in de tussenronde van de Champions League. Opnieuw wisten we niet te winnen buitenshuis, maar een 1-1 remise was in mijn ogen een prima resultaat met solide basis voor de return. Dat bleek ook wel, getuige de 1-0 overwinning in Amsterdam. Dat we tussendoor punten verspeelden tegen FC Twente was bijzaak.

In maart hadden we een behoorlijk druk speelschema, doordat we in de Champions League het tweeluik tegen Liverpool dienden af te werken en ook nog de halve finale van de beker speelden. En dan stond ondertussen ook De Klassieker nog eens op de agenda. Maar laten we beginnen met het duel in de Champions League, waar we deze ronde aftrapten in eigen huis. Met Liverpool als tegenstander hebben we het behoorlijk zwaar getroffen, maar dankzij Donyell Malen gingen we er met de overwinning vandoor. Op bezoek in Engeland was een doelpuntloos gelijkspel vervolgens voldoende voor een plek bij de laatste acht. In de kwartfinale zullen we het gaan opnemen tegen Bayern München.

5wedstrijden.png.7f31fdab6d2a8b2f5ab4face34544ab3.png

Kijken we naar de tussenstand in de Eredivisie, dan is de spanning ver te zoeken. We zijn oppermachtig dit seizoen en hebben nauwelijks tegenstand te duchten. FC Utrecht is onze naaste achtervolger op maar liefst 16 punten afstand. Het moge duidelijk zijn dat vorig seizoen spannender was, laten we het daar op houden.

6stand.png.d651c56440ffae8b37e6f2a72acafde1.png

Voor de volledigheid nog het resterende speelschema, voor zover dat nu bekend is. Er staan nog heel wat mooie potten op de agenda, zoals de kwartfinale in de Champions League, de bekerfinale tegen Feyenoord en in de laatste maand treffen we o.a. nog PSV en FC Utrecht in de competitie. Genoeg om voor te spelen en voor te blijven zitten dus :< 

7schema.png.a5ed4c805455e58c35d031f95f8fe471.png

Nog geen enkele uitwedstrijd gewonnen in de Champions League en dan toch in de kwartfinale staan. Ik vind het zelf bijna knap van mezelf :D Bedankt voor jullie likes en reacties weer én natuurlijk bedankt voor het lezen en volgen van dit verhaal. Met wat drukke dagen achter de rug hoop ik jullie vanaf nu weer in een ietwat hoger tempo mee te nemen richting het seizoenseinde en richting een nieuw avontuur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Titel is binnen handbereik en met Bayern in de UCL-Kwartfinale heb je nog een mooie affiche om je op het Europees toneel te tonen. In de KNVB Beker moet gewonnen worden, anders heb je een kwade supportersschare achter je aan vrees ik 😛

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bjornajax.png.29529919fe4f7fcfc6efc224a87aaf80.png.567ea13a47fa09e5c0b45a40535323a0.png

#37 Going out with a bang!

Deze update beginnen we met een puntendeling tegen mijn vorige werkgever: NEC. Met pijn en moeite behaalden we een remise, nadat veel basisspelers rust kregen voor het tweeluik dat aanstaande was tegen Bayern München. Ook het geven van rust mocht niet baten, want in Beieren gingen we met 4-3 onderuit. Via een dubbelslag van Tyler Brooks en een late treffer van Roony Bardghji leken de Duitsers een zekere overwinning veilig te stellen in het tweeluik, maar Matthijs de Ligt schoot diep in blessuretijd nog een bal in eigen doel, waardoor het in de return zomaar nog eens heel spannend zou kunnen gaan worden. Dat bleek in de praktijk wel mee te vallen, want via een 3-0 zege in Amsterdam stelden we een plek in de halve finale redelijk eenvoudig veilig. 

2wedstrijden.png.3c0b3d49b3c3eff649509808a4f906b9.png

Reden genoeg voor Fabian Faber om het nog eens te proberen, zeker na de bekerzege op Feyenoord en eclatante overwinning op Go Ahead Eagles. Het salaris ging met maar liefst vier ton omhoog, maar dat is niet van invloed op mijn beslissing. Na dit seizoen zal ik de deur in Amsterdam achter mij dichttrekken.

3contract.png.911fd073ddd89abdf18085697e5c4cb5.png

Ondanks dit minder positieve bericht voor de Raad van Commissarissen, fans, het bestuur en iedereen die Ajax een warm hart toedraagt gingen de successen onverminderd door. Op bezoek bij Manchester City kwamen we niet verder dan een doelpuntloos gelijkspel, waar ook geen van beide ploegen een overwinning had verdiend. En dus weten we ook in de halve finale niet te winnen op verplaatsing. En toch gaan we naar de finale, want opnieuw klaarden we de klus in eigen huis. Dankzij goals van Donyell Malen en invaller Ahmed Boussaïd wonnen we met 2-0 en zo plaatsen we ons voor de finale in het Baki Olymipya Stadionu, waar Newcastle United de tegenstander gaat zijn. 

5wedstrijden.png.5273c43cbb9f6bb77286718628ed5f1a.png

Ondertussen bleven we ook in de laatste twee maanden van het reguliere seizoen ongeslagen, waardoor we al ruim voordat we de laatste wedstrijd speelden het kampioenschap hadden veiliggesteld. Feyenoord haalde FC Utrecht nog in op de laatste speeldag en mag zich opmaken voor Champions League voetbal. Onderin wisten Heerenveen en Heracles het niet te bolwerken, terwijl Sparta zich via de play-offs verzekerde van nog een jaartje Eredivisievoetbal.

5xeindstanderedivisie.png.7ba2341254c2cdb2b04a4971b5117524.png

Enkel de Champions League finale restte ons nog. En het was een finale zoals de meeste finales zijn; matig voetbal, veel overtredingen en vooral niet willen verliezen. Dat Denzel Dumfries de grote matchwinner werd met zijn treffer na ruim een uur voetballen is veelzeggend voor deze finale. Dat is nog eens eindigen met een grote prijs, al zeg ik het zelf. En mijn eerste Champions League ooit deze FM, voor zover ik mij kan herinneren :D 

6champions.png.a8ea3bb1701cccd326bfefee44949c7c.png

Dankzij een blessure van Donyell Malen heeft Ahmed Boussaïd zijn doorbraak mogen beleven. Met 16 goals heeft hij zijn stempel aardig weten te drukken op het seizoen en daarmee eindigde hij als runner-up op de clubtopscorersranglijst. Verder hebben de backs hun waarde bewezen in de vorm van vele assists en wisten alle middenvelders en aanvallend ingestelde spelers hun goaltjes mee te pikken. Zo zie ik het graag.

7ploeg.png.b057ab5758c40052b03985700fc6efc8.png

Goed jongens, ik slinger de deur maar meteen de woonkamer in. Dit verhaal gaat stoppen. Ik wil @De Raam allereerst bedanken voor alle schitterende banners, ook die van de club waar ik naartoe zou vertrekken in dit verhaal. Die banner heeft het daglicht nooit mogen bereiken helaas, maar dat doet niets af aan het feit dat ik hem enorm dankbaar ben voor alle pareltjes. En dan wil ik jullie allemaal bedanken voor het lezen en volgen van dit verhaal en voor het achterlaten van alle likes en reacties. Ik zal jullie in het United-subforum op de hoogte houden van mijn nieuwe avonturen (d) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Jotew:

Zo, je gaat er even met een knaller uit daar! Prima, en tevens uitzonderlijke, resultaten hoor.   Waarom zo'n abrupt einde? Mag je novelles altijd graag lezen .. 

Vooral omdat ik hierna het spelplezier verloor in deze game. Ik sluit niet uit binnenkort weer een mooie 'build a nation'-achtige novelle te gaan starten. En ik sluit ook niet uit dat dat dan in IJsland gaat zijn :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites