Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Soka safi

Fantasy

Aanbevolen berichten

Het was een drukke transferzomer, maar kijkende naar de oefencampagne en de start van het seizoen ben je gewoon lekker begonnen sportief. Youri Baas is een mooie aanwinst. En iemand die zich al eerder liet zien in Nijmegen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nec.image.png.7ef940867abd0dd579b6a8a37db6f956.png.55da069e2f7698a8f953eae1078e8547.png

#21 Het tactisch plan

Nu wil ik mijzelf geen tactisch wonder noemen. Alles behalve. Met FM23 creëerde ik een 4-2-3-1 toen ik Albanië actief was, waarbij o.a. @Becks een redelijke invloed had in het afstemmen en instellen van de verschillende spelersrollen. Zo conservatief als ik ben, besloot ik daar ook in FM24 een poging mee te wagen. Zowel op Tahiti als in Zuid-Afrika legde ons dat geen windeieren, waardoor ik - kleine aanpassingen en minuscule wijzigingen daargelaten - besloot om het gewoon te houden bij het bekende. Veel diepgang, lopende mensen en gewoon vol gas vooruit. Terwijl ik deze update aan het voorbereiden was, besloot ik nog weer wat wijzigingen te doen al overigens. Dus de potten die we nog gaan zien in de volgende updates, zullen gestoeld zijn op basis van onderstaande met her en der wat kleine aanpassingen. M.n. in balbezit vond ik nog wat tegenstrijdigheden die ik eruit heb gehaald om het meer vloeiend en logisch te laten zijn. Maar nogmaals; een tactisch wonder zou ik mijzelf allerminst noemen. Dus heb je tips of suggesties? Kom maar door :D 

1tactiek.png.b8a6f6cb2261f71073fe4f3202a05821.png

Als we dan kijken naar de eerste elf, dan neem ik jullie graag mee langs de beoogde basisspelers.

DM: Raatsie

Onze meevoetballende doelman, Calvin Raatsie. Jullie hebben natuurlijk al een printscreen van hem voorbij zien komen toen ik hem voorstelde als één van de nieuwelingen, dus heel veel anders is onderstaande spoiler niet. Ondanks zijn relatief hoge score op excentriciteit zal hij de nummer één zijn onder lat. Voor in de Keuken Kampioen Divisie is dit een meer dan uitstekende doelman en als het goed is zal hij niet heel veel te doen gaan krijgen. Ervan uitgaande dat we zelf veel de bal hebben en de achterhoedespelers er voor zorgen dat er weinig op doel geschoten wordt of voorzetten gegeven gaan worden.

Spoiler

2raatsie.thumb.png.64314cc824ae1572e5a00e3d06d8368c.png

RA: Benita

De backs mogen veel mee opkomen en van hen wordt verwacht regelmatig een aanvallende impuls toe te voegen aan het spel. En dan is Mimeirhel Benita wel een hele fijne speler om in de selectie te hebben, want met zijn natuurlijke fitheid kan hij blijven gaan. Dat er zo nu en dan eens een voorzet richting de cornervlag of over de zijlijn zal verdwijnen, dat neem ik voor lief. Juist vanwege zijn aanvallende impulsen vond ik hem een interessante speler, dus we gaan zien of hij de verwachtingen gaat waarmaken.

Spoiler

3benita.thumb.png.0078d4155d7fdfc14b5260bfc152cbaf.png

CV: Sørlokken & Stenmark

De as van de defensie dan, waar we een Scandinavisch duo zullen posteren. Johan Stenmark en Daniel Sørløkken zullen de voorkeur krijgen boven de andere centrale verdedigers die we tot onze beschikking hebben. Verdedigers zoals ik ze graag zie; degelijke fysieke vaardigheden, een prima passing in de benen en bovenal een kwaliteit op technisch vlak om een spits uit te schakelen. Kunnen we veel woorden aan verspillen, maar dat doen we niet. Verdedigers moeten er vooral voor zorgen dat de aanvallers niet gevaarlijk kunnen worden. Zo simpel is het.

Spoiler

4stenmark.thumb.png.b56759a533a835b70bc69d8e2a931f2b.png

5sorlokken.thumb.png.256d85664fb7171dc344ae552a66fd7a.png

LA: Baas

Als linksback heb ik nieuweling Youri Baas als beoogde eerste optie. Met een verleden bij Ajax is hij ook wel gewend om een aanvallende rol in te vullen, waarvan ik nu hoop te profiteren. Technisch is hij iets vaardiger dan zijn kompaan op rechts, fysiek heeft hij iets mindere attributen op het gebied van fitheid en zijn versnelling. Zijn uithoudingsvermogen is dan weer net wat beter dan die van Benita, dus al met al ontlopen ze elkaar niet zo veel. En dat komt goed uit, want zowel op links als op rechts verwacht ik diepgang en aanvallende toevoegingen.

Spoiler

6baas.thumb.png.3058f64c10a017a2c470f96565d44a4b.png

VMC: Netten & Proper

Twee Segundo Volantes die in balbezit vooral aanvallend hun toegevoegde waarde gaan tonen. Dirk Proper is de meest aanvallend vaardige van de twee, maar ook Luc Netten zal niet schromen om waar mogelijk voorin zijn waarde te bewijzen. Hij dribbelt graag en zoekt graag de voetballende optie, zoals ik het zelf ook graag voor ogen heb. Dirk Proper is van nature al een meer aanvallend ingestelde middenvelder, wat hem een uitstekende optie maakt om de rol van Segundo Volante in te vullen. 

Spoiler

7netten.thumb.png.d31999ab52cf59c461e577dd56878547.png

8proper.thumb.png.9269a462ff894de41a3486b2b74d5a18.png

AMR: Tavsan

De rechtsbuiten is een hangende vleugelspits, iemand die richting het centrum trekt om ruimte te maken voor de opkomende back en regelmatig voor eigen succes te gaan. Tweevoetigheid komt hier dus erg goed van pas, wat Tavsan een uitstekende keus maakt in deze rol. Met zijn uitstekende eerste aanname, goed inzicht en meer dan degelijke fysieke gesteldheid kan hij de hele wedstrijd blijven gaan, wat goed van pas komt bij de intense manier van spelen die ik voor ogen heb.

Spoiler

9tavsan.thumb.png.4cc71061d5b10c0bde024cd2b64e37b4.png

AMC: Tauriainen

Op tien, zoals je op het veld zegt. Jimi Tauriainen zal hier de rol van aanvallende middenvelder invullen en ver vooruitschuiven richting de spitspositie. Dankzij zijn uitstekende mentaliteit, neusje voor de goal en goede techniek zal hij wat mij betreft de absolute eerste keus zijn op de positie van aanvallende middenvelder en ondanks zijn gebrek aan doelpunten en assists bij zijn voorgaande clubs heb ik hoge verwachtingen. Of die gegrond blijken, dat zullen we zien als we een paar duels achter de rug hebben

Spoiler

10tauriainen.thumb.png.686f1ee74bed91eda33432dddea28598.png

AML: Olden Larsen

Zie AMR: Tavsan :DW: 

Spoiler

11oldenlarsen.thumb.png.9d04ac2e7a66000d6b5c42f1453244ee.png

SP: Fofana

In de punt van de aanval spelen we met een diepe spits. Iemand die fungeert als middelpunt van onze aanvallende intenties en zowel zelf dient te scoren als voorzetten af te leveren. Een vrij complete rol, waarvoor Fodé Fofana uitstekend geschikt is in mijn ogen. Een uitstekend eerste balcontact, zeer goede afwerkvaardigheden en ook nog eens een sterk fysiek gestel... Wat wil je nog meer? Ja, wat kracht misschien. Maar goed, we spelen wel in de Keuken Kampioen Divisie en niet in de Champions League hè.

Spoiler

12fofana.thumb.png.2432dfcbc58c2984d4e8ac3e1d15872d.png

@RFA@Satioz@KayDeManaager@Nom de Guerre@keano77@Jotew@Willem@Glenn08@FlyD@Marius@Tim Windt@bas huijsmans@Lensherr@Arezo@MisterX@De Raam@Djurovski@Cervantes@MNie@La Pulga@MKLVMOND@neva@JoonsterkeBE@Kyrill@Thomassje123@ElMarcos@Boyzone@Thierryvane

@Thomassje123

Bedankt allemaal weer voor jullie reacties en voor het lezen van de vorige update. Zoals eerder al aangehaald; hierbij dus het tactisch plan. Heb je zelf enige voorkeur om iets te zien of te lezen? Let me know. Met de selectie zoals we die hebben samengesteld verwacht ik dit seizoen toch zeker om de titel mee te kunnen strijden, al weet je het maar nooit in de KKD...

En ja @Glenn08 - ik heb Saudi-Arabië inderdaad ook als competitie ingeladen :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi zo'n ploegvoorstelling. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik niet veel namen (her)ken behalve Raatsie, Proper en Fofana. Maar van die laatste lopen er wel meerdere rond :D Qua formatie zit het volgens mij wel snor. Visueel lijkt mijn favoriete er ook wel wat op, en ik zie best wel wat succes met die soort tactiek.

bewerkt door Marius
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant dat je met veel aanvallende rollen en op hoog tempo, toch met een lage lijn defensief speelt. Veelal zal je de bal op balbezit helft tegenstander hebben en veel spelers daar hebben staan. Verwacht je normaliter dat je daar juist wil afjagen en de bal wil onderscheppen. Jij valt nu helemaal terug. 

Als je veelal met Fofana in de punt gaat spelen, is mijn advies om met lage voorzetten te spelen. Benut je hem meer. Juist als diepe spitta, gaat hij veelal in de 16 komen. Zeker omdat je nummer 10 ook geen type Havertz is. 

Selectie met potentie verder, zeker voor KKD begrippen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Dansmeister:

Interessant dat je met veel aanvallende rollen en op hoog tempo, toch met een lage lijn defensief speelt. Veelal zal je de bal op balbezit helft tegenstander hebben en veel spelers daar hebben staan. Verwacht je normaliter dat je daar juist wil afjagen en de bal wil onderscheppen. Jij valt nu helemaal terug. 

Als je veelal met Fofana in de punt gaat spelen, is mijn advies om met lage voorzetten te spelen. Benut je hem meer. Juist als diepe spitta, gaat hij veelal in de 16 komen. Zeker omdat je nummer 10 ook geen type Havertz is. 

Selectie met potentie verder, zeker voor KKD begrippen. 

Kijk, dat zijn opmerkingen waar ik wat aan heb. Geen idee waarom dit zo ingesteld staat, maar vooralsnog werkt het wel :D 

Ga ik wel aanpassen, want het is wel een beetje gek ook hehe. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Fantasy:

Dus heb je tips of suggesties? Kom maar door  

1tactiek.png.b8a6f6cb2261f71073fe4f3202a05821.png

Dit was een typische FM23 tactiek qua rollen. Voor FM24 zou ik gaan voor VVa, VMon (met beide feller tackelen) en HVSon. 

En de enige instructie die ik niet begrijp is een lagere defensieve lijn. En probeer voor de grap eens 'invite crosses' (zonder balbezit)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeh, nog een KKD- en Eredivisievreter! Dat gaat vast heel vlot crescendo. Over de tactiek hebben de heren hierboven al het belangrijkste gezegd. Maar het belangrijkste is dat het voor jou werkt :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Becks:

Dit was een typische FM23 tactiek qua rollen. Voor FM24 zou ik gaan voor VVa, VMon (met beide feller tackelen) en HVSon. 

En de enige instructie die ik niet begrijp is een lagere defensieve lijn. En probeer voor de grap eens 'invite crosses' (zonder balbezit)

In FM24 werkt(e) het ook alleraardigst, maar ik ga eens kijken wat die aanpassingen gaan doen :) Thanks voor de tips en opmerkingen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Fantasy:

In FM24 werkt(e) het ook alleraardigst, maar ik ga eens kijken wat die aanpassingen gaan doen  Thanks voor de tips en opmerkingen. 

Je moet ook niet teveel wijzigen omdat wat nerds het zeggen hè. Ik denk alleen dat je nog meer resultaten pakt alleen, met die wijzigingen. 

Je wil aanvallen over je zijkanten, hou je achterste vier vooral achter de bal. Gaat je niet snel lukken in mijn ogen met die volantes. Twee spelmakers voor je centrale duo, gaat je echt veel helpen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zie je hoge druk zetten voor je, als je  veel lagere defensieve lijn hebt? Vloekt dat niet met elkaar? Mooie selectie en taktiek, alleen ben je niet kwetsbaar omdat van je veldspelers, letterlijk alleen centrum Verdedigers als rol "defensief" hebben? Wat mij brengt bij mijn eerdere punt van veel lagere defensieve lijn, terwijl bijna alle spelers op "Attack" als rol staan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tactiek: Ik heb altijd moeite met buitenspelers daarom speel ik het liefste met wingbacks

Team: Met dit team moet het toch zeker mogelijk zijn om te promoveren, ik denk dat dat ook wel verwacht wordt. Hopelijk kunnen de spelers met die druk om gaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb tactisch ook niks toe te voegen, je speelt in de KKD en hebt een veel betere selectie dan de meeste clubs dus een aanvallende speelwijze zal waarschijnlijk werken in je ambitie om kampioen te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nec.image.png.7ef940867abd0dd579b6a8a37db6f956.png.967df2880780f32271c34c61cac4a8d6.png

#23 Kort en krachtig

Als ik deze update moet omschrijven, dan zal het kort en krachtig zijn. De resultaten zijn zoals je van een ploeg in de KKD mag verwachten; wisselvallig. Nadat we uit de eerste vier duels tien punten wisten te behalen, mochten we begin september aantreden in De Koel van VVV. Al na een kwartier kwamen we op achterstand in Venlo, maar niet veel later bracht Tavsan de score weer in evenwicht. Nadien werd er niet meer gescoord, waardoor de punten werden verdeeld over beide ploegen. In eigen huis tegen Jong AZ ging het gelukkig een stuk beter, maar een week later gingen we volledig onnodig onderuit in Velsen. Telstar was met 4-2 te sterk, ondanks dat we dankzij Fodé Fofana op een 0-2 voorsprong waren gekomen. Je kunt je voorstellen dat ik alles behalve content was met het verdere verloop van dit duel. Gelukkig konden we ons met de laatste wedstrijd van deze maand herstellen in eigen huis. Even leek het erop dat De Graafschap via Yaw Muntari in de 91e minuut een remise veiligstelde, maar daar dacht Jaydon Banel anders over. In de derde minuut van de blessuretijd schoot hij ons alsnog naar de overwinning.

1september27.png.8956256d57495fcf3facd6e129bb7b05.png

Het wedstrijdschema in oktober was een stuk pittiger, want er stonden maar liefst zes wedstrijden op de agenda. Vijf in de Keuken Kampioen Divisie en een duel tegen TOP Oss in de beker. We begonnen de maand met een puntendeling bij Almere City. Een pot die zomaar in een nederlaag had kunnen eindigen, ware het niet dat Johan Stenmark in de 98e(!) minuut nog een hoekschop tegen de touwen wist te koppen. De drie competitieduels daarna lieten we zien dat we tot een van de favorieten voor de titel behoren, want FC Den Bosch, regerend kampioen Jong Ajax en mededegradant sc Heerenveen werden verslagen met klinkende cijfers. Ook het duel tegen TOP Oss in de KNVB Beker leverde weinig problemen op en dus zouden we het laatste duel van de maand, op bezoek bij Jong Utrecht, ook wel even winnen was de verwachting. Nou, dat werd een aardig koude kermis. Fabian Troost had het op zijn heupen en scoorde maar liefst drie keer op Sportcomplex Zoudenbalch, waarmee hij een grote invloed had op het 5-1 eindresultaat van deze wedstrijd. Heel rap vergeten en door...

2oktober27.png.434c4c8c4164d3f30929425b21c0aa4f.png

Na dertien duels is Willem II nog ongeslagen en zij gaan dan ook aan kop in de competitie. Wij volgen op twee punten achterstand, vlak voor Roda JC, Jong AZ, ADO Den Haag en VVV-Venlo. We kunnen gerust stellen dat het behoorlijk spannend is op het tweede niveau van de Nederlandse voetbalpiramide!

3stand.png.690a3b917458b655e85658dbe4ea469a.png

Bedankt allemaal weer voor jullie reacties en m.n. voor de tips aan de hand van de tactiek die ik deelde. In FM zelf ben ik al een half jaartje verder ten opzichte van waar dit verhaal zich momenteel afspeelt, dus de resultaten uit de komende updates zijn nog met de tactiek zoals ik deze in de afgelopen update presenteerde. Ook heb ik nog een 3-4-3 van @Rossini' in overweging om t.z.t. een kans te geven, dus we blijven lekker experimenteren :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Best wel slechte periode, zkr voor iemand als jij. 4-2 bij Telstar verliezen is pijnlijk, extra pijnlijk na 0-2 voor te bebben gestaan. En dan ook keihard 5-1 bij Jong Utrecht verliezen pijnlijk en onnodig. Al helemaal als je ziet, waar die twee teams staan op de ranglijst. 

bewerkt door Kyrill
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar opvallende uitschieters, en dan is het eenvoudig om de ploeg af te schieten op basis van de negatieve maar je staat er gewoon meer dan prima voor natuurlijk. Ik verwacht dan ook alleen maar een positief vervolg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee updates van mijn favoriete novelleschrijver in twee dagen. Wat een bof!

Tweede plek, niet gek hoor. Had niet anders dan wisselvalligheid verwacht na zoveel transfers. Je zal in het seizoen qua teamdynamiek en cohesie moeten groeien. Heel normaal voor elke FM’er. Buiten de topmanagers als Guido, Marcel en Karel uiteraard. 

Je tactiek loopt thuis als een trein. Overweeg je niet met een thuis en uit tactiek te spelen? Vaak zelf ook gedaan in mijn games. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites