Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

MU Eurovision Manager #1

Socrates

Aanbevolen berichten

29 minuten geleden zei Chimpa:

Pfoe, qua jaartallen valt mijn keuze van land ook niet helemaal zoals gehoopt. 

Ik had twee meh landen maar kwa jaartallen kwam de keuze niet eens heel verkeerd uit. In mijn ogen hun beste inzending van de afgelopen tien jaar kunnen kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Zeus:

Corruptie doen we pas vanaf 100 euro aan.

Ik leg de deadline voor het inschrijven op aankomende zaterdag 23:59. Er kunnen er nog twee bij. 

Voorts het verzoek aan eenieder die dat nog niet gedaan heeft je inzending te voltooien in de opgestarte PM. 

Moet ik voor deze deadline ook het nummer gekozen hebben? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. QuaLyon

2. Chiemel

3. Chimpa

4. Kelvin

5. Rogier.

6. ElPrincipito

7. Chrisje1993

8. komodo25

9. Titan

10. nasje92

11. StanleyW

12. ivago

13. 007mark

14.

15. Christian.

16. Fabian.

17. Jeroen.

18. Grote Ree

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JkkPzb8.png

Stemming geopend!

In onderstaand bericht valt de playlist van Eurovision Manager #1 terug te vinden. Klik eventueel op de titel om hem in Youtube te bekijken en zo meer overzicht te hebben. Gelieve deze playlist aan te houden en bij voorkeur andere streamingsdiensten te vermijden i.v.m. de videoclips die je dan mist evenals de (vocale) live-uitvoering. Stemmen doe je uiteraard via de klassieke Eurovisie-stijl: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 en 12 punten. Graag ook een reserve-land meesturen voor het geval iemand de deadline mist. Stemmen doe je in de al bestaande PM en vóór zondag 24 mei 23:59

Op een later moment volgt ook nog de mogelijkheid om bepaalde zaken te voorspellen. Voor zij die willen, verplicht is het niet. Hierover later dus meer.

Mentions

@QuaLyon @Chiemel @Chimpa @Kelvin @Rogier. @ElPrincipito @chrisje1993 @komodo25 @Titan @nasje92 @StanleyW @ivago @007mark @Christian. @Fabian. @Jeroen. @Grote Ree

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JkkPzb8.png

Voorbeschouwing en prognose

Op basis van het MU Eurovisie Songfestival 2020, de Worldvision-edities en de uiteindelijke uitslag in het reguliere Eurovisie Songfestival heb ik gepoogd tot een voorzichtige prognose te komen. Uiteraard zal het zeker niet waterdicht zijn - misschien zelfs wel totaal niet - maar het geeft in elk geval de mogelijkheid om tot een mooie voorbeschouwing te komen.

Voordat ik begin met het behandelen van de deelnemende inzendingen, eerst de einduitslag van de finale van het MU ESF 2020, op basis van de stemmen van degene die nu ook meedoen aan Eurovision Manager #1. Voor de geïnteresseerden:

Spoiler

emesf.png.82330c6180415c331319f44f071f8b89.png

Litouwen is het land dat aftrapt. Een frisse jonge knul, een wat repetitieve popsong, een ingestudeerde choreografie en een staging waar aandacht aan besteed is: een prima recept voor een mooie einduitslag op het Eurovisie Songfestival. En dat bleek dan ook met een prima 9e plek in 2016. Op MU lijken popsongs gezongen door jonge knullen zeker niet altijd een garantie voor succes, maar gezien de einduitslag van Duitsland op het MU ESF 2020 zou je mogen stellen dat een plek in de subtop zeker mogelijk is. De Litouwse inzending zal hoogstwaarschijnlijk niet uitblinken in het verzamelen van 12-punters, maar met structureel een aantal punten bijschrijven kan je ook zomaar in de bovenste regionen verschijnen.

Een hoop gezelligheid en muzikanten, dat is wat Malta in de finale brengt van 2014. Het bereiken van die finale leek echter ook wel het maximaal haalbare, want met een 23e eindplek wist het weinig indruk achter te laten op het Europese thuispubliek. De inschatting is dat het op MU niet heel veel anders zal zijn. Een nummer dat al snel vergeten is en dus ook niet erg zal profiteren van haar derde positie in de playlist. 

Griekenland wist zich met de zangeres Yianna Terzi verrassend genoeg niet te plaatsen voor de finale. Hoewel haar vocale optreden niet altijd honderd procent toonvast was, zou je denken dat het etnische nummer in de eigen taal toch in het voordeel zou moeten werken van de Griekse schone. Wie weet is een plek in de middenmoot haalbaar. 

Oekraïne komt met een rockballad. Zangeres Alyosha heeft wat weg van de Nederlandse Anouk: een blonde karaktervrouw met een flinke strot. Een vocaal gezien haast perfecte uitvoering, zowel in het hoge als in het lage segment. De vraag is echter of het ook op MU goed zal scoren. De Georgische inzending, ook min of meer een rockballad, deed het alleszins goed op het MU ESF 2020. Kan een vrouw echter hetzelfde bereiken op MU? Op het reguliere Eurovisie Songfestival scoorde Aloysha in elk geval zeer redelijk: een 10e plek wist ze te behalen. Een hogere einduitslag lijkt op MU zeker mogelijk. Als het enkel op vocale kwaliteiten aan zou komen zou de eindoverwinning al in het bereik liggen in elk geval.

Gehaat en geliefd is de inzending van Estland in 2019. Een typische Eurovisiepopsong ietwat vlak gebracht door zanger Victor Crone. Met een 20e eindplek wist het in de finale weinig indruk te maken. Op MU zou het allicht een aardige middenmotor kunnen zijn, maar een plek in de bovenste regionen is normaliter toch net wat te hoog gegrepen.

Harel Skaat brengt Israel in 2010 tot een 14e plek in de finale. Een melancholische ballad in de eigen taal: zowel Zwitserland als Italië deden het er meer dan prima mee op het MU ESF 2020. Een hoopvol voorteken? Wellicht, al heeft Harel Skaat wel het nadeel dat zijn inzending een live-uitvoering betreft. Vocaal waren er immers wat mankementen te bekennen, op zijn zachtst gezegd. Daarentegen is het wel met emotie en energie gebracht. De vraag zal zijn hoe vergevingsgezind MU is ten opzichte van de vocale missers van de Israëlische inzending. Het recept is er, de uitvoering laat misschien wat te wensen over. Een plek in de middenmoot of zelfs de subtop? Wie weet.

Frankrijk stuurt zangeres Amandine Bourgeois. In de finale van 2013 bereikt zij een teleurstellende 23e plek. Het nummer bleef dus kennelijk weinig kleven bij de Europese kijkbuismensen. Vocaal gezien is het echter een prima optreden. Kan het rauwe, Franstalige lied op meer waardering rekenen van de MU'ers? Waarschijnlijk wel. Een plek in de middenmoot is zeker niet uitgesloten.

Albanië haalde in 2013 alles uit de kast, maar dat mocht helaas niet baten: het land kwalificeerde zich niet voor de finale. Op MU hoopt het revanche te nemen, maar de kans dat dat ook werkelijk zal gebeuren lijkt klein. De Albanese inzending kenmerkt zich vooral in rommeligheid en potsierlijkheid. Hoogtepunt is dan nog een gitaarsolo - hoewel uiteraard niet werkelijk live gebracht - waarbij de gitaar in kwestie vuur produceert. Vermoedelijk zal dat echter de MU'ers niet van gedachten veranderen en lijkt een plaats in de kelder van de ranglijst onvermijdbaar.

Als je het hebt over het concept van staging op het Eurovisie Songfestival, dan lijkt Armenië 2016 een perfect voorbeeld. Over de visuele presentatie is duidelijk goed nagedacht. Zangeres en model Iveta Mukuchyan draagt vocaal gezien prima een wat zoete popsong. Over het visuele aspect, de kwaliteiten van de zangeres en niet te vergeten het uiterlijk van de zangeres zal waarschijnlijk weinig twijfel bestaan bij de MU'ers, maar weet het nummer ook een snaar te raken? Op het Eurovisie Songfestival van 2016 deed het dat in elk geval wél: een keurige 4e plek. Een hoge eindpositie lijkt ook op MU niet ondenkbaar.

Een vriendelijk ogend poprockbandje. Bij Worldvision wil dat nog weleens goed scoren, dus waarom nu ook niet? De band uit Denemarken deed het op het Eurovisie Songfestival van 2011 in elk geval prima met een 5e plek. Een erg creatief nummer is het misschien niet, maar het is wel herkenbaar en vast en zeker een meezinger. Een plek hoog op de lijst zou dan ook zomaar mogelijk zijn.

In 2017 zorgde Spanje voor een bijzonder momentje. Een voice crack, zoals het heet in het Engels, zorgde voor veel hilariteit achteraf. Ja, vocaal gezien slaat zanger Manuel Navarro op zijn zachtst gezegd de plank aardig hard mis, maar wellicht zijn er MU'ers al dusdanig in een zomerse stemming dat ze de Spaanse inzending wel kunnen waarderen. Een allerlaatste plek, zoals op het Eurovisie Songfestival in 2017, lijkt echter ook op MU best waarschijnlijk. 

In 2018 bracht Hongarije metal naar het Eurovisie Songfestival. Het haalde er de finale mee en werd uiteindelijk 21e. Het is een nummer dat ook MU zal polariseren: veel zullen het niks vinden, maar degene die het wél wat vinden zullen het hoogstwaarschijnlijk dan ook veel punten geven. Zou zomaar eens kunnen verrassen, wie weet is een plek in de subtop mogelijk.

Eenmaal bijgekomen van de hevigheid van de Hongaarse inzending, is het podium aan een liefdeskoppel uit Slovenië, goed voor een 15e plek in 2019. Een modern nummer in de eigen taal. Dat laatste scoorde in elk geval goed op het MU ESF 2020. Ook het gegeven van een moderne ballad, al is het de vraag of dit nu werkelijk een ballad te noemen valt. Misschien is het wel eerder een soort Sloveense droompop. Grote kans dat dit hier en daar op punten kan rekenen en daarmee in de bovenste regionen terecht zal komen.

Gelikt is het juiste woord om de Zweedse inzending uit 2017 te omschrijven. Zweden gaat voor een moderne popsong gezongen door een bijzonder gladde zanger die veel tijd in de choreografie heeft gestoken. Op het Eurovisie Songfestival deed dat het uiteraard goed met een 5e plaats. De vraag is echter of dat hier ook zo goed scoort. Te glad en overgeproduceerd voor MU? Of valt het tussen soms wat rommelige inzendingen juist op als een strak nummer en dito uitvoering? Een plek in de subtop ligt voor het oprapen voor zanger Robin Bengtsson en wie weet nog wel meer.

De choreografie van Zweden was strak, de choreografie van de volgende inzending gaat dan weer alle kanten op. Ierland komt in 2011 met een opmerkelijk en stuiterig duo. Met een 8e plaats scoort het prima in de finale en fans van het tweetal zijn er zeker. Of ze er ook op MU zullen zijn, valt nog te bezien. Hoogstwaarschijnlijk is het net wat te druk voor de gemiddelde MU'er. Deze reclame voor Red Bull kan verrassen, maar zal het waarschijnlijk met een plek onderaan de lijst moeten doen.

Noorwegen levert in 2013 een interessant nummer af. Elektropop is allicht het goede woord. Gedragen door een prima en tevens schone Noorse zangeres. Met een 4e plaats scoorde het goed op het Eurovisie Songfestival van 2013 en een hoge eindnotering lijkt ook op MU best mogelijk. 

Als laatste verschijnt Kroatië op het podium met een typisch Songfestivalnummer, al zou het ook zomaar uit een Disney-film kunnen komen. Dat de zanger kan zingen is absoluut waar, het nummer doet echter wat gedateerd en op zijn minst dramatisch aan. MU lijkt normaliter ook niet de plek voor zoiets, maar wie weet kan het verrassen. Voor nu lijkt echter een plek in de lage middenmoot al heel wat.

Prognose:

1. Armenië

2. Denemarken

3. Slovenië

4. Oekraïne

5. Noorwegen

6. Zweden

7. Litouwen

8. Hongarije

9. Israel

10. Frankrijk

11. Estland

12. Griekenland

13. Kroatië

14. Ierland

15. Albanië

16. Malta

17. Spanje 

Mocht je je ook willen wagen aan een voorspelling kan je een top-3 evenals de nummer laatst naar mij toesturen in de al bestaande PM. Degene die het dichtstbij zit met zijn voorspelling zal in een eventuele editie 2# een later te noemen voordeel krijgen. Let op: dit is optioneel, niet verplicht.

Mentions

@QuaLyon @Chiemel @Chimpa @Kelvin @Rogier. @ElPrincipito @chrisje1993 @komodo25 @Titan @nasje92 @StanleyW @ivago @007mark @Christian. @Fabian. @Jeroen. @Grote Ree

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aantal stemmers op Spanje zou je in principe gelijk kunnen stellen aan het aantal slechthorenden op MU. Als je niet hoort dat dat vals is (en zeker die uithaal op tweederde van het nummer) ben je wel echt af. En dan heb ik het puur over het vocale aspect, wmb smaakkwesties verder ben ik uiteraard neutraal in deze fase. Maar goed, misschien schat ik het muzikale gehoor van de MU'er iets te hoog in, dat zou kunnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Zeus:

Het aantal stemmers op Spanje zou je in principe gelijk kunnen stellen aan het aantal slechthorenden op MU. Als je niet hoort dat dat vals is (en zeker die uithaal op tweederde van het nummer) ben je wel echt af. En dan heb ik het puur over het vocale aspect, wmb smaakkwesties verder ben ik uiteraard neutraal in deze fase. Maar goed, misschien schat ik het muzikale gehoor van de MU'er iets te hoog in, dat zou kunnen!

Kan ik gewoon meteen stoppen dan? Het andere nummer was niet veel beter namelijk, dit had nog een aanstekelijk deuntje. 

Als organisator en opperGod der Eurovision Songfestival kraak je nu al mijn kansen af, ik stel voor dat we gezamenlijk in opstand komen en Spanje laten winnen. Als tegenprestatie mag Zeus dan de deelname van de Toppers coveren en delen op MU? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had het enkel over de vocale prestatie, waarbij het niet zozeer over smaak gaat. Kan ook heel goed zijn dat mijn voorspelling (dus niet mijn mening, die doet er inderdaad helemaal niet toe) er goed naast zit. Bij een volledige voorspelling moet je toch ook iemand onderaan zetten.

Maak je er verder niet al te veel zorgen over: niemand die nu anders gaat stemmen dan die anders zou doen. En terecht. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier de stemmen verdeeld. Was een zware bevalling, want waren echt veel nummers die een onvoldoende wisten te scoren. Ook een aantal die vanuit mijn land wél punten hebben ontvangen. Evengoed nog wel leuk om weer deel te nemen, en ben benieuwd wie er als winnaar uit de bus komt.

Voorspelling ga ik nu nog even naar kijken.

bewerkt door 007mark
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, we maken al bekend war onze eigen landen zijn? Had het idee dat dat niet per de bedoeling was, of staat die info gewoon ergens? 

Bij mij heeft type nummer wel een meer positieve invloed dan pure zangkwaliteit. Oftewel, al die powerballads van die vrouwen heb ik eigenlijk weinig mee. 

bewerkt door Chiemel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na een 2e keer luisteren mijn lijst ingestuurd. Alleen mijn top 3 vind ik redelijk, daarna wordt het al snel slecht of afgezaagd. Ik zou bijna zeggen dar deze top 3 het in het algemeen het goed gaat doen, dus ga verder geen voorspellingen delen. Denk dat mijn eigen land ergens rond plek 12-15 gaat eindigen. 

bewerkt door Chiemel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

JkkPzb8.png

Voortgang stemmen

Met nog drie volledige dagen te gaan - de deadline ligt op aankomende zondag 23:59 - heb ik reeds slechts vier stemmen ontvangen. Tijd dus voor een eerste reminder voor zij die nog niet hun stem uit hebben gebracht.

@QuaLyon @Chimpa @Kelvin @Rogier. @ElPrincipito @chrisje1993 @komodo25 @Titan @StanleyW @ivago @Christian. @Fabian. @Grote Ree

Link naar opmerking
Deel via andere websites