Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

Waren er bij Sparta spelers die goed genoeg zijn dan? Niet onbelangrijk lijkt me. Is overleven niet op een gegeven moment minstens zo belangrijk? Ter illustratie... Fortuna staat tweede van onderop op dat lijstje, bij ons krijgt de jeugd geen speeltijd omdat ze gewoon niet goed genoeg zijn. Dan ga je geen tieners opstellen als je handhaving moet veilig stellen. Stukje context is wel handig als je cijfertjes gaat duiden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

6 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Waren er bij Sparta spelers die goed genoeg zijn dan? Niet onbelangrijk lijkt me. Is overleven niet op een gegeven moment minstens zo belangrijk? Ter illustratie... Fortuna staat tweede van onderop op dat lijstje, bij ons krijgt de jeugd geen speeltijd omdat ze gewoon niet goed genoeg zijn. Dan ga je geen tieners opstellen als je handhaving moet veilig stellen. Stukje context is wel handig als je cijfertjes gaat duiden. 

Op zich heeft Sparta altijd wel een goede jeugdopleiding en in FM lopen er best een paar spelers rond die minuten moeten kunnen krijgen. Anderzijds is het verschil met de eerste keus best wel groot. Weet ook niet of dat tieners zijn btw. Saito en Kitolano zijn bv allebei 21.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Poh, weet niet wat ik hier van moet vinden. Zeer jammer als Knutsen echt niet doorgaat. Tegelijkertijd heeft Steijn het wel echt prima gedaan bij veel van zijn clubs (ADO, VVV, nu Sparta). Laat me graag verrassen. Zie hem alleen niet als de vooruitstrevende trainer die je graag ziet bij Ajax om een stap verder te zetten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Nom de Guerre:

Zeker Daarop aanvullend, de basis van vandaag had ook Saito, Sambo en Kitolano (allen 21) en Eerdhuijsen (22).  Verder vooral gasten van 25-26. Dus het is niet zoals dat oude Milan team dat er alleen maar 30+ op het veld staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nachtje over kunnen slapen, en moet ook wel zeggen dat ik ergens ook hoop dat Mislintat gewoon een lijntje heeft uitgegooid en nog steeds aan het praten is met Knutsen. We hebben het wel over de Telegraaf he, die weten geen stekker meer, behalve de ingang die ze hebben bij Steijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rogier.:

Nachtje over kunnen slapen, en moet ook wel zeggen dat ik ergens ook hoop dat Mislintat gewoon een lijntje heeft uitgegooid en nog steeds aan het praten is met Knutsen. We hebben het wel over de Telegraaf he, die weten geen stekker meer, behalve de ingang die ze hebben bij Steijn. 

Van wat ik heb meegekregen gaat Knutsen voor CL-voetbal en dus Celtic.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei FlyD:

Misschien de optie op Lucca maar lichten als Steijn zou komen.

Over Maduro hoor ik wel heel goede verhalen, dus misschien werkt het goed in combinatie met Steijn...? 

Maar je gooit Heitinga er uit, omdat je "een zwaargewicht" wilt halen. Vervolgens pak je blijkbaar bij Bosz niet door ( of hij was niet in beeld), grijp je bij 2 coaches mis en kom je uit bij Steijn? In 1 van de roerigste periodes van de club. Het lijkt weer een saga in een hele slechte roman. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Maar je gooit Heitinga er uit, omdat je "een zwaargewicht" wilt halen. Vervolgens pak je blijkbaar bij Bosz niet door ( of hij was niet in beeld), grijp je bij 2 coaches mis en kom je uit bij Steijn? In 1 van de roerigste periodes van de club. Het lijkt weer een saga in een hele slechte roman. 

Ja, ik begrijp het verhaal erachter ook niet en krijg er een beetje Martin Jol vibes bij. Maar tegelijk wil ik hem niet op voorhand afschrijven. Dit jaar heeft hij zijn tactiek goed aangepast aan zijn selectie en prima gepresteerd. Misschien kan hij, zeker in combinatie met Maduro, zich opnieuw aanpassen aan een selectie en mooie resultaten neerzetten.

Naar bestuur toe baart het me inderdaad wel wat zorgen dat het om deze manier lijkt te lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei neva:

Dan kan je nog beter Ron Jans voor de groep zetten.

Ja dit zei ik gisteren ook in een groepsapp met (oud) mu-ers. Daar had ik een beter gevoel bij gehad. Qua ervaring en speelstijl zou dat in deze fase voor Ajax wel passen. Bosz had ik ook zeer zeker zien zitten in deze fase. Gewoon komend seizoen puur mikken op nationaal succes weer en dan hopelijk voor het kampioenschap strijden en zo weer de weg omhoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei FlyD:

Ja, ik begrijp het verhaal erachter ook niet en krijg er een beetje Martin Jol vibes bij.

Martin Jol was compleet andere situatie hoor. Die had al in de PL en BL gecoached toen hij naar Ajax kwam en was tot dat moment een gerespecteerde coach. Vergeleken bij Jol is Steijn een amateur qua ervaring.

Steijn is in werkelijk niets een Ajax trainer. Is een modale leuke Eredivisie trainer, maar totaal niet een trainer met internationale allure of de potentie om ooit een topcoach te worden in het buitenland. Echt een pure schande als die man aangesteld wordt als coach van Ajax. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rogier.:

Ik denk dat je nog in stage 3 zit.

Cycle of Acceptance - Tool/Concept/Definition

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Thierryvane:

Ook onzin lees ik nu. Blijft gewoon bij Bodø/Glimt.

Hij heeft ook gezegd dat die niet tijdens het seizoen weg wilt gaan bij Bodo. Misschien Steijn voor een jaartje zodat Knutsen het seizoen kan afmaken tot de winter en dan na een half jaar bij Ajax kan beginnen?

Met Bosz bij PSV en Steijn bij Ajax zie ik gewoon weer kansen voor Feyenoord dit seizoen :classic_biggrin:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei bas huijsmans:

Hij heeft ook gezegd dat die niet tijdens het seizoen weg wilt gaan bij Bodo. Misschien Steijn voor een jaartje zodat Knutsen het seizoen kan afmaken tot de winter en dan na een half jaar bij Ajax kan beginnen?

Met Bosz bij PSV en Steijn bij Ajax zie ik gewoon weer kansen voor Feyenoord dit seizoen :classic_biggrin:

Als er niet al teveel geks gebeurd bij Feyenoord, denk ik dat zowiezo wel. Trainer blijft, je bent ver voor de start van het seizoen al op de hoogte van de verkoop van Kokcu. Het is eigenlijk alleen afwachten of Geert en Gimenez nog een stap gaan maken. Ik zie Feyenoord op deze manier wel de grootste kans maken ja. Maar goed, die transferperiode is nog lang en als er ineens clubs komen voor Gimenez, Hancko, Geert en Wieffer, kan het snel gaan. Dat hebben we afgelopen jaar bij Ajax wel gezien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei AjaciedBart.:

Leuk ook dat De Telegraaf wel positief is. Steijn zal dus wel goede vriendjes zijn met Verweij en die andere debiel.

Echt leuk deze keuze, lekker origineel. 

Vind ik ook wel apart. Tot nu toe is er nog niks gelekt van Mislintat, gisteren ineens wel. Direct een grote breaking.

Wie is de zaakwaarnemer van Steijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei AjaciedBart.:

Leuk ook dat De Telegraaf wel positief is. Steijn zal dus wel goede vriendjes zijn met Verweij en die andere debiel.

Echt leuk deze keuze, lekker origineel. 

Falentijn heeft het echt wel keihard negatief veroordeeld hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Las deze comment op AjaxShowtime net. Goede samenvatting.

Citaat

Het zou raar zijn als je niet stomverbaasd bent over deze keuze, want Steijn lijkt in niets een Ajaxtrainer. Toch, als je het laat bezinken, zijn er wel argumenten die deze keuze deels verklaarbaar maken. Overigens heb ik enkele weken hiervoor nog gezegd dat Steijn tot de categorie trainers behoort die interessant zijn om te blijven volgen, bij voorkeur bij een subtopper om zijn potentieel beter te kunnen beoordelen (andere waren o.a. D. Schreuder, J. Oosting, en S. Ultee).

1. Hij is – zoals Mislintat wil – wel een ‘over achiever’ in de zin dat hij met Sparta veel hoger eindigde dan verwacht (met goed georganiseerd voetbal, ook zo’n eis). Ook bij zijn andere clubs (die Arabische tel ik niet mee) presteerde hij beter dan verwacht: bij ADO viel hij mij al op als verrassend goed presterend (met leuk voetbal) en ik herinner me dat ik zijn ontslag in het 3e (?) seizoen onterecht vond – ik meen omdat de ploeg te ernstig verzwakt was. Fortuna S. was al jaren een wegkwijnende club als ik me goed herinner en daarmee promoveerde hij en handhaafde hij zich in de ED. Bij NAC – een notoire probleemclub voor trainers – won hij onverwacht een periodetitel, en bij Sparta behoedde hij de club vorig jaar nog wonderbaarlijk (against all odds) voor degradatie.

2. Hij staat bekend als een verdedigende coach maar hijzelf bestrijdt dat en – zoals gezegd – herinner ik mij juist leuk voetbal bij ADO en liet Sparta ook goed verzorgd en vaak leuk voetbal zien als ik de media mag geloven.

3. Ook gebaseerd op wat ik al die jaren over hem las: hij laat zijn ploegen voetballen o.b.v. het materiaal dat hij tot zijn beschikking heeft. Dat betekent dat je ook mag verwachten (misschien ook de expliciete opdracht heeft) dat hij met een op creatief voetbal gerichte selectie aanvallend en avontuurlijk voetbal kan en wil spelen.

Onzekere punten. (a) Hij is tactisch bovengemiddeld, maar dat zegt mij nog niets over zijn niveau in relatie tot Ajax en internationaal voetbal. (b) Hij is bepaald geen watje en stáát voor zijn eigen mening. Of dat voldoende is om met internationals, vedetten en sterren om te gaan? Dat zullen we moeten afwachten.

Potentiële minpunten. (I) Hij heeft nul ervaring met internationaal voetbal en voetbal op een hoger niveau, laat staan topniveau. (II) Op voorhand heeft hij weinig gezag bij de spelers, omdat hij alleen kleine clubs heeft getraind. (III) Hij én Maduro staan bekend om hun ‘realiteitszin’ – in hoeverre dat een storende i.p.v. gunstige invloed heeft op hún Ajaxspel (ongeacht de selectie) is nu nog onbekend, maar geeft wel reden tot zorg*. (III) Voor zover ik weet heeft hij nooit hoog of fanatiek druk gezet op de tegenstander. Als hij dat evenmin bij Ajax hanteert, vind ik dat geen potentieel maar een regelrecht minpunt.

Conclusie. Ik ben geen voorstander van Steijn, maar evenmin een echte tegenstander. Als hij een goede, uitgebalanceerde selectie krijgt dan sluit ik zeker niet uit dat hij gaat verrassen. Hoe dan ook geef ik hem een eerlijke kans – net als ik dat op voorhand bij Schreuder deed (waar ik wél een tegenstander van was).

*Bij TH was ik juist blij dat hij i.t.t. Bosz meer aandacht had voor de organisatie van de (rest)verdediging maar nog steeds wel aantrekkelijk voetbal liet zien. Maar ik was zeker niet blij toen hij de laatste twee seizoenen voor Alvarez koos, én niet ingreep toen (1) – door het succes dat Ajax daar een tijdlang mee had – veel te veel aanvallen over de flanken gingen. Terwijl hij juist altijd had gehamerd op variatie in het aanvalsspel. En (2) ook weer door het succes tegen m.n. Lille toen het écht nuttig en effectief was én het desondanks een leuke wedstrijd bleef - Timber en Martinez steeds meer ballen terug en breed gingen spelen i.p.v. onder de druk uit te spelen.

Hoe dan ook, ik ben zeker niet tégen meer controle op contra-attacks zolang ik nog steeds aantrekkelijk voetbal zie en de controle niet leidt tot heel veel balletjes breed en terug. Ook heb ik er incidenteel – tegen de betere ploegen m.n. – geen moeite mee als je meer tactisch (terughoudend) speelt om een resultaat te halen. Als dit structureel gebeurt is ook dit een regelrecht minpunt, omdat de aanval niet altijd, maar meestal wel de beste verdediging is (méér scoren dan je tegenstander is genoeg).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Rogier.:

Falentijn heeft het echt wel keihard negatief veroordeeld hoor.

Met een uitstekende zesde plaats in de Eredivisie sluit Steijn zijn eerste volledige seizoen bij Sparta af. Het kan ook zomaar zijn enige seizoen in Rotterdam zijn, aangezien de voormalig trainer van onder meer NAC Breda en VVV-Venlo in de belangstelling staat van Ajax. Driessen laat op de site van De Telegraaf weten wel begrip te hebben voor de keuze van Ajax. “Ik vind hier twee dingen goed aan”, begint Driessen. “Geef dat soort trainers een keer de kans. Ze hebben het bij andere clubs laten zien en bij allerlei modale clubs heeft Steijn best wel goed werk verricht. Daarnaast is het een Nederlander en weet natuurlijk heel goed hoe de Nederlandse speelstijl werkt. Weet ook goed wat Ajax inhoud. Dat is ook een pré.”

Voor Valentijn vind ik dit heel mild haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites