Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

Met het oog op volgend seizoen de selectie van Ajax en Jong Ajax eens bekeken geprobeerd een realistische squadplanning op te maken. Korte conclusie: er is veel werk! Rechtsachter moet er sowieso kwaliteit bij. Centraal achterin zijn er 2 of 3 nieuwe spelers nodig, afhankelijk van wat Timber gaat doen. Linksachter denk ik dat je volgend jaar voor Wijndal/Salah-Edinne moet gaan. Op 6 verwacht ik dat Alvarez weg kan en als er iemand komt met een bod van +25miljoen moet je dat doen. Daar moet dan een nieuwe speler voor in de plaats komen. Op 8 zou ik Taylor laten staan, Berghuis kan daar als backup dienen. Op 10 staan nu Berghuis en Klaassen omdat ik beide niet zie vertrekken. Kudus is daar ook een optie als hij blijft, maar ik zou hem in eerste instantie houden als 7 met Conceicao als ideale backup. Moest Kudus vertrekken kun je wel een nieuwe 7 of 10 kopen. In de spits zie ik Tadic niet vertrekken. Als je een mooi bod krijgt voor Brobbey (+10mil) zou ik hem verkopen en moet je een vervanger zoeken. Op links moet Bergwijn opnieuw zijn oude niveau halen, maar daar moet ook iemand bij.

Doelmannen:

Gerónimo Rulli
Jay Gorter
Remko Pasveer

Rechtsback (2):

Devyne Rensch
Aankoop

RCV (3):

Jurriën Timber/ Aankoop

Aankoop

LCV (4):

Aankoop
Calvin Bassey

Linksback (5):
Owen Wijndal

Anass Salah-Edinne

VMC (6):

Aankoop

Fitz-Jim

MC (8)

Kenneth Taylor

Steven Berghuis

AMC(10):

(aankoop)

Steven Berghuis

Davy Klaassen

Rechtsbuiten (7):
Mohammed Kudus/aankoop

Francisco Conceição

Spits (9):

Dušan Tadić

Brian Brobbey/aankoop

Linksbuiten (11):

Steven Bergwijn
Aankoop

Weg

Maarten Stekelenburg (Stopt)

Ahmetcan Kaplan (Verhuur)

Jorge Sánchez (Verkoop/verhuur met optie)
Youri Regeer (verhuur)

Edson Álvarez (Verkoop +25miljoen)

Florian Grillitsch

Lorenzo Lucca

Mohammed Daramy

Naci Unuvar

De mogelijke aankopen kom ik later nog eens op terug. 

Bij Jong Ajax zit Hato natuurlijk zeer dicht bij Ajax 1. Hopelijk kan Aertssen een nieuwe stap zetten in zijn ontwikkeling en ook die richting uitgaan. Op het middenveld geldt hetzelfde voor Vos en Misehouy. Voorin heb je met Banel, Kalokoh, Van Dongen en Godts heel wat talent, maar die hebben allen nog een goed seizoen (zonder blessures) nodig voor ze klaar zijn voor Ajax 1 denk ik. De rest van de spelers krijgt nog een kans om te verrassen, of is nog heel jong en heeft nog minstens 2 jaar nodig.

Jong Ajax:

Doelmannen (1):

Charlie Setford
Tom De Graaff/Tommy Setford

Rechtsback (2):

Diyae Jermoumi

Raphael Sarfo

RCV (3):

Olivier Aertssen
Tristan Gooijer 

LCV (4):

Jorrel Hato

Mateja Milovanovic

Linksachter (5):

Youri Baas

Chahine Van Bohemen

VMC (6):

Silvano Vos

Olaf Gorter/Oualid Agougil

MC (8):

Kristian Hlynsson

Julian Brandes

AMC (10):

Gabriël Misehouy
Stanis Idumbo-Muzambo

Rechtsbuiten (7):

Jaydon Banel

Ar'jany Martha

Spits (9):

Christian Rasmussen
David Kalokoh/Skye Vink

Linksbuiten (11):

Amourricho van Axel Dongen

Mika Godts

Weg:

Donny Warmerdam

Kik Pierie

Giovanni

Sontje Hansen

Patrick Delgado

Sten Kramers

Joey Roggeveen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

Zojuist zei Tim':

Toffe analyse @FlyD, Kan Ünüvar niet de tweede optie op linksbuiten zijn, of is het al bekend dat hij weg gaat?

Ik denk/vrees dat hij net niet het benodigde niveau kan halen om een serieuze concurrent te zijn voor Bergwijn. Daarnaast mist hij ook diepgang, die wel nodig is als je met een spits als Tadic zou spelen. Wel jammer, want ik vind Unuvar wel een heel leuke speler en had hem graag binnen 3 jaar samen met zijn broertje de voorlinie zien vormen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-4-2023 om 08:36 zei FlyD:

Taylor is een 8, geen 6. Om op 6 te spelen heeft hij teveel drang om zelf mee naar voren te gaan en krijg je het typische Ajax-restverdediging-probleem. Verder is Taylor gewoon een prima voetballer trouwens, maar heeft hij wel een goede omgeving nodig om te kunnen excelleren (net als Gravenberch dat een beetje had). In de huidige selectie moet je daar toch kiezen voor Alvarez of Grillitsch. Daarnaast zijn Fitz-Jim en Vos interessante opties voor de (nabije) toekomst.

Heel benieuwd wat Heitinga gaat doen met de linksback positie de komende wedstrijden. Baas gaat het niet worden denk ik, maar kun je Wijndal mentaal oplappen en hem nog een nieuwe kans geven? 

Dat Taylor geen (echte) 6 is, ben ik met je eens. Overigens denk ik hetzelfde van Fitz-Jim, ook meer een 8 voor zover ik kan beoordelen (en dat is niet heel erg het geval). Maar Alvarez blijf ik toch echt ook geen 6 voor Ajax vinden. Je moet simpelweg te veel compenseren met hem op 6 en dat vermogen zit niet in deze selectie.

Qua selectie voor volgend seizoen, grotendeels met je eens. Wel zou ik denk ik voor minder aankopen gaan. Laat Regeer en Rensch het maar uitmaken op rechtsback. Vos als 6 bij het eerste halen, mag hij met een aankoop (mits je een goede kunt vinden) uitmaken wie er speelt. Fitz-Jim en Taylor mogen het uitmaken op de 8. Kaplan ook gewoon bij de selectie.

Waar je imo extra versterking nodig hebt, is linksvoor en centraal achterin. Eventueel rechtsvoor/10, afhankelijk van wat er met Kudus gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Hwb:

Dat Taylor geen (echte) 6 is, ben ik met je eens. Overigens denk ik hetzelfde van Fitz-Jim, ook meer een 8 voor zover ik kan beoordelen (en dat is niet heel erg het geval). Maar Alvarez blijf ik toch echt ook geen 6 voor Ajax vinden. Je moet simpelweg te veel compenseren met hem op 6 en dat vermogen zit niet in deze selectie.

Qua selectie voor volgend seizoen, grotendeels met je eens. Wel zou ik denk ik voor minder aankopen gaan. Laat Regeer en Rensch het maar uitmaken op rechtsback. Vos als 6 bij het eerste halen, mag hij met een aankoop (mits je een goede kunt vinden) uitmaken wie er speelt. Fitz-Jim en Taylor mogen het uitmaken op de 8. Kaplan ook gewoon bij de selectie.

Waar je imo extra versterking nodig hebt, is linksvoor en centraal achterin. Eventueel rechtsvoor/10, afhankelijk van wat er met Kudus gebeurt.

Fitz-Jim heeft wel het inzicht en de voetbalintelligentie om de restverdediging te organiseren en kan in balbezit het spel versnellen, ideaal voor een 6 bij Ajax. Daarentegen mist hij een beetje dynamiek en het scorend vermogen dat Taylor wel kan bieden.

Ik heb al mijn best gedaan om het aantal aankopen te beperken :D Over Regeer twijfelde ik, maar ik vrees dat hij te kort komt om echte concurrentie te zijn voor Rensch. Als backup kan het, maar dan moet Rensch wel die volgende stap zetten.

Voor Vos is Ajax 1 echt nog te vroeg wat mij betreft, moet vooral nog veel slimmer worden en dat an hij perfect met een jaartje Jong Ajax. Kaplan heeft heel lang (bijna) geen wedstrijden/trainingen gehad, dus die kan begin volgend seizoen nog niet concurreren met Bassey. Daarnaast weet ik dat hij aangeboden wordt om verhuurd te worden, dus dat speelt daar mee ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou tot zoiets komen, qua selectie obv wat er nu in huis is.

Keepers

Rulli, Gorter (evt verhuur), Pasveer

Verdediging

Sanchez, Rensch, Regeer, Timber, Kaplan, Bassey, Wijndal, Hato, Salah-Eddine, Baas

Middenveld

Berghuis, Taylor, Grillitsch, Klaassen, Fitz-Jim, Vos, Ünuvar

Aanval

Kudus, Bergwijn, Tadic, Conceicao, Brobbey, Daramy

1) Verdedigend zit je kwantitatief ruim, al ontbreekt een back-up voor Timber (kom je uit bij Rensch of Grillitsch). Sanchez mag wmb vertrekken, maar weet niet of dat gaat lukken. Baas kan verhuurd worden.

2) Ik verwacht niet dat Grillitsch een nieuw contract krijgt. Ik zie in hem minstens een ideale 12e man.

3) Er zitten meerdere multi-inzetbare spelers in deze selectie: Rensch, Hato, Regeer, Berghuis, Grillitsch, Kudus, Ünuvar. Dat biedt wel mogelijkheden.

4) Verschillende spelers (in eerste instantie vooral Hato en Vos) zullen ook nog voldoende speeltijd in Jong kunnen krijgen.

5) Aanval is kwalitatief te mager bezet. Daar mogen wel 1-2 spelers bij. Brobbey en/of Daramy kunnen dan tijdelijk of permanent vertrekken.

En @FlyD, ik begrijp wat je zegt over Fitz-Jim tov Taylor. Maar dynamiek en scorend vermogen zijn voor mij geen must voor een 8 bij Ajax. We zijn bv ook succesvol geweest met koppeltjes als Eriksen-De Jong/Klaassen en Ziyech-Vd Beek. Als je in zo'n duo denkt, past Fitz-Jim veel beter dan Taylor als 8. Taylor zou dan de rol De Jong/Vd Beek/Klaassen kunnen krijgen. 

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nouja, hij heeft een contract tot 2025. Dus in principe komt hij gewoon terug. Tenzij hij opnieuw verhuurd of zelfs verkocht wordt.

Opvallend is dat veel supporters erg positief over hem zijn, wat versterkt is door een goede wedstrijd tegen Ajax. Maar bij Twente is hij dit seizoen niet superovertuigend. Staat met 636 minuten op de 13e plaats qua speelminuten in de ED bij Twente. Daarvan zijn er 250 de afgelopen weken gemaakt (vooral centraal op het middenveld) als gevolg van blessures van zowel Kjolo als Sadilek. Ook Misidjan is geblesseerd geweest, waardoor hij als linksbuiten kwam te spelen.

Heeft vooral als controleur op het middenveld gespeeld, daarnaast ook 2x als linksbuiten, 2x als linksback en 1x als rechtsback. Is dus een stand-in die daar neer wordt gezet waar iemand nodig is.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Dansmeister:

Bosz naar Ajax juich ik enorm toe. Alleen hoe hij naar Ajax wordt gepraat en geschreven, krijg ik wel jeuk van.  

Maar aan de andere kant duikt hij zelf ook ineens op in een aantal talkshows. Van de week Rondo, zit nu Studio Voetbal terug te kijken van gister waar hij ook te gast is. Dan is de vraag over Ajax natuurlijk onvermijdelijk. 

Door zijn reactie op die vraag bij Rondo afgelopen week is er inderdaad genoeg reden gegeven aan de Vallentijntjes van deze wereld om er wat over te schrijven en zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren Future cup bezocht en Ajax - Fortuna. Prima dagje, Ajax 017 speelde heel toernooi gewoon vrij matig en won op basis van kwaliteit.  Nordsjaelland won nog van PSG, vond het toernooi over het algemeen teleurstellend. Weinig voetbal, veel fysiek. Nog wel het broertje van Mbappe zien voetballen, dat was wel lachen.

Bij Ajax 1 mooi de wedstrijd eindigen met Regeer, Timber, Hato, Vos en Godts.  

@Hwb

Bij Twente zijn ze dolblij met Salah-Edinne hoor. Ze hebben alleen met Smal gewoon een uitstekende linksback, die speel je als KKD junior er niet zomaar uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-4-2023 om 19:59 zei MetalMichael:

Wat me bij Brobbey vooral verbaasde is dat de commentator aan het begin van de wedstrijd een verhaal had dat hij op de training er schijnbaar de kantjes vanaf loopt en dat hij daardoor fysiek (anders dan zijn spiermassa) enorm tekort komt en het daardoor dus ook nooit 90 minuten volhoudt. Dat moet toch al bekend zijn geweest bij Ajax toen hij in de jeugd speelde en voordat hij naar Duitsland vertrok. Kan me niet voorstellen dat ze na een half jaar dachten: Goh, nu hebben we het gouden ei gevonden en gaan we van hem een trainingsbeest maken. 

Hij zou eens met Kokcu moeten gaan praten.

Citaat

Van Basten vernietigend voor Ajax: 'Hoe kan je zo'n gozer dan terughalen'

21:05, Vandaag Laatste update: 21:27
55

De situatie van Brian Brobbey bij Ajax zorgt voor onbegrip bij Marco van Basten. De voormalig topspits was maandagavond bij Rondo zeer kritisch op de aanvaller én op Ajax, dat er volgens hem niet goed aan heeft gedaan om hem terug te kopen.

Ajax nam Brobbey afgelopen zomer voor achttien miljoen euro over van RB Leipzig, nadat hij een jaar daarvoor transfervrij Amsterdam inruilde voor de Bundesliga-club. Dit seizoen speelt hij nauwelijks volledige wedstrijden. Afgelopen weekend kwam hij tegen Fortuna Sittard helemaal niet in actie. Dat had volgens trainer John Heitinga te maken maken met het feit dat hij niet 'niet honderd procent fit' was.

"Hoe is het in godsnaam mogelijk dat je als Ajax, nadat je hem hebt verkocht omdat hij zelf niet bij wilde tekenen, alsnog terugkoopt voor achttien miljoen. En dan alsnog deze discussie. Dan ben je toch als club niet goed bij je hoofd. Dat is toch ongelooflijk. Je weet hoe hij is, je kent zijn beperkingen. Hoe kan je dan zo’n gozer terughalen, terwijl hij zelf bewust niet heeft bijgetekend", aldus Van Basten bij Rondo. 

"Heitinga zegt het op een hele nette manier: hij traint gewoon niet goed. Als je dat nog niet doorhebt op die leeftijd, en je hebt daar al tien jaar opleiding gehad, vraag ik me af: wat doen ze dan bij die opleiding van Ajax. Los gezien van het feit dat hij technisch gezien zeer beperkt is. Hoe wil jij mij nou verklaren dat deze jongen, die zo fit als wat is, geen arbeid kan leveren. Dat kan toch helemaal niet. Hij zou het gras op moeten vreten."

Link naar opmerking
Deel via andere websites