Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei bas huijsmans:

Heeft dit er nog mee te maken dat Ajax een beursgenoteerd bedrijf is en andere clubs in Nederland niet?

In principe niet, want het principe werkt voor alle voetbalclubs, imo, hetzelfde: je maakt een begroting en hebt op basis van de aanschafprijs en contractduur een afschrijving per jaar per speler. Stel deze is 10 miljoen, dan heb je jaarlijks in je begroting een kostenpost van 10 miljoen. Als die niet gedekt is, dus maw: je draait daardoor verlies. Hoe gaan we dit dan dekken? Kosten snijden = salarishuis naar beneden halen. 

Dus in die zin klopt de theorie wel: Hato vertegenwoordigt geen aanschafwaarde, dus als hij 100 miljoen oplevert, beïnvloed dit het resultaat over het boekjaar, maar gaat de afschrijvingspost niet naar beneden: verkoop ik iemand ala mikautadze, die bij wijze van alles bij elkaar 20 miljoen kost en daardoor op basis van een 4 jaars contract 5 miljoen per jaar afschrijft, dan gaan de kosten in mijn begroting volgend jaar met 5 miljoen naar beneden. 

De uitwerking echter ligt genuanceerder: de afschrijving die je doet is immers de totale aanschafwaarde uitgesmeerd over de looptijd van het contract. De investering heb je al gedaan, het geld ben je ( in geval van geen clausules) al kwijt. Het is daarom veel interessanter om naar de vermogenspositie en de liquiditeit te kijken. Toegegeven, dat is lastig omdat je daarin afhankelijk bent van wat er aan spelers verkopen binnen komt. Maar stellen dat die 100 miljoen bij wijze van alleen uitgegeven kan worden als we ook een speler ala mikautadze verkopen, is onzin. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2378

• Chiemel

1905

• cimbomcu

1571

• Rogier.

1529

Op 4-1-2024 om 14:30 zei Tim':

Ik vind dit altijd enorm interessant om te lezen maar ik snap echt niet hoe zo'n rekensom kan standhouden. Dan ben ik misschien een simpel Football Manager-spelertje, maar als Ajax uit het niets 100 miljoen krijgt voor Hato, kan het daar toch wel wat mee? Dat er dan niet 100 miljoen naar nieuwe spelers kan begrijp ik, maar van dat geld kan toch gewoon een nieuwe speler gekocht worden als Ajax dat nodig acht?

Dat is zo, zoals Elsjorro ook al uitlegt. Maar je krijgt geen ruimte in je afschrijvingen, want Hato staat niet in de boeken. Je kunt van die 100 mln natuurlijk (bijvoorbeeld) 50 'reserveren' voor nieuwe kosten. Stel dat je dat doet voor 5 jaar, heb je 10 miljoen per jaar 'extra' beschikbaar. Trek daar de loonkosten etc vanaf, zeg 3 mln, dan blijft er 7 over. 7x5 = 35 mln zou je dan als transferbudget hebben. En als het verhaal daar klopt, gaat het bij Ajax om de ruimte in de reguliere begroting en niet om (tijdelijk) uitbreiden daarvan met verkopen uit eigen jeugd.

Ik zag een tijdje geleden deze video van TIFO, die legden dat hele afschrijvingsverhaal wel goed uit:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Hakai:

Een verdediging met Gaaei - Medic - Avila - Martha is echt niveautje Betnation Divisie. 

Oeh, dat klinkt eigenlijk wel goed. Misschien kunnen we dan winnen van Hercules. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

Ajax heeft geen directe plannen om Steven Bergwijn deze winter te verkopen. Dat heeft waarnemend technisch manager Kelvin de Lang rond het gewonnen oefenduel met Hannover 96 (2-1) laten weten aan Voetbal International.

Ajax wil Bergwijn liever niet kwijt, maakte De Lang zondagmiddag duidelijk aan VI. "Hij zei: het is onze aanvoerder, die wil je niet in januari wegdoen", aldus Ajax-watcher Lentin Goodijk vanuit Spanje. Hij concludeert dat het niet 'Ajax' grootste wens is om Bergwijn nu meteen de deur uit te schoppen'.

Wel lijkt Ajax bereid te zijn om aan de onderhandelingstafel te verschijnen als een Premier League-club, zoals het geïnteresseerde West Ham United, met miljoenen wil smijten. "Dan gaan ze er wel over nadenken. Voor Ajax is het vanwege de financiële situatie in zekere zin ook best aantrekkelijk. Hij heeft een stevig contract en de club is zijn afkoopsom (31,25 miljoen euro, red.) nog aan het afbetalen."

Ajax schijnt op dit moment nog geen Bergwijn-bod te hebben ontvangen. Wel is duidelijk dat er veel interesse sluimert. Niet alleen vanuit de Premier League, maar ook Saudische clubs zijn in de markt.

Prijsje opdrijven en verkopen, dat doet De Lang toch wel goed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites