Michaelinho* Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei Zojuist zei Vitesse88: Die heb ik even gemist Die zat de hele tijd heel overdreven te gapen. Ook vrij respectloos. Even los van wat je van Israël en/of de hele situatie vindt. Die zangeres maakt het politieke/militaire beleid natuurlijk ook niet. Die komt ‘gewoon’ zingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sennid Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei Zojuist zei Vitesse88: Die heb ik even gemist Loopt te slapen als Israël aan het woord is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sennid Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei 2 minuten geleden zei Michaelinho*: Die zat de hele tijd heel overdreven te gapen. Ook vrij respectloos. Even los van wat je van Israël en/of de hele situatie vindt. Die zangeres maakt het politieke/militaire beleid natuurlijk ook niet. Die komt ‘gewoon’ zingen. Als ze het lied moet aanpassen omdat haar lied te politiek gekleurd is dan komt ze niet 'gewoon' zingen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Michaelinho* Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei 1 minuut geleden zei sennid: Als ze het lied moet aanpassen omdat haar lied te politiek gekleurd is dan komt ze niet 'gewoon' zingen De vraag is daarbij natuurlijk wel hoeveel invloed zij zelf heeft op de inhoud van haar nummer. Maar dit kleine detail was ik even vergeten ja Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Urbeto Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei 44 minuten geleden zei Rykjvk1: Maar ga dan gewoon niet, dat is het grootste statement wat je had kunnen maken, toch? Daar zijn genoeg stemmen voor opgegaan geloof ik? Een groter statement dan als een verveelde puber op een persconferentie zitten, maar dat is mijn mening. Kritisch zijn op de Israëlische deelname hoeft niet te vereisen dat je zelf niet gaat. Je hoeft je persoonlijke ambities immers niet helemaal weg te cijferen omdat je een bepaalde mening hebt over andermans deelname, mocht dat al dan niet zo zijn. 33 minuten geleden zei Michaelinho*: De vraag is daarbij natuurlijk wel hoeveel invloed zij zelf heeft op de inhoud van haar nummer. Maar dit kleine detail was ik even vergeten ja Ze heeft het niet zelf geschreven, maar als een nummer op jouw naam uitkomt mag je aannemen dat je er enige inspraak in hebt gehad. Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Aftonbladet schrijft dat de politie niet is ingeschakeld, dus de extreem wilde indianenverhalen qua geweldsniveau kunnen daarmee vermoedelijk wel de prullenbak in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rykjvk1 Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei 31 minuten geleden zei Urbeto: Kritisch zijn op de Israëlische deelname hoeft niet te vereisen dat je zelf niet gaat. Je hoeft je persoonlijke ambities immers niet helemaal weg te cijferen omdat je een bepaalde mening hebt over andermans deelname, mocht dat al dan niet zo zijn. Ze heeft het niet zelf geschreven, maar als een nummer op jouw naam uitkomt mag je aannemen dat je er enige inspraak in hebt gehad. Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Aftonbladet schrijft dat de politie niet is ingeschakeld, dus de extreem wilde indianenverhalen qua geweldsniveau kunnen daarmee vermoedelijk wel de prullenbak in. Met je eens hoor - maar hij bevindt zich in eens situatie waar duizenden mensen zich ook hadden willen begeven. Het gaat me puur om hoe hij zich gedraagt op de persco, als dat de manier is hoe je je wilt uiten, dan had ik persoonlijk liever een ander uithangbord voor Nederland gehad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rich ruzzian Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei https://www.rtl.nl/boulevard/entertainment/artikel/5449855/politie-betrokken-bij-onderzoek-naar-incident-rond-joost Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei Ergens had ik nog de gedachte of het één grote publiciteitsstunt zou zijn, maar met politie erbij dan al helemaal niet meer. Oom opvalt is dat hij in de beelden steeds met een zwarte zonnebril voorbijkomt, had ie tot nu toe nog niet toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timpy00 Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei 4 uur geleden zei sennid: Als ze het lied moet aanpassen omdat haar lied te politiek gekleurd is dan komt ze niet 'gewoon' zingen Dit is niet waar. De twee versies die niet goed gekeurd werden waren van andere artiesten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timpy00 Geplaatst 10 mei Share Geplaatst 10 mei Lees inmiddels dat incident niet met Israël te maken heeft en dat de politie er bij te pas komt. Dat klinkt niet best. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laki Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei Wanneer de realiteit fictie inhaalt, want dit doet een beetje denken aan het scenario van de de film die men een paar jaar geleden uitbracht, maar dan nog spectaculairder eigenlijk. Over België wordt ook gesproken dat wij uiteindelijk niet doorgingen omwille van onze kritiek aan Israël, zie dit dat in beeld kwam tijdens de halve finale Nu de controverse rond Nederland, ook wordt beweerd mocht israël het songfestival winnen wat zo goed als zeker is gezien de punten uit de halve finale van israël gelekt zijn met 37% van de stemmen televoting die naar Israël ging (wat logisch is gezien je niet kan antistemmen en polarisatie in je voordeel werkt natuurlijk), dat België zich mogelijk zou terugtrekken volgend jaar. Iets wat ik ook zou steunen. Het einde van het bestaan van het Eurovisiesongfestival is ook als scenario benoemd via VRT NWS, en dit doet wel denken als het "begin van het einde". Ik persoonlijk doe ook mee aan de boycott. Israël had nooit mogen meedoen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vreven Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei 52 minuten geleden zei Laki: Wanneer de realiteit fictie inhaalt, want dit doet een beetje denken aan het scenario van de de film die men een paar jaar geleden uitbracht, maar dan nog spectaculairder eigenlijk. Over België wordt ook gesproken dat wij uiteindelijk niet doorgingen omwille van onze kritiek aan Israël, zie dit dat in beeld kwam tijdens de halve finale Nu de controverse rond Nederland, ook wordt beweerd mocht israël het songfestival winnen wat zo goed als zeker is gezien de punten uit de halve finale van israël gelekt zijn met 37% van de stemmen televoting die naar Israël ging (wat logisch is gezien je niet kan antistemmen en polarisatie in je voordeel werkt natuurlijk), dat België zich mogelijk zou terugtrekken volgend jaar. Iets wat ik ook zou steunen. Het einde van het bestaan van het Eurovisiesongfestival is ook als scenario benoemd via VRT NWS, en dit doet wel denken als het "begin van het einde". Ik persoonlijk doe ook mee aan de boycott. Israël had nooit mogen meedoen. Die percentages van televoting waren toch enkel van Italië? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei 4 minuten geleden zei Vreven: Die percentages van televoting waren toch enkel van Italië? Klopt. Maar is wel lekker om je punt te maken natuurlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laki Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei (bewerkt) 31 minuten geleden zei neva: Klopt. Maar is wel lekker om je punt te maken natuurlijk. En @Vreven Klopt, maar probleem is... Waarom zou die televoting plots anders zijn in andere landen? En uiteraard ja, 63% geeft dan misschien niets erom of is pro-Palestina maar die verspreiden hun stemmen over alle andere finalisten en zo is het vrij duidelijk wie de winnaar gaat worden (tenzij de jury compleet anders stemt, dan is er misschien een kans nog dat het iemand anders wordt). Vorig jaar won de publiekslieving Finland ook niet omdat het het niet goed genoeg bij de jury deed. Israël laten deelnemen was een grote fout, men wilde expliciet geen politieke beslissing nemen, en het enige waar mensen nog om praten is jawel... hetgeen het festival niet wilde zijn. Israël laten deelnemen is natuurlijk ook een politiek statement en het is naïef om te denken dat dit volledig zou genegeerd worden of niemand het erover zou hebben. Kroatië en Zwitserland waren de grote favorieten, niemand praat over hen. Het zou Zweden's grote jubileumfeest worden 50 jaar nadat waterloo van ABBA won en het gaat helemaal niet over dat. Het gaat allemaal over Joost Klein en Israël. En mocht Israel winnen, dan is het volgend jaar uiteraard opnieuw weer van dat, en geloof ik wel dat er bepaalde landen zouden zijn die zich terugtrekken zoals het onze voor die editie. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/10/kan-israel-het-songfestival-winnen/ Zie laatste hoofdstuk Citaat Een Israëlische overwinning zou voor het Eurovisiesongfestival een groot probleem kunnen zijn, denkt Hendrickx. "Als Israël wint, kan dat ertoe leiden dat bepaalde omroepen zich volgend jaar zullen terugtrekken uit de wedstrijd. Dat zou dan een domino-effect kunnen veroorzaken. In het meest extreme geval zou het Songfestival zelfs kunnen ophouden te bestaan." 11 mei bewerkt door Laki Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei 8 minuten geleden zei Laki: Klopt, maar probleem is... Waarom zou die televoting plots anders zijn in andere landen? Goeie, laten we voortaan alleen Italië stemmen. Wat een flauwekul. Denk je niet dat er in andere landen anders naar de kwestie wordt gekeken? Als de Belgen met zo'n statement komen op de TV, denk je dan ook dat het televoting percentage daar op 40 procent ligt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laki Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei 1 minuut geleden zei neva: Goeie, laten we voortaan alleen Italië stemmen. Wat een flauwekul. Denk je niet dat er in andere landen anders naar de kwestie wordt gekeken? Als de Belgen met zo'n statement komen op de TV, denk je dan ook dat het televoting percentage daar op 40 procent ligt? Waarom zouden de mensen in Italië plots op een heel andere manier dan alle andere landen in Europa stemmen, dat is toch niet logisch? Ik zie echt niet in waarom jij dat niet begrijpt. Als Israel 37% van de stemmen bij televoting wint en Nederland tweede eindigt met 5 of 6% haalt van de Italiaanse stemmen, dan moet ik er toch geen tekeningetje bijmaken? Het is toch vrij duidelijk dat dat vooral een sympathiestem of een stem van steun aan Israël zal worden, en zo een mensen bestaan er meer dan genoeg in Europa. De enige twee redenen dat ik kan bedenken dat het toch anders loopt is dat er misschien in de andere halve finale misschien ook een stemmenkanon zit voor de televoting of dat de jury een andere mening over Israel heeft (of het muzikaal gewoon niet goed genoeg vind). Maar het lijkt me toch al vrij duidelijk welke kant dat het opgaat. En mensen hebben niet omwille van nationale identiteit plots een 180% andere mening. Dat zal je morgen wel ondervinden, en kan ik u alvast zeggen vanuit mijn sociologisch perspectief. Ik kan met 100% zekerheid beweren dat bij de televoting geen enkel ander land uit de tweede halve finale in de buurt van Israël komt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laki Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei (bewerkt) 10 minuten geleden zei neva: Goeie, laten we voortaan alleen Italië stemmen. Wat een flauwekul. Denk je niet dat er in andere landen anders naar de kwestie wordt gekeken? Als de Belgen met zo'n statement komen op de TV, denk je dan ook dat het televoting percentage daar op 40 procent ligt? Ja, als 60% tegen Palestina is (maar niet op 1 land specifiek stemmen om hun onvrede te uiten over Israel omdat niemand Palestina vertegenwoordigt, zij zelf niet meedoen of dat er wel degelijk mensen zijn dat misschien gewoon willen stemmen op het nummertje dat ze het best of leukst vinden). Ik denk niet dat het aantal zo hoog zal liggen als in Italië omdat Italië uitgesproken pro-Israël is, en er inderdaad in België meer kritische stemmen te horen zijn bijvoorbeeld, maar wij zijn ook wel op dat vlak vrij uniek binnen Europa. In Nederland is bijvoorbeeld GroenLinks en Frans Timmermans pro-Israël, net zoals in Duitsland en Oostenrijk en waar dat daar nog veel sterker heerst. In Vlaanderen stemt 25% Vlaams Belang, die mensen staan over het algemeen veel positiever tegenover Israël bijvoorbeeld omdat ze steun aan Palestina woke vinden of gewoon islamofoob zijn. Als die 25% Israel stemt, dan wint israel gewoon onze televoting hoor. Het hangt ook wel een beetje af van wie de audience hier is voor het festival, want niet iedereen kijkt natuurlijk wel. Er zijn ironisch veel mensen uit die hoek die niet kijken omdat ze het festival te woke of te gay vinden. Maar goed we zullen het wel zien. 11 mei bewerkt door Laki Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hwb Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei Een paar overwegingen: 1) Dé grote favoriet zat in de andere halve finale 2) Tijdens de finale kijken en stemmen meer (en dus ook andere) mensen dan tijdens de halve finale 3) Er zijn in de finale 6 landen waar tijdens de halve finales sowieso nog niet op gestemd kon worden 4) Voorkeuren van verschillende landen blijken tijdens het ESF altijd nogal uiteen te lopen. Het idee dat je uit het stemgedrag van Italië tijdens een halve finale met enige zekerheid de winnaar van het ESF kunt afleiden is totaal onzinnig. Wat niet betekent dat je geen gelijk kunt hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grote Ree Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei Sowieso vind ik de hele hetze tegen Israël lichtelijk hypocriet. Prima als je vindt dat er geen plek moet zijn voor politieke statements op het podium, maar had dan ook je mond open getrokken in 2016 en 2022. Maar nee, toen betrof het Oekraïne dus toen mocht het allemaal. Daarnaast, waar ligt de grens tussen het beschrijven van een emotie/ervaring en een politiek statement in een song? Dat is een enorm grijs gebied. Eden Golan bezingt de impact die 7 oktober op haar/het Israëlische volk heeft gehad. Is dat een politiek statement? Is het uberhaupt laten deelnemen van Israël aan ESF een politiek statement? Kan, maar het niet laten deelnemen van Israël was er dan ook één geweest. Zullen we dan ook direct China van de OS weren omdat daar al jarenlang een bevolkingsgroep onderdrukt en etnisch gezuiverd wordt? Daar hoor ik helemaal niemand over. Dit is een sterk staaltje whataboutism, dat begrijp ik zelf ook wel. Maar mijn hele punt is dat ik de verontwaardiging in deze kwestie nogal selectief vind. Wat het nog een stuk troebeler maakt, is dat de inzending van Israël in dit deelnemersveld eruit spreekt, zowel qua boodschap als qua sfeer. Dat deden Stefania (in 2022) als 1944 (in 2016) ook. Maakt dat een eventuele winst dan direct onverdiend? Hoeveel procent van de stemmen is toe te schrijven aan sympathy votes en hoeveel procent aan dat mensen het echt een goed liedje vinden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kelvin Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei 9 minuten geleden zei Grote Ree: Sowieso vind ik de hele hetze tegen Israël lichtelijk hypocriet. Prima als je vindt dat er geen plek moet zijn voor politieke statements op het podium, maar had dan ook je mond open getrokken in 2016 en 2022. Maar nee, toen betrof het Oekraïne dus toen mocht het allemaal. Daarnaast, waar ligt de grens tussen het beschrijven van een emotie/ervaring en een politiek statement in een song? Dat is een enorm grijs gebied. Eden Golan bezingt de impact die 7 oktober op haar/het Israëlische volk heeft gehad. Is dat een politiek statement? Is het uberhaupt laten deelnemen van Israël aan ESF een politiek statement? Kan, maar het niet laten deelnemen van Israël was er dan ook één geweest. Zullen we dan ook direct China van de OS weren omdat daar al jarenlang een bevolkingsgroep onderdrukt en etnisch gezuiverd wordt? Daar hoor ik helemaal niemand over. Dit is een sterk staaltje whataboutism, dat begrijp ik zelf ook wel. Maar mijn hele punt is dat ik de verontwaardiging in deze kwestie nogal selectief vind. Wat het nog een stuk troebeler maakt, is dat de inzending van Israël in dit deelnemersveld eruit spreekt, zowel qua boodschap als qua sfeer. Dat deden Stefania (in 2022) als 1944 (in 2016) ook. Maakt dat een eventuele winst dan direct onverdiend? Hoeveel procent van de stemmen is toe te schrijven aan sympathy votes en hoeveel procent aan dat mensen het echt een goed liedje vinden? Huh, het gaat in de eerste plaats toch niet om het politieke statement bij Israel. Het probleem is toch vooral het feit dat Israel de aanval heeft overgenomen in een conflict. Rusland werd direct uitgesloten, Israel niet omdat het daar iets minder zwart/wit is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grote Ree Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei 1 minuut geleden zei Kelvin: Huh, het gaat in de eerste plaats toch niet om het politieke statement bij Israel. Het probleem is toch vooral het feit dat Israel de aanval heeft overgenomen in een conflict. Rusland werd direct uitgesloten, Israel niet omdat het daar iets minder zwart/wit is. Maar juist het feit dat het minder zwart/wit is maakt dan toch dat je voorzichtiger bent met zo'n drastische maatregel? Snap de EBU daarin wel eigenlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kelvin Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei 10 minuten geleden zei Grote Ree: Maar juist het feit dat het minder zwart/wit is maakt dan toch dat je voorzichtiger bent met zo'n drastische maatregel? Snap de EBU daarin wel eigenlijk. Maar dan is er toch geen sprake van hypocrisie als je nu voor dezelfde consequenties pleit als voor Rusland. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grote Ree Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei 3 minuten geleden zei Kelvin: Maar dan is er toch geen sprake van hypocrisie als je nu voor dezelfde consequenties pleit als voor Rusland. Wanneer je uitsluitend binnen de scope van dit evenement kijkt niet nee. Daarbuiten echter mag dat stempel er wat mij betreft nog steeds opgeplakt worden. Maar goed, het is jammer dat het deze editie zo weinig over de muziek gaat. Dat was ook wel te verwachten, maar toch. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laki Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei (bewerkt) Je moet eens op twitter kijken. De propaganda over het songfestival dat de wereld rond gaat, waarin Griekenland, Ierland, Nederland, de Belgische omroep, Spanje allemaal respectloos zijn naar hun.. om zo stemmen voor hun te winnen is ook triest. "The Jerusalem Post"... Tja, maar er zijn mensen die dit blindelings geloven. Ik heb het gevoel dat men ook wel het antisemitisme waar men anderen van beschuldigd bewust voed. 11 mei bewerkt door Laki Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timpy00 Geplaatst 11 mei Share Geplaatst 11 mei 24 minuten geleden zei Kelvin: Huh, het gaat in de eerste plaats toch niet om het politieke statement bij Israel. Het probleem is toch vooral het feit dat Israel de aanval heeft overgenomen in een conflict. Rusland werd direct uitgesloten, Israel niet omdat het daar iets minder zwart/wit is. Rusland deed in 2014 gewoon mee hoor. @Laki je wekt de indruk dat België gestraft is. Als dat zo zou zijn dan was Servië ook niet door. Verbraken ook de regels tijdens de halve finale. Daarna noem je de televoting van Italië ineens als geloofwaardig argument. Moet je even voor de grap kijken hoe populair België daar was. Heb je meteen je antwoord waarom België niet door is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten