Mr. Eko Geplaatst 21 april 2014 Share Geplaatst 21 april 2014 Niet slecht! Loop je vaker? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dr. Bibber Geplaatst 23 april 2014 Share Geplaatst 23 april 2014 Zijn er mensen die hardlopen en fietsen combineren? Ik vind beide leuk om te doen en wissel het nu dan ook af. Toch heb ik het idee dat het elkaar niet echt versterkt en dan ik beter kan kiezen zodat ik goed kan worden in een van de twee. Een andere optie is hardlopen in de winter te doen en te fietsen in de zomer. Of is het toch mogelijk dit te combineren zodat het de prestaties van de andere sport versterkt? Hoewel ze op een andere manier gebruikt worden zijn de beenspieren tenslotte toch het belangrijkst bij deze sporten. Hiermee bedoel ik dat door bijvoorbeeld een lange rit op de fiets te doen ik ook meer inhoud krijg met het lopen van lange afstanden of andersom. Graag jullie ervaringen :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kloppie Geplaatst 24 april 2014 Share Geplaatst 24 april 2014 Niet slecht! Loop je vaker? Nee. Heel af en toe een keer in de week naast het voetballen. Heb laatst hardloopschoenen gekocht waardoor ik mezelf wat meer kan/ga motiveren om te lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Saint Geplaatst 24 april 2014 Share Geplaatst 24 april 2014 Zijn er mensen die hardlopen en fietsen combineren? Ik vind beide leuk om te doen en wissel het nu dan ook af. Toch heb ik het idee dat het elkaar niet echt versterkt en dan ik beter kan kiezen zodat ik goed kan worden in een van de twee. Een andere optie is hardlopen in de winter te doen en te fietsen in de zomer. Of is het toch mogelijk dit te combineren zodat het de prestaties van de andere sport versterkt? Hoewel ze op een andere manier gebruikt worden zijn de beenspieren tenslotte toch het belangrijkst bij deze sporten. Hiermee bedoel ik dat door bijvoorbeeld een lange rit op de fiets te doen ik ook meer inhoud krijg met het lopen van lange afstanden of andersom. Graag jullie ervaringen :) Ik combineer het in de zin van dat ik ga hardlopen bij tijdgebrek, met de fiets ben je toch al snel 4 uurtjes kwijt. Beide sporten geven natuurlijk wel een verschillende belasting voor je spieren, hardlopen is zwaarder. Je kan het best combineren, maar volgens mij vullen de trainingen elkaar niet aan. Je kan conditioneel wel in orde zijn door het vele fietsen, maar dat betekend niet dat je ook meteen 20km hard kan lopen. Je spieren moeten wennen aan deze inspanning. Ik ben geen expert, je zou eens kunnen Googlen naar duathlon training. Overigens fiets ik in de winter gewoon door, op de spinner dat wel. Heb dat één winter niet gedaan en als recreant duurt het gewoon veel te lang om weer op gewenst niveau te komen. Het is volgens mij makkelijk om op niveau te blijven, dan op niveau te komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dr. Bibber Geplaatst 26 april 2014 Share Geplaatst 26 april 2014 Ik combineer het in de zin van dat ik ga hardlopen bij tijdgebrek, met de fiets ben je toch al snel 4 uurtjes kwijt. Beide sporten geven natuurlijk wel een verschillende belasting voor je spieren, hardlopen is zwaarder. Je kan het best combineren, maar volgens mij vullen de trainingen elkaar niet aan. Je kan conditioneel wel in orde zijn door het vele fietsen, maar dat betekend niet dat je ook meteen 20km hard kan lopen. Je spieren moeten wennen aan deze inspanning. Ik ben geen expert, je zou eens kunnen Googlen naar duathlon training. Overigens fiets ik in de winter gewoon door, op de spinner dat wel. Heb dat één winter niet gedaan en als recreant duurt het gewoon veel te lang om weer op gewenst niveau te komen. Het is volgens mij makkelijk om op niveau te blijven, dan op niveau te komen. Bij mij precies hetzelfde. Hardlopen doe ik nu als ik weinig tijd heb of na mijn werk, fietsen als ik een vrije dag heb en wat meer tijd. Beide sporten vind ik erg leuk om te doen en wil ik goed in blijven om wat wedstrijden te lopen en toertochten te rijden. Je hebt me trouwens op een idee gebracht met de duathlon, lijkt me wel leuk om hier ook een keer aan mee te doen en zo beide sporten te combineren. Ik ben me nu aan het oriënteren over de verschillende duathlons. Thanks voor de tip :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dr. Bibber Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 2e training gehad richting de 10km van de Alkmaar City Night Run. Ik hoop hier sneller te lopen dan 47,5 minuut wat mijn huidige PR is. Als het wat minder druk is en ik wat meer train dan de vorige keer moet het wel te doen zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maldini Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 Weekje geleden begonnen met hardlopen na bijna een jaar niet actief geweest te zijn met sporten. Ik dacht dat ik een hartaanval kreeg. :-D Helemaal gesloopt was ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dr. Bibber Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 Haha ik ken het gevoel. Je zult verbaasd zijn hoe snel je conditie opbouwt als je een paar keer gelopen hebt. Doe je een schema of loop je gewoon wat in het wilde weg? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Niels Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 2e training gehad richting de 10km van de Alkmaar City Night Run. Ik hoop hier sneller te lopen dan 47,5 minuut wat mijn huidige PR is. Als het wat minder druk is en ik wat meer train dan de vorige keer moet het wel te doen zijn. Netjes! Weekje geleden begonnen met hardlopen na bijna een jaar niet actief geweest te zijn met sporten. Ik dacht dat ik een hartaanval kreeg. :-D Helemaal gesloopt was ik. Wel goed opwarmen hè? Voor al je spieren noodzakelijk. Vooral als je net begint voor je knie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maldini Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 Ja inderdaad. Maakte nu al bijna drie jaar geleden een enorme botsing op de training en sindsdien heb ik sporadisch enorm veel last van mij knie en dat was het eerste wat pijn begon te doen na het hardlopen. Langs veel doktoren geweest, maar niemand kan spotten wat er aan de hand is, maar wil natuurlijk wel weer sporten.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Niels Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 Ik heb ook vaak last van mijn knie. Loop technisch goed etc, maar is gewoon te zwak. Al toen ik op atletiek zat.. enige blessure die ik ooit heb gehad. Nu doe ik dit vaak: http://www.prorun.nl/gezondheid/blessurepreventie/sterke-knie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maldini Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 Dat is zeker een goede manier! (y) Maar ik ben vooral 'bang', want net als bij een tandartsbezoek is de angst groter als de pijn, daarom ben ik niet eerder begonnen met hardlopen. En dan begin ik en de eerste keer is het meteen raak, dan is het ook niet echt bevorderend... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Niels Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 Dat is zeker een goede manier! (y) Maar ik ben vooral 'bang', want net als bij een tandartsbezoek is de angst groter als de pijn, daarom ben ik niet eerder begonnen met hardlopen. En dan begin ik en de eerste keer is het meteen raak, dan is het ook niet echt bevorderend... Welke sport doe je / heb je altijd gedaan? Ik weet ook niet hoe hard je loopt, maar je zou je tempo echt heel langzaam kunnen opbouwen.. en met een knieband lopen, maar daar geloof ik zelf niet zo in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maldini Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 Heb om me nabij 13 seizoen gevoetbald, ik zou inderdaad het tempo heel langzaam kunnen opvoeren. Maar als ik het ga doen ga ik denk ik eerst een arts adviseren. :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mr. Eko Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 Ik heb sinds januari 2013 last van mijn knie. Ben vanaf januari 2014 weer aan het opbouwen, zit nu op 4× 8 minuten. Gaat steeds beter, ik koel mijn knie nu ook drie à vier keer per dag met een icepack, sinds ik dat doe (nu vier weken) gaat het veel beter. Hopelijk kan ik in het najaar weer wedstrijden gaan lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Beul Geplaatst 28 april 2014 Share Geplaatst 28 april 2014 Voor de zomer van 2013 kruisbanden ingescheurd. In de revalidatie natuurlijk veel kracht training gedaan om me been weer op dezelfde kracht te krijgen als voorheen. Tussendoor ook veel wezen hardlopen om conditioneel in orde te zijn. Helaas alleen de zomer beetje volgehouden, en tijdens het seizoen voornamelijk door voetbal en bossaball betere conditie gekregen. Merk nu dat mijn conditie weer zo goed als vanouds is. Morgen weer stukje hardlopen naar me zus d'r werk en terug. Stukje van 6,5 km heen, 6,5 km terug. Zal morgen wel de resultaten posten (Y) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Beul Geplaatst 29 april 2014 Share Geplaatst 29 april 2014 Doordat ik moest omlopen wegens werkzaamheden werd het een route van 8,1 km. Uiteindelijk 47:43 over gedaan. Volgens de berekeningen gemiddeld 10,2 km/u gelopen. Opzich wel redelijk tevreden mee :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kloppie Geplaatst 29 april 2014 Share Geplaatst 29 april 2014 Doordat ik moest omlopen wegens werkzaamheden werd het een route van 8,1 km. Uiteindelijk 47:43 over gedaan. Volgens de berekeningen gemiddeld 10,2 km/u gelopen. Opzich wel redelijk tevreden mee :) Eindtijd en snelheid helemaal niet belangrijk. Als je gesloopt terug komt en je weet dat je tot het randje/gaatje moet hebben lopen ben ik tevreden. Daar bouw je immers je conditie mee op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Beul Geplaatst 29 april 2014 Share Geplaatst 29 april 2014 Dat is waar. Terugweg ook lekker trein genomen haha :D Haalde in de zomer over 6, 7 km wel een gemiddelde boven de 12 km/u. Daar wil ik ook weer naar toe werken. Toch een uitdaging om daar weer naar toe te gaan, en tegelijk dus ook dat je om daar te komen tot het gaatje moet gaan. De terugweg met de trein trouwens gedaan omdat ik hem al aardig voelde zitten en vanavond ook nog moet trainen ;c Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mr. Eko Geplaatst 29 april 2014 Share Geplaatst 29 april 2014 Eindtijd en snelheid helemaal niet belangrijk. Als je gesloopt terug komt en je weet dat je tot het randje/gaatje moet hebben lopen ben ik tevreden. Daar bouw je immers je conditie mee op. Niet helemaal waar. Duurlopen van een uur die je redelijk makkelijk volhoudt, verbeteren ook je conditie. Sinds ik daarmee ben begonnen ben ik zoveel sneller gaan lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Beul Geplaatst 29 april 2014 Share Geplaatst 29 april 2014 Is het dan het best om elke keer een uur te lopen, kijken hoe ver je komt. Of is het dan beter om een bepaalde afstand elke keer te lopen en dan je tijd proberen te verbeteren? [MENTION=9465]Mr. Eko[/MENTION]; Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dr. Bibber Geplaatst 29 april 2014 Share Geplaatst 29 april 2014 Hardlopen Afwisseling is nog beter. En dan qua afstand en looptempo's. Kijk maar eens op internet naar de verschillende schema's. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Niels Geplaatst 30 april 2014 Share Geplaatst 30 april 2014 Niet helemaal waar. Duurlopen van een uur die je redelijk makkelijk volhoudt, verbeteren ook je conditie. Sinds ik daarmee ben begonnen ben ik zoveel sneller gaan lopen. Klopt. Train niet te hard! In de winkel kom ik veel mensen tegen die willen beginnen met hardlopen of het hardlopen weer willen oppakken. Op de vraag of ze beschikken over een trainingsschema of een ander soort van houvast is het antwoord vaak nee. Het grote risico hiervan is dat mensen veelal te snel, te ver en te vaak gaan trainen. Zoals bij de eerdere tip http://shop.runnersworld.nl/advies/12497-tip-afvallen-en-hardlopen.html al wordt aangegeven is het verstandig om in de juiste hartslagzone te trainen, op deze manier behoed je jezelf om te hard van stapel te lopen. Ook kan je op deze manier veel efficiënter trainen, dus zal je sneller je beoogde doelen kunnen behalen. Te snel Regelmatig word ik in een park ingehaald door een mogelijk opvolger van Usain Bolt, om hem/haar vervolgens na een paar tientallen meter weer in te halen. Nu kan het zijn dat iemand bezig is met een intervaltraining, maar vaak rent iemand simpelweg te snel. Nadeel hiervan is dat je minder conditie opbouwt, of minder afvalt dan je zou willen. Ook als je sneller wilt worden op een bepaalde afstand, dan nog zijn je lange rustige trainingen erg belangrijk. Je hebt immers een goede basis nodig om het lichaam te kunnen versterken. Je zult zien als je vaak lang en rustig traint en hiernaast tempotrainingen verricht dat je sneller sprongen maakt dan andersom. Dit zijn vaak voor je gevoel lastige trainingen, omdat je langzamer loopt dan je eigenlijk zou willen. Als je klaar bent kan je het gevoel hebben dat je nog makkelijk een stuk door had kunnen lopen. Houd daarom je einddoel voor ogen en bedenk dat juist dit soort trainingen je een end op weg helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mr. Eko Geplaatst 30 april 2014 Share Geplaatst 30 april 2014 Is het dan het best om elke keer een uur te lopen, kijken hoe ver je komt. Of is het dan beter om een bepaalde afstand elke keer te lopen en dan je tijd proberen te verbeteren? [MENTION=9465]Mr. Eko[/MENTION]; Wat Dr. Bibber hierboven zegt: afwisseling tussen lange duurlopen en looptempo's. Je moet geen doel hebben met die lange duurlopen, gewoon op gevoel lopen en het makkelijk kunnen volhouden. Is ook heerlijk, je gaat niet kapot dus het is gewoon relaxed hardlopen. Je hoofd vrij maken. Voor mij naast het sportieve gedeelte ook een reden om hard te lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erwin. Geplaatst 30 april 2014 Share Geplaatst 30 april 2014 Als je echt goed wilt trainen zou ik toch minstens 3 a 4x per week doen. Ik hoop binnenkort ook weer te kunnen beginnen. Loop nu al aantal weken bij een fysio om de spieren in mijn knie te versterken en merk al dat ik er minder last van heb. Hoop dat het ook met het lopen wegblijft nu. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten