Jump to content

Hardlopen

Arsène

Recommended Posts

Ren tegenwoordig vier keer in de week. Dinsdag en donderdag rondjes van een km of zes, woensdag 8-12 en zondags een grote ronde van 14-20 km. Ben pas een paar maanden bezig met het hardlopen maar vind het heerlijk dat je zo snel merkt dat het beter gaat. :)

Heb tijden last gehad van overtrainde spier in mijn knieën/bovenbenen. Gisteren weer eens wezen hardlopen maar voel nu toch klein beetje weer mijn knieën en daar baal ik toch wel van. Toch nog maar wat meer oefeningen om ze sterker te maken. 10km bij de singelloop dit jaar gaat er zo niet in zitten vrees ik.

Ik haal tegenwoordig de 5 km nog niet eens :cab: binnenkort ff oppaken, was paar maanden geleden begonnen na een irritante knieblessure, en daarvoor had ik een enkelblessure. Ben ook al jaren niet fit, wordt tijd om daar wat aan te veranderen.

Lekker rondje gemaakt van 8.5km vanochtend in 42 minuutjes. Had na afloop het idee dat ik nog wel harder had gekund, bizar hoe snel je progressie maakt met die duurloopjes. Ik doe er nog twee en dan begint het voetbalseizoen weer, 3x per week trainen tot de tweede week van september. Heeft het dan zin om als dat weer voorbij is twee keer per week die voetbaltraining te doen en dan op vrijdag nog een intervaltraininkje?

• 3 weeks later...

Bijna drie maanden niks gedaan, alleen een beetje zuipen en op een bureaustoel zitten. Ging vrijdag maar een keer hardlopen, echt kutschoenen trouwens. Begin in het tempo wat ik gewend ben (heb altijd gevoetbald en dan bouw je vanzelf wel conditie op). Ging na 100 meter al kapot :r Uiteindelijk in een tempo gekomen dat ik vol kon houden, dat was zo'n 3 km. Vanochtend op een lege maag gaan lopen en wat gaan rekken en strekken voor ik begon. Nu wel het hele rondje volgehouden, maar man ik ben kapot gegaan op zo'n mini-afstand :r Echt slecht. Hele rondje is 3,7 km. Duurt nog wel ff voordat ik een rondje extra kan gaan lopen :huhu:

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vandaag meegedaan aan de vredesloop in den haag. 10km, had niet verwacht dat het zo benauwd zou zijn en zat er na 4 km al goed doorheen. Toen 3.5 km op wilskracht gewoon doorgelopen waarna ik bij zo'n refreshment point ff ben gaan lopen om rustig te drinken, had daarvoor ook al gedronken en was dat rennend gaan doen, doek ook niet meer want had gelijk het gevoel dat ik over me nek zou gaan. Laatste 2.5 km ging okay al ben ik nu behoorlijk naar de klote.

Net even tien minuutjes warmgelopen en toen tien blokken van 15 seconden sprinten - 45 seconden looppas. Zwaar moet ik zeggen, bij het zevende sprintje kon ik niet meer voluit en de achtste en negende sprint waren gewoon triest eigenlijk ;c Tiende op wilskracht wel volle bak gelopen. Wel opvallend aan dat intervallen: op het moment zelf kan je helemaal niets meer, maar nu een uurtje later voel ik nauwelijks meer dat ik gelopen heb.

Zijn er verder nog dingen die ik moet weten van intervaltraining? Ben van plan het 1/2 keer per week te gaan doen naast voetbaltraining (twee keer), heb op internet gelezen dat het wel heel goed voor je conditie is.

Vandaag meegedaan aan de vredesloop in den haag. 10km, had niet verwacht dat het zo benauwd zou zijn en zat er na 4 km al goed doorheen. Toen 3.5 km op wilskracht gewoon doorgelopen waarna ik bij zo'n refreshment point ff ben gaan lopen om rustig te drinken, had daarvoor ook al gedronken en was dat rennend gaan doen, doek ook niet meer want had gelijk het gevoel dat ik over me nek zou gaan. Laatste 2.5 km ging okay al ben ik nu behoorlijk naar de klote.

Hoeveel kilometer loop/train je meestal dan dat je na 4/10 al helemaal doorheen zat?

Ik wil maart volgend jaar de 10km doen van de CPC loop.

Heb nu zojuist alle Evi Keep Running 5-10 kilometer lessen op mijn ipod gegooid. Merk dat het toch beter gaat en motiverender werkt dan zelf lopen zonder haar stem/muziek erbij.

Intervaltrainingen heeft ze ook 1x per week maar die vind ik juist chill dat is 10 minuten warmlopen/stretchen, 25 minuten maar echt lopen met versnellingen erbij en 10 minuten uitlopen :)

Hoeveel kilometer loop/train je meestal dan dat je na 4/10 al helemaal doorheen zat?

Haalde 8 a 9 km meestal wel zonder problemen, en dan was ik de eerste 4/5 km altijd behoorlijk wat met een vriend aan het praten. Maar ik merkte dat ik afgelopen zaterdag gewoon last had van het weer, voelde niet zo warm aan maar hoorde al dat de luchtvochtigheid hoog zou zijn en dat het benauwd zou zijn, heb in de zomer vaak rond 8 a 9 uur gelopen, lekker in de zon maar heb nooit zo zitten zweten als zaterdag.

Heb nu zojuist alle Evi Keep Running 5-10 kilometer lessen op mijn ipod gegooid. Merk dat het toch beter gaat en motiverender werkt dan zelf lopen zonder haar stem/muziek erbij.

Intervaltrainingen heeft ze ook 1x per week maar die vind ik juist chill dat is 10 minuten warmlopen/stretchen, 25 minuten maar echt lopen met versnellingen erbij en 10 minuten uitlopen :)

Die afleiding helpt erg met lopen merk ik, moet het altijd met een vriend doen of met muziek erbij anders heb ik het al na een paar km gehad.

Netjes, ga wss ook meedoen aan CPC :)

Wat is bij jullie warmlopen? In welk tempo (of kmh voor diegene met een horloge). Kan makkelijk een rit van 100km knallen op de fiets maar hardlopen is drama. Vorige week voor mn fietstraining eerst 5km proberen hard te lopen maar na 2.5km moeten afhaken. 13 minuutjes dus :cab: Ga woensdag weer en dan eens zien hoe lang ik het dan volhou. Misschien ga ik wel te hard (?) want ik liep in een tempo waarin je de 5km in 25 minuten loopt. Wat is een normale tijd?

Warmlopen doe ik héél relaxed, 11km/u. Als ik een duurloopje doe zit het tempo altijd tussen 11.8 en 12.5.

Ik doe meestal ruim 5 minuten stevig doorwandelen, daarna beetje rekken etc om daarna nog een paar minuten te wandelen. Ben nu bezig met een loopschema van 5km naar de 10km. Voelt echt goed om na jaren van niet kunnen sporten nu lekker te rennen. Merk dat er nog weinig snelheid in zit, maar stapje voor stapje komt dat wel weer.