Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS '25] [FM24] KF Ægir

Fantasy

Aanbevolen berichten

Banner2.png.cc8f412f36ef1266e53de9ab9ed52245.png

Unga fólkið á enga framtíð hér ennþá

Laten we eens kijken naar de eerste vooruitblik die ik doorgestuurd kreeg van Arnar Logi Sveinsson, die naast speler ook Hoofd Jeugdopleiding is bij de club. Dat is direct tekenend voor de statuur van Ægir, maar dat geheel terzijde. Het niveau is zoals je verwacht; dramatisch. Al denkt Arnar daar anders over, want die omschrijft de nieuwe jeugdlichting als 'een prima lichting nieuwe jeugdspelers'. Goed, meningen verschillen zullen we maar zeggen. Ik heb weinig hoop op de nieuwe Messi of Ronaldo in onze jeugdopleiding van komende zomer. 

1voorbeschouwingjeugd.thumb.png.d5cea6a64f8493d0cacda1da92d54813.png

Voetballen deden we natuurlijk ook. En als gedoodverfde degradatiekandidaat maakte ik mij niet al te veel illusies voor dit seizoen. Een solide basis neerzetten en vandaaruit doorbouwen. Dat was de gedachte die ik had. Maar zoals Arnar er naast lijkt te zitten met z'n voorspelling over de nieuwe jeugdploeg, lijk ik er naast te zitten voor wat betreft mijn eigen initiële verwachtingen rondom dit seizoen. We trapten af met twee bekerwedstrijden, want nadat we de eerste wonnen mochten we niet veel later ook in de tweede ronde aantreden. Later bleek Fram KF in de derde ronde een maatje te groot, maar met als doelstelling 'competitief zijn in de Bikarkeppni' waren die ambities al snel waargemaakt natuurlijk. 

In de competitie ging het ons behoorlijk voor de wind. Ondanks het relatieve niveauverschil - als we de bookmakers mogen geloven tenminste - van de tegenstanders, wonnen we toch vrij eenvoudig van Njarðvík, Þór en Grindavík. Natuurlijk is Þór een van de grote kandidaten in de strijd tegen degradatie, dus dat we dat duel wonnen met een kansenverhouding van 25 tegen 6 deed mij deugd. Moet gezegd worden dat de bezoekers al na twee minuten een rode kaart voorgeschoteld kregen, maar een kniesoor die daar een punt van maakt. Dat we Njarðvík en Grindavík óók relatief eenvoudig wisten te verslaan, verbaasde vooral mijzelf. Zouden we meteen al kunnen stunten dan misschien?

2mei23.png.18bb7a4c8a9c9fdc17672ff2adeb04c9.png

Die vraag zou in juni beantwoord gaan worden, want in die maand stonden duels tegen de voorspelde top-3 op de kalender. ÍA, Leiknir en Vestri - allemaal kwamen we ze tegen in één en dezelfde maand. Dat we hiervan slechts één duel niet wisten te winnen, verbaasde mij opnieuw. In eigen huis wonnen we daarnaast vrij eenvoudig van zowel Vestri als ÍA, wat mij zomaar doet hopen dat we mee kunnen gaan strijden om de titel. Extra pijnlijk was het in die titelstrijd (want ja, zo snel kan het gaan dan ook) dat we verloren van Afturelding in de overdekte sporthal. Volledig terecht overigens, maar niet minder pijnlijk. De gastheren waren gewoonweg efficiënter in het verzilveren van de doelpogingen. 

3juni23.png.ec509c73293e892d62632f5944ca9d1b.png

Dit alles resulteert in onderstaande tussenstand, waarbij we al weer bijna op de helft van de competitie zijn. Dat is direct de reden dat ik de IJslandse voetbalseizoenen zo kan waarderen; het tempo ligt lekker oog en je vliegt er doorheen. Het lijkt er op dat Selfoss, Fjölnir en de vooraf bedachte degradatieconcurrent Þór de zaken het beste op orde hebben. Titelkandidaat ÍA is de grote tegenvaller van dit seizoen. Zij zullen na de degradatie van vorig jaar moeten vrezen om direct weer een niveau verder af te dalen.

4stand.png.4b5a3839efe862813dcf4b53a82cf030.png

Tot slot dan voor de liefhebbers van statistieken nog een overzicht van de ploeg. De Serviërs Dabetic en Bjelobrk zijn voorlopig de twee aanvallers die de meeste doelpunten weten te maken, terwijl linksback Sladan Mijatociv aardig op schot is met zijn benutte strafschoppen en tot doelpunt gepromoveerde voorzetten. 

5team.png.577c0abf5df7fdd63df26ef64329a12a.png

Bedankt allemaal weer voor jullie reacties. Kan niet ontkennen dat het natuurlijk gewoon leuk is om te zien dat jullie uitkijken naar dit verhaal en mijn IJslandse avonturen kunnen waarderen. Bedankt ook voor de likes en andere aanmoedigingen. Tot de volgende!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een sterke reeks zorgt ervoor dat je nu eigenlijk al niet meer uit minstens de plaatsen die recht geven op een play-off plek kan zakken. Meer zelfs, in deze vorm lijkt rechtstreekse promotie niet uit te sluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner2.png.51f3a23afbcfac57fafd0321212d7486.png

Mun þetta samt ganga upp?!

Daar we na de vorige update reeds waren aanbeland in juli betekent dat ook at we na deze update het eerste seizoen al weer bijna hebben afgerond. De voorspelling van de jeugdopleiding uit de vorige update was op mijn hand, want het moge duidelijk zijn dat onze Speler / Hoofd Jeugdopleiding Arnar Logi Sveinsson het bij het verkeerde eind had. Deze jongens waren enthousiast, daar lag het niet aan. Maar voetballen... nee, dat konden ze niet zo goed als dat ik zou willen. Helemaal met het oog op onze ambities. Het moge dus geen verrassing zijn dat niemand van hen een contract bij ons ondertekende. Allemaal jongens uit de regio die het elders mogen gaan proberen. Op dit vlak valt nog heel wat winst te behalen. 

image.thumb.png.4d0a54b2bec44326cbd019709944caeb.png

Voetballen deden we natuurlijk ook nog. Waar de wisselvallige resultaten al medio vorige maand werden ingezet, kreeg dat in juli een vervolg. Tegen Þróttur kwamen we niet verder dan een remise in eigen huis, waarna Selfoss er zelfs met de overwinning vandoor ging in ons eigen Þorlákshafnarvöllur. Gelukkig wisten we ons tegen Þór en Njarðvík te herstellen met overwinningen, waardoor we vol goede moed de komende maand tegemoet gingen. 

1juli23.png.a3e17063d306506244ac092b5386b698.png

Een maand die we snel weer zullen willen vergeten overigens. Zes duels, slechts acht punten. Een snelle rekenaar komt dan al rap op twee zeges, twee puntendelingen en twee verliespartijen. Tegen Grótta - nota bene hekkensluiter in de Lengjudeild - gingen we kansloos ten onder. Niet helemaal terecht en vooral vrij geflatteerd, maar dit bezoek aan de Vivaldivöllurinn leverde ons nul punten op. Net als de thuiswedstrijd tegen Afturelding, die met een minimale marge verloren werd. Andre laagvliegers zoals Grindavík en ÍA werden gelukkig wel verslagen, waardoor we de aansluiting met de bovenste positie van de ranglijst nog niet helemaal uit het oog verloren hebben. Duidelijk is wel dat we uit een ander vaatje moeten gaan tappen in de resterende duels dit seizoen. 

2aug23.png.a3eb0eeb4ad02a38c9d5255e3e846993.png

Door het vele puntenverlies zijn we namelijk op een kleine achterstand gekomen ten opzichte van Fjölnir, dat nu vier punten voorsprong heeft op zowel ons als Selfoss. En Njarðvík volgt op niet al te grote achterstand. Gelukkig is de marge verder naar beneden ruim genoeg om wel al verzekerd te zijn van de promotie-play-offs. Hierin mogen we ons hoe dan ook gaan opmaken voor een promotiestrijd, waarbij het natuurlijk mijn voorkeur geniet om die te ontlopen. Hoe dan ook kunnen we wel al spreken van een geslaagd seizoen, daar we vooraf nog gezien werden als de gedoodverfde degradatiekandidaat. Opvallend aan de tussenstand is ook de 'UECL' notitie bij ÍA, die de beker wonnen en zich dus mogen gaan opmaken voor een Europees avontuur volgend jaar. Het kan verkeren. Strijden tegen degradatie op het tweede niveau én Europees voetbal veiligstellen. Welkom op IJsland!

3stand.png.889231fb3f497eaa39c89ff971a5f289.png

Ondertussen hebben we ook afscheid genomen van twee Servische vrienden overigens. Zowel Dimitrije Cokic als Djordje Panic hebben zich aangesloten bij Radnik (S). Toeval? Geen idee, maar allebei komen ze terecht bij dezelfde ploeg. Leuk voor hen, succes daar. 

4uitgaandetransfers.png.3e6429a9b840541ba3d9010722d4c04c.png

Echt iets bijdragen deden ze niet, al was Panic nog zo nu en dan van toegevoegde waarde met zijn treffers en assists. Voorafgaand aan het seizoen had ik weinig vertrouwen in hen, maar hij heeft mijn ongelijk bewezen. Helaas was hij al lange tijd een toekomstige transfer overeengekomen toen hij écht los kwam, dus daar liet hij op de vleugelposities voorin wel een gat achter dat iemand anders sindsdien heeft moeten invullen. Voorin worden de doelpunten sowieso goed verdeeld, wat mij deugd doet. Ik ben liever niet afhankelijk van één topschutter, dus ik ben blij om te zien dat alle voorwaartsen hun doelpuntjes meepikken zo nu en dan.

5team.png.e8b8b174b04ec2fdd63f3f4325d7c7ee.png

Het mocht even duren, maar hier zijn we dan weer. Bedankt voor jullie geduld en de likes & reacties na de vorige update. En opnieuw; mocht je verzoekjes hebben voor het een of ander: roep gerust. In de volgende update neem ik jullie mee langs het slot van de competitie. Gaan we nog een grotere stunt neerzetten? Of zal het seizoen gaan eindigen als een dovende nachtkaars. Kom maar door met jullie voorspellingen ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Djurovski:

Zo slecht was die intake toch niet?

Fjolnir bovenaan dat zie ik graag

Kijkende naar de sterren; niks mis mee. Kijkende naar de attributen van de spelers; huilen met de pet op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner2.png.0ec77748184df7bb8a9cc60fcd26daf0.png

Ekki krónu til að græða

Met één overwinning uit de laatste vijf potten kunnen we natuurlijk niet zeggen dat we in een blakende vorm verkeren. Het kampioenschap had ik dan ook wel al uit mijn hoofd gezet. Uiteindelijk maakte Fjölnir het nog even spannend, zonder al te veel spoilers voor het hierna volgende screenshot uit deze update te verklappen. Zelf remiseerden we tegen Leiknir en Þróttur, waarna we de competitie afsloten met een 1-3 overwinning in het JÁVERK völlurinn tegen Selfoss. 

1sept23.png.654e3f0ba4744c890f3c713930161741.png

Extra zuur was dat we uiteindelijk slechts twee punten te kort kwamen voor de titel. Terugkijkende op de bizar matige zomerperiode met het vele puntenverlies hebben we dat ook wel aan onszelf te wijten, maar dat is natuurlijk mosterd na de maaltijd allemaal. Of een koe in de achterste aanstaren. Net wat je zelf prefereert. Fjölnir gaat er uiteindelijk met de directe promotie en dus het kampioenschap vandoor, ondanks dat ze het nog even flink spannend maakten aan het eind van de competitie. Onderin weet ÍA zich toch nog vrij gemakkelijk veilig te spelen, waarbij ze zelfs nog heel dicht bij het linke rijtje kwamen. Maar goed, dat kwam #10 Leiknir ook - wat direct de minimale verschillen weerspiegelt. 

3stand23.png.ef81c14858a20f558d1b3e8ec5b6a32a.png

Om alles nog even in een perspectief te zetten, hieronder een overzicht van de betaalde salarissen (op jaarbasis) per club. Vooraf werd gedacht dat het gedegradeerde ÍA - inclusief een behoorlijke salarispost - de competitie wel even op een hoopje zou voetballen. Niets bleek minder waar. Zelf moesten we het doen met minder dan een kwart van hun salarisbudget. Zonder mijzelf al te veel op de borst te kloppen, geeft dat nog maar eens weer hoe knap onze prestatie eigenlijk is. De zuurheid van het mislopen van de titel is al snel afgezwakt als je bedenkt dat we én de gedoodverfde degradatiekandidaat waren én ziet met wat voor een minimaal budget we gewerkt hebben.

4salarissen.png.6ad7c22ed6c7d1d13b695d506f5e2ef4.png

Na het behalen van de tweede plek in de eindrangschikking mogen we het gaan opnemen tegen de #5 van de reguliere competitie: Þór. De nummers drie en vier (Selfoss en Njarðvík) nemen het in de andere halve finale van de play-offs tegen elkaar op. Op papier lijken we dus een haalbare kaart getroffen te hebben, al weet je het maar nooit in de vermaledijde bekerwedstrijden of play-offs. Ik ben er ook niet direct fan van, maar goed; daar doen we niks aan verder. 

5playoffs.png.86bf24ee7b7ecbdc1d09c99d46437b39.png

In de heenwedstrijd gingen we in het Þórsvöllur niet heel denderend van start, want al na drie minuten keken we tegen een achterstand aan. Het was Alexander Már Þórlaksson die al vlot de score opende, waarna we gelukkig niet veel later via David Bjelobrk op gelijke hoogte kwamen. Tot aan de rust gebeurde er niet heel veel meer. Het was duidelijk dat beide ploegen de spanning behoorlijk in de benen voelde, want hele grote kansen werden er niet gecreëerd. Waar de thuisploeg in de eerste helft snel scoorde, deden wij dat na de theepauze. Het was Aron Fannar Hreinsson die ons op voorsprong schoot met een laag en hard schot. Helaas wisten we de zege niet over de streep te trekken, nadat Ingimar Arnar Krisjánsson een kwartier voor tijd de score weer in evenwicht bracht. In eigen huis de klus maar klaren dan...

6thor1.png.17eef7e4ef9811da850657ae4c69e93f.png

Zo gezegd, zo gedaan. Hier kunnen we veel over zeggen, maar een hoogstaande pot voetbal was het niet in ons eigen Þorlákshafnarvöllur. De weinige kansen die we kregen, gingen er echter wel in. Een dubbelslag van Arnar Logi Sveinsson en een droge knal die tot doelpunt gepromoveerd werd van Brynjólfur Þór EyÞórsson waren genoeg voor een wat geflatteerde 3-0 overwinning. Op naar het Laugardalsvollur, waar de finale afgewerkt zal gaan worden!

7thor2.png.bfc29d7c3d11524ccb83d3f8c6249cc6.png

Het nationale stadion, waarin IJsland haar interlands over het algemeen afwerkt, biedt plaats aan 15.182 toeschouwers. Een beetje het Wembley van IJsland dus. Maar dan iets kleiner. Maar goed. Met iets meer dan 300.000 inwoners verdeeld over het gehele land is zo'n voetbaltempel zoals Wembley misschien natuurlijk ook wel iets overdreven. Tijdens deze promotie play-off, die gespeeld wordt over één wedstrijd op neutraal terrein, kwamen er 'slechts' 1.821 fans richting de hoofdstad. Voor zoveel toeschouwers hadden we het hele jaar nog niet gevoetbald, dus de spanning stond er best een beetje op.

Gelukkig kregen de fans een alleraardigste wedstrijd voorgeschoteld, die alle kanten op ging en bol stond van de spanning. Ondanks dat er na 41 minuten nog geen doelpunt te zien was geweest, stond er tijdens de rust toch een 2-1 stand op het scorebord. Guðmundur Tyrfingsson opende de score voor Selfoss, amper een minuut later wist Cristofer Rolin met een van zijn spaarzame treffers dit seizoen de score weer in evenwicht te brengen en in de blessuretijd van het eerste bedrijf schoot Marc Lamti onze opponent weer op een voorsprong. 

Amper bekomen van de rust ging het spel ook in het tweede bedrijf op en neer. Uiteindelijk was het Sladan Mijatovic die de score terug gelijk zette met een benutte strafschop. Er volgden nog vele kansen, waarvan het meerendeel voor ons, maar gescoord werd er niet meer: verlengen dus. En ook tijdens de twee keer een kwartier extra voetballen waren de grootste kansen aan ons besteed. Althans, de kansen kregen we wel, maar deze werden niet benut. Totdat de bal in de 120e minuut opnieuw op de stip ging en onze Servische linksback opnieuw achter de bal ging staan. Stalen zenuwen. Ga er maar aan staan. RAAK! PROMOTIE!

8selfossfinale.png.a59b5b8f7cccc7567afbe59b93cd428f.png

Wat een likegeweld weer allemaal en natuurlijk ook bedankt voor de reacties. Nog inhakende op de sterren die de jeugdspelers krijgen van onze speler / hoofd jeugdopleiding, daar moet je je natuurlijk niet blind op staren. Kijkende naar de attributen en beoordelingen die men voor bepaalde vaardigheden krijgen, had niemand van hen toekomst bij de club. Al helemaal niet in het perspectief van de toekomst die ik voor de club zelf heb, waarbij ik toch echt wel hoop om tussen nu en een jaar of drie wel een paar stappen verder te zijn dan we nu staan en dus ook een hogere kwaliteit spelers nastreven. Hoe dan ook; hopelijk hebben jullie weer genoten en tot de volgende update (d) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vijfentwintig wedstrijden moeten spelen, en dan in de allerlaatste minuut van de verlengingen promotie afdwingen. Je kan het zo gek niet bedenken. Maar het  belangrijkste is dat het jouw kant opging! Op naar het hoogste niveau!

Link naar opmerking
Deel via andere websites