Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden zei Gert:

Wel hoopvol dat ze nog opzoek zijn naar ervaring voor het sluiten van de markt. Echt geen idee aan wie ze denken.

Als je kijkt naar de ideale basisopstelling:

Ramaj

Rensch - Sutalo - Hato - Sosa

Tahirovic - Henderson

Berghuis - Hlynsson - Bergwijn

Brobbey

Verwacht ik eigenlijk iemand die multi-inzetbaar is achterin, maar niet per se basisspeler hoeft te zijn. Lastige is dat je linkerkant best ervaren is t.o.v. rechts, maar zowel Rensch als Tahirovic moeten gewoon minuten blijven maken. Linksback halen lijkt me echt bizar, maar gegeven dat Martha speelt… :cab:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2358

• Chiemel

1891

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

34 minuten geleden zei Rogier.:

Ramaj

Tahirovic - Henderson

Brobbey

Verwacht ik eigenlijk iemand die multi-inzetbaar is achterin, maar niet per se basisspeler hoeft te zijn. Lastige is dat je linkerkant best ervaren is t.o.v. rechts, maar zowel Rensch als Tahirovic moeten gewoon minuten blijven maken. Linksback halen lijkt me echt bizar, maar gegeven dat Martha speelt…

Taylor krijgt onder de laatste 5 trainers altijd een basisplaats lijkt me niet dat hij op de bank beland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei timpy00:

Taylor krijgt onder de laatste 5 trainers altijd een basisplaats lijkt me niet dat hij op de bank beland.

Snap je punt, maar als je kijkt naar de teamsamenstelling is hij wel de logische man om te banken denk ik. Zal nog genoeg gaan spelen, want ik zou Henderson - Taylor ook wel willen zien, maar Henderson is de eerste speler in jaren naast Van den Boomen (die ook redelijk vaak ipv Taylor speelde in de voorbereiding) die goed op die plek past.

2 uur geleden zei Gert:

Wel hoopvol dat ze nog opzoek zijn naar ervaring voor het sluiten van de markt. Echt geen idee aan wie ze denken.

Zat net nog te denken met het bord op schoot, nu Bayern die rechtsback heeft gehaald; Mazraoui half jaartje huren, Rensch naar links? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Rogier.:

Snap je punt, maar als je kijkt naar de teamsamenstelling is hij wel de logische man om te banken denk ik. Zal nog genoeg gaan spelen, want ik zou Henderson - Taylor ook wel willen zien, maar Henderson is de eerste speler in jaren naast Van den Boomen (die ook redelijk vaak ipv Taylor speelde in de voorbereiding) die goed op die plek past.

Zat net nog te denken met het bord op schoot, nu Bayern die rechtsback heeft gehaald; Mazraoui half jaartje huren, Rensch naar links? 

Ik verwacht ook dat Henderson vooral naast Taylor gaat spelen met Henderson als meest verdedigende middenvelder.

Mazraoui zou heel mooi zijn voor een half jaartje, maar is vrees ik niet haalbaar, zelfs met de komst van Boey. Was toch meestal basisspeler bij Bayern voor zijn blessure en de Afrika cup. Wie ze wel kunnen/gaan halen als ervaring zie ik niet echt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is zo jammer dat Gaaei er geen fluit van kan. Qua runs en diepgang de perfecte back achter Berghuis als je het mij vraagt. Vind de samenwerking met Gooijer nog niet best (wat ook niet gek is na twee potjes in de basis).

Ga in ieder geval heel hard bidden deze week dat Sutalo zaterdag haalt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Rogier.:

Ramaj

Tahirovic - Henderson

Brobbey

Verwacht ik eigenlijk iemand die multi-inzetbaar is achterin, maar niet per se basisspeler hoeft te zijn. Lastige is dat je linkerkant best ervaren is t.o.v. rechts, maar zowel Rensch als Tahirovic moeten gewoon minuten blijven maken. Linksback halen lijkt me echt bizar, maar gegeven dat Martha speelt…

Die Sosa moet toch iets goed fout doen, als Martha steeds de voorkeur krijgt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei rich ruzzian:

Die Sosa moet toch iets goed fout doen, als Martha steeds de voorkeur krijgt. 

Vrij blessuregevoelig mannetje. Heeft bij Stuttgart ook aardig wat potten gemist. Daarnaast terugkomend van een (kleine) blessure en dan meteen basis op een kunstgras. Beter geen risico.

Dat Martha nog minuten krijgt, tja. Mag je John & Co aanrekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tav de positie naast Henderson: eigenlijk is het vrij bizar dat je daar nu Vd Boomen, Tahirovic en Taylor (plus evt Vos, maar die lijkt even niet aan bod te komen).

Overigens kan ik mij ook goed voorstellen dat Ajax wat meer verschuift naar een 433, met Henderson als echte 6. Dan zou je Taylor ook kunnen combineren met Tahirovic/Vd Boomen. Gaat dan ten koste van Hlynsson. Verwacht dat niet per se, maar zou in de rotatie wel kunnen. Misschien sowieso geen gek idee: je hebt dan VdBoomen/Tahirovic/Taylor voor de ene halfpositie en Hlynsson/Taylor voor de andere.

Niet dat Ajax nu echt een 4231 speelt, het hangt er al een beetje tussenin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Thierryvane:

Vrij blessuregevoelig mannetje. Heeft bij Stuttgart ook aardig wat potten gemist. Daarnaast terugkomend van een (kleine) blessure en dan meteen basis op een kunstgras. Beter geen risico.

Dat Martha nog minuten krijgt, tja. Mag je John & Co aanrekenen.

Sosa is toch vreselijk Thier? Veel aankopen kennen er weinig van, maar bij Sosa zie je dat hij kan voetballen en de kwaliteiten heeft. Maar die omschakeling en houding. Ik vind het echt te bizar voor woorden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Dansmeister:

Sosa is toch vreselijk Thier? Veel aankopen kennen er weinig van, maar bij Sosa zie je dat hij kan voetballen en de kwaliteiten heeft. Maar die omschakeling en houding. Ik vind het echt te bizar voor woorden. 

Ik vond hem bij Stuttgart vaak geniaal. Maar die speelde met vijf achterop. In onze 4-3-3 is het 9/10 keer zelfmoord, ja. Maar heb je liever Martha?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Thierryvane:

Ik vond hem bij Stuttgart vaak geniaal. Maar die speelde met vijf achterop. In onze 4-3-3 is het 9/10 keer zelfmoord, ja. Maar heb je liever Martha?

Het is beeldvorming natuurlijk. Maar bij Eagles kon de beste man bij een 2-3 stand nog flink naar voren sprinten in blessuretijd, maar waggelde echt terug. Dat flikte hij vaker dit jaar. Zijn omschakeling van balbezit naar balvlies vind ik echt schrijnend. Ook qua houding(vaak kritiek op bij Taylor). Als ik trainer was, had hij bij mij niet gespeeld en ik begrijp Schippie zeker als hij daarom ook niet speelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Dansmeister:

Het is beeldvorming natuurlijk. Maar bij Eagles kon de beste man bij een 2-3 stand nog flink naar voren sprinten in blessuretijd, maar waggelde echt terug. Dat flikte hij vaker dit jaar. Zijn omschakeling van balbezit naar balvlies vind ik echt schrijnend. Ook qua houding(vaak kritiek op bij Taylor). Als ik trainer was, had hij bij mij niet gespeeld en ik begrijp Schippie zeker als hij daarom ook niet speelt.

Qua Taylors houding, hoe zie jij dat Dans? Ik lees vaak (en dat snap ik ook obv de beelden van die momenten) dat hij er niet voor wil werken, lui is etc. Omdat hij bij omschakelmomenten inderdaad niet altijd volle bak terugkomt. Heb daar al meer over gezegd, in sommige gevallen snap ik dat ook. Ik zie (moet wel zeggen dat ik lang niet alles van Ajax zie) hem echter wel vaak arbeid leveren. Bijvoorbeeld qua drukzetten trekt hij geregeld serieuze sprints om de aanvallers daarbij te ondersteunen. Kan het zijn dat hij de inhoud (nog) niet heeft om dat beide te doen? En moet hij dan beter doseren (minder fanatiek drukzetten) of zouden we hem dan die omschakelmomenten meer moeten vergeven?

Of zie ik het verkeerd en levert hij inderdaad niet zo veel arbeid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei Dansmeister:

Vraag me af hoe dat komt dan. Ik heb hem dat bij Kroatie namelijk nooit zien doen. Althans niet in die wedstrijden die hij speelde op het WK. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Sosa is wel een geval apart. Daar was ik vooraf zo enthousiast over. Maar bij Kroatië komt Sosa bijna niet in de situatie dat iemand op een vreemde gevaarlijke plek de bal verliest en je als team 1 tegen 1 achterin staat. Of bij Ajax zelfs in ondertal in bepaalde situaties. Dat zal wel een verschil zijn. En ook sowieso de ruimte in zijn rug is bij Kroatië veel minder gevaarlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-1-2024 om 08:27 zei Hwb:

Wie zijn dat dan Kyrill?

Hij is nu goed bezig. Eerder was hij dat niet. Vind hem ook nog steeds wat eendimensionaal als spits, obv wat ik van hem zie (en dat is niet heel veel). Kiest te snel voor lichaam ertussen gooien en zo verdediger afhouden. Mist daardoor soms kansen om in de bal te komen en zo het spel te versnellen. Zag daar tegen RKC een heel mooi voorbeeld van. Krijgt een, net wat trage pass, en in plaats van naar de bal toe en vandaaruit verder te voetballen, kiest hij voor het zetten van een lichaamsblock, waardoor de bal langzaam in zijn voeten rolt. Gaf RKC net wat meer tijd om te organiseren.

Staat natuurlijk wel tegenover dat hij enorm sterk is, zijn lichaam een enorm wapen en dat hij daar heel veel winst uit haalt en gevaar mee sticht. Echt een goede/sterke spits. Maar kan nog beter worden imo als hij op de goede momenten meer kiest voor voetbal ipv gevecht met de verdediger.

En verder moet hij rustiger blijven, soms zo gefrustreerd. Gisteren ook weer die reactie bij die verdediger die aan zijn broek hing.

Ik ben het best wel eens met je analyse, maar niet zo zeer met de constatering: Ik vind Brobbey juist een spits die van vrijwel alle markten thuis is maar 1 essentieel aspect van " het spits zijn" ontbeerde, en dat is die rust in de afwerking. Daar lijkt die wat op gevonden te hebben, want het afwerken gaat steeds beter. Er was 1 momentje afgelopen weekend, die bal die die na het omspelen van de keeper in het zijnet/buitenkant paal schiet, dat ik dacht: Een echte spits heeft daar de rust om die bal goed te plaatsen.

Maar los van dat: Als je ziet hoe snel die rust bij het afwerken en de overtuiging die je daar als spits moet hebben zich ontwikkeld heeft de afgelopen 7/8 maand, dan vraag ik me af waar zijn top ligt. Hij heeft een ongekende neus voor diepgang en zijn loopacties zijn ook van een heel hoog niveau. Als je dat koppelt aan dat sterke lichaam van hem, dan zijn er in mijn ogen weinig zaken waar die NIET in uit blinkt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap wat je bedoelt. Ik denk ook dat hij veel in huis heeft en enorm kan groeien. Wat ik tot nu toe van hem heb gezien is dat hij echter vooral op zijn fysiek speelt, waarbij hij heel sterk de bal afschermt van de verdediger in zijn rug. Maar dat is een beetje zijn go-to in mijn optiek. Ook in situaties waarin dat niet per se de beste keus is. Met zijn kwaliteiten zou hij nog diverser moeten kunnen spelen, zie bijvoorbeeld die tweede goal tegen Heracles.

Ik zie, maar misschien is dat te beperkt voor mij, vooral loopacties in de bal en veel minder de diepgang. Hij beheerst dat, maar kiest er imo te weinig voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Hwb:

Ik snap wat je bedoelt. Ik denk ook dat hij veel in huis heeft en enorm kan groeien. Wat ik tot nu toe van hem heb gezien is dat hij echter vooral op zijn fysiek speelt, waarbij hij heel sterk de bal afschermt van de verdediger in zijn rug. Maar dat is een beetje zijn go-to in mijn optiek. Ook in situaties waarin dat niet per se de beste keus is. Met zijn kwaliteiten zou hij nog diverser moeten kunnen spelen, zie bijvoorbeeld die tweede goal tegen Heracles.

Ik zie, maar misschien is dat te beperkt voor mij, vooral loopacties in de bal en veel minder de diepgang. Hij beheerst dat, maar kiest er imo te weinig voor.

Mwoah, ik vind dat opzich wel mee vallen. In dit soort situaties wil ik dan altijd wel graag kijken naar: Hoe vaak staat iemand buitenspel. Die lijst blijkt Brobbey aan te voeren, met kort achter hem Gimenez. In 1e instantie denk je: Dat is een onnozele statistiek om vanuit te gaan, want iemand die vaak buitenspel staat is niet een hele slimme voetballer.

Maar dat zegt mij juist nog iets anders: Dat Brobbey veel op dat randje speelt. En dat is wat echte spitsen doen. En daar zie er maar heel weinig van. Een Torres, om maar eens een naam te droppen, had dit ook: Door zo goed aan te voelen hoe je looplijnen zouden moeten zijn, creëer je zoveel 1 op 1 situaties voor je zelf. 

Ik denk dat het ook een beetje inherent is aan de spelers die we om Brobs heen staan hebben: Ik snap je punt wel en Brobbey zou per definitie een stuk belangrijker kunnen zijn voor het meevoetballen. Het enige probleem waar je dan misschien wel een beetje mee zit, is dat je wel iemand moet hebben die daar constant onder komt. En dat gebeurd nu te weinig. Misschien wanneer Henderson er straks staat en een Taylor wat verder naar voren komt te voetballen, dat Taylor de man is die dan onder Brobs kan komen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites