Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei Chiemel:

Ik ben vorig seizoen op een gegeven moment gestopt met kijken inderdaad. Begon dit seizoen hoopvol met allerlei veranderingen op technische functies. Maar tot nu toe - de tijd moet het nog leren hoor - nog eigenlijk geen vooruitgang. We hebben geen sterkere spelers, team spirit nog niet overtuigend, 2 nederlagen in één week tegen hele matige tegenstanders (waar NAC middenmoot KKD niveau is), elftal wordt nu iedere wedstrijd over de kop gegooid, rare wissels, Ramaj op de bank. Op transfergebied ook nog steeds minimale stappen gezet. Enige houvast is dat er nieuwe mensen zitten en dat het verdedigend beter lijkt te staan. De CVs lijken redelijk goed te staan nu, dus we halen er nog een CV bij. 

Eerst komende 2 weken maar zien en daarna het weer een paar maanden geven

Knappe conclusies voor iemand die niet kijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2358

• Chiemel

1891

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

@timpy00

Laat gaan joh, al die eenvoudige mensen die niet verder reiken dan wat opportuun en oppervlak gelul ga je toch geen energie in steken. We hebben donderdag nog 120 min gespeeld, en moeten o.a. daardoor husselen met de opstelling met niet fitte spelers, maar daar heeft niemand het over. Nee goedkoop scoren is veel lekkerder.

Dit heeft PSV ook meegemaakt met Roger Schmidt, nu gaan wij hetzelfde krijgen. Niet gek dat een bepaalde partij de grootste is in dit land. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei cimbomcu:

@timpy00

Laat gaan joh, al die eenvoudige mensen die niet verder reiken dan wat opportuun en oppervlak gelul ga je toch geen energie in steken. We hebben donderdag nog 120 min gespeeld, en moeten o.a. daardoor husselen met de opstelling met niet fitte spelers, maar daar heeft niemand het over. Nee goedkoop scoren is veel lekkerder.

Dit heeft PSV ook meegemaakt met Roger Schmidt, nu gaan wij hetzelfde krijgen. Niet gek dat een bepaalde partij de grootste is in dit land. 

Ik zeg nergens dat het logisch is dat je van NAC verliest. Want je hoort altijd van NAC te winnen.

Ik zou best een case willen maken dat op papier de opstelling gisteren sterker zou moeten zijn dan afgelopen donderdag. 

Nu door emotie gaan altijd twee dingen langs elkaar heenlopen en daarbij verliest het beeld van het proces het vaak door een dramatische vertoning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Magikarp:

Je hoeft niet te kijken om te kunnen stellen dat je nauwelijks kunt spreken van een stijgende lijn als je niet van NAC fucking Breda kan winnen?

Priske was dan ook een dikke penis omdat hij met 5-0 van benfica verloor? Heb t niet gezien hoor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei cimbomcu:L.

Dit heeft PSV ook meegemaakt met Roger Schmidt, nu gaan wij hetzelfde krijgen. 

Een compleet overschatte autist die één concept snapt maar volledig in de war raakt als hij iets anders moet verzinnen of met mensen moet gaan samenwerken? Ik zie de gelijkenissen met Farioli inderdaad wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar:

cimbomcu in het Feyenoord topic ''ik vind die Gimenez een beetje overschat'' 

GA WEG JIJ AJACIED, VUILE PROVOCATEUR, VIEZE HATER.

Ajax verliest één competitiewedstrijd

Alle Feyenoorders snel weer naar de grote broer topic ''HAHA ITALIAAN, HAHA WAT SLECHT'' 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei cimbomcu:

Vorig jaar:

cimbomcu in het Feyenoord topic ''ik vind die Gimenez een beetje overschat'' 

GA WEG JIJ AJACIED, VUILE PROVOCATEUR, VIEZE HATER.

Dat was deze post. Kun je even quoten wie toen zo los ging op je? Want de enige reacties die op je zie zijn keurig én inhoudelijk, maar misschien heb ik de betreffende leden op de negeerlijst staan, dat zou kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wacht overigens nog steeds tot iemand die post van michael16 een beetje fileert en ontkracht, want verder dan ‘onzin’ is nog niemand echt gekomen. Ben wel benieuwd welke aanknopingspunten mensen met Farioli zien (net als ik dat overigens met Priske heb, dus heeft ook niets met Ajax vs Feyenoord te maken, al snap ik dat het creëeren van een gemeenschappelijke vijand soms fijn is voor de gemoedsrust)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei PJHoutman:

Een compleet overschatte autist die één concept snapt maar volledig in de war raakt als hij iets anders moet verzinnen of met mensen moet gaan samenwerken? Ik zie de gelijkenissen met Farioli inderdaad wel.

Ja maar het proces! Dat we geen tering creëren en we amper de intentie zien om het publiek te vermaken geeft niet want vai vai vai en het proces!! Ohja en jij hebt dus liever Van ‘t Schip?! #proces

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei PJHoutman:

Ik wacht overigens nog steeds tot iemand die post van michael16 een beetje fileert en ontkracht, want verder dan ‘onzin’ is nog niemand echt gekomen. Ben wel benieuwd welke aanknopingspunten mensen met Farioli zien (net als ik dat overigens met Priske heb, dus heeft ook niets met Ajax vs Feyenoord te maken, al snap ik dat het creëeren van een gemeenschappelijke vijand soms fijn is voor de gemoedsrust)

Het is minder moeilijk dan je denkt.

Ajax is met dezelfde selectie vorig jaar 5de geëindigd, dat is niet voor niks. Nu is er een nieuwe trainer die heeft gezien dat er vooral verdedigend problemen waren, die is hij langzaam aan het oplossen. Aanvallend kan het beter inderdaad, maar goed zijn beste spelers Brobbey, Bergwijn, Berghuis en Traore hebben nog onvoldoende minuten in hun benen dat ze nu wedstrijd fit zijn, laat staan 2 wedstrijden in de week spelen. 

Daarnaast heeft hij van de 6 wedstrijden, 4 gewonnen en tegen Panatinaikos doorgegaan. Dan is NAC de eerste echte grote tegenvaller. Mogen we iets meer nadenken ipv dom geroepetoet? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei cimbomcu:

Ajax is met dezelfde selectie vorig jaar 5de geëindigd, dat is niet voor niks. Nu is er een nieuwe trainer die heeft gezien dat er vooral verdedigend problemen waren, die is hij langzaam aan het oplossen. Aanvallend kan het beter inderdaad, maar goed zijn beste spelers Brobbey, Bergwijn, Berghuis en Traore hebben nog onvoldoende minuten in hun benen dat ze nu wedstrijd fit zijn, laat staan 2 wedstrijden in de week spelen. 

Daarnaast heeft hij van de 6 wedstrijden, 4 gewonnen en tegen Panatinaikos doorgegaan. Dan is NAC de eerste echte grote tegenvaller. Mogen we iets meer nadenken ipv dom geroepetoet? 

Dank! Ik vroeg alleen om een reactie op de post van michael16, waar Farioli maar een heel klein stukje van was. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het wel héél makkelijk om iedere vorm van kritiek op Farioli nu herhaaldelijk weg te zetten als opportuun geneuzel en dom geroeptoeter, zeker als men te beroerd is om op de aanmerkingen van de critici in te gaan. 

Als je naar deze passingmap van gisteren kijkt zie je namelijk gewoon dat je plan niet klopt. Hoe wil je een tegenstander lokken die alleen maar achterover leunt? Dan kan Farioli ter verdediging na afloop wel wijzen naar het vele balbezit, maar balbezit voor je achterste linie scoort slechts zelden doelpunten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei cimbomcu:

Daarnaast heeft hij van de 6 wedstrijden, 4 gewonnen en tegen Panatinaikos doorgegaan. Dan is NAC de eerste echte grote tegenvaller. Mogen we iets meer nadenken ipv dom geroepetoet

Dat mag zeker. Graag zelfs. Maar we mogen ook alvast conclusies tot nu toe maken, namelijk dat er tot heden weinig vooruitgang is. Als we dat soort conclusies nog niet mogen trekken, dan kunnen we dit topic vrijwel leeg houden. Uiteindelijk valt het, zoals je zegt, ook redelijk duidelijk dood te slaan door de conclusie te trekken dat de selectie nog vrijwel hetzelfde (niveau) is. Daarom mogen we alvast de conclusie trekken dat de transferperiode tot nu toe onvoldoende is. We hebben nog 2 weken om er een voldoende van te maken, maar ik heb daar inmiddels minder vertrouwen in. Nu hebben we namelijk in die verwachtingen al een paar flinke stappen achteruit gemaakt volgens mij. Want wie verwacht er nu nog een rechtsbuiten en een creatieve middenvelder erbij, die geruchten zijn er al niet meer?

bewerkt door Chiemel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, je kunt er nu nog niet veel van zeggen. Heb wel het idee dat de spelers fysiek meer uitgedaagd worden, wat natuurlijk nodig was om zo vroeg in het seizoen al Europees verder te komen.

En de keerzijde daarvan (het rouleren nu) is ook wel weer logisch. Ik maak me nog niet zo druk.

17 minuten geleden zei Chiemel:

en een creatieve middenvelder

Ik hoop Eriksen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei PJHoutman:

Dat was deze post. Kun je even quoten wie toen zo los ging op je? Want de enige reacties die op je zie zijn keurig én inhoudelijk, maar misschien heb ik de betreffende leden op de negeerlijst staan, dat zou kunnen.

Hahaha, man ziet 5 jaar later nog steeds spoken dus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei michael16:

Er zijn gewoon echt nog veel factoren waardoor het voorlopig niet goed gaat komen met Ajax. Allereerst heb je nu als technisch hart Kroes en Beuker die eigenlijk amper ervaring hebben en stel je ook een redelijk onervaren trainer aan die niet bekend is met de Eredivisie. Allemaal zaken die ik al niet snap in de situatie waarin de club zit, maar dat even terzijde. 

Het technisch hart is groter dan Kroes en Beuker maar dit is bij vrij veel clubs zo dat er meer mensen over transfers en beleid meedenken. Uiteindelijk is Kroes de TD en verantwoordelijk voor selectie en transfers en dergelijke dus is hij daar verantwoordelijk voor. De verantwoordelijkheden van Beuker liggen meer op beleid van de club. Is hij zelf inhoudelijk op ingegaan in enkele interviews en in minimaal 1 podcast (wellicht meer). 
Je zou eerder Kelvin de Lang mee kunnen nemen als je verantwoordelijken zoekt voor de selectie en transfers.

Onervaren in deze functie is Kroes zeker, en ben ook erg benieuwd hoe hij het gaat doen. Daar zijn we het denk ik wel over eens en kunnen we verder alleen afwachten.

Beuker kun je niet echt onervaren noemen denk ik. Inmiddels sinds 2007 werkzaam in functies m.b.t. beleid. Waarbij bijvoorbeeld ook best waardevol is dat bijvoorbeeld Louis van Gaal erg lovend over hem was in zijn AZ tijd, zijn meerdere interviews van te vinden als je dit opzoekt over google. Buiten dat Beuker dus jong is denk ik dat hij wel ervaren is en zeker in de functie waarvoor hij is aangesteld. Vandaar dat ik in zijn rol wel vertrouwen heb.

2007–2013
2013–2021
2021–2023
2023–
Vlag van Nederland AZ (coo. talent management)
Vlag van Nederland AZ (dir. of development)
Vlag van Schotland Queen's Park (sportief dir.)
Vlag van Nederland Ajax (dir. voetbalzaken)

- Kroes en Beuker zijn nu al maanden werkzaam bij Ajax en de transferdeadline volgt over een kleine 2 weken. Ze wisten dat ze een hoop werk te wachten stond en gaven vol zelfvertrouwen in interviews aan dat ze wel even de rotzooi van Mislintat gingen opruimen. Maar wat hebben ze nu eigenlijk bereikt tot nu toe? 

Ik ga niet steeds benoemen dat Kroes onervaren is en dat we dat inderdaad moeten afwachten, dat zijn we wel met elkaar eens. Dat hij natuurlijk niet zoveel praatjes had moeten hebben dat is ook zeker waar.

Had ik gehoopt dat er inmiddels wat meer spelers weg waren (waardoor er dus ook wat nieuwe spelers gekomen zouden zijn) dat is zeker waar. Er lijkt dus op de achtergrond wel wat klaar te staan op het moment dat er verkocht wordt, inhoudelijk over de rest van de transferperiode kunnen we pas over een week of 2 kijken.

Toon verborgen inhoud

image.png.c3a68c00cdd6748994cf3871846d70eb.png

Mikautadze is vertrokken na een goed EK en een goede tweede seizoenshelft bij Metz. Dus Metz heeft de optie gelicht en de speler direct verkocht, logisch.

Conceicao deed het goed bij Porto en ook hij presteerde aardig op het EK dus ook logisch dat die optie werd gelicht door de Portugezen. Beide transfers zit dus al geen bijdrage in van Kroes/Beuker.

Rulli is verkocht voor de helft van het bedrag waarvoor je hem gekocht hebt. 4 miljoen voor de 2e keeper van Argentinië is ook geen geweldige prestatie.

Conceicao was (volgens mij) nog deal van Mislintat. Mikautadze is op conto van de Lang in de afgelopen winterstop. Inderdaad geen bijdrage van Kroes. Zou met name Kroes benoemen. 

Bijzondere is natuurlijk dat clubs weten dat Ajax van spelers af moet. Had gehoopt iets hoger qua bedrag maar dat je geen 8 miljoen krijgt voor een keeper die al drie seizoenen geen vaste basisspeler is wat ouder is en zware blessure heeft gehad.

Jorge Sanchez is prima voor dat bedrag. 

Sosa verhuren is op zich prima maar aangezien er slechts een optie tot koop is heb je er naast de salarislasten op korte termijn ook niet veel aan en is de kans ook groot dat die optie niet wordt gelicht. 

Voor Medic geldt eigenlijk hetzelfde, al is die nog niet opgenomen in dit overzicht.

Ik zou onderstaande user op X even volgen dan kun je zijn posts lezen dan krijg je denk ik best wel een goed beeld hoe financieel salarislasten, verhuren, transfervrije spelers met korte contracten wel degelijk een onderdeel kunnen zijn van de heropbouw. 

Waar wel wat van te zeggen is dat aangeven dat de spelers wegmogen en een deel van de spelers terug te zetten naar Jong niet lekker meehelpt voor de transfers. Wat wel lastig is dat wereldwijd de transfermarkt redelijk op slot lijkt te zitten en nu pas een beetje actief begint te worden.

https://x.com/j_berden/status/1822832795573494156

Dan de inkomende transfers: Baas, Wijndal en Unuvar zijn terug van verhuur en Traore is gratis overgenomen van Villarreal. 

Toon verborgen inhoud

image.png.9b183f5f2d0c261c7f10985e55a49dd7.png

Toon verborgen inhoud

image.png.32e09cf097c4d67e94deb2564e830cfa.png

Zoals te zien is is Traore blessuregevoelig de laatste  jaren, heeft hij weinig rendement en heeft hij heel weinig minuten (ongeveer 600) gemaakt in het afgelopen seizoen. Dus nog geen 7 hele wedstrijden. Moet je die ophalen als je weinig te besteden hebt? Ik zet er mn vraagtekens bij.

Daarnaast komt nu ook Rugani, maar daarvoor geldt in mindere mate hetzelfde wat betreft de speelminuten. Heeft iets meer gespeeld, maar zeker als je hem huurt zonder optie tot koop zie ik de meerwaarde niet. Stel hij presteert naar behoren dan gaat hij terug naar Juventus en die verkoopt hem aan de hoogste bieder. Stel hij presteert niet, dan gaat hij ook terug naar Juventus. Dus het is een noodoplossing, maar naar mijn mening heeft zijn positie niet direct de prioriteit als Sutalo niet verkocht gaat worden. 

Traoré is een gokje denk ik. Berichten zijn wel steeds geweest dat hij voor een prestatiecontract speelt wat dan financieel wel weer oke kan zijn. Lastig te zeggen zonder voorwaarde.

Traoré is natuurlijk wel een type speler dat wanneer hij in de buurt van zijn niveau komt van zijn tijd bij Vitesse en Ajax en deel van zijn tijd bij Villa en Lyon dat je een erg goede speler hebt.

Voor mij heeft Rugani zelf ook niet de prioriteit, ik zou aanraden even wat zoekwerk te doen eventueel ook in twitteraccount wat ik eerder benoemde. Maar wanneer je er vanuit gaat dat je binnen 1-2 jaar beter spelers/vervangers kunt neerzetten is huren niet per se een slechte optie (niet mijn favoriete optie overigens). Je hebt zo op een redelijk goedkope manier wel de korte termijn oplossing en moet dan zelf beleidstechnisch (ontwikkelen van jonge spelers of aankoop) zorgen dat je volgend jaar een beter oplossing hebt. Wanneer je dus denkt dat Rugani kwaliteiten heeft die we missen (voor mij afwachten of dat zo is) is een huur geen slechte optie, ook als je hem niet kunt kopen. Want ook al heb je een koopoptie. Als hij het heel goed zou doen en je hebt een koopoptie maar andere clubs hebben ook interesse dan tekent hij alsnog bij een andere club. Voorbeeld als Feyenoord optie op Minteh had gehad zou waarschijnlijk Minteh alsnog niet naar Feyenoord gegaan zijn.

Dus wat betreft Kroes/Beuker is het samenvattend gewoon ruim onvoldoende tot nu toe. Veel spelers die kwaliteit tekort komen en die weg moeten zijn er nog en in principe staat er nog exact het elftal van vorig seizoen. Iets daadkrachtiger handelen had zeker gezien de voorbereidingstijd die ze hebben gehad wel gekund. Andere clubs lukt het wel om de overbodige spelers te slijten.

Zijn inderdaad überhaupt nog veel te veel spelers. Nou zijn er volgens mij nog niet heel veel clubs die overbodige spelers lijken te slijten, maar wellicht kun jij mij corrigeren. Feyenoord en PSV hadden überhaupt weinig te lozen denk ik en hebben niks geloosd. Op jeugdspelers die verhuurd zijn na dan.

Uiteindelijk valt de interesse in sommige spelers nog behoorlijk tegen weten clubs al maanden dat Ajax moet verkopen dus komen ze natuurlijk ook niet met grote haast en een flinke zak naar Ajax toe. En hebben die clubs ook geen haast, de deadline werkt in het nadeel voor Ajax zullen die clubs denken. 

Het geen wat in voordeel van Kroes spreekt is dat qua jeudspelers een flinke slag geslagen is. Dat er ook afscheid is genomen van die bizarre salarissen voor jeugdspelers die nog niks hebben gepresteerd (bijvoorbeeld van Axel Dongen die meer dan 8 ton verdient).

- Farioli is onervaren met de spelers en de Eredivisie. Stond bij Nice al niet bekend om zn aanvallende voetbal en voorlopig is dat terug te zien. Maakt in mijn ogen aparte keuzes qua opstelling en wissels. Bijvoorbeeld Pasveer vertegenwoordigt amper nog waarde en door voor hem te kiezen krijg je straks veel minder voor Ramaj en voor een club met momenteel niet al te veel geld zijn dat gewoon geen slimme keuzes. Je gaat mij namelijk niet vertellen dat op basis van kwaliteit Pasveer veel beter is. Daarnaast staat er vrijwel elke wedstrijd een totaal ander elftal waardoor je ook geen enkele vastigheid in het team krijgt. 

Farioli is inderdaad onervaren met spelers in de Eredivisie. Ik vind dit persoonlijk niet zo'n sterk punt omdat je anders bij Pascal Jansen of zo uitkomt (minder ervaring als hoofdtrainer dan Farioli) of Frank de Boer (overal geflopt op Ajax na) en ik persoonlijk juist denk dat je de afgelopen seizoenen hebt gezien dat trainers die bekend zijn met de Eredivisie niet per se het beter doen. Dit punt geld eigenlijk voor zowel Schreuder als Steijn als van 't Schip en in beperkte mate voor Heitinga.

Het punt van in jouw ogen aparte keuzes in de opstelling kan ik moeilijk beargumenteren want ik kan jou mening niet bepalen. Persoonlijk zie ik ook liever Ramaj dan Pasveer. Maar alles wat daar tot nu toe de grondslag voor lijkt te zijn kun je zeker van zeggen dat daar iets voor te zeggen is. Coaching, leiderschap. Dat verschil is zeker groot tussen Ramaj en Pasveer. Als je dan als trainer vind dat die kwaliteiten doorslaggevend zijn om de beste keeper te kiezen dan is daar zeker iets voor te zeggen.

Wordt Ramaj dan minder waard, dat weet ik niet. Hij wordt niet meer waard in elk geval. Maar goed, je kunt niet alleen maar met potentieel de spelers spelen die het meest op kunnen gaan leveren wanneer zij zich goed ontwikkelen. Omdat je dan met een totaal ander elftal komt te spelen en omdat je dan met allemaal jongens van 19-20 speelt. En we hebben volgens mij al ervaren dat een te jonge ploeg niet per se heel stabiel is.

Verder is het probleem ook niet dat Ajax niet al te veel geld heeft. Het probleem is dat Ajax te veel geld uitgeeft. De kosten van Ajax zijn veel te hoog, dit is begonnen onder Overmars door beleid te voeren op jaarlijks CL halen en Europees overwinteren. Ajax kan wel geld investeren nu maar dan worden de kosten nog hoger en wordt het structurele probleem voor de middenlange termijn alleen maar groter. Normaliter zou een club hier meer risico's in kunnen nemen maar een goede RvC zou hier niet mee akkoord gaan. Nu pleit ik niet dat Ajax de afgelopen jaren een goede RvC heeft gehad maar de mensen die er zitten zijn na de problemen van de laatste jaren extra scherp. Ook zou als het goed is Susan Lenderink (ook een rol bij transfers) geen enkele keer akkoord kunnen gaan met bijvoorbeeld 5 inkomende transfers op dit moment zonder de garantie dat er spelers weggaan.

https://x.com/j_berden/status/1825258389829468175

Vastigheid is een lastig punt, zouden wat meer onderzoeken naar gedaan moeten worden, want lijkt nu vooral door de onderbuik bepaald te worden. Er zijn meerdere toptrainers die aangeven dat automatismen en vaste patronen creëren juist een grote valkuil is en het makkelijker maakt voor tegenstanders om zich voor te bereiden op dit soort teams. Hoop ik dat hij wekelijks 8 man wisselt, nee zeker niet. Is het logisch in deze periode van het seizoen, in elk geval het meest logische moment. 

Fitheid is een slap excuus zo vroeg in het seizoen. Ajax had voor vandaag al 5 officiële wedstrijden gespeeld en zou dus juist fitter en ingespeelder moeten zijn in vergelijking met een NAC dat pas zn tweede wedstrijd speelt. Ook was de wedstrijd van vandaag belangrijker dan de wedstrijd van komende donderdag. Je bent al zeker van Europees voetbal (EL of ECL maakt in mijn ogen geen groot verschil), het gaat om een heenwedstrijd en je bent komend weekend vrij doordat de KNVB de wedstrijd tegen Fortuna heeft verplaatst. Een paar spelers vervangen is prima, maar 8 wijzigingen doorvoeren slaat door. Berghuis heeft bijvoorbeeld donderdag 70 minuten gespeeld. Waarom kan die vandaag dan niet gewoon starten?

Fitheid, zeker in het begin van het seizoen, is juist nog niet top. We kunnen de wedstrijd van NAC denk ik los laten want we vinden allebei dat Ajax die altijd moet winnen. Wat wel interessant is is dat je lijkt te suggereren dat Ajax gisteren met een slechtere opstelling begon dan tegen Panathinaikos. Ik zou op basis van de kwaliteit van de spelers best willen stellen dat je gisteren in principe meer kwaliteit op het veld hebt staan dan donderdag. Maar in beide gevallen heb je meer individuele kwaliteit op het veld staan dan NAC en ook dan Panathinaikos en waarschijnlijk ook komende donderdag.

EL of ECL gaat 10 miljoen schelen waarschijnlijk, buiten dat je het hoogst haalbare moet nastreven en het feit dat eventuele aankopen liever Europa League spelen, waar een behoorlijk sterk deelnemersveld gaat ontstaan dan Conference League. Europa League halen kan je dus ook daarin nog meer opleveren.

Berghuis is al meer dan een half jaar niet honderd procent fit geweest, geeft dit zelf overigens ook regelmatig aan. Dat je hem dan optraint, minuten geeft en niet gelijk gaat opbranden is eerder een pluspunt voor Farioli en de staf dan een minpunt. Afgelopen weken is er wat data naar buiten gekomen op volgens mij ESPN is het er in persco's ook overgegaan hoe laag Ajax qua fitheid scoorde de afgelopen twee seizoenen. Daar zijn nu al veel data over dat het nu een stuk beter (lijkt) te gaan, dit in combinatie met het feit dat blij clubs waar in korte tijde meerdere trainers hebben gezeten vaak de meeste blessures plaats vinden. Ajax sowieso de afgelopen seizoenen een probleem heeft met blessures, terugvallen binnen blessures is fitheid denk ik een heel reëel thema. 

Overigens heeft Farioli zelf ook aangegeven dat hij niet van plan is een seizoen lang steeds 8 spelers te wisselen. Dat blijkt ook als je terugkijkt naar bijvoorbeeld Nice. Waarbij er zeker af en toe spelers gerouleerd worden maar niet in de aantallen van 5-8.

Overigens zou ik ook goed terugkijken en lezen wat spelers zelf steeds aangeven de afgelopen twee maanden over de trainingen en fitheid in vergelijking met vorig seizoen.

Fitheid hoort daarnaast nooit boven kwaliteit te gaan. Spelers die het niveau van Ajax niet aankunnen horen nooit te spelen ten koste van spelers die misschien minder fit zijn. Gaaei en Mannsverk zijn vast aardige jongens, maar voetballend horen ze niet bij Ajax thuis dus stel ze dan ook niet op. En dan had je vandaag nog wat jongens die misschien wel talent hebben, maar nog niet klaar zijn om al basisspeler te zijn bij Ajax 1. Janse, Hlynsson, Godts zijn spelers die soms best minuten kunnen maken, maar die die vooral bij Jong Ajax zouden moeten krijgen. Tel daarbij wat tegenvallende spelers op en je loopt tegen een zeperd op tegen zelfs NAC. 

Mannsverk heeft volgens mij twee wedstrijden gespeeld dit seizoen en was twee wedstrijden meer dan prima. Gaeei deed het dit seizoen ineens best aardig (vorige week Heerenveen bijvoorbeeld) gisteren totaal niet natuurlijk. Sowieso was dat een enorme gok om een buitenspeler die een jaar rechtsback was bij een relatief kleine club in Denemarken te halen. Probleem is wel dat ik Rensch kwalitatief in principe beter vind maar prestatief allebei niet veel vind.

Janse zou dus eigenlijk ook helemaal niet spelen daar had eigenlijk Kaplan gestaan. En we vinden denk ik wel dat je niet 3 lcvs nodig hebt als aankopen en dat je daarachter gebruik maakt van jeugd. Zeker wanneer een speler als Janse zich in de voorbereiding zo goed heeft laten zien.

Zelfde kun je in principe zeggen over Godts die op de positie staat van je duurste speler. Laten we maar niet discussiëren over Bergwijn zijn prestaties over het algemeen. Maar we zijn het wel mee eens dat Bergwijn in principe een prima linksbuiten in de Eredivisie zou moeten zijn denk ik. Dat daarachter een talent als Godts zit is alleen maar goed lijkt me?

Dat Bergwijn dan terugkomt van een blessure echt totaal nog niet fit is en met zijn hoofd met een transfer bezig lijkt te zijn dat helpt dan allemaal niet mee.

- De spelers zelf. Hoe graag ik het ook anders zou zien zijn niet alle spelers even gemotiveerd om elke wedstrijd alles te geven. Dat is toch echt het minimale wat je kan doen in een wedstrijd. Je kan verliezen of punten verspelen, maar achteraf moet je altijd het gevoel hebben dat je er alles aan gedaan hebt. Werk voor elkaar, loop ook eens zonder bal etc. Dat gevoel had ik zeker vandaag niet. 

Dit is best een lastig punt maar deel het in principe wel met je. Uiteindelijk speel je in deze wedstrijd 70 minuten rond de 16 meter van de tegenstander heb je te weinig creativiteit van je twee meest aanvallende middenvelders en te weinig diepgang of loopacties over de flanken om daar gevaarlijk te worden dan loop je soort trechter in steeds. Had dat meer gemoeten of gekund ja zeker eens.

Daarnaast valt het me toch ook op dat Farioli zo klaagt over de fitheid van de spelers. Zouden die dan bij zichzelf denken: ik heb vakantie, ik ga lekker wekenlang niks doen en wordt wel weer fit als ik bij de club terugkom na vakantie? Zelfs bij de amateurs zijn er genoeg spelers die niet zo onfit terugkeren na een vakantie. 

Ben al op dit punt ingegaan maar hij klaagt niet per se dat de spelers niet fit zijn maar meer de problemen die ik eerder ook al omschreef. Een lichaam heeft gewoon langere tijd nodig om te wennen aan bepaalde intensiteit en dergelijke. Brobbey en Bergwijn wekken wel aardig de indruk dat ze op vakantie niet heel veel hebben gedaan overigens.

Maar in algemeen is dit meer een verwijt aan van 't Schip en Steijn dan aan Farioli denk ik. Vorig jaar waren ze om de dag ongeveer vrij. Zelfs Mike Verweij benoemde laatst in kick-off dat de spelers eindelijk weer normale dagen hebben vergeleken met afgelopen seizoen. Dus ik denk vooral een probleem uit het verleden wat nu opgelost wordt eerder een plus dan een min voor Farioli denk ik.

En zo zijn er nog wel meer zaken die niet zo lekker lopen, maar ik geloof dat ik het wel even voldoende vind:D

Waar ik wel benieuwd naar ben maar goed, wellicht kom je er ooit nog toe.

12 uur geleden zei Urbeto:

Oprechte vraag als buitenstaander: waar is dit op gebaseerd? Ik heb Ajax nu een paar keer zien spelen en het is aanvallend misschien nog wel afzichtelijker dan vorig jaar. Ik begrijp best dat je nu niet direct een titelkandidaat hoefde te verwachten, maar het spel is ook bijzonder onvermakelijk. Dat is best schokkend voor een club als Ajax.

Voor wat ik vorig jaar van Nice heb gezien (dat overstijgt het niveau van af en toe wat samenvattingen en enkele artikelen niet, voor alle duidelijkheid) is Farioli echt geen Ajaxtrainer. Jullie willen aanvallend voetbal zien maar daar staat de beste man tot dusverre gewoon niet voor. Waar is dat optimisme dan op gebaseerd? 

Het vertrouwen ligt hem vooral in het grotere geheel denk ik. Dat het spel beter moet dat ben ik zeker met je eens. Overigens staat Farioli ook niet echt bekend als verdedigende trainer, zal denk ik ook in die artikelen en profielen hebben gestaan die je wellicht wel hebt gelezen. Maar dat ik aanvallend graag meer zie dan dat we tot nu toe zien dat zijn we met elkaar eens.
De grotere veranderingen zitten hem meer in de cultuurverandering t.o.v. vorig seizoen bijvoorbeeld. En dat is zeker shocking voor een topclub maar goed dat is de situatie die gecreëerd is. Daarbij kreeg deze selectie vorig seizoen meer dan 100 tegendoelpunten in een seizoen. En is de verdedigende structuur en onderliggende cijfers daarin al daadwerkelijk een stuk beter. Uiteindelijk kun je niet wekelijks 4 keer scoren om eventueel te winnen. Dus die progressie is er in mijn ogen zeker. Aanvallend zal het zeker beter moeten en als dat over een periode ook niet zo is dan zal ik dat zeker toegeven. Het probleem is denk ik vooral dat er zoveel shit opgeruimd/recht gezet moet worden dat je ook niet alles in een keer kan verwachten.

11 uur geleden zei michael16:

Een kritische noot hoort toch ook gewoon bij Ajax. Bij Ajax is alleen winnen niet genoeg, maar moet dat ook nog gepaard gaan met mooi aanvallend spel. Realistisch is dat op dit moment niet, maar je wilt op bepaalde vlakken toch wel een stijgende lijn zien. 

Kritische noot hoort er ook zeker bij. Alleen sommige lijken na een nederlaag, die zeker niet had mogen gebeuren, gelijk te denken dat Ajax 15e wordt ofzo.

Met iets meer pech verlies je afgelopen donderdag van Panathinaikos en dat was dan echt niet alleen omdat Ajax een fase in de wedstrijd kansen heeft gemist. De tweede helft + de verlenging waren qua spel gewoon bedroevend. Bij een verlies had ik het echt nog moeten zien tegen RC Lens. Nu ontsnap je bij die penaltyreeks in elk geval aan een seizoen waarin je helemaal niet Europees speelt en krijg je in elk geval nog miljoenen binnen. Maar een beetje geluk heb je soms ook nodig. 

Met veel pech verlies je altijd natuurlijk. Uiteindelijk was je afgelopen donderdag veel beter en had je de wedstrijd eerder moeten beslissen zodat je zo'n moment als die 0-1 niet tot dit vervolg leidt. De wedstrijd van Lens ben ik ook blij dat je die ontloopt maar kunnen we verder alleen maar over speculeren.

Maar om nou te zeggen dat het al beter is? Vorig seizoen werd er namelijk in de Europa League ook gewoon gewonnen van een andere Griekse ploeg (AEK). 3 punten na 2 wedstrijden in de Eredivisie is gezien het programma niet best. Ik zie toch voorlopig vooral dezelfde selectie die qua spel ook niet vooruit is gegaan. Het lijkt defensief minder kwetsbaar, maar neem ook even mee dat je nog geen tegenstander van formaat hebt gehad.

Dat je had moeten winnen van NAC staat nogmaals buiten kijf.

Ik zou dan wel even terugkijken tegen welke bijzonder matige tegenstanders je vorig seizoen allemaal minstens 2 tegengoals hebt gekregen. Maar voor het gemak heb ik ze even op een rijtje gezet: Excelsior (2), FC Twente (3), Feyenoord (4), RKC (2), AZ (2), FC Utrecht (4), PSV (5), Almere City (2), PEC Zwolle (2), Eagles (2), Heracles Almelo (2), Heerenveen (3), NEC (2), AZ (2), Fortuna Sittard (2), Sparta (2), Feyenoord (6), Excelsior (2), Vitesse (2), Hercules (3), Marseille (3), Brighton (2), Brighton (2), Marseille (4), Bodo/Glimt (2).

Als je over het algemeen tegen de kleintjes dus al niet zo vaak zo veel goals tegen krijgt ga ja zo al een hele berg punten extra behalen.

Programma tm oktober:

EL => Jagiellonia => Moet je over twee wedstrijden toch van winnen

Eredivisie => Feyenoord uit, FC Utrecht thuis, GAE uit, RKC uit, Groningen thuis, Heracles uit, Willem II thuis => Willem II, Groningen en RKC moet 9 punten zijn. Alles minder is slecht. De overige wedstrijden reken ik op minimaal 6 punten.

Dus eind oktober:

Ajax actief in de Europa League en minimaal 18 punten na 9 wedstrijden in de Eredivisie lijkt mij een realistisch doel.

Van te voren had ik gedacht, wedstrijd van Fortuna meegerekend (wordt ergens in september gespeeld), dat je de EL moet halen en dat je na 10 wedstrijden op 24 punten moet kunnen staan. Laten we dan nu uitgaan van dat je zeker 21 punten moet halen na 10 potten maar daar kom jij ook op met Fortuna meegerekend. Al moet 24 nog wel kunnen.

Mochten het er tegen die tijd onder de 20 zijn hebben we op dat moment genoeg informatie om te kunnen bepalen wie we de schuld gaan geven.

@Becks Eriksen zou erg welkom zijn inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites