Rogier. Geplaatst 9 december 2020 Share Geplaatst 9 december 2020 Ben het niet met je eens Regis. Ajax heeft op dit moment de spelers niet om het spel te spelen wat zou moeten, met name vanwege blessures. Het is dan ook zeker niet triest, Ajax is simpelweg qua begroting niet een van Europa's 16 beste ploegen. Je kan wel meerdere conclusies trekken: 1) De selectie, van dit moment, is niet goed genoeg (met een fitte Kudus had ik het nog wel eens willen zien) 2) Het beetje geluk dat je nodig hebt als Ajax, heb je deze hele groepsfase niet gehad 3) Als corona straks weer onder controle is, kan Ajax zich wel dusdanig versterken waardoor je opnieuw kans hebt om door te gaan naar de CL knock-outs Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 9 december 2020 Share Geplaatst 9 december 2020 Huntelaar had wel gewoon een penalty moeten krijgen trouwens. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Platina32 Geplaatst 9 december 2020 Share Geplaatst 9 december 2020 Laten we nou niet doen of Atalanta Ajax overklast heeft. Atalanta gaat als ze zo spelen ook direct uitgeschakeld worden. Als Klaassen die bal er wel in had gejast, hadden we hier nu heel anders gepraat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 9 december 2020 Share Geplaatst 9 december 2020 3 minuten geleden zei Rogier.: Ben het niet met je eens Regis. Ajax heeft op dit moment de spelers niet om het spel te spelen wat zou moeten, met name vanwege blessures. Het is dan ook zeker niet triest, Ajax is simpelweg qua begroting niet een van Europa's 16 beste ploegen. Je kan wel meerdere conclusies trekken: 1) De selectie, van dit moment, is niet goed genoeg (met een fitte Kudus had ik het nog wel eens willen zien) 2) Het beetje geluk dat je nodig hebt als Ajax, heb je deze hele groepsfase niet gehad 3) Als corona straks weer onder controle is, kan Ajax zich wel dusdanig versterken waardoor je opnieuw kans hebt om door te gaan naar de CL knock-outs Blessures spelen zeker mee. Maar het is ook wel heel triest imo dat je tegen zulke problemen aanloopt op het moment dat er 1 buitenspeler en middenvelder wegvallen(Kudus en Neres). Dan mag je als Ajax echt niet overkomen. Triest doelde ik meer op het spel en het 'plan-b' wat simpelweg nergens op slaat. Zojuist zei Platina32: Laten we nou niet doen of Atalanta Ajax overklast heeft. Atalanta gaat als ze zo spelen ook direct uitgeschakeld worden. Als Klaassen die bal er wel in had gejast, hadden we hier nu heel anders gepraat. Wat een onzin. Gaat ook helemaal niet om Atalanta. Het enige wat je creëert is een schot van Klaassen na een minuut of 70 en nog een half kopballetje van Brobbey in de eerste helft. Verder niks nada noppes. Dat is frustrerend en kan echt niet als Ajax thuis speelt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rogier. Geplaatst 9 december 2020 Share Geplaatst 9 december 2020 3 minuten geleden zei Regis: Blessures spelen zeker mee. Maar het is ook wel heel triest imo dat je tegen zulke problemen aanloopt op het moment dat er 1 buitenspeler en middenvelder wegvallen(Kudus en Neres). Dan mag je als Ajax echt niet overkomen. Ben ik deels met je eens. De mogelijkheden van Ajax zijn natuurlijk ook wat meer gelimiteerd door corona. Je hebt nu 3 echte buitenspelers voor 2 posities, Neres, Antony & Promes. De laatste presteert inmiddels voor geen meter, maar dat kan je ook niet van tevoren ruiken. Ook Tadic kan nog op die plek. Dan is er geen ruimte om een extra hele sterke buitenspeler bij te halen. Zelfde met de nummer 10-positie. In principe kan Kudus & Labyad daar spelen. Inschattingsfout dat ze dachten dat Promes daar ook wel kon spelen, en Labyad valt simpelweg heel erg tegen. De selectie was op orde, totdat Club Brugge ineens met een zak geld kwam voor Lang. Op dat moment is Ajax niet de club die dat tegen gaat houden. Dat heeft 2 kanten, enerzijds zien spelers dat Ajax meedenkt en zijn ze sneller geneigd de stap naar Ajax te maken (bijv. een Antony en Kudus die ook vast naar andere clubs konden), anderzijds mis je inderdaad een potentieel belangrijke speler. Je kan van tevoren niet voorspellen wat de beste beslissing is. Achteraf blijkt dat Lang heel veel had gespeeld, maar misschien had hij ook wel slecht gepresteerd (kan ik me niet voorstellen, maargoed). Verder wel eens dat Ten Hag niet echt raad weet met dit soort instellingen bij ploegen die wat beter zijn dan in de Eredivisie. Maar kan ook met kwaliteit te maken hebben, met Ziyech had je het Atalanta met deze instelling met 4-0 opgerold. Eriksen misschien maar proberen te halen deze winter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Elsjorro1990 Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 10 uur geleden zei Regis: Blessures spelen zeker mee. Maar het is ook wel heel triest imo dat je tegen zulke problemen aanloopt op het moment dat er 1 buitenspeler en middenvelder wegvallen(Kudus en Neres). Dan mag je als Ajax echt niet overkomen. Triest doelde ik meer op het spel en het 'plan-b' wat simpelweg nergens op slaat. Wat een onzin. Gaat ook helemaal niet om Atalanta. Het enige wat je creëert is een schot van Klaassen na een minuut of 70 en nog een half kopballetje van Brobbey in de eerste helft. Verder niks nada noppes. Dat is frustrerend en kan echt niet als Ajax thuis speelt. Je mist in principe je twee belangrijkste spelers in de opbouw ( kudus en blind) en je mist neres, waardoor je met een 18-jarige jongen moet starten in de spits. Die.het overigens heel erg goed gedaan heeft. Was vaak aanspeelbaar. Het heeft gewoon niet helemaal mee gezeten helaas. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hwb Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 (bewerkt) Het team van Ajax vind ik goed staan. Je ziet echter dat de selectie op 2 punten mankementen vertoont: buitenspelers en controlerend middenveld. Je hebt 3 buitenspelers voor 2 posities, dat is sowieso weinig. Zeker nu met de belasting van een door corona ingedikt seizoen. Gevolg is dat Tadic veel aan de buitenkant komt te spelen en je met Traoré, Brobbey en Huntelaar voor de spitspositie zit. Daarmee lijkt de spitspositie (kwalitatief) onderbezet, maar ik zou stellen dat het komt doordat er een buitenspeler te weinig is. Naast een extra buitenspeler, zou je bovendien graag zien dat er in Jong Ajax ook een buitenspeler loopt die je dit seizoen indien nodig al kunt gebruiken, dat lijkt ook niet echt het geval. Controlerend op het middenveld heb je nu Klaassen, Gravenberch, Ekkelenkamp en Alvarez. De conclusie moet dan zijn dat de basis op orde is, maar de back-ups onvoldoende zijn. Alvarez voldoet gewoon niet (iig als middenvelder), alleen Ekkelenkamp is zowel kwalitatief als kwantitatief te mager. Waarbij Ekkelenkamp bovendien ook nog een optie is voor de 10-positie. Opvallend is dat toch redelijk beloftevolle jeugdspelers als Timber en (vooral) Taylor desondanks erg weinig in beeld zijn. Het laten gaan (hoe begrijpelijk misschien allebei ook) van Lang en Eiting doet zich wat dat betreft wel voelen. Die hadden in de selectie wel gewoon extra mogelijkheden gegeven die nu ontbreken. En dan wordt er best veel gezegd over de keuzes die Ten Hag nu maakt, maar gegeven de situatie vind ik niet dat dat heel terecht is. Met de blessures/afwezigen die er zijn, zijn er gewoon net te weinig opties om het verschil te maken in dat opzicht. Je kunt je wel afvragen in hoeverre Ten Hag verantwoordelijk is voor deze situatie (bijvoorbeeld het vertrek van Lang en Eiting), al ligt de eerste verantwoordelijkheid voor de samenstelling van de selectie natuurlijk bij Overmars. 10 december 2020 bewerkt door Hwb Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElPrincipito Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Wat een droevige avond is het geworden. Geen seconde het idee gehad dat het goed zou komen. Ondanks het balbezit in de eerste helft en met name het feit dat Atalanta niet gevaarlijk werd voelde je ergens gewoon dat Ajax vreselijk machteloos was. Labyad die totaal geen aanvallende impulsen kon leveren, Tadic die niet zo geniaal was als normaal met de vrije man vinden en bewegende voortzetting of een dreigende Antony. Nee, ze hadden het allemaal niet. Enige lichtpuntje vond ik Brobbey, Lisandro, Schuurs en Nous de eerste helft, al had laatst genoemde wel veel balverlies. Die deed echter wel wat meer dan opbouwen, was gevaarlijk in de voortzetting en passeerde zijn man meermaals. Uiteindelijk mis je gewoon kwaliteit in de breedte, dat is het en meer niet vind ik. Kudus en Neres zijn dragende spelers (potentie), die bieden een trainer veel meer mogelijkheden dan dat ze nu hadden. Daarnaast miste je vandaag Blind ook nog. Dit Ajax moet top zijn om van Atalanta te winnen, daar hebben ze elke pion voor nodig, niet enkele bankzitters, die komen echt te kort. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hwb Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 18 minuten geleden zei E2E: Statische opbouw vanuit het kommetje (of de U)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Deze situatie had je heel vaak inderdaad. Nous probeerde Antony wel steeds of in de voeten of in de diepte aan te spelen, maar dat is in deze situatie te makkelijk te verdedigen. Antony vond ik zelf juist te vaak kiezen voor balletje terug terwijl er momenten waren waarin hij de dieptepass had kunnen geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Ja het was heel veilig allemaal. Wat ook wel logisch is tegen deze ploeg en met deze vorm. Tijd voor winterstop. Nouja van wat er vanover is dan. Weet iemand hoeveel dagen de spelers daadwerkelijk vrij hebben? Denk dat mijn dochter een langere vakantie heeft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 1 uur geleden zei E2E: Ten Hag is zo'n groot Utrecht fan dat hij het U-voetbal maar weer heeft geïntroduceerd. Frank de Boer 2.0. Jammer genoeg hoor je daar nog weinig over, want gaat al langere tijd zo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 17 minuten geleden zei NicoHaak: Ja het was heel veilig allemaal. Wat ook wel logisch is tegen deze ploeg en met deze vorm. Tijd voor winterstop. Nouja van wat er vanover is dan. Weet iemand hoeveel dagen de spelers daadwerkelijk vrij hebben? Denk dat mijn dochter een langere vakantie heeft. Willem II op 23 december en PSV op 10 januari. Dus zal misschien 1 vrij weekje zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Succes jongens in de EL. Ben ik de enige die gevoel heeft dat ETG beter eer aan zichzelf had kunnen houden na afgelopen seizoen? No offence maar je moet winnen en dan ga je met Brian Bobbey en niet eens Traore. Ajax mist gewoon al jaren een killer spits als Vardy of Zlatan. Iedereen is zo lyrisch over Tadic in de spits maar ik heb hem daar genoeg wedstrijden iig in de CL zien spelen ie eerder een van de slechste was ipv een van de beste. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ROEMM Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Traore was geblesseerd, maar ook die had het verschil niet gemaakt. Eens dat ze al ruime tijd een topspits missen, maar die zijn ook niet eenvoudig aan te trekken voor een club als Ajax. Als we de nieuwsberichten mogen geloven was dat ook een prioriteit afgelopen transferperiode. Ik vind Tadic een prima spits in de speelwijze van Ajax, maar je hebt kwalitatief niets achter de hand wanneer je met blessures kampt of een ander type spits nodig hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 1 minuut geleden zei ROEMM: Traore was geblesseerd, maar ook die had het verschil niet gemaakt. Eens dat ze al ruime tijd een topspits missen, maar die zijn ook niet eenvoudig aan te trekken voor een club als Ajax. Als we de nieuwsberichten mogen geloven was dat ook een prioriteit afgelopen transferperiode. Ik vind Tadic een prima spits in de speelwijze van Ajax, maar je hebt kwalitatief niets achter de hand wanneer je met blessures kampt of een ander type spits nodig hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Het is toch altijd wel een beetje mosterd na de maaltijd hier he. Voor aanvang van het seizoen hoor je niemand en na de uitschakeling in de groepsfase van de CL mis je ineens een vleugelspeler en spits voor in de breedte. Vraag me af hoeveel van degene die dit nu roepen dat ook voor aanvang van het seizoen al riepen. En idem dito over de algehele kwaliteit van de selectie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ROEMM Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Met de bezetting van de vleugelspelers was ik voor het seizoen tevreden. Met Promes, Antony en Neres voor twee posities had of heb je in principe niets te klagen. Dan heb je in feite nog Tadic die je ook nog op de vleugel kan zetten, al vind ik hem daar niet heel waardevol. Eigenlijk een luxeprobleem dus, al zie je zo'n vormdip van Promes niet aankomen. Met betrekking tot de spits kan ik het me niet voorstellen dat er supporters zijn die tevreden waren over deze bezetting. Tadic heb je, maar voor de rest enkel Traore en Brobbey die beiden nog niets hadden of hebben laten zien op dit niveau, en een uitgerangeerde Huntelaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 9 minuten geleden zei Zeus: Het is toch altijd wel een beetje mosterd na de maaltijd hier he. Voor aanvang van het seizoen hoor je niemand en na de uitschakeling in de groepsfase van de CL mis je ineens een vleugelspeler en spits voor in de breedte. Vraag me af hoeveel van degene die dit nu roepen dat ook voor aanvang van het seizoen al riepen. En idem dito over de algehele kwaliteit van de selectie. Hoho. Ik riep het in de voorbereiding ookal. Zou zelf ala Cim nu mijn gelijk kunnen halen met mijn uitspraak dat we met deze selectie en technische staff niet geschikt zijn voor CL voetbal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hwb Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 3 minuten geleden zei Zeus: Het is toch altijd wel een beetje mosterd na de maaltijd hier he. Voor aanvang van het seizoen hoor je niemand en na de uitschakeling in de groepsfase van de CL mis je ineens een vleugelspeler en spits voor in de breedte. Vraag me af hoeveel van degene die dit nu roepen dat ook voor aanvang van het seizoen al riepen. En idem dito over de algehele kwaliteit van de selectie. Vleugelspeler én spits is imo wat overdreven. Vleugelspeler mis je pas sinds het (late) vertrek van Lang, dus dat je voor aanvang van het seizoen daar niemand over hoorde is niet zo gek. Extra controlerende middenvelder zei ik voor het seizoen al. Nu is Klaassen wel gekomen, maar Eiting ook vertrokken, dus kwantitatief ben je niets opgeschoten (kwalitatief wel). Ook zag ik graag nog een goede, creatieve nummer 10, maar dat bleek Kudus te zijn. Kwalitatief vind ik de selectie van Ajax ruim voldoende. Alleen mis je net wat (kwaliteit) in de breedte imo. @ROEMM Drie vleugelspelers voor 2 plekken, zonder dat je alternatieven in Jong hebt lopen, vind ik te weinig voor een club met het speelschema van Ajax. Zeker als je weet dat de kans bestaat dat spelers door corona ook enkele wedstrijden moeten missen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Zojuist zei Hwb: Vleugelspeler én spits is imo wat overdreven. Vleugelspeler mis je pas sinds het (late) vertrek van Lang, dus dat je voor aanvang van het seizoen daar niemand over hoorde is niet zo gek. Extra controlerende middenvelder zei ik voor het seizoen al. Nu is Klaassen wel gekomen, maar Eiting ook vertrokken, dus kwantitatief ben je niets opgeschoten (kwalitatief wel). Ook zag ik graag nog een goede, creatieve nummer 10, maar dat bleek Kudus te zijn. Kwalitatief vind ik de selectie van Ajax ruim voldoende. Alleen mis je net wat (kwaliteit) in de breedte imo. @ROEMM Drie vleugelspelers voor 2 plekken, zonder dat je alternatieven in Jong hebt lopen, vind ik te weinig voor een club met het speelschema van Ajax. Zeker als je weet dat de kans bestaat dat spelers door corona ook enkele wedstrijden moeten missen. Ik heb Lang in het Ajax-systeem nooit echt een linksbuiten gevonden, dus oneens. Je zegt zelf ook dat drie opties voor de flanken te weinig is. Er had best een jonge back-up voor Promes gehaald mogen worden, desnoods voorlopig nog in Jong. Ik ben nooit een groot fan geweest van het aantrekken van Klaassen. Hoewel hij het als 8 (niet echt een zes zoals sommige beweren) redelijk doet, zie je wel gewoon zijn gebreken in met name de CL-wedstrijden. Defensief kan hij weinig herstellen, niet erg snel en weinig creatief in zijn passing. Verder is drie middenvelders voor de CL inderdaad te krap. Ik zie alleen Kudus, Klaassen en Gravenberch als mogelijke basisklanten in de CL. Waarbij Klaassen dan nog tot de grijze middelmaat hoort en Gravenberch pril is. Daar had nog gewoon een goede optie bij moeten zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Lang is ook niet een echte buitenspeler. Heeft niet de diepgang die Ajax juist vaak mist. Waar Lang uitblinkt is zijn creatieve passing. Klaassen vind ik tot nu toe nog wel redelijk. Alleen speelde hij gister weer ouderwets verstoppertje, zoals hij voorheen ook deed in topwedstrijden. Jammer, mag meer van zo'n grote aankoop verwachten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Klein gat ook maar rechts op het middenveld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Schuurs lijkt dit jaar ook expres op safe te spelen. Waar hij vorig jaar vaak door een foutieve pass naar voren balverlies veroorzaakte waardoor een gevaarlijke situatie ontstond zie je hem dit seizoen geen risico leggen in zijn passing. Met Blind naast hem is dat prima. Maar gisteren zonder Blind deed hij hetzelfde en dan krijg je idd geen enkele pass vooruit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 10 december 2020 Share Geplaatst 10 december 2020 Ik vind toch vooral het middenveld ook wel verantwoordelijk. Soms gaat het met een hoop werken best aardig, maar het is geen dominant of creatief middenveld. Het middenveld met De Jong, Schöne en Van de Beek was zó veel dominanter en creatiever. En dan worden de vleugels een versterking in offensief opzicht. Nu is Ajax afhankelijk van wat impulsen op de flanken omdat er vanuit centrale posities niets meer opgezet kan worden en er te weinig dynamiek is. Als je met Gravenberch en Klaassen speelt, heb je eigenlijk een pure zes nodig (ben ik weer), zodat beide heren wat dieper en wat meer risico in hun loopacties kunnen leggen. Beide zijn geen hele creatieve passers, maar kunnen wel voor offensieve impulsen zorgen door loopacties (Klaassen vooral zonder bal, Gravenberch ook met de bal). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten