Jump to content

AFC Ajax

Fabian.
 Share

Recommended Posts

Wat een droevige avond is het geworden. Geen seconde het idee gehad dat het goed zou komen. Ondanks het balbezit in de eerste helft en met name het feit dat Atalanta niet gevaarlijk werd voelde je ergens gewoon dat Ajax vreselijk machteloos was. Labyad die totaal geen aanvallende impulsen kon leveren, Tadic die niet zo geniaal was als normaal met de vrije man vinden en bewegende voortzetting of een dreigende Antony. Nee, ze hadden het allemaal niet. Enige lichtpuntje vond ik Brobbey, Lisandro, Schuurs en Nous de eerste helft, al had laatst genoemde wel veel balverlies. Die deed echter wel wat meer dan opbouwen, was gevaarlijk in de voortzetting en passeerde zijn man meermaals. 

Uiteindelijk mis je gewoon kwaliteit in de breedte, dat is het en meer niet vind ik. Kudus en Neres zijn dragende spelers (potentie), die bieden een trainer veel meer mogelijkheden dan dat ze nu hadden. Daarnaast miste je vandaag Blind ook nog. Dit Ajax moet top zijn om van Atalanta te winnen, daar hebben ze elke pion voor nodig, niet enkele bankzitters, die komen echt te kort. 

Deze situatie had je heel vaak inderdaad. Nous probeerde Antony wel steeds of in de voeten of in de diepte aan te spelen, maar dat is in deze situatie te makkelijk te verdedigen. Antony vond ik zelf juist te vaak kiezen voor balletje terug terwijl er momenten waren waarin hij de dieptepass had kunnen geven. 

17 minuten geleden zei NicoHaak:

Ja het was heel veilig allemaal. Wat ook wel logisch is tegen deze ploeg en met deze vorm. Tijd voor winterstop. Nouja van wat er vanover is dan. Weet iemand hoeveel dagen de spelers daadwerkelijk vrij hebben? Denk dat mijn dochter een langere vakantie heeft.

Willem II op 23 december en PSV op 10 januari. Dus zal misschien 1 vrij weekje zijn

Succes jongens in de EL. Ben ik de enige die gevoel heeft dat ETG beter eer aan zichzelf had kunnen houden na afgelopen seizoen? No offence maar je moet winnen en dan ga je met Brian Bobbey en niet eens Traore. Ajax mist gewoon al jaren een killer spits als Vardy of Zlatan. Iedereen is zo lyrisch over Tadic in de spits maar ik heb hem daar genoeg wedstrijden iig in de CL zien spelen ie eerder een van de slechste was ipv een van de beste.

Traore was geblesseerd, maar ook die had het verschil niet gemaakt. Eens dat ze al ruime tijd een topspits missen, maar die zijn ook niet eenvoudig aan te trekken voor een club als Ajax. Als we de nieuwsberichten mogen geloven was dat ook een prioriteit afgelopen transferperiode. 

Ik vind Tadic een prima spits in de speelwijze van Ajax, maar je hebt kwalitatief niets achter de hand wanneer je met blessures kampt of een ander type spits nodig hebt. 

1 minuut geleden zei ROEMM:

Traore was geblesseerd, maar ook die had het verschil niet gemaakt. Eens dat ze al ruime tijd een topspits missen, maar die zijn ook niet eenvoudig aan te trekken voor een club als Ajax. Als we de nieuwsberichten mogen geloven was dat ook een prioriteit afgelopen transferperiode. 

Ik vind Tadic een prima spits in de speelwijze van Ajax, maar je hebt kwalitatief niets achter de hand wanneer je met blessures kampt of een ander type spits nodig hebt. 

(y)

Het is toch altijd wel een beetje mosterd na de maaltijd hier he. Voor aanvang van het seizoen hoor je niemand en na de uitschakeling in de groepsfase van de CL mis je ineens een vleugelspeler en spits voor in de breedte. Vraag me af hoeveel van degene die dit nu roepen dat ook voor aanvang van het seizoen al riepen.

En idem dito over de algehele kwaliteit van de selectie.

Met de bezetting van de vleugelspelers was ik voor het seizoen tevreden. Met Promes, Antony en Neres voor twee posities had of heb je in principe niets te klagen. Dan heb je in feite nog Tadic die je ook nog op de vleugel kan zetten, al vind ik hem daar niet heel waardevol. Eigenlijk een luxeprobleem dus, al zie je zo'n vormdip van Promes niet aankomen. 

Met betrekking tot de spits kan ik het me niet voorstellen dat er supporters zijn die tevreden waren over deze bezetting. Tadic heb je, maar voor de rest enkel Traore en Brobbey die beiden nog niets hadden of hebben laten zien op dit niveau, en een uitgerangeerde Huntelaar. 

9 minuten geleden zei Zeus:

Het is toch altijd wel een beetje mosterd na de maaltijd hier he. Voor aanvang van het seizoen hoor je niemand en na de uitschakeling in de groepsfase van de CL mis je ineens een vleugelspeler en spits voor in de breedte. Vraag me af hoeveel van degene die dit nu roepen dat ook voor aanvang van het seizoen al riepen.

Hoho. Ik riep het in de voorbereiding ookal. Zou zelf ala Cim nu mijn gelijk kunnen halen met mijn uitspraak dat we met deze selectie en technische staff niet geschikt zijn voor CL voetbal.:LO:

3 minuten geleden zei Zeus:

Vleugelspeler én spits is imo wat overdreven. Vleugelspeler mis je pas sinds het (late) vertrek van Lang, dus dat je voor aanvang van het seizoen daar niemand over hoorde is niet zo gek.

Extra controlerende middenvelder zei ik voor het seizoen al. Nu is Klaassen wel gekomen, maar Eiting ook vertrokken, dus kwantitatief ben je niets opgeschoten (kwalitatief wel). Ook zag ik graag nog een goede, creatieve nummer 10, maar dat bleek Kudus te zijn.

Kwalitatief vind ik de selectie van Ajax ruim voldoende. Alleen mis je net wat (kwaliteit) in de breedte imo.

@ROEMM Drie vleugelspelers voor 2 plekken, zonder dat je alternatieven in Jong hebt lopen, vind ik te weinig voor een club met het speelschema van Ajax. Zeker als je weet dat de kans bestaat dat spelers door corona ook enkele wedstrijden moeten missen.

Zojuist zei Hwb:

Vleugelspeler én spits is imo wat overdreven. Vleugelspeler mis je pas sinds het (late) vertrek van Lang, dus dat je voor aanvang van het seizoen daar niemand over hoorde is niet zo gek.

Extra controlerende middenvelder zei ik voor het seizoen al. Nu is Klaassen wel gekomen, maar Eiting ook vertrokken, dus kwantitatief ben je niets opgeschoten (kwalitatief wel). Ook zag ik graag nog een goede, creatieve nummer 10, maar dat bleek Kudus te zijn.

Kwalitatief vind ik de selectie van Ajax ruim voldoende. Alleen mis je net wat (kwaliteit) in de breedte imo.

@ROEMM Drie vleugelspelers voor 2 plekken, zonder dat je alternatieven in Jong hebt lopen, vind ik te weinig voor een club met het speelschema van Ajax. Zeker als je weet dat de kans bestaat dat spelers door corona ook enkele wedstrijden moeten missen.

Ik heb Lang in het Ajax-systeem nooit echt een linksbuiten gevonden, dus oneens. Je zegt zelf ook dat drie opties voor de flanken te weinig is. Er had best een jonge back-up voor Promes gehaald mogen worden, desnoods voorlopig nog in Jong. 

Ik ben nooit een groot fan geweest van het aantrekken van Klaassen. Hoewel hij het als 8 (niet echt een zes zoals sommige beweren) redelijk doet, zie je wel gewoon zijn gebreken in met name de CL-wedstrijden. Defensief kan hij weinig herstellen, niet erg snel en weinig creatief in zijn passing. Verder is drie middenvelders voor de CL inderdaad te krap. Ik zie alleen Kudus, Klaassen en Gravenberch als mogelijke basisklanten in de CL. Waarbij Klaassen dan nog tot de grijze middelmaat hoort en Gravenberch pril is. Daar had nog gewoon een goede optie bij moeten zitten.

Lang is ook niet een echte buitenspeler. Heeft niet de diepgang die Ajax juist vaak mist. Waar Lang uitblinkt is zijn creatieve passing. Klaassen vind ik tot nu toe nog wel redelijk. Alleen speelde hij gister weer ouderwets verstoppertje, zoals hij voorheen ook deed in topwedstrijden. Jammer, mag meer van zo'n grote aankoop verwachten.

Schuurs lijkt dit jaar ook expres op safe te spelen. Waar hij vorig jaar vaak door een foutieve pass naar voren balverlies veroorzaakte waardoor een gevaarlijke situatie ontstond zie je hem dit seizoen geen risico leggen in zijn passing. Met Blind naast hem is dat prima. Maar gisteren zonder Blind deed hij hetzelfde en dan krijg je idd geen enkele pass vooruit.

Ik vind toch vooral het middenveld ook wel verantwoordelijk. Soms gaat het met een hoop werken best aardig, maar het is geen dominant of creatief middenveld. Het middenveld met De Jong, Schöne en Van de Beek was zó veel dominanter en creatiever. En dan worden de vleugels een versterking in offensief opzicht. Nu is Ajax afhankelijk van wat impulsen op de flanken omdat er vanuit centrale posities niets meer opgezet kan worden en er te weinig dynamiek is. Als je met Gravenberch en Klaassen speelt, heb je eigenlijk een pure zes nodig (ben ik weer), zodat beide heren wat dieper en wat meer risico in hun loopacties kunnen leggen. Beide zijn geen hele creatieve passers, maar kunnen wel voor offensieve impulsen zorgen door loopacties (Klaassen vooral zonder bal, Gravenberch ook met de bal). 

Ik vind het toch wel raar. Op nederlaag tegen Twente thuis na free wheel je zo'n beetje door de Eredvisie heen. Je begon seizoen zelfs met 2 overwinningen met man minder voor helft of meer. Hell je wint 0-13 bij VVV dat niet eens laatste stond. Maar in de CL komt er het ineens niet meer uit. Atalanta dan welliswaar vorig jaar net niet halve finale CL maar zelfs als niet Ajax fan vind ik dit gewoon zonde. Uit 0-2 weggeven en thuis tegen LIverpool onnodig verliezen door eigen goal waar niet eens gevaar bij was. Klopp haalt in Arena dan ooke echt super trio in 1x er af. Moet wel toegeven dat Diogo Jota echt in gigantische bloed vorm is dus die kan het niveau van die 3 nu al tijden lang met gemak aan. En dan spelen ze Liverpool thuis tegen Atalanta gewoon met 3 verdedigers die normaal gesproken NOOIT basisstaan in de PL, laat staan CL. Zo zonde 2 seizoenen geleden ging het nog zo lekker voor Ajax en laatste 2 seizoenen steeds net op de laatste speeldag weggeven in eigen huis nog wel, erg jammer. Maar ik neem ze niks kwalijk maar toch. Ik denk Erik ten Hag effect iig in Europa is uitgewerkt iedereen weet nu hoe je Ajax aanpakt. Misschien weer eens Louitje aan het roer, Koeman als ie weg is bij Barcelona of gewoon een keer voor verandering weer eens ervaren buitenlander? Je hebt toch zoveel Brazilianen en Zuid Amerikanen in je selectie lopen...

20 uur geleden zei Kyrill:

Ik vind het toch wel raar. Op nederlaag tegen Twente thuis na free wheel je zo'n beetje door de Eredvisie heen. Je begon seizoen zelfs met 2 overwinningen met man minder voor helft of meer. Hell je wint 0-13 bij VVV dat niet eens laatste stond. Maar in de CL komt er het ineens niet meer uit. Atalanta dan welliswaar vorig jaar net niet halve finale CL maar zelfs als niet Ajax fan vind ik dit gewoon zonde. Uit 0-2 weggeven en thuis tegen LIverpool onnodig verliezen door eigen goal waar niet eens gevaar bij was. Klopp haalt in Arena dan ooke echt super trio in 1x er af. Moet wel toegeven dat Diogo Jota echt in gigantische bloed vorm is dus die kan het niveau van die 3 nu al tijden lang met gemak aan. En dan spelen ze Liverpool thuis tegen Atalanta gewoon met 3 verdedigers die normaal gesproken NOOIT basisstaan in de PL, laat staan CL. Zo zonde 2 seizoenen geleden ging het nog zo lekker voor Ajax en laatste 2 seizoenen steeds net op de laatste speeldag weggeven in eigen huis nog wel, erg jammer. Maar ik neem ze niks kwalijk maar toch. Ik denk Erik ten Hag effect iig in Europa is uitgewerkt iedereen weet nu hoe je Ajax aanpakt. Misschien weer eens Louitje aan het roer, Koeman als ie weg is bij Barcelona of gewoon een keer voor verandering weer eens ervaren buitenlander? Je hebt toch zoveel Brazilianen en Zuid Amerikanen in je selectie lopen...

Wat is er zo raar dan? Je mist 4 spelers ( blind, kudus, traore en neres) en dat zijn op traore na niet de minsten. Je bent als Ajax zijnde qua kwaliteit vergelijkbaar met clubs als Valencia en atalanta. Daar moet je mee concurreren. Dan heb je nu natuurlijk ook echt pech gehad dat atalanta die wedstrijd tegen Liverpool wint, maar zelf heb je het die 1e wedstrijd tegen Liverpool ook een beetje weggegeven. Maar Normaal gesproken kun je je prima meten met de eerder genoemde clubs. Dan mis je nu 4 man en we weten allemaal dat de selectie van Ajax op Europees niveau niet breed genoeg is om dat op te vangen. Dat is zuur, maar niet raar.

Dat deze selectie wel goed genoeg is om de eredivisie te killen, dat moge duidelijk zijn. 

5 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Wat is er zo raar dan? Je mist 4 spelers ( blind, kudus, traore en neres) en dat zijn op traore na niet de minsten. Je bent als Ajax zijnde qua kwaliteit vergelijkbaar met clubs als Valencia en atalanta. Daar moet je mee concurreren. Dan heb je nu natuurlijk ook echt pech gehad dat atalanta die wedstrijd tegen Liverpool wint, maar zelf heb je het die 1e wedstrijd tegen Liverpool ook een beetje weggegeven. Maar Normaal gesproken kun je je prima meten met de eerder genoemde clubs. Dan mis je nu 4 man en we weten allemaal dat de selectie van Ajax op Europees niveau niet breed genoeg is om dat op te vangen. Dat is zuur, maar niet raar.

Dat deze selectie wel goed genoeg is om de eredivisie te killen, dat moge duidelijk zijn. 

Neres is al heel vaak geblesseerd geweest en die heeft blessure gehad afgelopen seizoen van wat is het 7-9 maanden? Kudus is pas net afgelopen zomer gekocht . Maar ja Blind en Traore mis je idd, maar Traore zelfs wanneer ie fit is/was mocht amper proberen in de CL op enkel potje hier en daar na ofzo. Je hebt geen pech Liverpool van Atalanta verloor ze speelde met achterhoede van Neco Williams-Rhys Williams- Matip en Tsmikas . Gewoon schandalige achterhoede ze hadden op zn minst Fabinho basis als CV kunnen doen die wel op de bank stond.En uit bij LIverpool speelden ze met hun 3e keeper Kelleher waarvan vrienden van mij al op vooruit kijken, zou wel makkie worden. Waarop ik zei zou vast niet slechter zijn dan Adrian iig. Uit 0-2 weggeven bij Atalanta mag op dit niveau eigenlijk gewoon niet gebeuren. En Ten Hag had ook kunnen spelen tegen Atalanta thuis met Tadic in de spits dan maar bij gebrek aan beter en Promes als buitenspeler ipv Brobbey. Tegen Atalanta uit en LIverpool thuis miste je die 4 man toch niet? Nee ik neem niks kwalijk dit was ook de enige moeilijke poule van te voren samen met die van Leizpig, United en PSG. Maar toch ik blij erbij dat ETG beter kan gaan stoppen bij Ajax iig komende zomer....

13 minuten geleden zei Kyrill:

Neres is al heel vaak geblesseerd geweest en die heeft blessure gehad afgelopen seizoen van wat is het 7-9 maanden? Kudus is pas net afgelopen zomer gekocht . Maar ja Blind en Traore mis je idd, maar Traore zelfs wanneer ie fit is/was mocht amper proberen in de CL op enkel potje hier en daar na ofzo. Je hebt geen pech Liverpool van Atalanta verloor ze speelde met achterhoede van Neco Williams-Rhys Williams- Matip en Tsmikas . Gewoon schandalige achterhoede ze hadden op zn minst Fabinho basis als CV kunnen doen die wel op de bank stond.En uit bij LIverpool speelden ze met hun 3e keeper Kelleher waarvan vrienden van mij al op vooruit kijken, zou wel makkie worden. Waarop ik zei zou vast niet slechter zijn dan Adrian iig. Uit 0-2 weggeven bij Atalanta mag op dit niveau eigenlijk gewoon niet gebeuren. En Ten Hag had ook kunnen spelen tegen Atalanta thuis met Tadic in de spits dan maar bij gebrek aan beter en Promes als buitenspeler ipv Brobbey. Tegen Atalanta uit en LIverpool thuis miste je die 4 man toch niet? Nee ik neem niks kwalijk dit was ook de enige moeilijke poule van te voren samen met die van Leizpig, United en PSG. Maar toch ik blij erbij dat ETG beter kan gaan stoppen bij Ajax iig komende zomer....

Ik zal stapsgewijs proberen te reageren:

1.Neres is een tijd geblesseerd geweest ja. Dat maakt hem missen toch niet een minder groot probleem?

2. Kudus is pas net gekocht. Ja, dat weet ik als Ajax supporter zelf ook wel. Wat wil je hier mee aanduiden? In die paar wedstrijden heeft hij laten zien een erg belangrijke speler te zijn voor Ajax op een cruciale positie. Die mis je dus.

3. Vooropgesteld dat ik niet echt super fan van traore ben, hij was wel de man die beide doelpunten tegen atalanta mogelijk maakt he?

4. Ja dat is dus pech. Pech dat Liverpool net op dat moment zijn halve selectie mist, pech dat atalanta, die niet goed in vorm waren, daar wel een goede pot op de mat legden. 

5. Promes laat al weken een erbarmelijk niveau zien. Als trainer ben je er ook bij om daar in te grijpen. Niet afgaan op sentimenten. " Oh promes was vorig jaar goed, laat ik maar.met hem starten'. Promes heeft dit seizoen vooral ETH zijn gelijk bewezen want het is huilen met de pet op.

6. Tegen atalanta uit en thuis tegen Liverpool mistte je die 4 spelers niet nee. En zowaar: je was gewaagd aan beide teams. Met een wat Ajax kleurige bril durf ik zelfs te zeggen dat je beter was. Persoonlijke foute en een falende afwerking zorgen dan voor een kater. Oké dat kan.

7. Ja ik ben dat niet met je eens. Of in elk geval toch niet de laatste paar wedstrijden. Ik heb ten hag wel eens vervloekt voor de opstellingen die die maakte. Altijd maar tadic op de vleugel zetten, of labyad in de spits. Maar zeker de laatste paar wedstrijden is het vooral de samenstelling van de selectie en de blessures die hem tot bepaalde keuzes dwingen en die keuzes zijn allemaal heel erg goed te volgen.

Ik volg daarin de eerdere opmerking van hwb wel dat er slagvaardiger had moeten worden opgetreden op de transfermarkt.