Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Eredivisie Topic

FC-Breda

Aanbevolen berichten

Op 21-4-2019 om 23:49 zei Sophomore:

Ja precies. Prima dat hiervoor geen penal wordt gegeven, maar doe dat dan bij vergelijkbare situaties ook niet. 

En het roepen dat het geen 'bewuste' handsbal was, door de scheids en de baas ervan, is ook vreemd. Alsof bewust/onebwust het enige criterium is. 

Volgens de regels is dat het enige criterium inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Hwb:

Volgens de regels is dat het enige criterium inderdaad.

Euh nee toch? Zijn een stuk af vier/vijf criteria. Afstand tot de bal die geschoten is er sowieso eentje. 

Edit: ja dat is dus idd een criterium, net als hand naar bal of bal naar hand een criterium is etc. Bal afwijken op lichaam van een speler en dan contact op arm/hand (zoals Viergever bij NAC uit) is criterium drie. Blokkeren van een schot richting doel is een ander, net als jezelf groter maken. Flink wat punten dus die scheidsrechters tot zich dienen te nemen. 

Waarom kreeg Dolberg in de eerste helft trouwens geen penal na de overtreding van Pasveer? 

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Sophomore:

Euh nee toch? Zijn een stuk af vier/vijf criteria. Afstand tot de bal die geschoten is er sowieso eentje. 

Edit: ja dat is dus idd een criterium, net als hand naar bal of bal naar hand een criterium is etc. Bal afwijken op lichaam van een speler en dan contact op arm/hand (zoals Viergever bij NAC uit) is criterium drie. Blokkeren van een schot richting doel is een ander, net als jezelf groter maken. Flink wat punten dus die scheidsrechters tot zich dienen te nemen.

Nee, je hebt de regel over wanneer een directe vrije trap gegeven wordt. Daarvoor kunnen veel redenen zijn. Een van die redenen is wanneer een speler opzettelijk de bal met zijn hand of arm speelt. Dát is de regel over hands. In de spelregels staat daaronder nog een apart kopje over hands, daar wordt nog eens expliciet geschreven "hands houdt in dat de speler de bal opzettelijk met de hand of arm speelt/raakt." Vervolgens staat er dat de scheidsrechter drie zaken in overweging moet nemen:

- beweging van hand naar de bal

- afstand tussen de tegenstander en de bal

- positie van de hand hoeft niet noodzakelijkerwijs in te houden dat sprake is van een overtreding [armen langs het lichaam is dus een fabeltje]

Jezelf groter maken staat niet in de regels, blokkeren van een schot richting doel staat alleen in de regels als reden voor een rode kaart (mits de bal opzettelijk met de hand gespeeld is).

Overigens zie ik in de regels grappig genoeg geen mogelijkheid om voor hands een gele kaart te geven. Meen toch dat dat geregeld gebeurt. Kan alleen als je dmv hands probeert te scoren of een doelpunt (onsuccesvol) probeert te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de regels bestaan uit geschreven en ongeschreven regels (plus beslissingen uit het recente verleden, soort van jurisprudentie).

Doordat er zoveel scheidsrechters in de media zijn, komen er veel van die richtlijnen die afgesproken zijn naar buiten (zoals dus bv. hand wel/niet naast lichaam, jezelf groter maken, het oo je eigen lichaam afwijken van de bal etc.) Zou sowieso goed zijn om al die afspraken openbaar te maken denk ik. 

Zie idd ook vaak geel voor hands, vooral op het middenveld als een speler een aanval probeert te voorkomen bv. 

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geel voor het voorkomen van een beloftevolle aanval kan inderdaad wel.

Ik ben het ook wel met je eens, qua de jurisprudentie. Maar zeggen dat KNVB ernaast zit omdat ze zeggen dat het niet bewust hands was, is wat mij betreft onjuist. Ik ben er trouwens op zich wel voor om meer op die opzettelijkheid te letten (plus dan 'opzettelijk het risico nemen de bal met de hand te spelen'). Is natuurlijk altijd lastig beoordelen, want je kunt niet in iemands hoofd kijken. Maar zie vrij vaak dat er gefloten wordt, waarbij volgens mij geen sprake is van opzet, of zelfs juist dat geprobeerd wordt hands te voorkomen. Enig alternatief lijkt mij om te zeggen 'bal raken met de hand is hands', zoals shoot bij hockey. Maarja, dan is een penalty wel erg zwaar bestraft voor een handsbal waar je niets aan kunt doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Hwb:

Geel voor het voorkomen van een beloftevolle aanval kan inderdaad wel.

Ik ben het ook wel met je eens, qua de jurisprudentie. Maar zeggen dat KNVB ernaast zit omdat ze zeggen dat het niet bewust hands was, is wat mij betreft onjuist. Ik ben er trouwens op zich wel voor om meer op die opzettelijkheid te letten (plus dan 'opzettelijk het risico nemen de bal met de hand te spelen'). Is natuurlijk altijd lastig beoordelen, want je kunt niet in iemands hoofd kijken. Maar zie vrij vaak dat er gefloten wordt, waarbij volgens mij geen sprake is van opzet, of zelfs juist dat geprobeerd wordt hands te voorkomen. Enig alternatief lijkt mij om te zeggen 'bal raken met de hand is hands', zoals shoot bij hockey. Maarja, dan is een penalty wel erg zwaar bestraft voor een handsbal waar je niets aan kunt doen.

Dan zou de opzettelijkheid een penalty of indirecte vrije trap moeten bepalen en zit je alsnog met de discussie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Hwb:

Maar zeggen dat KNVB ernaast zit omdat ze zeggen dat het niet bewust hands was, is wat mij betreft onjuist.

Hm daar heb je mij nu van kunnen overtuigen, dat kun je idd niet zeggen.

Wel vreemd dat scheidsrechters/pundits/trainers/spelers allerlei dingen erbij halen bij het discussiëren van hands, als zeggen  "het was bewust/niet bewust" genoeg is. 

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Erwin.:

Dan zou de opzettelijkheid een penalty of indirecte vrije trap moeten bepalen en zit je alsnog met de discussie

Of de penalty eruit voor iets met een kleinere scoringskans. Maar dan ga je meteen een hele rits aanpassingen aan het spel doen.

Maar je kunt ook zeggen: bal raakt de hand, dan een indirecte vrije trap. Wordt een doelpunt voorkomen, dan penalty. Heb je niet de opzettelijkheid, wel discussie over of een doelpunt voorkomen werd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei 007mark:

Bizar dat het pas 0-1 staat.

Ligt totaal aan de onkunde bij Feyenoord. 

Enige die nog slechter is, is de commentator van dienst.  Net een heel verhaal over hoe het doorweekte shirt van de scheids op dat van Feyenoord begint te lijken. Dat hij in de rust misschien beter een geel shirt aan kan trekken...

En net toen de virtuele stand in beeld kwam dat Feyenoord nu virtueel 7 punten voor stond op... Feyenoord. :cab:

Haha, deze blunder past totaal in de wedstrijd. :-D

bewerkt door MetalMichael
Link naar opmerking
Deel via andere websites