Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Hardlopen

Arsène

Aanbevolen berichten

Afgelopen zondag de IJsselloop gelopen en dan de 5 kilometer. 25:31 was m'n tijd. Dat kan natuurlijk nog veel beter, maar ik ben er blij mee voor een eerste keer en met een knie die overhoop ligt (mag eigenlijk helemaal geen actieve sporten meer doen, maar stilzitten kan ik niet). Vanuit de sportschool kon je meedoen twee keer per week aan zo'n 8 weekse clinic om te trainen ervoor, in totaal heb ik vier keer meegedaan aan zo'n training en was ruim de snelste van ons sportschool-groepje. Ik heb al een beetje een basisconditie omdat ik 20 jaar gevoetbald heb. Ik heb in het verleden al wel eens een poging gedaan om hard te lopen, maar dat was na 2, 3 keer altijd weer klaar. Het was nu dus m'n eerste echte ervaring met hardlopen en ben van plan om het te blijven doen om zo m'n conditie en snelheid te verbeteren. Met zo'n groepje is het toch leuker en meer motiverend dan in je eentje lopen. In juni heb je hier in de buurt weer een wedstrijd, ben van plan om me daar voor in te schrijven. Over de IJsselloop van volgend jaar twijfel ik nog of ik m'n tijd op de 5 km flink wil gaan verbeteren of dat ik voor de 10 km ga...

bewerkt door Evers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels al wat verder in de training richting de Dam tot Damloop. Heb al een keer 13,25km gedaan in 1:18:30. Tempo van 5:30 per kilometer kan ik ook steeds langer volhouden. Steeds meer vertrouwen in dat ik de 10 Mijl ga uitlopen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat te doen tegen pijn aan hiel/hak tijdens het lopen(hielspoor??)? Krijg het na ongeveer 10 minuutjes en is enkel tijdens het lopen en na het lopen even gevoelig. Dag erna geen last meer. Overigens bij tennis geen last ervan, ookal duurt een wedstrijd 2 uur oid (geen continue belasting).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds kort weer beginnen met hardlopen. Heb het vroeger een blauwe maandag gedaan, maar een oude blessure stak de kop op. Heb het nu wat rustiger opgebouwd en probeer nu een mooie 5km te lopen. Loop hem nu in 27:01. Doel is om binnen een aantal jaar een marathon te gaan lopen. Dat staat al heel lang op mijn bucketlist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrijdag dus de vier Mijl lopen. Heb niet getraind helaas, dus ben heek benieuwd hoe het gaat want heb nooit echt hardgelopen ;c Zou moeten kunnen lukken, maar als het een beetje warm wordt zaterdag ben ik benieuwd. Gelukkig wordt het dan iets minder dan afgelopen weekend volgens mij, misschien wat regen en het is's avonds. Nou ja, ben dus heel erg benieuwd :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds kort weer beginnen met hardlopen. Heb het vroeger een blauwe maandag gedaan, maar een oude blessure stak de kop op. Heb het nu wat rustiger opgebouwd en probeer nu een mooie 5km te lopen. Loop hem nu in 27:01. Doel is om binnen een aantal jaar een marathon te gaan lopen. Dat staat al heel lang op mijn bucketlist.

Zo, gisteren 24 : 57 gelopen. Een halve minuut per kilometer sneller. Was wel echt kapot trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het eerst dit jaar weer een tien kilometer te pakken:). Wilde in eerste instantie vijf-zes kilometer doen, maar heb wel vaker dat als het goed gaat ik nog een stuk doorloop. De tijd is niet heel indrukwekkend (ongeveer 5 minuten en 35 seconden per kilometer gemiddeld dacht ik), maar daar maak ik me voorlopig ook nog geen zorgen om. Komende maanden weer lekker wat inhoud krijgen en dan op een mooie tijd gaan mikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag na mijn hamstring blessure in April begonnen met hardlopen om fit te worden voor het nieuwe seizoen. Na 3.5 KM na gemiddeld 5:10 te hebben gerend liep ik tegen mijn kramp aan. Daarna interval gedaan met hardlopen en normaal lopen en nog een krachtoefening erbij. Ben tevreden over mijn snelheid maar wil uiteindelijk het rondje om de twee bruggen van Arnhem voltooien want ongeveer 6KM is. Zou moeten lukken in 2 weken aangezien ik gister heb gedronken (feest) en mijn conditie/spieren weer een klapper kregen. Snelheid wil ik ongeveer behouden en dan langzaamaan het gehele rondje voltooien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het hier op het forum wel eens eerder aangegeven, maar ik zit er sterk aan te denken om te stoppen met korfbal en zoek dan eigenlijk een vervangende sport naast mijn racefiets. Ik vraag me alleen af in welke mate hardlopen echt geschikt is voor in de winter. Tot nu toe staat mijn racefiets al een hele tijd stil in de schuur, omdat ik merk dat ik toch wel een mooiweerfietser ben. Zeker in de winter, als het niet al te best weer is, zou ik eerder een rondje gaan hardlopen denk ik, dan een rondje gaan fietsen. Ook op momenten dat je wat minder tijd hebt, is hardlopen een stuk handiger dan fietsen. Met fietsen ben je toch al snel 1,5-2 uur kwijt, terwijl hardlopen een stuk korter is.

Hier zijn vast genoeg mensen die hardlopen (ook al is er in dit topic al een tijdje niet meer gereageerd), dus er zullen ook vast wel mensen zijn die ervaring hebben met hardlopen in de winter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsjah, wat wil je weten? Het heeft te maken met discipline, net als met fietsen: je moet het gewoon doen. Je kunt je prima kleden tegen de weersomstandigheden, alleen gladheid is kut - hoewel je die ook wel kunt vermijden, want over het algemeen wordt op fietspaden wel gestrooid. Ik loop nu een paar maanden drie keer per week hard, 's morgen voordat ik ga werken en in het weekend als ik ff onrustig ben. Nu is dit geen echte winter geweest, maar ook dan had ik het waarschijnlijk gewoon gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je bij hardlopen gewoon niet te snel en te veel moet willen. Je moet het extreem rustig aan opbouwen. Dan merk je automatisch dat het beter gaat en dan ga je die grenzen wel verleggen.

Ik loop zelf nu minimaal drie keer per week. Probeer steeds meer dan tien kilometer te doen. Eerste kilometers rustig aan opbouwen, middenstuk ietsje versnellen en dan de laatste kilometers echt gas geven. Gaat prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hardlopen kan prima in de winter. Van kou heb je alleen in het begin even last, zodra je warm gelopen bent voel je dat niet meer.

Heb zelf de laatste 5 weken niet kunnen rennen door last van mijn knie. Maar ben net als Vincent begonnen met Evy en dat heel langzaam uitgebouwd. Liep voor de blessure doordeweeks 2 korte afstanden en in het weekend rond de halve marathon. Heerlijk muziekje op en gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je beter kunt gaan hardlopen in de kou dan fietsen, zoals je zelf ook al aangeeft. Op de fiets krijg je het immers ook sneller koud me dunkt en daarnaast kan gladheid sneller spelbreker zijn. Hardlopen kun je eigenlijk altijd wel, ook al is de weg wat vochtig of met wat winterse neerslag, dan alsnog wordt het normaliter niet gevaarlijk. Enkel wanneer het ijzelt of als er echt sneeuw ligt zou ik niet gaan lopen, maar dat lijkt me logisch. Maar hoe vaak komt dat nu voor? Misschien gemiddeld 1 á 2 dagen in een winter dat het weer het echt niet toelaat om te lopen.

Van de kou heb je in principe weinig last. Gewoon een shirtje met een jasje eroverheen en een lange broek en dan kun je gewoon gaan. Misschien voelt het ietwat koud als je van start gaat, maar zodra je gaat lopen krijg je het snel genoeg warm. Het gevaar zit hem er daarom ook eerder in dat je je te warm aankleedt dan dat je je niet warm genoeg aankleedt. Immers als je bijvoorbeeld drie of vier lagen aantrekt krijg je het na verloop van tijd, wanneer je begint te zweten, erg warm omdat je zo warm aangekleed bent terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Daarom zou ik ten allen tijde maximaal twee lagen adviseren, tenzij je echt heel rustig aan gaat lopen, eventueel met nog wandelpauzes, etc. erin, dan zou 3 lagen van boven wel kunnen, maar anders is 2 altijd meer dan genoeg. [MENTION=9138]MisterX[/MENTION];

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn er hier trouwens meer mensen die Strava gebruiken? Ik heb namelijk sinds kort een Garmin en daarom ook maar m'n Strava-account (dat ik ooit al eens had aangemaakt) onder het stof vandaan gehaald.

Mochten er meerdere mensen zijn die het gebruiken, zouden we eventueel zelfs (als daar interesse voor is) een MU Groep aan kunnen maken op Strava zodat we onze prestaties met elkaar kunnen vergelijken :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn er hier trouwens meer mensen die Strava gebruiken? Ik heb namelijk sinds kort een Garmin en daarom ook maar m'n Strava-account (dat ik ooit al eens had aangemaakt) onder het stof vandaan gehaald.

Mochten er meerdere mensen zijn die het gebruiken, zouden we eventueel zelfs (als daar interesse voor is) een MU Groep aan kunnen maken op Strava zodat we onze prestaties met elkaar kunnen vergelijken :)

Loop ook altijd met Strava.

Overigens blessure aan knie is gelukkig bijna over. Afgelopen weekend op laag tempo weer 17km kunnen aantikken. Gaat de goede kant op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook Strava. Eigenlijk Garmin Connect maar omdat al mijn oude data nog in Strava staat gebruik ik beide. Lopen met Garmin horloge en daarna in beide programma's inladen.

Net weer begonnen na een knieblessure die ik na de halve marathon had opgelopen wegens overbelasting, een lopersknie. Nu weer rustig begonnen met een 7 en een 10km. Voel het wel meteen weer dus ga voorlopig beginnen met 1x per week

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand hier die wel eens Mudmasters gedaan heeft? [MENTION=677]Kokkie[/MENTION]; [MENTION=8759]E2E[/MENTION];

Gister 4.88 mijl/7.8 kilomter gelopen in 50 minuten en 10.18 minuut gemiddeld per mijl ipg 10:53 wat ik normaal heb. Ging met best koude weer en wind echt heel fijn. Vanaf mijn huis in Rijswijk naar Delft hardgelopen en toen weer terug... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites