Nom de Guerre Geplaatst 16 maart Share Geplaatst 16 maart Voor KKD-begrippen is Til een absolute klasbak. Lekker bezig! Denk je dat hij in de Eredivisie ook meekan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 16 maart Share Geplaatst 16 maart In stijl het seizoen afgerond en de titel gepakt. De beker had helemaal de kers op de taart geweest, en je was er ook ontzettend dichtbij, maar als je aanvoelt dat het niet verdiend had geweest kan je jezelf er natuurlijk ook beter bij neerleggen. Zullen we ons aan voorspellingen wagen na de transferperiode? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thierryvane Geplaatst 16 maart Share Geplaatst 16 maart Guus naar Nijmegen is voor mij al pure winst. Tijd om de Eredivisie heet te maken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 16 maart Share Geplaatst 16 maart Groningen boven Ajax en toch geen Europees voetbal bah bah. Met Nec heb je het heerlijk gedaan en Til is zeker een aanwinst ook in de eredivisie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 16 maart Share Geplaatst 16 maart Guus Tilman is natuurlijk al een aanwinst met het oog op ED, niet op de KKD natuurlijk. Gefeliciteerd met de titel en de promotie! Benieuwd naar het komende ED seizoen van NEC, ik zeg voorzichtig plek 11 of hoger. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 17 maart Auteur Share Geplaatst 17 maart #27 Een niveautje hoger? Wat een cryptische titel voor een update. Natuurlijk gaan we een niveautje hoger. Van de Keuken Kampioen Divisie naar de Eredivisie, toch? Maar misschien toch dan net even anders. Medio april ontsloeg Ajax hun trainer; John van 't Schip. Zijn taken werden tot het eind van het seizoen overgenomen door Edmond Claus, de hoofd jeugdopleidingen bij de ploeg uit Amsterdam. Dat hij geen hoofdtrainer is, bleek wel uit de resultaten. Want één competitiezege in de laatste zeven wedstrijden... dat is niet iets om over naar huis te schrijven in de hoofdstad. En dus stond Hasan Salihamidzic voor een grote uitdaging: het vinden van een hoofdtrainer voor volgend seizoen. De fans van De Godenzonen zien het al helemaal voor zich en weten exact wie er als nieuwe hoofdtrainer aangesteld moet gaan worden: Bjårn Kröhn. Ik dus. Nu moet ik zeggen dat ik de pers een handje geholpen heb door publiekelijk uit te spreken wel interesse te hebben in een rol als manager van Ajax, maar dat geheel terzijde. Dat deed ik ook pas nadat ik een formele sollicitatie richting de hoofdstad had verstuurd, waar ze in Nijmegen niets van af wisten. Het was wel duidelijk dat ik goed in de markt lig, gezien het feit dat Marc Keller mij uitnodigde om eens naar Strasbourg te reizen voor een kennismaking. De prestaties bij NEC vielen op in Frankrijk, wat hen deed besluiten om eens te polsen of ik interesse had in een rol als hoofdcoach bij de ploeg die als dertiende eindigde in de Ligue 1. Met David Møller Wolfe en Dani de Wit (beiden voormalig AZ-spelers) als best betaalde spelers in de selectie en Emanuel Emegha en Thijs Dallinga als andere 'bekenden' stond ik hier niet direct om te springen, dus ik bedankte vriendelijk. Dezelfde repliek ontving Rodiney Sampaio, de president van Stade Reims. Zij eindigde afgelopen seizoen op de vijftiende plek en ontliepen degradatie ternauwernood. Met Azor Matusiwa en Eliot Matazo hebben zij enkele Nederlandse en Belgische spelers in de selectie, maar daar Borna Sosa als absolute topspeler gerekend kan worden in deze spelersgroep is veelzeggend. Een uitnodiging waar ik later wel op inging, was die van Fabian Faber. De voorzitter van Ajax nodigde mij uit om in Amsterdam een kop koffie te doen en de mogelijkheden voor een samenwerking te bespreken. Het doelpuntrijke seizoen bij NEC heeft een grote indruk gemaakt en het frivole voetbal zien ze ook graag in Amsterdam weer op het veld. Een seizoen zoals vorig jaar, dat willen ze nooit meer. Maar dan ook echt nooit meer. Niet veel later - een dag of twee om precies te zijn - ontving ik weer bericht van de voorzitter van de Amsterdammers. Een jaarsalaris van meer dan een half miljoen euro per jaar en een tweejarig contract lag er klaar. Wel zou ik moeten gaan werken met een negatief transferbudget, waardoor er sowieso spelers moeten vertrekken voordat we iets aan de selectie kunnen gaan doen. Nu zijn er heel wat ontevreden (en overbetaalde) spelers in de selectie, dus dat zou wel goedkomen als het zo ver komt. Qua competitiedoelen is het simpel: kampioen worden en Europees (weer) hoge ogen gaan gooien. Door de bekerwinst op gaan ze sowieso de Europa League in. Maar ook Jasper van der Meulen stond de volgende ochtend klaar bij de ingang van het stadion. Of ik even mee wilde lopen. Nou vooruit, ik ben ook de beroerdste niet. Hij had lucht gekregen van het gesprek dat ik in Amsterdam had gevoerd en vanuit de media waren de berichten hem ook niet ontgaan dat er vanuit Frankrijk ook de nodige interesse was in mijn diensten. Ze zijn erg tevreden met mij in Nijmegen, dus er zijn geen verbeterpunten en ik mag zeggen wat ik wil; als ik maar blijf en een nieuw contract teken. Nieuw stadion? Drie keer zo veel budget? Noem het maar en het lijkt mogelijk te gaan zijn. Spoiler @RFA@Satioz@KayDeManaager@Nom de Guerre@keano77@Jotew@Willem@Glenn08@FlyD@Marius@Tim Windt@bas huijsmans@Lensherr@Arezo@MisterX@De Raam@Djurovski@Cervantes@MNie@La Pulga@MKLVMOND@neva@JoonsterkeBE@Kyrill@Thomassje123@ElMarcos@Boyzone@Thierryvane@Thomassje123 Keuzes... keuzes... of komt er misschien nog wel een verrassing uit de hoge hoed. Hoe dan ook; bedankt weer voor het lezen en alle likes en reacties Gaan we met NEC de Eredivisie 'heet maken' of zit er toch weer een nieuwe carrièrestap in. We gaan het zien in de volgende update! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 17 maart Share Geplaatst 17 maart Heerlijk seizoen gespeeld met NEC, heel benieuwd wat volgend seizoen gaat brengen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 17 maart Share Geplaatst 17 maart Hopelijk blijft je in Nijmegen. Maar veel trainers zullen direct op de trein springen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 17 maart Share Geplaatst 17 maart Dit is wel erg spannend zo! Hopelijk nect de stress je niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 17 maart Share Geplaatst 17 maart Je weet de spanning er wel in te houden zeg! Een stap omhoog mag je eigenlijk niet laten liggen. Persoonlijk zou ik dan toch het buitenland verkiezen, en dan lijken zowel Strasbourg als Reims interessante pistes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 17 maart Share Geplaatst 17 maart Wow wat een belangstelling en interesse voor je, hoop niet dat het nec pijn oplevert. Ben reuze benieuwd wie het gaat worden, ik gok Reims. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart Ik denk dat velen zullen hopen dat je kiest voor N.E.C. maar persoonlijk ben ik weleens benieuwd wat je bij en met Ajax zou kunnen gaan doen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Spannende tijden daar! Beide keuzes zou ik begrijpen. Gezien je mooie parcours in de KKD met NEC lijkt me dat een logische beslissing, het werk is nog niet af en met Guus Til heb je ook zaken gedaan met het oog op dit seizoen. Bij Ajax kan je daarentegen vanaf 0 beginnen en is er wel echt een serieuze uitdaging met de opkuis die je er zal moeten doorvoeren. Beide stappen volg ik met plezier! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 19 maart Auteur Share Geplaatst 19 maart #28 Don't worry about a thing, 'cause every little thing gonna be all right De banner geeft het natuurlijk al een beetje weg, maar de keuze is gevallen op een dienstverband in Amsterdam. Natuurlijk hadden we met NEC een schitterende uitdaging om een en ander in de Eredivisie klaar te spelen, hadden we met Guus Til al een Eredivisiewaardige transfer gedaan en hadden we een al meer dan degelijke spelerskern staan om mee te stunten. Maar zo'n trein komt niet elke dag voorbij natuurlijk, zoals @Djurovski al met een schuin oog voorzag. Het aanbod dat mij werd gedaan accepteerde ik zonder ook maar enige vorm van onderhandeling. Een salaris van meer dan een half miljoen euro op jaarbasis en een tweejarig contract, daar zeg ik geen nee tegen. Het was mij vooraf al duidelijk dat het een behoorlijke operatie zou gaan worden om de Amsterdammers terug naar de top te krijgen, maar daar draai ik mijn hand niet voor om. Op naar mooie(re) tijden! Bij aankomst in Amsterdam trof ik onderstaande selectie aan, nog inclusief de statistieken van het afgelopen seizoen. De salarissen heb ik gemakshalve even achterwege gelaten, maar met vedettes als Tanguy Nianzou en Tanguy Ndombele (ja, allebei Tanguy inderdaad) kun je je voorstellen dat die niet voor €85,- euro per week komen voetballen in Amsterdam. De grootverdiener is echter Kenneth Taylor, die meer dan 7,5 miljoen euro op jaarbasis mag bijschrijven. Ook Markus Solbakken (6,7), Youri Tielemans (6,5) en Francisco Conceição (6,1) kunnen tot de grootverdieners worden gerekend. Daarbij komt ook nog eens dat ik van het bestuur de vraag kreeg of ik met een kleiner salarisbudget kan werken. Dus we hebben én een negatief transferbudget én een groep overbetaalde spelers. Dat betekent maar één ding; handelen! Ook waren er reeds enkele transferonderhandelingen gaande, waar ik niet voor wil gaan liggen. Zo is Yuri Alberto in onderhandeling met Crystal Palace uit de Engelse Premier League. Een transfer die kan oplopen tot een totaalbedrag van bijna 40 miljoen euro. Strik erom en weg er mee. Zo heb ik per linie wel al helder wie er mogen vertrekken en hoe ik de selectie wil gaan versterken. Maar voordat we aan versterkingen kunnen gaan denken, moet er eerst verkocht worden. Doelmannen Met Diant Ramaj en Tommy Setford hebben we twee keepers in de selectie die al jaren in Amsterdam rondlopen inmiddels. Tel daarbij Patrick Pentz op - die reeds is aangetrokken - en we hebben een uitstekend keepersgilde. Wel gaat de 31-jarige Oostenrijkse goalie bijna een miljoen euro op jaarbasis opstrijken en zie ik niet een betere doelman van Ramaj in hem. Dus nadat hij van Bayer Leverkusen overkomt gaat hij linea recta de transferlijst op. Jammer, maar het is niet anders. Tevens hebben we met Sander Lønning in Jong Ajax nog een degelijke vierde doelman in de gelederen. Verdedigers Daar ik misschien wel een 3-4-3 van @Rossini' wil gaan testen met het Ajax dat ik onder hoede krijg, is er noodzaak aan minstens drie degelijke centrale verdedigers. En verder kunnen spelers die als linksback ook wel als aanvallende linksback uit de voeten, dito voor de rechter zijde van het veld. Calvin Ramsay is iemand die op rechts goed uit de voeten kan, maar ook in de belangstelling staat van de halve Premier League. Ik sluit dus niet uit dat de Schot bij een goed bod zal vertrekken. Als vervanger heb ik Devyne Rensch op het oog, die tegenwoordig bij Everton speelt. Jeton Spahiu voldoet niet aan het niveau dat ik voor ogen heb, dus die mag sowieso weg. Hetzelfde geldt voor Tanguy Nianzou, die qua prijs-kwaliteit verhouding gewoon niet past bij wat ik voor ogen heb. Stanislas Mwamba is de eerste verdediger waarvan ik zeg dat die hoe dan ook moet of mag blijven. In 2027 kwam hij voor bijna 12 miljoen euro over van Sint-Truiden en hij zal een van de leiders in de achterhoede blijven. Met José Córdoba hebben we een Panamese slager in de gelederen. Wel een slager die veel verdient en verschillende grote clubs achter zich aan heeft jagen. Wel één issue: zijn salaris. Dat zal maar voor weinig ploegen op te hoesten zijn. Hopelijk vinden we een club bereid om hem al dan niet tijdelijk over te nemen. Jorrel Hato mag vanzelfsprekend blijven en zal onze enige overgebleven optie zijn als linksback. Zowel Owen Wijndal als Andrei Borza zullen mogen uitkijken naar een nieuwe werkgever. Zij zijn gewoonweg niet van het niveau dat ik voor ogen heb. Middenvelders Youri Tielemans, laten we daar eens mee beginnen. De Belg kwam in 2027 over van Aston Villa voor een kleine 14 miljoen euro en strijkt een salaris op waar je U tegen zegt. Logisch natuurlijk als je vanuit de Premier League naar de Eredivisie vertrekt, maar voor 6,5 miljoen euro per jaar kun je heel wat andere talentvolle spelers contracteren. Bij elk aannemelijk bod zal hij dus mogen vertrekken. Ik hoop op een mooie ploeg uit de zandbak voor Youri. Alieu Gibba is een Duits Gambiaanse rechtshalf die (nog) niet goed genoeg is voor onze A-kern. Hij zal bij Jong Ajax zijn minuten gaan maken komend seizoen en wel onderdeel uit blijven maken van de selectie. Het lijstje van middenvelders dat kan of wil vertrekken lijkt zo goed als eindeloos. Kenneth Taylor, Tanguy Ndombele, Benjamin Tahirovic, Avery Appiah, Boy Constancia, Carlos Borges, Leandro Trossard, Rayane Bounida... allemaal willen of mogen ze vertrekken. De enige die verzekerd is van een transfer, is Benjamin Tahirovic. Waar hij heen zal gaan is nog een verrassing, maar zijn aflopende contract gaat niet worden verlengd. Als het aan mij ligt, hoeft Kenneth Taylor niet te vertrekken overigens. Het enige minpunt is zijn exorbitante salaris, maar verder houd ik hem graag bij de selectie. Alle andere spelers mogen vertrekken omdat ze 1) niet goed genoeg zijn of 2) veel te veel verdienen. Als alle middenvelders vertrekken waarvan ik denk of wil dat ze vertrekken, zullen we ook op zoek moeten gaan naar vervangers. Zo zou de transfervrije Silvano Vos een optie kunnen zijn, maar kijk ik ook naar creatieve talenten uit Zuid-Amerika. Ik had in Nijmegen al wat parels gevonden die eerder niet geïnteresseerd waren in een overstap óf gewoonweg te duur waren. Helaas hebben enkelen van hen reeds een transfer gemaakt, waardoor ik ook kijk naar andere mogelijkheden. Graag maak ik van Ajax weer een wat meer Nederlandse ploeg, als het even kan met spelers die reeds een verleden in Amsterdam hebben. Zoals Silvano Vos dus bijvoorbeeld. Aanvallers Het lijstje van spitsen is kort, waar Yuri Alberto er naar alle waarschijnlijkheid voor gaat zorgen dat die zelfs nog korter wordt. Ik verwacht dat hij spoedig een handtekening gaat zetten bij Crystal Palace en ook Nicolò Tresoldi lijkt die kant op te vertrekken. Met interesse van Arsenal, Manchester United en nog andere ploegen uit Engeland of andere grote competities lijkt het een kwestie van tijd voordat we ook voor hem biedingen gaan ontvangen. Hij wil zelf graag in de Champions League uitkomen, wat wij met Ajax vanzelfsprekend niet doen komend seizoen. En dan hebben we Myron Boadu, die van mij mag uitkijken naar een nieuwe broodheer. Al in 2024 kwam hij voor 34,5 miljoen (!) euro over van AS Monaco, maar enkel in zijn debuutseizoen kwam hij tot dubbele cijfers. Sorry, maar als je als spits van Ajax niet eens in de dubbele cijfers komt qua gescoorde doelpunten dan mag je vertrekken. De enige aanvaller die mag blijven, is de talentvolle Laerte Veloso. Hij kwam in 2026 over van Sport Recife en kostte de Amsterdammers 2,1 miljoen euro. Waar enkele middenvelders die ik in Nijmeegse dienst al op het oog had reeds een transfer hebben gemaakt, lopen er bij clubs als Internacional in Brazilië meerdere parels rond die ik naar Amsterdam zou willen halen. Nu weet ik dat zij ook in de belangstelling staan van verschillende ploegen uit Italië, Spanje en Duitsland. Dat zal de onderhandelingen er met clubs en spelers niet makkelijker op maken. Maar goed, we wagen het er gewoon op. Spoiler @RFA@Satioz@KayDeManaager@Nom de Guerre@keano77@Jotew@Willem@Glenn08@FlyD@Marius@Tim Windt@bas huijsmans@Lensherr@Arezo@MisterX@De Raam@Djurovski@Cervantes@MNie@La Pulga@MKLVMOND@neva@JoonsterkeBE@Kyrill@Thomassje123@ElMarcos@Boyzone@Thierryvane@ReneLeBlanc Ajax, dus toch Het zal een drukke (transfer)zomer gaan worden en ik heb de eerste hengeltjes al uitgegooid richting de potentiële versterkingen. Daarover in de volgende update meer! Bedankt weer allemaal voor jullie reacties en hopelijk zullen jullie ook dit avontuur in Amsterdam weer gaan volgen. Heb je speciale verzoekjes of wil je een screen van iets of iemand; roep maar! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Hoge salarissen maar iig goede spelers Benieuwd wie je nieuwe aanwinstenn gaan worden, met die honderd miljoen + die je gaat vangen aan verkochte spelers haha. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Het was een leuke novelle en dan doe je dit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Deze overstap had ik zelf het minst verwacht, maar de uitdaging is in ieder geval aanwezig. Ik vermoed dat je best wel wat spelers zal kunnen slijten en jezelf zo ruimte zal geven om een kern samen te stellen waarin je meer vertrouwen hebt. Er liggen in ieder geval al genoeg plannen op de tekentafel! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thierryvane Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart WZAWZDB Succes bij de mooiste club ter wereld. Toch wel benieuwd naar de screens van Mwamba, Gibba en Veloso. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 19 maart Auteur Share Geplaatst 19 maart 3 minuten geleden zei Thierryvane: WZAWZDB Succes bij de mooiste club ter wereld. Toch wel benieuwd naar de screens van Mwamba, Gibba en Veloso. Screens uit september 2028 Stanislas Mwamba Spoiler Alieu Gibba Spoiler Laerte Veloso Spoiler Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Nou, Ajax... Leuk... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Persoonlijk vind ik het leuk dat je voor Ajax gekozen hebt. Benieuwd of je de selectie een wat meer Ajax smoel kan gaan geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Saneren in de hoofdstad, succes ermee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Er lijkt iig verstandig beleid in de maak in de hoofdstad. Dat is al een hele verbetering daar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rossini' Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Succes daar in Amsterdam! test gerust de tactiek ook eens uit op aanvallend. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 22 maart Auteur Share Geplaatst 22 maart #29 Een gigantische bezem Dat was wel nodig ook. Met een stoffer en blik kwam ik er niet. De ambities waren groots en daarvoor was het nodig om eens flink de bezem door de selectie te halen. Ik ben maar wat blij met de Saudische oliedollars, die weer rijkelijk vloeiden richting de kas van de penningmeester. Die was daar zelf ook behoorlijk content mee overigens. De meeste centen ontvingen we echter niet uit Saudi-Arabië, maar uit Manchester. United had maar liefst 90 miljoen euro over voor Nicolò Tresoldi die graag in de Champions League wilde gaan voetballen (wat Manchester United trouwens ook niet doet, zij spelen zelfs Conference League dit seizoen ) en ze hadden ook nog 32,5 miljoen euro over voor rechtsback Calvin Ramsay. Veel spelers van wie ik wilde dat ze Amsterdam zouden verlaten hebben dat al dan niet op tijdelijke basis gedaan. Bij veel huurtransfers zijn (verplichte) opties tot koop bedongen, waardoor we nu al weten dat Myron Boadu bijvoorbeeld na afloop van het seizoen definitief naar Napoli zal vertrekken. Enkel Youri Tielemans is nog in Amsterdam te vinden van het lijstje 'overbodige spelers'. Hij zal zich de komende maanden als invaller ongetwijfeld nog af en toe mogen tonen op onze grasmat maar ondertussen ook mogen blijven uitkijken naar een nieuwe broodheer. Als we kijken naar de inkomende transfers, dan zien we erg veel bekende namen. Met Olivier Aertssen en Silvano Vos halen we twee transfervrije versterkingen naar de club. Een onbetwiste basisspeler zullen ze niet worden, maar jongens uit de eigen opleiding heb ik er graag bij in de spelerskern. En met het speelschema inclusief Europese wedstrijden in het verschiet zullen zij ongetwijfeld her en der wat minuten gaan meepikken. Helemaal gezien het feit dat ik met een tactiek wil gaan spelen met drie centrale verdedigers. We zijn er niet in geslaagd daar twee basiswaardige versterkingen voor aan te trekken, dus het feit dat zij daar allebei uit de voeten kunnen spreekt in hun voordeel. De eerste noemenswaardige transfer waar daadwerkelijk geld voor werd betaald, is die van Devyne Rensch. In 2026 vertrok hij voor 26,5 miljoen euro naar Everton, waar hij nooit echt een onuitwisbare indruk heeft weten te maken. Halverwege het seizoen 2027/2028 werd hij verhuurd aan Olympique Marseille, waar hij niet verder kwam dan zes optredens in de Ligue 1. Reden voor de Engelsen om hem weer van de hand te willen doen, waar wij happig op inspeelden. Niet veel later verwelkomden we ook Donny van de Beek weer in Amsterdam. Nadat hij in 2020 naar Manchester United vertrok heeft hij veel (tijdelijke) dienstverbanden buiten Manchester gekend. Een half jaar bij Everton in 2022, een tijdelijke overgang naar Juventus in 2023 dat hem een seizoen later definitief overnam, een tijdelijke overstap naar Wolverhampton in 2026 en een definitieve transfer naar AS Roma in 2027. De Romeinen telden 5,25 miljoen euro neer voor zijn diensten en in het gehele seizoen kwam hij tot welgeteld 0 speelminuten. Nul. Toch maken ze nog iets winst op Donny, want wij betalen iets meer dan 7 miljoen euro om hem weer thuis te laten komen. Twee weken nadat we de transfer van Donny van de Beek finaal maakten, kwam een nieuwe oude bekende terug naar Amsterdam. Dit keer was het Ahmetcan Kaplan die terugkeerde bij Ajax. In de winter van 2025 lieten de Amsterdammers hem gratis (!) vertrekken naar Ankaragücü, uitkomende in de Turkse Süper Lig. Daar was hij een gewaardeerde kracht in de achterhoede, maar toch stonden ze open voor een overstap. Iets meer dan vijf miljoen was voldoende om hem los te weken uit Turkije. Zijn komst werd wel enigszins overschaduwd door Victor Osimhen, die een dag later arriveerde in de Nederlandse hoofdstad. Nadat hij in 2023 voor €100.000.000,- overstapte naar Al Hilal in Saudi-Arabië liep hij deze zomer daar uit zijn contract. Niemand wilde hem hebben, behalve Feyenoord en wijzelf. Ja, ik snap het ook niet helemaal. Uiteindelijk gingen wij er met zijn handtekening vandoor, waardoor elke centrale verdediger in de Nederlandse Eredivisie spontaan aan de dunne raakte. En daar hield het aanvallende geweld niet op, want ook Endrick is komend seizoen in de Eredivisie te bewonderen. Hem huren we voor één seizoen van Real Madrid, waarna hij weer terug zal keren in Spanje. Ik gok namelijk dat we de optie tot koop ter waarde van 142 miljoen euro niet zullen gaan lichten. De reden dat we hem huren, is zijn blessuregevoeligheid. Hij mag laten zien niet helemaal van glas te zijn bij ons. Als concurrent voor hem op de flanken betaalden we in de laatste week van de transferwindow nog grof geld voor twee oude bekenden. Amourricho van Axel Dongen en Justin Kluivert kwamen over van respectievelijk Stade Reims en Bournemouth. Zij behoeven natuurlijk geen introductie in Amsterdam en werden met open armen ontvangen. De enige nog niet besproken transfer is die van Luiz Paulo, een newgen uit Brazilië voor wie we 23,5 miljoen euro betaalden. Samen met een andere aanvaller die ik op het oog had vormde hij de voorhoede van Internacional. Waar een andere Braziliaan koos voor een dienstverband bij Lazio Roma, vertrok Paulo wel naar Amsterdam. Met zijn snelheid is de Eredivisie een ware speeltuin voor hem, waardoor we ongetwijfeld nog heel veel plezier gaan beleven aan deze nog pas 19-jarige aanvaller. Luiz Paulo Spoiler Dan zijn we er nog niet, want ook de oefenperiode en eerste officiële duels ga ik nog met jullie bespreken. Na een kort rondje pezen in de provincie vertrokken we richting Turkije voor een voorbereidingsstage. Met drie geplande oefenpotjes onder de Turkse zon speelden we ons fit voor het nieuwe seizoen en kon ik werken aan de tactische instellingen en formaties. We zullen een 4-2-3-1 gaan afwisselen met een 3-4-3 komend seizoen, waarvoor deze duels een uitgelezen mogelijkheid waren om dit erin te slijpen. Tot slot wonnen we eind juli de strijd om de Johan Cruijff Schaal door AZ te verslaan. Een treffer van Emre Gökay was na ruim een uur spelen voldoende voor het eerste eremetaal onder mijn hoede. Hoezee. Vrijdagavond, 4 augustus 2028. Een fijn avondzonnetje scheen over de Ajax Arena - zo heet het stadion blijkbaar in de database die ik gebruik - en 62.100 toeschouwers waren getuige van een ware pandoering van Go Ahead Eagles. Ik mag hopen dat de fans die pot niet als maatstaf gaan hanteren voor de rest van het seizoen, want werkelijk alles lukte en elke bal viel binnen. Osimhen debuteerde met een hattrick, Laerte Veloso maakte vanaf de rechtsbuitenpositie eveneens een hatrick en het tiental aan doelpunten werd gecompleteerd door Donny van de Beek, Emre Gökay, Jorrel Hato en een eigen goal van Andi Hoti. In de resterende vier potten van de maand augustus was het niet altijd even mooi, maar verzamelden we wel nog tien punten. Enkel op bezoek in Eindhoven lieten we twee punten liggen. Eind augustus vond ook de loting nog plaats voor de Europa League. OGC Nice en Atlético Madrid kwamen als meest zware tegenstanders uit pot 1, maar ook AS Monaco en Aston Villa zijn geen misselijke opponenten vanuit Pot 2. Ploegen als Bologna, Genk, Dostyk en Slavia Praag mogen normaal gesproken toch geen onoverkomelijke horde gaan blijken, dus ik zie meer dan genoeg mogelijkheden om door te stoten naar de volgende fase na de winterstop. Voor de liefhebbers dan tot slot; statistiekjes. Door het gebrek aan genoeg centrale verdedigers heeft Thom Veenbergen al heel wat minuten mogen maken. De inmiddels 19-jarige Nederlandse Congolees had nog nooit minuten gemaakt in Ajax 1, maar mag nu toch echt ruiken aan het echte werk. Met genoeg speelminuten zie ik in hem potentieel een meer dan degelijke verdediger die zomaar eens nog heel wat jaartjes in het eerste kan blijven voetballen. Spoiler @RFA@Satioz@KayDeManaager@Nom de Guerre@keano77@Jotew@Willem@Glenn08@FlyD@Marius@Tim Windt@bas huijsmans@Lensherr@Arezo@MisterX@De Raam@Djurovski@Cervantes@MNie@La Pulga@MKLVMOND@neva@JoonsterkeBE@Kyrill@Thomassje123@ElMarcos@Boyzone@Thierryvane@ReneLeBlanc@Rossini' Wil je uit de mentions? Of juist wel gewoon nog bij elke update een notificatie? Laat het me even weten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten