Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] 90 Minutes

Marius

Aanbevolen berichten

DS_banner.png.fa3bffa60f4ac06f8ca4a5284ef0ecd3.png

- 08. De treble -

Zo, dan zit het seizoen erop! Of niet? Niets vergeten? Een nationaal bekertornooi misschien? Natuurlijk! Hoe konden we dat nog uit het oog verliezen?

Instromen deden we in de vijfde ronde, net zoals de andere clubs uit de Süperliga. Tegenstander was Esenler Eroskpor. Wie? Inderdaad. Een club uit Istanbul (hoe kan het ook anders) vanop het derde niveau blijkbaar. Dat verklaart. Vanzelfsprekend vormden zij geen enkele bedreiging. We wonnen eenvoudig met 0-3.

In de volgende ronde mochten we de toerist gaan uithangen. We trokken immers naar Bodrum, een club vanop het tweede niveau. De einduitslag doet vermoeden dat zij het ons wat moeilijker konden maken, maar hun twee doelpunten vielen pas na minuut 85.

Zo waren we ondertussen al aanbeland in de kwartfinale en daar kwamen we meteen wel een tegenstander van formaat tegen. We trokken immers naar Trabzon. Er stond echter geen maat onze ploeg en we overvleugelden de gastheer werkelijk op alle vlakken.

De halve finale werd afgewerkt met een heen- en terugwedstrijd. In de eerste match, op het veld van Ankaragücï was onze flankaanvaller David Akintola dé grote man. Hij scoorde maar liefst zes keer. Ja, dat leest u goed. ZES keer! De return was er dan ook enkel en alleen één voor de statistieken. Ankaragücü wilde vooral de eer redden en slaagde daar ook enigszins in door ons op een remise te houden.

Zo stonden we in de finale maar kregen we niet onze gedroomde tegenstander. Fenerbahce was er immers in geslaagd om Galatasaray uit de finale te houden. Als traditieclub hinkten ze wat achterop dit seizoen, en dat ondanks een vroege Europese uitschakeling en alle focus op eigen land. Maar een prijs zou hun seizoen alsnog kunnen doen slagen. Dat was echter buiten ons gerekend want enkele dagen na de Europese triomf slaagden we erin om nog een gedisciplineerde match af te werken. Sari en Balotelli waren de doelpuntenmakers van dienst en zorgden ervoor dat we een unieke treble mochten vieren!

DS01.thumb.jpg.27abe172fbdcebdc963c678c9b863541.jpg

De spelers van Fenerbahce bleven teleurgesteld achter na een seizoen zonder prijs.

DS_image7.JPG.8dc6b6e7f0d60a9737c5f324dd559f2d.JPG

Tags & reacties

Spoiler

@19CH98 @Titan @De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Mordurette @Tim Windt @keano77 @DutchClass22 @DemoN @Brattbakk @Blauwbeer @KayDeManaager @ElMarcos

@neva @broabander

Bedankt voor alle reacties!

En bedankt voor het vertrouwen in mijn kunnen! Maar op een seizoen als dit, met nog een derde prijs erbij, had ik eerlijk gezegd ook niet gerekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DS_banner.png.b8f0ee9c1003c68e22eb2d40ecf6ab1a.png

- 09. Een blik op het eerste seizoen -

We werkten afgelopen jaargang 63 wedstrijden af. Dan weet je meteen dat het een succesvol seizoen werd. Uitzonderlijk succesvol. Met 20 clubs in de Süperliga telde de eigen competitie al 38 wedstrijden, en in de beker kwamen we uit op het maximum van 6 wedstrijden. Maar het waren natuurlijk vooral de Europese wedstrijden die de teller deden aantikken. Om vanuit de voorrondes door te stromen naar de finale dienden er 19 partijen afgewerkt te worden.

Daar hadden we natuurlijk een goed gevulde kwalitatieve kern voor nodig. Dat elke positie op zijn minst dubbel bezet was, en alternatieven amper leden tot kwaliteitsverlies was onze grootste sterkte. Maar er zijn natuurlijk altijd spelers die meer opvallen of waarvan de prestaties er bovenuit springen.

Spoiler

DS01.thumb.jpg.c5d523ccb139c6cad13037b79b7efa67.jpg

Een blik op het eigen Elftal van het Jaar werp daar al een goede blik op, maar behoeft zeker ook enige duiding. In doel zien we bijvoorbeeld dat Özbir 39 partijen heeft afgewerkt. Zijn doublure Vedat speelde er dus ook maar dan 20. De verklaring daarachter? Eenvoudig. Opvallend veel blessures bij beide keepers. Gelukkig dat er niet verschil zit in hun kwaliteiten.

Ook achterin werd er veel geroteerd zo te zien. De backposities lijken ook de zwakste plek te verhullen, al heb ik dat zo weinig aangevoeld tijdens de gespeelde wedstrijden. Mooi om zien trouwens dat Toköz op rechts de voorkeur kreeg op Svensson, die na nieuwjaar minder in het stuk voorkwam.

Op het midden zwaaien Emre en Stambouli de plak. Terecht ook als je hun aanvallende statistieken in acht neemt. Hun focus is vooral het veroveren en in de ploeg houden van de bal, en zodoende ook de aanval op gang brengen. Maar ze geven ook regelmatig de beslissende pass of zijn zelfs het eindstation. Ook hun vervangers zijn trouwens noemenswaardig. Zo gaf Tayfun 12 assists en scoorde hij 7 maal. Ndiaye gaf er 7 en scoorde zelf 3 keer. 

De sterkte van de ploeg zat hem dit jaar zeker in het collectief.

DS_image8.JPG.e81d960ca32719a2cf137d9d5d4668a9.JPG

In het aanvallend compartiment zien we de opvallendste statistieken. Vooral die van Belhanda springen er uit, mede omdat Nani vaak de voorkeur kreeg, zeker in de eerste seizoenshelft. De oudgediende Portugees kwam zelf ook nog tot 14 assists en 8 doelpunten. Op de flanken werd er wellicht het meest geroteerd. Zowat alle spelers kwamen één of meerdere keren in aanraking met blessures waardoor er regelmatig andere oplossing moesten gezocht worden. Zo hevelden we in maart nog de 20-jarige Barasi over uit ons jeugdelftal. Hij kwam uiteindelijk tot 10 wedstrijden, 7 doelpunten en vier assists. Zeer knappe statistieken als je 't mij vraagt!

Spoiler

DS02.thumb.jpg.c0f0576525c6f231268421f6bd54a1fd.jpg

Voorin zien we natuurlijk de naam van Super Mario opduiken. Zijn terugkeer was meer dan geslaagd, met heel veel belangrijke doelpunten, ook in absolute topwedstrijden. Toch mogen we ook de prestaties van zijn doublure niet uit het oog verliezen. Met 27 doelpunten deed hij zo waar nog een goaltje beter dan Balotelli, én hij werd ook topschutter in de Süper Lig. Een zeer knappe prestatie als je weet dat hij daarmee beter deed dan Galatasary-speler Icardi.

Tot slot ook nog een blik op de andere velden. In de Champions League finale won City met 2-0 van PSG. In de Europa League won Liverpool van Inter. In België werd Anderlecht nog eens landskampioen, terwijl in Servië de titel ging naar Partizan en in Schotland naar Rangers.

Tags & reacties

Spoiler

@19CH98 @Titan @De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Mordurette @Tim Windt @keano77 @DutchClass22 @DemoN @Brattbakk @Blauwbeer @KayDeManaager @ElMarcos

@neva @broabander

Thanks voor alle reacties!

De plaatjes zijn inderdaad AI-generated zoals hier al werd aangehaald. Het is momenteel vooral nog experimenteren, maar ik vind het zelf wel een leuke toevoeging voor het verhaal hier.

Of ik naar de CL moet uitkijken weet ik zo nog niet. Europees waren we zeker niet altijd de sterkste afgelopen seizoen, en als voetbal eerlijk was hadden we er gewoon uitgelegen tegen Aston Villa. En dat is toch nog altijd lang geen ploeg van CL niveau. Of ik dan moet uitkijk naar een partij tegen pakweg City weet ik niet :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vele blessures bij keepers zouden sinds vandaag opgelost moeten zijn, vanaf dat je de patch installeert :) . Mooi om te zien dat Barasi het goed heeft gedaan bij je, hij viel me ook al in positieve zin op tijdens een uitleenbeurt aan Den Haag in mijn game. Gelukkig maar dat er talentvolle spelers aanwezig zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

90minutes.JPG.1f68a5fb85eb88974ef5ed7110da123d.JPG

10. - De transferzomer -

Een nieuw seizoen betekent onverbiddelijk ook het sein voor een paar veranderingen. Zo ook binnen de selectie. Voor een stuk noodgedwongen. We zaten immers met een paar aflopende contracten, en die vertrekkende spelers moesten dan ook vervangen worden.

Daar hadden we eigenlijk de nodige tijd voor gehad, want de vier vertrekkers die op die manier de deur uitliepen hadden ons daar al in januari van op de hoogte gebracht. Nani, onze 37-jarige Portugese vedette, had eigenlijk vooral op basis van zijn reputatie een basisplaats veroverend tijdens de eerste seizoenshelft. In de Europese wedstrijden had ik echter al gemerkt dat hij toch wat achteruit begon te gaan. Wat mij betreft had hij nog een paar maanden om zichzelf te bewijzen maar daar had hij geen oren naar en hij tekende al snel een contract bij Vfl Bochum. Het was leuk om hem er een jaartje bij te hebben lopen, maar ik verwacht niet dat hij onmisbaar zal blijken.

Zijn doublure, Younes Belhanda, is een ander verhaal. Terwijl Nani een basisplaats versierde op basis van zijn reputatie had ik iets te weinig oog voor Belhanda. Wellicht had de Marokkaan niet eens bijgetekend, want hij had al aangegeven daar geen interesse voor te hebben maar zijn aandeel tijdens onze tweede seizoenshelft maakte wel duidelijk hoe waardevol hij eigenlijk was. Ploegen als Sevilla en Valencia lagen op vinkeslag. Stade Rennes won uiteindelijk het pleit en hengelde hem binnen.

Het duo Akintola - Svensson verkast tot slot naar het nieuwe walhalla, oftewel Saudi-Arabië. Over die laatstgenoemde maak ik me weinig zorgen. Heel veel indruk vond ik Svensson nooit maken. Akintola is een verhaal apart. Zijn profiel was weinig indrukwekkend, en dus liet ik hem zonder al te veel problemen gaan. Maar zijn prestaties daarentegen waren bij momenten wel weergaloos. Zo waren er bijvoorbeeld nog die zes doelpunten die hij in één wedstrijd maakte in de halve finale van de Turkse beker.

Afgelopen zomer stond niet altijd het trainingsveld centraal, maar wel de bestuurskamer

DS_Image.PNG.3b225d8baad68534087dbee642c743d7.PNG

Die vier jongens moest vervangen worden, en aangezien er geen transfersommen ontvangen werden besloot ik ook geen cent uit te geven. Eén speler zette al vroegtijdig zijn handtekening onder een contract bij ons. Brian Lozano, een 30-jarige Uruguyaan, moet het vertrek van Akintola opvangen. Hij speelde nog nooit buiten Zuid-Amerika maar als je in Mexico je mannetje kan staan, moet Turkije ook wel lukken.

Spoiler

DS_01.jpg.56d35f20257eb1e93dc37ceebc10382d.jpg

De volgende transfer werd die van Jeff-Reine Adélaïde, een 26-jarige Fransman die overkomt van het Belgische RWDM. Olympique Lyon legde ooit nog 25 miljoen neer om hem bij Angers weg te kapen, en hij droeg voordien zelfs het shirt van Arsenal, maar het volledige potentieel kwam er misschien nog niet helemaal uit. Dat mag hij nu bij ons proberen waarmaken.

Spoiler

DS_02.jpg.150b9efe224e8c96103cb153b5ab16f5.jpg

Eén aanvallender middenvelder is echter niet voldoende, en dus mag ook Arnór Sigurdsson onze troepen komen versterken. Deze 25-jarige IJslander was één van de vele testers afgelopen zomer, maar ook één van de enige twee die een contract kon versieren. Hij komt over van CSKA Moskou maar was de afgelopen jaren - op huurbasis - aan de slag bij Venezia, IFK Norrköping (waar hij ooit doorbrak) en Blackurn.

Spoiler

DS_03.jpg.5d24a11962ba5c78025c89b9dd729ee4.jpg

Die andere tester die een contract wist te versieren was een Spanjaard, met name Javi Manquillo. Als linksback komt deze 30-jarige de leemte opvullen die Svensson achterliet. In eigen land speelde hij ooit voor Atlético maar na omzwervingen bij Marseille, Liverpool en Sunderland lag hij nu al sinds 2017 onder contract bij Newcastle. Een man met heel wat adelbrieven met andere woorden.

Spoiler

DS_04.jpg.ee5c49d2e8fec275ada60ed06df0fe19.jpg

Aanvankelijk dacht ik dat het daarbij zou blijven maar de selectieregels voor zowel de binnenlandse competitie als de Champions League maakten het mij duidelijk dat we eigenlijk een tekort hadden aan Turkse jongelingen om een optimale keuze te kunnen maken. We hadden 14 miljoen euro in kas voor transfers gekregen van het bestuur en dus besloot ik deze ook maar te gaan besteden.

Voor 7,5 miljoen euro - een clubrecord - haalden we Serdar Saatçi weg uit Portugal. Een centrale verdediger was niet de grootste prioriteit op onze verlanglijst maar deze 21-jarige vertoont zo veel potentieel dat dit wel een berekend risico was. Voor hij naar Braga vertrok maakte hij zijn debuut bij Besiktas.

Spoiler

DS_05.jpg.7c5eec68febbf743902152d8856cb7e4.jpg

Een linksback stond wel op onze wishlist en die vonden we in Kazimcan Karatas. Ook voor hem wordt 7,5 miljoen neergelegd, zij het via een constructie en betalingen in schijven want anders kregen we het niet voor mekaar. Ook hij is 21. Bovendien is hij veelvuldig belofte-international. Zijn debuut maakte hij twee jaar geleden bij Altay, maar de afgelopen jaren stond hij onder contract bij Galatasaray, waar het moeilijker was om zijn doorbraak volledig te forceren.

Spoiler

DS_06.jpg.869e5cf1418323dc1fc0f31aa0daaa83.jpg

Met deze zes nieuwe namen lijken we in ieder geval genoeg gewapend om op alle fronten mee te strijden. Ik ben dan ook als een tevreden man uit de zomermercato gekomen. Zeker ook omdat we nog steeds kunnen rekenen op de kunsten van Super Mario. Ook hij was in het bezit van een aflopend contract, maar kreeg op basis van zijn verdiensten vorig seizoen - logischerwijs - een nieuwe overeenkomst aangeboden.

Tags & reacties

Spoiler

@neva @broabander

Bedankt voor het reageren!

Bij deze heb ik alvast de transfers even behandeld. De volgende keer focussen we op de voorbereiding en de start van het nieuwe seizoen. Anders werd de update iets te lang naar mijn gevoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites