Spring naar bijdragen

[IDS] [FM24] 90 Minutes

Marius

Aanbevolen berichten

DS_banner.png.f09706de84621d453c9d5887eb63d2fb.png

- 11. Voorbereiding en een eerste mijlpaal -

Bij een nieuw seizoen horen natuurlijk ook nieuwe doelstellingen. Het bestuur ambieert dat we het hoofdtornooi van het kampioenenbal bereiken, ons via de competitie kwalificeren voor de Conference League, en de kwartfinales van het bekertornooi bereiken. Allemaal zeer meetbare objectieven in ieder geval. Zelf wil ik eigenlijk altijd beter proberen doen dan het vorige seizoen. In dit geval is dat praktisch zowat onmogelijk, maar ik wil eigenlijk vooral dat we opnieuw kunnen strijden om het kampioenschap, en bijgevolg ook minstens in de top drie eindigen. Europees zou ik liever Europa League spelen dit seizoen, maar het bestuur zal het ons niet in dank afnemen als we ons laten uitschakelen in de voorronde van de Champions League, dus dat lijkt geen optie. De beker is voor mij van minder belang.

In de zomermaanden werd  op de trainingsvelden de basis gelegd om het seizoen te kunnen starten.

DS_image9.JPG.b25df0d463566bbcf234c76e80ce39f4.JPG

Op die manier konden we alvast de twee eerste maanden aanvatten. De voorbereiding liet zich typeren door bijna alleen maar overwinningen. Van alle plaatselijke tegenstanders werd in ieder geval gewonnen. In de galawedstrijd tegen FC Köln werd het 4-4. Onze nieuwe IJslandse aanwinst zorgde voor een hattrick. Veel belang kon ik verder niet hechten aan al die oefenwedstrijden, mede omdat er toch ook een aantal testers passeerden.

De eerste echte test van het seizoen was de wedstrijd om de Super Cup tegen Fenerbahce, ééntje die we doorstonden dankzij een doelpunt van Niang. De volgende, de eerste competitiewedstrijd, werd al meteen met glans doorstaan. Ook op speeldag 2 en 3 werd er overigens gewonnen. Na drie speeldagen staan we dan ook weer bovenaan, al worden we voorlopig nog wel geklopt op doelsaldo.

Spoiler

DS02.jpg.11d40b6b62048f6729fd260150620ff2.jpg

Tussendoor mochten we de voorronde voor de groepsfase van de Champions League afwerken. Uit de koker kwam Dinamo Zagreb gerold, en dus verwachtte ik ook wel om door te stoten eerlijk gezegd. En dat lukte ook. Thuis werd basis gelegd. Uit slaagden we er in om de kwalificatie kracht bij te zetten.

Spoiler

DS01.thumb.jpg.6a84af53ba213341d11a56f7f942cb9c.jpg

Vervolgens was het met een bang hartje uitkijken naar de loting. Die was uiteindelijk niet helemaal wat ik ervan zou verwacht hebben. In plaats van enkele tegenstanders waartegen we met de bibber op het lijf het veld zouden betreden kregen we - naar mijn gevoel - verschillende tegenstanders die je eerder in de Europa League zou verwachten. Real en Liverpool zijn natuurlijk hors catégorie, maar ploegen als Monaco, Fiorentina, Atalanta en Frankfurt zijn toch van een ander niveau. Voor hetzelfde geld hadden we nog een extra tegenstander uit de Premier League of subtopper à la Atlético of Dortmund geloot. Dan is dit toch een ander soort loting in mijn ogen. Wat we dan moeten gaan verwachten weet ik niet heel goed. Het is niet dat ik plots meteen - rechtstreekse - kwalificatie ambieer, maar enige angst om een keer of vier een forfaitscore aangesmeerd te krijgen is in ieder geval verdwenen.

Spoiler

DS03.thumb.jpg.d7d5d8dc344923ab6d0b671a70760585.jpg

Tags & reacties

Spoiler

@19CH98 @Titan @De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Mordurette @Tim Windt @keano77 @DutchClass22 @DemoN @Brattbakk @Blauwbeer @KayDeManaager @ElMarcos

@neva @broabander

Bedankt voor alle reacties!

Ik was eigenlijk wat verrast om te lezen dat dit misschien niet het soort transfers waren dat jullie verwacht hadden. Misschien had ik het wat meer moeten duiden, maar dit waren de profielen waar ik bij terecht ben gekomen na intensieve scouting. Ik wilde liever geen al te bekende namen en had me in de eerste plaats ook gericht op einde contract spelers. Het - beperkte - budget heb ik pas nadien beslist om uit te geven, maar dan wel enkele aan Turkse high potentials. 

Of we echt hadden kunnen profiteren van alle prijzen die we vorig jaar wonnen weet ik zo niet. Volgens mij hadden we er vooral onze broek aan gescheurd :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een CL loting valt dit inderdaad reuze mee met Praag en Fiorentina uit pot 3 en Frankfurt en Atalanta uit pot 2 had je het veel zwaarder kunnen treffen. Desondanks blijft het een hele opgave om hier voldoende punten te halen om je voor de volgende ronde te kwalificeren. Toch wil ik dat niet onmogelijk achten met jouw FM kwaliteiten, jij hebt wel vaker grote teams pootje gelicht met een minder team. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DS_banner.png.f5d04be4dd540427cbd43ac6eba9e29e.png

- 12. Het kampioenenbal, deel I -

Zoals iedereen ondertussen al wel weet verandert de opzet van de Champions League drastisch vanaf het seizoen 2024-2025. In plaats van een poulefase met 3 tegenstanders breidt de groepsfase nu uit naar 36 deelnemers en 8 in plaats van 6 wedstrijden voor elke club, met elke match een andere tegenstander. Voor de kleinere clubs wordt het een veel grotere uitdaging om te overleven denk ik. Waar je vroeger genoeg had aan een wedstrijd of twee om boven jezelf uit te stijgen, krijg je nu heel weinig ruimte om een misstap te begaan. De top-8 lijkt op voorhand al bijna uitgesloten. Natuurlijk zijn er nog opties wanneer je eindigt tussen plek 9 en 24, maar is dat dan niet gewoon uitstel van executie met een uitschakeling in de tussenronde?

Spoiler

DS01.thumb.jpg.5d398eeacb9500f878f8556e35a46da1.jpg

Voer voor discussie in ieder geval. Met onze tegenstanders dit seizoen durfde ik mezelf in ieder geval al helemaal niet aan voorspellingen wagen. Exact halfweg de groepsfase kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat we er veel beter voor staan dan dat ik mezelf had durven voorstellen.

De eerste twee tegenstanders boden misschien ook wel opportuniteiten. Cluj kende we nog uit de voorrondes van de Conference League vorig jaar en was in feite de ideale opponent voor ons debuut op het kampioenenbal. We vraten ze - net niet - met haar en huid op. Slavia Praag was vervolgens ook niet de gevaarlijkste tegenstander, waardoor we met 6/6 stonden te blinken.

De supporters genieten elke keer opnieuw bij het aanhoren van de hymne voor elke wedstrijd.

image.png.535975d502801ce69ce2dfdb9fc3d4cd.png

Liverpool in eigen huis is dan natuurlijk een ander paar mouwen. We begonnen met 0 verwachtingen maar als je na 80 minuten nog steeds de brilscore op het bord ziet staan, begin je toch te dromen. Zeker als een minuut later je eerste aanval leidt tot twee reuzegrote kansen. Voetbal zou echter voetbal niet zijn mocht nog eens een minuut later de tegenstander niet scoren met uitgerekend een afgeweken bal. Ondanks de nederlaag was deze wedstrijd ongetwijfeld het hoogtepunt van onze campagne tot dusver.

Op speeldag 4 mochten we naar Duitsland. Dat Eintracht Frankfurt ons van het kastje naar de muur speelde is een brug te ver, maar als er een ploeg verdiende te winnen was het wel de thuisploeg. Maar ook hier lieten de wetten van het voetbal zich weer gelden. In minuut 90+4 stond immers één van onze torens op de goede plaats om een vrije trap binnen te knikken ...

Spoiler

DS02.thumb.jpg.f03d05a2fa3d5a1b89c1d9d9fe378ccd.jpg

En zo staan we momenteel toch binnen die top-8. Is het realistisch om te denken dat we daar kunnen blijven staan? Hoeveel punten zouden we dan nog nodig hebben? Is vijftien voldoende? Uit bij Real gaan we natuurlijk niets meer halen, maar zou een 6/6 in eigen huis tegen de Italiaanse clubs voldoende kunnen zijn? En is het ook aannemelijk dat we die zouden kunnen kloppen?

Spoiler

DS03.jpg.db5a9df420587c42ed75e795462aad8d.jpg

Tags & reacties

Spoiler

@19CH98 @Titan @De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Mordurette @Tim Windt @keano77 @DutchClass22 @DemoN @Brattbakk @Blauwbeer @KayDeManaager @ElMarcos

@neva @broabander

@Kyrill

Thanks voor het reageren!

De CL loting blijkt ook voor opportuniteiten te bezorgen halfweg. De vraag is natuurlijk waar het schip uiteindelijk zal stranden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Totaal niet eens met je tekst , en dat het nu moeilijker is voor kleinere teams.

En dat vond/vind ik al, voor ik je CL tussenstand zag, onderin de post.

Ik vind juist dat kleinere teams meer kans maken, ik heb al vaak genoeg verrassingen zelf meegemaakt in de top 8 en ook in de tussenronde's.

Wederom blijft zoals altijd erg goed gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites