Titan Geplaatst 30 oktober 2023 Share Geplaatst 30 oktober 2023 (bewerkt) Dat ik van een uitdaging houd en me daarin vast kan bijten, dat is vast niemand ontgaan de laatste jaren. Wat ik echter ook doe in FM, altijd kom ik terug bij de roots: spelen met De Graafschap. Met die club zal ik dus gaan aftrappen zodra de full release beschikbaar is op 6 november. Als het aan mij ligt, blijft het daar niet bij. Het is immers mijn game en ik zie wel waar ik op een bepaald moment zin in heb. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en stel ik mezelf een aantal uitdagingen bij elke club waar ik in de game terecht ga komen. Wie mijn novellen van de laatste jaren enigszins heeft gevolgd, weet dat ik vaker met De Graafschap heb gespeeld in FM en dat ik daar vaak bepaalde spelregels aan verbond: een x-aantal spelers moet uit de regio komen, oud-spelers worden teruggehaald, ga zo maar door. Daar zal ik niet veel van afwijken. Althans, misschien vertoon ik wel afwijkend gedrag, maar dat is mijn omgeving wel gewend van me. Geintje natuurlijk! (Of toch niet?) Groen en wit? Oké, dat wit in de clubkleuren van De Graafschap zit, mag geen verrassing heten. Maar hoe zit het met dat groen? Dat zit als volgt. De twee kleuren uit de titel van deze novelle verwijzen niet naar het tenue van de Superboeren, maar naar de vlag die in menig dorp trots wappert: de vlag van Achterhoek. Drie verschillende tinten groen om de weilanden en bossen te symboliseren, afgewerkt met twee witte, diagonale banen die staan voor de vele kronkelende landweggetjes die het Achterhoekse landschap rijk is. Juist, de eerste uitdagingen waaraan ik mezelf ga onderwerpen vormen een ode aan mijn geboorteregio, de regio waar mijn ouders ter wereld kwamen, het gebied dat al eeuwen het decor vormt voor de voorouders langs mijn vaders kant. Kortom, het speelt zich af daar waar ik altijd weer terug zal keren: thuis. Doel 1: the regionalist challenge Na geef de jeugd een kans in FM22, de great klein land challenge in FM23 en de KKD-challenge in FM23 heb ik mijn vizier gericht op de nationalist challenge. Echter, die wil ik nog iets specifieker neerzetten in deze game. Het belangrijkste uitgangspunt is uiteraard het opstellen van louter spelers met de Nederlandse nationaliteit en daar ga ik niet van afwijken. Vanaf de eerste wedstrijd worden er geen niet-Nederlanders ingezet, net zo lang tot de Champions League naar Doetinchem is gehaald. Mocht dit al lukken, tikken ik trouwens gelijk die KKD-challenge af. Ik voeg er voor mezelf nog de volgende beperkingen aan toe: Alle spelers én alle stafleden die worden aangetrokken, zijn geboren in de Achterhoek. Spelers die via de jaarlijkse jeugdinstroom bij de club komen, hoeven niet per se in de Achterhoek geboren te zijn, maar krijgen alleen speeltijd in het eerste elftal wanneer zij over de Nederlandse nationaliteit beschikken. Doel 2: green, green grass of home Het wordt een game van de lange adem, dat is me nu al duidelijk. Bij dat soort games heb ik ook altijd uitdagingen nodig om het interessant te houden voor mezelf. Om die reden voeg ik nog een paar doelstellingen toe die allemaal te maken hebben met het verstevigen van de positie van Achterhoekse voetballers. Minstens honderd Achterhoekers hebben tien wedstrijden of meer voor De Graafschap gespeeld gedurende deze game. Er wordt gedurende de game voor minstens honderd miljoen euro aan transferinkomsten gegenereerd door de verkoop van Achterhoekse spelers. Minstens drie geboren Achterhoekers schoppen het tot het Nederlands elftal. Doel 3: de doorlopende uitdagingen Tot slot zijn er nog een paar zaken waar ik me op wil richten gedurende de duur van de gehele game, dus ook wanneer ik uiteindelijk De Graafschap ga verlaten. Dit zijn eveneens doelstellingen die een FM-game net iets interessanter maken voor mij. Spannend zijn ze niet. De Poképlayerchallenge start vanaf het begin, maar ga ik logischerwijs nooit in Doetinchem afronden. Tenzij ik talenten uit pakweg Guam of Zanzibar ga vinden in de jeugdinstroom met een Nederlandse vader of moeder, of die geboren zijn in Groenlo of Lichtenvoorde… De alliteratiechallenge zou bij De Graafschap voltooid kunnen worden, maar dan heb ik erg veel geluk nodig bij bepaalde letters. Waarschijnlijk blijft dit tijdens de hele save doorgaan. To be continued... / Wi-j goat d'r gauw met deur... 31 oktober 2023 bewerkt door Titan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrisje1993 Geplaatst 30 oktober 2023 Share Geplaatst 30 oktober 2023 Succes bij De Graafschap. Ik ga je zeker volgen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 30 oktober 2023 Share Geplaatst 30 oktober 2023 Zeer goede opening, een zeer lastige uitdaging, maar met jouw kwaliteiten heb ik het vermoeden dat je ze allemaal gaat aantikken. Fijn ook om je weer te zien in het novelle deel van het forum! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 30 oktober 2023 Share Geplaatst 30 oktober 2023 Guus Hiddink als assistent, lekker hoor! Jouw novelles zijn altijd een groot genot om te volgen! Mag ik vragen waar je precies vandaan komt? Ik zit zelf tegenwoordig in Eibergen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 30 oktober 2023 Share Geplaatst 30 oktober 2023 Dacht ff aan de titel dat je met de FC zou gaan spelen wat geheel logisch is natuurlijk. Maar succes met de nep boeren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KayDeManaager Geplaatst 30 oktober 2023 Share Geplaatst 30 oktober 2023 Geweun deurdonderen zou ik dan zeggen als fervent Normaal fan Voor de rest natuurlijk weer veel succes met de Superboeren! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Succes! Je hebt een paar interessante doelstellingen in je save! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Altijd een groot fan van jouw novelles en dat zal met dit concept niet anders zijn. Zeer interessante insteek. Zelf heb ik een aantal edities geleden ook een keer gefocust op alleen maar spelers met een achtergrond uit de regio van mijn favoriete club en dat was een zeer amusante save. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Urbeto Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Pfoe, ga er maar aanstaan zeg. Pittige uitdaging die het nodige geduld zal vergen. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Graag een tagje. Deze struggle wil ik wel gaan volgen haha Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Titan Geplaatst 31 oktober 2023 Auteur Share Geplaatst 31 oktober 2023 De kearls in ’t veld (bi-j anvang van ’t spel) In normalemensentaal ook wel de mannen die het veld op mogen bij aanvang van dit spel. De Graafschap kent drie selecties. Naast het eerste elftal is er sprake van een B-elftal en een jeugdteam. Dat de verhoudingen tussen die drie elftallen nogal scheef zijn, zullen we zo zien. Voor mezelf – en dus ook voor jullie – heb ik een overzicht gemaakt dat me meer inzicht moet gaan geven in de voortgang van de doelstellingen die ik mezelf heb opgelegd. Alle selecties zijn omgezet in een tabel. Waar nodig is extra informatie online opgezocht. De belangrijkste informatie is natuurlijk de geboorteplaats van elke speler en daarnaast is de nationaliteit van belang in deze game. Welke plaatsen allemaal onder de Achterhoek worden geschaard en hoe ik daar in de game mee omga, zal in een volgende update worden toegelicht. In de tabellen staat een aantal namen dikgedrukt weergegeven. Dat zijn de spelers van wie geen geboorteplaats wordt vermeld in FM. Van sommigen kon ik met zekerheid de geboorteplaats achterhalen, terwijl het bij anderen een beredeneerde inschatting werd door te zoeken naar de eerste vereniging waar de betreffende speler voor actief is geweest als pupil. Daarnaast lukte het om (waarschijnlijke) geboorteplaatsen te achterhalen dankzij nieuwsberichten. Zodra de pre-game editor beschikbaar is, ga ik de geboorteplaatsen toevoegen. Ter info: Lion Kaaks gebooteplaats staat wel vermeld in FM, maar daar spreekt met over Hengelo Overijssel, terwijl ik zonder twijfel zeg dat dit Gelderland moet zijn. De in het groen weergegeven plaatsen bevinden zich binnen de algemeen aanvaarde grenzen van de Achterhoek. Daar waar een cel een rode kleur heeft gekregen, betreft het een speler die niet aan de minimale voorwaarden voldoet om deel te mogen nemen aan deze game. Van hen zal ik proberen zo snel mogelijk afscheid te nemen of ik wacht tot ze het naturalisatieproces zijn doorlopen en alsnog ingezet kunnen worden voor de Poképlayerchallenge. Eerste elftal (percentage Achterhoekers: 35%) In Doetinchem zijn ze er maar wat trots op: een fiks aantal jongens uit de stad maakt deel uit van de eerste selectie. Alexander Büttner, die op een steenworp afstand van de Vijverberg een riante villa heeft laten verrijzen, is de meest in het oog springende naam. Samen met Fortes, Schenk en Kaak zal hij de ervaring in het elftal moeten brengen. Talenten waar veel van wordt verwacht zijn Schoppema, Brittijn, Önal en Haen. Voor huurling Flakus Bosilj en jongeling Hamza Bouihrouchane zal helaas geen speeltijd in het verschiet liggen. B-elftal (percentage Achterhoekers: 47%) Bijna de helft van de spelers heeft zijn roots in het doelgebied liggen, een prachtig aantal. Dat betekent echter niet dat zij gelijk veel speeltijd zullen krijgen; enige kwaliteit is tot op heden een vereiste om in het eerste elftal op te mogen treden. Desondanks wil ik de contracten van deze jongens zo snel mogelijk openbreken. Bekende namen zien we hier niet voorbijkomen, al zal er associatief worden gedacht bij Giovanni Büttner – inderdaad, ‘de neef van’. Achterhoekse talenten waar we de komende tijd iets van hopen te zien, zijn Van Riel, Van der Logt en eventueel Ties Wieggers als derde doelman. O18 (percentage Achterhoekers: 40%) Zo’n percentage is snel gehaald wanneer je jeugdelftal over slechts tien spelers beschikt. Om niet alle wedstrijden in de jeugdcompetitie kansloos te verliezen, zal ik een paar spelers overhevelen vanuit het B-team. Zelfs dan zal het behelpen worden, dus er is werk aan de winkel in deze geleding van de club! Misschien dat er nog transfervrije 16- of 17-jarigen beschikbaar zijn? Overigens voegt FM vaak gelijk een paar newgens toe, maar die zijn amper het vermelden waard. Enfin, een aantal noemenswaardigheden. Ten eerste Quintin Hunting. De doelman is geboren is Vosseveld, een buurtschap bij Winterswijk – een plek waar sowieso veel talent vandaan lijkt te komen! Ook Othniël Raterink, het jongere broertje van Elie – komt hier vandaan. Van hem verwacht ik in de toekomst nog het een en ander. Tot slot Melle Meerdink. Hij is weliswaar geboren in Noord-Holland, maar heeft een vader en broer die beiden uit Winterswijk komen. Vader Martijn brak door bij De Graafschap en is tegenwoordig jeugdtrainer, naast dat hij een voetbalschool runt. Genoeg redenen om voor Melle die ene uitzondering te maken en hem hierbij te naturaliseren tot Achterhoeker. @chrisje1993: veel dank! @MNie: gemakkelijk zal het niet gaan, maar ik heb een jaar de tijd . @De Raam: haha, Hiddink opereert als adviseur, maar assistent zie ik hem niet snel worden... Ik kom oorspronkelijk uit Hengelo, maar daar woon ik al bijna tien jaar niet meer. @Djurovski: huh, ik begin toch geen game met PSV? @KayDeManaager: prachtig nummer en stiekem het motto voor deze game! @Tim Windt: bedankt! @Marius: was dat je novelle met de Kempenzonen? Dat was erg tof destijds! Ik hoop zoiets te kunnen evenaren, maar of het snel gaat, is een andere vraag. @Urbeto: ik heb een heel FM-jaar de tijd, al hoop ik ook nog toe te komen aan andere clubs... @bas huijsmans: een struggle wordt het zeker, haha. Ik ga in ieder geval geen spelers afkomstig uit Deventer weghalen, dus GAE hoeft zich geen zorgen te maken. @neva @keano77 Geen tag meer ontvangen? Laat maar horen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Ten eerste leuk om je weer hier in het novellegedeelte te zien! Het begin is alweer om te smullen, ben zeer benieuwd in hoeverre je in de doelstellingen gaat slagen. Daarnaast ben je meteen een goede kandidaat voor de Hall of Fame eindoverwinning als je deze doelen gaat realiseren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Urbeto Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Leuk om de selecties zo overzichtelijk uitgewerkt te zien. Wat mij als Achterhoekleek opvalt is het feit dat Zevenaar niet tot de Achterhoek gerekend wordt waar ik dat persoonlijk wel verwacht had. Wellicht is het daarom wel interessant; wat is de Achterhoek in geografische zin voor jou? Ik kom online heel vluchtig geen geweldige kaarten tegen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Heel wat werk dat je al in dit overzicht gestoken hebt, mede omdat je ook al diep graaft voor de jeugdelftallen. Er is gelukkig een bepaalde basis aanwezig, maar ook zeker ruimte om nog het één en ander te verbeteren. Wat meteen aangeeft dat dit wellicht een werk van lange adem wordt. PS: Dat was 'm ja! Ik had toen nog wel een uitzondering waarbij ik mezelf ook toeliet om ex-spelers aan te trekken, wat voor wat ademruimte zorgde. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Leuk om weer een novelle van jouw hand te zien en je kunt mij gaan rekenen tot een van je volgers. De eerste updates zijn leuk en bevatten bijzonder leuke challenges! Heel veel succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrisje1993 Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Leuke update. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 2 uur geleden zei Titan: een struggle wordt het zeker, haha. Ik ga in ieder geval geen spelers afkomstig uit Deventer weghalen, dus GAE hoeft zich geen zorgen te maken. Het is dat ik al wat anders ga doen als mijn main save en al een side save gestart ben om er naast te gaan doen. Anders was het wel een leuke geweest om dit met GAE te doen met alleen maar spelers uit Salland en het stuk Gelderland dat niet onder de Achterhoek valt richting Apeldoorn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 31 oktober 2023 Share Geplaatst 31 oktober 2023 Wat een bizar veel werk zeg. Je maakt het je niet gemakkelijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FMNOOB Geplaatst 1 november 2023 Share Geplaatst 1 november 2023 Wat een interessante uitdaging @Titan. Ik neem aan dat je ook een schaduwlijst gaat maken van potentiele Achterhoekers die je naar de Graafschap kan halen? Dat zal wel een flinke klus zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 1 november 2023 Share Geplaatst 1 november 2023 Goed gedaan dit maar dat moest ook wel, anders krijg je een uitdaging als deze niet gedaan. Wist niet dat er zoveel lokaal talent in de selectie zat bij De Graafschap en leuk om al die plaatsen hier uit de buurt eens voorbij te zien komen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Titan Geplaatst 1 november 2023 Auteur Share Geplaatst 1 november 2023 De olde leu en de spoarpotte Jonge spelers hebben begeleiding nodig van trainers, fitnesscoaches en fysiotherapeuten. Oudere spelers trouwens ook, want ik hoop bijvoorbeeld waardevolle krachten als Büttner en Fortes fit te kunnen houden het eerste seizoen. Wie zijn de olde leu – de oude mensen – die bij aanvang van de game onder contract staan? En nog belangrijker: wat is het Achterhoekse aandeel in het geheel? De staf (percentage Achterhoekers: 46%) Ook hier moet een eenvoudige tabel meer inzicht geven in hoe ik in game te werk wil gaan. Alle variabele stafleden (dat wil zeggen: de leden op wie je zelf invloed hebt bij het aantrekken, ontslaan of het verlengen van een contract) zijn op een rijtje gezet en waar nodig voorzien van de juiste geboorteplaats. Zodra ik dit in de pre-game editor door kan voeren, ga ik zien dat ik een jonge assistent-manager uit Doetinchem tot mijn beschikking heb. Als voetballer speelde hij in de marge van het regionale amateurvoetbal, maar als trainer timmert hij behoorlijk aan de weg met onder meer een master coaching aan het Johan Cruyff Institute en een dosis ervaring als jeugdcoach bij De Graafschap. Zo leidde hij het O15-elftal tweemaal naar het kampioenschap. Meer Doetinchems bloed is te vinden in de aderen van oud-tennisster Richel Hoogekamp en fysio Sander Hollman. Hogenkamp is overigens teammanager in plaats van trainer, maar dat valt waarschijnlijk niet aan te passen in de editor. Verder valt op dat er veel oud-spelers onder contract staan; iets wat ik alleen maar toe kan juichen. Dat uiteindelijk 46% van de stafleden uit de Achterhoek komt, stemt me eveneens tevreden. Eigenlijk zijn er twee dissonanten in dit gezelschap. De eerste is de Spaanse conditietrainer wiens contract eind dit jaar afloopt. Tegen die tijd zal hij ongetwijfeld vervangen gaan worden. De tweede is Peter Bijvelds. Niet dat hij niet aan de minimale criteria voldoet, hoor. Het probleem is dat hij bijna €15.000,- per maand vangt en daarmee de persoon is met het hoogste salaris binnen de hele club. Ter vergelijking: op de tweede plaats staat Mimoun Mahi met een maandsalaris van €9.750,-. Financiële uitdagingen Als het gaat om geld, dan zijn er de laatste jaren veel problemen geweest bij de Doetinchemse club. Nog altijd moet er voorzichtig worden omgegaan met de liquide middelen. Er staat bij aanvang van de game een slordige vier miljoen euro op de bank. Leningen zijn er niet. Echter, als ik kijk naar de vooruitzichten, dan zie ik dat we al dit jaar rode cijfers zullen moeten gaan schrijven. De salarislasten liggen hoger dan begroot – de begrote kosten worden met ruim €10.000,- per maand overschreden. Hierin ligt voor mij de eerste uitdaging. Enerzijds wil ik dit gedeelte gezond houden en anderzijds wil ik de regionale talenten binnenboord houden. Het transferbudget is vastgesteld op €150.000,-. Een mooi bedrag waar ik waarschijnlijk weinig tot niet aan ga komen dit seizoen. Dit geld besteed ik liever aan het uitbreiden van bestaande contracten en het verstevigen van de staf. Daarnaast hoop ik richting volgend jaar ook geld vrij te spelen door contracten van overbodige spelers af te laten lopen en waar mogelijk spelers te verkopen die niet aan mijn eigen voorwaarden voldoen. Ook zal het kritisch moeten blijven kijken naar de meerwaarde van enkele spelers, zeker wanneer promotie tot de mogelijkheden gaat behoren. Immers, bij promotie krijgt een groot deel van de selectie een salarisverhoging van maar liefst 25 procent. Al met al een paar mooie uitdagingen. Ik hoop dat ik kan voorkomen dat de club in het rood komt te staan. @19CH98: Merci! Haha, als dit allemaal rond is, dan zijn we heel wat maanden verder - als het überhaupt lukt - en waarschijnlijk ook heel wat punten verder. @Urbeto: Dat is een afweging geweest. Wat ik onder de Achterhoek laat vallen, laat ik in de volgende update zien. Nu alvast een korte toelichting op je vraag over Zevenaar. Ik heb getwijfeld dat gebied mee te nemen, omdat het qua inwonersaantal interessant is. Echter, Zevenaar valt volledig onder het gebied dat de Liemers wordt genoemd. Nu wordt Achterhoek en Liemers vaak in één adem genoemd, maar het lijven verschillende gebieden. Tegelijkertijd merk ik, als ik in dat gebied kom, dat de hang naar Vitesse groter is dan de hang naar De Graafschap, wat ook een afweging is geweest . Eigenlijk beschouw is het Achterhoekse grondgebied als het gebied tussen IJssel, Oude IJssel en Duitse grens. Hoe dan ook, het is moeilijk vast te stellen, omdat we het niet over een historische regio hebben. De Graafschap was dat wel - het graafschap waar nu Zutphen ligt. Toch nog een uitgebreider antwoord dan verwacht, haha. @Marius: Er zit wat tijd in de voorbereiding, maar dat is ook nodig met deze game, zeker als ik het zo puur mogelijk wil spelen. Het doet me zelfs overwegen om ook de selecties van Go Ahead, Vitesse, Zwolle en Twente nog te dubbelchecken . Ach ja, compleet wordt het nooit. @ElMarcos: Bedankt! Fijn dat je het weer wilt gaan volgen. @chrisje1993: Merci! @bas huijsmans: Het FM-seizoen is nog lang . Uit Apeldoorn en Deventer komen volgens mij behoorlijk wat spelers. Maar ja, daar wonen dan ook iets meer mensen. @Djurovski: Een man en zijn hobby, haha. @FMNOOB: Mwah, een schaduwlijst zou ik het niet noemen, maar ik ga wel met shortlisten werken. Wat die aanpak wordt, maak ik in de volgende update duidelijk! @De Raam: Volgens mij begon De Graafschap dit seizoen met zes geboren Doetinchemmers in de selectie, wat voor de club een unicum was. Vanwege financiële problemen hebben ze het langere tijd van de jeugd moeten hebben en kregen jongens als Brittijn en Haen meer kansen, wat zich nu uitbetaalt. @KayDeManaager @Fantasy @neva @Tim Windt @rich ruzzian @keano77 @MNie Geen tag meer ontvangen? Laat maar weten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 1 november 2023 Share Geplaatst 1 november 2023 Weer een leuk stukje weten te maken! Qua budgetten lijkt er mij niets aan de hand wanneer je gaat schuiven. 150.000 is namelijk meer dan die 10.000 per maand die je tekort komt. Daarnaast is er zoals je zelf al zegt veel talent aanwezig in de ploeg en dus kan je beter die contracten verlengen dan dat je jongens van buitenaf laat komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 1 november 2023 Share Geplaatst 1 november 2023 Je hebt er weer veel tijd en werk ingestoken en dat komt terug in de update, chapeau! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 1 november 2023 Share Geplaatst 1 november 2023 Mooi hoe jij je hobby hier uitgebreid laat zien Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Urbeto Geplaatst 1 november 2023 Share Geplaatst 1 november 2023 Dank voor je toelichting over de Achterhoek. Ik wacht de volgende update hierover nog even geduldig af Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten