Jump to content

[FM24] Dit is mijn game: een ode aan het groen en wit

Titan

Recommended Posts

image.png.23ee74d67d676ceeacd5158762d97d8f.png

Mien rikketik geet bommerdebom

De spanning zit erin bij iedereen die de Achterhoek een warm hart toedraagt. Zal het de blauwwitte brigade lukken om het groen en wit van de regio kleur op de wangen te geven? Bij elke wedstrijd staan de fans met een verhoogde hartslag op de tribune; elk doelpunt wordt met een intense vreugde onthaalt. Een achterstand betekent niet langer een zekere nederlaag – tot het allerlaatste fluitsignaal worden de spelers naar voren gedwongen door de tsunami aan geluid. Vermoeidheid is een gevoel dat je de volgende dag maar moet voelen. In deze update de ontknoping van het seizoen 2024-2025 en het verloop van de het bekertoernooi.

Transfers

Het was rustig in Doetinchem. Bennie Jolink was tevreden met de selectie zoals die er stond en was geenszins van plan hier in de winterstop iemand van buitenaf aan toe te voegen. ‘De jongs doot ’t hartstikke goed, doar goa ik gin nieje kearls an toevoegen’, antwoordde hij kortaf op een vraag van een verslaggever van de Gelderlander. Wel liet hij een aantal spelers vertrekken. Levi Schoppema, Ezra van der Heiden en Simon Colyn wilden graag meer speeltijd en voor hen werd een uitleenperiode geregeld bij respectievelijk Lommel SK, FC Eindhoven en FC Twente. Evenveel spelers vertrokken definitief uit Doetinchem, waaronder twee geboren Achterhoekers. Tygo Grotenhuis ging voor een kwart miljoen euro naar FC Twente en Anis Yadir vond voor €165.000,- zijn weg naar Den Haag. Beide spelers hoefden niet meer op speeltijd te rekenen bij De Graafschap, iets wat ook gold voor Donny Warmerdam. Serie C-club Catanzaro had €140.000,- over voor de verdedigende middenvelder. Vanuit het jeugdteam maakte Othniël Raterink de overstap naar het eerste elftal; het broertje van aanvaller Elie had zich sterk ontwikkeld en zal zijn kansen gaan krijgen.

Eredivisie – de kracht van het collectief

Het geheim van dit elftal? Het is een vriendenteam dat voor elkaar door het vuur gaat. Jonge spelers weten dat ze hun kansen krijgen, dus zij willen zich dolgraag laten zien tijdens de speeltijd die hun wordt toebedeeld. Tegelijkertijd zorgen de meer ervaren spelers voor de balans. Phillip Brittijn speelt zeer volwassen, terwijl Schenk, Van de Pavert en Kaak met hun leeftijd voor de nodige rust zorgen, ook al zijn ze voetballend wellicht minder.

De kracht van het collectief werd dit seizoen meermaals getoond. Het begon al in de eerste wedstrijd na de winterstop, waar de koploper op bezoek ging bij Ajax. Boyd Lucassen schoot in de eerste helft hard in de verre hoek raak, maar nog voor rust draaiden de Amsterdammers de score in hun voordeel via Toklomati en Sutalo. De eerste nederlaag van De Graafschap leek in de maak, tot Basar Önal zijn maatje Devin Haen in de slotfase de diepte instuurde: 2-2. Een nog treffender voorbeeld was het uitduel bij PSV. De Brabanders kwamen op een 2-0 voorsprong en leken daarmee de macht in de Eredivisie naar zich toe te trekken. De Superboeren bleven echter strijden. Eerst zette Sybrandry als hangende linksvoor Önal alleen voor Benítez: 2-1. Even later miste Lucassen dé kans op de 2-2; zijn strafschop werd gekeerd. Over en sluiten, zou je denken. Tot in de vijfde minuut van de extra tijd. Brittijn perst er een allerlaatste sprint over halve speelveld uit. Hij behoudt het overzicht en biedt Haen een niet te missen kans.

Spoiler

image.thumb.png.f8dd30a552a506f4a69ae83bf8c1d8c4.png

Verloren werd er ook. Eén keer om precies te zijn en wel tegen aartsrivaal Vitesse. In een wedstrijd die het aanziet niet waard was, kroonde Isimat-Mirin zich tot matchwinner door te scoren uit een corner. De selectie rechtte in de daaropvolgende wedstrijden de rug. Datzelfde gebeurde richting het einde van de competitie, toen de spanning vat leek te krijgen op de Superboeren. Met twee gelijke spelen achter elkaar kwam de spanning bovenin plotseling terug. Het zou toch niet? Nee, in de laatste thuiswedstrijd van het jaar werd Sparta met maar liefst 4-0 aan de kant gezet. Kampioen, op de eigen Vijverberg. Basar Önal, de twintigjarige aanvoerder, mocht de schaal in ontvangst nemen. Wat een beloning!

image.thumb.png.19ecacf39614608bb3ce73357e89038d.png

Beker – meer geluk in de tweede finale?

Over eventueel succes in het bekertoernooi van dit jaar had ik nog niets geschreven. Daarvoor is het nu de hoogste tijd, want het was spektakel alom. Via een zwaarbevochten zege op Cambuur en een eenvoudig potje tegen De Treffers trokken we naar FC Twente. In een ware kraker vochten we ons naar een prachtige overwinning. In de daaropvolgende kwartfinale speelden we weer een zware uitwedstrijd. AZ wilde nog iets van het al verloren gewaande seizoen maken en kwam tot twee keer toe terug van een achterstand. De 4-2 van Önal kwamen de Alkmaarders daarentegen niet meer te boven, ook niet met de late treffer van Poku.

De mooiste wedstrijd speelden we in de halve finale tegen Ajax. Halverwege het duel stond de brilstand nog op het scorebord, maar daarna ging het helemaal los op de kolkende Vijverberg. Berghuis opende de score die snel weer gelijk werd getrokken door Basar Önal. Haen zette ons op voorsprong, Huskovic maakte weer gelijk. Haen zette ons nog een keer op voorsprong, Sutalo kopte Ajax op gelijke hoogte. Nog een keer Haen dan, en Ajax? Ajax had het antwoord niet meer in huis.

image.thumb.png.a9c7c41e2a178da1f45274d97ab0d396.png

De finale was een herhaling van het affiche van afgelopen jaar; wederom mocht Feyenoord in het eigen stadion aantreden tegen ons. De wedstrijd zal door weinigen herinnerd worden, want het spel leek nergens op. Zoals iedereen verwachtte, wilden wij de verdediging potdicht houden. We hadden echter geen rekening gehouden met de krachtige kopbal van verdediger Trauner, die Feyenoord al na een kwartier op voorspong bracht. De ‘thuisclub’ ging plots volop verdedigen en voelde zich gesteund door het eigen Legioen. We kwamen er niet doorheen. Tekenend waren de statistieken: beide ploegen noteerden een xG dan onder de 1,00 lag. Voor het tweede jaar op rij verloren we zo de finale. Maar hé, we zijn verdorie kampioen!

image.png.7ab404680d9677a8b32a70f4103270f3.png

@Badmuts: het was een jaar waarin we veel op onze verdediging konden leunen, omdat we zwaar de underdog waren. Dat zal volgend seizoen anders worden, dus daar moet ik rekening mee gaan houden.

@neva: je gelooft het neva nooit! ;c 

@Marius: op dit moment hebben we de status of reputatie om zo aan te treden in de Eredivisie, maar ik verwacht dat dit komend seizoen niet meer gaat werken. Dit seizoen neemt niemand ons echter meer af!

@MNie: in de top komen is één, bij de top blijven wordt een andere uitdaging.

@19CH98: een screen van de xG heb ik helaas niet, omdat die direct na afloop van het seizoen verdwijnt. Wel heb ik er eentje die ik ergens in november of iets dergelijks heb genomen. Misschien geeft dat een mooi beeld. Zoals je ziet, is het best verdedigend ;c En een beetje geluk, dat ook.

Spoiler

image.thumb.png.82b681544703be1d4d3b1b542cdaad23.png

@Arezo: ga ik doen, Pietertje!

@Tim Windt: het was een abnormaal seizoen en ik kan nu al verklappen dat het volgend jaar anders verloopt, haha.

@ElMarcos: geen enkele verwachting, dat werkt wel op dit moment. Komend seizoen zullen we uit een ander vaatje moeten gaan tappen, maar eerst genieten van dit moment!

@De Raam: misschien zijn die beperkingen wel de kracht; er staat een zeer hechte spelersgroep waar vrijwel nooit gezeik is. Als er al een speler verongelijkt is, krijgt hij bijna niemand mee.

@FMNOOB @askat73 @chrisje1993 @Badmuts @MuseMouse @Reidar. @Gert @bas huijsmans @KayDeManaager @Urbeto  @Fantasy @keano77 @rich ruzzian @FlyD @Satioz @Djurovski

Liever geen tag bij elke update? Let me know!

Wat een krachttoeren! En toeval of geluk kan je dit toch niet meer noemen ... zeker niet als je ook nog eens dat bekerparcours in rekening brengt. Prachtige prestatie. Dit verhaal wordt binnen 50 jaar nog verteld in de Achterhoek!

image.png.23ee74d67d676ceeacd5158762d97d8f.png

Wi-j holt de bene d’r onder (en de gange d’r in)

Een beetje tempo kan geen kwaad, zo lang het maar met beleid gebeurt. Dat is enigszins mijn motto gedurende deze game. Het kan verleidelijk zijn om de ene na de andere Achterhoeker naar de club te halen, maar dan creëer je een selectie die gigantisch in disbalans is en waar de ene na de andere speler zoekt naar meer speeltijd. Dat valt te ondervangen door een zogeheten loan farm op te zetten – op zich zitten we voor boerderijen in een geschikte regio – maar daar heb ik simpelweg geen zin in. Waar ik wel zin in heb, is kijken naar hoe we ervoor staan bij de verschillende doelstellingen uit deze game.

Werken aan doelstellingen

Minstens honderd Achterhoekers hebben tien wedstrijden of meer voor De Graafschap gespeeld gedurende deze game.

Het eerste seizoen kwamen we tot twaalf spelers met minstens tien wedstrijden in de benen. Dit seizoen konden we daar acht spelers aan toevoegen, waardoor deze doelstelling voor 20% behaald is. In onderstaand overzicht valt te zien wie tot ‘de club van 100’ toegetreden zijn en wat zij qua scorend vermogen hebben betekend voor de club.

image.png.baeb27b726e3892795832634b919d296.png

Er wordt gedurende de game voor minstens honderd miljoen euro aan transferinkomsten gegenereerd door de verkoop van Achterhoekse spelers.

De eerste twee Achterhoekers zijn verkocht in deze game! Het waren geen grote namen: Anis Yadir en Tygo Grotenhuis. Samen leverden ze €415.000,- op. De weg naar de honderd miljoen is nog lang, zo lijkt het. Je kunt echter niet voorspellen hoe snel zoiets kan gaan. Op dit moment staan drie sterkhouders (Haen, Brittijn en Önal) in de belangstelling van clubs uit Saoedi-Arabië. Ik hoop hen echter nog een tijdje te kunnen behouden voor de club, omdat er weinig alternatieven aanwezig zijn van ongeveer hetzelfde niveau.

Minstens drie geboren Achterhoekers schoppen het tot het Nederlands elftal.

Brittijn, Haen en Önal doen mee bij Nederland U21, maar of dit ook gaat leiden tot een interlanddebuut, valt te betwijfelen. We gaan kijken hoe dit zich verder ontwikkelt.

Poképlayerchallenge.

Na zes spelers in het eerste seizoen wisten we in het tweede seizoen de zevende speler aan deze lijst toe te voegen. Anis Yadir was al een aantal wedstrijden onderweg en maakte onder zijn Marokkaanse (en uiteraard Nederlandse) paspoort de twintig wedstrijden compleet.

Alliteratiechallenge.

Bijna kan de eerste naam genoteerd worden: Sander Sybrandy. De van FC Twente gehuurde vleugelspeler kwam tot achttien wedstrijden. Nog twee te gaan, dus ik zal hem nog een keer moeten huren, of kijken naar een definitieve transfer.

Shoppen

We mochten het een en ander bijschrijven op de bankrekening, waardoor het bestuur iets meer transfergelden beschikbaar stelde. Ik was geenszins van plan met miljoenen te gaan smijten, want het verstand moet de boventoon blijven voeren. In totaal werden drie spelers naar de Vijverberg gelokt. De eerste mag geen verrassing heten: de zojuist genoemde Sander Sybrandy wordt definitief overgenomen van FC Twente. De Tukkers ontvangen €275.000,- voor de Zutphenees. Het waren niet de enige tonnen die naar Enschede werden gestuurd. Ook Mats Rots maakt de overstap naar Doetinchem. Het talentvolle broertje van Daan Rots (hopelijk kan ik hem ook ooit halen) kan het best uit de voeten als linksback. Voor Mats werd €375.000,- betaalt. Twente vraagt het tienvoudige voor Daan, dus daar wacht ik nog maar even mee.

Dat ik niet ver wilde gaan voor de andere Groenloër had alles te maken met de komst van Mexx Meerdink, zoon van een van de beste rechtsbuitens van De Graafschap ooit en geboren in Winterswijk – net als zijn vader, die al een tijdje jeugdtrainer is bij ons. Met de komst van Mexx is de familie weer aardig compleet, want ook Melle zien we terug in het B-team. Deze gegevens lieten me beseffen dat ik alleen Daan Rots nog moet halen om driemaal twee broers bij de selectie te hebben. Immers, Othniël en Elie Raterink komen eveneens uit één gezien. Enfin, die Mexx Meerdink kostte wel flink wat centen: €3.800.000,-. Bij de club stelden we nog een extra voorwaarde. De aanvaller moet op een snelcursus Achterhoeks, anders verstaat niemand hem hier.

Uitzwaaien

Voorzichtig neme we af en toe afscheid van enkele spelers die niet meer voor het eerste elftal in aanmerking komen en bovendien niet in de Achterhoek zijn geboren. Sam Bisselink is er daar eentje van. Het jeugdproduct mocht regelmatig ruiken aan het eerste elftal, maar tot een doorbraak kwam het nooit. Afgelopen jaar speelde hij al op huurbasis bij Dender in de Pro League (twee goals in dertig wedstrijden) en nu trekt de rechtsbuiten annex spits naar de Championnat National. Valenciennes had €150.000,- voor hem over. Meer geld bracht Iraaks international Blnd Hassan op. Ook hij doorliep de jeugdopleiding van De Graafschap en in de afgelopen twee seizoen kwam hij zeer regelmatig aan spelen toe. Met de komst van Meerdink en het doorschuiven van jeugdspelers verwacht ik echter steeds minder speeltijd voor Hassan. Famalicão beloonde zijn ontwikkeling door ons €1.300.000,- te betalen. Verder worden Simon Colyn (Dordrecht), Nigel van Haveren (Karela) en Levi Schoppema (Regensburg) verhuurd worden.

image.png.e05eab271f21b1ccba9224906e6734d8.png

Rust en regelmaat na vijf transferwindows in ruim twee jaar.

@De Raam: het was een onbeschrijflijk seizoen, iets wat ik niet snel nog een keer zie gebeuren! Feyenoord was voor het tweede jaar op rij de dwarsligger en ik ben benieuwd wat er in het derde jaar gaat gebeuren in de beker.

@Marius: op momenten zat het mee, maar het is inderdaad niet alleen maar geluk! Ik hoop dat ze over vijftig jaar nog veel sterkere verhalen kunnen vertellen in de Achterhoek!

@neva: ga wel FIFA spelen ;c.

@MNie: het is dat ik andere spellen toch niks aan vind, haha.

@Tim Windt: het was een seizoen om de vingers bij af te likken! Dit gaat zeker niet nog een keer zo gebeuren de komende tijd, ik neem aan dat we nu wel als de te kloppen ploeg worden gezien.

@Urbeto: die Köningen van de back-to-back, een mooi rijtje om aan toegevoegd te worden.

@19CH98: ik ben nooit zo'n fan van blindstaren op de xG, maar het geeft wel een aardig beeld van onze spelopvatting dit seizoen. Als we voor het doel komen, is het al snel gevaarlijk, terwijl we de tegenstander het idee gaven dat we überhaupt niet snel voor het doel zouden komen.

@ElMarcos: hehe, uitstekende woordgrap :D . De beker zal ooit nog wel een keer volgen!

@Badmuts: 'n John Deere! :D De tap heeft overuren gedraaid in Doetinchem.

@FMNOOB: de CL-tune op de Vijverberg, wie had dat ooit gedacht!

@askat73 @chrisje1993  @MuseMouse @Reidar. @Gert @bas huijsmans @KayDeManaager  @Fantasy @keano77 @rich ruzzian @FlyD @Satioz @Djurovski @Arezo @Blom

1 uur geleden zei Urbeto:

Heb je een screentje van Meerdink? 

Uiteraard! Loop iets verder in de game (niet meer dan een jaar, overigens), dus de data even afgeschermd. Hij heeft zich redelijk ontwikkeld dankzij de speeltijd én aanleren nieuwe positie.

Spoiler

image.thumb.jpeg.d164fd5c78e721f08cc468412257a2e6.jpeg

Edited by Titan

Je lijkt weer sterk gehandeld te hebben tijdens de transferperiode. Aan Meerdink gaat je zeker nog veel plezier beleven lijkt me, en dus is die zijn geld zeker waard. Ook mooi om de verdere evolutie qua objectieven te kunnen blijven volgen. Daar timmer je langzaam aan de weg omhoog.

image.png.cc0f653354b711b7086e51c13d0a3f34.png

De meesten vindt mien een idioot

Steeds meer collega-managers in de Eredivisie moeten plotseling een mening hebben over mijn aanpak. Ik zou niet openstaan voor invloeden van buitenaf. Veel successen waren alleen maar geluk. Ga zo maar door met goedkope oneliners. Ik kan er alleen maar om lachen, net als Bennie Jolink zou doen. Met de gehele club hebben we één missie en die missie wordt ondersteund door zowel het bestuur als de supporters. Spelers ontwikkelen via de jeugdopleiding, veel druk zetten en in een hoog tempo spelen. Het zijn precies die zaken waar men op de Vijverberg blij van wordt. Oh, over die Vijverberg gesproken: de beleidsbepalers hebben bedacht dat er een nieuw stadion gebouwd gaat worden. Vanaf het seizoen 2027-2028 spelen we voor 18.750 man in het De Graafschap Stadion. Helaas had ik in de pre-game editor niet goed genoeg gekeken naar de ambities van het bestuur, anders had ik deze gekkigheid kunnen voorkomen.

De jeugd

Nu we twee seizoenen verder zijn, is het leuk om weer eens naar het jeugdteam te kijken. Het oorspronkelijke O18-elftal heeft inmiddels de weg gevonden naar het B-team of het eerste. Alle 23 spelers die we nu bij de jeugd rond hebben lopen zijn dus newgens. Wat opvalt, is dat een aanzienlijk gedeelte gelukkig nog uit de Achterhoek komt, maar dat nog meer spelers van dorpen en steden verder uit de buurt zijn gehaald. We hebben zelfs een aantal internationale jongens mogen verwelkomen, onder wie een IJslander, een Amerikaan, twee Belgen, een Braziliaan en twee Surinamers. Degenen met een Nederlandse nationaliteit zou ik sowieso in kunnen zetten, ongeacht hun geboorteplaats. Voor degenen met slechts één nationaliteit is het even afwachten of ze er heil in zien om ook Nederlander te worden. Zo niet, dan wordt het een enkeltje transfermarkt.

image.thumb.png.6e82ff639d1b8e7f7ae46d4b668f1740.png

Nu mist in het bovenstaande overzicht het grootste talent, Ted Koenen. Deze tweebenige vleugelspeler werd binnengehaald als het grootste talent in jaren en ondanks zijn vijftien jaar werd hij bij aanvang van dit derde seizoen direct overgeheveld naar het eerste elftal. Voor hem heb ik een basisplaats in gedachten. Helaas kun je niet alles hebben, want Koenen is geen Achterhoeker, hoewel het slechts een paar kilometer scheelt. Hij is geboren in Apeldoorn, dat ik toch echt onder de Veluwe moet scharen. PSG en Inter tonen ondertussen al interesse, dus ik hoop hem zo snel mogelijk voor langere tijd aan de club te binden.

Ted Koenen

Spoiler

image.thumb.jpeg.c448ca1dbfc788b525bf9a9723e91368.jpeg

Nieuw seizoen, nieuwe status

Jetzt geht’s los! Bennie Jolink heeft er weer een half seizoen doorheen geknald met zijn jongens. De tactische aanpak is iets veranderd. De Graafschap speelt iets minder behoudend, omdat je niet voor eeuwig kunt vertrouwen op een solide verdediging. De kleine verandering leverde van augustus tot en met december voldoende spektakel op, getuige de aanzienlijke stijging van het aantal doelpunten voor én tegen ten opzichte van vorig jaar. In de openingswedstrijd werd trouwens de tweede hoofdprijs in de clubhistorie gepakt: de JC Schaal. In Doetinchem leek het duel na negentig minuten te worden beslist dankzij een schuiver van Haen. In de slotseconden van de extra tijd maakte Ivanusec echter nog gelijk, waardoor er strafschoppen moesten worden genomen. Namens de Superboeren miste alleen Xandro Schenk, de Rotterdammers zagen Dávid Hancko en Jon Gorenc Stankovic falen.

Wedstrijden voor de winterstop

Spoiler

image.thumb.png.265f97de8644426432a93acea663b453.png

Dit seizoen kampen we helaas met meer blessures. Daar is een logische verklaring voor: we spelen veel meer wedstrijden in verband met de Champions League. In Europa zijn we gekoppeld aan Köln, Monaco, Bayern, AC Milan, Valencia, Basel, Manchester City en Juventus. Een loodzware loting waar we vooral van moeten genieten. Dat het programma een wissel trekt op de uitslagen en de fitheid mag dus geen verrassing heten. Halverwege het jaar staan we op een nette tweede plek. Ik zou ervoor tekenen om deze positie vast te houden, want een tweede kampioenschap zie ik dit jaar niet gebeuren.

image.thumb.png.2f59b80ef3b4a94de8de3311038d283d.png

@neva: dat is weer een geluk van dicht bij Duitsland wonen :D Ja, Mexx had het over patta's, dus die kreeg gelijk een schop onder de kont van Tedje van de Pavert en zijn voetbalschoenen.

@Djurovski: het was een heerlijk seizoen, maar volgens mij ga jij met Groningen ook dicht in de buurt van zoiets komen! Mexx moet ff normaal doen, haha.

@Urbeto: reeds beantwoord :) .

@De Raam: gaaf! Ja, hij doet volgens mij ook veel met clinics en zijn eigen voetbalschool in Winterswijk, geloof ik. Lijkt me sowieso een sympathieke gast, lekker nuchter.

@Marius: alleen Meerdink is een directe aanwinst, de andere twee zijn er vooralsnog voor de breedte, wat ook belangrijk is. Er is nog een lange weg te gaan om alles compleet te krijgen.

@MNie: bedankt!

@MuseMouse: dat is wat deze game voor mij leuk maakt. Door de selecties goed in de gaten te houden (en dus veel voorwerk te verrichten) kan ik de doelstellingen zelf goed volgen. Bedankt!

@ElMarcos: met name het laten spelen van Achterhoekers gaat aardig. Nog een jaar of tien en ik kom dicht in de buurt van de honderd spelers met tien wedstrijden. Mexx is een directe aanwinst, daar ben ik erg blij mee.

@Tim Windt: elk jaar moet een verbetering worden. Sportief gezien niet per se, het gaat er nu om dat ik een CL-waardig team kan opbouwen de komende jaren.

@askat73 @chrisje1993 @Reidar. @Gert @bas huijsmans @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @rich ruzzian @FlyD @Satioz @Djurovski @Arezo @Blom @19CH98 @FMNOOB @Badmuts