Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] IFK Göteborg - En Supermakts Återkomst

MNie

Aanbevolen berichten

0.1Banner-IFKGteborg-EnSupermaktsterkomst.jpg.8748769ff0e6384cd4b9b195b43bec93.jpg

0.2Allsvenskan.jpg.ec8fe4df62dd8356ff40e52502827643.jpg

De transferperiode is weer gesloten en alle transfers die al afgerond werden door IFK Göteborg voordat manager Martijn Niew het roer overnam hebben plaatsgevonden. Vijf spelers kwamen de afgelopen maanden de club versterken en een nog groter aantal verliet de club. Nu deze transfers afgerond zijn kan de manager gaan bouwen aan het team dat hij voor ogen heeft, maar dan moeten de resultaten op het veld wel beter worden. De eerste tegenstander deze maand is Varsbergs BOIS dat zich in de onderste regionen van de ranglijst terug vind. Het duel zal een waar spektakelstuk worden waarin acht treffers gemaakt worden. De neutrale kijker zal genoten hebben van deze wedstrijd en de fans van IFK Göteborg kunnen ook met een tevreden gevoel naar huis keren, want er werd een 5-3 overwinning geboekt.

afbeelding.png.7c66289c8fb73356680884a34694e8d6.png

De supporters hebben reden voor een feestje na de 5-3 overwinning op Varsbergs BOIS

De eerstvolgende wedstrijd tegen Mälmo FF zal pas over twee weken zijn en de ploeg kan zich goed op het duel voorbereiden. Tijdens deze periode vind ook de jaarlijkse intake vanuit de jeugdopleiding plaats. Martin Hult wordt als grootste talent gezien, maar het zal zeer de vraag zijn of hij ooit aanspraak maakt op een stap naar het eerste elftal. Teleurstellende intake dus. De pijlen gaan alweer snel op het competitieduel met Mälmo FF. Tijdens het duel loopt de ploeg continu achter de feiten aan en daarom is iedereen bij IFK Göteborg tevreden met een gelijkspel. Het laatste competitieduel deze maand is tegen Brommapojkarna en de ploeg weet tijdens dit duel weinig kansen te creëren. Dat Pontus Dahlberg de beste speler aan onze kant was zegt alles over de wedstrijd, maar ondanks zijn goede spel weet hij een nederlaag niet te voorkomen. Het zal de laatste wedstrijd worden die Marcus Berg in actie komt voor de club, want hij stopt met voetballen.

000WedstrijdenSeptember.thumb.png.d098792d3746c21e19709fb031fa288a.png

001StandSeptember.png.e43fea25690cd6ab4bf2b549d8edf692.png

0.3SvenskaCupen.jpg.a9731a66be263c6c0bd62a7c925d6f17.jpg

Tussen de wedstrijden tegen Mälmo FF en Brommapojkarna wordt het bekerduel afgewerkt tegen Oskarshamn dat uitkomt op het derde niveau van Zweden. Op papier een makkelijke wedstrijd voor IFK Göteborg, maar met de vorm die wij dit jaar hebben is niets een zekerheidje. Deze wedstrijd is een mooi moment om talent Erik Nilsson weer een basisplaats te geven. De jongeling weet tijdens het duel zijn eerste treffer te maken voor de club en omdat het de enige treffer van de wedstrijd is zorgt hij daarmee ook voor de overwinning. Daarnaast wordt Erik Nilsson met zijn doelpunt de jongste doelpuntenmaker aller tijden van de club op de leeftijd van 16 jaar en 259 dagen. De ploeg van manager Martijn Niew plaats zich voor de groepsronde van de Svenska Cupen.

003WedstrijdenbekerSeptember.thumb.png.5ff4983a3c996b08803862cd8f372771.png

1.0Speelschema.jpg.fccc2d04bbb4679f1d8bff608ccc65bb.jpg

005Speelschema.thumb.png.aeb643cad6d7c504263f3d681214b78a.png

2.6Financien.jpg.fce22323be73f4f42a6b355dc6de1099.jpg

006Financien.thumb.png.bde097bc7c7bed5a7c3bd9ec46f990ac.png

2.7ReactiesTags.jpg.cb74a5b668572c5ed76c287aba38c9ca.jpg

@19CH98 Wij modderen een beetje door en er zal nog steeds wat moeten veranderen bij de club.

@DGremlin Met recht ups en downs en dat gaat nu ook zo door tijdens deze periode.

@Marius Er staat heel veel druk op en er moet wat veranderen. Het enige dat telt is winnen en de manier waarop maakt niet meer uit. Misschien eens minder mooi voetbal in Göteborg en meer op resultaat gericht.

@delichris Dat hoop ik ook, want de resultaten zijn niet in mijn voordeel met de verkiezingen op komst.

@Tim Windt Zeker broodnodig en dat blijft broodnodig ook! Het is allemaal nog heel wisselvallig op dit moment.

@ElMarcos Het is een heel rijtje als je het zo opsomt met dingen die mis kunnen gaan, maar met de juiste resultaten maak ik de kans het grootste om te blijven.

@FlyD @keano77 @KayDeManaager @Satioz @MarcFM1 @Boyzone @DemoN @chrisje1993 @bas huijsmans @Renato @Urbeto @OlaToivonen @Keeza @Rykjvk1 @Mordurette @Tim' @De Raam @Djurovski

Wil jij een tag of juist geen tag? Laat het gerust weten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Genoeg te doen nog bij de club. Het is nog ver weg maar zodra je eenmaal in de CL speelt gaat het erg snel.

Nu terug naar de realiteit. Misschien niet het beste seizoen maar zo slecht was het toch ook weer niet? Dit was toch ongeveer waar de club verwachtte te eindigen?  Europees voetbal lijkt heel ver weg maar de 7e plaats is nog wel haalbaar. Dan is het seizoen nog wel oke en bij aanvang van seizoen 2 kun je je spelersgroep helemaal naar jouw eigen hand zetten

De beker blijft natuurlijk de kortste route naar Europees voetbal

bewerkt door Thomassje123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb even weer bijgelezen. Dat is nog best spannend geworden, terwijl je zo goed begon! Hopelijk kan de weg naar boven ingezet worden maar met de huidige wisselvallige vorm lijkt het er op dat je niet veel plaatsen meer kunt pakken. 

Wel leuk om te lezen trouwens! En ergens ook wel mooi om te lezen dat het niet direct helemaal super gaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent door de in de beker en dat is alvast een goede stap. Met vier punten in de competitie lijkt er wat herstel plaats te vinden. Komende maand tref je een directe concurrent, twee op papier mindere broeders en dan kan het duel Hammerby ineens zomaar een duel worden tegen een nieuwe concurrent. Alle mogelijkheden dus om je positie wat te gaan versterken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

0.1Banner-IFKGteborg-EnSupermaktsterkomst.jpg.c685d670f5ee65a63cf91f0d79f27ba8.jpg

1.8Clubnieuws.jpg.81dd981d8ed1623a851ef8462c919599.jpg

Op 4 oktober 2023 vinden de verkiezingen plaats bij IFK Göteborg en wordt de nieuwe voorzitter bekend gemaakt. De huidige voorzitter Richahrd Berkling zal vertrekken bij de club. Alexander Lundgren weet de verkiezingen met een behoorlijke voorsprong te winnen. Naast het vertrek van de voorzitter zal ook algemeen directeur Håkan Mild de club verlaten en zijn plek wordt ingenomen door Marko milošević. De nieuwe voorzitter heeft direct een meeting gehad met manager Martijn Niew waarbij hij hem bedankt voor zijn geduld. De nieuwe voorzitter maakt bekend dat er geen plannen zijn voor investeringen. Qua ambities zet de nieuwe voorzitter wel hoger in, want Alexander Lundgren wilt dat de ploeg volgend seizoen al toewerkt naar plaatsing voor Europees voetbal en wilt vanaf het jaar 2027 mee doen om de titel.

000Verkiezingsuitslag.thumb.png.e014cdecfaa409631bf8478c0a9d1663.png

0.2Allsvenskan.jpg.c9f637efb08928259c28ad7222067592.jpg

De ploeg is bezig aan een betere periode en de eerste wedstrijd van oktober wordt gespeeld tegen Degerfors. Met nog zes wedstrijden op het programma is het belangrijk om tegen deze tegenstander drie punten te pakken. Spits Gustaf Norlin zorgt daarvoor met een doelpunt in de 87e minuut en bezorgt ons daarmee de overwinning. Een magere overwinning gezien wij 62% balbezit hebben gehad en 22 schoten (3,09xG) hebben afgevuurd. Na deze wedstrijd volgden de verkiezingen bij IFK Göteborg en er zal blijken wat voor effect dit op de ploeg heeft. Het zorgt met name voor een zenuwachtige wedstrijd tegen Kalmar FF waarin het alle kanten op kan gaan, maar waar wij dankzij een treffer van Arbnor Mucolli aan het langste eind trekken. De nieuwe voorzitter wordt getrakteerd op een zege van IFK Göteborg.

afbeelding.png.c8f53d7072dc655597302ee7e7c3a29e.png

Een supporter van IFK Göteborg viert feest na de wedstrijd tegen Kalmar FF

Met nog vier competitieduels te gaan staan wij op een keurige zesde plaats op de ranglijst. De doelstelling om in het linkerrijtje te eindigen lijkt dan ook haalbaar al is het gat naar beneden slechts drie punten, terwijl het gat met de plaats boven ons vijf punten bedraagt. Gustav Svensson ligt er de komende vier weken uit en zal daardoor waarschijnlijk niet meer in actie komen dit seizoen. Adam Carlén neemt zijn positie als verdedigende middenvelder over in de wedstrijden tegen Häcken. In onze thuishaven Gamla Ullevi laten wij de tegenstander alle hoeken van het veld zien en boeken wij het beste resultaat van dit seizoen, een 3-0 overwinning. Hammarby is de volgende tegenstander en dat betekent dat wij het als nummer zes van de ranglijst spelen tegen de nummer vijf op de ranglijst. Slechts twee punten is het verschil tussen de ploegen en na drie minuten zet Hussein Carneil ons op voorsprong. Een voorsprong die niet vastgehouden wordt en zo blijft het gat twee punten tussen de clubs.

001Wedstrijdenoktober.thumb.png.2d5043e78a5f292ef3d502974dc4425d.png

Voor aanvang van de laatste twee wedstrijden in de Allsvenskan is duidelijk dat wij aan de doelstelling om een plek in de bovenste helft van de competitie te bemachtigen voldoen. Voor manager Martijn Niew zal dit vooral een opluchting zijn na een moeizame reeks halverwege de competitie, maar de ploeg lijkt daar goed van hersteld te zijn. De resterende wedstrijden kunnen uitgespeeld worden en er zal wellicht al gekeken worden naar het volgende seizoen. De manager krijgt de kans om de selectie naar zijn hand te zetten, maar zal dit met beperkte middelen moeten doen.

000Doelstellingbehaald.thumb.png.a83444ca7d12b9577267146d2f041e03.png

Dat de doelstelling van het seizoen gehaald is betekend allerminst dat manager Martijn Niew zeker is van zijn baan. Zijn baanstatus is nog steeds onzeker en in de laatste twee wedstrijden zullen goede resultaten behaald moeten worden. Tegen IFK Värnamo zullen drie punten gepakt moeten worden en de sterkste elf die fit zijn worden het veld opgestuurd. Linksbuiten Hussein Cornell weet na een half uur de scoren te openen en in de tweede helft maakt spits Gustaf Norlin de verlossende 2-0. Voor de laatste wedstrijd keert Gustav Svensson terug in de basis. Wij staan op gelijke hoogte met Mjällby voor aanvang van de wedstrijd en met Hammarby dat boven ons staat is het verschil twee punten. Die laatste club verliest de laatste wedstrijd tegen de nieuwe kampioen Elfsborg, maar omdat wij onze wedstrijd gelijk spelen tegen Mjällby blijven wij op de zesde plaats staan.

001Wedstrijdennovember.thumb.png.c897887a549ff0ceac60c965a535d8f5.png

002Standnovember.png.8e5e9d353fa5d4d7d6b43c3fc4bcb262.png

1.3Selectie.jpg.e071bdd1971eddcd1d3b51c44a4d7bfb.jpg

Nu het seizoen erop zit worden de individuele prijzen uitgereikt en verdediger Johan Bångsbo is uitgeroepen tot talent van het jaar in de Allsvenskan. De 20 jarige verdediger kwam tweeëntwintig wedstrijden als basisspeler in actie en mocht zesmaal als invaller binnen de lijnen komen. Met een 7,05 als gemiddelde beoordeling behoorde hij tot de uitblinkers van IFK Göteborg en dat ziet hij beloond worden met deze individuele prijs. Doelman Pontus Dahlberg grijpt net naast een individuele prijs en wordt tweede in de verkiezing om doelman van het jaar in de Allsvenskan. De doelman heeft samen met middenvelder Anders Trondsen de meeste wedstrijden (31) gespeeld. Met elf doelpunten is rechtsbuiten Eman Marković de topscoorder van dit seizoen en linksbuiten Hussein Carneil heeft samen met middenvelder Kolbeinn Þórðarson de meeste assists (5) afgeleverd. Spits Gustaf Norlin eindigt het seizoen met een xG van 7,95 en dat is ruim boven de 1,73 die hij in juli had.

003Statistiekenspelers.png.e389bc9f00422ba4c2e1d362e987b7f0.png

004StatistiekenJohanBngsbo.thumb.png.faf35e11469870aeeabdd804012c4aa7.png

De statistieken van Johan Bångsbo

2.4Doelstelling.jpg.6530e60b1b68ed542c45a637365220be.jpg

Met het eindigen op de zesde plaats in de Allsvenskan behalen wij onze doelstelling en eindigen wij boven de voorspelde negende plaats op de ranglijst. Met een nieuwe voorzitter komen ook nieuwe ambities en voorzitter Alexander Lundgren heeft torenhoge ambities met de club. Aankomend seizoen moet IFK Göteborg in de bovenste helft van de competitie eindigen en de twee jaar daarna moet Europees voetbal gehaald worden. De club zal over vier jaar mee moeten strijden om de titel en vanaf dat moment moet dat jaarlijks de doelstelling zijn. Voor manager Martijn Niew betekent dat het rustig opbouwen van de club, zoals dat toegezegd werd door de vorige voorzitter verleden tijd is. Dit betekent dat de technische staf terug naar de tekentafel moet om aan de ambities van de voorzitter te voldoen.

005-5jarenplan.thumb.png.5358c0129949067f6a12a46743a5730e.png

2.6Financien.jpg.fbb1df732f3871695ae1a1c15f98b824.jpg

006Financien.thumb.png.2adf1db2e5e10f05606338ff94bb58d6.png

2.7ReactiesTags.jpg.30b5377ccb2ae37cdee44dd73fe79a24.jpg

@Urbeto Zij hebben een ongekend sterk seizoen gedraaid en zijn knap tweede geworden. De laatste periode hebben wij zelf ook nog behoorlijk gepresteerd en daarmee eindigen we op een mooie zesde plaats.

@19CH98 Het is een seizoen met ups en downs, maar onderaan de streep mogen we denk ik tevreden zijn met hoe het gegaan is.

@Marius Het was zeker een prima periode, maar zelf vind ik het nog allemaal wat wisselvallig. Het bekertoernooi vind ik trouwens wel apart, want die loopt niet tijdens een seizoen lijkt het. De groepsfase vind pas plaats in februari en maart van het volgende jaar.

@Thomassje123 Het was zeker zo slecht nog niet, maar er zat wel een hele spannende periode tussen hoor. Ontslag was echt heel erg dichtbij, maar voorlopig lijk ik door het oog van de naald te kruipen. Ik verwacht ook dat als er Europees voetbal gehaald wordt de groei ook zal versnellen, maar zo ver zijn we nog niet.

@delichris Het heeft echt niet veel gescheeld of ik had eruit gelegen, want ik heb er zelf een gesprek over gehad om mijn baan te redden. Zo dichtbij ontslag hoop ik niet nog eens te komen, maar met de ambities van de nieuwe voorzitter sluit ik het ook niet uit.

@Rykjvk1 Het begin was enorm goed en dat bracht verwachtingen met zich mee waar de spelers duidelijk niet mee om konden gaan. Aan het eind van het seizoen kunnen wij wel concluderen dat het op zich een zeer degelijk seizoen was en ik heb nauwelijks invloed gehad op de selectie dit seizoen.

@ElMarcos Het restant van het seizoen verliep een stuk beter waardoor wij op een mooie plaats terecht zijn gekomen. Al met al mag ik redelijk tevreden zijn met hoe het gegaan is, ondanks dat er een hele spannende periode tussen zat.

@DGremlin Gelukkig is het gelukt om de weg naar boven weer te vinden, maar wat zat er een spannend gedeelte in het seizoen waar mijn baan erg onzeker was.

@Djurovski Dat Marcus Berg zou stoppen wist ik al aan het begin van dit avontuur en dat is dan ook de reden waarom hij weinig in de basis is gestart bij ons.

@FlyD @keano77 @KayDeManaager @Satioz @MarcFM1 @Boyzone @DemoN @chrisje1993 @bas huijsmans @Renato @OlaToivonen @Keeza @Mordurette @Tim' @De Raam @Tim Windt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

0.1Banner-IFKGteborg-EnSupermaktsterkomst.jpg.7d26e50f831a315a994edd86c9fb558e.jpg

2.2Faciliteiten.jpg.f93bcf31efbdec830220c73b76645b43.jpg

De staf kan onder leiding van manager Martijn Niew de pijlen richten op het nieuwe seizoen. De ambities van de club zijn hoog en de doelstellingen voor de lange termijn zijn niet gewijzigd. Directeur voetbalzaken John de Jong heeft bekend gemaakt dat het budget voor de jeugdopleiding omhoog gaat en daarmee is een belangrijke stap in de juiste richting gezet. De club moet de beste jeugdspelers aan de club weten te binden en ervoor zorgen dat alles aanwezig is om hun maximale potentie te benutten. De club hoopt met deze stap de rivalen in te halen en staat een gepaste verhoging direct toe. De aankomende jaren zal de club er alles aan doen om verdere investeringen in de faciliteiten te bewerkstelligen.

afbeelding.png.9311f8fdad1abff62cbc7a7b50e1250a.png

Trainers van IFK Göteborg geven uitleg aan spelers uit de jeugdopleiding

1.3Selectie.jpg.2e4560e628b0f232c07de5533401124e.jpg

De samenstelling van de selectie voor het volgende seizoen heeft prioriteit voor manager Martijn Niew en allereerst wordt er onderhandeld met de spelers waarvan het contract binnenkort afloopt onderhandelt over een nieuw contract. De eerste speler die zijn aflopende contract met één jaar verlengd is aanvoerder Oscar Wendt die zijn carrière lijkt af te sluiten bij de club. Een andere belangrijke schakel die bijgetekend heeft is Kolbeinn Þórðarson die halverwege augustus aansloot bij de selectie. In de elf wedstrijden die hij in actie kwam maakte hij een uitstekende indruk met een gemiddelde beoordeling van 7,02. Daarnaast worden er nog contracten verlengd van diverse jeugdspelers en stafleden. De club maakt verder bekend dat het transferbudget voor het nieuwe seizoen wordt vastgesteld op €4.050.000,-, maar dat het bedrag nog kan bijgesteld worden op basis van de seizoensdoelstellingen.

001OscarWendt.thumb.png.5225b3f34c14c9ad3a400a3082e20e2d.png

Profiel Oscar Wendt

002Kolbeinnrarson.thumb.png.a8a13a595cc14b187b1a38dc1ab31658.png

Profiel Kolbeinn Þórðarson

0.3SvenskaCupen.jpg.d5545369a3aa5491327f40faa4965e08.jpg

Eind november vind de loting voor de groepsfase van de Svenska Cupen plaats. IFK Göteborg wordt ingedeeld in groep vijf en treft een relatief eenvoudige groep. In de groepsfase treffen wij Degefors dat op de elfde plaats eindigde in de Allsvenskan. Eskilsminne IF en Ljungskile SK zijn de andere tegenstanders in de groepsfase en komen beide uit in de Ettan Södra. De nummer één van de groep plaatst zich voor de kwartfinale van de Svenska Cupen.

003LotingSvenskaCupen.png.062fc440d13604560359c95a281b3de8.png

De loting van de groepsfase van de Svenska Cupen

2.7ReactiesTags.jpg.90473207e05bb7238313495cb85ac5da.jpg

De novelle had even een kleine break, maar dat had een goede reden, want ik ben een paar dagen met het gezin en mijn ouders naar de Ardennen geweest. Heerlijk genoten, maar ook wel weer lekker om thuis te zijn hoor!

@De Raam Zeker behaald, maar zoals gezegd met hangen en wurgen! Ik vind de ambities van het nieuwe bestuur misschien wat te ambitieus, dus ik voel wel extra druk. Als ze me de middelen geven die ik nodig heb dan kan ik me er wellicht in vinden.

@Tim' We hebben het zeker goed afgerond nog en lang leek het daar niet op. Nu de selectie rond maken voor volgend seizoen.

@19CH98 We hebben een goede reeks neergezet en nu moet er ook een betere selectie neergezet worden.

@Urbeto Gedurende het seizoen leken wij wel in dezelfde problemen te komen, maar uiteindelijk wisten we op tijd weer de weg omhoog in te zetten, waardoor we een zeer realistisch seizoen gedraaid hebben.

@Tim Windt Zeer positief afgesloten. Dat doorbouwen begint met het rondmaken van de selectie en de nodige contracten zijn daarvoor verlengd.

@DGremlin Daar ben ik zelf ook blij mee, want ik heb mij echt afgevraagd of ik ontslagen zou worden gedurende dit seizoen.

@Thomassje123 Met de zesde plaats kan ik enkel tevreden zijn natuurlijk, zeker na de enorme dip die wij hebben doorstaan. Europees voetbal is volledig afhankelijk van hoe wij de selectie kunnen versterken. Al ben ik met het transferbudget zeer tevreden en moet er ook iets mogelijk zijn,

@delichris Doorwerken naar een betere selectie is altijd een doelstelling en het liefst los ik dat intern op natuurlijk. Dat lijkt nu nog niet mogelijk, dus moet ik op zoek naar gerichte versterkingen. Er is wel een mooi budget voor om dat te doen, dus nu op zoek naar de juiste spelers.

@Djurovski Met die nieuwe eigenaar komen ook nieuwe ambities en die zijn wel behoorlijk te noemen vind ik. Daarom moet de selectie ook een niveau omhoog en daarvoor moet ik op zoek naar goede versterkingen.

@ElMarcos Het biedt zeker hoop hoe wij geëindigd zijn, maar de dip midden in het seizoen moeten wij ook niet vergeten. De nieuwe voorzitter legt in mijn ogen onnodige druk op door binnen enkele seizoenen al Europees voetbal en meestrijden om de titel te eisen, maar goed voor een club als IFK Göteborg moet dan ook eigenlijk een standaard doelstelling zijn, maar of het realistisch is op dit moment... Ik ga wel vasthouden aan mijn eigen visie en hopelijk komt dat niet in de knel onder de nieuwe voorzitter.

@Kyrill Bij deze de dag, welkom terug weer en bedankt voor het compliment!

@FlyD @keano77 @KayDeManaager @Satioz @MarcFM1 @Boyzone @DemoN @chrisje1993 @bas huijsmans @Renato @OlaToivonen @Keeza @Mordurette @Marius @Rykjvk1

Link naar opmerking
Deel via andere websites