Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa League 2019/2020

007mark

Aanbevolen berichten

29 minuten geleden zei Barteh:

Dat is ook wel de ergste gayterm die ik ooit heb gezien hoor. Alleen bij VI voorbij zien komen gelukkig. 

Al is het voor Feyenoord te hopen de komende jaren dat je met een 5e of 6e plek in Nederland nog aan de EL mag meedoen. ;)

Je vergist je met PSV denk ik...

giphy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sowieso is de coëfficientenpolonaise iets van de voorrondes en de eerste 2 rondes in de groepsfase. Daarna is het niet meer dan punten sprokkelen geweest.

8. België 37.700 (+0,2)

Club Brugge - Manchester United 1-1

AS Roma - AA Gent 1-0

Eigenlijk nog niet eens zo slecht. Gewoon Europese subtopploegen waartegen gespeeld wordt. Echter hebben beide Belgische teams een heel matige uitgangspositie voor de return. 

9. Nederland: 35.350 (+0,2)

Getafe - Ajax 2-0

AZ - LASK Linz 1-1

Man man man, je ziet het ook gewoon aan komen he. Beide ploegen niet in vorm, met tegenstanders die gewoon een goed jaar hebben. Normaal gesproken niet de meest aansprekende namen, maar de kans is wel groot dat er geen enkel team uit Nederland de laatste 16 gaat halen.

10. Oekraine: 33.900 (+0,4)

Shakhtar Donetsk - Benfica 2-1

Knappe overwinning, al hebben de Portugese wel een belangrijk uitdoelpunt gemaakt. Kan dus nog van alles gebeuren (zo, die zit). Vooralsnog geen probleem mocht Oekraine weer over Nederland heen gaan trouwens. Verliezen komend jaar namelijk weer veel punten van 5 jaar geleden (9.8), dus komt wel weer goed.

11. Turkije: 32.800 (+0,0)

Sporting CP - Istanbul Basaksehir 3-1

Geen punten voor Turkije deze week, al is dat ook niet makkelijk met slechts één resterende deelnemer. Wel een uitdoelpunt, maar thuis zal er hoe dan ook minimaal 2 keer gescoord moeten worden tegen Sporting. Overigens heeft Portugal een sterk jaar, en kunnen inlopen op de 5e plek van Frankrijk. Verschil is weliswaar nog 5.8 punten, maar Portugal heeft nog 4/5 teams, en Frankrijk 2/6. Een Portugese overwinning levert dus ook meer op dan een Franse overwinning.

12. Oostenrijk: 32.325 (+0,2)

Eintracht Frankfurt - RB Salzburg 4-1

AZ - LASK Linz 1-1

Lijkt mij een kansloze zaak voor Salzburg, waar Linz zich echter wel een prima uitgangspositie heeft verschaft. Echter zullen ze nog 5 overwinningen en een gelijkspel moeten halen, voordat Oostenrijk Nederland inhaalt, mocht Nederland geen punten meer halen. Lijkt mij erg veel in dit sterke EL-deelnemersveld.

Conclusie: Geen beste week natuurlijk, maar zelfde geld voor de concurrenten. EL-deelnemersveld is zoals gezegd erg sterk, dus verwacht ook niet één van de concurrerende landen de eindwinst binnensleept.

Overigens wil ik weer even Schotland eruit halen. Nu Rangers weer langzaam terugkomt op hun oude niveau, pakken ze samen met Celtic echt enorm veel punten. Staan nu al op 9.25 punten, waardoor ze van plek 20 naar plek 14 op de lijst zijn gestegen. Ook beide gewoon kan om nog een ronde door te gaan.

Tot volgende week! Zal over een maandje ook even de concurrerende landen bekijken als het gaat om Europese plaatsen door wie deze gaan worden ingevuld voor het komende seizoen. 

bewerkt door 007mark
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei 007mark:

Overigens wil ik weer even Schotland eruit halen. Nu Rangers weer langzaam terugkomt op hun oude niveau, pakken ze samen met Celtic echt enorm veel punten. Staan nu al op 9.25 punten, waardoor ze van plek 20 naar plek 14 op de lijst zijn gestegen. Ook beide gewoon kan om nog een ronde door te gaan.

Dat is waar, maar het zorgwekkende is natuurlijk dat ze nooit meer dan twee clubs gaan krijgen die punten pakken. Nu mogen ze volgend seizoen vijf clubs Europa insturen, waardoor ze meer zeges voor evenveel punten nodig hebben (punten wordt gedeeld door aantal deelnemers). Merk je in FM ook altijd, stijgen is niet eens zo heel lastig, maar een positie behouden echter wel indien jouw club de enige is die punten pakt. 

Verder goed gewerkt ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Sophomore:

Dat is waar, maar het zorgwekkende is natuurlijk dat ze nooit meer dan twee clubs gaan krijgen die punten pakken. Nu mogen ze volgend seizoen vijf clubs Europa insturen, waardoor ze meer zeges voor evenveel punten nodig hebben (punten wordt gedeeld door aantal deelnemers). Merk je in FM ook altijd, stijgen is niet eens zo heel lastig, maar een positie behouden echter wel indien jouw club de enige is die punten pakt. 

Verder goed gewerkt ;c

Komend jaar mogen ze er 'gewoon' nog maar 4. De startbewijzen voor het Europees seizoen van 2020/2021 worden namelijk verdeeld over de eindranking na het seizoen 2018/2019. Dit seizoen hoort daar dus nog niet bij.

Verder heb je gelijk inderdaad. Vanaf plek 3 in Schotland lijkt het helemaal nergens op en zullen ook de grootste moeite hebben om zich door de voorronden te spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Sophomore:

Nog steeds van mening dat een goede tweede keeper onzin is @Hwb;c? Niet om je erop terug te pakken, maar vind dat nog steeds zo'n fascinerende mening. 

Ja, de uitslag was met Onana of een betere 2e keeper (maar minder dan Onana) niet anders geweest. Ik denk dat Ajax in plaats van Varela nu meer gehad aan een extra fatsoenlijke buitenspeler of middenvelder. Het probleem deze wedstrijd zat echt niet op doel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Hwb:

Ja, de uitslag was met Onana of een betere 2e keeper (maar minder dan Onana) niet anders geweest. Ik denk dat Ajax in plaats van Varela nu meer gehad aan een extra fatsoenlijke buitenspeler of middenvelder. Het probleem deze wedstrijd zat echt niet op doel.

En dat terwijl toch 90% hier in de zomer een extra middenvelder onnodig vond en in de winter het halen van Babel ontzettend logisch vonden.

Een fatsoenlijke tweede keeper is voor een topclub overigens wel gewoon echt nodig. Als Ajax zijnde kan je in Nederland nog weg komen met een nog wat prille, jonge maar wel talentvolle tweede keeper. Maar als Manchester United bijvoorbeeld moet je toch echt gewoon een tweede man hebben die er gewoon kan staan als het nodig is. Daarom zie je ook vaak van die hele oude, ervaren keepers bij topclubs. Die gaan niet morren en bieden zekerheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-2-2020 om 22:26 zei Zeus:

En dat terwijl toch 90% hier in de zomer een extra middenvelder onnodig vond en in de winter het halen van Babel ontzettend logisch vonden.

Een fatsoenlijke tweede keeper is voor een topclub overigens wel gewoon echt nodig. Als Ajax zijnde kan je in Nederland nog weg komen met een nog wat prille, jonge maar wel talentvolle tweede keeper. Maar als Manchester United bijvoorbeeld moet je toch echt gewoon een tweede man hebben die er gewoon kan staan als het nodig is. Daarom zie je ook vaak van die hele oude, ervaren keepers bij topclubs. Die gaan niet morren en bieden zekerheid.

Ik vind het halen van Babel in beginsel ook nog steeds geen gekke zet. Maar het seizoen beginnen met Promes en Neres (plus Lang) en in de winter Babel erbijhalen (en Lang laten vertrekken), is gewoon kwantitatief matig bezet. Daar had sowieso nog iemand bij gemogen. Middenvelder leek niet nodig, maar Marin valt tegen en Eiting was er lang uit. Dan wordt de spoeling alweer een stuk dunner.

Ik snap overigens de pleidooien voor een goede tweede keeper wel. Het risico zonder is gewoon best groot, want in potentie kost het je veel als de eerste keeper er lang uit ligt. De kans daarop is echter enorm klein. Eerste keepers zijn zelden langdurig geblesseerd en zeker bij topclubs is het aantal wedstrijden (al is dat in de PL misschien groter) waar het uitmaakt wie er op doel staat gering. Zeker als je kijkt naar de kosten op lange termijn en je zet dat af tegen de opbrengsten, denk ik echt dat je met dat geld dingen kunt doen die veel meer opleveren.

Laten we het heel concreet maken. Ajax heeft met Bruno Varela een tweede keeper gehaald. Die loopt nu ruim een jaar rond. In dat jaar heeft hij 2 relevante wedstrijden gespeeld. Allebei verloren. Zou Ajax met Scherpen of Kotarski als tweede keeper met 3 of 4 - 0 van Getafe hebben verloren (en zou dat hebben uitgemaakt voor doorgaan in de EL)? Maakt het uit of Ajax met 2-1 of 3-1 van Groningen verliest? Dus wat heeft Ajax nu aan het halen van Varela gehad, ten opzichte van de kosten die gemaakt zijn.

En dan heb ik het alleen over het afgelopen jaar. Laten we eens verder terugkijken:

Lamprou ('17-'19): overbodig

Boer ('14-'17): 2x ED (beide uitslagen irrelevant voor eindstand competitie) 1x EL (uitslag irrelevant voor eindstand poule).

Verhoeven ('09-'12): 3x ED (winst, gelijk, verlies. Kan bepalend zijn geweest voor eindstand competitie; vraag is of uitslagen anders geweest zouden zijn met eigen jeugd); 2x EL (1x winst, 1x dik verlies). Was zelfs 3e keeper dat seizoen.

Graafland ('10-'11): Geen wedstrijd gekeept. Werd als 3e keeper vastgelegd.

En zo kun je verder teruggaan (Vonk die nog eens terugkwam, Heijblok, Gentenaar die kwam terwijl je Stekelenburg en Vermeer had). Ik zie vrij weinig dat deze keuzes rechtvaardigt. Verhoeven werd nota bene gehaald terwijl je Stekelenburg en Vermeer als keepers had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Sophomore:

Dat snap ik opzich wel, vrij belangrijk voor de Europese geldstromen. Maar snap niet dat je perse voor andere clubs moet zijn uit 'jouw' land. Of ik zometeen wel of niet voor AZ juich, heb niet de illusie dat ze het daardoor beter/slechter gaan doen. 

Voor mij is het heel simpel; elke cent die Ajax, AZ of PSV verdient aan een Europese campagne verslechtert de concurrentiepositie van Feyenoord. Dus wmb mogen die er allemaal in de eerste voorronde uit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei PJHoutman:

Voor mij is het heel simpel; elke cent die Ajax, AZ of PSV verdient aan een Europese campagne verslechtert de concurrentiepositie van Feyenoord. Dus wmb mogen die er allemaal in de eerste voorronde uit.

Dan heb je een hele fijne avond tot nu toe :classic_tongue:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei PJHoutman:

Jij bent voor nooit meer Europees voetbal voor Feyenoord?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar in de zomer nog de coëfficientenpolonaise werd gedanst na overwinningen op nietige clubjes als BK Häcken, FK Haugesund, Dinamo Tblisi, FK Mariupol en Hapoel Beer Sheva, werd het voor de Nederlandse clubs al direct een stuk lastiger wanneer er tegenstanders op het programma kwamen die nog niet eens Europese subtop zijn. 

We kunnen concluderen dat de halve finaleplaats van Ajax vorig jaar een incident was, en dat het Nederlandse voetbal nog een lange weg te gaan heeft voor het zich weer definitief kan meten met andere subtoplanden in Europa. De realiteit is dat er ook dit jaar gewoon is verloren van heel matige clubjes als FC Basel, Zrinjski Mostar, Young Boys, LASK Linz en Getafe.

Was er dan niets positiefs te melden? Jawell, want na 10 Europese wedstrijden zonder Nederlandse overwinning, wist Ajax in ieder geval een winstpartij te noteren. Voor wat het waard is. Daarnaast heeft Nederland dit jaar een totaal van 9.4 punten behaald, het meeste sinds het seizoen 2011/2012. Toen werden er 13.6 punten verzameld, omdat 4 Nederlandse deelnemers wisten te overwinteren (Ajax, AZ, PSV, FC Twente), en AZ ook de kwartfinale van de EL wist te bereiken. Overigens was dit ook het jaar van een knipoog-Kroaat.

8. België 37.900 (+0,2)

Manchester United - Club Brugge 5-0

AA Gent - AS Roma 1-1

Beide ploegen dus uitgeschakeld. België haalt dit jaar een totaal van 7.6 punten.

9. Nederland: 35.750 (+0,4)

Ajax - Getafe 2-1

LASK Linz - AZ Alkmaar 2-0

Beide ploegen dus uitgeschakeld. Nederland haalt dit jaar een totaal van 9.4 punten. Op de lijst van volgend jaar (wanneer de resultaten van 5 jaar geleden worden weggestreept) staat Nederland slechts 0.5 punten achter België.

10. Oekraine: 34.100 (+0,2)

Benfica - Shakhtar Donetsk 3-3

Knap om door te gaan tegen Benfica. Met 4 extra overwinningen zal Oekraine uitkomen op 35.7 punten, dus haalt het Nederland nog steeds niet in. Geen enkele reden tot paniek dus. 

11. Turkije: 33.200 (+0,4)

Istanbul Basaksehir - Sporting CP 4-1 n.v.

Ook heel netjes gedaan. Hopelijk loten ze tegen Shakthar, of krijgen ze gewoon beide een loodzware loting.

12. Oostenrijk: 32.925 (+0,6)

RB Salzburg - Eintract Frankfurt 2-2

LASK Linz - AZ Alkmaar 2-0

Door een storm werd RB niet gespeeld, halen ze vandaag in. LASK dus door, al kan ik mij haast niet voorstellen dat ze nog heel veel verder gaan komen in dit toernooi.

Conclusie: Het totaal aantal punten is gewoon goed, maar had echt beter gekund. Vooral voor de CLUBcoëfficienten had dit positieve gevolgen gehad, zodat Nederlandse clubs tijdens de voorrondes komende jaren in ieder geval steeds een geplaatste status zouden hebben. Voor PSV, Feyenoord en AZ is dit geen zekerheidje (AZ verliest veel punten komend jaar). Het directe CL-ticket voor de kampioen van 2021/2022 lijkt mij echter wel veiliggesteld, want zie niet 2 van de achtervolgende landen nog over Nederland heen gaan. Zijn veel overwinningen voor nodig, en het deelnemersveld in de EL is vrij sterk. Overigens ligt er wel nog een bonus van 0,4 klaar als er kwartfinale EL behaald wordt als ik mij niet vergis.

NB: Heb Portugal trouwens even goed gejinxd vorige week. Braga, Porto, Sporting CP en Benfica zijn allemaal uit het toernooi geknikkerd door respectievelijke Glasgow Rangers, Bayer Leverkusen, Istanbul Basaksehir en Shakthar Donetsk. Een nachtmerrie dus voor de Portugezen.

@cimbomcu @Sophomore @himan @Erwin.

bewerkt door 007mark
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei 007mark:

We kunnen concluderen dat de halve finaleplaats van Ajax vorig jaar een incident was, en dat het Nederlandse voetbal nog een lange weg te gaan heeft voor het zich weer definitief kan meten met andere subtoplanden in Europa. De realiteit is dat er ook dit jaar gewoon is verloren van heel matige clubjes als FC Basel, Zrinjski Mostar, Young Boys, LASK Linz en Getafe.

Ben het hier niet mee eens, dat kun je echt niet concluderen (de halve finale CL wel, maar wat je insinueert niet). De beste 13 spelers van Ajax op dit moment zijn gewoon in staat om de Europa League te winnen. PSV, AZ & Feyenoord komen inderdaad nog te kort, maar dat wisten we al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Rogier.:

Ben het hier niet mee eens, dat kun je echt niet concluderen (de halve finale CL wel, maar wat je insinueert niet). De beste 13 spelers van Ajax op dit moment zijn gewoon in staat om de Europa League te winnen. PSV, AZ & Feyenoord komen inderdaad nog te kort, maar dat wisten we al.

Misschien niet helemaal goed verwoord dan. Bedoel ermee: Voor een Nederlandse club is de halve finale CL een incident.

Link naar opmerking
Deel via andere websites