Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

Omdat ik me echt afvroeg of ik nou een andere wedstrijd had zitten kijken mbt Taylor ben ik nog op zoek geweest naar passing stats. Gevonden op Fotmob (dat stats van Opta gebruikt). Passes into final third bij Ajax (vs totaal aantal passpogingen):

1. Berghuis 14 (48)

2. Taylor 13 (82)

3. Rensch 9 (49)

4. Timber 7 (96)

5. Alvarez 6 (70)

6. Bergwijn 2 (20)

7. Tadic 2 (21)

8. Bassey 2 (112)

9. Klaassen 1 (7)

10. Kudus 1 (23)

Bij Wijndal en Brobbey stond deze stat er niet, dus ik denk dat die het helemaal niet gedaan hebben. Kon helaas geen volledige passmap oid vinden, want enkel deze statistiek zegt niet alles. Maar van de speler die (duidelijk) op de 2e plek staat wb passes naar de final third kun je denk ik niet zeggen dat hij alleen maar breed of terug speelde. 15% van zijn passes was een (geslaagde) pass de final third in.

Als iemand wil controleren: wanneer je op die site op een speler klikt, komen de statistieken daar te staan.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2378

• Chiemel

1905

• cimbomcu

1571

• Rogier.

1530

Ik zou dit totaal anders interpreteren @Hwb:

1. Als je kijkt naar de verhouding t.o.v. totaal aantal passes, is die 13 ondermaats. Hij was degene die juist de connectie zou moeten maken. Helaas kunnen we met deze statistiek niet zien hoeveel er achteruit en opzij is gepasst.

2. Hij stond in de zone van Wijndal. Dat die nul passes naar de derde helft heeft, terwijl Berghuis en Rensch er gezamenlijk 23 hebben (op 97 passes, significant verschil), geeft aan dat de wisselwerking daar zeker niet goed was, wat altijd aan beide spelers te wijten valt. Ik heb de wedstrijd niet gezien, dus of Taylor Wijndal nou oversloeg, in de weg stond of dat Wijndal matig speelde, weet ik niet, maar Taylor is daar in ieder geval debet aan.

Dat Taylor de bal nog wel eens naar voren speelde is logisch, dat is zijn rol in het veld. Deze statsitiek op zichzelf zegt echter niets over of hij dat beter deed dan verwacht of dat hij goed speelde, want dat is afhankelijk van veel meer factoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Rogier.:

Ik zou dit totaal anders interpreteren @Hwb:

1. Als je kijkt naar de verhouding t.o.v. totaal aantal passes, is die 13 ondermaats. Hij was degene die juist de connectie zou moeten maken. Helaas kunnen we met deze statistiek niet zien hoeveel er achteruit en opzij is gepasst.

2. Hij stond in de zone van Wijndal. Dat die nul passes naar de derde helft heeft, terwijl Berghuis en Rensch er gezamenlijk 23 hebben (op 97 passes, significant verschil), geeft aan dat de wisselwerking daar zeker niet goed was, wat altijd aan beide spelers te wijten valt. Ik heb de wedstrijd niet gezien, dus of Taylor Wijndal nou oversloeg, in de weg stond of dat Wijndal matig speelde, weet ik niet, maar Taylor is daar in ieder geval debet aan.

Dat Taylor de bal nog wel eens naar voren speelde is logisch, dat is zijn rol in het veld. Deze statsitiek op zichzelf zegt echter niets over of hij dat beter deed dan verwacht of dat hij goed speelde, want dat is afhankelijk van veel meer factoren.

Voor de extra interpretatie: Wijndal heeft maar 1 helft gespeeld. En qua posities/invulling zou je Timber-Rensch moeten vergelijken met Taylor-Wijndal. Ajax bouwde op met drie man achterin (Timber-Bassey-Taylor) en Alvarez daarvoor.

Overigens is mijn stelling niet dat Taylor goed speelde. Ik reageerde slechts op de constatering dat hij alleen maar breed of terug speelde. Dat is echt iets anders dan ik heb gezien in de wedstrijd. Als vervolgens uit de statistieken blijkt dat slechts 1 speler meer ballen naar het aanvallende deel van het veld speelde, sterkt dat mij in mijn overtuiging. Los van of dat nog meer of nog beter had gemoeten.

Mijn punt over de totale opbouw is vooral dat er op geen enkele manier door het centrum werd opgebouwd, gevolg van opstellen van Bassey en Alvarez in de as. Als je de cijfers van Bassey, Alvarez en Kudus bij elkaar optelt, zie je dat dat klopt. Alles moest van de flanken komen. Dat is de consequentie van het opstellen van Bassey en Alvarez als de twee centrale mannen in de opbouw. Volgens mij past dat niet bij Ajax. Dat na zo'n wedstrijd de kritiek zich vervolgens richt op de jongste en minst ervaren speler van het team, product van de opleiding, op (minstens deels) onjuiste gronden; daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Ik denk oprecht dat minstens 97% van de passes van Bassey naar Timber, Alvarez of Taylor ging en dan nog 2% naar Rensch of Wijndal in een situatie waarin ze ook een defensieve positie hadden ingenomen. Daar ligt imo de kern van het probleem, zeker in combinatie met Alvarez voor hem. Ik begrijp werkelijk niet dat er door veel supporters én analisten primair naar Taylor gekeken wordt.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Hwb:

Voor de extra interpretatie: Wijndal heeft maar 1 helft gespeeld. En qua posities/invulling zou je Timber-Rensch moeten vergelijken met Taylor-Wijndal. Ajax bouwde op met drie man achterin (Timber-Bassey-Taylor) en Alvarez daarvoor.

Maar in de opbouw speel je niet naar de derde helft van het veld, dat gebeurt pas hoger op het veld, zeker gezien hoe Union Berlin verdedigend staat. Dan komt Taylor wel in die zone, maar dat is anders dan in een opbouwfase.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei Rogier.:

Maar in de opbouw speel je niet naar de derde helft van het veld, dat gebeurt pas hoger op het veld, zeker gezien hoe Union Berlin verdedigend staat. Dan komt Taylor wel in die zone, maar dat is anders dan in een opbouwfase.

Dat is niet zonder meer waar. Ajax had vrij veel de bal rond/tegen de middellijn, waarbij Union zich terugtrok op de eigen helft. Dan wil je juist dat een verdediger een linie overslaat en de 10 of een buitenspeler (eventueel zelfs de spits) inspeelt, zodat vanuit daar het spel verder kan, bijvoorbeeld door terug te leggen en dan weer vooruit te gaan. dat kan heel goed een pass naar de final third zijn. Dat deden bv Blind en Martinez.

Overigens had ik ook graag passmaps van Ajax (of alleen Taylor) gehad, of statistieken van wie door Taylor ingespeeld werden (en dan vergelijken met Bassey/Alvarez), maar die kon ik niet vinden. Zelfs progressive passes kon ik niet vinden. Misschien heeft @FlyD zoiets?

En pass naar final third zegt natuurlijk niet alles. Als het een bal naar voren is, die vervolgens terug moet zonder dat vanuit daar door gevoetbald kan worden, heb je daar niets aan.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Hwb:

Dat is niet zonder meer waar. Ajax had vrij veel de bal rond/tegen de middellijn, waarbij Union zich terugtrok op de eigen helft. Dan wil je juist dat een verdediger een linie overslaat en de 10 of een buitenspeler (eventueel zelfs de spits) inspeelt, zodat vanuit daar het spel verder kan, bijvoorbeeld door terug te leggen en dan weer vooruit te gaan. dat kan heel goed een pass naar de final third zijn. Dat deden bv Blind en Martinez.

Overigens had ik ook graag passmaps van Ajax (of alleen Taylor) gehad, of statistieken van wie door Taylor ingespeeld werden (en dan vergelijken met Bassey/Alvarez), maar die kon ik niet vinden. Zelfs progressive passes kon ik niet vinden. Misschien heeft @FlyD zoiets?

En pass naar final third zegt natuurlijk niet alles. Als het een bal naar voren is, die vervolgens terug moet zonder dat vanuit daar door gevoetbald kan worden, heb je daar niets aan.

Taylor:

495968586_Schermafbeelding2023-02-19om09_14_16.thumb.png.bc1656d797d2bf7a803b9edcd4bd7309.png884966967_Schermafbeelding2023-02-19om09_14_31.thumb.png.37f3e3d04ab53deaf986e5f6440b3c2d.png

Alvarez:

1785949066_Schermafbeelding2023-02-19om09_16_41.thumb.png.8e6b9ca15eedf7357b3ba026a9a86cac.png

Bassey:

944996842_Schermafbeelding2023-02-19om09_17_14.thumb.png.811da3b0ff92f5c0025fa958caf5cc40.png

Timber:

1961349670_Schermafbeelding2023-02-19om09_19_07.thumb.png.8900f2a8c9721fa3419d138e60820417.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Thierryvane:

Ein-de-lijk een keertje iemand anders dan Tadic bij een vrije trap. Direct een goal. :cheer:

Prima overwinning! 

Weet niet of hij met de keeper had afgesproken dat de keeper zijn muur totaal verkeerd neerzet, leek hem gewoon in de hoek te kunnen schieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even eerlijk, kunnen we Schreuder niet nog een keer ontslaan wegens het misbruiken van Kudus? Wat een wereld van verschil zeg, Tadic op rechts of Kudus. 

Mag trouwens ook wel richting de nummer 10 voor lompe Klaassen om Conceicao rechtsbuiten te pompen.

Ik ga nu FM opstarten, de groeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites